• Re: Cykla i Leksand

Av:
    Mathias B
    Granberget är rejält igenvuxet. Finns inte mycket där nu. Passa på att svänga förbi gesunda. Ungarna kan lämnas på tomteland alldeles intill om de är i den storleken.

Blå spåret som börjar vid orienteringklubbens stuga är en lokal favorit.

---------------------------------------
    Ner kommer man alltid.

Av:
    puma33
    Blå spåret vid orienteringsstugan, är det i källberget?

Något i insjön?

Har sett en ledkarta med en stig leksand/rättvik, funkar den?

Av:
    Mathias B
    Blå spåret är vid källberget, ja. I Insjön finns Tunsaleden mellan riksvägen och älven, tar ca 40 minuter att trampa runt. Men det finns en hel del stig i området, så med lite kreativitet och vilja så går det lätt att förlänga turen. Sedan ska det vara någon som har markerat upp en led som går från idrottsplatsen bakom CO-lagret, men den har jag inte kört.

Ner kommer man alltid.

Av:
    cHrOmE
    Trampade en del i helgen mellan Insjön och Gagnef (dock inte elljusspåret till Ålkilen, som bara går upp och ner)...
    Finns riktigt sköna stigar och vägar att prova. Blev en del vända om, man skulle ha en riktig karta, typ orienteringskarta (internet varianterna funkar inte så bra) där du ser stigar m m....

...In The End There Can Be Only One...

Av:
    sjogge
    I fredags cyklade jag i trakterna kring Granberg. Stigen från Granbergs fäbod till Västanvik vid sidan om båthusbäcken har potential men var tyvärr totalt sönderregnad (värre än SS3 i falun :D). Siljansleden från Granbergs fäbod väster ut mot långmyran var däremot helt fantastikt rolig och efter omständigheterna i helt OK skick.

Någon som har efrarenheter av cykling på Yxberget? Finns det stigar där? Hur är cyklingen öster om Leksand, tänker på Åsledsberget etc. Tips om roliga nedförsbackar och bra stigcykling kring Leksand är tacksamt.

Av:
    Kupa
    Provade röda och gula spåren i Källberget nu ikväll. Klart i min smak, lagom med stök.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2015-07-02 22:08 av Kupa.

Av:
    Jiv
    Kommer ned till Leksand nu på lördag, mottar gärna tips på andra stigar än just spåren på Källberget!

Av:
    LasseB
    Är det någon som är intresserad att sätt ihop någon sorts happyride i närområdet? Börjar tröttna lite på samma runda kring Asaklitt, skulle gärna se lite nytt. Granberget, Åsledsberget? Kanske samordna en sträcka längs med någon av vandringslederna. Kyrkstigen, Europaleden, Dalkarlsleden, Romboleden, Siljansleden. Någon som har koll?
    Finns en ledkarta att ladda ner här:
    http://www.leksand.se
    I övrigt så är det ju alltid svårt att samordna var folk lägger upp sina stigtips, men Trailforks har väl blivit lite av standard för AM cykling.
    http://www.trailforks.com
    Föregår med gott exempel och lägger upp min standardrunda där.

Av:
    Mathias B
    Jag är gärna med på någon form av regelbundna gruppturer.
    Vad sägs om att försöka styra något på tisdag kväll runt 18-tiden.

Ner kommer man alltid.

Av:
    nikkob
    På väg till leksand med mtb för några dagars cykling kombinerat med släktbesök. Blir väl blå leden i Källberget till att börja med. Någon som vet status för spår mellan Leksand-Siljananäs som ska vara på gång, är det farbart och kan man hitta? Ska bli gött med ngt annat än bohusläns stenkistor och sprickdalar ett par dagar.

Av:
    hm
    skidspåret mellan leksand och granberget kommer aldrig bli cykelbart.
    Jag körde mellan leksand och siljannäs vid midsommar på siljanleden ,blandat underlag allt från underbart till knappt cykelbart i blötan men det har kanske torkat upp lite sen dess ?
    http://happymtb.org

Av:
    nikkob
    Ok, tack för svar, då slipper jag ödsla tid på det! Förstod det från hemsidan som att man var på gång med att rodda cykelled den sträckan.

Av:
    hm
    Chansa lite. Aldrig o aldrig, jag trodde det skulle gå som skidspår brukar helst över myrarna...
    Men i år blir det inte cykelbart iaf...
    Men siljansleden upp till granberget och tillbaka tycker jag är värt ett försök.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2015-07-13 20:25 av hm.

Av:
    bluetail
    Oj här har det hänt grejor ser jag... Tyvärr missat senaste veckorna :(

Återkommer med lite statusrapport i morgon fm. Trött nu ?

Av:
    LasseB
    Hoppsan, har även missat lite här.
    Kan vara svårt att hinna få till en rajd ikväll, men det stoppar väl ingen annan. Det verkar ju som att det ska vara lite risigt väder de närmaste dagarna.
    Var för övrigt och vandrade med familjen utmed gruvleden mellan Solberga och Helgbo igår och tyckte det såg ut som en intressant terräng. Ett längre parti som går uppepå en gammal stenvall på bergssidan som kndes lite "bermig". Såg lite bromsspår här och där så det verkar som att någon tagit sig runt på en cykel ganska nyligen.

Av:
    bluetail
    Halloj!

Här kommer en liten statusrapport på cykelfronten i Leksand ur mitt perspektiv:

Säkraste stigarna är i Källbergsområdet, dels då terrängen är kalas och dels är det många som rör sig i området vilket gör att det inte växer igen. Stigarna är torra och fina!

Blå spåret eller Asaklittrundan som den också kallas är 30 km med mycket flow blandat med lite grusväg och lite asfalt.

Gröna spåret eller Källbergsmilen är 10 km och består av 100% stigar och är förhållandevis jobbig för att vara så kort. Perfekt om man vill cykla sig trött på kort tid :)

Röda spåret är 3 km och Gula spåret är 6 km. Delvis samma stigar som Källbergsmilen och likartad kuperad och flowig terräng.

Siljansleden är delvis fantastisk och delvis hemsk att cykla på. Har inte färsk info på hela leden men i grova drag bör det vara okej mellan Heden upp till Granberget. Från Granbergets topp är det ner till Klibergsvägen. Några blöthål som cyklas igenom eller runt. I nedre delen av backen stöter man på ett myrparti som är blött om det har regnat. Där får man nog leda cykeln på några korta ställen. Hur leden ser ut norrut från Klibergsvägen vet jag inte men där är det nog sisådär....

Fortsätter man Klibergsvägen tills den tar slut kan man gena in i skogen till en ny grusväg som kommer från Brasjövägen över fäboden Norrskog. Den är lite sönderkörd men cykelbar sist jag åkte där för två veckor sen. Jag brukar trampa grusvägen tillbaka ut på asfaltsvägen som går mot Siljansnäs. Inte så mycket stig men en härlig cykeltur med en hel del höjdmeter.

Tillbaka på Klibergsvägen ungefär i höjd med avfarten mot Råbäck kan man gena in i skogen ner mot Almo och haka på några av de stigar som finns i området. Det är en del grusvägstransport mellan stigpartierna men man kan kombinera sträckorna så det blir upp emot 25 km blandad grusväg- och stigcykling i Almotrakten.

Den norra kroken på Sågen runt är igenväxt och jätteblöt så den rekommenderas inte i dagsläget.

Om någon är intresserad kan jag rita upp alla stigar runt om i Almo nån regnig dag :)

I Siljansnäs finns det annars lite gamla skidspår som tyvärr är blöta på vissa partier men det går att ta sig runt gamla Uvbergsspåret som är ca en mil om man är beredd på att leda cykeln förbi de blötaste partierna.

Det gamla elljusspåret är ca 3 km och helt okej att cykla om än något kort :/

Vid Skidstugan ska vi precis i dagarna till att börja gräva för en kombinerad skicrossbana och XC-slinga. Dessutom får vi några hopp för den freeridesugne.

Tällberg har jag ingen koll på. Inte Insjön heller mer än att i Tunstaområdet finns det gott om spår som troligen är fina att cykla på.

Har två planer som jag hoppas utföra i sommar. Det är att cykla Siljansleden åtminstone från Gesunda. Helst från Siljansfors ute vid RV45 till Leksand.

Den andra är att cykla vandringsleden från Ljusbodarna ner till Sången. Den tror jag är kalas!

Jättekul med en happyrajd. tyvärr kan jag inte vara med i dag. Men gärna någon annan gång!
    Är någon sugen på en gemensam tur eller vill ha mer exakta tips så hör gärna av dig!

Edit: bytte ut Skinnaråsen mot Ljusbodarna och ändrade Asaklitt runt till Asaklittrundan

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2015-07-18 08:57 av bluetail.

Av:
    TNorre
    Hej
    Vill göra lite reklam för området söder om Insjön. Där är det hur fint som helst och det finns onätt med stigar att cykla på. Det gäller på båda sidor av riksvägen söderut.
    Jag har även märkt upp en runda I området som jag kallar för 'Rundan på Åhlhea', med start/mål från Insjöns IP. Den är 25 km och är uppmärkt med vita snitslar vid stigkorsningar. Den är dock ändå svår att följa, för snitslar har blivit nedrivna och det är många stigförgreningar.. För att underlätta har jag ritat in rundan på en orienteringskarta (bifogar). Ett tips är att ta med den I fickan.
    Vill man så finns det fortsatt fint stignät några km söderut på östra sidan av riksvägen. Bifogade bilder/filer: Rundan på Åhlhea.pdf (2.94 MB)  

Av:
    bluetail
    Provar nog att cykla Siljansleden från Hjulbäcksåsen till Klockarberg i morgon eftermiddag. Nån som testat nyligen eller nån som vill haka på?

Av:
    Mathias B
    Hur är intresset för att köra en grupptur på torsdag kväll? Tänkte utgå från källbergets spårcentral och vara ute ca 1,5 timmar och glida lite lugnt. Samling klockan 18 på parkeringen.

Ner kommer man alltid.

Av:
    bluetail
    Låter kul! Är dock borta en dryg vecka med start i morgon. Hakar gärna på när jag kommit hem igen.

Blev ingen tur på Siljansleden heller då det dök upp annat... Så den turen är fortfarande ett oskrivet blad :)

Av:
    LasseB
    Aww, shit, bra initiativ. Ska dock ut och vandra med familj just på torsdag-fredag. Tisd eller helgen skulle funka om du vill ha sällis.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2015-07-22 00:06 av LasseB.

Av:
    Kid1000
    TNorre skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Hej
    > Vill göra lite reklam för området söder om
    > Insjön. Där är det hur fint som helst och det
    > finns onätt med stigar att cykla på. Det gäller
    > på båda sidor av riksvägen söderut.
    > Jag har även märkt upp en runda I området som
    > jag kallar för 'Rundan på Åhlhea', med
    > start/mål från Insjöns IP. Den är 25 km och
    > är uppmärkt med vita snitslar vid
    > stigkorsningar. Den är dock ändå svår att
    > följa, för snitslar har blivit nedrivna och det
    > är många stigförgreningar.. För att
    > underlätta har jag ritat in rundan på en
    > orienteringskarta (bifogar). Ett tips är att ta
    > med den I fickan.
    > Vill man så finns det fortsatt fint stignät
    > några km söderut på östra sidan av riksvägen.

Jag provar den vid tillfälle under veckan.
    /Mattias

Av:
    Ari
    Kommer att besöka Leksand- Rättvik till helgen. Hur är det att ta sig med cykel på siljansleden Rättvik-Orsa?

Av:
    Nybban
    Hej!

Bra intiativ Mathias B!
    Jag + en till kommer till källan imorgon! Ses kl18!

Av:
    Stampe
    Ari skrev:
    > Kommer att besöka Leksand- Rättvik till helgen.
    > Hur är det att ta sig med cykel på siljansleden
    > Rättvik-Orsa?

Bitvis bedrövligt skick i början av säsongen,speciellt runt Röjeråsen där fyrhjulingar kört sönder leden rejält i blöta partier. Vill du köra lite längre sträckor på Siljansleden rekommenderar jag istället att du kör från Rättvik mot Boda, den går på torrare marker och är i fint skick. Främsta tipset är ju dock Biking Dalarna-spåren vid Jarlstugan i Rättvik :)

Av:
    Ari
    Stampe skrev:
    > Ari skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Kommer att besöka Leksand- Rättvik till
    > helgen.
    > > Hur är det att ta sig med cykel på
    > siljansleden
    > > Rättvik-Orsa?
    >
    >
    > Bitvis bedrövligt skick i början av
    > säsongen,speciellt runt Röjeråsen där
    > fyrhjulingar kört sönder leden rejält i blöta
    > partier. Vill du köra lite längre sträckor på
    > Siljansleden rekommenderar jag istället att du
    > kör från Rättvik mot Boda, den går på torrare
    > marker och är i fint skick. Främsta tipset är
    > ju dock Biking Dalarna-spåren vid Jarlstugan i
    > Rättvik :)

Rättvik-Boda har jag kört riktigt fin sträcka. Man kanske skall gå på siljansleden vid Tammeråsen så man slipper den dåliga biten där.

Jarlstugan skall jag prova.

Tackar.

Av:
    Pefan
    Tja!
    Är på besök i Leksand å i morse (06:30) drog jag från Leksandstrands Camping upp till Källberget å körde 10km och 2,8km slingorna! Torrt å fint som tusan. Blir nog en sväng till där innan hemfärd!

Av:
    nikkob
    Ett stort tack till de som märkt Asaklittrundan föredömligt! Hade sommarens bästa tur där förra veckan. Fick man önska hade det varit smutt med en karta och infotavla vid motionscentralen. I övrigt blev det Siljansleden till Granberget som var sådär och en topptur via leden upp till Asaklitt och en dag på spåren i Källberget och Heden med fina spår. Så mitt råd till Pefan är att du definitivt bör pröva Asklittsrundan!

Av:
    Pefan
    Hur lång var den då?

Av:
    wejden
    Asaklittrundan eller Blå spåret som vi Old Boys kallar den är 30km och riktigt fin.

Av:
    Mr.Matt
    Upptäckte tråden idag! Följer!!

Av:
    Ari
    Blev siljansleden från Rättvik (bilprovningen) till Leksand idag cirka 50 km, riktigt härlig cykling. Blött var det men riktigt kul! After-bike blev det pågatan i Leksand.
    DSC_1591.JPG
    DSC_1592.JPG

Av:
    Mathias B
    Vem känner sig peppad på att visa sina favoritstigar på torsdagens happyrides? Ca 1,5 -.2 timmar.

Ner kommer man alltid.

Av:
    Stampe
    Ari skrev:
    > Blev siljansleden från Rättvik (bilprovningen)
    > till Leksand idag cirka 50 km, riktigt härlig
    > cykling. Blött var det men riktigt kul!
    > After-bike blev det pågatan i Leksand.

Kul!
    Hur såg det ut i svackan efter Västgärde innan stigningen upp mot Norr Lindberg?
    Sist jag försökte mig på den sträckan var spången/spängerna i dåligt skick så man blev rejält blöt om fötterna... :/

Av:
    bluetail
    Härligt att ni är på! Är fortfarande ute på vägarna. Åker ner på kontinenten denna vecka, så kan inte vara med denna vecka heller men nästa vecka är jag på!!!! Hur gick det på torsdagens happyrajd förresten? Hur många var ni? Vart åkte ni?

Av:
    Mathias B
    Vi var 14 pers som kom i torsdaags, vi körde gröna leden vid källberget och sedan en bit av blå spåret till asaklitt där vi vände hemåt.

Ner kommer man alltid.

Av:
    Ari
    Stampe skrev:
    > Ari skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Blev siljansleden från Rättvik
    > (bilprovningen)
    > > till Leksand idag cirka 50 km, riktigt härlig
    > > cykling. Blött var det men riktigt kul!
    > > After-bike blev det pågatan i Leksand.
    >
    >
    > Kul!
    > Hur såg det ut i svackan efter Västgärde innan
    > stigningen upp mot Norr Lindberg?
    > Sist jag försökte mig på den sträckan var
    > spången/spängerna i dåligt skick så man blev
    > rejält blöt om fötterna... :/

Fortfarande i dåligt skick, blött...ja!

Av:
    LasseB
    Cyklade Kyrkstigen plus Kyrkleden idag. 40km stig.

Här är min RR:
    http://happymtb.org
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2015-08-04 22:13 av LasseB.

Av:
    bluetail
    Bra gjort! Har du måhända en gpx-fil på turen?

Nån som är sugen på en happyrajd?

Av:
    bluetail
    Åker blåa spåret idag. Utgår från källberget kl 11:30 om nån vill haka på..

Av:
    bluetail
    Typ halvvägs :)

image.jpg

Av:
    Per-Erik
    Nice!

Själv jobbar man tyvärr...

Av:
    LasseB
    Snyggt jobbat. Synd man missade.
    Vad gäller gpx på kyrkleden o stigen så tar det ett tag att rensa ut alla ovidkommande små felkörnkngar. Återkommer.

Av:
    bluetail
    Vi gör ett nytt försök nån dag. Lovar att höra av mig i god tid nästa gång.

Av:
    Kid1000
    TNorre skrev:
    > Hej
    > Vill göra lite reklam för området söder om
    > Insjön. Där är det hur fint som helst och det
    > finns onätt med stigar att cykla på. Det gäller
    > på båda sidor av riksvägen söderut.
    > Jag har även märkt upp en runda I området som
    > jag kallar för 'Rundan på Åhlhea', med
    > start/mål från Insjöns IP. Den är 25 km och
    > är uppmärkt med vita snitslar vid
    > stigkorsningar. Den är dock ändå svår att
    > följa, för snitslar har blivit nedrivna och det
    > är många stigförgreningar.. För att
    > underlätta har jag ritat in rundan på en
    > orienteringskarta (bifogar). Ett tips är att ta
    > med den I fickan.
    > Vill man så finns det fortsatt fint stignät
    > några km söderut på östra sidan av riksvägen.

Jag har spenderat några rundor på denna karta, vissa delar är helt nya för mig så jag har fått stor behållning av denna karta, stort tack!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in