• Re: Cykla i Leksand

Av:
    mikipedia_
    Mathias B skrev:
    Låter lockande. Jag och en polare pratade om Anti CV nu på lördag. Ska kolla med honom.

Det här måste premieras! Mycket bra tänkg av er, anti grusväg??

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    LasseB
    Bra initiativ! Dock är jag tyvärr fast större delen av lördag, kanske lördag e.m eller söndag f.m möjlig. Annars får ni köra så det ryker på stigarna!

Av:
    tobgren
    Söndagen ser ju ut att bjuda på ganska kasst väder. Så det kanske är om Mathias B med vän, har möjlighet på Lördag eftermiddag också?

Av:
    Mathias B
    tobgren skrev:
    Söndagen ser ju ut att bjuda på ganska kasst väder. Så det kanske är om Mathias B med vän, har möjlighet på Lördag eftermiddag också?

Planen blev att åka till Idre istället på lördag. Om du vill kan jag plocka upp dig när vi åker.

---------------------------------------
    Ner kommer man alltid.

Av:
    tobgren
    Det där erbjudandet är faktiskt för bra att tacka nej till Mathias. Jag skickar PM!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-08-11 11:42 av tobgren.

Av:
    mikipedia_
    Mathias B skrev:
    tobgren skrev:

Planen blev att åka till Idre istället på lördag. Om du vill kan jag plocka upp dig när vi åker.

Ha så skoj!! Vad har ni tänkt cykla, är superfint mellan nipfjället och städjan!

Mitt projekt

Av:
    Mathias B
    mikipedia_ skrev:
    Mathias B skrev:
    tobgren skrev:

Ha så skoj!! Vad har ni tänkt cykla, är superfint mellan nipfjället och städjan!

Det är just dit vi ska. Vi börjar vid Burusjön runt Nipjfället mot Städjan ner i Gränjåsvallen.

IMG_20170811_124046.jpg

---------------------------------------
    Ner kommer man alltid.

Av:
    mikipedia_
    Gött.
    Jag å Tomas har precis lagat min bil så jag kanske tar mig upp nästa vecka?

Så jag ser gärna en stravalogg sen?

Mitt projekt

Av:
    tobgren
    mikipedia_ skrev:
    Gött.
    Jag å Tomas har precis lagat min bil så jag kanske tar mig upp nästa vecka?

Så jag ser gärna en stravalogg sen?
    En logg ska inte vara så svårt att ordna!

Av:
    Kupa
    Kanske snarare borde skriva i Visa din misär, men det kan inte skada: min DJI Spark flög bort för mig igår söndag 10 september i Häradsbygden. Startade från södra stranden av den sorgliga pöl som är Kattloka, hann bara upp en bit i luften när den tappade GPS, bytte till ATTI-mode och drog iväg som en avlöning. Om nån ser en stackars liten röd drönare ligga i skogen eller annorstädes, hojta gärna till. Hittelön i flytande form utlovas.

Av:
    LasseB
    Aj då. Ska hålla ögonen öppna nästa gång jag är uppe. Åt vilket håll drog den? Mitt hus ligger alldeles bredvid.

Av:
    Kupa
    Fick fram lite mer info ur en fil som gick att plocka ur telefonen. Den drog av allt att döma norrut, och tyvärr var det nästan 80% batteri kvar när kontakten bröts...

BortaMedVinden.png

Av:
    Alguvi
    Det ser ut att gå iväg mot Ullvi eller Tibble..

Av:
    Kupa
    Alguvi skrev:
    Det ser ut att gå iväg mot Ullvi eller Tibble..

Jepp, stämmer bra. Samma karta med lite mer överblick:

Ullvi.png

Tycker det är så jäkla stört att den bara drar iväg i full fart. Om nu GPS-signalen tappades tillfälligt, så borde ju prio vara att försöka återfinna signalen, om inte något havererat rejält i antingen mjuk- eller hårdvara. Sedan borde maskinen försöka komma tillbaka. Det syns klart och tydligt att den registrerade startpunkten. Piss och skit.

Av:
    Kupa
    Uppdatering i drönarfrågan: jag får en ny på garanti. Det tog sin lilla tid att få det analyserat, men ett skönt besked.

Av:
    LasseB
    Någon som tänker ge sig ut i trakterna i helgen? Är uppe solo i helgen, så cyklingen är fri. Dock inga lampor, så dagsljus krävs. PM eller här.

Av:
    bluetail
    Fett sugen men är tyvärr invalid ett tag till?

Av:
    LasseB
    Sorry för att jag suktade. Läk väl bluetail.

Av:
    tobgren
    Tyvärr är jag inte hemma i helgen. God tur!

Av:
    Alguvi
    https://www.facebook.com

Av:
    tobgren
    Jag blev lite orolig när jag läste "grusa stökiga partier". Hoppas inte stigarna dummas ner och blir tråkiga. Det brukar ju allt för ofta ske när stigar grusas! Skrev en kommentar om det på facebookinlägget också...

Av:
    bluetail
    Kul!

Har hört lite om det här arbetet ett tag och blir glad när det händer saker!
    På svaret som nyss kom in verkar det som om stigarna får förbli stigar.

Av:
    tobgren
    bluetail skrev:
    Kul!

Har hört lite om det här arbetet ett tag och blir glad när det händer saker!
    På svaret som nyss kom in verkar det som om stigarna får förbli stigar.

Ja det är jätteroligt om de rensas och Märks upp, så fler får komma ut och se området! Finns ju en del ganska episka stigar däromkring ?

Av:
    weldion
    Hallo hallo. Nu i sommar så flyttar jag ner till Leksandsområdet. Behöva det någon hjälp med underhållet av stigar, så finns jag tillgänglig.

Av:
    tobgren
    weldion skrev:
    Hallo hallo. Nu i sommar så flyttar jag ner till Leksandsområdet. Behöva det någon hjälp med underhållet av stigar, så finns jag tillgänglig.
    Kul! Cykelsällskap är inte så svårt att hitta häromkring iaf ?

Av:
    weldion
    tobgren skrev:
    weldion skrev:
    Kul! Cykelsällskap är inte så svårt att hitta häromkring iaf ?

Nä, det är lite fler cyklister där nere jämfört med var jag bor nu.
    Har mycket utrustning för att köra ut material och röja om det behövs.
    Kommer att bosätta mig i Tällberg.

Av:
    LasseB
    Någon som har koll på dagsskicket på Siljansleden; Klockarberg till typ Leksand? Tänkte ge mig på den biten i e.m/kväll när jag ska ta mig hem från Siljansnäs. Sällskap vore kul såklart, men såhär på midsommardagen kan det kanske vara lite tungt.

Av:
    bluetail
    Ojdå har tyvärr missat ? inlägget! Jag är gärna på om du nu hinner kolla det här innan du drar!!!

Av:
    LasseB
    Jag är här. Drar från siljansnäs nu.

Av:
    bluetail
    Tack för en härlig tur?

Av:
    weldion
    Var cyklar ni här i Leksand och vad för terräng är det flest folk kör?
    Håller på att etablera mig här och har mest bara hunnit nöta i Tällberg och Jarlstugan.

Av:
    LasseB
    Jag ska låta de lokala proffsen svara mer med exakthet då det finns enorm variation på stigar och såklart vilken smak man själv har. Men jag kan tycka att källberget är en bra utgångspunkt för ren XC cykling där det finns en massa lokala slingor och lite längre sträckor som blåa spåret. Men det är som sagt mer åt snabbare, mindre brötiga stigar. Om du letar efter mer nedförsorienterat så skulle jag rekommendera siljansleden runt Granbergets fäbodar där det finns en del längre nedförspartier, men du måste såklart ta dig upp för att komma ned.
    Om du vill ha mer specialsträckor så finns det anda här på forat som sitter på en hel del gömda pärlor.
    Kanske kan vi lyckas få till ett par Happyrides i sommar om folk håller sig i trakterna och tid finnes.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-25 10:58 av LasseB.

Av:
    tobgren
    LasseB skrev:
    Jag ska låta de lokala proffsen svara mer med exakthet då det finns enorm variation på stigar och såklart vilken smak man själv har. Men jag kan tycka att källberget är en bra utgångspunkt för ren XC cykling där det finns en massa lokala slingor och lite längre sträckor som blåa spåret. Men det är som sagt mer åt snabbare, mindre brötiga stigar. Om du letar efter mer nedförsorienterat sås skulle jag rekommendera siljansleden runt Granbergets fäbodar där det finns en del längre nedförspartier, men du måste såklart ta dig upp för att komma ned.
    Om du vill ha mer specialsträckor så finns det anda här på forat som sitter på en hel del gömda pärlor.
    Kanske kan vi lyckas få till ett par Happyrides i sommar om folk håller sig i trakterna och tid finnes.

Bra tips! Om det är utförcykling så rekommenderas en skanning av segment på strava, över Åsledsberget och runt Asaklitt också. Två mil västerut kring Ljusbodarna och Skinnaråsen finns en del riktigt långa utförsåk som är otroligt bra!
    För plattare stigcykling kan man utgå från Limhagen och följa skidspåren norrut åt Tällberg. De är fina nu när det är sommar och lite torrare.

Av:
    olle/frost
    weldion skrev:
    Håller på att etablera mig här och har mest bara hunnit nöta i Tällberg och Jarlstugan.

Du har ju fått lite svar. Kolla också https://www.trailforks.com Finns lite där. Min favorit är kring Granberget, men så tycker jag mer om bröt än slätcykling. Åsledsberget har potential. Där vore det kul att kunna göra iordning några flowlines. Som det är nu är det mest spår efter skogsmaskiner. Källberget, om du vill ha flås och träna för traitionell långlopp. Plintsberget har lite blandade skogstigar.

Ordförande Stockholms stigcyklister
    http://www.stockholmsstigcyklister.se

Administratör och stigcyklist på Cykelfrämjandet
    https://cykelframjandet.se

Ambassador för Trailforks
    http://www.trailforks.com

Av:
    tobgren
    olle/frost skrev:
    weldion skrev:

Du har ju fått lite svar. Kolla också https://www.trailforks.com Finns lite där. Min favorit är kring Granberget, men så tycker jag mer om bröt än slätcykling. Åsledsberget har potential. Där vore det kul att kunna göra iordning några flowlines. Som det är nu är det mest spår efter skogsmaskiner. Källberget, om du vill ha flås och träna för traitionell långlopp. Plintsberget har lite blandade skogstigar.
    Ja just trailforks har en del bra slingor också! Angående Åsledsberget så är de flesta stigarna fyrhjulingsspår med lite bröt, stenar, rötter mm helt fantastiska precis som dom är! Att göra om dom till flowspår vore att dumma ner dom och förstöra bara...

Av:
    olle/frost
    tobgren skrev:
    Angående Åsledsberget så är de flesta stigarna fyrhjulingsspår med lite bröt, stenar, rötter mm helt fantastiska precis som dom är! Att göra om dom till flowspår vore att dumma ner dom och förstöra bara...

Om det skulle bli en fördumning eller en chans att skapa några sköna lines ala 50to01 eller British Pie beror ju på hur de görs. Men nu ska jag inte klampa in från kungsbuder och bestämma.

Ordförande Stockholms stigcyklister
    http://www.stockholmsstigcyklister.se

Administratör och stigcyklist på Cykelfrämjandet
    https://cykelframjandet.se

Ambassador för Trailforks
    http://www.trailforks.com

Av:
    Albihn
    Hej, hej! Jag kommer vara i Fornby/Siljansnäs v.29 och kommer ha möjlighet att smita ut och cykla ett par timmar här och där. Gillar teknisk stigcykling. Finns det någon tur man kan haka på eller någon som kan tänka sig att visa några stigfavoriter omkring Leksand? Har bil.

Av:
    LasseB
    Sådär ja. Nu är man uppe för sommaren. Om någon är sugen på stigäventyr, långa eller korta så hojta här eller pm:a. Hoppas vi kan få till några happyrajds. Låt oss hålla tråden varm.

Av:
    bluetail
    Har också semester nu så jag hakar gärna på när det passar!

Av:
    LasseB
    Vad är lokalbefolkningens tips på bäst butikssortiment? Letar slitdelar och smådelar inför mörksuggan. Underhåll egen och bygger en 26a åt dottern. Är sortimentet bäst på Cykel och fjäll eller cykelcentrum? Räknar bort Utesport och Allans...

Av:
    afotose
    Jag handlar nästan alltid på Cykelcentrum, annars ibland på BikeTown i Falun.

LasseB skrev:
    Vad är lokalbefolkningens tips på bäst butikssortiment? Letar slitdelar och smådelar inför mörksuggan. Underhåll egen och bygger en 26a åt dottern. Är sortimentet bäst på Cykel och fjäll eller cykelcentrum? Räknar bort Utesport och Allans...

Av:
    weldion
    Biketown verkar hålla lägre priser än Cykel & Fjäll. Jämförde priset på ett däck från Schwalbe för ett par veckor sedan. Cykel & Fjäll hade ett pris på drygt 800 kr och Biketown strax under 600 kr.

Av:
    LasseB
    Bra tips på Biketown, hade missat helt. Letar dock en 10-delad 11-42 kassett, och det verkar svårt att hitta listat iaf.

Av:
    bluetail
    Granberget är verkligen fantastisk mark! Cyklade från toppen och ner på siljansleden nu på em. Magiskt!!! Har ju alltid en förmåga att stanna å fota mitt i ett stravasegment eller stoppa å beundra utsikten så även idag så någon KOM bidde det inte, men vad gjorde det i finvädret...

188BF1AF-19EA-409F-8B76-2D16C32EEF63.jpeg
    Utsikt över nejden

B243FF0F-D851-4B70-88B1-FCC94598F45A.jpeg

49FDF29A-BBD3-4490-BECD-86977F51C357.jpeg

9C93215B-E151-4018-B4B6-11F8A49D506B.jpeg

Nån som är sugen på en Granbergstur endera dan?

Av:
    LasseB
    Härligt! Känner igen där vi var för ett par veckor sedan, fast åt andra hållet. Tar gärna en Granbergstur kommande veckan. Nu är Mörksuggan avklarad för mig o barnen, så nu kan det läggas tid på stigutforskning. Kanske en Tisdagsrajd?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in