• Re: Cykla i Leksand

Av:
    Mathias B
    Hojta till om tisdagsrajd så kör jag upp!

---------------------------------------
    Ner kommer man alltid.

Av:
    tobgren
    LasseB skrev:
    Härligt! Känner igen där vi var för ett par veckor sedan, fast åt andra hållet. Tar gärna en Granbergstur kommande veckan. Nu är Mörksuggan avklarad för mig o barnen, så nu kan det läggas tid på stigutforskning. Kanske en Tisdagsrajd?
    Tisdag vore perfekt! Gärna efter klockan 18 för min del om det passar er? Granberget har jag inte kört sedan förra året någon gång (cykling på skoterspår i vinter räknas inte!).

Av:
    Mathias B
    Efter 18 blir bra för mig också, då hinner jag åka upp från borlänge.

Ner kommer man alltid.

Av:
    bluetail
    Ajdå kan inte tisdag ?? då får ni ha så kul utan mig.

Av:
    LasseB
    Ok, knivigt. Funkar det lika bra/bättre med onsdag eller får vi ta det minst sämsta på tisdag? Båda funkar för mig och Granberget eller +ANNAT låter bra.

Av:
    bluetail
    Onsdag funkar finemang. Hur är det för er andra?

Av:
    tobgren
    bluetail skrev:
    Onsdag funkar finemang. Hur är det för er andra?
    Jag tror att onsdag funkar för mig å ?

Av:
    Kupa
    Kanske till och med är så att jag är på plats på onsdag. Lite obekant med Granberget ur cykelperspektiv - är det sån terräng att man hänger med på Dude:n?

Av:
    tobgren
    Kupa skrev:
    Kanske till och med är så att jag är på plats på onsdag. Lite obekant med Granberget ur cykelperspektiv - är det sån terräng att man hänger med på Dude:n?
    Vad jag känner till så är det väl främst Siljansleden som cyklas på Granberget. Inget superbrant eller svårt, utan går cykla med de flesta cyklar.

Av:
    bluetail
    Tror också en feting funkar finfint!

Funderade lite på var vi skulle kunna cykla... Vad tror ni om denna tur?

Granbergets parkering till Skallskog genom att ta stravasträckorna "Väderstation-Yxenvägen" och "Granbergets baksida" och sen upp till Skallskog och vidare till Kattbodarna och Trätbodarna för att sedan ta sig tillbaka upp på Granberget igen.

Vet dock inte hur själva stigen ser ut från Klibergsvägen upp till Skallskog och Kattbodarna. Har för mig att stigen är fin runt själva Trätbodarna.

När vi väl är tillbaka på Granberget kan vi ju sen cykla in mot Leksand via Siljansleden ner till Styrsjöbo eller ta sig ner för backen och cykla lite runt Mackberget som bjuder på lite skogscykling + ANNAT :)
    happyrajd_granberget.png

Vad tror ni?

Av:
    tobgren
    bluetail skrev:
    Tror också en feting funkar finfint!

Funderade lite på var vi skulle kunna cykla... Vad tror ni om denna tur?

Granbergets parkering till Skallskog genom att ta stravasträckorna "Väderstation-Yxenvägen" och "Granbergets baksida" och sen upp till Skallskog och vidare till Kattbodarna och Trätbodarna för att sedan ta sig tillbaka upp på Granberget igen.

Vet dock inte hur själva stigen ser ut från Klibergsvägen upp till Skallskog och Kattbodarna. Har för mig att stigen är fin runt själva Trätbodarna.

När vi väl är tillbaka på Granberget kan vi ju sen cykla in mot Leksand via Siljansleden ner till Styrsjöbo eller ta sig ner för backen och cykla lite runt Mackberget som bjuder på lite skogscykling + ANNAT :)

Vad tror ni?
    Verkar som en bra tur! Kul att få se lite nytt bortom Granis ?

Av:
    weldion
    Synd att man har lång arbetsdag framför sig på onsdag med möte i Borlänge på kvällen. Så man missar denna tur.

Av:
    LasseB
    Ser toppen ut bluetail, nu får jag chansen att köra baksidan nedför, och uppför. Kommer dock troligen att komma på hojen nerifrån Styrsjöbo så om någon vill starta därifrån så kan vi slå följe.

Av:
    tobgren
    Vilken tid kör vi från Granbergstoppen imorgon?

Av:
    bluetail
    Spelar egentligen ingen roll för mig. Vad tycker ni andra?

Av:
    LasseB
    Funkar kl 18 för alla? Tänker att det ska hinnas med en del innan solned.

Av:
    bluetail
    18:00 funkar finfint!

Av:
    tobgren
    Blir perfekt! Ska jag fråga några andra locals (som inte är aktiva på happy) som gärna stigcyklar om de vill komma?

Av:
    bluetail
    Klart du ska det! Kul om vi blir flera.

Av:
    Mathias B
    Jag är tyvärr upptagen imorgon kväll. Jag får komma upp en annan dag?

Ner kommer man alltid.

Av:
    tobgren
    Jag skapade just ett event för en happyride på Lördag i kalendern. Kom gärna om ni har möjlighet :)

Av:
    bluetail
    weldion skrev:
    Synd att man har lång arbetsdag framför sig på onsdag med möte i Borlänge på kvällen. Så man missar denna tur.

Mathias B skrev:
    Jag är tyvärr upptagen imorgon kväll. Jag får komma upp en annan dag?

Äh, vad tråkigt. Det var ju inte min mening att det skulle bli knas för flera :( Kanske tobgrens Happyride på lördag funkar för er?

Annars tar vi en ny tur vid nåt tillfälle framöver!

Vi ses på Granberget i morgon!

Av:
    Mathias B
    Inte ens lördag fungerar. Jag är en krånglig jävel med krångliga arbetstider. Men jag dyker upp när det synkar med jobbet.

Ner kommer man alltid.

Av:
    Kupa
    Är det toppen eller botten av skidbacken vi startar från ikväll? På kartbilden ovan ser det ut som botten men jag är inte alldeles säker.

Av:
    LasseB
    Toppen vid väderstationen vad jag kan utröna. Jag startar från Häradsbygden 17.30, hoppas hinna upp till 18.00

Av:
    bluetail
    Vi ses på toppen!

Av:
    Kupa
    Tänkte faktiskt vara lite lat och ta bilen, från häradsbygden, pga osäker form och tidspress. LasseB, om du inte stuckit än och vill åka med, PM:a mig.

Av:
    bluetail
    Tack för en härlig tur!

Nu när det är torrt visade sig sträckan vara mycket trevlig.

Rekommenderas!!!
    B9E9ED50-67DB-4C51-9D0C-C7F7B0FAAC4C.jpeg

621ADE57-813F-49BF-87B7-06BA0EE81DCE.jpeg

7B1CF90C-37EB-4E3D-AB81-88DE10F24412.jpeg

Av:
    tobgren
    Såg kanonfint ut! Synd att jag tvingades kasta in handduken. Fullföljde ni planen med cykling till Skallskog?

Av:
    bluetail
    Nja man kommer inte in till Skallskog. Passerar några hundra meter utanför. Vi följde den gröna sträckningen på kartbilden här ovanför och cyklade loopen medurs.

Tog ett kort stopp i Trätbodarna innan vi cyklade den endurohärliga utförslöpan ner till Klibergsvägen igen. Gjorde ett segment i Strava av den (Trätbodarna-Klibergsvägen Enduro).

Av:
    LasseB
    Tog en spontantur på siljansleden mellan Klockarberg och Styrsjöbo igår. Vi körde ju runt Trätbodarna härom dagen, så det var ju egentligen fram till dit som det var okänd terräng. Sammanfattningsvis så var det blandat resultat.

Från Klockarberg är det grusväg en bit in till stig som är smal och fin, men med ett antal vindfällen som stör flytet ner till Brasjön.
    1.jpg
    2.jpg

Fint nere vid sloggboden
    3.jpg

Sektionen mellan Brasjön och Norrskog var smal och trång, men oftast cyklingsbar, sankområdena var heltorra. Dock var det sista partiet helt stängt av stora vindfällen.
    4.jpg

Mellan Norrskog och Högsvedarna var det fin stigning i singeltrack i blåbärsriset.
    5.jpg

Sen var det en av dagens bästa partier nedför från Högsvedarna i lummig skog och ned i en sänka, lite upp och ner och en bitvis halvdålig märkning i en stigdelning.
    6.jpg

Efter en kort bit grusväg så var det propagandastig och finfin märkning med långt flowigt nedförsavslut...
    7.jpg

...fram till sloggboden vid Björntjärn. Full John Bauer känsla där!
    8.jpg

Sedan var det mestadels fin stig fram till Trätbodarna men det märktes att detta parti troligen är bitvis mycket sankt i blötare säsong.
    9.jpg

Sen var det känd, lång svag nedförslöpa efter trätbodarna där jag passade på att ta KOM.
    10.jpg

Efter detta var det välkänd, fin stig upp till Granbergets fäbodar och nedför till Styrsjöbo.
    Sammanfattningsvis så var det en bra upplevelse, klart rekommenderad från Norrskog och framåt. Om någon tog och rensade upp biten från Klockarberg (medhelst motorsåg) så vore det Winning!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-16 11:39 av LasseB.

Av:
    tobgren
    Vilken bra RR! Mycket av det där har jag aldrig cyklat, det ser klart inspirerande ut! Är du kvar i Leksand den här veckan också?

Av:
    bluetail
    Wow! Tack för fin RR. Ser verkligen härligt ut!

Inspirerar verkligen till mer utforskning och det passar ju bra nu när det är så torrt.

När kör vi nästa gång?

Av:
    bluetail
    Lurar på att bli skjutsad till Gesunda och sedan cykla ”hem” därifrån. Vet att det finns fina stigar runt Kollsjöarna tex.

Nån som är sugen att haka på?

Är iofs sugen att cykla ner till Dala Järna också..

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-16 11:27 av bluetail.

Av:
    LasseB
    Är kvar några veckor till. Vore kul att få till något längre. Kanske senare i veckan?

Av:
    tobgren
    Kvällstid onsdag eller fredag skulle passa mig bra. Då borde jag hunnit få ordning på minst en av cyklarna. Passar något annat tillfälle er bättre så kör på det ändå :)

Av:
    bluetail
    Fick precis höra att vi får släktingar på besök från i morgon em och några dagar framåt.

Tar en tur ikväll och i morgon fm sen blir det nog inget förrän på lördan.

Hojta till om nån vill haka på ?

Av:
    hm
    På besök hos svärmor igen , trodde inte jag skulle orka ut något i värmen men tempen sjönk ju lite till kvällen . Torrt och snabbt i skogen.
    Check out my ride on Strava: https://www.strava.com

Av:
    andreas_nas
    Bra kört Henrik!

Av:
    LasseB
    Verkligen starkt levererat i värmen hm.
    Vad gäller ett längre cykeläventyr så skulle nog fredag passa mig fint. Vill man försöka sig på något mer på siljansleden eller är det något annat som lockar mer?

Av:
    bluetail
    Siljansleden från Hjulbäcks-Åsen till Brasjön.

Startade min tur vid avtagsvägen in mot Hjulbäcks-Åsen mellan Siljansnäs och Gesunda som hustrun skjutsade mig till. Vädret var fantastiskt och det var ordentligt varmt och torrt överallt.

IMG_7024.jpg

Leden passerar genom fäboden så det var bara att haka på den när jag kom dit.
    Från Hjulbäcks-Åsen ner till Källmyrvägen var stigen helt okej och mellan Källmyrvägen och Kollbäcksvägen var den riktigt trevlig.

IMG_7030.jpg

IMG_7033.jpg

När jag kom ut på Kollbäcksvägen följer leden grusvägen en bit för att sen gå in i skogen igen. Här tappade jag bort leden då det var dåligt markerat. Enligt kartan så skulle stigen vika av åt öster. Terrängen var dock helt obanad förutom ett traktorspår som löstes upp i intet efter 50 meter. Tog mig därför tillbaka till Kollbäcksvägen och cyklade den tills leden korsade vägen igen. När jag nu hittade stigen igen så visade den upp sig på sin bästa sida. Härlig singletrack med mysiga omgivningar hela vägen ner till vägen med det exotiska namnet Säpplokvägen.

IMG_7035.jpg

Jag följde sedan Säpplokvägen tills den tog slut. Här tog också den trevliga stigen slut för nu började ett traskande i obanad terräng under en kraftledning längs Lilla Kollsjön. Stigen återuppstod på andra sidan kraftledningen och var stundtals riktigt knixig fram till eldskjulet strax efter bron över Jobsarboån, innan den övergick i fin singletrack hela vägen ut till Jobsarbos fäbod.

IMG_7044.jpg

IMG_7048.jpg

Leden går igenom fäboden och ut i spenaten mellan en avverkningsväg och Jobsarboån. Här är leden helt överväxt av gräs, sly och trädfällen, så jag rekommenderar alla som eventuellt vill transportera sig längs den här sträckan att göra det på avverkningsvägen istället då leden kommer ut på vägen efter några få hundra meter.

Stigen som nu följer är stenig och eländig så jag fick i början stundvis leda cykeln. Närmare Stora Israelssjön blev stigen bättre och mot slutet var den riktigt bra ända ut tills Långsvägen. Från Långsvägen går leden in på en väg som heter Hässjebäcken. Den leder först brant uppåt som sedan övergår i mindre brant uppåt som sen övergår i en vacker utsikt ner mot Stora Israelssjön och faktiskt ser man ända bort till Siljan. Passade på att ta en bild och skala av en liten snickers innan bromsarna och flugorna vann den ojämna kampen om min svettiga uppenbarelse.

IMG_7054.jpg

När jag precis hunnit tugga ur munnen och skölja ner innehållet med lite vatten så avvek leden från Hässjebäcksvägen in på en smal och knixig stig som tog mig nästan hela vägen ner till Klockarberg. Även här så gick jag en hel del av och till innan stigen blev ordentligt cyklingsbar igen. När jag närmade mig Klockarberg blev stigen större och större för att till slut bli en fin fyrhjulingsväg som sluttade välkomnande utför. Cykelglädjen vaknade till så jag missade att leden efter en stund svängt av in i spenaten igen men jag gladdes åt den fina stigen ända ut på Klockarbergsvägen. Här märkte jag att jag inte sett några ledmarkeringar på ett tag så det blev till att vända och cykla tillbaka en bit. Det visade sig bli mitt största misstag under turen för usch vilken misär hela vägen ut på ett avverkningsområde. Där någonstans insåg jag att orken började ta slut och tiden likaså. Jag drog iväg ett sms och bad att få bli hämtad vid Brasjöns badplats.

IMG_7062.jpg

Så här i efterhand inser jag att det hade varit mycket bättre att bara ha fortsatt på Klockarbergsvägen in i byn och sedan in på lillvägen ner mot Brasjön. Nåja, nu var det gjort...

När jag var framme vid badplatsen stod det några badgäster och oroade sig för att några campare eldade ute på udden, så de bad mig med den "lämpliga" cykeln att åka dit och be dem släcka eftersom det råder eldningsförbud just nu. Visst, tänkte jag. Det är väl inte så bra att elda nu, när det är så torrt och så många skogsbränder som härjar. Jag avslutade mitt lilla äventyr med att cykla och gå dit för att be dem släcka. Det gjorde de. Även jag slocknade gott när jag kommit hem och fått duscha.

Blev 20 km på 2,2 tim. Två otb, två felkörningar. En drös repor och sår plus ett gäng fotostopp :)

https://www.strava.com

Edit: typos

Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2018-07-17 16:29 av bluetail.

Av:
    LasseB
    Missade din RR bluetail, men den är ju exemplarisk! Verkar som att det är blandad kvalitet på stigarna där också, men du har ju även hittat några tips på smarta omvägar. Med detta så borde det ju vara möjligt att sätta Hjulbäck till Styrsjöbo på ca 3-3,5h.
    Någon som har några planer för imorgon eller helgen?

Av:
    tobgren
    LasseB skrev:
    Missade din RR bluetail, men den är ju exemplarisk! Verkar som att det är blandad kvalitet på stigarna där också, men du har ju även hittat några tips på smarta omvägar. Med detta så borde det ju vara möjligt att sätta Hjulbäck till Styrsjöbo på ca 3-3,5h.
    Någon som har några planer för imorgon eller helgen?
    Inga planer är spikade än, men jag kan tänka mig en tur fredag kväll eller någon gång i helgen!

Av:
    LasseB
    Fredag kväll låter ju bra. Har nog ingen bil, men kan utgå från leksand eller häradsbygdshållet. Annars kanske lördag dagtid.

Av:
    Lars Sahlberg
    Hej
    Leksand är en bra Mtb-ort.
    Från vår klubbstuga (Leksands OK) i Källberget går ett 3 mil långt mtb-spår med blå skyltar,det går runt Asaklitt.
    I Tällberg finns ett mtb-spår på 14 km,som startar vid Tällberg camping,röda pilar,mkt bra mtb spår.
    Dessutom kan man via olika leder cykla Leksand-Rättvik T.o.R 60 km omman kontaktar ;
    [text raderad]

Vi tillåter inte reklam i forumet. Vill du köpa bannerannonsering kontaktar du martin@happyride.se för vidare information.

// Moderator
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-27 18:15 av jansson99.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in