• Re: Cykla i Leksand

Av:
    tobgren
    LasseB skrev:
    Fredag kväll låter ju bra. Har nog ingen bil, men kan utgå från leksand eller häradsbygdshållet. Annars kanske lördag dagtid.
    Ja men det går bra att utgå från Leksand för min del. Vad tror du om att köra över Käringberget och sen bort på småstigar mot Tällberg? Finns en del fina stigar däromkring.

Av:
    weldion
    Skall ni närma er Tällberg så kan jag vara med. Jobbar hemifrån i morgon, så kan ganska tidigt. Kan dock inte så sent på kvällen. Kan stigarna rätt bra runt här i området.

Av:
    LasseB
    Låter intressant tobgren Hur tidigt kan vi starta? 16.00 skulle funka perfekt för mig, men alla kanske inte ha semester...

Av:
    weldion
    Varifrån skall man starta? 1600 fungerar för mig om man skall cykla mot Tällberg.

Av:
    tobgren
    LasseB skrev:
    Låter intressant tobgren Hur tidigt kan vi starta? 16.00 skulle funka perfekt för mig, men alla kanske inte ha semester...
    Jag jobbar fortfarande men kan nog hinna till klockan 16. Går det bra att ses vid biblioteket kanske? Då är vi på rätt sida älven iaf...

Av:
    weldion
    Är det inte bättre vid baseballplan? Parkering för de som behöver och grusväg mot där var jag tror stigen mot Tällber börjar.

Av:
    tobgren
    weldion skrev:
    Är det inte bättre vid baseballplan? Parkering för de som behöver och grusväg mot där var jag tror stigen mot Tällber börjar.
    Ja Baseboll planen går lika bra det. Vi kan träffas där istället då?

Av:
    weldion
    Funkar för mig. Jag trampar dit längs asfalten från Tällberg.

Av:
    LasseB
    Perfekt! Baseballplanen är bredvid Hildasholm va?

Av:
    weldion
    LasseB skrev:
    Perfekt! Baseballplanen är bredvid Hildasholm va?
    Jepps. Typ första man kommer till efter Tegera Arena.

Av:
    bluetail
    👍 Ska försöka haka på också.

Av:
    bluetail
    Hinner tyvärr inte få till det😕

Får ta en tur senare ikväll istället.

Ha så skoj i värmen☀️

Av:
    tobgren
    bluetail skrev:
    Hinner tyvärr inte få till det😕

Får ta en tur senare ikväll istället.

Ha så skoj i värmen☀️
    Tråkigt att du inte kunde vara med!
    Nu ligger jag utslagen och trött i soffan. Det blev en hel del singeltrack med rötter, utförsåka på Käringberget och i Nybodalen, lite sightseeing i Tällberg och längs Siljans strand. Tack för gott sällskap weldion och LasseB!
    20180720_180209.jpg
    temporary_file5014336544322951971.jpg

Av:
    LasseB
    Ja, verkligen en skön tur. Mycket varierande och lärorik. Tack tobgren och weldion!

Av:
    weldion
    Tack och bock. 3 st icke-masar på tur i hjärtat av Dalarna. Förlorade boulen, men fick god mat efter cyklingen.

Av:
    bluetail
    Härligt!

Blev en kortare tur upp på Granberget och ner på Siljansleden nu i kväll. Önskar att dagarna var längre...

DB7240B7-749D-4A15-8756-899437E1EB67.jpeg

25123920-DE2A-4490-BDCE-5A7C2097335E.jpeg

Nån som är sugen på en gemensam tur i veckan. Typ onsdag kväll eller så?

Av:
    weldion
    Om det passar på onsdag, så kan jag vara med. Får se i morgon hur veckan verkar arta sig.

Av:
    LasseB
    Plockade ju lite action i fredags, så ni kan återuppleva en massa singletrack och tama fiskar. Är i semestermode, så det tog lite tid att redigera ihop nåt lättsmält.

Av:
    tobgren
    LasseB skrev:
    Plockade ju lite action i fredags, så ni kan återuppleva en massa singletrack och tama fiskar. Är i semestermode, så det tog lite tid att redigera ihop nåt lättsmält.
    Kul med film!

Av:
    bluetail
    Snygg film!

Orkar nån ut i morrn eller ska vi hejda oss nån dag?

Av:
    weldion
    bluetail skrev:
    Snygg film!

Orkar nån ut i morrn eller ska vi hejda oss nån dag?

För min del passar det bättre på torsdag. Skall iväg på möte hela onsdagen, men jobbar hemifrån på torsdag som det ser ut. Så förhoppningsvis så kommer det att bli så.
    Vad blir det för typ av cykling?

Av:
    LasseB
    Ja, kanske torsdag är bättre. Vore ju trevlig med lite höjdmetrar. Upp, men framförallt ned.

Var för övrigt och försökte hitta Rälta Rocks DH idag, men den var inte så enkelt att lokalisera. Hittade markeringar i ljusgult som ledde mig upp till en naturlämning (en sten på en sten) men enligt strava så skulle segmentet ligga upp, förbi stenen, men hittade ingen farbar väg där eller fortsatta markeringar. Antingen så är segmentet fel i strava eller så har ni kört ett väldigt, VÄLDIGT stökigt segment som inte lämnat några spår och som är mer trial på trädfälle-plockepin än DH. Om det senare är jag mycket imponerad.

Av:
    tobgren
    LasseB skrev:
    Ja, kanske torsdag är bättre. Vore ju trevlig med lite höjdmetrar. Upp, men framförallt ned.

Var för övrigt och försökte hitta Rälta Rocks DH idag, men den var inte så enkelt att lokalisera. Hittade markeringar i ljusgult som ledde mig upp till en naturlämning (en sten på en sten) men enligt strava så skulle segmentet ligga upp, förbi stenen, men hittade ingen farbar väg där eller fortsatta markeringar. Antingen så är segmentet fel i strava eller så har ni kört ett väldigt, VÄLDIGT stökigt segment som inte lämnat några spår och som är mer trial på trädfälle-plockepin än DH. Om det senare är jag mycket imponerad.

Haha vid träskylten som pekar mot Hedningahällan, precis intill, skulle du inte tagit höger utan fortsatt rakt fram på skrå, strax därefter viker den upp höger. Det sitter ingen markering därefter. Vi får prata ihop oss om att göra ett försök där. Tyvärr vet jag för stunden inte riktigt om jag är hemma de närmsta dagarna.

Av:
    LasseB
    Aha. Fattar, då var jag nästan helt lost. Dock var jag positivt överraskad av ett segment som ledde ned från asaklitt sydsida som slutade nere i rälta, vilket gör det möjligt att få bra stigtid hela vägen över från mitt håll den här torra sommaren. Kanske gör jag fler försök helt enkelt

Av:
    bluetail
    Sorry kan inte på torsdag. Ska på handledarkurs (för körkort) med grabben. Åk ni så tar jag en tur hemikring på onsdag kväll.

Av:
    LasseB
    Hesvejs. Upptäckte igår att min ram är spräckt ganska seriöst, så jag har lite att fixa med det innan jag möjligtvis kan vara tillbaka i skogen. Hoppas ni får till en tur.

Av:
    weldion
    Som det ser ut nu, så är det bara jag som kan ge mig ut i dag =)

Av:
    puma33
    Jag är i leksand (övermo) 3 dagar, tips på turer (utan biltransporter) ?
    Har tidigare kört spåren i källberget samt siljansleden till Granberget, den var då kraftigt igenväxt är det bättre nu?

Mean machine blir man ju sugen på, hur hittar jag den?

Av:
    tobgren
    puma33 skrev:
    Jag är i leksand (övermo) 3 dagar, tips på turer (utan biltransporter) ?
    Har tidigare kört spåren i källberget samt siljansleden till Granberget, den var då kraftigt igenväxt är det bättre nu?

Mean machine blir man ju sugen på, hur hittar jag den?

Granberget är bättre nu. Kommunen håller på att fylla igen och dränera lerhålen som varit där, kanske är klart nu. Mean Machine finns utmed asfaltsvägen mellan Rälta och Västannor, på andra sidan vägen från Djupbäcka naturreservat. Åsledsberget har flera bra utförssegment som man får pushbajka för att komma till starten på. Endurodrömmar DH, Rötter DH och Åsledens finest DH, från kojan är riktigt fina. På Käringberget finns lite stadsnära kortare utförsåk tex Häxjakten DH och Käringberget Östra DH.

Stigcykling finns en del lite flackare men trevligt i skogarna mellan Leksand och Tällberg, där sitter skyltar till olika byar vid nästan varje stigkors.

Av:
    weldion
    Har man räser med sig, så går det ett gäng med lopp med utgångspunkt Leksand den här veckan.
    http://www.leksandsrundan.se

Av:
    RikardF
    Hej!

Här har ni en till entusiast från Leksand. Jag bor i Styrsjöbo. Har mest utgått därifrån och utforskat stigarna upp över Granberget. Jag hänger gärna med på tur ibland!

Av:
    bluetail
    Kul och välkommen till internetcyklingens sköna värld här på Happy ;)

Börjar det inte bli dags för en gemensam tur nästa vecka kanske? Nån som är på?

Av:
    weldion
    Det skulle vara roligt. Säg en dag, så får man se om det passar.

Av:
    RikardF
    Ja absolut, det låter bra! Säg en dag :)

Av:
    tobgren
    Jag är också intresserad av cykling. Har dock svårt att veta när jag kan kommande vecka, så jag dyker gärna upp om det visar sig att det passar 🤘

Av:
    RikardF
    Jag kan cykla de flesta kvällar men jag har inte så många förslag på turer. Jag har mest utgått från Styrsjöbo hittills.

Av:
    LasseB
    Inte så mycket action i den här tråden. Ville bara slå ett slag för att ge er ut i skoterlederna och köra. Nu börjar de bli uppkörda och efter lite plusgrader och efterföljande frys så är det bärigt och fint. Kräver dock fatty eller kanske 3" för att garantera bärighet. Har snurrat runt på Asaklitt och de större skoterlederna är fina. Körde idag från nedre parkeringen på Granberget och förutom klättringen till toppen då var det galet fin nedförsåkning bort över fäbodarna nedför Siljansleden, över Lederåsen ner till Styrsjöbo. Vansinnigt kul och kanske snabbare än en sommardag.

LRM_EXPORT_28661396999867_20181230_202526869.jpeg
    LRM_EXPORT_28586061389305_20181230_202411534.jpeg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-30 22:05 av LasseB.

LRM_EXPORT_28631773741926_20181230_202457246.jpeg

Av:
    tobgren
    LasseB skrev:
    Inte så mycket action i den här tråden. Ville bara slå ett slag för att ge er ut i skoterlederna och köra. Nu börjar de bli uppkörda och efter lite plusgrader och efterföljande frys så är det bärigt och fint. Kräver dock fatty eller kanske 3" för att garantera bärighet. Har snurrat runt på Asaklitt och de större skoterlederna är fina. Körde idag från nedre parkeringen på Granberget och förutom klättringen till toppen då var det galet fin nedförsåkning bort över fäbodarna nedför Siljansleden, över Lederåsen ner till Styrsjöbo. Vansinnigt kul och kanske snabbare än en sommardag.

Kul! Granberget ser fantastiskt ut nu :) Jag märkte häromdagen också att skoterleder är riktigt fina, även med 2.3" ice spiker.

Av:
    weldion
    Jag tänkte ut och prova i morgon. Fast inte till Granberget dock.

Av:
    LasseB
    Här.är ett tips för att hitta säkra leder. Allt blått var fint. Övrigt osäkert.
    https://skoterleder.org

Av:
    weldion
    B483B7DC-282D-49B1-AC28-28C3854C5760.jpeg

Av:
    bluetail
    Frestande, men har precis opererat foten igen så det blir till att ta det lugnt några veckor till tyvärr.

Men sen så....

Edit: snavfel

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-31 11:08 av bluetail.

Av:
    tobgren
    bluetail skrev:
    Frestande, men har precis opererat foten igen så det blir till att ta det lungt några veckor till tyvärr.

Men sen så....

Hoppas foten blir bra efter den senaste, du har missat alldeles för mycket cykling! :(

Av:
    weldion
    6B82AE92-DD48-4423-BDA2-D2943FD12A36.jpeg

Av:
    EdvinJ
    Bra att jag hitta denna tråden. Jag har svärföräldrarna i Almo(siljansnäs) och tillbringar lite tid då och då där uppe och skulle behöva guidning i skogarna därikring.
    Slänger upp en förfrågan om cykelsällskap/guidning(av vilsen stockholmare) här när jag ska upp med cykeln nästa gång. Jag har 100/100 slag på cykeln så inget för brötigt, men bangar inte på lite tekiskt heller för den delen:-)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in