• Re: Hur dåligt kan det bli? Postnord levererar inte...

Av:
    Sherpa
    Verkar mycket strul hos postnord nu? Från UK till Stockholm tar det 1 dag, sen blir det bara liggande "Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering" i fem arbetsdagar plus en helg hittils. En liten försändelse som väger 500 gram. Kan nog inte räkna med att få innan påsk då... Förr i tiden brukade det ta 1-2 dagar innan det kom fram när det väl hamnat i Sverige.

Av:
    marr
    Jag känner mig kränkt. Fick paket, uppburet på tredje våningen som alltid annars...

Av:
    Masjevel
    Beställde grejer från bike-disc i söndags. Beställde cykel från annat håll i måndags.
    Var hemma idag pga anledning. Blev förvånad att det ringde på dörren vid nio tiden. Öppnade och där stod en tjej från posten med mitt paket från Tyskland.
    Några timmar senare fick jag sms från PN där de meddelade att jag ska få leverans av cykel och bad mig välja bland 3 alternativa tider.
    Undrens tid är inte förbi...

/M

Av:
    mawa
    Jag hittar fortfarande inte avin som de säger sig ha lagt i min brevlåda igår kl. 10:18...

Av:
    Milistern
    Min sons springcykel förefaller efter två fantasileveransförsök i början av förra veckan ha fastnat i en loop mellan två omlastningscentraler. De är nu uppe i sex turer fram och tillbaka enligt trackingsidan.

Försändelsen har ankommit distributionsterminal - Försändelsen transporteras - Försändelsen har ankommit distributionsterminal - Försändelsen transporteras, repetera...

Av:
    jonas-ni
    @Selast

Kan du inte förklara läget för tyskarna och fråga vad de tycker du ska göra?

Alternativt får du väl flytta innanför tullarna.

Av:
    borgis
    Det är skönt att den här tråden finns då och då. Jag beställde styre och styrstam från (håll andan nu) Bikester i lördags.
    Det började sin resa i måndags och gick som smort men när det lämnats igår på utlämningsstället så var det fel sådant, men
    ingen biggie. Bara 1,5 km från det andra så jag tänkte att det hämtar jag idag.

Glad i hågen tar jag lånebilen dit, visar upp el-avin i appen varpå mannen i kassan säger att det var felsorterat så det
    har de skickat tillbaka till terminalen. Men tack så j-la mycket för hjälpen. Jag förflyttar mig hellre 3 km extra idag än väntar till
    efter helgen (vem vet när det dyker upp nästa gång nu) men jag fick alltså inte välja. Nu kunde det ju varit 15 mil fel också
    så jag ska väl bara vara tacksam för att någon gjorde sitt jobb... Det finns nya variationer på upptågen hela tiden verkar det som.

Det hade varit så perfekt att kunna byta grejor på hojen och testköra i påskhelgen men nu dröjer det ett par veckor tills
    jag har tillfälle att göra det ordentligt. Aldrig får man vara riktigt glad.

Glad påsk ändå, kära medkverulanter! :)

Av:
    MickeS
    6 dagar från USA till Sverige. Sen fick Postnord tag i paketet. 19/2 till 22/3 har de skickat paketet fram o tillbaka - då de på nått sätt lyckats blanda ihop avsändare med mottagare!? När jag väl fick kollinr från avsändaren 30/3 visade det sig att det legat på utlämningsstället i över en vecka. INTE EN ENDA AVI HAR JAG FÅTT.
    Till PNs försvar kan nämnas att avsändaren hade skrivit adressen lite knasigt. Men inte mer knasigt än att vilken normalbegåvad postanställd som helst hade fattat hur det borde vara...

edit: kollar man PNs app står det att paketet har returnerats till avsändaren och hämtats ut.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2016-03-31 14:11 av MickeS.

PN1.PNG
    PN2.PNG
    PN3.PNG

Av:
    borgis
    Liten update. Igår hämtade jag ut mitt paket på rätt utlämningsställe. Det verkar som om det trots allt låg kvar
    över helgen där jag försökte hämta ut det på långfredagen. Iallafall tyder postens noteringar på det.
    Det är ju inte Postnords fel isåfall att ombudet istället för att ändra felsorteringsnoteringen och ge mig grejorna,
    bara lät det ligga för att åka ett par mil fram och tillbaka till Härryda över tisdag-onsdag. Smidigt...

Av:
    fredrik168
    Ska få leverans imon enligt postnords hemsida! Förväntar mig ingenting.

Av:
    landen
    Sådär, idag fick jag en leverans. Här är vad som krävdes.

Senast fick jag svaret att föraren hade misstagit min porttelefon för endast en kod och kunde av den anledning inte ringa på.
    Lösningen va en informativ lapp.
    Skärmavbild 2016-04-01 kl. 13.20.14.png

Jag ringde även till kundsupport och förklarade läget att de senaste 10 paketen jag beställt ej kommit fram trots att
    jag sett till att vara hemma. Och att jag börjat misstänka att de helt enkelt skiter i sitt jobb.
    Jag fick som svar att paketet borde vara på väg vilken minut som helst, varpå jag tar första parkett på balkongen.

Ser man på, här kommer bilen... men .... nääää!
    postnord.gif

Direkt efter att bilen åkt iväg plingar det till i telefonen:
    Skärmavbild 2016-04-01 kl. 13.31.48.png

Ringer såklart kundtjänst och förklarar läget, hon kontaktar föraren och återkommer till mig.
    Tydligen gick det inte ringa på, ytterst märkligt då föraren aldrig gick ur bilen.
    De löser i alla fall så att bilen vänder för att levererar mitt paket.

Jag frågar föraren om det va problem med att leverera. Får som svar att porttelefonen va väldigt krånglig.
    Jag orkar inte tjafsa och tackar för hjälpen.
    Det gäller alltså att vara på hugget om man vill få ett paket levererat!
    paketet.jpg

Jag hade liksom köpt en förklaring att de har svinmycket att göra och väldigt många ändå inte är
    hemma etc, men att hen bara ljuger mig upp i ansiktet... kundtjänst va dock superhjälpsamma!

Av:
    Bergsmannen
    Postnord är ju grymma. Bike-Discount skickade med DHL i onsdags och Postnord har levererat idag.

Av:
    me.I.am
    landen skrev:

Senast fick jag svaret att föraren hade misstagit min porttelefon för endast en kod och kunde av den anledning inte ringa på.

Jag ringde även till kundsupport och förklarade läget att de senaste 10 paketen jag beställt ej kommit fram trots att
    jag sett till att vara hemma. Och att jag börjat misstänka att de helt enkelt skiter i sitt jobb.
    Jag fick som svar att paketet borde vara på väg vilken minut som helst, varpå jag tar första parkett på balkongen.

Ringer såklart kundtjänst och förklarar läget, hon kontaktar föraren och återkommer till mig.
    Tydligen gick det inte ringa på, ytterst märkligt då föraren aldrig gick ur bilen.

Jag frågar föraren om det va problem med att leverera. Får som svar att porttelefonen va väldigt krånglig.

Jag hade liksom köpt en förklaring att de har svinmycket att göra och väldigt många ändå inte är
    hemma etc, men att hen bara ljuger mig upp i ansiktet... kundtjänst va dock superhjälpsamma!

Härligt! Svenska folket - PostNord: 1 - 542 463 023 468 089

Kul att du fick det på film, trodde faktiskt inte att dom körde så nära leveransadressen när dom fejkar. Kan ju inte bero GPS-tracking heller, lite svårt att förklara det korta stoppet, weird.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    eiskall
    Sorgligt företag.

Maila info till Postnords kunder, dvs internetbutikerna som köper deras frakttjänster.

Av:
    garfunkel
    landen skrev:
    kundtjänst va dock superhjälpsamma!

Filmen är ju episk! Den måste ju någon kvällstidning nappa på.

Av:
    fredrik168
    Plötsligt händer det! Plingade på dörren och där stod han,, postis?

Av:
    eiskall
    garfunkel skrev:
    landen skrev:

Nej nej, chauffören tog fram sin kikare och såg att porttelefonen var av krånglig modell. Helt normalt.

Känns som att dom blev tagna med fingrarna i syltburken denna gången...

Fejkföretag.

Av:
    landen
    eiskall skrev:
    garfunkel skrev:
    landen skrev:

Nej nej, chauffören tog fram sin kikare och såg att porttelefonen var av krånglig modell. Helt normalt.

Känns som att dom blev tagna med fingrarna i syltburken denna gången...

Fejkföretag.

Hehe en sån kikare hade jag velat ha, som kan böja sig runt husgavlar! De får nappa bäst de vill, jag tänker inte "gråta ut" jag har ju fått mina Oakleys nu ;)

Av:
    Jimel
    landen skrev:

Haha klockrent, den får dom svårt att lura sig ur

Av:
    Konkret
    Löl

Av:
    gandhi
    Så har svenska posten aka Postnord slarvat bort ett av mina paket.

Det kom som express till Sverige från UK med trackingnummer och allt innehållande en styrstam. De försökte (enligt sina egna uppgifter) att leverera under dagen 29 mars, men jag var inte hemma (jag jobbar dagtid). Sedan tjoffar de bort paketet ur expressystemet och behandlar det som vanligt brev och då är det borta ur systemet. De påstår att paketet lämnats till serviceställe och att en avi lämnats på min adress (lögn!). Jag har ingen avi och servicestället har inte mitt paket.

Postnord tyckte att jag skulle reklamera via J E James Cycles som i sin tur skall reklamera frakten till det fraktbolag de använt som sedan i sin tur skall reklamera till Postnord. Helt jävla hysteriskt. J E James Cycles har betalat för expressfrakt med trackingnummer och så tar Postnord bort den bara för att de inte kunde leverera till dörren.

Kasst, uselt,

di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se

STULEN!:Transition Rapture
    ~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    trailbiker
    Sitter hemma och väntar på en matta (fråga inte). Levereras av UPS. Ger mig fan på att den kommer på sekunden bara för att det inte är cykelgrejer...

Hyr cykelväska: http://mtbswe.com
    Hyr cykelhållare: http://mtbswe.com

Av:
    Rydell
    Har beställt shorts från Bikester som kommit bort på vägen. Ett stort tack till Bikester som efter 1 minut säger att vi skickar dig ett par shorts till. En spark i arslet på Postnord som inte var ett dugg hjälpsamma.

Av:
    gandhi
    Undrar om inte Postnord borde granskas av Plus, Uppdrag Granskning, Sveriges Radios konsumentmagasin Plånboken eller liknande.
    Vem tipsar man? Radioleaks? Vart vänder man sig?
    /K

Trek Checkpoint köpes:

~Hjulbryggare~

Av:
    me.I.am
    Post och telestyrelsen (tror jag det är) har granskat PostNord och kritiserat/varnat, men vad jag kommer ihåg så gäller det bara vanlig postgång (brev etc.). Skulle tippa på att det är för att de får in klagomål för just det. Så om fler klagade hos PTS angående pakethanteringen så skulle de förmodligen granska det också. Men det är ju inte så generellt här på Happy att det uppmuntras att klaga hos myndigheter.

Av:
    GustafH
    me.I.am skrev:
    Post och telestyrelsen (tror jag det är) har granskat PostNord och kritiserat/varnat, men vad jag kommer ihåg så gäller det bara vanlig postgång (brev etc.). Skulle tippa på att det är för att de får in klagomål för just det. Så om fler klagade hos PTS angående pakethanteringen så skulle de förmodligen granska det också. Men det är ju inte så generellt här på Happy att det uppmuntras att klaga hos myndigheter.

Jag skickade faktiskt klagomål till både PostNord och PTS i december (tror jag) där jag pekade på att postbilen inte ens körde in till vår vändzon och hänvisade till den här tråden och en tråd på ett annat forum med liknande innehåll. Efter det har alla två paketen jag beställt blivit levererade och snabbt dessutom (kan iofs vara att de har bytt chaufför på vår runda men jag väljer att tro att min klagolåt hade önskad effekt).

Av:
    eketjall
    PTS har väl inget intresse i paketleveranser? Det är väl just post, som är en statlig "funktion" i samhället, som dom ska ha koll på.
    Pakethantering är väl en rent privat del av PostNords verksamhet?

Av:
    me.I.am
    eketjall skrev:
    PTS har väl inget intresse i paketleveranser? Det är väl just post, som är en statlig "funktion" i samhället, som dom ska ha koll på.
    Pakethantering är väl en rent privat del av PostNords verksamhet?

Är det så? Trodde (utan att veta) att det gick under samma som "vanlig" post.

Av:
    gandhi
    Postnord har en "kundombudsman" (kundombudsmannen@postnord.com). http://www.postnord.se Sidan är lite "gömd" så jag behövde göra en googling för att hitta den. Får se om de svarar. PTS hänvisar till Konsumentombudsmannen på kommunen. Det får bli nästa steg om inte detta räcker...

Trek Checkpoint köpes:

~Hjulbryggare~

Av:
    mcperand
    UNT, lokalorganet i Uppsala, har under några dagar granskat Postnord, http://www.unt.se . Förvisso i frågan om brev, men resultatet och kritiken är inte nådig, och företagets representanter har mage att skylla på brevbärarna. Reportern besöker den nya sorteringsanläggningen i Rosersberg och noterar att det ligger en hel del brev under olika former av transportband och frågar om de inte ska plockas upp. Nej, det gör personalen när dagens sortering är klar. Och så är de förvånade över att så många brev är försenade...

Av:
    kottenp
    Väntar också på paket som de försökt leverera.

1. de hade försökt nå mig vilket de borde lyckas med om de ringt .

2. Ringer Postnord, det är oklart om paketet hamnar på företags ombud, lokalt ombud eller ska försöka köras ut. Eventuellt när paketet kommit tillbaks till deras "lager" eller vad det är så kan dem avgöra detta.

Är imponerad över att de inte har någon aning över vart paketet ska ta vägen.

Av:
    trailbiker
    trailbiker skrev:
    Sitter hemma och väntar på en matta (fråga inte). Levereras av UPS. Ger mig fan på att den kommer på sekunden bara för att det inte är cykelgrejer...

UPS 1 - PostNord 0.

Leverans fem minuter innan utsatt tid.

Av:
    Holmis
    Ännu en fejkleverans av Postnord idag, den tredje i rad och den 16:e totalt (av 36). Efter den förra fejkleveransen skrev jag till Postnords "kundservice" som föga överraskande kom med ett intetsägande blaha-svar.

Landen, rätt fin film. Har själv sett en Postnordchaufför stanna till en kort stund utanför min port och sedan köra vidare utan att kliva ur bilen. Jag blev minst sagt snopen, inbillade mig att nu skulle det äntligen bli leverans.

Jag tror att det enda raka för att ansvariga på Postnord ska inse omfattningen av det här och ta tag i det, är att reklamera varje gång leveranserna inte funkar.

Av:
    me.I.am
    Dom ansvariga på PostNord är väl medvetna om alla klagomål, dom beordrade ju t.o.m in några o skriva i denna tråden, gick sådär.

Så länge leverantörerna beställer deras tjänster och pengarna kommer in så ser dom inga problem.

Av:
    Lyktstoplemedhjul
    De lyckades leverera ett paket skickat i fredags till mig så tidigt som på morgonen. Iofs var det rekommderat.
    Så nu ska jag inte klaga på postnord tills nästa gång jag behöver paket.

Av:
    skrotfot
    Beställt grejer från bike24 i Tyskland och paketet har skickats till Malmö (än så länge) via DHL.
    Jag gissar att DHL inte kommer att leverera detta hemma hos mig, finns det någon flödesmall som visar vilket leveransföretag som fixar avlämning till kund?
    Om det inte finns så förmodar jag att det ändå borde kunna gå att peta ihop en sådan för internetcyklister, men att det då behöver baseras på en massa kriterier som:

butikens land: DE
    fraktbolag: DHL
    slutdestination: Johanneshov (Stockholm)

Är det fler parametrar som styr?

Hi. I don't care. Thanks.

Av:
    Hep
    skrotfot skrev:
    Beställt grejer från bike24 i Tyskland och paketet har skickats till Malmö (än så länge) via DHL.
    Jag gissar att DHL inte kommer att leverera detta hemma hos mig, finns det någon flödesmall som visar vilket leveransföretag som fixar avlämning till kund?
    Om det inte finns så förmodar jag att det ändå borde kunna gå att peta ihop en sådan för internetcyklister, men att det då behöver baseras på en massa kriterier som:

butikens land: DE
    fraktbolag: DHL
    slutdestination: Johanneshov (Stockholm)

Är det fler parametrar som styr?

Om man ska bygga en sådan mall räcker det inte med att säga att det ska levereras av DHL, då det är ett antal olika bolag. DHL Freight, DHL Express eller vem ska leverera?

Av:
    eketjall
    Transporttjänst+ev tillvalstjänst är ju rätt avgörande också.
    Men inget är hugget i sten. Det finns inget som hindrar transportbolag x med tjänsten y att köpa tjänster av fraktbolag a, b, c, d, e osv.

Av:
    Stumpy
    Mitt paket från Rose skickades med DHL från Tyskland den 24:e, kom till Sverige den 30:e på eftermiddagen och Posten försökte leverera den 31:a på förmiddagen. Mindre än ett dygn tog Posten alltså på sig. Sedan har jag inte sett någon avi och paketet gick inte att hitta på deras spårning, men efter ett telefonsamtal har jag fått ett nytt kollinummer och kan hämta ut det på deras företagscenter. *hoppas jag*

Av:
    skrotfot
    Stumpy skrev:
    Mitt paket från Rose skickades med DHL från Tyskland den 24:e, kom till Sverige den 30:e på eftermiddagen och Posten försökte leverera den 31:a på förmiddagen. Mindre än ett dygn tog Posten alltså på sig. Sedan har jag inte sett någon avi och paketet gick inte att hitta på deras spårning, men efter ett telefonsamtal har jag fått ett nytt kollinummer och kan hämta ut det på deras företagscenter. *hoppas jag*
    Exakt detta som alla är pisströtta på, den tävlande har bonkat och tävlingsledningen är inkompetent att få dennei mål. DNF.
    Skall verkligen den som initierat processen behöva göra HLR för att få den att bli slutförd?

Hur mycket tid och pengar skulle inte en fungerande process spara? Uppfinn detta och du blir mer tät än Kamprad.

Hi. I don't care. Thanks.

Av:
    superpin
    Plötsligt händer det! Sorgligt att behöva skriva det, men jag blev glatt överaskad imorse när en skåpbil från posten stannade utanför huset och en snubbe överlämnade ett paket från bike-components. Hoppas att det är någon sorts uppstyrning på gång och inte bara en engångshändelse...

Av:
    Pepperazzi
    DHL Express sköter sig i alla fall utmärkt. Leverans från Evans den 29:e Mars, 4:e April lapp i lådan att de försökt köra ut, och upphämtat idag. Då har det hunnit en omväg förbi Köpenhamn också innan det landade i Umeå.

Av:
    Stumpy
    skrotfot skrev:
    Stumpy skrev:
    Exakt detta som alla är pisströtta på, den tävlande har bonkat och tävlingsledningen är inkompetent att få dennei mål. DNF.
    Skall verkligen den som initierat processen behöva göra HLR för att få den att bli slutförd?

Hur mycket tid och pengar skulle inte en fungerande process spara? Uppfinn detta och du blir mer tät än Kamprad.

Första gången för mig som det inte gått att spåra via Posten/-Nord efter att de tagit över från DHL. Paketet kunde enkelt hämtas ut med koden jag fick per telefon. Plättlätt!

Förstår inte varför tävlingsledningen skall se till så att alla deltagare tar sig i mål utan DNF. Det har jag aldrig stött på i verkligheten.

Av:
    uffelundqvist
    landen skrev:

Den inside information som jag har fått säger att när chauffören har gjort ett leveransförsök så ska hen registrera det i sin handdator. Då loggas det vad som hänt, men det geotaggas också. Så chauffören måste vara på plats även för ej utförda leveranser. Däremot ska hen inte längre lägga en lapp i brevlådan. Det går tydligen ut automatiskt dan efter, dvs samma dag som paketet kan hämtas ut.
    /Uffe

Av:
    Eveningstar
    uffelundqvist skrev:
    Däremot ska hen inte längre lägga en lapp i brevlådan. Det går tydligen ut automatiskt dan efter, dvs samma dag som paketet kan hämtas ut.
    /Uffe
    Det där känns som en rutin som ändrats de senaste åren.
    Förr i tiden så kördes paketen som inte kunde delas ut till ombudet samma dag, medan nu så åker det först tillbaka till distributionscentralen och sover där över natten, och körs sedan till ombudet nästkommande dag?

f.d. Cyklist.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-04-05 15:16 av Eveningstar.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in