• Re: Hur dåligt kan det bli? Postnord levererar inte...

Av:
    nadderf
    sdx skrev:
    nadderf skrev:
    Vet att denna tråd handlar om att posten inte leverar men idag förvånade dom! Beställde från bike24 i måndags 1400, igår förmiddag tog posten emot det vid landsgränsen i malmö och idag 0900 plingande det på dörren!

Ska självklart maila bike24 och fråga hur man i framtiden kan få denna service!
    Det som är mera förvånande är att DPD har vaknat för läser man på bike24 hemsida så gäller7 dagars leverans. Så har det varit för mig när jag har beställt från bike24.
    Så förblir det bara nödbeställningar hädanefter.

Har aldrig vary 7 dagar, brukar få paketen på fjärde dagen, alternativt femte när dom ”försöker” leverera till dörren

Av:
    SGS
    Uppdatering i mitt ärende:

Plingade till i appen i morse. Beräknad ankomst idag! Fick någon timme senare ett mail om att ett spårningsärende var inlett. (Lite märkligt kan jag tycka eftersom åtminstone delar av paketet bevisligen tycks vara inne i kedjan återigen).

Vid lunchtid ändrade sig tyvärr ankomstdagen till imorgon istället. Detta efter att paketet verkar ha scannats om på samma ställe två gånger under sex timmar. Väntar med spänning på morgondagen.

Av:
    nisseson
    Hade leverans av större (icke cykelrelaterad) grej på väg hem till mig förra veckan. Postmord gör bara hemleverans mellan 9-15 vardagar på sånt så det blev att snabbt ordna fram en ledig dag från jobbet. Efter att ha suttit hemma hela torsdagen utan leverans togs kontakt med dem på kvällen varpå svaret blev:
    1. Nej, de verkar ha gjort något fel på lagret.
    2. Nej, vi kan inte leverera vid annan tid.
    3. Jasså du kan inte vara hemma imorgon. Tråkigt nog kan vi inte stoppa att de kommer försöka leverera igen.

Så på fredagen (med mig på jobbet) plingade det till att de försökt leverera men inget varit hemma. Resultat:
    1. Postmord slösar bort en 20 minuter (?) på att försöka lämna ut ett paket som de vet de inte kan leverera. Det gjorde möjligen att någon annan missade sin utlovade leverans istället.
    2. Jag hyr skåpbil på söndagen och lägger 4 timmar och 700kr på att hämta paketet själv.

Men 2028 kanske framtiden hunnit ifatt även transportbranschen.

Av:
    thomalin
    Det mest anmärkningsvärda är att ingen ännu kommit på affärsidén att leverera på helgen eller kvällen, ja förutom Mathem då som gjort det i flera år.

Av:
    barksten
    Då hände det igen. Jag satt väl förberedd och väntade på en cykel. Jag såg till och med bilen åka härifrån utan att ha försökt nå mig.
    4F8248D6-B69C-4398-9999-786101BFE032.png

Av:
    ghostface
    +1 på denna - vareviga gång! Att dom inte ens ids ringa på...

barksten skrev:
    Då hände det igen. Jag satt väl förberedd och väntade på en cykel. Jag såg till och med bilen åka härifrån utan att ha försökt nå mig.

Av:
    Kupa
    Laederlappen skrev:
    Kupa skrev:
    Hur lång tid brukar "importhantering" ta? Det är mycket sällan jag köper grejer från utanför EU, men nu är det på väg ett rek. brev med deklarerat värde 278 kr, och jag swischade den facila moms- och hanteringsavgiften på 143 kr i måndags 5 nov. Ingenting har hänt efter detta.
    Jag kan meddela att det tar sisådär mellan en & två månader. Det tar kineserna någon vecka att få hit paketet från bokstavligen andra sidan jorden, sen tar det postmord tidigare nämnda tid att skicka grejorna inom riket. Tjoho.

Nu har det faktiskt lossnat igen, om man ska tro spårningen. Nästa steg blir väl att de tappar bort det...

Av:
    NLC
    NLC skrev:
    Ja, missförstå mig rätt. Jag bokar mycket hellre in en kvällstid för att ta emot ett paket än att ta ledigt från jobbet en eftermiddag alternativt låta den stackars PN chauffören knacka på en stängd och låst dörr (för att sen hämta paketet på utlämningsstället dagen efter). Men hur ska man göra för att få det alternativet igen för paket från utlandet?

Två beställningar senare från Bike24, båda med "utkörning till mottagaren". Den ena felsorterades och hamnade på Postens företagscenter i Höör (!) den andra försökte budet leverera vid dörren. Inget av dessa försändelser gav mig möjligheten att boka utkörningstid eller dirigera direkt till ombud. Tycker nästan lite synd om chauffören så nästa gång får jag vara hemma och bjuda på kaka

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    barksten
    Jag ringde kundtjänst tre gånger efter utkörninnngsförsöket.vid första samtalet sade de att jag skulle provs att ringa efter 16:00 för att boka en ny utkörning men att paketet skulle gå vidare till utlämningen och att jag fick hämta det där.
    Det andra samtalet efter 16:00 på torsdagen slutade med att de lade en bevakning och sade att de skulle höra av sig till mig för att boka en ny tid när paketet kommit tillbaka från utkörningsbilen.
    De pratade om att det rörde sig om någon slags företagspark<et som inte alls skulle lämnas ut till privatpersoner men verkade förstå att jag var missnöjd.
    På fredag morgon så uppdaterades ßtatus i appen så jag ringde kundtjänst igen. Tydligen så är den där bevakningslistn lång och de hade inte hunnit komma till min rad. När de skulle boka en ny utkörning var de fullt i alla bilar och ville köra ut det på måndag i stället. Jag sade att jag hade väntat tillräckligt och undrade om det där med utlämningsställe. Jag fick reda på att paketet vägde över 20kg och att det inte kunde lämnas till utlämningsställen...
    De erbjöd sig att kontakta en lokal underleverantör och köra ut paketet. Jag gav mitt samtycke. Klockan ett ringde det. Det var en lokal taxiförare som kom med paketet i bakluckan på sin Volvo! Han verkade lika förvånad som mig.

Av:
    mcperand
    Nu handlar tråden om hur mycket Postnord suger men jag tänkte förstärka det genom att peka på hur det skulle kunna vara även där.

Jag beställde en komplett cykel från CRC på onsdag eftermiddag med en uppskattad leveranstid på 6-8 dagar. Förvisso en kampanjhoj (en Cube Reaction TM 27.5 som sonen kan ha både i skogen och till universitetet, 40% BF-rabatt) som de antagligen hade redo, men DHL lämnade paketet till mig strax efter 8 i morse. Slå det om ni kan Postnord!

Av:
    Källis
    Nu kan vi kunder andras ut för Postnord kör nu en fin påkostad reklamfilm på TV där dom avslutar med "läs om våra förbättringar på postnord.se"

Jag har inte varit inne och läst om deras förbättringar men en sak vet jag dom inte förbättrat sig på i alla fall då jag igår fick bevittna en äkta fejkad leveransförsök.

//Källis

Av:
    NickPick
    Fick lördagsavisering om att min löparklocka anlänt från Danmark (skickades på torsdagen).
    Igår gjordes leveransförsök av ett paket men jag jobbade. Fick kort därefter ett mail om att det gick att hämta hos ombud efter 1600 nästa arbetsdag.
    Idag fick jag avisering om att den var lastad på bil i Örebro, dvs låg inte hos mitt ombud :D

Högt och lågt...

Av:
    h.g.j

Av:
    desmo
    Jag har två inkommande paket med Schenker. 100% strul och förseningar hittills.

Av:
    Raggamuffin
    Paket hittades automatiskt av appen. Dagen efter får jag via appen frågan om jag ville hämta direkt i terminal eller om de skulle göra ett låtsas utkörningsförsök hem till mig när jag är på jobbet dagen efter. Valde terminal och körde och hämtade direkt, helt perfekt.

Eventuellt användes annan termonologi.

Det blandas lite färre lågt med det höga nu är min erfarenhet men det är säkert väldigt olika lokalt. Appen fungerar väldigt bra imho.

// Muffin

Av:
    ooms
    Apropå appen, kan man ställa in "preferred ombud" eller liknande där? I vissa webshopar kan man ju välja vilket ombud man vill ha leverans till, men oftast går det ju till ens närmaste. I mitt fall mitt i stan, obefintliga P-möjligheter, och nu på vintern dubbdäcksförbud. Det är normalt inget problem då jag brukar gå dit, men nu är jag i färd med att beställa 24 liter motorolja. Vill helst slippa bära dem ca 1 km hem...

Av:
    Raggamuffin
    ooms skrev:
    Apropå appen, kan man ställa in "preferred ombud" eller liknande där? I vissa webshopar kan man ju välja vilket ombud man vill ha leverans till, men oftast går det ju till ens närmaste. I mitt fall mitt i stan, obefintliga P-möjligheter, och nu på vintern dubbdäcksförbud. Det är normalt inget problem då jag brukar gå dit, men nu är jag i färd med att beställa 24 liter motorolja. Vill helst slippa bära dem ca 1 km hem...

Inte hittat tyvärr. Beställer jag inte till jobbet så hamnar mitt två mil på fel håll.

Kan du inte beställa till jobbet istället?

// Muffin

Av:
    ooms
    Raggamuffin skrev:
    ooms skrev:

Inte hittat tyvärr. Beställer jag inte till jobbet så hamnar mitt två mil på fel håll.

Kan du inte beställa till jobbet istället?
    6 mil till jobbet, pendlar normalt sett med tåg :-/
    Får nog skicka det hem till föräldrarna istället då...

Av:
    me.I.am
    PostNord:
    "Det här var sagan om en tomte. Men den kunde lika gärna handlat om oss. Läs om våra förbättringar på postnord.se"
    Öh, ja? Tomten finns inte. Förbättringar på PostNord finns inte. Så väldigt träffande slogan, värt vartenda öre reklamföretaget fakturerat!

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Källis
    Ordning och reda inne i paketbilen på Postnords vis vid dagens leverans....

IMG_20181129_112157.jpg

//Källis

Av:
    A.Fritzon
    Jag jobbar en del mot dom i mitt jobb (de är min kund). Mycket kan man säga om dom men förbättringarna syns faktiskt, fler nya terminaler, fler anställda osv. Black friday i år gick rejält mycket bättre än förra året. Själv har jag faktiskt aldrig haft problem...peppar, peppar.

Av:
    Lainen
    A.Fritzon skrev:
    Jag jobbar en del mot dom i mitt jobb (de är min kund). Mycket kan man säga om dom men förbättringarna syns faktiskt, fler nya terminaler, fler anställda osv. Black friday i år gick rejält mycket bättre än förra året. Själv har jag faktiskt aldrig haft problem...peppar, peppar.
    Ja, det gick jättebra... status precis nu och ingen kan tala om när det kommer fram...

54A2DA49-329A-43D7-B590-34F31E95AE89.png

Av:
    sdx
    Källis skrev:

//Källis
    Det är fotoförbud in i bilarna konstigt att chauffören inte kände till det.
    Paketen ligger efter hur rutten ser ut så nog har chauffören ordning på sina paket.

Av:
    Jimel
    sdx skrev:
    Källis skrev:

//Källis
    Paketen ligger efter hur rutten ser ut så nog har chauffören ordning på sina paket.

Fast att paket ligger sådär är ju inte bra, en tvär inbromsning och saker kan gå sönder.

Av:
    Bonzo
    sdx skrev:
    Källis skrev:

//Källis

Fast blir det inte jäkligt jobbigt då om chauffören plötsligt måste leverera ett paket mitt under alla fejkade leveransförsök? Då kan det ju mycket väl vara så att just det paketet ligger längst in, under alla andra paket.
    Eller är det så pass väl planerat att han redan på förhand vet vilka som ska få sina paket under dagen?

Av:
    marr
    Bonzo skrev:
    sdx skrev:
    Källis skrev:

//Källis

Fast blir det inte jäkligt jobbigt då om chauffören plötsligt måste leverera ett paket mitt under alla fejkade leveransförsök? Då kan det ju mycket väl vara så att just det paketet ligger längst in, under alla andra paket.
    Eller är det så pass väl planerat att han redan på förhand vet vilka som ska få sina paket under dagen?

Man väljer såklart ut en två tre ärliga försök som läggs precis vid dörren. Resten bara kastar in. Sen är det bara att backa till, öppna bakdörren och köra iväg vid slutet av dagen när man är tillbaka på depån.

Av:
    Mats65
    Nu handlar ju tråden primärt om Postnord, men man kunde lika gärna ha en med liknande titel för Bring för de verkar regelmässigt leverera till fel ställe.
    Jag köpte ett par hörlurar i Elgigantens webshop på BlackFriday med leverans till mitt närmaste utlämningsställe, ca 1 km bort i Bromma. Glädjande nog kom det leverans-SMS redan i måndags. Tyvärr stod det att de fanns att hämta i Sollentuna, ca 15 km bort. Ringde Elgiganten som lovade att de skulle se till att paketet hamnade rätt. Inget hände på spårningen, så i onsdags ringde jag igen. Då kopplade de mig till Bring som då sade att de inte tänkte leverera till rätt ställe. Hämtade jag inte paketet så skulle det gå tillbaks till Elgiganten. Vid nytt samtal till Elgiganten så hävdade de igen att det nog skulle lösa sig. Först tänkte jag strunta i lurarna och låta Elgiganten betala tillbaks pengarna när paketet återvänt till dem, men idag hämtade jag paketet ändå i Sollentuna.
    Då passade jag på att fråga ombudet om det hände ofta med sådana här felleveranser. Svaret var att det var ganska vanligt att de fick Bring-paket som egentligen skulle till annat utlämningsställe.
    Så Bring verkar ha det som affärside att köra paketen till det ställe som passar dem bäst.
    Jag lär inte handla fler gånger av någon som använder Bring för leveranser

Av:
    sdx
    Bonzo skrev:
    sdx skrev:
    Källis skrev:

//Källis

Alla paket Manuel skannas innan lastning och då vet han/hon hur rutten skall läggas upp och det är samma rutt varje dag

Av:
    fedde
    sdx skrev:
    Alla paket Manuel skannas innan lastning och då vet han/hon hur rutten skall läggas upp och det är samma rutt varje dag

Är det Manuel som skannar? Det förklarar allt.
    "I know nothing" är ju Manuels inställning till allt här i världen.
    Då blir skanning, ruttplanering m m därefter.

/Fedde

"jag cyklar, alltså tänker jag"

Av:
    marr
    fedde skrev:
    sdx skrev:

/Fedde

Att de kör samma rutt varje dag förklarar ju iallafall varför många aldrig får paket. Ni måste beställa oftare så ni blir en del av den dagliga rutten helt enkelt.

Av:
    Källis
    sdx skrev:
    Källis skrev:

//Källis

Då kan jag meddela dig att paketen på toppen blev uppslängda framförögonen på mig av chauffören förr att denna skulle komma in till mitt paket. Så det där med planerat efter rutt var det mindre mycket av här kan jag meddela.

//Källis

Av:
    Källis
    Tidigare i veckan skulle jag fått en till leverans levererad till mig om inte....sitter och väntar på att ett paket ska bli utkört(lastad på bil, utkörning påbörjad enligt hemsidan) av Postnord.....ser helt plötsligt en Postnord paketbil passera i full fart genom personalparkeringen och utanför fönster på mitt kontor....en liten stund senare dyker det upp på Postnords hemsida "Det gick inte att leverera. Mottagaren får en avi om var försändelsen kan hämtas"...

Det är för mig en gåta att det här beteendet får fortsätta utan att någon vågar sätta ner foten rejält och ge dessa chaufförer sparken!

//Källis

Av:
    marr
    Källis skrev:
    Tidigare i veckan skulle jag fått en till leverans levererad till mig om inte....sitter och väntar på att ett paket ska bli utkört(lastad på bil, utkörning påbörjad enligt hemsidan) av Postnord.....ser helt plötsligt en Postnord paketbil passera i full fart genom personalparkeringen och utanför fönster på mitt kontor....en liten stund senare dyker det upp på Postnords hemsida "Det gick inte att leverera. Mottagaren får en avi om var försändelsen kan hämtas"...

Det är för mig en gåta att det här beteendet får fortsätta utan att någon vågar sätta ner foten rejält och ge dessa chaufförer sparken!

//Källis

Blir så dålig stämning av att ge någon sparken när de agerar enligt intern praxis.

Av:
    Örjan Lax
    Källis skrev:

//Källis
    Du skulle direkt ha ringt numret till 'Boka utkörning' och krävt av trafikledningen att bilen vänder tillbaka omedelbart. Jag har gjort så ett par gånger även om det är lite osvenskt, men båda gångerna har telefonisten bett om ursäkt och chauffören har kommit och levererat, något skamsen och tystlåten en stund senare...

Av:
    Laederlappen
    fedde skrev:
    sdx skrev:

/Fedde
    Hahaha, du tog orden ur mun på mig😂

Av:
    Källis
    Örjan Lax skrev:
    Källis skrev:

//Källis
    Du skulle direkt ha ringt numret till 'Boka utkörning' och krävt av trafikledningen att bilen vänder tillbaka omedelbart. Jag har gjort så ett par gånger även om det är lite osvenskt, men båda gångerna har telefonisten bett om ursäkt och chauffören har kommit och levererat, något skamsen och tystlåten en stund senare...

Jag ringde direkt men där möttes jag av en mur "vi kan inte komma i kontakt med chauffören, + en massa möjligheter varför chauffören inte kunde leverera innan det kom...men vi kan boka en ny utkörning om du vill..."

//Källis

Av:
    SGS
    Vet egentligen inte om det är PostNords fel, men lite småkul:

Beställde prylar av en tysk webshop för någon vecka sedan. Tyvärr delade jag upp min beställning i två olika order. Första beställningen ankom redan i fredags. Utan att aktivt ha valt det själv fick jag t.o.m. försändelsen hemlevererat. Perfekt.

Det andra paketet har jag däremot inte hört ett knyst om. Idag gick jag så in och sökte försändelsen via någon tysk hemsida. Nu kan jag ju inte tyska, men såpass mycket förstod jag i alla fall att paketet såg ut att ha nått det lokala postombudet redan i måndags. Kopierade då in paket-ID i PostNords app, och mycket riktigt.

Varför har jag inte fått ett SMS om att det finns att hämta? Eller en simpel pappersavi? (hittills). Varför inte hemleverans när min första försändelse levererades på det viset?

Av:
    miklax
    Väntar på ett paket från Kina, det har stått arrived to local shipping company sedan 11/11. Inget SMS från postnord om tullavgift än...
    Andra paket som kom in till Sverige senare har levererats.

Av:
    Cfj
    SGS skrev:
    Varför har jag inte fått ett SMS om att det finns att hämta? Eller en simpel pappersavi? (hittills). Varför inte hemleverans när min första försändelse levererades på det viset?

Det där har jag varit med om flera gånger i år... SMS-avisering brukar funka, men hittills har de "missat" att dela ut tre st pappersavier. Lagom kul första gången, när jag börja undra var paketet var när det redan hade gått i retur till Litauen. Sedan dess har jag haft lite bättre koll på trackingnumren.

Av:
    SGS
    Cfj skrev:
    SGS skrev:

Det där har jag varit med om flera gånger i år... SMS-avisering brukar funka, men hittills har de "missat" att dela ut tre st pappersavier. Lagom kul första gången, när jag börja undra var paketet var när det redan hade gått i retur till Litauen. Sedan dess har jag haft lite bättre koll på trackingnumren.

Trist. Uppenbarligen kan man aldrig slappna av helt när det gäller PostNord.

Nu har jag hämtat ut paketet i alla fall. Fortfarande ingen pappersavi, så kan nog konstatera att någon sådan aldrig skulle dykt upp.

Av:
    simson
    Tja !
    Plus och minus , paket från bird beställt i torsdags med deras ”billigaste” frakt fanns att hämta idag, helt ok , plus alltså .
    Minus då , ja som vanligt går det med dhl till sverige överlämnas till pn och skulle komma igår, men blev till idag och nu ”kan bli försenat ” vad betyder det ?
    Mange

Av:
    Fältprästen
    SGS skrev:
    Nu har jag hämtat ut paketet i alla fall. Fortfarande ingen pappersavi, så kan nog konstatera att någon sådan aldrig skulle dykt upp.
    Inga problem, avin kan fortfarande komma en tag efteråt med uppmaningen om att du skall hämta ditt paket.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    SGS
    Fältprästen skrev:
    SGS skrev:
    Inga problem, avin kan fortfarande komma en tag efteråt med uppmaningen om att du skall hämta ditt paket.

Självupplevt? :)

Låter betryggande!

Av:
    Örjan Lax
    simson skrev:
    men blev till idag och nu ”kan bli försenat ” vad betyder det ?
    Gissar att det betyder att det kan bli försenat. :-)

Av:
    pennan
    Mitt paket verkar trivas i Örebro...

Screenshot_20181206-102542_Samsung Internet.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in