• Re: Hur dåligt kan det bli? Postnord levererar inte...

Av:
    ceel
    Örjan Lax skrev:
    me.I.am skrev:
    ceel skrev:
    Går ut för att möta upp killen som precis kom för att levera mina hjul. Då knappar han lite på datorn och sticker. Telefonen plingar i fickan och säger att leverans inte var möjlig. Sjukligt inkompetent beteende.

Men om han inte går ut från förarhytten så är det väl knappast möjligt att leverera? Eller hur tänker du?

Nej, att PN inte tar tag i detta är väldigt frustrerande. Att dom högre upp i organisationen inte skulle vara medvetna om detta problem är inte rimligt, så dåligt tror jag inte ens att PN:s organisation fungerar. Eftersom det inte ger direkta ekonomiska förluster för PN så prioriteras det inte.

Det som direkt ger ekonomiska förluster tar dom tag i med ganska stora resurser. T.ex. dom här som körde ifatt PN-lastbilar och öppnade släpet i farten, där tänkte PN till och satte in resurser för att lösa problemet. Vill man lösa problemet med chaffisar som stannar till utanför leveransadressen och bara knappar in "leverans ej möjlig" så är det inte direkt omöjligt att fixa.
    Det gäller ju att folk verkligen ringer in och felanmäler hos PostNord varje gång också, och inte bara klagar lite avslaget på internet...

Klagomålsformuläret är ifyllt och jag har bett dom att återkoppla till mig. Inte för att det hjälper mig, utan just bara för att inget alls händer om ingen klagar.

Av:
    Örjan Lax
    ceel skrev:
    Örjan Lax skrev:
    me.I.am skrev:
    ceel skrev:
    Går ut för att möta upp killen som precis kom för att levera mina hjul. Då knappar han lite på datorn och sticker. Telefonen plingar i fickan och säger att leverans inte var möjlig. Sjukligt inkompetent beteende.

Men om han inte går ut från förarhytten så är det väl knappast möjligt att leverera? Eller hur tänker du?

Nej, att PN inte tar tag i detta är väldigt frustrerande. Att dom högre upp i organisationen inte skulle vara medvetna om detta problem är inte rimligt, så dåligt tror jag inte ens att PN:s organisation fungerar. Eftersom det inte ger direkta ekonomiska förluster för PN så prioriteras det inte.

Det som direkt ger ekonomiska förluster tar dom tag i med ganska stora resurser. T.ex. dom här som körde ifatt PN-lastbilar och öppnade släpet i farten, där tänkte PN till och satte in resurser för att lösa problemet. Vill man lösa problemet med chaffisar som stannar till utanför leveransadressen och bara knappar in "leverans ej möjlig" så är det inte direkt omöjligt att fixa.
    Det gäller ju att folk verkligen ringer in och felanmäler hos PostNord varje gång också, och inte bara klagar lite avslaget på internet...

Klagomålsformuläret är ifyllt och jag har bett dom att återkoppla till mig. Inte för att det hjälper mig, utan just bara för att inget alls händer om ingen klagar.
    Bra! Helt rätt inställning.

Av:
    marr
    Jag antar att problemet är att PN inte vill förhandla bort alla dessa hemkörningar från dhl/dpd för att de tjänar mer pengar på att fejka leveranser som de tar betalt för istället för att köra direkt till utlämning.

Av:
    ForesterGuy
    Postnord ska till jul ta ut fyra kr extra för alla paket från företag. Stor humor...

Av:
    me.I.am
    Örjan Lax skrev:
    me.I.am skrev:
    ceel skrev:

Som sagt, vill dom lösa det så går det. Att dom inte är medvetna om problemet är inte rimligt. Dom har ett system som är helt öppet för fusk, med tanke på alla klagomål om just detta så borde det vara logiskt att fundera på något sätt att komma åt fuskarna. T.ex. borde det vara ganska enkelt att få fram statistik på "leverans ej möjlig" per chaufför, och jämföra lite.

Det gamla(?) systemet där dom skulle lägga lapp i brevlådan innebar ju i alla fall en liten möjlighet att kolla upp fusket - om dom verkligen velat (vilket dom inte gjorde när jag råkade ut för fejkleverans).

Supporten är medveten om fusket, har ju varit flera inlägg i tråden där någon ringt in och klagat och någon engagerad supportperson tvingat chaffisen att vända.

Nej, PN är medvetna om det men prioriterar det inte.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    me.I.am
    ceel skrev:

I mitt fall (jag ringde in vilket ledde till mailväxling med någon ansvarig) så fick jag bara svaret typ "vi har pratat med chauffören och han säger att ingen var hemma när han ringde på". Det hjälpte liksom inte att säga att jag var hemma hela dagen, liten lägenhet, kan inte missa när någon ringer/bankar på. Dessutom kom lappen om att paketet inte kunde levereras med posten någon dag senare, den lades inte i brevlådan. Till sist gav jag upp.

Av:
    Stumpy
    marr skrev:
    Fast det har man skyddat sig mot, med orimliga telefonköer.
    https://www.postnord.se

Av:
    twinzer
    Väntar på försändelse från Frankrike. Min Postnord-app plingar till och säger att ett paket har hittats baserat på mitt mobilnummer. Får senare ytterliggare meddelande i appen några dagar senare att nu är det lastat på bil i Hudinge för hemleverans. Fem minuter senare får jag ett nytt meddelande att paketet inte kunde lämnas ut. För det första är det helt omöjligt om loggen i appen stämmer att ta sig från huddinge hem till mig på 5 minuter. Minst 20 minuter om man har tur med trafiken. Kollar med kundtjänst som ber att få kolla med chauffören. Får svar att det var fel mobilnummer angivet på paketet så deras chaufför kunde inte ringa upp mig. När jag påpekar att det är märkligt att paketet hittades automatiskt via mitt mobilnummer och lades till i Postnord-appen, men chauffören hävdar att fel nummer var angivet på paketet får jag bara svaret -Hm, märkligt.

Var hittar man hittar man klagomålsformuläret?

Av:
    ceel
    twinzer skrev:
    ...
    Var hittar man hittar man klagomålsformuläret?

här: https://www.postnord.se

Av:
    ooms
    Nån chef behöver ta tag i det, statuera exempel och sparka dessa lata chaufförer som har satt detta i system!

Av:
    me.I.am
    Kommer inte att hända. Säg att de hade fått alla att utföra korrekta leveransförsök, det hade inneburit kostnader för PN. Tror mycket av fusket helt enkelt beror på överbelastade rundor. Skulle ingen fuska hade de fått minska belastningen på varje enskild chaufför, mer personal, fler fordon etc. PN lider ju ingen (kortsiktig) ekonomisk förlust av dagens situation, bättre då att låta det vara som det är - win-win.

Av:
    Jimel
    Här hemma går paketen med hemkörning med vanliga brevbäraren, tror inte kräver så jättemycket merarbete för dom.

Av:
    MickeMud
    Postnord har levererat , måste varar 100-tals paket till mig under åren. Dom är dessutom där och lämnar brev nästan varje dag.
    Jag har unikt namn på unik adress och deras app med alla kompletterande data, som mobilnummer och mail. Likväl påstår dom att dom inte hade ett nummer till mig bara för att IBIS i tyskland inte angett det på försändelsen. Därför kunde dom inte informera mig att dom tänkte lämna paket vid dörren idag.
    Det är fan ingen hållbar bortförklaring 2018. I detta avseende låtsas dom att det ä som på 70-talet och någon människa läste texten på adresslappen och sorterade hit å dit. Det är fan sämre, för då var det samma snubbe varje dag i 30 år som åkte runt på sin gula Crescentmoppe, han kände alla på gatan och kunde lämna till grannen.

Efter samtal med kundservice, ( +poäng kom fram på mindre än en minut) får jag veta att jag kommer få en avi på måndag och kan hämta hos Ica ombudet Ca 500m hemmifrån, dit och dom har säkert varit där och lämnat andra paket eller ska dit snart. Men mitt paket ska till centralen och vända över helgen.

Hur kan det vara möjligt att deras datorer inte plingar till och får träff på mig när adressen läses in för sortering, Vem som helst kan ju googla och får all info! Postnord behöver inte ens gå utanför sin egna databaser som jag gett samtycke till att få min info i appen men fixar ändå inte biffen. Dom har hittat ett kryphål för att INTE göra sitt jobb.
    Det här scenariot sker ju säkert 1000-tals ggr /dag eftersom det glappar i överföringen mellan två operatörer. Jag har inte beställt hemleverans, man få inte veta vad IBIS valt för tjänst, dom är måna om sin kund ot lever i tron att Sverige är ett modernt land med hög servicenivå på paketförsändelser och väljer hemleverans för att som dom tror serva sin kund på bästa sätt I Omvända världen Sverige, hade det varit bättre att gå via ombud och då att leverera direkt till ICA och lägga avin i lådan så hade jag ändå kunnat få det idag, Nu tycker posten det är ok att hålla mitt paket över helgen, för dom jobbar inte efter kontorstid, återigen dom är kvar i 70-talet då Posten stängde kl 18. Men ombuden har ju öppet till 21 i detta fall, alla dagar i veckan året om, och ligger oftast hyffsat nära kunden idag , till skillnad mot 70-talet då man var tvungen att ta sig till Postkontoret, en vardag före kl 18.

Av:
    marr
    MickeMud skrev:
    Postnord har levererat , måste varar 100-tals paket till mig under åren. Dom är dessutom där och lämnar brev nästan varje dag.
    Jag har unikt namn på unik adress och deras app med alla kompletterande data, som mobilnummer och mail. Likväl påstår dom att dom inte hade ett nummer till mig bara för att IBIS i tyskland inte angett det på försändelsen. Därför kunde dom inte informera mig att dom tänkte lämna paket vid dörren idag.
    Det är fan ingen hållbar bortförklaring 2018. I detta avseende låtsas dom att det ä som på 70-talet och någon människa läste texten på adresslappen och sorterade hit å dit. Det är fan sämre, för då var det samma snubbe varje dag i 30 år som åkte runt på sin gula Crescentmoppe, han kände alla på gatan och kunde lämna till grannen.

Efter samtal med kundservice, ( +poäng kom fram på mindre än en minut) får jag veta att jag kommer få en avi på måndag och kan hämta hos Ica ombudet Ca 500m hemmifrån, dit och dom har säkert varit där och lämnat andra paket eller ska dit snart. Men mitt paket ska till centralen och vända över helgen.

Hur kan det vara möjligt att deras datorer inte plingar till och får träff på mig när adressen läses in för sortering, Vem som helst kan ju googla och får all info! Postnord behöver inte ens gå utanför sin egna databaser som jag gett samtycke till att få min info i appen men fixar ändå inte biffen. Dom har hittat ett kryphål för att INTE göra sitt jobb.
    Det här scenariot sker ju säkert 1000-tals ggr /dag eftersom det glappar i överföringen mellan två operatörer. Jag har inte beställt hemleverans, man få inte veta vad IBIS valt för tjänst, dom är måna om sin kund ot lever i tron att Sverige är ett modernt land med hög servicenivå på paketförsändelser och väljer hemleverans för att som dom tror serva sin kund på bästa sätt I Omvända världen Sverige, hade det varit bättre att gå via ombud och då att leverera direkt till ICA och lägga avin i lådan så hade jag ändå kunnat få det idag, Nu tycker posten det är ok att hålla mitt paket över helgen, för dom jobbar inte efter kontorstid, återigen dom är kvar i 70-talet då Posten stängde kl 18. Men ombuden har ju öppet till 21 i detta fall, alla dagar i veckan året om, och ligger oftast hyffsat nära kunden idag , till skillnad mot 70-talet då man var tvungen att ta sig till Postkontoret, en vardag före kl 18.

De vill tjäna pengar. Klart billigare att inte lämna paket än tvärtom.

Av:
    ForesterGuy
    "PostNord är miljöcertifierat enligt ISO 14001"...

Är det verkligen miljövänligt att åka runt med paket utan att dela ut dem?

Av:
    sparven
    PN gör det (inte) igen; flashig app med bekräftade leveranstider verkar inte hjälpa heller, nån cykel eller notifieringar kom inte, nu tog jag lagen i egna händer. Den trevliga kvinnan på kundtjänsten kunde inte förklara hur det kunnat gå snett, men det blir säkert bra till slut.
    Mina samlade PN strul har nått vägens ände, ska sluta konsumera helt nu.
    Big Dummy e troligtvis bästa fordonet i mänsklighetens historia btw
    20F9C840-4445-4223-8F54-26F63E6E55BD.jpeg

Av:
    Hep
    sparven skrev:
    PN gör det (inte) igen; flashig app med bekräftade leveranstider verkar inte hjälpa heller, nån cykel eller notifieringar kom inte, nu tog jag lagen i egna händer. Den trevliga kvinnan på kundtjänsten kunde inte förklara hur det kunnat gå snett, men det blir säkert bra till slut.
    Mina samlade PN strul har nått vägens ände, ska sluta konsumera helt nu.
    Big Dummy e troligtvis bästa fordonet i mänsklighetens historia btw

Inte helt säker på vad som sker i bilden. Håller din Surly på att bli våldtagen av en elcykel?

Av:
    jomper
    Inte cykeldelar för en gångs skull, men udda problem som jag inte vet vad det berodde på.

Paket var "på väg till utlämningsställe" i onsdags förra veckan. Sen försvann den raden, och inget mer hände. Väntade, väntade och tröttnade. Men idag var jag på utlämningsstället, som jag frekventerar ofta och är rätt tjenis med, och fick dem att kolla igenom alla paket. Och se, det fanns där..

Till saken hör att de höll på att blippa igenom alla paket precis när jag kom, något som de gör varje dag, och då borde de rimligen ha "hittat" paketet. Vet inte om det är något systemfel eller om de helt enkelt hoppat över just mitt paket av någon märklig anledning.

Det bästa med Postnord är appen, iaf på Android. Grymt att kunna signera med BankID!

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Greven73
    Beställde från Bike24 i onsdags kl 13:46 och nyss kom det en trevlig kille från PN och levererade paket till mitt hus.

Jag vet att denna tråd skapades för att dom inte levererar men tänkte att det är bra att berätta även när PN gör det dom ska.

Av:
    Magnus K
    Paketet med vad som skulle bli min YT Jeffsy 29 AL skickades ut från importcentret i Malmö i måndags kväll men efter det har Postnord ingen aning om var den befinner sig. =(
    Undras vad oddsen är att de hittar på'n igen...

Mvh
    Magnus

Av:
    ForesterGuy
    Det paket som Postnord skulle leverera idag verkar levereras på måndag istället.
    Ingen brådska, det innehåller snöskor... ;-D

Av:
    EnJoker
    Greven73 skrev:
    Beställde från Bike24 i onsdags kl 13:46 och nyss kom det en trevlig kille från PN och levererade paket till mitt hus.

Jag vet att denna tråd skapades för att dom inte levererar men tänkte att det är bra att berätta även när PN gör det dom ska.

I måndags kväll beställde jag också från Bike24.
    På tisdag förmiddag hade tyskarna redan skickat iväg paketet mot Sverige.
    På onsdagen fanns paketet sorterad i Jönköping.
    På torsdagen åker PN 13 mil och "försöker" leverera paketet - paketet åker tillbaka 13 mil till Jönköping där den åter igen sorteras.
    På fredagen åker PN åter igen 13 mil och lämnar paketet i mataffären 500 m från mig...

Det är ett skämt att det tar en dag att skicka paketet över 100 mil från Tyskland till Sverige men två dagar att leverera paketet 13 mil väl i Sverige.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-31 21:47 av EnJoker.

Av:
    Jimel
    EnJoker skrev:
    Greven73 skrev:

På torsdagen åker PN 13 mil och "försöker" leverera paketet - paketet åker tillbaka 13 mil till Jönköping där den åter igen sorteras.
    På fredagen åker PN åter igen 13 mil och lämnar paketet i mataffären 500 m från mig...

Det är ett skämt att det tar en dag att skicka paketet över 100 mil från Tyskland till Sverige men två dagar att leverera paketet 13 mil väl i Sverige.

Fast det där beror på vad för tjänst bike24 har valt. I detta fall utkörning, den som kör ut paketet har inte tid att åka runt till alla mataffärer och lämna paket som han inte kunnat leverera.
    Men det vore ju bra mycket bättre om man kunde välja att få det direkt till sitt utlämningsställe så man slapp den extra dagen.

Av:
    ForesterGuy
    Jimel skrev:

Men det vore ju bra mycket bättre om man kunde välja att få det direkt till sitt utlämningsställe så man slapp den extra dagen.

Fast med Postnords tjänst där man kan välja utlämningsställe så är defaultvärdet numera tydligen det som är närmast bostadsadressen, trots att leveransadressen är till sommarstugan...

Av:
    RicoShredderKowalski
    Greven73 skrev:

Håller med dig men man kan inte resonera så för logistik fraktar inte enskilda paket du måste sätta det i ett större perspektiv. Från Tyskland fraktas massvis med paket så då är det lönsamt att sätta in större transporter som går ofta. Däremot är det troligtvis inte lika många som ska ut till allas hem i Sverige speciellt inte ut till dig verkar det som. Dit går det inte att köra flera gånger om dagen utan man samlar ihop paket som ska till området och kör en gång.

Av:
    Greven73
    RicoShredderKowalski skrev:
    Greven73 skrev:

Håller med dig men man kan inte resonera så för logistik fraktar inte enskilda paket du måste sätta det i ett större perspektiv. Från Tyskland fraktas massvis med paket så då är det lönsamt att sätta in större transporter som går ofta. Däremot är det troligtvis inte lika många som ska ut till allas hem i Sverige speciellt inte ut till dig verkar det som. Dit går det inte att köra flera gånger om dagen utan man samlar ihop paket som ska till området och kör en gång.

Du citerar fel person, var inte min text utan EnJoker.

Av:
    sdx
    Greven73 skrev:

Då beställde du inte med dpd för sämre skit finns inte till att vara långsamma vid normal beställning så tar det mellan 5 dagar för ett paket att lämna Tyskland och 3 dagar i Sverige för posten att leverera till min adress.så bike24 är endast nöd beställningar i från.Och dpd levererar bara till utlämningsställe.

Av:
    Greven73
    sdx skrev:
    Greven73 skrev:

Då beställde du inte med dpd för sämre skit finns inte till att vara långsamma vid normal beställning så tar det mellan 5 dagar för ett paket att lämna Tyskland och 3 dagar i Sverige för posten att leverera till min adress.så bike24 är endast nöd beställningar i från.Och dpd levererar bara till utlämningsställe.

Kollade nu, var dhl men har tydligen bytts till PN när det kom till Sverige. Kostade 10€ i frakt, vet inte om jag kunde välja olika fraktalternativ.

Av:
    fredrik168
    Jimel skrev:
    EnJoker skrev:
    Greven73 skrev:

Fast det där beror på vad för tjänst bike24 har valt. I detta fall utkörning, den som kör ut paketet har inte tid att åka runt till alla mataffärer och lämna paket som han inte kunnat leverera.

Förr när chaufför inte kunde lämna paket till kund samlade han dessa i en bur som vid dagens slut lämnades på ett utlämningsställe som han ändå skulle till för att hämta utgående paket, då kunde man hämta samma dag efter 17, efter försämringen så fick paket i mitt fall åka till örebro (27mil) för att läggas i bur med adress utlämningsställe (800m)

Av:
    Jimel
    Nu för tiden finns det ju inte bara ett postkontor i byarna utan det är tio olika mataffärer/kiosker som lämnar ut paket, blir lite omständligt.

Av:
    plumse
    Jimel skrev:
    Nu för tiden finns det ju inte bara ett postkontor i byarna utan det är tio olika mataffärer/kiosker som lämnar ut paket, blir lite omständligt.

Inte för den enskilde utköraren som samlat paket från ett specifikt område som sen skall till samma utlämningsställe

Av:
    Jimel
    plumse skrev:
    Jimel skrev:

Inte för den enskilde utköraren som samlat paket från ett specifikt område som sen skall till samma utlämningsställe

Utköraren där jag bor är vanliga brevbäraren. Området den har innefattar åtminstone 2 utlämningsställen som ligger åt olika håll och den passerar bara det ena.

Av:
    marr
    Oväntat att de även supit bort förtidsröster :p

Av:
    plumse
    Jimel skrev:
    plumse skrev:
    Jimel skrev:

Utköraren där jag bor är vanliga brevbäraren. Området den har innefattar åtminstone 2 utlämningsställen som ligger åt olika håll och den passerar bara det ena.

Ja, det är ju heeelt omöjligt att lösa då

Av:
    Jimel
    plumse skrev:
    Jimel skrev:
    plumse skrev:
    Jimel skrev:

Om dom får mer pengar till fler folk så fixar dom nog det ska du se.

Av:
    plumse
    Jimel skrev:
    plumse skrev:
    Jimel skrev:
    plumse skrev:
    Jimel skrev:

Om dom får mer pengar till fler folk så fixar dom nog det ska du se.

Helr ärligt tror jag problemet ligger nån annanstans än där.

Av:
    Maakus
    Jahopp, nu har min dropperpost från One Up försvunnit. Lastades på bil i fredagsmorse för att köras ut.
    Nu är den borta, startade ett ärende hos posten. :'(

Av:
    Tomcaten
    https://www.svd.se

Det här måste vara det sämsta företaget som vi nånsin har haft i Sverige.

Av:
    ForesterGuy
    Tomcaten skrev:
    https://www.svd.se

Det här måste vara det sämsta företaget som vi nånsin har haft i Sverige.

SvT, utan betalvägg:
    https://www.svt.se

Av:
    Mini_me
    Mitt paket har landat hos posten.

Jag visste inte om en App som heter "Mina paket" men ladda ner och blev glatt överraskad. Så rekommenderas om man väntar paket , fick fram vart mitt paket var baserat på min mailadress.

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    geologen
    Mini_me skrev:

Jag visste inte om en App som heter "Mina paket" men ladda ner och blev glatt överraskad. Så rekommenderas om man väntar paket , fick fram vart mitt paket var baserat på min mailadress.

Ja, appen är nog det enda PostNord gjort som är bra! :)

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    ceel
    geologen skrev:
    Mini_me skrev:

Ja, appen är nog det enda PostNord gjort som är bra! :)

Fast appen "Mina paket" är inte från Postnord, även om den trackar deras paket också. Dock behöver man ju PostNords egna app också om man vill bankid-identifiera sig.

Av:
    geologen
    Ok, erkänner att jag inte hade koll på namnet. Jag menade PN:s egen app.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    jomper
    PostNords app är riktigt bra. Som nån skrev i recensionerna, synd att resten av verksamheten inte är lika bra.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Mini_me
    Inte PN utan Unifaun:

A0920FEC-6C69-4E01-B5CB-ED8740C0812A.png

15A30720-5DED-446A-A822-78567CA7EFC9.jpeg

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in