• Vevarmsbulten sitter FAST?!

Av:
    olaola
    Hur i hela friden får man loss en sånhär vevarmsbult?

klingor.jpg

Jag har testat:

* 556 i flera veckor med cykeln på sidan
    * varmluftspistol
    * spänna fast cykeln i en bänk och köra med en rejäl förlängare
    * svurit långa ramsor

Lagret glappar väldigt mycket så jag skulle gärna vilja kunna titta, rengöra, och förhoppningsvis justera och skruva tillbaka det. Kan jag låta eländet sitta och försöka gå in från andra hållet? Där jag har lyckats få loss bulten men inte själva veven än :)

andra-1.jpg

andra-2.jpg
  • Re: Vevarmsbulten sitter FAST?!

Av:
    Brando
    Prova m. en mutterdragare :)

Av:
    olaola
    Brando skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Prova m. en mutterdragare :)

Jag har ingen har men är det the shit och min sista utväg? :)

Av:
    swedo
    jag hade en liknande sits för ett par månader sedan. Tog reda på alla alterntiv. Det som funkade för mig var 556 och creme brule brännare. Vet inte hur varm en varmluftspistol blir, men testa något som blir varmare.

Av:
    Kung_Gustaf
    Jag skulle provat att lossa icke drivsidans låsmutter, lossat lagerkoppen och sen pillat med drivsidans lagerkopp med vevarmen kvar. Minns inte om det är gjort för nyckel eller haknyckel på den sidan. Men drivsidans lagerkopp lär vara gängad. Borde gå trots att vevarmen sitter där.

Glöm inte att återkoppla :)

Av:
    oxr
    Vinkelslip.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    Hasse#7
    oxr skrev:
    > Vinkelslip.

+1

Om man har värmt, provat med en väl passande hylsa, ett dragskaft som går att vinkla mer än 90 grader så man kommer närmare vevarmen plus kanske att klämma ihop vevarm och dragskaft med polygrip mot varandra så att vridning måste uppstå. Ja då kan man nog lika gärna skära bort skiten och börja om. Det tråkiga är annars att även om du får loss skruven kommer antagligen avdragningen gå åt skogen med förlorade gängor, och om det mot förmodan går bra kommer fyrkantskonorna i vevarna vara så deformerade att de inte vill sitta bra på en ny axel. Men det kan ju lösa sig också. Köp en lott i så fall, det är förmodligen vinst på den.

Edit: Lite förbryllande är det att det är skruven du inte får loss. Avdragningen brukar vara värre. Ett alternativ för att lossa skruven kan vara att ställa cykeln på hjul. Stoppa i hylsa med bra dragskaft. Låsa andra sidans vevarm så att den inte rör sig. Se till så att inte hylsan kan slinta (stor tving kan gå) och sedan ställa sig på dragskaftet. Antingen lossnar skruven, blir rund eller så går den av, akta kroppen. Om den inte lossnar är du tillbaka hos oxr.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2014-05-26 06:05 av Hasse#7.

Av:
    dabac
    olaola skrev:
    > Brando skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Prova m. en mutterdragare :)
    >
    > Jag har ingen har men är det the shit och min
    > sista utväg? :)

Det går ju förbaskat snabbt IAF. Prova rulla förbi en däcks/bromsfirma eller liknande och fråga ifall de kan hjälpa dig en minut. Ha en kanellängd i beredskap.

Nästa steg (för mig) är att hitta ngn med svets. Lägg en mutter ovanpå vevarmsbulten, och svetsa fast den med en rejäl loppa. Massor av koncentrerad värme rakt in där den gör som mest nytta. Sen ett nytt demonteringsförsök.

Man skulle kunna prova att borra. Borrar du mitt i skallen så släpper den så småningom från "skaftet", och då borde du kunna få av armen med en vanlig vevarmsavdragare. Så kan du slåss med den lilla gängade stumpen efteråt. Lättare att få in värme och krypande oljor med armen demonterad.

Men vad jag minns så är det rätt hårt stål i vevarmsbultarna. Borra kan bli jobbigt.

Justera kan du göra utan att demontera vevarna. Knacka loss låsringen, dra åt lagerskålen LITE hårdare än önskat, knacka fast låsringen igen och känn hur det blev.
    Upprepa vid behov.

Får du loss vänsterveven så kan du inspektera, tvätta och smörja där IAF.
    Bättre än inget kanske.
    Men högersidan är körd. En gång har jag lyckats ta loss högra skålen med högerveven kvar på axeln. Men för att serva och återmontera grejerna så var det mest en återvändsgränd.

Av:
    Scale60
    Det kan inte vara en sån där grej att drivsidan är gängad åt andra hållet?

Av:
    dabac
    Scale60 skrev:
    > Det kan inte vara en sån där grej att drivsidan
    > är gängad åt andra hållet?
    Inte på vevarmsbulten. Lagerskålen däremot.

Av:
    me.I.am
    Kanske redan testat detta, men ett litet tips när man värmer är snabb avkylning, kallvatten eller kylspray (finns rostlösare som även kyler).

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    swedo
    Hasse#7 skrev:
    > oxr skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Vinkelslip.
    >
    > +1
    >
    > Det tråkiga är annars
    > att även om du får loss skruven kommer
    > antagligen avdragningen gå åt skogen med
    > förlorade gängor,

Ha ha, Ja, det var ju precis så det slutade för mig. Jag lyckades få bort skruven men sen pajjade gängorna på avdragningsverkttget så det slutade med vinkelslip hos jarla cykel.

Av:
    olaola
    Väldigtmånga bra tips! Tack! Återkommer. Måste bara ladda lite för nästa försök! Nu står den och surar i källaren istället :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in