• Re: Jenny Rissveds

Av:
    Jörgen_A
    Stort av Jenny idag. Inte bara seger utan tar sig även tid att demonstrera "sälen" för Aron.

Uppenbart att hon smyghänger på happy.

Av:
    Freddie L
    Vilken glädje! Så mycket känslor!

/Fredrik

Av:
    Freddie L
    Jörgen_A skrev:
    Stort av Jenny idag. Inte bara seger utan tar sig även tid att demonstrera "sälen" för Aron.

Uppenbart att hon smyghänger på happy.
    Ja, vad ska man tro?!? :-)

/Fredrik

Av:
    Ubbe73
    Jimel skrev:
    Fyfan va underbart!!!

+1

Av:
    jingleyschmidt
    JesperA skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    Som vanligt är jag för yr i bollen för att komma ihåg någonting överhuvudtaget! Hoppas sammandrag/racet kommer upp snart så jag kan se lite godbitar. :D
    https://www.redbull.com

Tack Jesper! Letade men hittade inget. :D

Av:
    lundatok
    Sjukt imponerande, Jenny kör dessutom som Privateer. Utan stort fabriksstall i ryggen som de andra.

Av:
    larsaw
    lundatok skrev:
    Sjukt imponerande, Jenny kör dessutom som Privateer. Utan stort fabriksstall i ryggen som de andra.

+1 om än självvalt för att slippa den moraliska pressen att ”behöva” prestera topplaceringar åt sin arbetsgivare (så klart hoppas och tror hennes nuvarande sponsorer att hon kommer lyckas, men Jenny’s egen prestationsångest är nog lägre som privateer = självvalt)

// Larsa

Av:
    jonte987
    Fantastiskt. Jävla vad glad hon blev, inte utan ögonen blir lite fuktiga.

Neffs mech skickade nästan hjulet ut i linjen. Hade varit snyggt.

Av:
    qma
    Helt underbart att se henne få sin vinst.
    Stort grattis till Jenny!

Av:
    Skogssnigeln
    Kollade lite på varvtiderna och tempot var jämnt under de första fyra varven. Jenny ökade tempot på det sista och hade helt överlägset loppets bästa varvtid, 25 sek snabbare än Terpstra.

Uppe på 9e plats i världscupen och antagligen top-30 i rankingen. Resultaten i världscupen kanske inte är optimalt för förväntningarna inför VM.

Av:
    Der Kaiser
    larsaw skrev:
    31 guldstjärnor till världens bästa kvinnliga cyklist!
    Sug i dig nu Jenny!
    Du ÄR bäst i världen! Inte pga resultaten, utan för den kamp du har genomfört för att bekända dina hjärnspöken❣️

+31+31+31!

Av:
    singletrack
    Sjukt imponerad av Jennys insats.. Bara att gratulera...

Av:
    ejma
    Kändes som hon höll sig hyggligt till en raceplan i dag. Hon höll sitt tempo och ryktes inte med i Neff och Prevots tidiga urladdningar. Tror hon tjänade på att inte alltid ligga i rygg och kunde rulla som hon ville utan störas av andra. Imponerande tungdrag hon hade på sista varvet.

Neff tror jag förlorade energi på att alltid gå den tuffaste linjen och hög kadens är inte effektivt på rotmattor.

Jenny måste vara väldigt nöjd med vad hon har presterat de sista tävlingarna. Dagens lopp var mästarklass!

Av:
    konscious
    Detta var ett episkt och oförglömligt ögonblick.
    Vann på samma bana 3 år sedan kommer tillbaka efter varit nere i källaren riktigt djupt, kör ifrån världseliten med klass efter en vurpa.

Ge aldrig upp!

Skärmavbild 2019-08-11 kl. 17.49.25.png

Av:
    fphotography
    Här for popcornen all världens väg. För lagom när Jenny ryckte i backen på sista varvet gick strömmen... antiklimax delux!

Av:
    thomalin
    konscious skrev:
    Detta var ett episkt och oförglömligt ögonblick.
    Vann på samma bana 3 år sedan kommer tillbaka efter varit nere i källaren riktigt djupt, kör ifrån världseliten med klass efter en vurpa.

Ge aldrig upp!

Så j***la grymt!

Har inte hunnit kolla än men hoppas man kan se i efterhand...

Av:
    jonte987
    Mycket kärlek bland kommentarerna på Pink. Från hela världen. Hon har verkligen nåt ut.

Av:
    fphotography
    Pink?

Av:
    jonte987
    https://m.pinkbike.com

Av:
    Alex Supertramp
    Underbart. Så jävla kul för henne. Grattis, Jenny. En riktig bragd. (Även om jag verkligen hoppas att du inte är inne och läser här på vårt symöte.)

Cirkeln sluten.

"It's all about the bike..."

Av:
    Fjärdebrunn
    Sveriges största idrottstalang IMHO. Grattis Jenny till en enastående prestation.

Att svensk media knappt kommenterar detta säger det mesta om dem...

Av:
    WSMC
    Fjärdebrunn skrev:
    Sveriges största idrottstalang IMHO. Grattis Jenny till en enastående prestation.

Nu hade iof Sportspegeln det som förstanyhet i kväll, men jag fattar vad du menar.

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    Lars.E
    WSMC skrev:
    Fjärdebrunn skrev:

Nu hade iof Sportspegeln det som förstanyhet i kväll, men jag fattar vad du menar.

Vi får se om det är någon som nämner henne på jobbet i morgon.
    Ingen där är speciellt cykelintresserad, men de flesta vet att jag cyklar, så har media nått ut så kommer kanske någon att ta upp det.
    Själv tycker jag att det var bra att både SVT och 4 hade det som en av topparna på sporten idag.

Av:
    AlfaAlfa
    Så mäktigt!

Blir så himla imponerad, nu är hon tillbaks.

Som förälder blir man ju glad att det finns sånna här förebilder också, hoppas hon får synas mer i media än skräcködlor som Blondinbella och Ulla-bella Thor!

Av:
    JLarsson
    WSMC skrev:
    Fjärdebrunn skrev:

Fast de placerade Lenzerheide i Österrike.

_______
    aliekatapult

Av:
    NLC
    JLarsson skrev:
    WSMC skrev:
    Fjärdebrunn skrev:

Kunde ju varit Sverige också ...

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Lars.E
    JLarsson skrev:
    WSMC skrev:
    Fjärdebrunn skrev:

Exakt var det var och exakt vem som fick punka är inte så noga... Att TV var snabba att rapportera att det gått bra för Jenny var det viktiga.

Av:
    ooms
    Radiosporten uppmärksammade det också, nämnde det i princip det första de gjorde när Sportextra drog igång kl 15. Senare spelade de även upp hennes segerintervju, och hade en egen intervju med hennes agent (Johan Elliot?).

Av:
    GoranS
    Lars.E skrev:
    WSMC skrev:
    Fjärdebrunn skrev:

Vi får se om det är någon som nämner henne på jobbet i morgon.
    Ingen där är speciellt cykelintresserad, men de flesta vet att jag cyklar, så har media nått ut så kommer kanske någon att ta upp det.
    Själv tycker jag att det var bra att både SVT och 4 hade det som en av topparna på sporten idag.
    Om man tittar på övriga sportnyheter under gårdagen ur ett svenskt perspektiv hade det ju snarast varit tjänstefel att inte ha det. Dock förstår jag vad du menar - hade lätt kunnat bli något om f***boll eller h**tar istället.

Av:
    larsaw
    Läser https://m.pinkbike.com och blir åter igen rörd till tårar :)

// Larsa

Av:
    pennan
    Snudd på bragdguld kan man tycka!
    Grattis Jenny.

Innehavare av Gävles mest prestigefyllda KOM :-)

Av:
    Örjan Lax
    pennan skrev:
    Snudd på bragdguld kan man tycka!
    Grattis Jenny.
    +1!

Hoppas hon uppmärksammas och prisas på https://idrottsgalan.se i januari!

Av:
    Jilster
    Nu hittar jag tyvärr inte den beska artikeln från svensk media om Jennys "klena comeback" för några månader sedan men vilken jäkla skön Håll käften smäll rakt i nyllet på dessa reportrar!

Så fruktansvärt imponerande bragd av Jenny!

Utdrag ur SVT Sports bevakning av Jennys comeback.

”Tung comeback för Rissveds”, ”Kan OS-mästarinnan nå den absoluta världstoppen igen?”, ”Över sju minuter efter”, ”Rissveds föll igenom”, ”Hopplöst efter”.

Till SVT Sport och övriga medier:

Jennys svar på sociala medier.

Det räcker nu.

På grund av den press och hets som media bidrar till genom att ständigt värdera mig och mina resultat har jag aktivt valt att inte delta i något medialt sammanhang under det senaste halvåret. Det ser dessvärre ut att förbli så tillsvidare efter SVT Sports publicerade artikel i söndags. Vi har varit i kontakt med SVT och förklaringen enligt dem är att de inte fick svar av mig/oss i tillräckligt god tid. Av anledningen att teamet lät media vänta på en kommentar väljer de alltså att uttrycka ovanstående citat. Ska vi sitta och vänta på att ni ska ringa, eller ska vi själva ringa upp er efter målgång för att rapportera? För mig och teamet handlar det enbart om prioriteringar av min tid och tyvärr ligger inte media som högsta prioritet.

I samma samtal säger SVT Sport att jag, i jämförelse med mina idrottskollegor, anses vara otillgänglig och på grund av det ger jag indirekt utrymme för frivillig vinkling och bedömning. Men vänta lite, vem har egentligen bestämt att jag ska vara tillgänglig? Är det mitt jobb att fylla media med spännande och ”klickbart” material för att jag vann, i gemene mans ögon, ett stort idrottsevenemang för snart tre år sedan? Nej, det är faktiskt inte det. Däremot ser samhället ut så, jag förväntas att göra det. Men så länge jag väljer att inte vara en del av den normen kommer det ALLTID vara upp till mig, när och hur jag väljer att uttala mig.

I och med den makten ni i mediabranschen besitter skapar ni ett medialt klimat som färgar av sig i verkliga livet. Ni lär barn och ungdomar vad som är viktigt. Jag gjorde i söndags comeback i världscupen efter två års frånvaro på grund av psykisk ohälsa och ni väljer att göra en subjektiv värdering och bedömning av mitt resultat. Trots att mitt team fokuserade på det positiva i min comeback och prestation väljer ni att vinkla det hela negativt. Har ni reflekterat över att ni, genom det som publicerades i söndags, med största sannolikhet har gjort det snäppet svårare för de barn och ungdomar som har det svårt? De som skulle vilja prova på en idrott men inte känner sig tillräckligt bra, de som skulle vilja ta sig ur sin comfort zone eller de som kanske är påväg ur en svår period av psykisk ohälsa. Rissveds var ju ”hopplöst efter”.

Jag har nu lyckats ta mig tillbaka till sporten jag älskar, men den här gången med andra motiv. Eftersom det verkar ha undgått vissa skulle jag nu vilja ta tillfälle i akt att berätta om mitt nystartade team som bottnar i artikel 31 i FN:s barnkonvention; alla barn har rätt till lek, vila och fritid. Jag har tidigare varit öppen och ärlig kring min psykiska ohälsa, som har innefattat ätstörningar, depression och utmattning. Jag har valt att öppna upp mig publikt av anledningen att förhoppningsvis hjälpa andra i samma situation. Under min värsta tid hade jag själv behövt läsa eller höra om liknande erfarenheter av någon jag såg upp till. Jag öppnar upp mig för att visa andra att det faktiskt går att ta sig ur helvetet, det går att komma tillbaka till det du älskar och det är möjligt att må bra igen. Jag hoppas därför att jag kan, genom Team 31, inspirera barn och samtidigt bidra till att bevara deras rätt till att leka, vila och aktiveras.

Det räcker nu. Argumentet ”vi gör bara vårt jobb” håller inte längre. Det mediala klimat vi lever i för tillfället kommer till slut att förgöra våra barn och ungdomar. Media måste ta sitt ansvar och dra sitt strå till stacken för kommande generationer. Så länge ni inte tänker vara med på det tåget kan ni låta mig vara. Eller nej förresten, här har ni 3889 tecken att använda i ytterligare en artikel. Om ni därefter vill fortsätta att fokusera på det negativa vill jag be om att få bli lämnad ifred.

/ Jenny
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-12 14:51 av Jilster.

Av:
    lundatok
    Kanske var samma sopa som antydde att Emilia Fahlin dopade sig eftersom en fransk cyklist från herrlaget med samma sponsor som damlaget Emilia kör för, FDJ, hade fastnat i dopinghärvan kring skidåkningen. Ingen ringde Kalla och frågade om hon hade blodpåsar i kylen.

Av:
    solgule
    SR P1.

Av:
    robrob
    Grymt jobbat av Rissveds.

Hon svarar journalisterna med benen!!

Av:
    me.I.am
    Jilster skrev:
    ...
    ”Tung comeback för Rissveds”, ”Kan OS-mästarinnan nå den absoluta världstoppen igen?”, ”Över sju minuter efter”, ”Rissveds föll igenom”, ”Hopplöst efter”.

Öh, vad är det med ovanstående citat som inte stämmer med premiären? Jenny själv var missnöjd. Dom får bara rapportera när det går bra?

Och vilka media rapporterade INTE om Jennys vinst? (i en ganska liten sport för övrigt).

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    HiLo
    Heja Jenny!
    Onödigt att klanka ner på media generellt. Hittade den här intervjun på SVT-play, helt ok tycker jag:
    https://www.svtplay.se
    (Balla hopp på slutet, är det i Falun?)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-13 03:52 av HiLo.

Av:
    Lars.E
    HiLo skrev:
    ...
    hittade den här intervjun på SVT-play, helt ok tycker jag:
    ...

Hon pratar ganska mycket om OS i det klippet... men hur var det? Jag vet att det nyligen varit uppe i tråden, men nu har hon ju samlat mer poäng. Finns det ens någon möjlighet att hon representerar Sverige i OS? Vad krävs av henne och övriga åkare för att nå rankingen som krävs? Börjar det närma sig, eller ser det kört ut?

Av:
    KungJulian
    HiLo skrev:
    Heja Jenny!
    Onödigt att klanka inte ner på media generellt, hittade den här intervjun på SVT-play, helt ok tycker jag:
    (Balla hopp på slutet, är det i Falun?)

Ja allt är inspelat på Lugnet.

Av:
    Alex Supertramp
    Jilster skrev:
    Nu hittar jag tyvärr inte den beska artikeln från svensk media om Jennys "klena comeback" för några månader sedan men vilken jäkla skön Håll käften smäll rakt i nyllet på dessa reportrar!

Så fruktansvärt imponerande bragd av Jenny!

Utdrag ur SVT Sports bevakning av Jennys comeback.

Till SVT Sport och övriga medier:

Jennys svar på sociala medier.

Det räcker nu.

På grund av den press och hets som media bidrar till genom att ständigt värdera mig och mina resultat har jag aktivt valt att inte delta i något medialt sammanhang under det senaste halvåret. Det ser dessvärre ut att förbli så tillsvidare efter SVT Sports publicerade artikel i söndags. Vi har varit i kontakt med SVT och förklaringen enligt dem är att de inte fick svar av mig/oss i tillräckligt god tid. Av anledningen att teamet lät media vänta på en kommentar väljer de alltså att uttrycka ovanstående citat. Ska vi sitta och vänta på att ni ska ringa, eller ska vi själva ringa upp er efter målgång för att rapportera? För mig och teamet handlar det enbart om prioriteringar av min tid och tyvärr ligger inte media som högsta prioritet.

I samma samtal säger SVT Sport att jag, i jämförelse med mina idrottskollegor, anses vara otillgänglig och på grund av det ger jag indirekt utrymme för frivillig vinkling och bedömning. Men vänta lite, vem har egentligen bestämt att jag ska vara tillgänglig? Är det mitt jobb att fylla media med spännande och ”klickbart” material för att jag vann, i gemene mans ögon, ett stort idrottsevenemang för snart tre år sedan? Nej, det är faktiskt inte det. Däremot ser samhället ut så, jag förväntas att göra det. Men så länge jag väljer att inte vara en del av den normen kommer det ALLTID vara upp till mig, när och hur jag väljer att uttala mig.

I och med den makten ni i mediabranschen besitter skapar ni ett medialt klimat som färgar av sig i verkliga livet. Ni lär barn och ungdomar vad som är viktigt. Jag gjorde i söndags comeback i världscupen efter två års frånvaro på grund av psykisk ohälsa och ni väljer att göra en subjektiv värdering och bedömning av mitt resultat. Trots att mitt team fokuserade på det positiva i min comeback och prestation väljer ni att vinkla det hela negativt. Har ni reflekterat över att ni, genom det som publicerades i söndags, med största sannolikhet har gjort det snäppet svårare för de barn och ungdomar som har det svårt? De som skulle vilja prova på en idrott men inte känner sig tillräckligt bra, de som skulle vilja ta sig ur sin comfort zone eller de som kanske är påväg ur en svår period av psykisk ohälsa. Rissveds var ju ”hopplöst efter”.

Jag har nu lyckats ta mig tillbaka till sporten jag älskar, men den här gången med andra motiv. Eftersom det verkar ha undgått vissa skulle jag nu vilja ta tillfälle i akt att berätta om mitt nystartade team som bottnar i artikel 31 i FN:s barnkonvention; alla barn har rätt till lek, vila och fritid. Jag har tidigare varit öppen och ärlig kring min psykiska ohälsa, som har innefattat ätstörningar, depression och utmattning. Jag har valt att öppna upp mig publikt av anledningen att förhoppningsvis hjälpa andra i samma situation. Under min värsta tid hade jag själv behövt läsa eller höra om liknande erfarenheter av någon jag såg upp till. Jag öppnar upp mig för att visa andra att det faktiskt går att ta sig ur helvetet, det går att komma tillbaka till det du älskar och det är möjligt att må bra igen. Jag hoppas därför att jag kan, genom Team 31, inspirera barn och samtidigt bidra till att bevara deras rätt till att leka, vila och aktiveras.

Det räcker nu. Argumentet ”vi gör bara vårt jobb” håller inte längre. Det mediala klimat vi lever i för tillfället kommer till slut att förgöra våra barn och ungdomar. Media måste ta sitt ansvar och dra sitt strå till stacken för kommande generationer. Så länge ni inte tänker vara med på det tåget kan ni låta mig vara. Eller nej förresten, här har ni 3889 tecken att använda i ytterligare en artikel. Om ni därefter vill fortsätta att fokusera på det negativa vill jag be om att få bli lämnad ifred.

/ Jenny

Fy fan. Tredje statsmakten... Fuck off säger jag. Har ni ingen Idolsopa eller influencer i slokhatt att skriva om istället? Aftonbladet är nya Hänt Extra och journalistiken är död.

"It's all about the bike..."

Av:
    GoranS
    Jenny hade inför helgen 670 poäng och segern gav 250 poäng vilket gör att hon bör ha 920 poäng. Detta hade på rankingen före helgen gett 29:e plats. Med en VM-seger skulle hon dra in 300 poäng och vara uppe på 1220 vilket på pre-helgrankingen hade gett plats 9, så det är tätt tajt uppåt nu.

På nationsrankningen hade Sverige 1333 poäng och låg på 27:e plats. Med de nya 250 poängen skulle det bli 1583 poäng vilket på rankingen före helgen hade betytt plats 25. Upp till plats 21 är det då 161 poäng. Är Sverige topp-21 men inte topp-8 får en svensk åkare ställa upp. Ett problem är dock att poängen är medelpoäng för någon ranking i maj i år och någon ranking i maj 2020. Då Sverige i maj inåt låg sämre till är risken att det krävs bättre än 21:a plats i maj nästa år. Sen finns ytterligare någon chans, men ska det gå lär nog svenskorna behöva plocka mer poäng. Att lita på att Jenny på egen hand ska ha tillräckligt med poäng är vanskligt.

Av:
    Lars.E
    GoranS skrev:
    Jenny hade inför helgen 670 poäng och segern gav 250 poäng vilket gör att hon bör ha 920 poäng. Detta hade på rankingen före helgen gett 29:e plats. Med en VM-seger skulle hon dra in 300 poäng och vara uppe på 1220 vilket på pre-helgrankingen hade gett plats 9, så det är tätt tajt uppåt nu.

På nationsrankningen hade Sverige 1333 poäng och låg på 27:e plats. Med de nya 250 poängen skulle det bli 1583 poäng vilket på rankingen före helgen hade betytt plats 25. Upp till plats 21 är det då 161 poäng. Är Sverige topp-21 men inte topp-8 får en svensk åkare ställa upp. Ett problem är dock att poängen är medelpoäng för någon ranking i maj i år och någon ranking i maj 2020. Då Sverige i maj inåt låg sämre till är risken att det krävs bättre än 21:a plats i maj nästa år. Sen finns ytterligare någon chans, men ska det gå lär nog svenskorna behöva plocka mer poäng. Att lita på att Jenny på egen hand ska ha tillräckligt med poäng är vanskligt.

Tack Göran.

Så om jag fattat rätt så är chansen stor att hon får åka om hon lyckas komma bra till på VM och sista WC?
    Men man kan inte vara säker förrän det konstiga snittet blir uträknat?
    Går det att samla lite extra poäng genom att köra några konstiga tävlingar under vintern?

Av:
    Skogssnigeln
    GoranS skrev:
    Ett problem är dock att poängen är medelpoäng för någon ranking i maj i år och någon ranking i maj 2020.
    Ja, rankingen till OS är inte 1 år som UCI utan sträcker sig över 2 år. De summerar poängen som gäller 2019-05-28 och 2020-05-28.

Jag tolkar ditt "Kriterium X" i OS kvalificerings dokumentet som att för VM gäller att de 2 bästa placerade som inte täcks utav lagpoängen är kvalificerade. Här borde Jenny ha en rätt stor chans att kvalificera sig om inte svenskorna samlar ihop tillräckligt med poäng. Tog fram de främsta i rankingen som inte tillhör topp-15 nationer och kan bli aktuella kandidater för de två platserna.

#   Rider                  Nat  Pts
    10. BENKÓ Barbara          HUN  1190
    11. CAMPUZANO CHAVEZ PEON  MEX  1182
    12. MCCONNELL Rebecca      AUS  1178
    17. ŽAKELJ Tanja           SLO  1058
    22. LÕIV Janika            EST  1020
    25. CRNOGORAC Jovana       SRB   971
    32. STIGGER Laura          AUT   832
    33. GARCIA MARTINEZ        ESP   827
    39. KESEG STEVKOVA Janka   SVK   789
    40. PASTEINER Lisa         AUT   735
    43. QUIROS Paula           ARG   712
    47. RISSVEDS Jenny         SWE   670
    52. APAZA Agustina Maria   ARG   655
    55. GOMEZ VILLAFANE Sofia  ARG   641
    56. KURKCU Esra            TUR   626
    61. OSL Elisabeth          AUT   592
    63. KALENTYEVA Irina       RUS   552
    67. SCHAUS Fabienne        LUX   526
    70. CAKIR Ayse             TUR   513
    71. SAVIĆ-POPOVIĆ Teodora  SRB   507
    73. CELEBI Cansu           TUR   504
    75. PINTARIC Blaza         SLO   488
    76. NOYMAN Naama           ISR   477
    78. ILINA Kristina         RUS   446
    79. QUEIRÓS Raquel         POR   437
    80. SVEEN Marit            NOR   425

Är kanske McConnell som känns hetaste motståndare här.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-12 23:30 av Skogssnigeln.

Av:
    me.I.am
    Verkar snårigt, hur fick Sverige en plats förra OS? Smalare topp?

just a stranger on the bike trying to make my way home

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in