• Re: Jenny Rissveds

Av:
    clnr
    me.I.am skrev:
    Verkar snårigt, hur fick Sverige en plats förra OS? Smalare topp?
    https://asaerlandsson.blogspot.com

Ett forum, flera fora
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-13 00:21 av clnr.

Av:
    Crossmax
    GoranS skrev:
    Jenny hade inför helgen 670 poäng och segern gav 250 poäng vilket gör att hon bör ha 920 poäng. Detta hade på rankingen före helgen gett 29:e plats. Med en VM-seger skulle hon dra in 300 poäng och vara uppe på 1220 vilket på pre-helgrankingen hade gett plats 9, så det är tätt tajt uppåt nu.
    Hon fick väl poäng för 3eplatsen i XCC-loppet också?

---------------------------------------------------

Av:
    me.I.am
    clnr skrev:
    me.I.am skrev:
    Verkar snårigt, hur fick Sverige en plats förra OS? Smalare topp?
    https://asaerlandsson.blogspot.com

Tack. Har Sverige nån mer än Jenny som kan plocka poäng till nästa OS?

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Skogssnigeln
    Crossmax skrev:
    Hon fick väl poäng för 3eplatsen i XCC-loppet också?
    Ja, Jenny fick 4 poäng på XCC. Sara Öberg samlade också in 10 poäng under XCO.

GoranS skrev:
    På nationsrankningen hade Sverige 1333 poäng och låg på 27:e plats.
    Svergie låg 27a med 1730 OS-poäng innan senaste WC-tävlingen. Turkiet var 21a med 2386 poäng. Svenskorna lade alltså på ytterligare 264 poäng i helgen. Hittar inga nya poäng för Turkiet.

Puh: Ändrat några gånger för att man inte kan räkna...
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-08-13 00:51 av Skogssnigeln.

Av:
    clnr
    Är väl Ida Jansson som f n tävlar i U23 i så fall. Har dock ingen aning om hur hon står sig i mot motsåndet i de tävlingar som skulle komma på tal.

Ett forum, flera fora

Av:
    Skogssnigeln
    Det är bara poäng från de tre bästa tjejerna som räknas. Just nu är det Jenny, Linn Gustavzzon och Sara Öberg som samlat bäst det för svenskorna under det andra ranking året. Sara är den av tjejerna som bidrar med minst poäng just nu och ska någon annan hjälpa till så måste den tjejen komma upp i mer än Saras nuvarande 130 ranking poäng.

Av:
    GoranS
    Skogssnigeln skrev:
    GoranS skrev:
    Ett problem är dock att poängen är medelpoäng för någon ranking i maj i år och någon ranking i maj 2020.
    Ja, rankingen till OS är inte 1 år som UCI utan sträcker sig över 2 år. De summerar poängen som gäller 2019-05-28 och 2020-05-28.

Jag tolkar ditt "Kriterium X" i OS kvalificerings dokumentet som att för VM gäller att de 2 bästa placerade som inte täcks utav lagpoängen är kvalificerade. Här borde Jenny ha en rätt stor chans att kvalificera sig om inte svenskorna samlar ihop tillräckligt med poäng. Tog fram de främsta i rankingen som inte tillhör topp-15 nationer och kan bli aktuella kandidater för de två platserna.

#   Rider                  Nat  Pts
    10. BENKÓ Barbara          HUN  1190
    11. CAMPUZANO CHAVEZ PEON  MEX  1182
    12. MCCONNELL Rebecca      AUS  1178
    17. ŽAKELJ Tanja           SLO  1058
    22. LÕIV Janika            EST  1020
    25. CRNOGORAC Jovana       SRB   971
    32. STIGGER Laura          AUT   832
    33. GARCIA MARTINEZ        ESP   827
    39. KESEG STEVKOVA Janka   SVK   789
    40. PASTEINER Lisa         AUT   735
    43. QUIROS Paula           ARG   712
    47. RISSVEDS Jenny         SWE   670
    52. APAZA Agustina Maria   ARG   655
    55. GOMEZ VILLAFANE Sofia  ARG   641
    56. KURKCU Esra            TUR   626
    61. OSL Elisabeth          AUT   592
    63. KALENTYEVA Irina       RUS   552
    67. SCHAUS Fabienne        LUX   526
    70. CAKIR Ayse             TUR   513
    71. SAVIĆ-POPOVIĆ Teodora  SRB   507
    73. CELEBI Cansu           TUR   504
    75. PINTARIC Blaza         SLO   488
    76. NOYMAN Naama           ISR   477
    78. ILINA Kristina         RUS   446
    79. QUEIRÓS Raquel         POR   437
    80. SVEEN Marit            NOR   425

Är kanske McConnell som känns hetaste motståndare här.
    Jag blandade nog lite bort korten för mig själv när jag försökte tolka kriterium X tidigare och missade att det gällde VM. Dock talar de fortsatt om NOC (National Olympic Committee) vilket gör att det bör handla om nationspoäng. Känns som ett fantastiskt knöligt system som inte är speciellt genomtänkt - en åkare som bara kör världscup och kommer från en nation väsentligen utan andra åkare och som är sjuk på VM kan ligga väldigt bra till i VC sammanlagt och ändå inte få åka OS.

Av:
    Eveningstar
    Tror ni Jenny vill köra OS igen om hon blir tvingad in i samma SCF+POC kaos som förra gången?

Vem har kissat i mina skydd?!?

Av:
    jonte987
    Tänkte just hon att kanske inte blir så ledsen om hon missar os.

Av:
    ooms
    Å andra sidan är väl det största "problemet" bortkopplat från SCF nu?

Av:
    lundatok
    Ja, jag tror inte SCF kommer att stå i vägen. Speciellt inte om SOK trycker på med tanke på medaljchans.

Av:
    Leffe
    ooms skrev:
    Å andra sidan är väl det största "problemet" bortkopplat från SCF nu?

Vilket eller vem var det?

Av:
    NickPick
    Eveningstar skrev:
    Tror ni Jenny vill köra OS igen om hon blir tvingad in i samma SCF+POC kaos som förra gången?

De som verkar mest långsinta är ju nätcyklisterna på happy. Det var flera år sedan och i samma veva som hon gick in i väggen mentalt, dvs det var inte poc som ställde till den stora pressen från världslaget Scott och säkert krav på framskjutna placeringar... Men av någon anledning så är det POCs fel tydligen. Jag säger inte att det hjälpte men get a grip 🙂 äger inte en pinal från poc själv.

Jenny kör ju med eget team nu på VM. Om det blir OS antar jag att det blir samma lika där. Verkar ju som att agenten har fått tillräckligt med sponsorer för att det ska gå vägen att tävla internationellt så det är bra.
    Hon är ju verkligen en talang.

Av:
    Skogssnigeln
    GoranS skrev:
    Dock talar de fortsatt om NOC (National Olympic Committee) vilket gör att det bör handla om nationspoäng.
    Bra tillägg där som jag missade.

Eftersom Jenny är den enda som är utagen till VM i XC, har tagit mer än 50% av nationspoängen och är regerande OS-mästarinna, så torde hon väl ligga bra till hos SOC att bli utagen om hon skulle ge Sverige en plats i VM.

GoranS skrev:
    Känns som ett fantastiskt knöligt system som inte är speciellt genomtänkt - en åkare som bara kör världscup och kommer från en nation väsentligen utan andra åkare och som är sjuk på VM kan ligga väldigt bra till i VC sammanlagt och ändå inte få åka OS.
    Ja, även om jag på nått sätt gillar systemet med nationspoäng så är det ett för grovt system som nu igen löper risk att missa åkare som Jenny. Minst topp-3 i WC som inte ingår i nationspoängen borde generera en NOC plats samt regerande OS-mästare borde vara direktkvalificerad.

Det är dock nåt som inte stämmer. Antingen har man ändrat i kvalreglerna till Tokyo eller så missade SCF inför Rio OS att Sverige hade en plats med Jenny som U23 värdsmästare. Kan också ha varit att VM gick väldigt nära OS och man skickade ut åkare att samla poäng innan, eller att det var VM 2015 som räknades.

Eveningstar skrev:
    Jenny har uttalat att hon satsar på Tokyo 2020 och vill vinna fler OS-guld.
    Tror de flesta idag har en mer sansad version av det som hände tidigare och ser att det var fler än SCF som strulade.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-13 09:13 av Skogssnigeln.

Av:
    Lars.E
    jonte987 skrev:
    Tänkte just hon att kanske inte blir så ledsen om hon missar os.

Har du sett slutet på det länkade klippet från Falun? Där var hon ganska tydlig med att hon ville köra OS.

Av:
    poqa
    NickPick skrev:
    Eveningstar skrev:
    De som verkar mest långsinta är ju nätcyklisterna på happy. Det var flera år sedan och i samma veva som hon gick in i väggen mentalt, dvs det var inte poc som ställde till den stora pressen från världslaget Scott och säkert krav på framskjutna placeringar... Men av någon anledning så är det POCs fel tydligen. Jag säger inte att det hjälpte men get a grip 🙂 äger inte en pinal från poc själv.

Det har väl en enskild på SCF som fick den mesta skulden i den härvan.
    POC var ganska snabba med att försöka lösa problemet.

Av:
    Fjärdebrunn
    Är MTB XC en så pass liten sport att det räcker med egen satsning över två säsonger med ett WM och kommande OS?
    Blir det fabriksstall till nästa säsong?
    Läs mig rätt, jag gillar att det funkar att köra i egen regi.

Av:
    GoranS
    Skogssnigeln skrev:
    GoranS skrev:
    Dock talar de fortsatt om NOC (National Olympic Committee) vilket gör att det bör handla om nationspoäng.
    Bra tillägg där som jag missade.

Eftersom Jenny är den enda som är utagen till VM i XC, har tagit mer än 50% av nationspoängen och är regerande OS-mästarinna, så torde hon väl ligga bra till hos SOC att bli utagen om hon skulle ge Sverige en plats i VM.

GoranS skrev:
    Känns som ett fantastiskt knöligt system som inte är speciellt genomtänkt - en åkare som bara kör världscup och kommer från en nation väsentligen utan andra åkare och som är sjuk på VM kan ligga väldigt bra till i VC sammanlagt och ändå inte få åka OS.
    Ja, även om jag på nått sätt gillar systemet med nationspoäng så är det ett för grovt system som nu igen löper risk att missa åkare som Jenny. Minst topp-3 i WC som inte ingår i nationspoängen borde generera en NOC plats samt regerande OS-mästare borde vara direktkvalificerad.

Det är dock nåt som inte stämmer. Antingen har man ändrat i kvalreglerna till Tokyo eller så missade SCF inför Rio OS att Sverige hade en plats med Jenny som U23 värdsmästare. Kan också ha varit att VM gick väldigt nära OS och man skickade ut åkare att samla poäng innan, eller att det var VM 2015 som räknades.

Eveningstar skrev:
    Jenny har uttalat att hon satsar på Tokyo 2020 och vill vinna fler OS-guld.
    Tror de flesta idag har en mer sansad version av det som hände tidigare och ser att det var fler än SCF som strulade.
    Om Sverige får en plats på något vis torde det vara ett av de enklare besluten i världshistorien vem som ska ha den platsen!

Att de ändrar kvalreglerna är inget som skulle förvåna.

Personligen tycker jag att man först borde dela ut ett antal individuella platser s.a. de bästa med väldigt hög sannolikhet kan vara med i OS. Rimligen bör världscup och VM väga väldigt tungt i denna del. T.ex. skulle man kunna ha någon slags sammanräkning av resultat på nämnda tävlingar och säga att man har 20 platser som delas ut baserat på detta med 15 platser baserade på resultat under de senaste två åren och därutöver fem platser baserade på senaste årets resultat. Utöver det kan man sen fylla på med platser baserade på nationskvoter. Att som nu riskera plocka bort åkare som har en hygglig vinstchans för att ersättas med en åkare från en nation där det finns 3 åkare som alla har kapacitet till en 20:e plats i bästa fall känns inte vettigt.

Av:
    Skogssnigeln
    Fjärdebrunn skrev:
    Är MTB XC en så pass liten sport att det räcker med egen satsning över två säsonger med ett WM och kommande OS?
    Om man bevisligen är en av de absolut bästa i världen om inte tom den bästa så räcker tydligen bara med det.

Av:
    HP
    Poänglistorna som visar ställningen i kvalet till OS stämmer inte. Norge har tex 6 åkare var poäng lagts ihop och Sverige 4.
    https://dataride.uci.ch

Av:
    GoranS
    Att basera OS-uttagning på den där rankningen är knasigt även om den skulle gå på individnivå. Brasiliens främsta poängsamlare, Mourao, har 966 poäng medan Jenny har 1024 poäng. Brasilianskan har VC-placeringarna: 2018: 51, 40, 22 och 40 samt 2019: 69, 58, 47 och 55. Dessutom var hon 36:a på VM i fjol. Känns helt absurt att hon dragit in nästan lika många poäng i kampen om OS-platser som Jenny. Skulle krävas en episk Bradbury-historia i kubik för att hon ska vara på pallen i OS medan Jenny uppenbarligen har kapacitet för det.

Av:
    Skogssnigeln
    HP skrev:
    Poänglistorna som visar ställningen i kvalet till OS stämmer inte. Norge har tex 6 åkare var poäng lagts ihop och Sverige 4.
    Jodå. Poängen läggs ihop över två säsonger. För Norge så har 3 åkare varit bästa poängplockare under 2018/2019 och tre andra åkare varit bäst hittills under 2019/2020. För Sverige är Jenny och Linn båda bland de tre bästa under bägge säsongerna och ger poäng för hela perioden.

Av:
    HP
    Ok, då är jag med :)

Av:
    GoranS
    Sen kan man ju tycka att det inte borde varit helt omöjligt för UCI att inkludera från vilket/vilka år resp. cyklists poäng kommer.

Av:
    lundatok
    Brasilianskan kör kanske fler, lägre rankade, UCI-lopp än vad Jenny gör för att få ihop poängen.

Av:
    HP
    Turkiet tar nästan bara poäng på hemmaplan. Massor med tävlingar där.

Av:
    görveln
    Jag tycker det är ett väldigt dårligt utagningssystem men att se på Jenny, som har tävlat väldigt lite under de senaste åren, blir ju missvissande.

Men att ha en lagbaserad uttagning som går över flera år i en i ren individuel idrott är ju idiotiskt. Sen när de flesta länderna ändå bara får sända en cyklist gör det ju ännu mer konstigt.

Av:
    Cinder2i40
    Det är lika för alla. Så länge Jenny håller sig skadefri och Linn fortsätter att tävla i tävlingar där man får poäng ska det inte vara några problem. Länder som Norge kommer tappa och få svårt att få med någon åkare. Om nu även Ida jansson börjar komma tillbaka till ursprunglig form och börjar tävla i Elit nästa år är det inte omöjligt att skicka två mtb cyklister till os.

Av:
    dardos
    Inför förra os låg vi väl också illa till på rankingen men då hade vi också Engen som bör ha tagit lite poäng.

Av:
    Cinder2i40
    Då är det till turkiet som antingen linn eller Sara Öberg borde åka till. Bo där några månader när det är mycket tävlingar både samla poäng och hindra de turkiska tjejerna att få max utdelning.

Av:
    görveln
    Det är klart reglerna är lika för alla men jag tycker tex inte att det är så rättvisst att det är en stor fördel att ha flera tillräkligt bra cyklister i landet när ändå kanske bara en får åka. Varför ska det spela någon roll för Jennys chanser att vara med på OS vad andra svenskor presterar?

Av:
    HP
    Sedan får Jennie Stenerhag åka till Cypern, Lanzarote och Sydafrika och dra in stora poäng.

Av:
    HP
    Under förra OS-kvalet så åkte denna personen dit för doping:
    https://dataride.uci.ch

Kanske händer igen...

Av:
    Skogssnigeln
    Meningen med OS är ju att delta inte att vinna så det är kul att andra åkare får vara med också. Däremot är det vansinne att åkare från absoluta världstoppen inte ens får vara med att delta!
    Varför är det bara 40 åkare under OS när det i världscupen är det dubbla i damernas lopp och tredubbla i herrarnas? Fyll fältet och låt blåbären stå där bak i fållan och fortsätt plocka bort dem innan de blir varvade.

Av:
    velman
    Vet vi något om hon tävlar i USA/Canada?

Av:
    GoranS
    lundatok skrev:
    Brasilianskan kör kanske fler, lägre rankade, UCI-lopp än vad Jenny gör för att få ihop poängen.
    Ja, det är klart att hon huvudsakligen drar ihop sina poäng i icke-världscuplopp med tanke på hennes rätt begränsade poängskörd i dessa lopp.

Min invändning är att ett poängsystem för att ta ut deltagare till OS bör konstrueras s.a. att höga poäng indikerar att åkaren har god chans att prestera bra resultat där och att sämre poäng i möjligaste mån indikerar att personen inte har så stor chans till bra OS-resultat. I detta avseende är nuvarande poängsystem defekt vilket exemplet med Jenny och brasilianskan var avsett att belysa. Om de vill ha någon slags ranking som belönar flitigt deltagande i "mindre" lopp är det väl en sak, men att basera uttagning till OS på detta tycker jag är knasigt.

Av:
    ooms
    Är systemet ett annat på LVG-sidan?

Av:
    Cinder2i40
    När man kom fram till reglerna fanns det nog inte så många c1 och c2 lopp så dom bästa möttes vid vm och em. Reglerna har inte följt med utveklingen.

Av:
    GoranS
    Skogssnigeln skrev:
    Meningen med OS är ju att delta inte att vinna ...
    Hm, ...

Av:
    Skogssnigeln
    Cinder2i40 skrev:
    Det är lika för alla.
    Det är ju inte det eftersom länder med 3 jämna åkare kommer att ta platsen för den ensamme men bättre åkaren. Som för land är det lika men inte för den individulle åkaren. Stödåkare är enormt viktigt.

Cinder2i40 skrev:
    ... ska det inte vara några problem. ... inte omöjligt att skicka två mtb cyklister till os.
    Helt omöjligt att Sverige kommer upp till plats 7 på damernas nationsranking som det krävs för att skicka två. Tror det kan bli enormt tufft att ta sig till 21a plats. De tre tjejerna ska inte bara ta in 406 poäng utan måste ytterligare ta lika många som länderna ovanför. VM och ett WC lopp återstår sen är det bara mellansäsongen kvar. Vet inte hur det tävlas då men det går knappast flest lopp i Sverige under vintern. Ska Sverige få en plats till OS så är det nog i VM som vi har störst chans att ordna det.

Av:
    lundatok
    Men jag funderar lite på hur det egentligen funkar. Emil Lindgren sa vid något tillfälle att om han varit född i Sydafrika så hade han kört alla OS han fått eftersom SA skicka alla som dom får. Vi skickar ju bara medaljhopp tror jag han menar.

SA kanske är en sån cykelnation att de i princip alltid kvalificerar sig?

Av:
    Cinder2i40
    Det kommer bli stora förändringar i rankinglistan till nästa år se bara till våra närmaste grannar Norge och Danmark. Danmarks höga ranking baseras mycket på Annikas fantastiska förra säsong. Ingen av nationerna närmast framför i ranking förutom möjligen australien har någon som är i närheten av podium placeringar i wc eller vm. Utgångsläget är mycket bättre den här gången än det var förra gången hon skulle till OS.

Av:
    GoranS
    lundatok skrev:
    Men jag funderar lite på hur det egentligen funkar. Emil Lindgren sa vid något tillfälle att om han varit född i Sydafrika så hade han kört alla OS han fått eftersom SA skicka alla som dom får. Vi skickar ju bara medaljhopp tror jag han menar.

SA kanske är en sån cykelnation att de i princip alltid kvalificerar sig?
    Kan det vara punkt 4 i https://happyride.se som avses?

Av:
    Skogssnigeln
    Cinder2i40 skrev:
    Det kommer bli stora förändringar i rankinglistan till nästa år se bara till våra närmaste grannar Norge och Danmark. Danmarks höga ranking baseras mycket på Annikas fantastiska förra säsong. Ingen av nationerna närmast framför i ranking förutom möjligen australien har någon som är i närheten av podium placeringar i wc eller vm.
    Inga länder framför oss i rankingen kommer att tappa poäng, alla poäng de har nu ligger kvar fram till OS. Det som måste till är att de svenska tjejerna tar poängen själva och minst 406 poäng mer än tex Turkiet fram tom maj. WC och VM är max 550 poäng att åka om men det är knappast fair att tro att Jenny i framtiden ska vinna allt hon ställer upp i. Poängen minskar dessutom snabbt om man inte vinner. Resten blir att knapra ihop vid sidan om, men svenskorna samlade inte ihop många poäng under förra mellansäsongen.

Cinder2i40 skrev:
    Utgångsläget är mycket bättre den här gången än det var förra gången hon skulle till OS.
    Tyvärr har jag ingen aning om hur poängen föll ut då men vill gärna veta. Hur var utångsläget vid förra OS och hur många placeringar och poäng hade Sverige i slutänden till godo?

Av:
    GoranS
    Detta var vad jag hittade vid en snabb googling. Verkar som det var rätt tajt inför sista loppet innan uttagningen. https://www.aftonbladet.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ