• Re: Jenny Rissveds

Av:
    solgule
    ooms skrev:
    solgule skrev:
    me.I.am skrev:
    Media skall uppmärksamma att hon ...deltar?

Går att säga/skriva en massa som inte är värderande, till exempel:

1) Känslor och behov hos sig själv som reporter, hos den tävlande, hos publiken/tittare och hos medtävlarna, utan att skylla egna och andras obehagliga känslor på utövaren.
    2) Informera om sporten, banor, väderförhållanden, (kvalificerings)regler, tävlingsmiljön, konkurrenter, etc.
    3) Resultat och poängställning utan att blanda in dömande ord och beskyllanden.

Till exempel: man kan skriva att man känner sig arg, nedstämd eller orolig över ett resultat och beskriva varför. Men skriv inte "hennes resultat var en besvikelse", "resultatet var dåligt", då skyller man sina känslor på någon annan och dresserar människor att känna sig misslyckade för att de inte gör det vi kräver. Ta ansvar för det du känner och visa uppskattning för att någon försöker även om de inte vinner.

Det är vad jag kommer på just nu, utan utbildning eller att vara journalist. Går i princip att skriva lika mycket, det är sättet man gör det på som behöver förändras.
    Så kan det absolut vara, men frågan är hur intressant journalistiken blir då. Åsa Edlund Jönsson skrev ett bra svar (förvisso generellt) men stämmer iaf bra överens med mina förväntningar på mediabevakning av elitidrott:
    https://www.aftonbladet.se
    (hittade inte svt:s egen artikel, men hennes svar finns citerat i Aftonbladet-artikeln)

Du känner oro för att journalistiken ska bli ointressant om man slutar skriva värderande? Därför att behovet av succé- eller fiasko-rubriker och andra värderingar av utövare är något som gör läsandet intressantare?

Jag ser ingen konflikt i att hoppa över värderandet och att kunna skriva granskande enligt citatet från SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson, tvärt om. Värderandet är journalistens och läsares antagna känslor som skylls på utövaren, en slags offentlig mobbning?, som gör att det blir färre utövare som vågar satsa och som ger läsandet en bitter eftersmak istället för glädje baserat på medkännande.

Det känns frustrerande att ett kortsiktigt behov av succé- eller fiasko-rubriker ska få större utrymme än att vi har utövare att skriva om.

Jag skulle hellre se att vi får fram så många och så bra utövare som möjligt genom att Jenny och liknande "svaga" orkar och vågar vara med och försöka i bästa förmåga och bli uppmuntrade av media istället för nedtryckta. Skulle vara roligare att läsa också är jag helt säker på.

Men det kräver så klart mycket mindre av journalisten att bara vräka ur sig frustrerade eller glada känslor än att verkligen informera och granska.

Edit: fixade gör -> ger + stavfel.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-08 13:24 av solgule.

Av:
    Pajas
    Hur mycket uppmärksamhet fick skidskytte innan ”vi” hade nån som visade resultat? Man visste att det fanns men inte mer än så....
    likaså med utförsåkning innan Stenmark osv...

Av:
    ooms
    solgule skrev:
    ooms skrev:
    solgule skrev:
    me.I.am skrev:

1) Känslor och behov hos sig själv som reporter, hos den tävlande, hos publiken/tittare och hos medtävlarna, utan att skylla egna och andras obehagliga känslor på utövaren.
    2) Informera om sporten, banor, väderförhållanden, (kvalificerings)regler, tävlingsmiljön, konkurrenter, etc.

Till exempel: man kan skriva att man känner sig arg, nedstämd eller orolig över ett resultat och beskriva varför. Men skriv inte "hennes resultat var en besvikelse", "resultatet var dåligt", då skyller man sina känslor på någon annan och dresserar människor att känna sig misslyckade för att de inte gör det vi kräver. Ta ansvar för det du känner och visa uppskattning för att någon försöker även om de inte vinner.

Det är vad jag kommer på just nu, utan utbildning eller att vara journalist. Går i princip att skriva lika mycket, det är sättet man gör det på som behöver förändras.
    Så kan det absolut vara, men frågan är hur intressant journalistiken blir då. Åsa Edlund Jönsson skrev ett bra svar (förvisso generellt) men stämmer iaf bra överens med mina förväntningar på mediabevakning av elitidrott:
    (hittade inte svt:s egen artikel, men hennes svar finns citerat i Aftonbladet-artikeln)

Du känner oro för att journalistiken ska bli ointressant om man slutar skriva värderande? Därför att behovet av succé- eller fiasko-rubriker och andra värderingar av utövare är något som gör läsandet intressantare?

Jag ser ingen konflikt i att hoppa över värderandet och att kunna skriva granskande enligt citatet från SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson, tvärt om. Värderandet är journalistens och läsares antagna känslor som skylls på utövaren, en slags offentlig mobbning?, som gör att det blir färre utövare som vågar satsa och som ger läsandet en bitter eftersmak istället för glädje baserat på medkännande.

Det känns frustrerande att ett kortsiktigt behov av succé- eller fiasko-rubriker ska få större utrymme än att vi har utövare att skriva om.

Jag skulle hellre se att vi får fram så många och så bra utövare som möjligt genom att Jenny och liknande "svaga" orkar och vågar vara med och försöka i bästa förmåga och bli uppmuntrade av media istället för nedtryckta. Skulle vara roligare att läsa också är jag helt säker på.

Men det kräver så klart mycket mindre av journalisten att bara vräka ur sig frustrerade eller glada känslor än att verkligen informera och granska.

Jag vet inte om vi pratar förbi varandra här, men jag tycker det låter som att du vill att journalistiken ska vara ungefär "ja, men det var kul att hen var med". Jag menar som Åsa skriver, att det är elitidrott det handlar om och då är det vinna som är målet. Det är iaf vad jag förväntar mig när jag sätter mig och kollar på en fotbollsmatch, en skidtävling, eller ett cykellopp. Och då är det också fullt rimligt att journalistiken fokuserar på det, det är vad jag som mediekonsument förväntar mig. Om målet bara är att delta och ha roligt finns det andra former att ägna sig åt, och då är ju journalistiken också anpassad efter det. Sedan är det klart att rubriker etc ibland kan vara mer nyanserade, att journalisten bemödar sig ta reda på varför det gick "dåligt", etc.

Av:
    me.I.am
    solgule skrev:
    ooms skrev:
    solgule skrev:
    me.I.am skrev:

Det är TÄVLING dom skriver om. Det som deltagarna själva och läsarna värderar är vilken placering deltagaren får. Det finns ingen i världseliten som är med bara för att det är roligt att cykla, dom vill vinna. Dom är tävlingsmänniskor, vinnarskallar, allihopa. Såna där som tjurar eller slänger saker omkring sig om dom förlorar i Monopol, iaf dom bästa (såvida sporten inte är så utvecklad och det är lätt att vinna).

Att idrottarna själva försöker intala andra, och ev, sig själva, att det bara är för att det är roligt är en sak. Men det blir lite fånigt om alla skall gå runt och låtsas att det är så. Ta Carolina Klüft t.ex., hon sprang runt på tävlingarna och psykade motståndarna med "oh vad skoj det här är, vem vann sist förresten, visst ja det var ju jag.", jag gör det här bara för det är roligt i kubik. Efter karriären har hon hyllats som en av dom värsta vinnarskallarna vi haft, och det har hon själv sagt i intervjuer.

Jenny har själv tydligt visat hur mycket vinst betyder för henne, och att dåliga (om uttrycket tillåts) placeringar gör henne besviken. Det har då berott på vissa saker, senast i VM. Hon, precis som alla i världseliten, har svårt att hantera "förluster", alltså sämre än dom gått in för. Det är något dom måste hantera. Går inte det så tävla inte, om det är cykla som är roligt så är det ingen som hindrar någon från att sticka ut en sväng (såvida inte elcyklisterna sätter stopp för det).

Det är nerven i idrotten, förväntningarna, som genererar pengar. Det är media som bygger upp detta till största del.

Tycker Kalla är ett föredöme, hur frustrerad hon än är så ställer hon ändå upp på intervju, utan att gnälla. Har aldrig läst att hon gnällt, hur dålig journalistiken än har varit, inte ens när den nådde bottenrekord när hon hade en tuff period, och bl.a. någon ledare i landslaget gjorde några väldigt klumpiga uttalanden.

PS.
    Anja Pärson var rätt skön också, det var liksom inget snack, hon skulle vinna. Inget hymlande om att det bara var för att det var roligt. Så det var lite högtidsstund framför TV:n när Anja intervjuade Kalla för några år sedan.

PS2.
    @solgule, du tycker att de skall hanteras varsamt så att de kan utvecklas och till slut ...vinna? Blir onekligen lite konstigt resonemang. Om man inte har förväntningar på att någon skall prestera längre fram, som t.ex. det stora flertalet i tråden här som hoppas Jenny skall vinna OS, varför är det då viktigt att de stannar kvar i tävlingsvärlden?

just a stranger on the bike trying to make my way home
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-08 15:30 av me.I.am.

Av:
    hm
    Hur kan det då stå 150st på startlinjen och det finns 2-3(Nino, mvdp, +1) st som har chans att vinna?
    Om nu alla är där för att vinna och ingen är där för att dom vill och tycker det är roligt att tävla.

Av:
    GoranS
    Angående Kalla så, visst hon är där, men om man vill ha en definition av korthuggna svar så är det en mkt bra sådan. Och hade hon varit två meter lång och jag mött henne i en öde gränd med ansiktsuttrycket hon har när det gått dåligt hade jag lagt benen på ryggen.

Sen kan jag tycka att det är lite tråkigt att alla/de flesta numera står och försöker svara på frågorna även om den som intervjuar är uppenbart inkompetent och ställer korkade frågor alternativt tjatar om samma fråga flera gånger. Tycker det vore lite befriande om någon i det läget slängde ur sig ”Har du någon relevant fråga eller kan jag gå härifrån nu?”.

Av:
    me.I.am
    hm skrev:
    Hur kan det då stå 150st på startlinjen och det finns 2-3(Nino, mvdp, +1) st som har chans att vinna?
    Om nu alla är där för att vinna och ingen är där för att dom vill och tycker det är roligt att tävla.

Förstår faktiskt inte riktigt vad du menar, menar du att t.ex. Jenny själv inte bryr sig om vilken placering hon får?
    Dom som inte har chans på vinst? Dom gör allt för att få så bra placering som möjligt, det man populärt kallar "att tävla".
    Hur definierar du "roligt att tävla"? Att (dom bästa) få allt betalt, att få bo på hotell? Tycker faktiskt att diskussionen är lite konstig.

Varför sitter folk klistrade framför TV:n när det är skidor eller [idrotten censurerad /mod]? För att se svenskar delta? Tror det kunde mätas seismologiskt när Sverige vann stafetten i skid-VM. Du menar alltså att deltagarna i tävlingar till skillnad mot vanligt folk är befriade från tävlingsinstinkter?

Varför var det en del i tråden som blev rörda när Jenny tog sin första vinst i år? (ja, jag också) För att hon deltog?

Av:
    me.I.am
    GoranS skrev:
    Angående Kalla så, visst hon är där, men om man vill ha en definition av korthuggna svar så är det en mkt bra sådan. Och hade hon varit två meter lång och jag mött henne i en öde gränd med ansiktsuttrycket hon har när det gått dåligt hade jag lagt benen på ryggen.

Sen kan jag tycka att det är lite tråkigt att alla/de flesta numera står och försöker svara på frågorna även om den som intervjuar är uppenbart inkompetent och ställer korkade frågor alternativt tjatar om samma fråga flera gånger. Tycker det vore lite befriande om någon i det läget slängde ur sig ”Har du någon relevant fråga eller kan jag gå härifrån nu?”.

Dom har kanske fått lära sig att deras ekonomi är beroende av media.
    Angående Kalla, hon _ställer upp_, hon gömmer sig inte, och skriver långa haranger på nån blogg eller Instagram.

Av:
    Pajas
    En liten förhandstitt på XCO banan.....

Av:
    jonte987
    Håller delvis med. Men när någon gör come back efter 2år av ohälsa så vet jag inte varför någon ska prata om besvikelse efter första loppet.
    Då kan man gott unna sig att vara glad att hon "är med".

Av:
    Johan friberg
    Håller med dig.. vi ska glädjas åt hennes framgångar och att hon överhuvudtaget tävlar på denna nivå igen!
    / Johan

Av:
    hm
    me.I.am skrev:
    hm skrev:

Förstår faktiskt inte riktigt vad du menar, menar du att t.ex. Jenny själv inte bryr sig om vilken placering hon får?
    Dom som inte har chans på vinst? Dom gör allt för att få så bra placering som möjligt, det man populärt kallar "att tävla".
    Hur definierar du "roligt att tävla"? Att (dom bästa) få allt betalt, att få bo på hotell? Tycker faktiskt att diskussionen är lite konstig.

Varför sitter folk klistrade framför TV:n när det är skidor eller [idrotten censurerad /mod]? För att se svenskar delta? Tror det kunde mätas seismologiskt när Sverige vann stafetten i skid-VM. Du menar alltså att deltagarna i tävlingar till skillnad mot vanligt folk är befriade från tävlingsinstinkter?

Varför var det en del i tråden som blev rörda när Jenny tog sin första vinst i år? (ja, jag också) För att hon deltog?

Tja var som svar på ditt inlägg att alla som tävlar gör enbart för att vinna och inget annat spelar nån roll. Vad gör dom då där när både vi och dom vet att dom inte har en susning av en chans att vinna.

Samt att om dom förlorar i tex monopol bryter dom ihop. Tror nog inte sådana människor blir särskilt långvariga i sina idrottskarriärer att dom ens kommer förbi pojkåren om dom inte lär sig att förlora är en stor del av spelet .

Av:
    GoranS
    Känns som Neff satsar på repris av fredagen med en "idiotöppning".

Av:
    GoranS
    Å andra sidan ser Jenny ut att bara bevaka läget och bida sin tid.

Av:
    Supersonic
    Nu slutar vi bråka och tittar på cykel istället.
    Go jenny!

Av:
    GoranS
    Minst sagt annorlunda bana än på VM.

Av:
    GoranS
    Strange world - Last is first!

Av:
    GoranS
    Var det avgörandet av VC?

Av:
    Crossmax
    Ser så ut, hur ska hon kunna komma tillbaka från den där svackan? Ser nästan ut som att hon inte är helt frisk.

---------------------------------------------------

Av:
    GoranS
    Crossmax skrev:
    Ser så ut, hur ska hon kunna komma tillbaka från den där svackan? Ser nästan ut som att hon inte är helt frisk.
    Red Bull-kommentatorerna var väl inne på att det fanns rykten om att hon skulle ha något skräp i kroppen.

Av:
    GoranS
    Kommer hon ens i mål?

Av:
    JesperA
    Fanns absolut ingen anledning för Neff att spurta till 1:a plats inom typ 10 meter från starten, varje gång hon gjort det förr så har hon tömt sig direkt, när Rissved gjorde samma så & spurtade upp till 3:e plats för ett tag sedan så föll hon tillbaka till nästan 20:e plats.

Med så många bevis för att startspurt inte fungerar, varför fortsätta med det? Går mycket bättre för folk som mosar sig långsamt till 1:a plats som tex Rissveds gjorde efter att hon bytte strategi.

Aja, skit samma med Neff, Riss verkar köra okej idag änsålänge

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Av:
    Paco
    Känns som att Jenny mest bevakar och inväntar läge att attackera.

Neff är nog körd....

Av:
    GoranS
    JesperA skrev:
    Fanns absolut ingen anledning för Neff att spurta till 1:a plats inom typ 10 meter från starten, varje gång hon gjort det förr så har hon tömt sig direkt, när Rissved gjorde samma så & spurtade upp till 3:e plats för ett tag sedan så föll hon tillbaka till nästan 20:e plats.

Med så många bevis för att startspurt inte fungerar, varför fortsätta med det? Går mycket bättre för folk som mosar sig långsamt till 1:a plats som tex Rissveds gjorde efter att hon bytte strategi.
    +1

Kommentatorerna gaggar om att det är viktigt att skaffa sig en bra position. I ett lopp på en bit över timmen och med goda möjligheter att passera kan jag inte se att det finns någon större anledning att tokköra första kilometerna, än mindre att inleda loppet med något som ser ut som en spurt.

Av:
    NickPick
    Paco skrev:

Neff är nog körd....

Så har det väl mest sett ut sedan hon fick starta längre fram...? Hon kanske inte känner något behov av att visa upp sig. Vi får se. 4 varv kvar 🙂.

Jag tycker synd om Neff. Något är fel där... Sjukt vad hon verkar kraftlös.

Av:
    GoranS
    Jennys stil gör att det nästan ser ut som hon är ute och "söndagscyklar".

Av:
    GoranS
    NickPick skrev:
    Paco skrev:

Neff är nog körd....

Så har det väl mest sett ut sedan hon fick starta längre fram...? Hon kanske inte känner något behov av att visa upp sig. Vi får se. 4 varv kvar 🙂.

Jag tycker synd om Neff. Något är fel där... Sjukt vad hon verkar kraftlös.
    Fast tappet placeringsmässigt verkar i alla fall ha minskat.

Courtney ser lite halvtrött ut ...

Av:
    GoranS
    PFP har fortfarande inte fått någon vind på näsan.

Av:
    Pajen53
    Otroligt spännande😃😱😃

Spend more time with your bike
    http://deepshitmtb.se

Av:
    GoranS
    GoranS skrev:
    PFP har fortfarande inte fått någon vind på näsan.
    Hm, har hon koll på happy och blev generad över att inte ha bidragit?

Av:
    Supersonic
    En dag som den här känns det faktiskt som 2016 igen. Jenny med i toppen och det känns så naturligt. Väldigt tillfredställande.

Av:
    GoranS
    Blir det PFP som tar det?

Av:
    CW
    Herrejäääävlar vad han Bart tjatar om Neff. När frontgruppen kör på så bra och Terpstra, Last, Ferrand-Prevot och Jenny är de som borde ha fokus vill han gapa "oouuåååh änd derr is Neff!" om och om igen.

Är det alltid såhär?

Av:
    jonte987
    CW skrev:
    Herrejäääävlar vad han Bart tjatar om Neff. När frontgruppen kör på så bra och Terpstra, Last, Ferrand-Prevot och Jenny är de som borde ha fokus vill han gapa "oouuåååh änd derr is Neff!" om och om igen.

Är det alltid såhär?

Neff kör för titeln

Av:
    Paco
    Fan!

Jenny har punka!

Av:
    jonte987
    Punka

Av:
    Meercy
    Nej 😥😥 punka 🤦‍♂️

Av:
    GoranS
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-08 19:28 av GoranS.

Av:
    Foxen
    Men vad trist med punktering i det läget....... :-(

Av:
    jingleyschmidt
    Fan va synd. :/

Av:
    sparhawk
    Vilket oflyt, såg ju rätt bra ut...

/Peter J

Av:
    CW
    Vart är service-zonen egentligen? Hon har ju cyklat länge med den där punkan nu..

Av:
    GoranS
    Surt!

Av:
    Lindström
    Lagat nu ivf, men fan vilket oflyt..

Av:
    c.o.h.j
    Åh helvete va oflytift

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ