• Re: Jenny Rissveds

Av:
    Tant_Trek
    Snyffft! Sånt som gör att sport och tävling inte är förutsägbart... som det väl ska vara, men... morr.
    Men vilket lopp hon gör ändå! Maffigt!

Av:
    sparhawk
    Tror hon varit på pallen annars.

/Peter J

Av:
    jingleyschmidt
    Grymt att komma 7a trots punka! Blev ett spännande race ändå. :D

Av:
    Paco
    jingleyschmidt skrev:

+1

Av:
    GoranS
    Hade ju alla gånger varit topp-3 utan punkan.

Av:
    me.I.am
    Så Neff gjorde en idiotöppning igen? Inte lika extrem som i fredags eller i VM. Tycker det är lite märkligt. Har inte sett så många tävlingar i XCO, brukar hon göra så, och framförallt, har det tidigare lyckats?

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Njutförsåkare
    jingleyschmidt skrev:
    +1

----------------------------------------------
    Dock förbehåller jag mig rätten att ha fel.

Av:
    GoranS
    me.I.am skrev:
    Så Neff gjorde en idiotöppning igen? Inte lika extrem som i fredags eller i VM. Tycker det är lite märkligt. Har inte sett så många tävlingar i XCO, brukar hon göra så, och framförallt, har det tidigare lyckats?
    Hon startade ju i andra startled och det var inte långa biten de hunnit innan hon var i tät så initiala satsningen var nog i det närmaste i klass med fredagens lopp.

Kan ju förstå om det varit en ung åkare som gjorde sin debut i VC, men Neff är ju ingen duvunge vilket gör det svårbegripligt.

Av:
    me.I.am
    GoranS skrev:
    me.I.am skrev:
    Hon startade ju i andra startled och det var inte långa biten de hunnit innan hon var i tät så initiala satsningen var nog i det närmaste i klass med fredagens lopp.

Kan ju förstå om det varit en ung åkare som gjorde sin debut i VC, men Neff är ju ingen duvunge vilket gör det svårbegripligt.

Precis, men iom att jag inte följt sporten precis, har hon tidigare lyckats med den taktiken? Typ att hon "letar efter formen".

Av:
    GoranS
    GoranS skrev:
    Blir det PFP som tar det?
    Jepp! Kroknade Terpstra lite i samband med att PFP började ta in eller var det bara en sista urladdning för att se om det gick att komma ikapp holländskan?

Av:
    Njutförsåkare
    Vad Jennys slutliga placering i VC?

----------------------------------------------
    Dock förbehåller jag mig rätten att ha fel.

Av:
    rödblå
    Fin insats av Jenny! Tråkigt med punkan, såg ut som att hon hade en hel del kraft kvar. Perfekt att cykla på trainern till loppet i garaget en regnig höstkväll.

Av:
    JesperA
    me.I.am skrev:
    Precis, men iom att jag inte följt sporten precis, har hon tidigare lyckats med den taktiken? Typ att hon "letar efter formen".
    Hon har gjort så några gånger, speciellt i början på åren, jag kan inte minnas att den taktiken lyckats en enda gång, kan bara minnas att hennes "spurt"-starter har resulterat i skitplacering. Dom gångerna hon bytt taktik & kört lugnare har hon ju många gånger dominerat, men men

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Av:
    kolan
    Njutförsåkare skrev:
    Vad Jennys slutliga placering i VC?

8:a

2019-09-08_200209.png

Av:
    jonte987
    me.I.am skrev:
    GoranS skrev:
    me.I.am skrev:

Jag har bara kollat några lopp. Hon har gått som en jojo genom fältet i de flesta. Ingen aning hur man ska förklara det. Hon tror väl att det ska hålla men får inte till det iår. Det räcker ändå till 2a platsen totalt. Det är en seger som saknas.

Av:
    GoranS
    Någon som har klart för sig hur läget ser ut nu m.a.p. på att kvala till OS?

Av:
    me.I.am
    JesperA skrev:
    me.I.am skrev:
    Hon har gjort så några gånger, speciellt i början på åren, jag kan inte minnas att den taktiken lyckats en enda gång, kan bara minnas att hennes "spurt"-starter har resulterat i skitplacering. Dom gångerna hon bytt taktik & kört lugnare har hon ju många gånger dominerat, men men

jonte987 skrev:
    Jag har bara kollat några lopp. Hon har gått som en jojo genom fältet i de flesta. Ingen aning hur man ska förklara det. Hon tror väl att det ska hålla men får inte till det iår. Det räcker ändå till 2a platsen totalt. Det är en seger som saknas.

Kanske dom gångerna hon då kört lugnare har säkrat den höga totalplaceringen. Onekligen lite konstigt.
    Hon har lite speciell stil också, hög kadens och spända armar (ser så ut iaf). Påminner lite om Johaug faktiskt, som har samma stil som andra har när dom spurtar, typ hög frekvens, lite spretig och spänd stil. Fast Johaug klarar av det...

Av:
    jingleyschmidt
    Åkte Jenny alla deltävlingar denna säsong?

Av:
    Lars.E
    jingleyschmidt skrev:
    Åkte Jenny alla deltävlingar denna säsong?

Nej... Hon missade första.

Av:
    jonte987
    me.I.am skrev:
    JesperA skrev:
    me.I.am skrev:

jonte987 skrev:

Kanske dom gångerna hon då kört lugnare har säkrat den höga totalplaceringen. Onekligen lite konstigt.
    Hon har lite speciell stil också, hög kadens och spända armar (ser så ut iaf). Påminner lite om Johaug faktiskt, som har samma stil som andra har när dom spurtar, typ hög frekvens, lite spretig och spänd stil. Fast Johaug klarar av det...

Jo fast 2a platsen är inte motsatsen till att klara av det.
    Jag är långt ifrån en kalenderbitare men körde hon inte upp sig flera minuter till en andraplats för ett tag sen?

Av:
    kolan
    "Rissveds sjua i Snowshoe" Inte ett ord om punkan!?!

https://www.svt.se

Av:
    Raggamuffin
    Tycker media skriver mycket om cykling, vi har en svensk som leder juniorVM i en annan sport. Ingen här som vet antagligen då det inte skrivs ett ord nånstans om det.

Cykling kommer aldrig få samma utrymme som arbetarklasskontrollsboll.

// Muffin

Av:
    GoranS
    jonte987 skrev:
    me.I.am skrev:
    JesperA skrev:
    me.I.am skrev:

jonte987 skrev:

Jo fast 2a platsen är inte motsatsen till att klara av det.
    Jag är långt ifrån en kalenderbitare men körde hon inte upp sig flera minuter till en andraplats för ett tag sen?
    Var väl något lopp där hon var runt minuten efter men kom tillbaka. Om det var något annat lopp där hon tog in ännu mer låter jag vara osagt.

Av:
    Jekman
    Hade Jenny fått en bättre placering med däck foam (insert) ala pepsi noodle eller vittoria?

/Jonas

"Ut och cykla!!"

Av:
    sjogren
    kolan skrev:
    "Rissveds sjua i Snowshoe" Inte ett ord om punkan!?!

https://www.svt.se

Den är redigerad för nu står det om punkan

Av:
    White_XC_Ultimate_Carbon
    Raggamuffin skrev:
    Tycker media skriver mycket om cykling, vi har en svensk som leder juniorVM i en annan sport. Ingen här som vet antagligen då det inte skrivs ett ord nånstans om det.

Cykling kommer aldrig få samma utrymme som arbetarklasskontrollsboll.

Tom Kristensson . Är väl svenskt även på tredjeplatsen där. Riktigt kul att det går så bra för dem.

Av:
    Freddie L
    Kollade reprisen nu. Kul för Jenny med en bra placering som avslutning. Men visst känns det som det kunde blivit riktigt, riktigt bra utan punkan... Sådan är sporten.

Vilken comeback det varit! Hoppas på mer underhållning framöver!

/Fredrik

Av:
    Pajas
    Och nu ska man vänta till maj 2020.....
    Och så får man hoppas på en deltävling i Sverige 2021:)

Av:
    Cinder2i40
    Ska hon säkra sin os plats lär hon tävla i så många c1 race hon tycker är kul. I den världsranking som sträcker sig ett år tillbaka ligger sverige på plats 20 i os rankningen plats 25.

Av:
    jingleyschmidt
    Är det inga fler tävlingar mellan september och april/maj? :D Skum säsong!

Av:
    singletrack
    En aning ot kanske men är det någon som har koll på vart Annica Langvald tagit vägen??

Av:
    DrGT
    Jekman skrev:
    Hade Jenny fått en bättre placering med däck foam (insert) ala pepsi noodle eller vittoria?

Av bilderna att döma så hade hon någon form av däckskorv då det knappast är möjligt att cykla så långt som hon gjorde med punkterat däck. Utan däckskorv hade däcket lossnat från fälgen (som man kunde se på herrarnas VM-tävling i Mont-Sainte-Anne helgen innan när Kerschbaumer punkterade sitt bakdäck när han låg på medaljplats och fick springa i mål). Däcket blir ju inte heller mer säkert mot stickhål bara för att man har en däckskorv i (jag har t.ex. själv pluggat två däck med korvar i år, p.g.a. vassa stenar som skurit sönder däcken).

Rissveds_punka.png

Av:
    ooms
    Kör de inte tubdäck längre?

Av:
    DrGT
    singletrack skrev:
    En aning ot kanske men är det någon som har koll på vart Annica Langvald tagit vägen??

Du menar väl Annika Langvad? ;-) Hon bröt handen på uppvärmningen inför en tävling i Danmark i början av juni:
    https://www.instagram.com
    och är på väg tillbaka. På XCO igår i Snow Shoe kom hon på plats 21.

Av:
    Raggamuffin
    ooms skrev:
    Kör de inte tubdäck längre?

Nino övergav tub för 2-3 år sen, han var nog en av de sista. Enda fördelen som är kvar är väl att cykla helt utan luft men det väger inte upp resten.

// Muffin

Av:
    Diogenes
    DrGT skrev:
    Jekman skrev:

Av bilderna att döma så hade hon någon form av däckskorv då det knappast är möjligt att cykla så långt som hon gjorde med punkterat däck. Utan däckskorv hade däcket lossnat från fälgen (som man kunde se på herrarnas VM-tävling i Mont-Sainte-Anne helgen innan när Kerschbaumer punkterade sitt bakdäck när han låg på medaljplats och fick springa i mål). Däcket blir ju inte heller mer säkert mot stickhål bara för att man har en däckskorv i (jag har t.ex. själv pluggat två däck med korvar i år, p.g.a. vassa stenar som skurit sönder däcken).

Fast däcket åkte av några sekunder senare. Tror inte att hon hade någon korv i däcket.

Av:
    DrGT skrev:
    Jekman skrev:

Fast däcket åkte av några sekunder senare. Tror inte att hon hade någon korv i däcket.

+1

Och SVT säger att hon vara 30 sekunder efter tätduon vid punkan. Rätt tydligt de inte såg loppet...

/Ville

Av:
    Aeromiten
    Hon kanske var lite sliten och för ett ögonblick, oföljsam. Så brukar mina punkteringar uppkomma.
    (Iofs bara spekulationer)
    Häftigt att nästan sätta gräsbacken med platt hjul.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-09 10:50 av Aeromiten.

Av:
    Spacekitty
    Aeromiten skrev:
    Hon kanske var lite sliten och för ett ögonblick, oföljsam. Så brukar mina punkteringar uppkomma.
    (Iofs bara spekulationer).

Många fick punktering, till och med den oföljsamme Nino Shurter. Hände även reportern under den lugna bangenomgången med Pauline Ferrand-Prévot. Nä. det var nog mest en rivig bana.

Av:
    frippegubben
    En liten fundering, är det inte tillåtet med en liten kolsyrepatron?
    Jag tänker att den lilla vikten kan knappast vara nån nackdel, och att lite snabbt kunna trycka i ny luft i ett punkterat däck kunde ju antingen fixa punkan helt, eller göra att man tar sig till tech zone utan att behöva springa.

Av:
    mankis
    frippegubben skrev:
    Jag tänker att den lilla vikten kan knappast vara nån nackdel, och att lite snabbt kunna trycka i ny luft i ett punkterat däck kunde ju antingen fixa punkan helt, eller göra att man tar sig till tech zone utan att behöva springa.

Både patron och punkaspray är ju tillåtet men dom kalkylerar väl med att det inte är lönt, skulle väl också tycka att det skulle kunna vara värt det för ibland, kan det ju räcka för att täta eller snabbare ta sig till techzone.

- 29" ännu en fluga precis som skivbroms, internet och tävla på motionslopp -

Av:
    NickPick
    Ofta är det ju värt det, men jaja.

Av:
    Jimel
    mankis skrev:
    frippegubben skrev:

Både patron och punkaspray är ju tillåtet men dom kalkylerar väl med att det inte är lönt, skulle väl också tycka att det skulle kunna vara värt det för ibland, kan det ju räcka för att täta eller snabbare ta sig till techzone.

Dom nya munstyckena med korv som man bara pressar i, fyller på och tätar samtidigt skulle ju spara grymt mycket tid till minimal extravikt.

Av:
    Skogssnigeln
    Från att hon börjar tappa till mållinjen på näst sista varvet förlorar hon på ett däck som fortfarande inte är tomt, nästan 60 sek på 1.4 km under 3:30 min cykling. På nästa 1.2 km mot techzone på ett helt tomt däclk så tappar hon 1:20 under 3:10 min inklusive ett däckbyte. Hon är omedelbart långt efter Last, gestikulerar mot bakdäcket trots att det är nästan fullt. Jag tycker att det ser ut som något mer inträffade än enbart en pyspunka under första skedet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 10:32 av Skogssnigeln.

Av:
    RockyM
    Inför OS 2016 så gick Maxxis in som sponsor till Scott. Då slutade Nino med tub (maxxis har inga tubdäck). Jenny vann sitt guld med dougast tub 650b.
    Det roliga var att scott påstod att de testat däck o kom fram till att maxxis rullade bäst.
    Men Swiss OS kom fram till Att Conti var klart bäst!?

Finns ju även oberoende tester: https://www.bicyclerollingresistance.com

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in