• Re: Jenny Rissveds

Av:
    skier
    RockyM skrev:
    Inför OS 2016 så gick Maxxis in som sponsor till Scott. Då slutade Nino med tub (maxxis har inga tubdäck). Jenny vann sitt guld med dougast tub 650b.
    Det roliga var att scott påstod att de testat däck o kom fram till att maxxis rullade bäst.
    Men Swiss OS kom fram till Att Conti var klart bäst!?

Finns ju även oberoende tester: https://www.bicyclerollingresistance.com

Fast var det inte Swiss OS som kom fram till att Aspen rullade bäst? Annars borde ju Jenny R också kört på Aspen (eftersom hon hade samma sponsorer). Den variant av Aspen som Nino körde med togs fram till OS (170 tpi stomme) och säljs fortfarande inte till konsumenter, bara till sponsrade cyklister.

Av:
    RockyM
    Scott & Swiss OS är inte samma team.
    Fanns Maxxis special i 650b ;) eller tänkte du att jenny skulle börja köra 29" inför OS?

Av:
    RockyM
    https://www.mbr.co.uk

Av:
    Jon
    Jimel skrev:

Dom nya munstyckena med korv som man bara pressar i, fyller på och tätar samtidigt skulle ju spara grymt mycket tid till minimal extravikt.

Vilka då?

Av:
    Jimel
    Jon skrev:
    Jimel skrev:

Dom nya munstyckena med korv som man bara pressar i, fyller på och tätar samtidigt skulle ju spara grymt mycket tid till minimal extravikt.

Vilka då?

Tex denna https://ride.lezyne.com

Av:
    jonte987
    Jag är inte 100% övertygad om att hon blir bättre än 7a på att fipppla in en sån korv.
    Ett system som skjuter in gojja genom en nål kanske kunde gå fortare? Patent pending.

Av:
    skier
    RockyM skrev:
    Scott & Swiss OS är inte samma team.
    Fanns Maxxis special i 650b ;) eller tänkte du att jenny skulle börja köra 29" inför OS?

Jag vet att det inte är samma team, jag ifrågasätter att det är Scott som kom fram till att det var Maxxis som rullade lättast. Källa på det?

Av:
    frippegubben
    Jimel skrev:
    Jon skrev:
    Jimel skrev:

Vilka då?

Den där bygger ju på att man hittar hålet först. Jag tänker mig att det måste vara så snabbt att man inte hinner fippla med sånt, eller menade du att man skiter i både hål och ventil och bara kör det rakt genom däcket var som helst? Snabbare än att greja med ventilen, ja kanske! Men man får en flärp som hänger kvar utanför däcket om man inte klipper av den, och man måste vara noga och packa ihop den så man inte punkterar sig själv med den sen.

Av:
    Jimel
    frippegubben skrev:
    Jimel skrev:
    Jon skrev:
    Jimel skrev:

Vilka då?

Den där bygger ju på att man hittar hålet först. Jag tänker mig att det måste vara så snabbt att man inte hinner fippla med sånt, eller menade du att man skiter i både hål och ventil och bara kör det rakt genom däcket var som helst? Snabbare än att greja med ventilen, ja kanske! Men man får en flärp som hänger kvar utanför däcket om man inte klipper av den, och man måste vara noga och packa ihop den så man inte punkterar sig själv med den sen.

Jag bara spånar, kan kanske vara värt att bara pressa in vart som helst och skjuta i luft och hoppas på att vätskan tätar hålet. Sen kan man ju tappa den bredvid banan, dom lär ju ändå städa efter racet.

Av:
    moros
    Kul med Jenny på första parkett i senaste inlägget från @shimanomtb på IG
    Screenshot_20190910-184559_Instagram.jpg

Av:
    RockyM
    Jag i frågasätter att det finns en test som visar att maxxis rullar lättast!?
    De 2 som jag länkat till påstår annat. Sen att marknadsavdelning påstår det är en annan sak.

Av:
    NickPick
    moros skrev:

Varje tävling det har gått bra har hennes sponsorer, väl haft henne på första parkett? Shimano är också sponsor! 😉

Undra vad hon ska hitta på härnäst... Någon som har koll? Risken är ju såklart att hon blir säsongsledig. Rimligt ändå.
    Följer inte team31. Räcker med Jenny, fotobror och pojkvän 😁.

Av:
    GoranS
    Sverige upp en placering till 25:e plats på gårdagens nationsrankningen för OS-kvalificeringen. Dock 348 poäng upp till Serbien som har sista nationsplatsen (21:a) i nuläget. Även om Jenny skulle vinna första VC-loppet 2020 skulle det alltså inte räcka

På platserna 22-24 ligger nu Estland, Turkiet och Spanien. Jag vet inte om Turkiet kan tänkas komma in via asiatiska kontinentalmästerskapen. Om så är fallet är det i nuläget Estland och Spanien som skulle knipa de två sista platserna på elitsidan enligt regel 4 i http://www.uec.ch För att gå ikapp Spanien som ligger 24:a krävs 236 poäng. Med 250 poäng för VC-seger känns det som Sverige måste se till att försöka köra in fler poäng innan första VC-loppet 2020.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 06:53 av GoranS.

Av:
    poqa
    GoranS skrev:
    Sverige upp en placering till 25:e plats på gårdagens nationsrankningen för OS-kvalificeringen. Dock 348 poäng upp till Serbien som har sista nationsplatsen (21:a) i nuläget. Även om Jenny skulle vinna första VC-loppet 2020 skulle det alltså inte räcka

På platserna 22-24 ligger nu Estland, Turkiet och Spanien. Jag vet inte om Turkiet kan tänkas komma in via asiatiska kontinentalmästerskapen. Om så är fallet är det i nuläget Estland och Spanien som skulle knipa de två sista platserna på elitsidan enligt regel 4 i http://www.uec.ch För att gå ikapp Spanien som ligger 24:a krävs 236 poäng. Med 250 poäng för VC-seger känns det som Sverige måste se till att försöka köra in fler poäng innan första VC-loppet 2020.

Jag tycker Happy ska gå ihop och samla poäng!
    Var sätter jag in dem?

Av:
    GoranS
    poqa skrev:
    GoranS skrev:

Jag tycker Happy ska gå ihop och samla poäng!
    Var sätter jag in dem?
    Med tanke på att det väl mest är medelålders halvrisiga gubbar som hänger här kan en happyinsamling nog bli lite problematisk. Vore nog enklare att sponsra de svenskor som bidrar med poäng med en resa till lämplig tävling där de kan plocka lite poäng.

Av:
    GoranS
    På individuella rankningen ligger Jenny på 16:e plats men då går ju den på de senaste två säsongerna och Jenny har inga poäng från 2018. Om hon hade haft lika många poäng 2018 som hon har 2019 hade hon varit etta, 131 poäng före Terpstra.

Av:
    frippegubben
    Kan bara säga att allt är mysko...
    Jag kan för mitt liv inte förstå varför inte Jenny (i dagsläget) har en garanterad plats i OS. Regerande mästarinna och definitivt topp 5 bland alla åkarna just nu. Varför ska en nations samlade resultat över flera år väga tyngre än en individuell atlets resultat när mästerskapen närmar sig? Det gynnar definitivt bara stora länder och sätter orimlig press på (åkare från) små nationer.

Det måste ju vara viktigare att ha en uppåtgående trend och att därmed ha en tro/chans/förhoppning om att göra bra resultat på själva mästerskapet, än att ha gjort bra resultat för länge sedan och sen ha en nedåtgående trend.
    Och dessutom ska alltså ett stort antal medelmåttor i världscupen kunna trumfa över en ensam världstjärna.

Men det här är ju bara när man försöker tänka logiskt alltså...

Av:
    HP
    GoranS skrev:

Jag har varit skeptisk till att Jenny ska få en plats, men det ser väl egentligen rätt så hyfsat ut nu. Alla de som kom före Jenny på VM har just nu en plats på OS och Jenny har då den första av två ”extraplatser” baserat på VM-resultat. Det krävs att både Slovenien och Australien åker ur topp-21 för att Jenny ska bli av med platsen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 08:13 av HP.

Av:
    RockyM
    Är det någon som vet varför inte Ida fick köra VM? Hon är trots allt Junior Världsmästare! Sa inte Fredrik att man skulle satsa på unga o lovande?

Av:
    skier
    NickPick skrev:
    moros skrev:

Varje tävling det har gått bra har hennes sponsorer, väl haft henne på första parkett? Shimano är också sponsor! 😉

Undra vad hon ska hitta på härnäst... Någon som har koll? Risken är ju såklart att hon blir säsongsledig. Rimligt ändå.
    Följer inte team31. Räcker med Jenny, fotobror och pojkvän 😁.

Specialized måste vara väldigt nöjda med sin sponsring av henne iaf med tanke på hur dåligt det gått för fabriksåkarna i år i xc.

Ska hon inte köra OS-test-eventet i Tokyo i oktober?
    Edit: här skriver de att hon ska köra i Tokyo: https://www.instagram.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 09:05 av skier.

Av:
    GoranS
    RockyM skrev:
    Är det någon som vet varför inte Ida fick köra VM? Hon är trots allt Junior Världsmästare! Sa inte Fredrik att man skulle satsa på unga o lovande?
    Han sa också att de tänker satsa på dem genom att låta dem åka lopp som är lämpliga m.a.p. deras kapacitet. Att skicka iväge dem på lopp där de blir varvade och avplockade menade han gör ingen nytta för dem. Bättre att åka lopp där de får vara med och fajtas om placeringar hela vägen in i mål.

Av:
    GoranS
    HP skrev:
    GoranS skrev:

Jag har varit skeptisk till att Jenny ska få en plats, men det ser väl egentligen rätt så hyfsat ut nu. Alla de som kom före Jenny på VM har just nu en plats på OS och Jenny har då den första av två ”extraplatser” baserat på VM-resultat. Det krävs att både Slovenien och Australien åker ur topp-21 för att Jenny ska bli av med platsen.
    Ah, jag är snett ute. Finns det någon sammanställning av nationspoängen från VM? Funderar lite kring Slovenien. Vad jag ser hade de bara en 28:e plats på VM i elitdamernas lopp och rasar de ut från topp-21 så är Sverige hur som helst före Slovenien.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 09:52 av GoranS.

Av:
    Skogssnigeln
    skier skrev:
    NickPick skrev:
    moros skrev:
    Specialized måste vara väldigt nöjda med sin sponsring av henne iaf med tanke på hur dåligt det gått för fabriksåkarna i år i xc.

Har också undrat vad gubbarna på Specialized tänker. Sitter dom å kliar sig i huvudet och funderar på vad som händer eller jublar dom över att de drog en vinstlott, skickar stöd och slänger nya prylar efter Jenny?

Tycker att inte bara Jenny utan generellt alla tjejerna är dåliga på att ge sina partners reklam. Blir mycket snack om den personliga insattsen men sällan man hör någon ge credit till teamet, leverantörer eller sponsorer vid intervjuer. Ska vara Kate då men hon är ju amerikanska.

skier skrev:
    Ska hon inte köra OS-test-eventet i Tokyo i oktober?
    Edit: här skriver de att hon ska köra i Tokyo: https://www.instagram.com

Kommer ihåg från något gammalt tv-reportage att hon redan varit där och provkört.

Av:
    HP
    GoranS skrev:
    HP skrev:
    GoranS skrev:

Ah, jag är snett ute. Finns det någon sammanställning av nationspoängen från VM? Funderar lite kring Slovenien. Vad jag ser hade de bara en 28:e plats på VM i elitdamernas lopp och rasar de ut från topp-21 så är Sverige hur som helst före Slovenien.

Tanja Zakelj (Slovenien) kom på 8:e plats.
    Om Blaza Pintaric åker dit för doping igen kan dock Slovenien tappa sin topp-21 plats.

Av:
    hm
    Kanske inte får tillräckligt många miljoner av spez utan bara cyklar för att ge dom nån cred.

Av:
    ejma
    Någon som har insikt i varför Jenny lyckas så mycket bättre än de övriga XC-MTB svenskarna? Skiljer sig hennes träning eller är det bara bakgrund och anlag?
    Från hennes instagram får jag intrycket att hon mest kör stig i södra stockholm och kring Falun. Inga speciella träningsförhållanden jämfört med andra svenskar.
    Att ta sig från botten till toppen på mindre än ett år makalöst bra.

Av:
    sparhawk
    Tyckte jag hörde någon kommentator, från en av de sista 3 tävlingarna, säga att det också finns Wildcard som kan delas ut till cyklist. Dvs Jenny skulle då möjligen få en OS plats den vägen om hon inte kvalificeras den vanliga vägen. Någon som har info om detta eller hörde jag helt galet?

/Peter J

Av:
    ooms
    ejma skrev:
    Någon som har insikt i varför Jenny lyckas så mycket bättre än de övriga XC-MTB svenskarna? Skiljer sig hennes träning eller är det bara bakgrund och anlag?
    Från hennes instagram får jag intrycket att hon mest kör stig i södra stockholm och kring Falun. Inga speciella träningsförhållanden jämfört med andra svenskar.
    Att ta sig från botten till toppen på mindre än ett år makalöst bra.
    Sitter nog mycket i motorn.

Av:
    Skogssnigeln
    sparhawk skrev:
    Tyckte jag hörde någon kommentator, från en av de sista 3 tävlingarna, säga att det också finns Wildcard som kan delas ut till cyklist. Dvs Jenny skulle då möjligen få en OS plats den vägen om hon inte kvalificeras den vanliga vägen. Någon som har info om detta eller hörde jag helt galet?

Du hörde rätt, det var förbundskaptenen Fredrik Kessiakoff som nämnde wildcards. Tyvärr finns det inga enligt Tokyo 2020 kvaldokumentet. Det som finns är möjlighet till inbjudningsplatser om man inte lyckas fylla kvalkvoten på annant sätt.

Det är dock inte helt ovanligt att länder som lyckats ta en kvalplats tackar nej till den. Vid förra OS 2016 så var det platser som blev lediga till både herrarnas och damernas lopp. Sverige var tex ett av länderna som tackade nej till sin kvalplats i herrarnas lopp. Man kan spekulera i tex hur Turkiets nationella uttagning går till och hurvida de tänker ta en eventuell plats, när man inte har någon åkare som deltagit/tagit poäng i VC.

Är det något land som tackar nej till sin plats så tillfrågas nästa nation i rankingen. Är det ingen nation som nappar på kvalplatsen så går den vidare till inbjudningsplats. För Sveriges del så kommer man nog att ta en ledig kvalkvotsplats innan det blir aktuellt med inbjudningsplatser.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 11:45 av Skogssnigeln.

Av:
    RockyM
    GoranS skrev:
    RockyM skrev:
    Han sa också att de tänker satsa på dem genom att låta dem åka lopp som är lämpliga m.a.p. deras kapacitet. Att skicka iväge dem på lopp där de blir varvade och avplockade menade han gör ingen nytta för dem. Bättre att åka lopp där de får vara med och fajtas om placeringar hela vägen in i mål.
    Aha, lite som allebike o långloppscupen?
    Så Ida som är U23 kommer med lite flyt på tävlingar i Norge få tävla på VM 2032 (skumt om man både är världsmästare o kör i Världscupen..

Av:
    Cinder2i40
    Ida har inte presterat på den nivå hon har varit på förut. Nu verkar det som hon är påväg tillbaka. Det är väll utmärkt om hon kan åka till Norge och bevisa det istället för till Canada?

Av:
    Skogssnigeln
    GoranS skrev:

Med 250 poäng för VC-seger känns det som Sverige måste se till att försöka köra in fler poäng innan första VC-loppet 2020.

Tittar vi på hur många poäng de svenska tjejerna dragit in till den andra halvan av OS-rankingen så är det ganska tunt bakom Jenny. Förutom de tre tjejer som bidrar till Sveriges OS-rankingpoäng idag, så är det bara två till som har över 100 poäng. Behövs att SCF sätter ihop ett program och skickar ut dem för att målmedvetet samla ihop de poäng som behövs om Sverige ska ta sig till OS för egen maskin och inte behöva lita till att andra länder ordnar biffen. Sverige tog sig (på håret) till OS 2016 med 3747 poäng, Sverige har idag 2244.

Jenny	960
    Linn	237
    Sara	136
    Alina	109
    Ida	100

Av:
    GoranS
    HP skrev:
    GoranS skrev:
    HP skrev:
    GoranS skrev:

Tanja Zakelj (Slovenien) kom på 8:e plats.
    Om Blaza Pintaric åker dit för doping igen kan dock Slovenien tappa sin topp-21 plats.
    Googlade på något med "world championships", dök in på länken och fick upp resultatlistan, noterade att PFP stod som segrarinna och utgick från att det var rätt, men det var resultaten från sista VC-loppet. Suck!

Av:
    Skogssnigeln
    GoranS skrev:
    Googlade på något med "world championships", dök in på länken och fick upp resultatlistan, noterade att PFP stod som segrarinna och utgick från att det var rätt, men det var resultaten från sista VC-loppet. Suck!

UCI egen resultatlista borde väl duga?
    https://dataride.uci.ch

Av:
    GoranS
    Skogssnigeln skrev:
    GoranS skrev:

UCI egen resultatlista borde väl duga?
    Är inte helt ovanligt att jag snabbt skriver en söksträng i adressfältet då jag bedömer det som rimligt att första träffen borde kunna ge mig det jag vill ha. I detta fall gick det fel. Ofta ger det mig vad jag vill ha relativt kvickt utan att riskera att behöva trycka mig ner genom menysystem med start på, i detta fall UCI:s huvudsida.

Av:
    RockyM
    Går man in på U23 tjejer så ser man att det 44st som startade, 30st körde alla varv...
    När Ida körde i Lenzerheide så kom hon 18 så förstår inte hur hon skulle kunna bli varvad bara för att det var Canada?

Av:
    Skogssnigeln
    Sina Frei åker elit i vanliga fall, fast Ida skulle kanske kunna ha klarat sig från att bli varvad i U23 VM. :)
    Börjar inse hur bra Sina egentligen har varit. Blev 2a efter Jenny U23 VM 2016 och vann U23 EM samma år före just Jenny.

Av:
    RockyM
    Hade Ida kommit 16 på VM så var det 40 nya friska poäng till Sverige..

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ