• Re: Visa din uppgradering

Av:
    mikipedia_
    BjornR skrev:
    Pröva att gå igenom slaglängden utan luft i luftenheten. För mig var det så att minsta lilla fett mellan packning och underben så sköt packningen loss. Fick rengöra rejält med IPA för att packningen skulle sitta.

Oj😕 jag var tvungen att fetta in mina för att få idom i piken ens! Sen passade jag på att lägga dubbla foamrings dränkta i fox grönolja innan jag sköt/tryckte i skfpackboxarna😬

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    larsaw
    Som jag redan postat här i: https://happyride.se

B9F28485-7451-4314-A908-1547DCF49C46.jpeg

// Larsa

Av:
    tmalm
    Nytt finfint XTRvevparti -300 g utan bash, -55 med.... Får se hur länge weightweenien i mig vinner över stenkrossaren :-)
    DSC_0821.JPG
    /T

Av:
    Atakua
    tmalm skrev:
    Nytt finfint XTRvevparti -300 g utan bash, -55 med.... Får se hur länge weightweenien i mig vinner över stenkrossaren :-)

/T

Du kan väl spara även mer vikt genom att klippa bort ännu mer kuggar! Bara skojar, jag har nyligen tappat bort en kugge på den stora klingan. Det var sorgligt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-01 10:14 av Atakua.

Av:
    gandhi
    2018 är uppgraderingarnas år för mig.

Landsvägscykeln har fått följande:
    - P2M NGeco + Rotor 3D+vevar + C-bear vevlager
    - Ergon c3f sadelstolpe 25/13 mm setback
    - di2 syncroshift (nya batteriet och BT-sändare)

MTBn (helstel SS 29er) får detta:
    - bygga nya hjul (Hope pro4-nav och plusfälgar i kolfiber)
    - ny framgaffel för genomgående axel och boost (stel kolfibergaffel)
    - dropper post (brand-x troligtvis)
    - kanske nya däck vart det lider (beror på utrymmet)

OCH även porteurhojen får lite till livs:
    - Lite lättare utväxling (går från 42/18 till 42/24) för att bättre matcha Automatixnavet och få lite högre kadens

Kom och köp min titan-cx!:Kocmo Cross Disc

Kom och köp min smarta trainer!:Kinetic Roadmachine Smart Trainer

di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

Trek Checkpoint köpes:

STULEN!:Transition Rapture
    ~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-01 18:49 av gandhi.

Av:
    tmalm
    Atakua skrev:
    tmalm skrev:

/T

Du kan väl spara även mer vikt genom att klippa bort ännu mer kuggar! Bara skojar, jag har nyligen tappat bort en kugge på den stora klinga. Det var sorgligt.

Känns lite som om snåljåpen i mig vinner och jag slänger på killerbashen innan premiärturen tom.
    Man måste ju kunna bonka i lite sten då å då utan att cykeln går sönder ju.

/T

Av:
    Sambal Oelek
    Balls of steel :)

Servade baknavet i helgen, kulorna som satt visade sig vara bra, men jag bytte ändå. Det kostade ju inte så mycket. Det var nog lagerförspänning som behövdes justeras bara egentligen. Men nu har jag nya kulor och nya tätningar på båda sidor så det lär hålla 1200 mil till, minst :)

P1040460-Edit-2.jpg

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    AnteL
    IMG_20180223_101217_238.jpg

Nytt bakhjul! Hoppas det håller längre än det förra 🙄

Av:
    qma
    Jag byggde äntligen ett par hyggliga hjul till min stighoj, som bara fått rulla på medföljande instegshjulen hittils.
    Sixpack SAM 27,5" och DT 240s nav med centerlock. Nyansen på fälgarna matchar inte så bra men jag gillar hur det ser ut ändå. :)
    Det blev därmed även ny kassett (Sunrace 10-delad 11-42), nya bromsskivor och nytt bakdäck.

Bytte även ut dropper-reglaget från KS enklaste mög som jag kört med i två år, till ett South Paw (plus ny vajer och hölje till droppern.)

Några mobilbilder i bostadsområdets slask.
    sida1.jpg
    front1.jpg
    bak1.jpg

Av:
    johnny165
    qma skrev:
    Jag byggde äntligen ett par hyggliga hjul till min stighoj, som bara fått rulla på medföljande instegshjulen hittils.
    Sixpack SAM 27,5" och DT 240s nav med centerlock. Nyansen på fälgarna matchar inte så bra men jag gillar hur det ser ut ändå. :)
    Det blev därmed även ny kassett (Sunrace 10-delad 11-42), nya bromsskivor och nytt bakdäck.

Bytte även ut dropper-reglaget från KS enklaste mög som jag kört med i två år, till ett South Paw (plus ny vajer och hölje till droppern.)

Några mobilbilder i bostadsområdets slask.

Snyggt!

Av:
    Henrik_E
    D1452E2E-3EF3-433A-A9D7-3F7D2ED1EA29.jpeg
    Ny effektmätare.

Av:
    Sambal Oelek
    Skulle uppgradera mina hjul, var riktig skitkvalitet på hjulen som kom med, kanske fått något snake bite, för det har varit punka länge. Däcket har dessutom gått sönder i slitbanan. Kanske jag kört för hårt!?

Hur som helst, hittade finhjul på Jula (var annars!? :) ..) de här är punkteringsfria, slanglöst som det ska vara numera, solid polyuretan! Riktiga DH-hjul!! Nackdelen är ju att det var annan axel. Hade 16mm throug-axle men de här nya hjulen hade 20mm! :( den här branchen va, nästa service man gör är det en ny standard. Men tur är att man är händig. Det är ju stålram på den här modellen, väldigt inne just nu för övrigt, så då passar ju hemgjorda stålhylsor fint! Hittade ett rör som var perfekt, det glappar ytterst lite på inre diametern, men det märks inte när man kör.

Fundersam på däckmönstret dock, tidigare hade jag problem med greppet när det blev lite blött, det här mönstret ser dock väldigt likt ut. Men det står ju förvisso "Not for highway use" på däcket. Så det borde ju betyda kanske att gummiblandningen gör att det är hyffsat grepp ändå. Tiden får utvisa.

De väger typ ett hekto mindre iaf så jag tror det kommer märkas på spurten. Känns bra detta! Happy riding!

P1040679.jpg

P1040720.jpg

P1040725.jpg

Av:
    Bring
    Jag ser ju att det är 27,5 men hur breda är de?

Av:
    ksljunggren
    EA5389A0-DD03-4E28-9680-84AADCC59CCD.jpegHar köpt begagnade Dt Swiss Rcc 46 hjul inför årets motionslopp . Rullar fantastiskt !

Av:
    Sambal Oelek
    Ny bur till helgonet

P1040749.jpg

Av:
    Mathias B
    Sist jag var ner i Avesta så var cykeln lite väl sugen på att kramas med träd, Mikipedia hittade ett par schyssta sulor så nu är jag och hojen överens om var vi ska.

C4B78A57-AA5E-4561-86AB-5D3DA1B5EFF0.jpeg

---------------------------------------
    Ner kommer man alltid.

Av:
    dnleriksson
    DH... Starka Ben eller har du det bra och bara åker utför 😃

/Daniel

Av:
    Mathias B
    Jag kör en del utför men är tvungen att trampa uppför. DH-casing var det som fanns på K&S.

Ner kommer man alltid.

Av:
    Jimel
    Vad väger dom i DH casing?

Av:
    Mathias B
    Absolut ingen aning, jag bryr mig faktiskt inte. 😜

Ner kommer man alltid.

Av:
    mikipedia_
    Skulle gissa runt 1250-1400g fär 27,5 or😬
    Ger på köpet bra karraktär och ordentliga ben👌

Mitt projekt

Av:
    NickPick
    mikipedia_ skrev:

... Om det nu är någon tröst :D

Av:
    Jimel
    mikipedia_ skrev:

Tråkigt uppför, roligt nedför, som cykeln i övrigt :)

Av:
    Sambal Oelek
    Blev en ofrivillig uppgradering idag hem från Delsjön, efter att ha piskat stig 1 ½ timme och skulle hem via Sävedalen så fick jag punka på asfaltsvägarna ner. Typiskt! Dessutom är mitt däck bra slut i kanterna så det var ingen idé och försöka laga igen tänkte jag. Såg på klockan att Sävedalens cykel hade ju öppet i 10 minuter till!! (puhh!) så jag cyklade vidare med tomt däck försiktigt och gick in och köpte något som liknade mina Nobby Nic. Denna gången 0,1" bredare. Ett Spezialiced Ground Control (Grid, Gripton Compound). Samt ny slang. För rätt bra pris tyckte jag. De har ju även pump på utsidan så det var en barnlek att få cykeln som ny igen så jag kunde trampa vidare och hitta nya stigar hem. Har inte provat så mycket än men gummit känns som det greppar bra iaf, blir säkert bra!

20180604_181324.jpg

Av:
    Jonathan1980
    1
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-06-06 02:17 av Jonathan1980.

Av:
    Jonathan1980
    20180603_173250.jpg

Köpte precis denna Nishiki ER 6, jag var till en början skeptisk till cykeln men måste säga att jag är supernöjd med geometrin på cykeln det är verkligen en bra mix av komfort och styvhet. O efter jag uppdaterat cykeln med följande komponenter så är jag riktigt nöjd.

Hjul: DT swiss pr 1400 dicut oxic
    Styrr: PRO Vibe compact carbon
    Styrstam: PRO Vibe Team sky carbon
    Sadel: PRO Turnix 132 Titan rails

Det jag är mest nöjd med är hjulen måste säga att dom är otroligt grymma speciellt nu efter dom gått ett par mil och dom börjar öppna upp sig. Grymt styva hjul och DT 240 navet är en verklig killer! Nu väntar jag bara på mina Schwalbe ONE tubeles däck och att hitta en schyst sadelsstolpe. O såklart byta lite annat smått o gott som bromsar och skruvar o vem vet kanske en o annan komponenet man blir ju aldrig nöjd o färdig😁 Har tyvärr ingen våg men har banat ner den en bra bit från dom 8,8 kg den vägde ifrån fabrik.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-06 02:25 av Jonathan1980.

Av:
    Makten
    Uppgraderat från 11-delat 10-42 till 10-delat 11-34. Lättare, snyggare, tätare steg, kortare cage som inte fastnar i skit, samt billigare. Zee växlar dessutom otroligt mycket smuttare än GX. Bara fördelar alltså!

DSC06156.jpg

Av:
    J-CO
    Uppgraderat gaffeln med längre airshaft, nyare årsmodell också!
    Tidigare 120mm 2017 nu 140mm 2018.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-14 08:08 av J-CO.

4B3ABD20-533D-47F7-BFB7-40B0C26D6FDA.jpeg

Av:
    AX3L
    Makten skrev:
    Uppgraderat från 11-delat 10-42 till 10-delat 11-34. Lättare, snyggare, tätare steg, kortare cage som inte fastnar i skit, samt billigare. Zee växlar dessutom otroligt mycket smuttare än GX. Bara fördelar alltså!

Visa din nedgradering som ändå är en uppgradering?

Av:
    BjornR
    AX3L skrev:
    Makten skrev:

Don't buy upgrades, ride up grades. Leo kör trots allt 36/11-36! Här trampar jag på samma stigar med 32/10-50 :D

Av:
    AX3L
    BjornR skrev:
    AX3L skrev:
    Makten skrev:

Don't buy upgrades, ride up grades. Leo kör trots allt 36/11-36! Här trampar jag på samma stigar med 32/10-50 :D

Ärligt talat tror jag han hade kört snabbare än mig med även om han hade haft ett par fotpinnar till pedaler.

Själv har jag också ett GX Eagle på G! Behövde snart ny kassett ändå, ny framklinga och bakväxeln sjunger också på sista versen så jag tänkte att jag lika gärna kan lägga till några hundra och uppgradera till Eagle. Självbedrägeri på hög nivå alltså!

Av:
    Scott_Blackstone 2
    Uppgradering som jag gjorde för ett tag sedan:

Shimano, CS-HG51 kassett, 8s, 11-32T 199,00 kr
    Shimano, LX (FC-M580/581) drev för kedjeskydd, 104 mm, 44T 249,00 kr
    Shimano, CN-HG70 kedja, 8s 199,00 kr
    BBB, SmartLink kedjelås, 8s 59,00 kr
    BBB, RollerBoys rulltrissa, 10T, svart 119,00 kr
    Summa 825,00 kr
    uppgrade.jpg

Av:
    Rockingman
    Ibland undrar jag hur jag tänker
    595380EF-D061-4BFE-B75E-B024D26E6914.jpeg

Av:
    C-dale
    BjornR skrev:
    AX3L skrev:
    Makten skrev:

Det är ju inte utan anledning som det finns gammla happyordspråk såsom:

Jämför aldrig med Leo.
    eller
    Lita aldrig på Ville.

Av:
    Mini_me
    😍😍

91CF9E42-307D-4B44-BFE6-809E81D5E7F5.jpeg

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Vernersson
    Mini_me skrev:
    😍😍

Den där den är bra skit alltså!! :-D

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    Makten
    AX3L skrev:
    Makten skrev:

Faktum är att det funkar klockrent i Hellas. Kör 32T fram och visst, ibland famlar man efter en lättare växel. Men man orkar ändå och kommer upp snabbare:-) Skulle jag bo på nån plats med högre berg så vore det förstås vansinne med så liten kassett, men jag tror att ganska många lurar sig själva när de vill ha jättestort spann. Går det för långsamt uppför så fastnar man bara på hinder och skit.
    Nästa gång blir det nog 11-36, men jag tror inte jag går tillbaka till 11-delat, och definitivt inte 12-delat. Då köper jag hellre en cykel med växellåda och remdrift.

När jag ändå skriver i uppgraderingstråden så kommer här nästa uppgradering: MRP Ribbon Coil.

DSC06400.jpg

Den känns betydligt vettigare än Piken som nu fått migrera till HT:n. "Håller emot" mycket mer i mitten av slaget, men fjädern är lite för hård och jag klurar på att byta till en mjukare (som medföljde). Använder hela slaget endast vid dropps, och annars kanske 2/3 vid stökig stig.
    Lite förvånande är dock att den inte är särskilt plush. Men det kan bero på fjädern förstås. Gaffeln känns bättre ju vårdslösare och fortare man cyklar, medan Piken var precis tvärtom.

Lite oroväckande så har den en jäkla massa ljud för sig. Som om det är luft i oljan redan från fabrik. Oklart om det ska vara så eller inte.

Av:
    mcperand
    Min Spark 720+ fick direkt från början en riktig sadel till skillnad från helveteskontraptionen som den kom med. Från Syncro till Fabric Scoop Shallow. Sedan dess har den även fått ett par nya bromsar, XT M8000, och handtag, ODI Rouge. Nu börjar den kännas riktigt smutt, och tillsammans med ett par extra 29-hjul skodda med Rocket Ron Addix Speed så är den förtjusande allround. Att dra om bromsslangen bak genom ramen var ingen höjdare. Hålen i ramen är anpassade för att man ska kunna dra höljen och slang uppifrån och ner, men bromsoket hade banjo som jag inte ville pressa om, samtidigt som det övre ramhålet hade riktigt tight passning så det var omöjligt att fästa något i den gamla slangen som kunde följa med ner och sedan dra upp den nya. Det slutade med att jag fick skarva botten på den gamla slangen och toppen på den nya med ett stift inne i slangen som jag limmade fast och sedan klippte bort när jag ändå skulle korta av den nya. Inte kul alls.

Det som står på listan är byte av remoten för droppern och dämparna. Just nu sitter det en kombo där spakarna är i vägen för varandra och inte passar ergonomiskt alls. Men det får bli efter Mörksuggan.

Av:
    ErikaB
    När alla säger köp nytt så ger det näring åt viljan göra precis tvärs om så nu bygger jag om min old school 26" för att göra den lite mer enduro. Vi får se om det blir cyklingsbart eller om jag får sätta på mig dumstruten och köpa nytt.

Före:
    Rock shox Reba Team
    X-fusion
    Efter:
    Rock shox Revelation 120-140
    Fox float dps
    Väntar på:
    Bromsskivor 180mm
    Adaptrar
    Bussningar
    Dropper post
    Maxxis minion

IMG_3707.PNG

IMG_3727.JPG

Av:
    Jimel
    Grymt!!

Av:
    Sambal Oelek
    Har också fått en gaffel till fulhojen, en återuppstånden klassiker Rock Shox Judy, här i lyxversion Gold med svarta innerben. Blir nog finfint det känner jag!

20180809_071439_HDR.jpg

Av:
    såkket
    Nya hjul till HTn
    FYLSIlHpSyGieHs+6wE3zw.jpg
    DT swiss XR1501 25mm
    Skall på Racing Ray/Ralph 2.2 med gucka bara Schwalbe låter mig kasta pengar deras väg.

Dom gamla hjulen fick också en ny kassett
    IMG_0239.jpg
    Ultegra 11-34 och kommer få gå som dedikerade graveldäck

Var lite meck att hitta ett läge på bromsoken så det går att skifta utan att justera dem men det gick, växlarna gav inga problem så nu skall vi slita hårt på kedjan och byta den ofta men det är ändå bekvämare än att kränga däck fram och tillbaka.

Av:
    Madzor
    Sådärja, Öhlins fram och bak, stigarna blev släta och stenarna blev mindre :)
    17E7C9A1-EEF1-4374-9BC9-3514C917C73F.jpeg

Av:
    MartinSWE
    @ErikaB Hur blev uppgraderingen av 26”?

Av:
    Mini_me
    Nya hjul 😊

350 SP
    XM481 Fälgar

Happybyggda😉

0CEB8231-89A4-40E2-9D4C-0D669DC71AB1.jpeg

7C6E70AA-0C21-4E4A-8453-E628C748556B.jpeg

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in