• Re: Visa din uppgradering

Av:
    Sambal Oelek
    Slängde på en Wittkop idag, blir kul å testa imorrn!

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Crescent - Wittkop.jpg

Av:
    JojjeM
    Bytte dämperi bak från Float CTD till McLeod. Bara testat ett par kortare rundor men känns riktigt bra. Betydligt aktivare och sväljer stort och smått. Tydlig skillnad mellan IPA-lägena men trampgung är ju inget jag bryr mig så mycket om så det blir nog mest att köra helöppet eller möjligtvis första klicket på stig.

mcleod_in_box.jpg

mcleod.jpg

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    jensclaudius
    Nytt vevparti och minimalt större klinga på cambern.
    image.jpeg

Av:
    superdea
    Uppgraderat gammelracern till 10-delat med vajrar under styrlindan. Satt på matchande styrstam.
    8,5kg som den står på bilden, känns helt ok för snart 15 år gammal aluhoj i strl 58, borde lätt gå under 8 med annan sadel, däck, slangar och lite andra småsaker?
    image.jpeg
    image.jpeg

Av:
    larsaw
    JojjeM skrev:
    Bytte dämperi bak från Float CTD till McLeod. Bara testat ett par kortare rundor men känns riktigt bra. Betydligt aktivare och sväljer stort och smått. Tydlig skillnad mellan IPA-lägena men trampgung är ju inget jag bryr mig så mycket om så det blir nog mest att köra helöppet eller möjligtvis första klicket på stig.
    /Johan

Härligt!
    Det har varit lite tyst om den dämparen, vilket är lite konstigt då den verkar ge sjysst dämpning till liten peng :)

Själv så spammar jag loss tråden med säsongens blygsamma uppdatering av blingbash (tack o bock Jsmacko) samt DIY mini-stänka för baksvingens huvudlager som gärna samlar lera o annat klet o kladd...

image.jpeg

Oj, det går visst inte att se mini-sänkan. Får uppdatera när jag fått till ngn bild ?

// Larsa

Av:
    trailbiker
    Måste fan köpa en bling-bash också. Under tiden bjuder jag på en bling-bomb från South beach dakota: https://m.youtube.com

Hyr cykelväska: http://mtbswe.com
    Hyr cykelhållare: http://mtbswe.com

Av:
    Cerb
    Fick bli en ny gaffel till denna säsong.
    [Rockshox sid xx wc]

20160411_220557.jpg

Av:
    bokaj
    Jag gick igenom hela cykeln under vintern, bytte lager i ramen och bakhjulet, nytt växelöra, bohemiska kedjeskydd mm. och sen passade på att byta drivlina för att dels få 170 mm vevar och för att jag ville ha krispigare känsla i växlingar osv. Det blev knappast någon besparing i vikt som verkar vara fokus för många men PippiW verkar ju cykla ifrån de flesta av oss i alla fall så varför ens försöka ;)

Utgångsläget
    P1040077.JPG

Hade en praktikant som pusslade ihop kassetten
    P1040078.JPG

Vevlagret på plats. Ett tag trodde jag att jag hade förstört gängorna på andra sidan men det gav med sig tillslut.
    P1040079.JPG

170 mm, jag kommer inte slå i en sten i sommar!
    P1040080.JPG

Bakdämparen har fått en omgång
    P1040082.JPG

Nästan färdig nu! Här ser man den nya, kortare styrstammen också.
    P1040084.JPG

Så här glad blev den!
    P1040085.JPG

Förutom en liten tabbe, missade att leda vajern genom hålet i bakväxeln.
    P1040086.JPG

Av:
    Sambal Oelek
    Tre snabba upgrades:

Mud guard
    Happyklibba
    Ass guard

Canyon mud guards and sticker.jpg

Av:
    Manurhin2
    Före
    20150817_174329.jpg
    Efter
    20151026_183132.jpg

+ 3" , - 1 kg

Av:
    grynning
    Min Habit har fått en extra växel!
    image.jpeg
    image.jpeg

Av:
    jockepocke
    Uppdaterat till oval klinga fram och är riktigt imponerad över hur pass bra det verkligen fungerar!
    image.jpeg

Av:
    Konkret
    Vad körde du innan, vad kör du nu? Vad är det stora plusset?

Av:
    jockepocke
    Innan körde jag en racefaceklinga 32t för att kunna klättra bra! Det är 1x10 jag kör så 11-36bak. Kände att klättra på 34blev jobbigt då det var många och långa backar, samtidigt är 32t alldeles för klent när man kommer ut på lättare underlag!
    Därför testade jag att byta till en absolute black 34t oval klinga för att kunna få högre maxfart med bibehållen klätterförmåga. Det fungerar som sagt otroligt bra, 34t oval känns som en 32a när man klättrar på den men går ju fortare på väg sen än 32an.
    Var lite skeptisk först att det skulle bli nån direkt skillnad men jag är omvänd. Det blir som nåt tomrum när man trampar där det normalt är tungt blir det lätt.... Knepigt att förklara man måste testa!
    Jag kan utan tvekan rekommendera en oval klinga, fanns för bra pengar på CRC :)

Av:
    johnny165
    Nya feta 2.8 däck bak och lite guld klibbor på naven:) unnade mig också nya pedaler:)
    13530332_10153794132517684_1581190051_n.jpg
    Lite nya lätta titanskruvar och fläskdäck fram också!
    13563668_10153794131967684_1683041365_n.jpg
    Mera titan! och nya lizardskins handtag, nu har jag säkert bantat den minst ett gram!!
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2016-06-27 21:38 av johnny165.

13530561_10153794131722684_1034581752_n - Kopia.jpg

Av:
    Sambal Oelek
    Nästan dubbelt så tunga som mina nuvarande, men borde väl hålla ungefär dubbelt så länge också :)

Shimano Saint.jpg

Av:
    jahaja
    Super Record EPS och nya hjul sen senast , krävdes lite borrande och brotschande för intern dragning och dolt batteri. . Tyvärr bara halvtaskiga mobilbilder
    DSC_0013_2.JPG
    DSC_0012_2.JPG
    DSC_0010_3.JPG
    DSC_0009_5.JPG

Av:
    anderssvensson
    Ombyggnad från 100mm till 120mm!
    Passar på att göra full service också :-)
    IMG_20161112_162031.jpg

<-- - -- - -- - -- - -- - -- - -- - -- - -->
    Trek Top Fuel 9.8SL -16
    http://www.ingenvanligdaag.se

Av:
    superdea
    Här är mina uppgraderingar inför 2017.
    Från en Fuji aloha till en canyon speedmax, båda i aluminium men tycker canyonen är grymt mycket snyggare dock var fujin lättare.

Från crescent exa i alu till Fuji transonic. Är på jakt efter schyssta högprofilhjul till fujin, orkar inte byta från tempon till racern... Grym komfortskillnad men tror nog min orange crescent drog mer blickar till sig... crescenten är till salu...
    IMG_1993.JPG
    IMG_2130.JPG
    IMG_2133.JPG

Av:
    Anders Lantz
    Nya hjul på gamla bettan.
    IMG_1121.JPG

Av:
    Skogsgubben
    johnny165 skrev:
    Nya feta 2.8 däck bak och lite guld klibbor på naven:) unnade mig också nya pedaler:)

...
    Najs! :-)
    Men visst är däcken monterade med olika rotationsriktning (mönstret åt olika håll)? Ska det vara så?

Av:
    Raggamuffin
    jahaja skrev:
    Super Record EPS och nya hjul sen senast , krävdes lite borrande och brotschande för intern dragning och dolt batteri. . Tyvärr bara halvtaskiga mobilbilder

Grym =)

// Muffin

Av:
    Vernersson
    Jag har mest satsat på att "uppgradera" mig själv senaste tiden och det går faktiskt framåt :-D

FTP_upgrade.PNG

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-11-13 14:48 av Vernersson.

Av:
    AX3L
    Vernersson skrev:
    Jag har mest satsat på att "uppgradera" mig själv senaste tiden och det går faktiskt framåt :-D

Sånt där hör inte hemma på Happy, folk kan tro att det finns annat än prylar som spelar roll för prestationen. Det sprider bara dålig stämning!

Av:
    Crossmax
    +1. Det var inte sånt skit jag skapade den här tråden för. Det ska kosta att vara med här, helst mycket.

---------------------------------------------------

Av:
    Vernersson
    Crossmax skrev:
    +1. Det var inte sånt skit jag skapade den här tråden för. Det ska kosta att vara med här, helst mycket.

Hahaha.... F'låt!
    Kan jag gottgöra det hela med att jag har Thomson hisspinne på både AM & XC hojen, att jag uppade till Saintbromsar på DH'n, att jag har 3 (gemensamma) hjulset till XC & AM hojarna, att jag har 2 hjulset till DH'n..... Bara för att skrapa på ytan?

¯\_(ツ)_/¯

Av:
    AX3L
    Crossmax skrev:

Och helst ska måttet prestandaökning per krona vara så låg som möjligt. Tänk obskyrt dyr viktminskning av icke roterande massa framför fälg/däck som faktiskt spelar någon roll.

Av:
    johnny165
    Skogsgubben skrev:
    johnny165 skrev:

...
    Najs! :-)
    Men visst är däcken monterade med olika rotationsriktning (mönstret åt olika håll)? Ska det vara så?

Brukar tänka på det på dom snabba cyklarna men inte skogsmoppen, men du har säkert rätt:)

Av:
    nisseson
    Crossmax skrev:

Att öka FTP med 20% på två månader måste vara dyrt. Inte i cykelmaterial kanske men det kan väl krävas en hel del... läppbalsam... för att lyckas med det? ;-)

Av:
    Vernersson
    nisseson skrev:
    Crossmax skrev:

Att öka FTP med 20% på två månader måste vara dyrt. Inte i cykelmaterial kanske men det kan väl krävas en hel del... läppbalsam... för att lyckas med det? ;-)

Allt som krävs är en ynkligt låg startnivå och massvis med pannben.
    Ingen Italiensk läppvalla här inte :-D

¯\_(ツ)_/¯

Av:
    marr
    Vernersson skrev:
    Crossmax skrev:

Hahaha.... F'låt!
    Kan jag gottgöra det hela med att jag har Thomson hisspinne på både AM & XC hojen, att jag uppade till Saintbromsar på DH'n, att jag har 3 (gemensamma) hjulset till XC & AM hojarna, att jag har 2 hjulset till DH'n..... Bara för att skrapa på ytan?

Nej, allt detta är ju använda prylar. Du kan inte köra dem retroaktivt här.

Av:
    Vernersson
    marr skrev:
    Vernersson skrev:
    Crossmax skrev:

Hahaha.... F'låt!

Käften marr! :-P

¯\_(ツ)_/¯

Av:
    marr
    Vernersson skrev:
    marr skrev:
    Vernersson skrev:
    Crossmax skrev:

Hahaha.... F'låt!

Käften marr! :-P

Snart ska jag visa nya handtag tex.

Av:
    Magnus.Bovall
    Lite nytt på gång tidigare bobar med stam och handtag 650gram nu
    Sparat 170 gram för typ 1900 pix som hittat.
    Har även bantat sadeln med hela 10 gram.
    /M
    DSC_0374.JPG
    DSC_0375.JPG
    DSC_0377.JPG
    DSC_0379.JPG
    DSC_0376.JPG

Av:
    Crossmax
    Ut med räven och in med öh...
    IMG_1415.JPG
    fullsizeoutput_1538.jpeg

---------------------------------------------------

Av:
    mjoakim
    IMG_2156.JPGOval klinga 32t från Absoluteblack installerades på Stumpjumper FSR Carbon Pro. Ska testa snart!
    IMG_2154.JPG

Av:
    Putteman
    Trek TopFuel.

Tagit bort framväxel och monterat Absolute Black oval enkelklinga 30 tagg. Samtidigt bytt kassett till SunRace 11-42 (10-steg).

IMG_6140.JPG

IMG_6143.JPG

Samtidigt nya däck o slanglöst. Blev en riktigt pigg o glad stig moppe nu!

Som ni förstår så var jag ute efter att behålla riktigt lätta klätterväxlar, detta då jag känner mig både svag och fet uppför, plus att jag gillar rätt hög kadens. Sjukt nöjd med utväxlingen iaf. Använder både högsta o lägsta växel. Visst är inte högsta jättehög, men det har aldrig begränsat mig än där jag kör.

Av:
    fredrik168
    Putteman skrev:
    Trek TopFuel.

Tagit bort framväxel och monterat Absolute Black oval enkelklinga 30 tagg. Samtidigt bytt kassett till SunRace 11-42 (10-steg).

Samtidigt nya däck o slanglöst. Blev en riktigt pigg o glad stig moppe nu!

Som ni förstår så var jag ute efter att behålla riktigt lätta klätterväxlar, detta då jag känner mig både svag och fet uppför, plus att jag gillar rätt hög kadens. Sjukt nöjd med utväxlingen iaf. Använder både högsta o lägsta växel. Visst är inte högsta jättehög, men det har aldrig begränsat mig än där jag kör.

30 oval och topfuel rimmar dåligt innan man läste ,?

Av:
    Sambal Oelek
    Jag saknade min utväxling 34/28 som jag hade på racern, (10s). Nu med min CX på 11s så har jag 11-28 kassett med klingor 46/36. Tyckte det var lite tätt mellan klingorna, men mest saknade jag lite lättare växlar att klättra bergsetapper med. Nu har jag här köpt en 10s-klinga 34 så blir det nog bra igen! :)
    (på racern var det klingor 50/34, det var andra bullar det minsann. Ganska stort hopp mellan 34 och 50, nu är det då 34 och 46, men det blir nog bra det med)

Btw: nu förstår jag varför det heter klingor på svenska, om man skruvar där och håller emot muttern med det här fina specialverktyget också håller man då runt klingan för att verktyget inte ska hoppa ur. Men så gör det det ändå och... vips, klingan cuttar fingret! det blödde rätt fint ett tag. Nu vet jag hur man inte ska göra :)

P1020232.jpg

Av:
    Brakastruten
    20170623_185133.jpgKlart en 70+ moder skall ha Magura på sin gamla vinterhärk! Det, 240 dubb per däck och beartrap-pedaler. Vill inte att hon druttar omkull.

Av:
    Sambal Oelek
    Nu är det hjul igen :)

De här hjulen är 650 gram lättare än de bojsänken som medföljde hojen. Nu kompenserar det för min nya däck, Marathon Supreme, med god marginal dessutom! :) kommer gå som ett skott i tempoväxlingar nu. Särskilt om jag skaffar ett par GP4k 28mm som kanske vore gött att ha när det ska börja tidtagas.

IMG_0553-Edit.jpg

Av:
    oskaren
    IMG_20171018_123300.jpgSKF tätningar, liten men naggande god uppdatering!

Av:
    wenna
    oskaren skrev:
    SKF tätningar, liten men naggande god uppdatering!

En ärlig review...... märker man någon skillnad?

Bara döda fiskar som flyter med strömmen!

Av:
    oskaren
    wenna skrev:
    oskaren skrev:
    SKF tätningar, liten men naggande god uppdatering!

En ärlig review...... märker man någon skillnad?
    Det märks en liiiten skillnad när man gungar på gaffeln, hur den funkar i skogen vet jag ej än. Den känns dock lite mer genomtänkt än RS original med en kant längst upp och plats för mer fett.

Av:
    BjornR
    Pröva att gå igenom slaglängden utan luft i luftenheten. För mig var det så att minsta lilla fett mellan packning och underben så sköt packningen loss. Fick rengöra rejält med IPA för att packningen skulle sitta.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ