• [RR] En Tjockis på långtur i Finland

Av:
    Irons
    Då var denna sommaren över, och som förra året så blev det en längre resa i Finland, der frugan kommer i från.
    Vi började planera redan förra åtet, dock denna gången med mer en två dagar i tankerna.

Då frugans familje kommer från Norra karelen blev det bestämd att vi skulle hälsa på mormor der, jag och min svoger skulle cykla tillbaks till Helsingfors.

Vi börjar hemma, med planeringen, jag har köpt en cykel som enligt Genesis ska va lika bra på vägen, för grus och för touring, en Croix de fer, steel is real, till detta vidunder har man fått på skärmar, pakethållare, väskor och annat, ja even ett tält blev med, ska man va cykel turist måste man ju alt.
    departure_day_bike.jpg
    Avresa hemmifrån på en söndag, med cyklande från Norra Stockholm till Viking båten blev första riktiga test av cykel med alt på, funkade rätt så bra faktisk.

Båtresan är som altid, när man reser med barn altså, rätt så händelseslös..
    I Helsingfors hadde vi typ 3 timmar innan vi va på tåget.
    plattformen.jpg
    SJ-se-o-lar.jpg
    Sj har kanske nåt att lära, alla tåg i Finland har märkta cykelplatser, grymt bra!

Dag 1
    Nu ja, en natt blev det i Joensuu, som va starten på våran lilla resa, Tisdag eftermiddag åkte vi i väg, med två mål, Helsingfors på Lördag, samt att campa vid en sjö, värje natt!

Nu ska det säjas att det inte är så lätt som man kanske kan tro, att hitta ett ställe vid vattnet som är lämpligt att campa vid, antingen står det en stuga, eller så är det stenigt och ojämnt..

genesis_bro_dag1.jpg
    Min cykel njuter att solen går ner, vi hadde dock ingen plats för tält och fortsatte kanek 20km till innan vi gav upp och fick upp tält i halv mörkret.
    telt2_dag1.jpg
    telt_dag1.jpg
    Jorrå blev mörkt, och trött sitter man och äter en macka, ska inte sticka under en stol att vi glömde fylla vatten på förra stoppet, så vi fick dela det vatten vi hadde för matlagning vi detta tillfället :\

Dag 2
    Vaknade, eller gav upp att forsöka sova vid 4-5 tiden, att va 120kg och sova på 5mm skumgummi funkar inget bra, lesson learned!
    I ljuset ser man ju att vi kanske borde ha stoppat lite tidligare och hittat lämpligare plats, men ja ennu en lesson learned..
    campsite_dag2.jpg
    Och dagens, för nu sista lesson learned, om du går ut för att pinka mitt i natten, kom i håg att dragkjedjan på tältet ska gå hela vägen, jag sov med mina fötter på utsidan, och det var mycke mygg..

Hannu, min svoger kollade upp vart nesta stop va, en liten stad vid namnet Kerimäki, så efter lite gröt och resten av vattnet var det upp på cykel igen, en timme eller två senare, va vi framme och fick vatten och mat för resten av dagen!
    I samma stad hittade vi resans bäste toa, paus för lite tvätt och tandborstning blev en självklarhet!
    toa_dag2.jpg

Resan gick vidare till Savonlinna, namnet för dom som inte kan finnska indikerar att det är ett slott der (Linna), vacker liten stad, vi stannade för pizza och sightseeing!
    savonlinna_dag2.jpg
    Tror vi stannde i två timmer, kanske even tre, innan vi skulle hitta en lämplig campingplats, google maps sa att det borde finnas något i Sulkava, det visade sig att va en skola och ingen campingplats als, dock fick vi tips om något "10" km derifrån, visade sig va lite längre, med dryga 5++ km grusväga ala Finsk industriell skogsväg..
    ensam_i_backen_dag2.jpg
    Detta var dock innan grusvägen, men en fin liten landsväg innan!

Campingplatsen, Oravanpesät, (ekorrboet typ) låg vid ett vatten, hadde vedungs bastu och dusch, perfekt slut på dagen! (Jag fick godkänd av Finländare, naken bastu med följande nakenbad i sjön)

campsite_dag2_kvall.jpg
    Mat_trangia_dag2.jpg
    view_dag2.jpg
    Löjligt fin vy hadde man också!

Dag3
    Vaknade efter att iallfall ha sovit lite, forfarande inte bra, men endå!
    Vi fick åka bil till slutet av grusvägen, vilket va rätt skönt, samtidigt hadde vi avtalad med frugan att möta upp dom i Imatra, på ryskagränsen, så att vi fick säja hej till dom på spa hotellet, något som fick oss att glömma ta kort på kanske semesterns bäste vägsträcka, "Grönt Guld kulturväg", men ack ja..

Imatra va dock en trevlig liten stad, med en stor och finn damm.
    imatra_1_dag3.jpg
    Genesis_utan_pack_dag3.jpg
    Vi tog en natt på ett billigt, rysskt hotell, och han precis tillbaks för att se dom öppna upp och släppa ut lite vatten, cykel utan packväskor va konstigt ostabilt nu.

Dag 4
    I Imatra blev vi rätt uppmärksamma på att vi kanske hadde tagit lite omvägar, så planen om att va i Helsingfors på lördag gjorde att vi va tvungna att ta en riktig transport dag, kroppen kändes fortfarande ok, lite mör i baken dock..

Blev 166 km, med en blanding av bästa cykelbanan vi har sätt på länge (brevid väg 6, den storra mellan Ryssland och Helsingfors), cykla på väg 6 och lite idioti när vi trodde vi va smarta och tog en sidväg, som visade sig va en service väg för tågen, som slutade lite plötsligt och i slutendan kostade oss några timmar >.<

Vi avslutade denna dagen i Elimäki, då vi av en slump stoppade på en vägkro/bensistation/lokalmarknad som hadde en liten gräsmatta med en lada på, perfekt för camping enligt dom!
    selife_dag4.jpg
    Selife inne på krogen, ventade endå på en Scan burgare..
    campsite_dag4.jpg
    Precis så att man inte syns från den stora vägen.

Dag 5
    Sista biten nu, drygt 100km hem, men planerad stopp i Porvoo, en medelålderstad drygt 40km från Helsingfors.
    Detta va smärtans dag, gud jävlar vad sår man va i sitt regionen, svullen och röd satte man sig, väldigt försiktigt på sadeln igen.

shiney_porvoo.jpg
    Kom fram till Porvoo och fick vila på en bänk, svogern som sku ta kortet klarade sätta på någon glitter effekt, jaja..

Efter en lunch och lite sightseeing så var det sista biten hem, blev stoppade av frugans pappa när vi va nära (som kollade på Endomondo live tracking tydligen) och fick information om att alla väntade på oss utanför slutdestinationen.
    Blev firande med presenter och champagne!
    reception_dag5_hemma.jpg
    Hannu, som är vegeterian fick en frukkorg, jag fick revbenspjäl och kycklinklubbor, båda fick vi duschtvål, med Finsk Sisu (hint hint gissar jag).

Det va slutet på våran gemensama resa, 5 dagar (eller som jag gillar säja, 4,5 dag), och resan blev så här på karta:
    karta_tour.png

Epilogue
    Stannde i Helsingfors en vecka till, vilket gav tid för en extra dag, eller ja två, med cyklande.
    Ensam tog jag en 140km resa norr om Helsingfors, för att besöka en polare på en fisk forskningsstation.

Gick klockan 0600 på Torsdag, med lätt packning, trampade i våag i lagom tempo, ensam med cykeln och bara njöt, blev två korta stopp på vägen, så enda kortet blev vid ett minnesmärke för någon.
    evo_road_memory.jpg

Själva cyklande tog 6 timmar (5.5 på cykel) och framme fick jag va med, eller iallfall kolla på vad man gör (räknar och mäter fisk typ), innan vi åkte åt för att fiska lite, blev självklart lite grillmat innan 3 timmar med bastu och bad!

fiskare_brandt.jpg
    Fiskare Brandt fick två små aborre! dom fick simma vidare.

Sauna_elv_evo.jpg
    Bilden av bastun (längst bak) fick jag ta dagen efter, vi började basta ungefär klockan tio på kvällen och va inte klara för klockan visade halv ett, mysigt med natt bad och fladdermöss!

Själva cyklande blev småvägar mellan Lahti och Hämeenlinna.
    Karta_evo.png

{b]Slutord[/b]
    Va ska man säja, nu sitter man hemma i Sverige, och tänker tillbaks på resan, och tänker, vart ska man åka nästa gång?
    Redan nu har man börjat fundera, Götakanal? Norge?, Södra Europa? jaja när vintermörkret kommer blir det nog mer fart i planneringen!

Flera kort och saker finns på min hemsida, för dom som vill se mer :)
    the end

• Re: [RR] En Tjockis på långtur i Finland

Av:
    Snuten
    Hur är det att cykla i Finland? Har hört berättelser om att bilisterna skulle vara ovanligt aggressiva mot MC-ekipage och tänkte att man kanske har samma attityd mot cyklister? Fast det är gamla historier och kanske är de bara myter?

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    Irons
    Snuten skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Hur är det att cykla i Finland? Har hört
    > berättelser om att bilisterna skulle vara
    > ovanligt aggressiva mot MC-ekipage och tänkte att
    > man kanske har samma attityd mot cyklister? Fast
    > det är gamla historier och kanske är de bara
    > myter?

Mja, en polare gav oss tipset att så mycke som möjligt undvika ett och två siffriga vägar, och det stämmer nog rätt bra, när vi va på tex väg 6 var det en del bilar och lastbilar som va "faligt" nära, och man få va försiktig i innerstaden om man inte är på cykelbana.

Av:
    Ari.m
    Kul läsning, tack.

Av:
    lundatok
    Vackert, låter ju som en rolig strapats!

Av:
    fhloston
    Trevlig RR!

Av:
    Irons
    Ari.m skrev:
    > Kul läsning, tack.

Tack själv, altid jobbigt att skriva i hop nåt, och min Svorska är ju altid bra o.O

lundatok skrev:
    > Vackert, låter ju som en rolig strapats!

Jo, man inser hur nära naturen man är ibland, och som tur hadde jag mycke inspiration från gäster uner sommaren, har haft sex olika cykelturister hos oss från olika länder!

fhloston skrev:
    > Trevlig RR!

Tack så mycke!

Av:
    Ari.m
    Irons skrev:
    > Ari.m skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Kul läsning, tack.
    >
    > Tack själv, altid jobbigt att skriva i hop nåt,
    > och min Svorska är ju altid bra o.O
    >

Sinun Svorska on parempi än min Finska...

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ... ägnar alldeles för lång tid åt att leta efter nyckeln.

Av:
    belio
    Jävligt tajt Genesis. Man blir nästan sugen på långcykling bara för att få äga en sådan! :P

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Av:
    salle
    fhloston skrev:
    > Trevlig RR!

+1

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    Irons
    Ari.m skrev:
    > Irons skrev:
    > -----
    > > Ari.m skrev:
    > >
    >
    > > -----
    > > > Kul läsning, tack.
    > >
    > > Tack själv, altid jobbigt att skriva i hop
    > nåt,
    > > och min Svorska är ju altid bra o.O
    > >
    >
    > Sinun Svorska on parempi än min Finska...
    No, puhun vain vähän suomea, oppiskelin suomea ruotsissa, ja eller hur det va...

belio skrev:
    > Jävligt tajt Genesis. Man blir nästan sugen på
    > långcykling bara för att få äga en sådan! :P

Eller hur, trist att nya modellen inte är lika snygg bara :D

salle skrev:
    > fhloston skrev:
    > -----
    > > Trevlig RR!
    >
    > +1

Tackar!

Av:
    Strandinator
    Härligt! Blir sugen på att dra iväg igen :-)

Av:
    Kristoffer R
    Inspirerande! Tack för trevlig läsning!

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    ThomasHuddinge
    Tack för att du tog dig tid, schysst RR!

Av:
    svpe
    Inspirerande! Finland ligger så nära men ändå så okänt.

Av:
    Irons
    Strandinator skrev:
    > Härligt! Blir sugen på att dra iväg igen :-)

Är man inte altid sugen?

svpe skrev:
    > Inspirerande! Finland ligger så nära men ändå
    > så okänt.

Jo Finland ligger nära, som tur har man "familje" der, så man är lite tvungen att åka dit :D

Kristoffer R skrev:
    > Inspirerande! Tack för trevlig läsning!

ThomasHuddinge skrev:
    > Tack för att du tog dig tid, schysst RR!

Vasegod

Av:
    Pebben
    Nu längtar jag tillbaka till Pohjois-Karjalan prikaat (Norra Karelska Brigaden) och Joensuu. Men men nu är det som det är med den saken.

Fin RR, att jag inte kommit på det själv. Att jag skulle kunna cykla och hälsa på mina gamla vänner där. Jag gillar finnarna, jävlig kärva. Passar mig.

Av:
    42Hz
    Perkele! Bra cyklat, krävs en del sisu för att fixa en sån sträcka! :)

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Irons
    Pebben skrev:
    > Nu längtar jag tillbaka till Pohjois-Karjalan
    > prikaat (Norra Karelska Brigaden) och Joensuu. Men
    > men nu är det som det är med den saken.
    >
    > Fin RR, att jag inte kommit på det själv. Att
    > jag skulle kunna cykla och hälsa på mina gamla
    > vänner där. Jag gillar finnarna, jävlig kärva.
    > Passar mig.

Tackar, var veldigt många vacrka sträckor, och ett par man inte vill göra om (grusvägen till Rönkönvaara vägen va inget kul (lös grus och upp upp upp), men vi fick fixat lite på garmin inställningen så blev det mindre grus :D

42Hz skrev:
    > Perkele! Bra cyklat, krävs en del sisu för att
    > fixa en sån sträcka! :)

Mja, vetta fan, 10-12 mil om dagen i snitt, men tack! :D

Av:
    Svedberg
    Bra trampat och bra RR!.

Av:
    Hasse#7
    Kalasbra RR! Inspirerande miljö och fina cyklar, särskilt G CdF.

Av:
    Stewe
    Kul. Bra skrivet och fin hoj.

Av:
    Irons
    Svedberg skrev:
    > Bra trampat och bra RR!.

Tackar! :)

Hasse#7 skrev:
    > Kalasbra RR! Inspirerande miljö och fina cyklar,
    > särskilt G CdF.

Tackar.
    Rätt kul att cykla i norden på nåt sätt, even om jag drömmer om värmen i sör :D
    Själv tycker jag som du, Genesis är en fin fin hoj!

Stewe skrev:
    > Kul. Bra skrivet och fin hoj.

Tackar, min cykel partner la ut sina kort, så lägger med ett par till:
    Gennieandfocusonbridge.jpg
    Samma bro som i första post, fast med båda cyklar och bättre kamera!

unevententing.jpg
    Man ser hur jävla ojämn marken va första natten, samt hur tunt mitt liggunderlag va :(

campsite1.jpg
    Hela campsiten dag ett, jaja, det blev ju bättre :D

porvobikemebridge.jpg
    Sista dagen, på en bro med vy över Porvoo, 40 km eller så från Helsingfors!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ