• [OT] läsplatta för svenska e-böcker

Av:
    Storklas
    Funderar på att köpa en läsplatta till min mor. Bor inte i Sverige men har nu gjort lite efterforskningar men blir inte riktigt klok på om det finns riktiga läsplatter för den svenska marknaden. Hittar bara svenska e-böcker för något som verkar vara en app för ex android. Utbudet på Amazon av svenska e-böcker verkar magert. Tanken är att jag ska kunna ladda böcker över nätet var än jag befinner mig.
  • Re: [OT] läsplatta för svenska e-böcker

Av:
    fhloston
    Dito.se säljer svenska böcker, enkelt nedladdningsbara. De är märkta med "vattenmärke" för att hindra kopiering.
    Det går även att låna e-böcker från svenska bibliotek. (men då måste man kanske gå genom en proxy om man befinner sig utomlands, det vet jag inte)

Av:
    Storklas
    Proxy har jag så det är inget problem men verkar som dito.se är avsett för en app på en vanlig padda och inte för en"riktig"läsplatta typ kindle eller sony's.

Av:
    Tant_Trek
    Jag är också nyfiken på bra tips om e-boksläsare. Bor inte heller i Sverige, men har VPN-uppkoppling så böcker som går att ta hem/låna via "vanligt svenskt internet" kan jag nog klara.

Om man inte har wifi i e-boksläsaren, laddar ner typ till dator innan eller hur gör man rent praktiskt?
    Olika märken? Kobo, Sony, Kindle, Tolino, ...?
    Med eller utan "riktiga" knappar, eller bara pekskärm?
    Inbyggd belysning, hiss eller diss?

En okänd värld detta... synpunkter och erfarenheter uppskattas!

Av:
    fhloston
    Jag har en Sony prs-t1. Man behöver inte ingen app. Man loggar in. Köper sin bok. Sedan kan man ladda hem sina böcker från "min sida ". Sonys läsarprogram klarar epub (på prs-t1 iallafall)

På prs-t1 finns en webb -läsare och wifi, så det går att surfa (även om det verkligen är till "nöds", dock tillräckligt ok för att ladda hem från dito). Annars går det ju att ladda hem på datorn och föra över vissa usb eller sd-kort.
    Engelska böcker har jag haft mer problem med eftersom kopieringsskyddet har ställt till det. (nedladdningen var tvungen att ske i två steg, och då gick det inte direkt till min läsplatta, och var strul visa min linuxdator). Det var ett tag sedan jag laddade ner en engelsk bok, så det kanske funkar annorlunda nu. Läsningen på plattan var sedan inga problem.

De få gångerna jag lånat bok på biblioteket direkt till plattan har det inte heller varit några problem. (också ett tag sedan).

Av:
    fhloston
    Tant_Trek skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Jag är också nyfiken på bra tips om
    > e-boksläsare. Bor inte heller i Sverige, men har
    > VPN-uppkoppling så böcker som går att ta
    > hem/låna via "vanligt svenskt internet" kan jag
    > nog klara.
    >
    > Om man inte har wifi i e-boksläsaren, laddar ner
    > typ till dator innan eller hur gör man rent
    > praktiskt?
    > Olika märken? Kobo, Sony, Kindle, Tolino, ...?
    > Med eller utan "riktiga" knappar, eller bara
    > pekskärm?
    > Inbyggd belysning, hiss eller diss?
    >
    > En okänd värld detta... synpunkter och
    > erfarenheter uppskattas!

Nu är det ca tre år sedan jag gjorde mina efterforskningar. Jag ville ha en läsplatta som INTE var knuten till en bokhandel (Amazon) då amazon-böcker kan vara svåra att ta med sig till en annan platta.
    Jag ville inte ha ett tangentbord.
    Jag ville ha en som klarade svenska biblioteksböcker.

Då var skärmarna i de flesta plattorna likvärdiga. Det fanns någon med högre upplösning men den var ganska dyr. Jag landade i prs-t1 och har aldrig haft några problem.

En sak med åtminstone äldre plattor är att de "blinkar " när man bläddrar och att illustrationer i böckerna ofta inte blir så bra. Jag pillade lite på en prs-t3 för ett tag sedan och den "blinkade "inte vid bläddring. Men det var inte värt att uppgradera.

Sedan jag köpte läsplattan har mitt läsande gått upp dramatiskt.

Av:
    gandhi
    Undvik läsplattor som är bundna till ett visst format (t ex Amazons Kindle). Undvik också belysta skärmar, de tröttar ut ögonen. Jag har en iRiver som har direktkoppling till bibblan och som läser de flesta formaten (epub är väl det vanligaste?). Bokus och Adlibris har en hel del e-böcker.

/K

Kom och köp min titan-cx!:Kocmo Cross Disc

Kom och köp min smarta trainer!:Kinetic Roadmachine Smart Trainer

di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se

STULEN!:Transition Rapture
    ~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    Tant_Trek
    Hej,
    hu vad jag snyltar mig in på den här tråden, men förhoppningsvis hjälper vi varann, hoppas OK, Storklas?

Ahaaa, så alla Kindle är formatlåsta? Ja, det känns ju onödigt att bygga in sig i.
    Kobo Glo, Kobo Aura går att hitta på t ex http://www.cyberphoto.se .
    Sony PRS-3 verkar ha utgått ur sortimentet på de flesta ställen, ingen ny modell ännu?

@ Gandhi:
    Typ en iRiver Story? Den ser enkel och smutt ut.
    http://www.webhallen.com
    Tack för erfarenheten om inbyggd belysning också.

@ phloston:
    Bra synpunkter, tack!

Av:
    Weiman
    Tant_Trek skrev:
    > Sony PRS-3 verkar ha utgått ur sortimentet på de
    > flesta ställen, ingen ny modell ännu?

Sony har slutat med läsplattor tyvärr!

Av:
    garfunkel
    Readly? Prenumerationstjänst

Av:
    json88
    Bokus.com
    Adlibris.com/se Är vad jag brukar nyttja.
    Surfplatta: Sony Tablet z2

Av:
    PerryE
    Skaffade en Nook för att smidigt låna ePub och köpa från dito o liknande. Emellertid köper jag väldigt mkt från amazon t min kindle paperwhite och numera går jag via dator o gratisprogrammet calibre gör det enkelt att konvertera fr ePub t kindleformat. Är inne på min andra kindle o trots att amazon är "onda" har mitt läsande gått upp avsevärt senaste åren pga dem

--------------------------------------------------------------

Av:
    jomper
    Jag har en Nook Glow som är rootad (den kör Android i bakgrunden) och sen Aldiko som läsprogram på det. Det är verkligen en helt annan grej att köra eink-skärm när man läser, och bakgrundsbelysning + inverterade färger gör kvällsläsningen behaglig som tusan.

Tyvärr är det Android 2.1 på den så det är en hel del nyare program som inte funkar. Och den äldre versionen av Aldiko man tvingas köra funkar inte med bibliotekens låneböcker, men det går däremot bra att köpa från Adlibris etc.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Storklas
    PerryE skrev:
    > Skaffade en Nook för att smidigt låna ePub och
    > köpa från dito o liknande. Emellertid köper jag
    > väldigt mkt från amazon t min kindle paperwhite
    > och numera går jag via dator o gratisprogrammet
    > calibre gör det enkelt att konvertera fr ePub t
    > kindleformat. Är inne på min andra kindle o
    > trots att amazon är "onda" har mitt läsande
    > gått upp avsevärt senaste åren pga dem

Intressant, till kindle skulle jag kunna maila böcker utan att behöva köpa böcker från amazon (men det kan man kanske göra till andra läsplattor också).

Av:
    gandhi
    Just en sådan är det. Mycket skön att läsa på. Obelysta skärmar kräver (precis som en vanlig analog bok) en ljuskälla (lampa eller solen). Jag var ganska skeptisk till ebokläsare tidigare, men det är otroligt skönt att slippa släpa på en massa böcker på resan, semestern osv och för personer med nedsatt syn så är det lätt att öka teckenstorleken.

Ebokläsarna är fortfarande i ett läge med många standarder och ibland lite knöliga operativsystem, men de är en välsignelse för fulla bokhyllor.

/K

Tant_Trek skrev:
    > @ Gandhi:
    > Typ en iRiver Story? Den ser enkel och smutt ut.
    > http://www.webhallen.com
    > 5-iriver_story_hd_wifi_bibliotek-ebook_lasare
    > Tack för erfarenheten om inbyggd belysning
    > också.

Kom och köp min titan-cx!:Kocmo Cross Disc

Kom och köp min smarta trainer!:Kinetic Roadmachine Smart Trainer

di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se

STULEN!:Transition Rapture
    ~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    fyrbåk
    Funkar alldeles utmärkt med vanlig iPad eller iPhone och appen Blue Fire Reader. Böcker lånas på Bibliotek genom att man går in på elib.se och navigerar sig fram till att låna böcker.
    Om man får hem bäcker i vanligt pdf-format så använder man den inbyggda appen iBooks. I den appen kan man även hantera böcker som man köper.

Av:
    tinkerbell
    En riktig läsplatta är så mycket trevligare i längden än en surfplatta. Bättre skärm för läsning och bättre batterilivslängd. Tyvärr är det för många format och DRM-lösningar, men mjukvaran Calibre fixar det mesta. Gav min sambo en läsplatta (Kindle Paperwhite) i födelsedagspresent för snart ett år sedan och än så länge har hon inte köpt en bok via Amazon (däremot från andra källor). För någon som inte är intresserad av att leta plugins för att komma runt DRM-skydd, eller leta rätt format på nätet vid köp av böcker så är Calibre nog inte rätt väg, så då är det viktigare att välja rätt hårdvara från början (så att man inte binder sig till en plattform med fel utbud - speciellt på den svenska marknaden).

Tyvärr är e-boksutlåningen på biblioteken ett sorgligt kapitel där biblioteken får betala grymma överpriser på e-boksutlåningen jämfört med utlåningen av vanliga böcker, så det är något som vi undviker.

Av:
    JLarsson
    Jag har kört Adlibris platta "Letto" (som är en fransk maskin) ett par år nu. Jag tycker den funkar ypperligt att läsa på, särskilt när det är mycket ljus. Gillar epub bäst, då texten bryts om när man ändrar textstorlek.

Nu börjar ju Letton bli lite till åren men den kostar inte speciellt mycket, skulle vilja prova den nyaste varianten som har nån slags belysning också https://www.bookeen.com

På en strand i Venezuela
    541899_10151044021232168_240663360_n.jpg

_______
    aliekatapult

Av:
    jomper
    fyrbåk skrev:
    > Funkar alldeles utmärkt med vanlig iPad eller
    > iPhone och appen Blue Fire Reader. Böcker lånas

Jag har kört så också och det är ett bra insteg helt klart, men det är långt från samma sak. En riktig eboksläsare har papperslik skärm och batteritid på flera månader, när jag läst på telefonen så är det eviga problem med att batteriet tar slut när det är som mest spännande. Ipad spelar inte ens i samma liga (jag har en sån också), stor och tung!

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    fyrbåk
    tinkerbell skrev:

>
    > Tyvärr är e-boksutlåningen på biblioteken ett
    > sorgligt kapitel där biblioteken får betala
    > grymma överpriser på e-boksutlåningen jämfört
    > med utlåningen av vanliga böcker, så det är
    > något som vi undviker.

Absolut, situationen har vissa paralleller med när CD-skivorna introducerades och skivbolagen cashade in genom att ta ut betydligt högre priser än för LP-plattor och till sist genom sin girighet tog död på sig själva genom att inte anpassa sig till den förändrade marknaden.

Men det är ändå inte riktigt samma sak och bara för att biblioteken har förhandlat till sig dåliga avtal finns väl ingen direkt anledning att som enskild avstå från möjligheten att låna e-böcker. Det är ju inte riktigt jämförbart med att tanka skiten på piratbukten, right?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2014-09-15 12:24 av fyrbåk.

Av:
    Kvalster
    Jag har en Kindle och tycker den är oslagbar, fungerar perfekt i solljus, en enorm batteritid (behöver laddas ungefär en gång per läst bok), hanterar pdf-filer bra och man är INTE beroende av Amazon. Det går utmärkt att köpa e-böcker där man själv vill, eller låna på biblioteket.
    Den enda nackdelen, om det är verkligen är en nackdel, är att e-böckerna måste konverteras till MOBI-format men det görs enkelt i gratisprogrammet Calibre som finns för Windows, MAC och Linux.
    Överföringen till Kindle görs enklast via USB där den fungerar som en USB-pinne.

Av:
    fhloston
    jomper skrev:
    > fyrbåk skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Funkar alldeles utmärkt med vanlig iPad eller
    > > iPhone och appen Blue Fire Reader. Böcker
    > lånas
    >
    > Jag har kört så också och det är ett bra
    > insteg helt klart, men det är långt från samma
    > sak. En riktig eboksläsare har papperslik skärm
    > och batteritid på flera månader, när jag läst
    > på telefonen så är det eviga problem med att
    > batteriet tar slut när det är som mest
    > spännande. Ipad spelar inte ens i samma liga (jag
    > har en sån också), stor och tung!

+1

För läsning av böcker tycker jag att e-inkläsplatta är mycket bättre än en surfplatta ur ergonomisk synpunkt. Behagligare för ögonen och väljer mindre. Surfplattor är bättre på mycket annat :-)

Av:
    Tant_Trek
    Kvalster skrev:
    > Jag har en Kindle och tycker den är oslagbar,
    > fungerar perfekt i solljus, en enorm batteritid
    > (behöver laddas ungefär en gång per läst bok),
    > hanterar pdf-filer bra och man är INTE beroende
    > av Amazon. Det går utmärkt att köpa e-böcker
    > där man själv vill, eller låna på
    > biblioteket.
    > Den enda nackdelen, om det är verkligen är en
    > nackdel, är att e-böckerna måste konverteras
    > till MOBI-format men det görs enkelt i
    > gratisprogrammet Calibre som finns för Windows,
    > MAC och Linux.
    > Överföringen till Kindle görs enklast via USB
    > där den fungerar som en USB-pinne.

Bra info! Tack!

Av:
    tinkerbell
    fyrbåk skrev:
    > tinkerbell skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    >
    > >
    > > Tyvärr är e-boksutlåningen på biblioteken
    > ett
    > > sorgligt kapitel där biblioteken får betala
    > > grymma överpriser på e-boksutlåningen
    > jämfört
    > > med utlåningen av vanliga böcker, så det är
    > > något som vi undviker.
    >
    > Absolut, situationen har vissa paralleller med
    > när CD-skivorna introducerades och skivbolagen
    > cashade in genom att ta ut betydligt högre priser
    > än för LP-plattor och till sist genom sin
    > girighet tog död på sig själva genom att inte
    > anpassa sig till den förändrade marknaden.
    >
    > Men det är ändå inte riktigt samma sak och bara
    > för att biblioteken har förhandlat till sig
    > dåliga avtal finns väl ingen direkt anledning
    > att som enskild avstå från möjligheten att
    > låna e-böcker. Det är ju inte riktigt
    > jämförbart med att tanka skiten på piratbukten,
    > right?

Nu är piratebay inte ett alternativ till bibliotekslån, utan alternativet är att leta lägsta pris och köpa boken istället. Bibliotekens ekonomi blir lidande av e-boksutlåning, och resultatet blir att man inte tar in e-bocker eller låter e-böckernas utlåning bli begränsad. Det sorgliga är att e-böcker ska vara dyrare att låna ut för biblioteken än pappersböcker när det egentligen borde vara tvärt om. Ja, man kan lägga skulden på att biblioteken är dåliga förhandlare, men jag skulle även vilja kritisera förlagen som inte ser möjligheterna med e-boksutlåningen i längden. Fler böcker som lånas på bibliotek ökar spridningen av hårdvaran, vilket på sikt även leder till ökad försäljning av e-böcker.

Av:
    Felde
    +1 på Kindle paperwhite.

har en själv, 3 veckor efter köp köpte jag ytterligare 3 till min fru och mina föräldrar.

Köpa utan belyst skärm är idioti enl mig.

Kindle tar inte epub format. Dock kan man med calibre konvereta till rätt format. det går snabbt och är enkelt. I samband med konverteringen tar programmet även bort 28 dagars skyddet ifall man lånar från biblioteket.

Av:
    CyberBike
    Jag har en Sony som jag köpte för flera år sen. Den stora fördelen är på resor odyl, den väger ca 250g och innehåller många hundra böcker, räcker länge - behöver bara laddas någon gång ibland även om man läser mycket, epub formatet funkar bäst, pdf sådär men läsbart - ofta svårare att anpassa till skärmen på ett bra sätt. Det finns ju en hel del gratis också, tex :
    http://www.gutenberg.org
    http://www.hongkiat.com
    http://www.e-booksdirectory.com

Av:
    Tant_Trek
    Har just fått min Kobo Aura och är jättenöjd, tack för alla tips och synpunkter!
    Mycket behaglig storlek och vikt, jämn fin bakgrundsbelysning i mörker. Smutt!

Av:
    frippegubben
    Jag läser mina böcker på telefonen. Det funkar hur bra som helst!
    Många tror den lilla skärmen ska vara besvärlig, men man bara förstorar texten och bläddrar oftare. Har t.o.m. kört på lilla Xperia active utan problem.
    Jag kör aldiko för biblioteksböcker och kindles app för Amazons böcker.
    Fördelen med att läsa på telefonen är att man alltid har den med sig och kan läsa en sida eller två när man får en stund över, t ex när man står i kassakön och väntar på Ica.

Av:
    fhloston
    Tant_Trek skrev:
    > Har just fått min Kobo Aura och är jättenöjd,
    > tack för alla tips och synpunkter!
    > Mycket behaglig storlek och vikt, jämn fin
    > bakgrundsbelysning i mörker. Smutt!

Happy reading!

Av:
    magnil
    +1 på Kindle Paperwhite

Har läst i telefonen i fem år men då synen börjar bli kass och telefonen fungerar dåligt i solljus köpte jag Kindle. Nackdelen trodde jag var att man inte hade boken med sig jämt som någon påpekar men det har man! Kindle har en app som synkar var man är i Kindle och telefon, fungerar kanon.

En nackdel är att man behöver använda Calibre för att konvertera biblioteksböcker vilket kanske är krångligt för TS mor beroende på datakunskap. Annars kan TS lösa det och maila dem direkt till Kindle.

Mycket bra även att man kan sätta på bakgrundsljus på Kindle så man inte behöver lampa på kvällen, köp inte eboksläsare utan det.

Eboksläsare är betydligt bättre än telefonen att läsa i.

Av:
    HaraldN
    Försöker hitta rätt på läsplattemarknaden (å min sambos vägnar) men blir inte helt klok.

Verkar som att Sony fått goda omdömen i tester och av användare (i den mån jag hittat sånt) men de har nu gett upp hela segmentet och slutat tillverka sina plattor.

Kindle framstår som lite osmidiga, med egna standarder och icke-kompatibilitet. Är det ett problem i verkligheten? Sett en del klagomål på att Calibre-konverteringen funkar sådär i vissa fall.

Tycker inte det verkar finnas något givet förstahandsval, vilket stör mig lite.

Av:
    Eric W
    Bump. Vad skall man ha för läsplatta år 2017/18? Mitt enda krav är att det skall vara så enkelt som möjligt att låna böcker på bibblan. ;-) hygglig upplösning och hyggligt pris vore fint också :-)

/Eric

Av:
    Jimel
    Tycker det fungerar riktigt bra att läsa i telefonen, beror väl lite på vad man har för telefon iof :) lätt att ladda hem böcker från bibblan är det iaf.

Av:
    Eric W
    Jimel skrev:
    Tycker det fungerar riktigt bra att läsa i telefonen, beror väl lite på vad man har för telefon iof :) lätt att ladda hem böcker från bibblan är det iaf.

Ja, iphone/ipad är hyggligt dåligt i allt form av utomhusljus. :-)

/Eric

Av:
    Jimel
    Eric W skrev:
    Jimel skrev:

Ja, iphone/ipad är hyggligt dåligt i allt form av utomhusljus. :-)

Av:
    Akoa
    Eric W skrev:
    Bump. Vad skall man ha för läsplatta år 2017/18? Mitt enda krav är att det skall vara så enkelt som möjligt att låna böcker på bibblan. ;-) hygglig upplösning och hyggligt pris vore fint också :-)

Funkar ju med i princip allt. Jag lånar på biblioteket och tvättar bort copyrighten så kan jag behålla böckerna

Av:
    jomper
    Läsplatta är ju grymt mycket bättre än valfri telefon, även om det sistnämnda också fungerar.

Jag har en jättegammal (bara fyra år ser jag..) B&N Nook Glowlight som är rootad, tyvärr kör den en så gammal variant av Android att det är få saker som funkar. En gammal Opera och Aldiko för att läsa böcker. Köpta böcker från Adlibris funkar, men tyvärr inte från biblioteket. Den är ruskigt seg men det märks inte när man läser.

Lite sugen ibland på att förnya, men det är oftast något som är sämre på de nya. Jag gillar att min platta har fyra fysiska knappar som man kan känna, jag har styrt alla till att bläddra framåt vid kort tryck och bakåt vid långt tryck, så kan man bläddra enkelt nästan oavsett hur man håller. Nya verkar ofta ha inga knappar alls eller kapacitiva dito ock det gillar jag inte, för tillämpningen.

Av:
    halford
    Är inne på min andra Kobo och den funkar superduperbra. Den första omkom i en sittolycka. Funkar toppen med bibliotekets epub. Bra att smygläsa på natten om man inte är ensam i sovrummet. Det har dessutom kommit en ny, större version. Ganska dyr men va fasen om man läser mycket. https://www.webhallen.com

Av:
    Eric W
    Funkar alla Kobo med biblioteksböcker?

Vilken modell har du halford?

/Eric

Av:
    halford
    Jag tror att alla Kobo funkar med biblioteksböcker. Min är en Aura.

Av:
    fhloston
    Min sambo har en kobo aura. Den verkar trevlig, men hon har aldrig provat att låna på biblioteket.

Av:
    Tant_Trek
    fhloston skrev:
    Tant_Trek skrev:
    > Har just fått min Kobo Aura och är jättenöjd,
    > tack för alla tips och synpunkter!
    > Mycket behaglig storlek och vikt, jämn fin
    > bakgrundsbelysning i mörker. Smutt!

Happy reading!

Ja, det har det verkligen varit! Lika nöjd nu efter 3 år. Lånar e-böcker på mitt eget bibliotek i Partille, och på Uppsalas stadsbibliotek. Plus att DN och Göteborgs kollektivtrafikbolag ger bort e-böcker till kunderna ibland. Köpt några få e-böcker när de varit jättebilliga eller jag varit grymt sugen på ny bok.
    Fantastisk batteritid, smygläsa i mörkret, många böcker med sig i smidigt format på resor. Enda nackdelen är att det är en goare känsla att gå i en bokhandel och kolla böcker man blir sugen på, samt känslan i en analog bok.

Av:
    ForesterGuy
    Får man använda e-böcker i skogen?

Av:
    SwinginStan
    Kör en Kindle, lånar böcker från biblioteket och konverterar från ePub till mobi med Calibre, funkar klockrent.

Av:
    jomper
    Fast man vill ju kunna surfa direkt in och kolla från plattan, gå via pc känns lite 1992.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in