• Re: [OT] läsplatta för svenska e-böcker

Av:
    halford
    Surfa med läsplatta kommer att få 1992 att verka snabbt. Langa in ett par hundra böcker åt gången via dator istället.

Av:
    jomper
    Beror ju på hur man skaffar dem. Om man tankar ner bulk på nån torrentsite, så absolut.

Men lånar man 100 böcker på biblioteket så hinner man inte läsa dem under de 30 dagar man har på sig. Och när jag köper på Adlibris brukar jag inte köpa 100 åt gången. Behövs liksom inte, eftersom jag kan köpa den jag vill ha när jag vill läsa den, även om jag inte har nån dator med mig.

(min 12TB raid med film och musik har jag också avskaffat..)

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-10-07 01:00 av jomper.

Av:
    nieves
    Jag har en Kobo Aura med säkert 10 år på nacken, det är min andra då den första regnade sönder i Bourgogne.

Den är väldigt trög idag så jag funderar på att köpa Letto, Adlibris nyaste istället. Sugen på mer litteratur på svenska till frugan, har nog mer på engelska idag och tillgång till torrentsajt.

Av:
    Tant_Trek
    Jag köpte en Pocketbook Touch Lux 3 till syrran (förra året var det nog, hm, julklapp?), från conrad.se.
    Har faktiskt inte intervjuat henne om hon är nöjd, men det var mitt span då att det var ett prisvärt alternativ.

Av:
    Tant_Trek
    Tant_Trek skrev:
    Jag köpte en Pocketbook Touch Lux 3 till syrran (förra året var det nog, hm, julklapp?), från conrad.se.
    Har faktiskt inte intervjuat henne om hon är nöjd, men det var mitt span då att det var ett prisvärt alternativ.

Har nu klämt på denna, och hade jag inte redan haft min Kobo Aura hade jag valt Pocketbook Touch Lux 3. Den var extremt lätt och smidig, plastig men liksom på ett ärligt sätt. Bra grepp på baksidan, lätt att hålla. Och ren och snygg i användargränssnittet.

Av:
    Eric W
    Tant_Trek skrev:
    Tant_Trek skrev:

Har nu klämt på denna, och hade jag inte redan haft min Kobo Aura hade jag valt Pocketbook Touch Lux 3. Den var extremt lätt och smidig, plastig men liksom på ett ärligt sätt. Bra grepp på baksidan, lätt att hålla. Och ren och snygg i användargränssnittet.

Nice. Vet du om den funkar med biblioteksböcker?

/Eric

Av:
    jomper
    Valfri platta som kör Android 4+ borde funka.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    jomper
    Är själv sugen på att köpa en Nook av senaste snitt och roota. Den verkar riktigt fin, och har fysiska knappar vilket jag gillar.

På Android-appar man även köra Storytel eller liknande vilket borde vara trevligt, även om just deras läsapp lämnar lite att önska. Inget nattläge t.ex.

Av:
    Sambal Oelek
    Kul! Sprang på denna tråden när jag sökte efter något helt annat.

Såld på läsplatta! Har kört en Adlibris Letto Frontlight 2 ett år nu, väldigt nöjd:
    https://www.adlibris.com

Någon annan som fastnat för läsplattor?

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Pearl
    Sambal Oelek skrev:
    Kul! Sprang på denna tråden när jag sökte efter något helt annat.

Såld på läsplatta! Har kört en Adlibris Letto Frontlight 2 ett år nu, väldigt nöjd:
    https://www.adlibris.com

Är i köpartankarna! Var ute och reste för ett tag sedan och brukar alltid ta med mig ett gäng böcker, men böcker väger. En annan som reste i sällskapet hade en läsplatta och det verkade så enkelt och lätt.

Tror han hade en från Kobo, den var vattentät, hade inbyggd ordlista (så man kunde markera ord och få förklaring på en gång), den hade något typ av bakgrundsbelysning så den gick att läsa i mörkret etc. Verkade riktigt bra.

Såå, vad bör man köpa för nån? Vilka funktioner vill man inte vara utan?

Av:
    jesperC
    Sambal Oelek skrev:
    ...

Har tänkt att jag ska köpa något i typ tre år eller så men hittar aldrig något som jag tycker har det som jag vill ha.
    Bästa hade varit något som kör en hyfsat modern och öppen/rootbar version av Android så att jag kan installera t.ex. Google Books som jag gillar.

Det absolut bästa hade dock varit någon sorts multienhet med en e-ink-skärm för böcker/dokument på ena sidan och en vanlig skärm för film/tv-serier på den andra. Hade varit perfekt att ha med sig när man är ute och reser.

//j

Av:
    gandhi
    Min läsplatta är en Tolino HD https://mytolino.com
    Mycket nöjd med den. Tar alla format, behaglig storlek. Har några år på nacken dock.

Kom och köp min titan-cx!:Kocmo Cross Disc

Kom och köp min smarta trainer!:Kinetic Roadmachine Smart Trainer

di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se

STULEN!:Transition Rapture
    ~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    jomper
    Jag kör med en gammal Nook från B&N som är rootad, tyvärr jättegammal Android (2.0 om jag minns rätt) så några nya appar funkar inte direkt. Ligger mest och skräpar numera efter Storytel & co:s intåg.

Har inte hängt med så bra de senaste åren men jag tror att t.ex. nån av de nyare Nookmodellerna kör Android 4 (nyare tror jag inte jag hittat någon läsplatta som kör) och är rätt lätt att roota.

Av:
    Sambal Oelek
    Hade köpt en dyr Kobo nånting som julklapp till tjejen men hon ville inte ha den så det blev retur. Synd, hade gärna lånat den lite :) såg att det finns en ny nu, Kobo Aura One:
    https://www.inet.se
    Verkar ju bra, gillar det där med temperaturen på bakgrundsbelysningen. På Letto 2'an är det nästan blått ljus.

/edit: Nä vänta nu, den var inte ny. Det var ju just en sådan där jag hade köpt förut fast lämnat tillbaka :) fast obruten kartong så jag såg den aldrig. Kanske blir en sådan nu igen, fast till mig.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-12 17:06 av Sambal Oelek.

Av:
    DanielS
    jesperC skrev:
    Har tänkt att jag ska köpa något i typ tre år eller så men hittar aldrig något som jag tycker har det som jag vill ha.
    Bästa hade varit något som kör en hyfsat modern och öppen/rootbar version av Android så att jag kan installera t.ex. Google Books som jag gillar.

Jag behövde uppdatera min läsplatta för ett tag sedan, blev en Kobo Clara HD. Skrev ihop en recension på prisjakt (2019-01-15):
    https://www.prisjakt.nu

Jag gillar verkligen nattläget på bakgrundsbelysningen. Edit: även om min prisjakt-recension är lite negativ så är jag egentligen nöjd med plattan. Jag bara tycker att om man jämför med en iPad för 3500kr så får man inte så mycket för pengarna.

Hade tidigare en läsplatta med Android (Icarus Illumina), det negativa med den var:
    -Standby-tiden, en standard-platta klarar sig upp mot en månad med 30-60min läsning per dag, den här drog ur batteriet på 1-2 dagar vilket gjorde att man stängde av den när man var klar, vilket betyder 2 minuters uppstart varje gång man ville läsa.
    -Diverse mindre buggar
    -Android-appar är inte gjorda för e-ink, mjuk scrollning som man vill ha på en smartphone gör sig inte bra på en läsplatta.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-12 10:37 av DanielS.

Av:
    jesperC
    DanielS skrev:
    Jag behövde uppdatera min läsplatta för ett tag sedan, blev en Kobo Clara HD. Skrev ihop en recension på prisjakt (2019-01-15):
    https://www.prisjakt.nu
    ...

Jo, måste förmodligen inse att det som jag vill ha inte existerar på grund av funktionalitet som inte går att kombinera ihop vettigt sätt (ger dålig batteritid, kräver komplexa och dyra skärmlösningar, etc).

Får ta ner kraven till något som är vattentätt och som kan hantera alla tänkbara format utan att vara allt för låst till en specifik ebokhandel. Sedan får jag fortsätta ha min Jolla/Sailfish-platta som film/tvseriespelare.
    Trist dock att behöva ha med sig fler enheter.

//j

Av:
    Sambal Oelek
    jesperC skrev:
    Får ta ner kraven till något som är vattentätt och som kan hantera alla tänkbara format utan att vara allt för låst till en specifik ebokhandel. Sedan får jag fortsätta ha min Jolla/Sailfish-platta som film/tvseriespelare.
    Trist dock att behöva ha med sig fler enheter.
    Det finns vissa surfplattor som har eInk-skärm. Kanske vore nåt? Om det är bara läskomfort man tycker saknas på en surfplatta alltså :)

Av:
    ForesterGuy
    Det är väl bättre att man stöder sin LBS, Local BookShop.

Av:
    landen
    Jag har en gammal Kobo och köpte en ny till sambon i julklapp, den nya hade möjlighet att ställa varmt ljus, genast ville jag ha den nya. Min är dels för stark i bäcksvart mörker och lite väl blått ljus.

Av:
    Pearl
    Finns det någon hybrid mellan surfplatta och läsplatta? Som man både kan surfa med på vanligt sätt, men när andan faller på går det att ställa in så det blir eInk (med allt vad det innebär)?

Av:
    DanielS
    Sambal Oelek skrev:
    Det finns vissa surfplattor som har eInk-skärm. Kanske vore nåt? Om det är bara läskomfort man tycker saknas på en surfplatta alltså :)

Du får gärna posta en länk? Och hur fungerar det med app:ar som inte är gjorda för e-ink? Om det är Android som körs?

ForesterGuy skrev:
    Det är väl bättre att man stöder sin LBS, Local BookShop.

Ja jag skulle gärna ställa upp på det. Men de är tyvärr rätt dåliga på att sälja e-böcker "in store" sist jag kollade. Om man är en hyffsat aktiv bokläsare blir det ju ett par ica-kassar med böcker varje år. Ganska skönt att slippa förvara dessa. Miljömässigt kanske en ny elekronik-grej är värre men det känns ju värdelöst att köpa en bok som man läser en gång och sedan måste försöka ge bort eller slänga.

Pearl skrev:
    Finns det någon hybrid mellan surfplatta och läsplatta? Som man både kan surfa med på vanligt sätt, men när andan faller på går det att ställa in så det blir eInk (med allt vad det innebär)?

Det pratades ju lite om sånt här för några år sedan. Men det här med e-ink verkar tyvärr ha kommit av sig. De flesta i min närhet som läser e-böcker börjar på sin mobil. Kanske de allt större skärmarna på smartphones har gjort e-ink onödigt? En tråkig utveckling tycker jag då jag verkligen föredrar att läsa på en e-ink skärm.

Av:
    Pearl
    Fördelen jag ser med eInk (om jag fattat det rätt) är dels att batteritiden blir jättemycket bättre, men även att läsupplevelsen blir bättre, på så sätt att ögonen inte blir lika trötta som de kan bli av att stirra in i en vanlig skärm.

Av:
    DanielS
    Pearl skrev:
    Fördelen jag ser med eInk (om jag fattat det rätt) är dels att batteritiden blir jättemycket bättre, men även att läsupplevelsen blir bättre, på så sätt att ögonen inte blir lika trötta som de kan bli av att stirra in i en vanlig skärm.

Ja du har rätt på båda punkterna. Jag skulle säga att för mig är bättre läsupplevelse det viktigaste. Men så klart skönt att man inte behöver se till att ladda plattan så ofta.

Av:
    fhloston
    En hyfsad site för läsplattor

https://goodereader.com

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    evo
    Kör själv med en Kobo glo hd. Asnöjd, går inte tillbaka till vanliga böker om motsvarande finns som e-bok. surfplattor tycker jag är värdelösa för att läsa.

Har tidigare använt Kobo och iRiver (tror inte dessa finns kvar) och var nöjd då med men dagens plattor är nog ännu lite bättre.

<`)))><

Av:
    jomper
    Att läsa på en telefon eller en vanlig platta går ju inte alls att jämföra, en riktig eboksläsare är överlägsen både sett till hur skönt det är att läsa, hur lätta de brukar vara och hur länge batteriet räcker. Men telefonen har fördelen att den alltid är med..

Många eboksläsare är också låsta till en leverantör, en sådan är jag inte särskilt sugen på att köpa. Adlibris-plattan möjligen undantagen, det man köper hos dem kan man även ladda ner som epub från websajten så det är inte helt kört.

Av:
    Sambal Oelek
    Beställde en Kobo Aura One, om någon vill ha en Letto 2 finns det en över :)

Av:
    Sambal Oelek
    DanielS skrev:
    Du får gärna posta en länk? Och hur fungerar det med app:ar som inte är gjorda för e-ink? Om det är Android som körs?
    Det här kan vara din dröm-apparat:
    https://pcforalla.idg.se

Fast det var en "surfplatta" jag menade egentligen, rätt säker på att jag sett en Sony-platta med färg-eInk (det finns typ 8 färger). Men kan inte hitta den nu, skumt!
    Hittade dock detta, ett digitalt papper från Sony, grymt ballt:
    https://www.amazon.co.uk

Av:
    Kvalster
    jomper skrev:

Många eboksläsare är också låsta till en leverantör, en sådan är jag inte särskilt sugen på att köpa. Adlibris-plattan möjligen undantagen, det man köper hos dem kan man även ladda ner som epub från websajten så det är inte helt kört.

Det är väl ingen eboksläsare som är låst till en leverantör. Kindle blir ofta beskylld att vara låst till Amazon men det stämmer inte. Jag använder en Kindle och köper inga böcker från Amazon.

Av:
    Allroad
    Kvalster skrev:
    jomper skrev:

Det är väl ingen eboksläsare som är låst till en leverantör. Kindle blir ofta beskylld att vara låst till Amazon men det stämmer inte. Jag använder en Kindle och köper inga böcker från Amazon.

Storytels läsare funkar bara med storytel. Det är lite dåligt.

Av:
    Sambal Oelek
    ...precis, det är väl mest att om man ska kunna skaffa böcker direkt i plattan istället för manuellt via datorn, så går det bara på en viss leverantör.
    Kobo = Rakuten
    Kindle = Amazon
    Letto = Adlibris

osv. Men lägger man in filerna manuellt via t ex datorn så kan man läsa vad man vill.

Ibland klarar inte en viss läsare önskat format (t ex Kindle kan ha problem med Epub men Mobi går bra). Det löser man ju dock med konvertering i t ex Calibre.
    https://calibre-ebook.com

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-13 11:25 av Sambal Oelek.

Av:
    Allroad
    Sambal Oelek skrev:
    ...precis, det är väl mest att om man ska kunna skaffa böcker direkt i plattan istället för manuellt via datorn, så går det bara på en viss leverantör.
    Kobo = Rakuten
    Kindle = Amazon
    Letto = Adlibris

osv. Men lägger man in filerna manuellt via t ex datorn så kan man läsa vad man vill.

Ibland klarar inte en viss läsare önskat format (t ex Kindle kan ha problem med Epub men Mobi går bra). Det löser man ju dock med konvertering i t ex Calibre.

tror du det hade funkat på t ex storytels läsare?

Av:
    Sambal Oelek
    Allroad skrev:
    Sambal Oelek skrev:
    Kobo = Rakuten
    Kindle = Amazon
    Letto = Adlibris

tror du det hade funkat på t ex storytels läsare?
    Ingen aning. Men om de låst till bara deras egna utbud är det ju rätt kasst.

Av:
    landen
    En grym funktion i min Kobo är att man kan köra Pocket på webbsidor https://getpocket.com

Så när jag hittar en längre artikel på jobbet som jag inte hinner läsa, då klickar jag bara på "pocket" (instick till Chrome) Sen när jag kommer hem kan jag läsa det i lugn och ro på min Kobo.

Av:
    DanielS
    http://www.boktugg.se

Det de själva säger här tyder ju på att det bara är deras egna böcker som funkar. Men med tanke på att det förmodligen är en befintlig platta de rebrandat så kan det ju ändå gå att lösa med lite krångel.

Funktionen att integrera ljudbok och e-bok skulle ju vara intressant om man lyssnar mycket på ljudböcker. Men om man inte redan använder storytel känns den plattan rätt meningslös.

Av:
    Sambal Oelek
    landen skrev:
    En grym funktion i min Kobo är att man kan köra Pocket på webbsidor https://getpocket.com

Så när jag hittar en längre artikel på jobbet som jag inte hinner läsa, då klickar jag bara på "pocket" (instick till Chrome) Sen när jag kommer hem kan jag läsa det i lugn och ro på min Kobo.
    Sheitt! Det där såg inte dumt ut! Måste prova sedan. Tack

Av:
    Sambal Oelek
    Fick plattan idag, grym! Vilken skillnad på en platta som är i storlek som en vanlig bok istället för en pocketbok :) Ändå är den något lättare än den mindre. "Natural light" också, det var ju nästan halva anledningen till att jag köpte den, är ju strålande :)

Sambal Oelek skrev:
    landen skrev:
    Sheitt! Det där såg inte dumt ut! Måste prova sedan. Tack
    Testat nu, det var ju helsmutt! Synd att inte bilder kommer med, men det kanske är en inställning bara? Å andra sidan kan den ju ha lite svårt att skilja artikelbilder från andra bilder. Texten är ju ändå det viktigaste. Bonus att det finns som standard i Firefox som jag använder :)

IMG_20190314_212020.jpg

Av:
    Sambal Oelek
    Surfa Happy medans man väntar på indiskt.

Webläsaren var gömd. Lustigt. Men kanske lika bra för det är ju ingen höjdare. Dock lite roligare här än på förra plattan 😀

IMG_20190315_183333.jpg

Av:
    fhloston
    Sambal Oelek skrev:
    Kobo = Rakuten
    Kindle = Amazon
    Letto = Adlibris

Tack för tipset. Det finns dessutom en plug in till Calibre som gör att man kan ta bort DRM.

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    Sambal Oelek
    Värt att uppmärksamma i denna tråd tyckte jag...

Stadsbiblioteket (Gbg) har senaste månaderna hållt på och bråka med e-boksbiten. Ett tag gick det inte att låna alls. Det blev klart strax innan semestern dock. Nu har de utannonserat en ny funktion:

Biblioteket meddelar: För fler e-böcker och ljudböcker på svenska och engelska se https://gotlib.overdrive.com och appen Libby.

Så... Det finns stöd för Overdrive i en del modernare läsplattor. T ex Kobo:
    https://help.overdrive.com

Fixar man det så kommer man hit:

IMG_20190723_232959.jpg

Sedan kan man logga in där och kan låna böcker direkt i plattan!! Dessutom verkar det vara ett annat utbud, Overdrive är amerikanskt så mycket engelska böcker finns. Men även många svenska som jag inte hittar i biblioteket (skumt).

Finemang ju. Jag som redan hade så mycket bra böcker att läsa nu i sommar, behöver nog några veckors semester till :)

Btw. Har nu haft min Aura One i över fyra månader och läst en del, 9 böcker varav hälften rätt mastiga. 110 timmar lästid står det. Grymt nöjd med den. Tur jag skaffade en för nu finns de inte att få tag på längre.

Av:
    Fräulein
    Hur gör man för att kunna låna e-böcker på engelska? Mitt lokala bibliotek har knappt några e-böcker och typ inget på engelska. Göteborgs bibliotek har ju massor på Overdrive men kräver att man hämtar ut ett bibliotekskort på biblioteket. Känns orimligt att åka typ 100 mil för det.... Så hur löser man detta? Finns det andra möjligheter att låna e-böcker eller måste jag köpa?

Av:
    carl.josefsson
    kör själv med en kindle och är sjukt nöjd med den, dock mindre nöjd med att vara låst till Amazon när jag vill läsa svenska böcker, vilket är typ någonstans mellan 25-50% av fallen..... kör då e-pub via calibri som formaterar om utan problem men jämfört med one click från Amazon så suger det fett.....

/C

Av:
    Sambal Oelek
    Fräulein skrev:
    Hur gör man för att kunna låna e-böcker på engelska? Mitt lokala bibliotek har knappt några e-böcker och typ inget på engelska. Göteborgs bibliotek har ju massor på Overdrive men kräver att man hämtar ut ett bibliotekskort på biblioteket. Känns orimligt att åka typ 100 mil för det.... Så hur löser man detta? Finns det andra möjligheter att låna e-böcker eller måste jag köpa?
    Bra fråga...
    funkar det inte med bara ett Overdrive-konto?

Jag tänkte på ungefär samma sak fast Stockholm. Det är så många böcker som inte finns när jag söker så jag tänkte jag skulle plocka ut ett lånekort från Stockholms stadsbibliotek nästa gång jag är där. Om de nu har många, men det borde finnas flest där va?!

Av:
    DanielS
    Sambal Oelek skrev:
    Bra fråga...
    funkar det inte med bara ett Overdrive-konto?

Jag tänkte på ungefär samma sak fast Stockholm. Det är så många böcker som inte finns när jag söker så jag tänkte jag skulle plocka ut ett lånekort från Stockholms stadsbibliotek nästa gång jag är där. Om de nu har många, men det borde finnas flest där va?!

Tycker inte att utbudet på e-böcker är speciellt bra på Stockholms bibliotek. Har hämtat ut biblioteks-kort i några kranskommuner också för att öka på utbudet men det är ofta jag inte lyckas hitta det jag vill läsa.

Utbudet på engelska är också generellt dåligt iaf på det jag läser.

Brukar oftast försöka köpa böckerna men när e-boken kostar 3 gånger så mycket som en pocket så vägrar jag köpa och då försöker jag hitta på bibliotek. Också störande att vissa böcker inte alls går att hitta som e-bok.

Av:
    Tant_Trek
    Kjell & Co har fattat att man kan vilja ha läsplatta!
    https://www.kjell.com

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ