• Söker lite delar till gammalt NOVO-baknav

Av:
    Gew
    Hallå!

Har varit livrädd för att öppna upp baknav sen så länge jag kan minnas. Häromkvällen öppnade jag dock — i outtalat samråd med Sheldon Brown — det gamla militärcykelhjulet, som jag tycker gått knackigt i drivlinan nu på sistone.

Allt gick bra, bortsett från att jag var alltför våldsam. Den lilla muttern ovanpå den lilla kulringen (7 kulor ska där vara) bara snurrade och snurrade. Till sist hackade jag ut (sönder) den med dorn och hammare. Kulringen åkte givetvis också.

20140918_215946.jpg

En möjlighet är ju nu att gå ut i soprummet med allt, men sån är inte jag. Var in hos LBS idag och han skakade bara på huvudet och sade att NOVO-delar inte går att få tag på. Jag har även kikat på lite eBay och Tradera. Då påfundet är svenskt verkar det sistnämnda bättre, och dra mig långsamt baklänges — ett helt NOVO-baknav (komplett med navhylsa och alt) gick för hundraåttio kronor för bara några månader sen.

Nu behöver jag ju egentligen inte rubbet, utan det är endast den där lilla muttern och kulringen med 7 kulor som är helt kaputt. Till vänster om kulringen/skjutmåttet ser ni muttern; kluven på mitten. Jhar lagt ihop de två halvorna så att den för ögat nästan ser hel ut. Nåväl. Till frågan. Går dessa att ersätta med moderna artiklar månne tro? Det känns inte helt osannolikt. Vad värre är, själva navet saknar ~1 centimeter gängor vilket ni ser på bilden. Lär det vara hopplöst p.g.a. detta?

Ingen med tips? Eller rent av nån som sitter och ruvar på nå' gamla delar som de kan tänka sig att sälja? Just ja. Det glömde jag nästan. När jag tog lös allt fann jag den där tunna metallbiten som ser ut som en halvcirkel. Om jag tolkar Sheldons klockrena beskrivning rätt så är detta en trasig sådan 'retarder spring' som han nämner i slutet på sidan som jag här? Att denna var halv kanske är vad som har gett upphov till problemen med såväl broms som cyklande på sistone?
  • Re: Söker lite delar till gammalt NOVO-baknav

Av:
    Prästbol
    Kolla med Cykelmästaren.

Av:
    federico
    Kolla med Cykelhistoriska föreningen, finns på Facebook. Många har säkert gamla nav och delar liggande, men min erfarenhet av NOVO är att dom strular, dålig broms, taskig drivning m.m.
    Ska du använda cykeln mycket så rekommenderar jag att leta rätt på ett gammalt F&S Torpedonav, dom är bättre förutom att bromsen kan vara dålig och även här är det brist på reservdelar, bl.a bromshylsor är svårt att hitta. NOVO och Torpedo har samma flänshöjd, så du kan använda dina gamla gröna ekrar. Lycka till!

Av:
    Chrille e
    Den trasiga kulringen går väl att ersätta med lösa kulor?

Av:
    Gew
    Stort tack för klockrena svar. Bra poäng Chrille; lösa kulor torde ju gå lika bra. Då är vi egentligen nere på bara den där muttern med täckande hatt som ska över de sju kulorna, alltså den spruckna. Jag var faktiskt i ettJ tidigt skede inne hos Cykelmästaren, men jag hittar mest kompletta hjul/nav. Jag kanske gör bäst i att ringa, när det är så specifika delar jag söker. Om jag tvingas byta hela den gängade 'navstaven' (korrekt ord för den, någon?) så funkar vilken Novo eller Novo Special som helst, eller är det nåt special edition för militärcyklar?

Av:
    vilzen
    kan ha såna där saker kvar i cykelburken, finns kvar grejjer i den från jag första gången srkuvat cykel.. Delar till lite olika sorters oväxlade nav tror jag att jag ska ha.. svårt & se på bilden vad skjutmåttet visar..
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2014-09-20 10:59 av vilzen.

Av:
    ratatosk
    Gew skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Om jag tvingas byta hela den
    > gängade 'navstaven' (korrekt ord för den,
    > någon?) så funkar vilken Novo eller Novo Special
    > som helst, eller är det nåt special edition för
    > militärcyklar?

Axel är kanske ordet?
    Jag vet inte vad som är standard i just militärhärken, men axlarna finns i många grovlekar o olika stigning i gängorna. Den som har en skrothög stor nog kommer ha en som passar.
    Om du är göteborgare kan jag nog hjälpa till när jag är hemma igen om några dagar.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2014-09-21 10:57 av ratatosk.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in