• Hjälp? Vilka bromsklossar ska jag välja till BMX?

    Av:
    Gew
    Har en gammal GT Pro Performer från 90-talet var jag tänkte ersätta de klossar "Dia Compe" som suttit där ända sedan cykelns begynnelse. Som ni ser är beläggen inte slut, men jag tänker spontant att kanske nåt som stått i ett garage i ett par årtionden ändå tappar verkningsgrad på ett eller annat sätt. Nå, nu står jag som ni ser i valet och kvalet mellan två budgetklossar, och det är alltså en av de gamla bromsklossarna som ligger intill förpackningarna.

    20141012_152502.jpg

    De billigare kostar 29 kronor paret och ser ut ungefär som de gamla klossarna i sitt utförande, d.v.s. både tjocklek och längd. De andra klossarna kostade tio kronor mer (39 kronor) och har en märkbart mindre tjocklek men är å andra sidan märkbart längre, vilket torde ge dem större anläggningsyta. Jag köpte båda och tänkte att jag lämnar tillbaka den varianten som ev. inte ens går att montera.

    20141012_161332.jpg

    Nu verkar båda typerna gå att montera, men vilka blir bäst? Om vi frånser alla seriösare (dyrare) alternativ på bromsklossar ute på marknaden, och ställer valet mellan dessa två, vilka skulle ni då välja, och varför? Det är som ni ser inte V-broms utan en lite annorlunda variant av cantilever. Om någon vill få pluspoäng kan de skriva en fotnot om de tror det är möjligt att konvertera till V-broms utan att behöva modifiera ramen?

    Evigt tacksam för alla svar.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2014-10-12 16:24 av Gew.

  • Re: Hjälp? Vilka bromsklossar ska jag välja till BMX?

    Av:
    bojsänke
    Konvertera går inte. Fästena sitter ovanför bromsbanan. Det är en sån här bromstyp.

    Spontant tror jag inte heller det är så meningsfullt att leta små skillnader mellan enklare bromsbelägg. Ta de billigaste.
  • Re: Hjälp? Vilka bromsklossar ska jag välja till BMX?

    Av:
    Gew
    Stort tack för snabbt svar. Misstänkte att konvertering skulle bli svårt. Nåväl, canti-U kanske ändå är där okej med de rätta belägen? Tyckte spontant att de där längre beläggen dels gjorde sig snyggare men också kändes vettigare då de naturligt får yta mot fälgen, fast de känns å andra sidan bökigare att justera in, jämn anläggning och sådär. Sen fick jag nån idé om att sådana belägg egentligen är ämnade för V-broms, medan canti ska ha de där i den andra påsen. Kanske är ute och cyklar, jag vet inte.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ