• Apidura-väskor

Av:
    NLC
    Någon som provat packväskorna från https://www.apidura.com, t.ex. Saddlepack Compact ?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

• Re: Apidura-väskor

Av:
    dans
    Ramväskorna se mycket trevliga ut, lite större än de vanliga för bara småplock.
    Ja, vore kul att höra om någon provat irl.

Av:
    ogami
    Har några på långtidstest åt Fat-bike.com. Första intrycket är mycket positivt.

Blog - https://bikelifeinswedishlapland.com
    -----------------------------------------

Av:
    NLC
    Bump - http://www.bikerumor.com

Av:
    Spacekitty
    Du NLC kan väl köpa en och berätta för oss hur bra dom är.

Av:
    NLC
    Ja, det kanske jag ska! Eller borde iaf. Eller nått... Funderar mest på hur bred/smal styrväskan kan bli och om det krävs reglage med internt dragen växelwire. Med Ortliebs Classic var det på håret att det gick att växla med 40 cc styre.

Av:
    NLC
    Beställt & betalt en styrväska och en sadelväska båda "compact". Får se hur det passar på cykeln när de dyker upp.

Av:
    NLC
    Fick paketet i tisdags, men har så långt bara hunnit klämma lite på dem och testmontera dem som hastigast på en cykel de ändå inte ska sitta på. Styrväskan väger 210 gram och den relativt rymliga sadelväskan 321 gram så det ska bli kul att prova dem framöver, men noterade att åtminstone sadelväskan inte är (lika) vattentät som t.ex. Ortliebs väskor för det gick att klämma ur luft efter att man hade rullat igen stängningen.

Av:
    NLC
    Första provpackningen. Sadelväskan rymmer mycket, mer än man först tror och sitter snyggt & stabilt under sadeln ner mot sadelstolpen. Styrväskan däremot funkar nog bäst (eller t.o.m. bara) med raka styren då rullstängningarna stjäl för mycket utrymme mellan bockens horn. En mer traditionell styrväska typ Ortliebs Ultimate 5/6 eller någon som monteras mha front rack är nog att föredra, särskilt om man dessutom önskar kunna plocka i/ur under färd.

Av:
    staine
    Sadelväskan, finns det nåt stänkskydd på undersidan?
    Finns fäste för baklyse m.m.?

Av:
    NLC
    Svar nja. Det är ett förstärkt parti undertill nederst på sadelväskan typ upp en bit på sadelstolpen och beroende på hur mycket man packar och hur man rullar ihop stängningen så kan man fästa ett bakljus i det bakre extrafästet.

Inte lika elegant som på Ortliebs sadelväskor kanske, men å andra sidan sätter jag hellre lampan nere på sadelstaget, ner mot baknavet för att det ska vara roligare att ligga på (min) rulle.

Av:
    Spacekitty
    Har sadelväskan någon yttre ficka? Tänkte det kunde vara skönt att slippa ha batterier till lampa och GPS hängande framtill på ramen och istället dra bak en lagom lång kabel till sadelväskan.

Av:
    NLC
    Inte vad jag har sett nej. Men åas tycker jag nog att en "fuel bag" funkar bättre för det ändamålet.

Av:
    Spacekitty
    Jag fick hem lilla sadelväskan igår. Det måste vara väldigt små liter dom använt för att få fram siffran 11 liter. Den är känns bara snäppet större än Ortliebs på 2,6 liter.

Av:
    Azog
    Om man precis beställt en ortlieb-sadelväska, har man gjort fel då? Vad säger ni som testat båda?

Av:
    Spacekitty
    Det som styr är hur mycket lastutrymme som behövs.

Min Ortlieb sitter oftast på singlespeedcykeln, alltid är det nåt litet som ska köpas på vägen hem och då är det bra att stuva in det i den. 1,5 liter mjölk, smörgåsskinka och två frallebullar går in utan problem. Eller glass och godis. Eller en varm extratröja och handskar att ta på sig efter att ha varit ute på ölrunda. Regntät på riktigt. Bra snabbfäste som skruvas fast i railsen.

Apiduran har jag inte hunnit provköra än, men den känns trevlig och kommer få sitta på mest på räsern. Lite stökigare att fästa med sina remmar, precis som alla andra sadelväskor. Inte fullt så regntät som Ortlieb. Mer utrymme var det som fick mig att köpa den. Valet stod mellan Revelate, Alpkit och Apidura.

Av:
    Azog
    Tack för recensionen!

Då provar jag den jag beställt först iaf. :-)

Av:
    heklamama
    Ortlieb är en relativt säker investering.
    Aldrig dåligt.

Av:
    NLC
    Jag har (numer) båda Apidura (compact) och Ortliebs sadelväskor i M & L - har dock inte provat Apiduran mer än provpackning etc medan Ortliebarna körts på diverse breverier + ANNAT. Det jag tycker verkar bättre med Apiduran är att man använder mer av utrymmet på sadelstolpen och mindre bakåt. Men Ortlieben är ju enkalre att ta av/på samt har bra fästen för lampa (och på den stora ett extra däck).

Kolla bara av att skruvarna som håller fast sadeln inte på väg att vibrera upp...
    DSC_0039_2.jpg

Av:
    Azog
    heklamama skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Ortlieb är en relativt säker investering.
    > Aldrig dåligt.

Ja, lite så jag tänkte när jag beställde.

Av:
    Azog
    NLC skrev:
    > Jag har (numer) båda Apidura (compact) och
    > Ortliebs sadelväskor i M & L - har dock inte
    > provat Apiduran mer än provpackning etc medan
    > Ortliebarna körts på diverse breverier + ANNAT.
    > Det jag tycker verkar bättre med Apiduran är att
    > man använder mer av utrymmet på sadelstolpen och
    > mindre bakåt. Men Ortlieben är ju enkalre att ta
    > av/på samt har bra fästen för lampa (och på
    > den stora ett extra däck).
    >
    > Kolla bara av att skruvarna som håller fast
    > sadeln inte på väg att vibrera upp...
    >

Okej, ja det låter ju som en bra sak med apiduran.

Får väl se hur den känns. Eller så har jag en anledning att handla mer prylar, helt enkelt. :-)

Av:
    heklamama
    Man kan aldrig få för många väskor...

Av:
    NLC
    Mjaha.

Har nu provat styrväskan med en 7 milare i veckan som gick och på helgens 40-milare. Den största skillnaden mot de väskor jag tidigare brukat (Ortlieb Classic & VO Champagne bag) är det en annan typ av väska, mer avsedd för att transportera pryttlar på cykeln mellan platser än att erbjuda snabb tillgänglighet under färden iom att den saknar lock och istället har rullstängning a´la korvmodell i varje ände och därmed inte är särskilt lätt att öppnas/stängas när man rullar.

Väskan är dessutom lite onödigt stor/lång om man kör med bockstyre av rimlig smalhet, bedömer att man skulle kunna korta av den ca 10-12 cm i varje ände utan att minska packvolymen men å andra sidan är den liten och nätt, väger den inte särskilt mycket (209 gram), går mycket snabbt att montera på & av samt skymmer inte framlampan på min cykel iom att väskan inte blir särskilt djup. Gummisnoddarna på ovansidan funkar för att fästa en regnjacka, ett par vantar, en väst eller något annat man för tillfället inte vill trycka ner i ryggfickan.

I väskan hade jag packat en liten & tunn regnjacka (Endura FS260-Pro), ett par bibs (Gore), en långärmad tröja (Assos Intermediate Evo), en liten packpåse med förstärkningskläder (extra benvärmare, en buff, ett par strumpor, en tunn hjälmmössa) ee annan liten packpåse innehållandes ett par diskhandskar, två st slangar, en avbitare, en liten rulle eltejp och en ask ett par värktabletter, några resorb, en ekernyckel, ett lagningskit, ett kedjelås, en växelvajer. Packad vägde väskan in på 1293 gram vilket ska jämföras med närmare 600 gram för en tom Ortlieb Classic + R&K Klickfix fäste. Som komplement till styrväskan hade jag även en "fuel bag" på toppröret bakom styrhuvudet mest, för att ha lite smågodis & dyl lättåtkomligt utan att behöva rota igenom ryggfickorna men också för att förvara små prylar som USB-sladd, ett par buntband etc.

Till 600K om tre veckor blir det att prova av sadelväskan.

Av:
    NLC
    Uppdatering: Beställde visst en "accessory pocket" att koppla på styrväskan #ckkonsumtion

Av:
    Spacekitty
    Att korven är bred stör nog inte oss som har Di2 eftersom vi slipper vicka på hela bromshandtaget vid växling. Men hur mycket rymmer korven egentligen, det står 9 liter i produktspec, tycker du att det stämmer?

Extrafickan verkar vara ett måste för att kunna ersätta vanlig styrväska.

Vad har du diskhandskarna till, att inte smutsa ner dig vid reparationer?

Av:
    NLC
    Volymen tycker jag är svår att uttala sig om, de flesta väskor är ju felspecade oavsett om de är avsedda att sitta på en cykel eller på ryggen. Men 9 liter kan det knappast bli, inte ens med full rulle -> (0,7 ^ 2 * pi * 5) < 8 I mitt fall är korven ca 28 cm bred vilket ger lite mindre än hälften av angiven volym.

Och diskhandskarna (45 gram), de tar man fram som liner när det pissregnar och är +3 grader så fingrarna domnar bort - aka "randonneurens räddning". För att slippa bli smutsig räcker det par vinylhandskar (11 gram).

Av:
    heklamama
    Diskhandskar är även pr0 i crosssammanhang.

Inte heller vi med barcon-vxlreglage har några större problem med breda väskor...

Av:
    NLC
    Det är inte ffa för växelreglagen som väskan är i vägen (för att kunna få plats med händerna fram till i bocken.

Provkörde framväskekombon idag och lyckades knäppa en bild samtidigt.

IMG_20150507_121039.jpg

Av:
    Jeppe_E
    Ser bra ut, förberedelser för 600k den 23:e ???

Jag letar också efter en styrväska och den du har verkar ju ok.

Av:
    NLC
    600K den 23:e är en del av planen, men troligen med en liten sadelväska isf den stoooora från Apidura som nog är bättre lämpad för ännu längre rundor där man planerar övernattningar. Hade faktiskt alla väskor på idag, ska försöka ta några beskrivande bilder på det också.

Av:
    Jeppe_E
    Så vad du säger är att du tänker inte sova på 600k ? :)

Oj, den tanken har inte slagit mig.. cykla 600k non-stop.. hmm..

Av:
    NLC
    Jag säger att jag hittills aldrig har sovit (över) på en 600K så mitt behov av ombyte blir begränsat till ett par reservbyxor och lite förstärkningskläder. Kör man längre och/eller långsammare med planerade övernattningar så blir såklart behovet av packningsutrymme annorlunda.

Av:
    ohellstrom
    Har nu också tagit leverans av 1 styck compact handlebar bag och 1 styck accessory pocket.

Det överordnade målet med detta var att helt kunna undvika att cykla med en stor sadelväska då jag av olika anledningar inte trivs med det. Tanken var att "rullkorven" ska ge en mer kompakt förvaring av kläder än en traditionell styrväska a´la "cykelkorg med lock" som ju inte erbjuder någon möjlighet att trycka ihop sakerna.

Vid en liten provpackning här hemma verkar det lovande; korven tycks rymma det jag kan behöva för 1-2 dygns cykling och fickan bör rymma tillräckligt med mat så länge man planerar att proviantera vid något eller några tillfällen under resans gång.

Första testet blir Malmös 600km 30 maj.

Av:
    Spacekitty
    Hur fungerar det att hålla händerna på toppen av styret, är det plats att greppa ordentligt?

Av:
    NLC
    Får väl svara nja på den frågan. Korvens ändar böjer ju naturligt lite utåt från styret så man kan klämma in fingrarna mitt på "topsen" - det är ju mer bekvämt att hålla i "hörnen". Dock inte värre än med en traditionell styrväska som tex VO Champagne bag på front rack.

Av:
    ohellstrom
    Nej, det är inte plats att hålla händerna helt runt uppe på styret, så om man ofta håller där blir väskan begränsande.

Men väskan ligger mer eller mindre i linje med styret så det går utmärkt att vila handflatorna uppe på styret.

Av:
    NLC
    Två exempelbilder från dagens pendling.

1) Grepp runt överdelen av styret: Det går att knöka in fingrarna men det är inte så vidare bekvämt.
    DSC_0211.JPG

2) Handflatan på överdelen men fingrarna ovanpå väskan: Inte bara smidigare utan också suveränt om man vill klappa takten till kråksånger
    DSC_0212.JPG

Av:
    Spacekitty
    Ser bra ut. Jag är snart övertygad.

Av:
    Spacekitty
    Jo det blev en till mig också. Provpackat och kört runt ett par timmar på natten för att få rätta känslan.

Av:
    staine
    När jag körde fjös-20-milaren var det en som hade den lilla sadelväskan. Den såg ut att kränga en del i sidled? Något problem upplevde inte han men vad tycker ni andra?

Av:
    NLC
    "Lilla" sadelväskan på en 20-milare? Vad var det i, en picknick med duk & vin??

Av:
    staine
    NLC skrev:
    > "Lilla" sadelväskan på en 20-milare? Vad var det
    > i, en picknick med duk & vin??

Hehe, vet inte men han var en trovärdig cyklist iaf, drog på bra upp mot Sigtuna :)
    Nå, men svaret då? :P

Av:
    NLC
    Har inte provkört min dadelväska än, får be att återkomma om utfallet.

Av:
    jomper
    Här om dan var det sedelväska och nu är det dadelväska. Kul med så mycket nischade prylar.. :-)

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    ohellstrom
    jomper skrev:
    > Här om dan var det sedelväska och nu är det
    > dadelväska. Kul med så mycket nischade prylar..
    > :-)

persedelväska?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ