• Re: Apidura-väskor

Av:
    tinkerbell
    desmo skrev:
    tinkerbell skrev:
    desmo skrev:
    tinkerbell skrev:
    Hoppar in lite i tråden för ett råd, även om jag inte planerar att köra långa turer utan snarare många turer på under 10km... Pendling alltså.

Ska väskan demonteras två gånger per dag skulle jag bli ganska less på en "bikepackingväska" med massa remmar.
    Jag kör min mesta pendling med en Carradice Nelson Longflap http://www.carradice.co.uk tillsammans med ett stöd och snabbfäste: http://www.carradice.co.uk som gör det snabbt och enkelt att ta loss väskan och ta med den in på arbetsplatsen.
    Nja, den kommer att sitta kvar på cykeln, men tanken var att packa kläderna i en drybag för att enkelt kunna ta med sig innehållet in på jobb.

För övrigt gick det utmärkt att cykla 30 mil runt Vättern utan en enda väska på cykeln, å andra sidan såg man ju folk som verkade ha halva bohaget med sig på racern...

Jag förstår inte hur Vätternrundan kom in i diskussionen?

Men om du tänker dig drybag så finns väskor av "hölster"-modell. En sådan kanske skulle passa dig bra? Ett av flera exempel: http://www.wildcatgear.co.uk

Idén med "hölster" är väl fin till det börjar regna. Den drybag man då ska ta med sig från cykeln är allt annat än fräsch. Dessutom kändes den dyr. Priset som listar är utan drybag...

De 30 milen nämnde jag i förbifarten eftersom det tidigare i tråden diskuterats hur stora väskor man behöver på längre turer. Nu vet jag att vissa skribenter här inne anser att den sträckan är en fikarunda, men jag och en del andra anser att 30 mil för respekt med sig - oavsett om man rundar en känd vattensamling i mellansverige eller bara "råkar" cykla en vända.

Av:
    NLC
    desmo skrev:
    tinkerbell skrev:
    desmo skrev:
    tinkerbell skrev:
    Hoppar in lite i tråden för ett råd, även om jag inte planerar att köra långa turer utan snarare många turer på under 10km... Pendling alltså.

För övrigt gick det utmärkt att cykla 30 mil runt Vättern utan en enda väska på cykeln, å andra sidan såg man ju folk som verkade ha halva bohaget med sig på racern...

Jag förstår inte hur Vätternrundan kom in i diskussionen?

De 30 milen nämnde jag i förbifarten eftersom det tidigare i tråden diskuterats hur stora väskor man behöver på längre turer. Nu vet jag att vissa skribenter här inne anser att den sträckan är en fikarunda, men jag och en del andra anser att 30 mil för respekt med sig - oavsett om man rundar en känd vattensamling i mellansverige eller bara "råkar" cykla en vända.

Haha, jag vet att man även kan cykla 30 mil utan att fika =)

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    NLC
    Liten uppdatering ang (ram)väskorna med bild på öppningen för kabelgenomförning på Dry-versionen. Denna port sitter långt fram på undersidan av väskan, mot diagonalröret. Hade varit ännu fiffigare om insidan hade haft en liten ficka för batteripack så man inte behöver packa väskan full för att undvika en tung klump som kasar runt.

IMG_20170705_111554.jpg

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-07-05 11:19 av NLC.

Av:
    NLC
    Så när jag sen bytte till lilla ramväskan noterade jag att den vid främre fästet också hade en liten flärp man kunde vika upp och därunder glömdes en liknande kabelport. Denna sitter på ovansidan av väskan mot överrörets underkant.

IMG_20170705_112154.jpg

Av:
    ohellstrom
    Jag har den vanliga frame bag i storlek medium - den har en utgång för sladdar på ovansidan dvs där kronröret möter överröret. Håller med om att det kunde vara snitsigt att kunna fästa tyngre saker, som batterier, inne i väskan.

30 mil kan man cykla inte bara utan att fika, man måste inte äta alls...

Centralt när det kommer till packningsmängd är inte så mycket distansen utan hur mycket service man förväntar längs vägen, hur mycket tid man tänkt lägga på att uppsöka denna service och vilka omständigheter man vill kunna hantera utan att behöva söka skydd.

Av:
    Jocke77
    NLC skrev:
    Liten uppdatering ang (ram)väskorna med bild på öppningen för kabelgenomförning på Dry-versionen. Denna port sitter långt fram på undersidan av väskan, mot diagonalröret. Hade varit ännu fiffigare om insidan hade haft en liten ficka för batteripack så man inte behöver packa väskan full för att undvika en tung klump som kasar runt.

Man kanske kan modifiera väskan lite själv? Tex att limma dit en bit av den mjuka sidan av ett kardborreband och sätta den andra på powerbanken, kan ju sättas med gummiband om man inte vill limma.

Förstår om de inte vill ha specialfickor i väskan för risken är ju att fickan inte passar särskilt många saker/behov.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-07-05 12:11 av Jocke77.

Av:
    NLC
    Japp, det finns modifieringsmöjligheter. Sjävhäftande kardborrebitar är en variant, en annan tanke jag hade var att med en liten hälla på insidan kan man "strappa" fast med (elastisk) kardborrerem.

Av:
    Jocke77
    Idag damp ett paket ner med lite väskor för semesterns äventyr.

http://imgur.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-07-07 21:01 av Jocke77.

Av:
    nieves
    Tack för bilderna och input!

Av:
    NLC
    Matpungen funkar även utmärkt som drickahållare

DSC_1891.jpg

Av:
    gabbeon
    Är det någon vänlig själ som skulle kunna tänka sig att låna/hyra mig en sadel- och/eller en styrväska nästa vecka? Planerar lite kreditkortstouring med en polare, vore skönt att slippa ryggsäck för det lilla jag tänker ha med mig.

Gbg med omnejd helst.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-07-10 10:51 av gabbeon.

Av:
    ohellstrom
    NLC skrev:
    Matpungen funkar även utmärkt som drickahållare

Det blir dock besvärligt om man vill blanda kanelgifflar och Ahlgrens bilar... man bör överväga en stereouppsättning för så pass avancerade snackskombinationer.

Av:
    Henrik_E
    Vad händer om det börjar regna när man har pungen full av bilar?

Av:
    NLC
    Det finns i huvudsak tre alternativ:
    1) mula in hela kalaset i munnen och tugga
    2) stoppa ner fingrarna i en gojsig godisgegga
    3) använd en liten 1L-frys/plastpåse som liner i pungen och se till att dess öppning är vikt lite nedåt.

Alternativt 3 funkar även bra om man snabbt vill kunna byta "tillbehör" enligt ovan bild.

Av:
    ohellstrom
    Jag körde med 3) men det räckte inte riktigt till i den norska monsunen. Jag är dock inte den som är den så jag fortsatte glatt med 2).

Av:
    Freddie L
    NLC skrev:
    3) använd en liten 1L-frys/plastpåse som liner i pungen och se till att dess öppning är vikt lite nedåt.

Alternativt 3 funkar även bra om man snabbt vill kunna byta "tillbehör" enligt ovan bild.
    4) Bryta, beställa en taxi, och köpa nytt godis att avnjuta i Tv-soffan? Jag har ju aldrig cyklat långt, men det känns ju som att blött godis måste vara bland det värsta man kan råka ut för?

/Fredrik

Av:
    ohellstrom
    Freddie L skrev:
    NLC skrev:

4) Bryta, beställa en taxi, och köpa nytt godis att avnjuta i Tv-soffan? Jag har ju aldrig cyklat långt, men det känns ju som att blött godis måste vara bland det värsta man kan råka ut för?

Jag har hört ganska många mer eller mindre dåliga ursäkter att bryta men jag känner faktiskt inte till någon som brutit p.g.a. att godiset blivit blött. Folk har olika komfortzon...

Av:
    NLC
    Blöta chips tänker jag spontant är värre. Ang blött godis så tycker jag det var svårare att vid regn hålla småbilarna (och allt annat) torra i Apiduras påhängsväska för styrrullen a.k.a "necessären". Därför har jag nu istället en sådan i modell "dry"

Av:
    ohellstrom
    NLC skrev:
    Blöta chips tänker jag spontant är värre. quote]

Det finns väl nån randotråd som är mer lämplig visserligen men när vi nu ändå är vid ämnet - det är väl för fan ingen som har med sig chips som cykelsnacks?

Av:
    Azog
    ohellstrom skrev:
    NLC skrev:

Det finns väl nån randotråd som är mer lämplig visserligen men när vi nu ändå är vid ämnet - det är väl för fan ingen som har med sig chips som cykelsnacks?

Tja, det är populärt som ultralöpningskontroll-käk, så det borde ju fungera. Men det är kanske lite skrymmande...

Av:
    Singular
    Azog skrev:
    ohellstrom skrev:
    NLC skrev:

Tja, det är populärt som ultralöpningskontroll-käk, så det borde ju fungera. Men det är kanske lite skrymmande...

Sergeantstipset; chips är förbannat bra att ha i ryggan - det är inte bara knökat med energi och väldigt gott (vilket gör en glad), det är dessutom rätt mycket salt vilket är en fröjd när man rört på sig ett tag. Som bonus brinner det förbaskat bra, vilket gör det till ett effektivt tändmedel för en liten brasa.

För att göra det rätt mycket mindre skrymmande, stick ett litet hål i påsen och pressa ut all luft och vill man ta det till nästa nivå slår man sen sönder alla chips till smulor (så tar det en bråkdel av platsen), men då ätes med fördel antingen med hällteknik ur påsen alternativt med sked. Briljant!

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    ohellstrom
    Azog skrev:
    ohellstrom skrev:
    NLC skrev:

Ja precis, tänker att det är lämpligare som kontrollsnacks.

Av:
    Cujo
    Nu fylleciterar ni hela bunten! Avgå alla!

Av:
    clnr
    Cujo skrev:
    Nu fylleciterar ni hela bunten! Avgå alla!

Håller med!

Ett forum, flera fora

Av:
    ohellstrom
    Okej, då släpper vi snacksdiskussionen.

Körde min första riktiga tur med sadelväskan - Large Dry - i helgen. 400km från Köpenhamn till Vänersborg (avhandlat i relativ detalj i annan tråd).

I väskan hade jag:
    - bivvy bag
    - shorts
    - t-shirt
    - kalsonger
    - skor (vivobarefoot, väldigt lätta och mjuka)
    - mössa
    - jacka (puffjacka, lätt men ändå ganska stor volym)
    - lite godis

Med detta var väskan ganska full, även om mer våld givetvis hade kunnat bereda plats till ännu mer saker. Säg att man inte behöver ha sovsaker med så rymmer väskan lätt de civilkläder man kan behöva för en helg.

Den funkade utmärkt. Upplevde inget irriterande vaggande trots full väska. Jag kan märka väskan mot insidan av låren men utan att det stör vare sig mig eller byxorna.

Då det inte regnade i nämnvärd utsträckning kan jag inte uttala mig om faktisk vattentäthet.
    - fickplunta

Av:
    NLC
    Fråga: (vilken jag naturligtvis kunde ställt tidigare) Om man packar den så full som rullstängningen medger, hur mycket extrarem blir det kvar på fästena då? På min Saddle Pack Compact upplever jag remmarna som relativt långa i förhållande till hur stor (eller avsaknad av stor) väskan kan bli, det blir rätt snäv range mellan störst och minst helt enkelt.

Av:
    me.I.am
    sadelväskan - Large Dry. Kollade och jämförde stora sadelväskor för ett tag sen. Fick då intrycket av bilder att Ortliebs hade lampfäste som funkade oavsett hur mycket/lite man rullade ihop den. Vilket Apiduras verkar sakna. Stämmer det med verkligheten?

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    iddqd
    Skaffade en apidura dry uppsättning, samt har också beställt en Alpkit uppsättning av deras svetsade version. Ska bli intressant att jämföra när alpkit kostar strax under hälften.

Av:
    NLC
    me.I.am skrev:
    sadelväskan - Large Dry. Kollade och jämförde stora sadelväskor för ett tag sen. Fick då intrycket av bilder att Ortliebs hade lampfäste som funkade oavsett hur mycket/lite man rullade ihop den. Vilket Apiduras verkar sakna. Stämmer det med verkligheten?

Det är min uppfattning ja, i alla fall om lampan inte har ett riktbart fäste. Nu kör jag iofs mycket hellre med lampan längre ner för att inte bakomvarande cyklist ska se ut som renen Rudolf men ibland är ju bara fler och mer roligare.

Av:
    Jocke77
    iddqd skrev:
    Skaffade en apidura dry uppsättning, samt har också beställt en Alpkit uppsättning av deras svetsade version. Ska bli intressant att jämföra när alpkit kostar strax under hälften.

Kul, du får återkomma med en recension av Alpkitväskorna när du använt dem ett tag. För egen del så är jag för "fåfäng" så Alpkit är inte intressant så länge de ser ut att vara sydda i stentvättat jeanstyg :-)

Av:
    iddqd
    Jocke77 skrev:
    iddqd skrev:

Kul, du får återkomma med en recension av Alpkitväskorna när du använt dem ett tag. För egen del så är jag för "fåfäng" så Alpkit är inte intressant så länge de ser ut att vara sydda i stentvättat jeanstyg :-)

Lustigt att du säger det, tänkte nästan samma sak om apiduras gula kontrastfärg och hexagonmönster :D

Av:
    Arsozath
    Den här tråden är dålig för min ekonomi :(

Av:
    Jocke77
    iddqd skrev:
    Lustigt att du säger det, tänkte nästan samma sak om apiduras gula kontrastfärg och hexagonmönster :D

Haha, tur det finns något för alla smaker och stilar :-D

Av:
    staine
    Vilken baklampa är bäst för sadelväskan? Hur fäster man den/dem så de inte hänger och slänger? De ska ju gärna kunna sättas på lite olika ställen beroende på hur fylld väskan är.

Av:
    Jeppe_E
    staine skrev:
    Vilken baklampa är bäst för sadelväskan? Hur fäster man den/dem så de inte hänger och slänger? De ska ju gärna kunna sättas på lite olika ställen beroende på hur fylld väskan är.

Jag kör med en enkel biltemalampa med clips. Tror det finns en bild i tråden på den. Väskan har två eller tre olika infästningar, beroende på hur fylld väskan är.

https://happyride.se

Edit: Förtydligande; Jag har en fast monterad lampa som jag normalt använder. Den som sitter på väskan är en backup, i fall jag skulle cykla så långsamt att batterierna tar slut i den ordinarie lampan som sitter på ramen.

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-07-11 13:45 av Jeppe_E.

Av:
    Jocke77
    staine skrev:

Jag kör med en liten ledlampa med clips som jag köpte på Clas Ohlson. Den är nog gjord för att sätta på kläder osv men helt perfekt storlek för att fästa på sadelväskor.

http://www.clasohlson.com

Av:
    ohellstrom
    NLC skrev:
    me.I.am skrev:

Det är min uppfattning ja, i alla fall om lampan inte har ett riktbart fäste. Nu kör jag iofs mycket hellre med lampan längre ner för att inte bakomvarande cyklist ska se ut som renen Rudolf men ibland är ju bara fler och mer roligare.

Jag kör också med lampan fäst på vänster sadelstag, långt ner. Även om man aldrig har någon på rulle i mörka natten så tycker jag infästningen blir mer stabil vilket gör att man kan använda en större lampa.

Av:
    garfunkel
    Någon som använder saddle pack för pendling? Börjar tröttna på ryggsäcken. Har sällan behov att ha laptop med mig utan endast kläder. Skor har jag på jobbet.

Av:
    NLC
    Tänker spontant att en med snabbfäste, typ Ortlieb Classic, borde vara att föredra om man behöver ta med sig väskan från där man parkerar cykeln.

Av:
    Henrik_E
    garfunkel skrev:
    Någon som använder saddle pack för pendling? Börjar tröttna på ryggsäcken. Har sällan behov att ha laptop med mig utan endast kläder. Skor har jag på jobbet.
    Tror att av och påmonteringsprocessen skulle bli ett rejält irritationsmoment i längden. Restraps variant med ett hölster och en lös drybag funkar nog bättre i pendlarsyfte. Tror Specialized har något liknande också.

Av:
    tinkerbell
    Borde väl gå att packa innehåller i en väska i väskan så att säga, kläder vill man ju ändå gärna ha torra när man kommer fram. Min plan var att packa allt i en drybag som jag sedan stoppar i sadelväskan, då är det enkelt att bara plocka med drybagen. Nackdelen är att sadelväskan inte sitter kvar när man ska cykla hem om cykeln parkeras på en plats med stor stöldrisk.

Av:
    frause
    garfunkel skrev:

Ja ibland, men har "uniform" och tvättmöjligheter på jobbet, så har inte regelbundet behov av klädtransport. Har inomhusparkering med väldigt låg stöldrisk, så den får sitta kvar på cykeln. Gillar inte ryggsäck.

Tycker det funkar bra. Man får med sig en hel del och kombinerat med en rygga i spinnakerduk kan man handla en hel del på hemvägen utan problem. Tunga grejer (5-6 ölflaskor tex) i sadelväskan och resten i ryggan.

Av:
    NLC
    tinkerbell skrev:
    Borde väl gå att packa innehåller i en väska i väskan så att säga, kläder vill man ju ändå gärna ha torra när man kommer fram. Min plan var att packa allt i en drybag som jag sedan stoppar i sadelväskan, då är det enkelt att bara plocka med drybagen. Nackdelen är att sadelväskan inte sitter kvar när man ska cykla hem om cykeln parkeras på en plats med stor stöldrisk.

Packar alltid i påsar/drybags när jag kör långturer med mina Apiduras-väskor, men det som funkar sämre med sadelväskan är att fylla ut det oregelbundna utrymmet om man inte komprimerar "på plats" - lättare i styrrullen som är mer uniform.

Av:
    ohellstrom
    Beror väl lite på vad för kläder man behöver ha med till jobbet. Man lär inte få in speciellt många nystrukna skjortor i varken en sadelväska eller styrväska.

Om man har en mindre formell arbetsplats är det ju ganska enkelt att pressa in en påse med tröjor och kalsonger, oavsett om man väljer fram- eller bakväska.

Av:
    tinkerbell
    NLC skrev:
    tinkerbell skrev:

Packar alltid i påsar/drybags när jag kör långturer med mina Apiduras-väskor, men det som funkar sämre med sadelväskan är att fylla ut det oregelbundna utrymmet om man inte komprimerar "på plats" - lättare i styrrullen som är mer uniform.

Har själv funderingar på en Topeak Backloader och som jag har tolkat informationen så har den en drybag som standard, det innebär väl att den är formsydd för väskan får man hoppas. Alpkit har också en drybag som ska passa deras sadelväska. Nu handlar iofs tråden om Apidura så du har såklart en poäng - för att inte tala om erfarenhet från verkligheten.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in