• Re: Apidura-väskor

Av:
    Jocke77
    garfunkel skrev:
    Någon som använder saddle pack för pendling? Börjar tröttna på ryggsäcken. Har sällan behov att ha laptop med mig utan endast kläder. Skor har jag på jobbet.

Jag har gångavstånd till jobbet och cyklar sällan men min sambo cyklar. Hon köpte en liten sadelväska (11L) för några veckor sedan och har pendlat med den 3-4 ggr och säger att den är suverän, hon gillar den mkt bättre än ryggsäck. Den blir mer stabil om man bara packar kläder eftersom den kan komprimeras mer än om man packar i skor också. Hon kan ha cykeln inne på företaget där hon arbetar och har packat i en plastpåse så hon slipper ta av väskan.

Av:
    Mange.
    använder en ortlieb styrväska för pendling, den är grymt bra för mina behov.

My bike, without me, is useless.
    Without my bike, I am useless.

Av:
    mazeson
    Nu var det ju det här en Apidura-tråd... men ok.
    Använder en Carradice Carradry för pendling (fvb m tåg), som fungerar suveränt. Med axelrem så fungerar den utmärkt att bära. Kan t o m knö ner en dator där vid behov, plus ombyte och skor (volym 12l enl Carradice), och supersnabb att sätta på och ta av med snabbfäste på cykelen. Apidura skulle jag inte välja för pendling.

IMG_4634.JPG

Av:
    ohellstrom
    Har nu hårdtestat saddle bag dry i Norge - den ÄR vattentät.

Är på en längre utflykt och har monterat alla apiduraprodukter jag äger och tycker det ger en bra balans på cykeln, lätt att komma åt det man behöver (om man minns var man lagt det) och utmärkt packvolym.

Saddlebag dry L (sovsäck, civilkläder)
    Frame bag M (mat, batteripack, småsaker)
    Handlebar bag compact (extra cykelkläder)
    Accessories bag (reservdelar, civilskor etc)
    Top tube bag small (snacks)
    Food pouch small (växlande bruk för snacks, telefon, skräp... väldigt praktisk)

Vid tillfälle kommer jag nog komplettera med dry handlebar bag. Det är betydligt mer platseffektivt att slippa använda extra dry bags till sina kläder.

Edit: bild
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-08-02 07:45 av ohellstrom.

IMG_8720.JPG

Av:
    desmo
    Finns det någon bra anledning att välja den vanliga Apidura framför Dry Apidura?

Av:
    iddqd
    Har kört en vecka i Lofoten med hela dry serien (Och min fru körde Alpkits vattentäta serie).

Allt är en lång historia och skulle nog kunna skriva en halv uppsats om det utan problem. Kan skriva lite mer ingående ikväll.
    Två apidura väskor har gått sönder, sadelväskan innan första rundan. Alpkit har varit en glädjande överraskning.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-08-15 09:14 av iddqd.

IMG_3812.JPG

Av:
    Jeppe_E
    iddqd skrev:
    Har kört en vecka i Lofoten med hela dry serien (Och min fru körde Alpkits vattentäta serie).

Allt är en lång historia och skulle nog kunna skriva en halv uppsats om det utan problem. Kan skriva lite mer ingående ikväll.
    Två apidura väskor har gått sönder, sadelväskan innan första rundan. Alpkit har varit en glädjande överraskning.

Solklar reklamation. Har haft mina Apidura i två år och är fortfarande hela. Har blivit en och annan tur med dem.

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    ohellstrom
    Jeppe_E skrev:
    iddqd skrev:

Solklar reklamation. Har haft mina Apidura i två år och är fortfarande hela. Har blivit en och annan tur med dem.

Enig, jag drog av ett spänne på min styrväska en gång och apidura skickade en ny utan snack.

Av:
    ohellstrom
    desmo skrev:
    Finns det någon bra anledning att välja den vanliga Apidura framför Dry Apidura?

Bra fråga.... de är lättare. Dessutom torkar de väldigt fort, både utvändigt och invändigt, när det slutar regna. Får man in vatten i en vattentät väska blir den "aldrig" torr. Så den vanliga, kombinerat med några invändiga packpåsar, är fortfarande ett bra alternativ i många lägen.

Av:
    iddqd
    Första väskan reklamerades utan problem. Det var en förstärkningssöm till fästbandet för rullöppninge som släppte, den andra var ett jack rakt igenom styrväskan, som jag inte kan härleda. Lagades med slangkit. Nu har Apidura skickat ett lagningskit för den typen av väskor.
    Väldigt snabb kundservice har de om inget annat.
    Därav lite skeptisk. Får se hur de håller i långa loppet, men verkar helt klart lite omtåliga

Har även varit i kontakt med alpkit, men det visade sig att deras sadelväska var gjord för 27mm sadelstolpe, vilket blev lite bökigt på frugans cykel som har 30 nånting.
    Skärmavbild 2017-08-15 kl. 10.06.00.png
    Skärmavbild 2017-08-15 kl. 10.06.07.png

Av:
    Jocke77
    iddqd skrev:

Trist. Jag var ute i helgen på mtb med två kompisar och kompletterade med en extra spännrem runt sadelväskan och sadeln för jag var orolig att något skulle gå sönder när vi åkte stig eller snabba utförslöpor på grus med "tvättbräda". Jag körde HT med de andra körde FS och de tyckte inte alls att det kändes oroande.

Av:
    Jeppe_E
    iddqd skrev:
    Första väskan reklamerades utan problem. Det var en förstärkningssöm till fästbandet för rullöppninge som släppte, den andra var ett jack rakt igenom styrväskan, som jag inte kan härleda. .

Det ser ut som att du varit emot någonting vasst. Smutsfläcken tyder ju på att något skrapats emot. Men men..

Av:
    AndreasVH
    iddqd skrev:
    ...min fru körde Alpkits vattentäta serie...har varit en glädjande överraskning.

De där nya som är i grå färg? De ser ju faktiskt väldigt bra ut och jag är sugen på både sadel- och styrväska.

Av:
    iddqd
    Ja det stämmer!
    De har onödigt korta kardborre straps som hade tendens att gå upp, eftersom dom var bara var testade på 27mm. Utöver det var att den hade en tendens att sitta väldigt horisontalt och vikas sig lite på mitten. Men för halva priset jämfört med Apidura så kändes dom som ett kap. (tot 1700:- för alla tre)
    Vi körde i monsunregn från kiruna och allt var torrt och fint.

Lite featuresfattigare än apidura och inte lika formhållande. Får se hur dom tåler lite mer åkande.

En annan aspekt av dry koncepten är att dom är otroligt enkla att rengöra efter ler- och grusåkande. Var toppen eftersom vi skulle ha in dem i våra boende på de olika ställen. Apidura klart lättast totalvikt, alpkit lite tyngre och matigare material.
    IMG_3899.JPG
    IMG_3896.JPG

Av:
    desmo
    Lite OT: Men finns det någon väska/tillverkare som sitter mer vertikalt? Jag tänker att det vore bra för stabiliteten att den satt längre ner längs sadelstolpen innan den viker "bakåt".
    Apidura ser tex ut att sitta mer vertikalt än Alpkit på de senaste bilderna.

Av:
    Jeppe_E
    Jag upplever min sadelväska från Apidura som hyfsat stabil. Det är ju inte så att man ställer sig upp och spurtar ;)

IMG_4828.jpg

Sitter man ner och cyklar rör den sig inte alls i sidled.

Av:
    desmo
    Tänkte något åt detta hållet, hoppas ni förstår.

IMG_4828_mod.jpg

Av:
    revben
    Desmo, kolla rogue panda picketpost.

Av:
    Jocke77
    iddqd skrev:

Vad hände?

Av:
    desmo
    Är Apidura otrendigt nu? Tre annonser på happy:

apdidura.jpg

Av:
    NLC
    Nu är väl sommaren över =)

Men ja, både Alpkit, Vaude mfl har ju gett sig in i samma segment. Letar själv efter en låg och lång topprörsväska med väldigt lågt fäste fram (så det funkar även under en slammad stam). I övrigt var ramväskorna (från Apidura) helt klart ett steg upp i användbarhet vs handlebar roll + necessären, ångrar lite att jag inte köpte dem tidigare.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    desmo
    NLC skrev:
    Nu är väl sommaren över =)

Men ja, både Alpkit, Vaude mfl har ju gett sig in i samma segment. Letar själv efter en låg och lång topprörsväska med väldigt lågt fäste fram (så det funkar även under en slammad stam). I övrigt var ramväskorna (från Apidura) helt klart ett steg upp i användbarhet vs handlebar roll + necessären, ångrar lite att jag inte köpte dem tidigare.

Tror tyvärr inte att jag får plats med ramväska i min pytteram.
    Skriv gärna om du hittar något bra för överröret.
    Funderar för eget bruk på typ Apidura Compact sadelväska samt en "rulle" typ https://www.mackworkshop.com och modifiera den på något sätt för att köra Apiduras necessär för de få gånger jag måste ha med lite mer grejer.

Av:
    ohellstrom
    Haha ja, man kan undra hur många bortflugna drömmar det bor bakom varje adventure bike och bikepacking-väska som säljs...

Enig med NLC (ja, jag är ju oftast det) i att ramväska är väldigt bra om man ska köra lätt (dvs med bara en väska). Mat, reservdelar, batterier etc är väldigt lättåtkomliga.

Ska man ha med skrymmande packning (varma kläder eller sovsäck tex) behövs en styrrulle eller sadelväska.

Av:
    Jeppe_E
    desmo skrev:
    Är Apidura otrendigt nu? Tre annonser på happy:

Snarare så att de kanske inte passade eller att köpsuget för att köpa något blev för stort? ;)

Nytt eller nästan nytt till premiumpriser :)

desmo skrev:
    Tror tyvärr inte att jag får plats med ramväska i min pytteram.
    Skriv gärna om du hittar något bra för överröret.

Menar du att denna: https://www.apidura.com
    är för stor för din ram? enligt uppgift passar den 46-50 ramar. 43 cm med minimalt styrrör.

Av:
    desmo
    Jeppe_E skrev:
    är för stor för din ram? enligt uppgift passar den 46-50 ramar. 43 cm med minimalt styrrör.

Jag ska självklart mäta när jag fått ihop cykel. Bilder på hur den såg ut i tidigare ägares form finns i detta inlägget: https://happyride.se
    Kanske går om jag nöjer mig med 500ml-flaska på sadelröret. Hade det inte varit för klämman för framväxeln hade jag kunnat flytta ner stället lite. Måste mäta som sagt.

Av:
    Jeppe_E
    desmo skrev:
    Jeppe_E skrev:

Jag ska självklart mäta när jag fått ihop cykel. Bilder på hur den såg ut i tidigare ägares form finns i detta inlägget: https://happyride.se
    Kanske går om jag nöjer mig med 500ml-flaska på sadelröret. Hade det inte varit för klämman för framväxeln hade jag kunnat flytta ner stället lite. Måste mäta som sagt.

SKS Slidecage. Man tar ut flaskan åt sidan. :)

Av:
    staine
    Ramväska, är det verkligen ingen som störs av att den kan skava mot benen om den är lite tjockpackad?
    Har ingen själv men funderar.

Av:
    ohellstrom
    staine skrev:
    Ramväska, är det verkligen ingen som störs av att den kan skava mot benen om den är lite tjockpackad?

Om man proppar den för full ja. Men vid normal fyllningsgrad går det fint och då har jag ändå randosveriges kanske största lårmuskler 😉

Av:
    iddqd
    staine skrev:

Mina enorma vader drar i ibland, men har inte stört mig. Möjligen när jag hade benvärmare på vilket resulterade i ett lite högre ljud än utan.

Av:
    staine
    Jaha. Jag vill gärna smeka överröret med knäna men det kanske funkar ändå.
    Åas så tar ju sadelväskan ett halvt bohag så ingen större stress :)

Av:
    Yonna
    staine skrev:
    No problem med en fattie :)

Av:
    Jeppe_E
    staine skrev:

Trampa ordentligt istället, så är det inte ett problem :p

Av:
    Jocke77
    iddqd skrev:

Nu får du skriva lite mer ingående. Undrar ju givetvis vad som hände efter den "cliffhangern" :-)

Av:
    nisseson
    Jocke77 skrev:
    iddqd skrev:

Nu får du skriva lite mer ingående. Undrar ju givetvis vad som hände efter den "cliffhangern" :-)

Se inlägg längre upp i tråden.

Av:
    Jocke77
    nisseson skrev:
    Jocke77 skrev:
    iddqd skrev:

Jag har läst allt men trodde nog inte att det var inlägget om vad som hände på turen om du menar följande:

"Första väskan reklamerades utan problem. Det var en förstärkningssöm till fästbandet för rullöppninge som släppte, den andra var ett jack rakt igenom styrväskan, som jag inte kan härleda. Lagades med slangkit. Nu har Apidura skickat ett lagningskit för den typen av väskor.
    Därav lite skeptisk. Får se hur de håller i långa loppet, men verkar helt klart lite omtåliga "

Väntade på en längre RR med tanke på att OP skrev att han skulle kunna skriva en halv uppsats :-D

Av:
    nisseson
    Jocke77 skrev:
    nisseson skrev:
    Jocke77 skrev:
    iddqd skrev:

Jag har läst allt men trodde nog inte att det var inlägget om vad som hände på turen om du menar följande:

"Första väskan reklamerades utan problem. Det var en förstärkningssöm till fästbandet för rullöppninge som släppte, den andra var ett jack rakt igenom styrväskan, som jag inte kan härleda. Lagades med slangkit. Nu har Apidura skickat ett lagningskit för den typen av väskor.
    Därav lite skeptisk. Får se hur de håller i långa loppet, men verkar helt klart lite omtåliga "

Väntade på en längre RR med tanke på att OP skrev att han skulle kunna skriva en halv uppsats :-D

Aha, då är jag med. :-)

Av:
    iddqd
    Jocke77 skrev:
    nisseson skrev:
    Jocke77 skrev:
    iddqd skrev:

Blir ingen RR, men kan skriva lite mer ingående om vad jag tycker om de olika väsktillverkarnas produkter.

Av:
    me.I.am
    iddqd skrev:
    Blir ingen RR, men kan skriva lite mer ingående om vad jag tycker om de olika väsktillverkarnas produkter.

Ja tack! Är på G att investera i ramväska och/eller stor sadelväska. Hittills är Apidura och Ortlieb hetaste kandidaterna.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    desmo
    Jag har nu monterat flaskställ på cykeln.
    På bilden är det 750ml-flaskor.
    Flaskan på sadelröret borde gå att flytta ner närmare vevpartiet.
    På diagnoalröret skulle jag kunna ha en sidomatad hållare (eller mindre flaska, men känns dumt att snåla på vätska).
    Som det ser ut idag har jag ca 8cm frigång mot överröret från främre flaska.

Någon som sitter inne på förslag på bra väskkonfigurationer?
    Inte ens restraps lilla väska passar: https://restrap.co.uk

IMG_2984.JPG

Av:
    freddiesan
    desmo skrev:

Det är en fantastisk Soulcraft du har men ett bra exempel på problematiken de flesta ramar med sluttande överrör råkar ut för. Designade min packcykel för att maximera utrymmet i främre triangeln. Fick hjälp av Gramm som tillverkar ramväskor för hand i Tyskland. Har dessutom Revelate Gas Tank på överröret. Mycket nöjd:
    IMG_6338.JPG

Av:
    desmo
    freddiesan skrev:
    desmo skrev:

Det är en fantastisk Soulcraft du har men ett bra exempel på problematiken de flesta ramar med sluttande överrör råkar ut för. Designade min packcykel för att maximera utrymmet i främre triangeln. Fick hjälp av Gramm som tillverkar ramväskor för hand i Tyskland. Har dessutom Revelate Gas Tank på överröret. Mycket nöjd:

Det är inte bara sluttande överrör, den är dessutom i barnstorlek (lagom för mig på 168).
    Jag kanske får överge mina planer på ramväska. Jag tror jag kommer klara mig bra på en sadelväska, en topprörsväska, och en liten liten ramväska. Jag har faktiskt spanat på Gramm tidigare, eventuellt skulle ju deras triangelväska http://www.gramm-tourpacking.com passa som liten ramväska.

Av:
    Steel is Real
    desmo skrev:

...Inte ens restraps lilla väska passar: https://restrap.co.uk

Jag har samma problematik med liten triangel på min Kaffenback. Valde ändå en Restrap small. Den funkar bra men tar då bara en liten flaska på diagonalröret. Om du bor i Sthlm så säljs den över disk på 116 Bike Shop där du kan testa innan köp.
    Restrap.JPG

Av:
    ohellstrom
    Beroende på hur mycket lårmuskler man har kan det vara en möjlighet att använda en topprörsväska mor sadelstolpen också.

Av:
    Mange.
    restrap custom-syr även på beställning

My bike, without me, is useless.
    Without my bike, I am useless.

Av:
    desmo
    Tack för förslag.

Jag tror inte jag vill ha en topprörsväska mot sadelstolpen. Jag har tjocka låt och irriterat mig om det tar emot.

Custom är alltid ett alternativ. Kanske kan övertala sambon att hjälpa till!

Annan fråga, ingen som sett en universiell varitant på Specialized Diverge Swat-box? https://gzmyu4ma9b-flywheel.netdna-ssl.com

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in