• Re: Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Av:
    Crossmax
    JesperA skrev:
    Har testat endel däck nu sedan jag blev skogs-mulle & måste säga att Schwalbe är extremt överskattat, förstår verkligen inte varför folk ofta sätter dom på sin #1 lista, speciellt inte efter att ha testat Vittoria däck.

Schwalbe har värdelös QC, har fått ovala däck flera gånger, ibland med "blåsor" (inte extremt visuella men roterar man däcket snabbt så ser man högre områden), dessutom är dom sällan rakt spårade (vobblar från sida till sida). Ofta lyckas man också köra av en dubb, som blir lixom avskurna. Dessutom, om man lämnar Schwale däck utan uppsikt i ett par månader så torkar dom ut & blir lika spröda som Korvbrödsbagarns korvbröd, smular sönder som fnöske. Dom håller mellan 50-100 mil också så man får lägga 40 tusen miljarder kronor på däck varje år om man kör med Schwalbe.

Continental håller i all oändlighet i jämförelse & rullar minst lika bra eller bättre men är ofta stenhårda. Vittoria håller 10% bättre än Schwalbe men har grym QC, snabba & följer underlaget extremt bra, speciellt high volume däcken.

Maxxis rullar ganska mycket sämre men håller också i en evighet jämfört med Schwalbe & känns dessutom som att köra på moln.

Så varför höjer folk Schwalbe till skyarna???? Dom kan inte undgått att märka av alla negativa aspekter med Schwalbe däck?
    Håller med om att Schwalbes QC är under all kritik, märks främst på de enorma variationer i vikt från ett exemplar till ett annat. Däremot har jag aldrig råkat ut för ovala däck, eller blåsor. Avslitna dobbar och torrt gummi upplevde jag när jag körde deras gamla gummi "Trailstar" på vintern, men inte på deras Addix-däck.

Gäller dina kommentarer om hållbarhet de nya Addix-gummina eller de tidigare Pacestar/Trailstar? Upplever Addix Soft och Speedgrip som hållbara, absolut i nivå med Maxxis 3C MaxxTerra respektive Dual. Du kommer nog aldrig hitta ett däck som både är extremt långlivat och bjuder på det grepp man förväntar sig från moderna stigdäck, det är bara att acceptera att det är en förbrukningsvara.

Förutom dålig QC så är mitt största problem med Schwalbe att de inte erbjuder en större variation i sina olika casings/mönster/gummiblandningar. Högt upp på min önskelista är exempelvis Nobby Nic i SuperGravity Speedgrip och samma för Rock Razor. Men Schwalbe verkar tycka att om man har behov av SG så vill man automatiskt ha "Soft" eller mjukare.

---------------------------------------------------

Av:
    Maakus
    Luthman Photography skrev:
    Mårten skrev:
    Fast alltså, jag har aldrig upplevt några problem med Schwalbe.

Däremot har jag slitit loss otaliga kantdubb från Maxxis... Samtidigt, ibland håller dom rätt länge. Även om dom ser trötta ut.

Det är ju ett par säsonger kvar i den där sulan.

Det där är ju i princip ett Minion SS. Värsta sommardäcket!

Av:
    Mårten
    Luthman Photography skrev:
    Mårten skrev:
    Fast alltså, jag har aldrig upplevt några problem med Schwalbe.

Däremot har jag slitit loss otaliga kantdubb från Maxxis... Samtidigt, ibland håller dom rätt länge. Även om dom ser trötta ut.

Det är ju ett par säsonger kvar i den där sulan.

Hehe, nja, det pensionerades när bilden togs. För tio år sedan, på den tiden jag faktiskt cyklade.

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Av:
    toga
    Kanske var gröten till frukost, eller att de senaste två rundorna har varit i gegga, men vilken skillnad i rull det var med Aggressor istället för Hans Dampf soft. Ja, jag hajar att det är ett helt annat däck. men trodde inte att jag skulle uppleva sådan stor skillnad.

10 PR blev det.

Av:
    Crossmax
    Du satte på Aggressor istället för Hans Dampf och satte 10 PR? Hmm...

---------------------------------------------------

Av:
    Mårten
    Crossmax skrev:

Sounds legit?

---
    Krumbumballe

Av:
    toga
    Crossmax skrev:
    Ja, nu tackar jag inte Aggressor för 10 PR. Har uppenbarligen inte tryckt på lika mycket som idag, men det kändes jäkligt bra i dag och det bidrog däcket till.

Av:
    jofahjalm
    Placebo är grymt, men Aggressor rullar fortfarande bra mycket bättre jämfört med ett Damp-Hasse.

Av:
    lundatok
    Specialized Ground Control 2.6 GRID var 60 över gubbarna och 62 över kroppen. Nymonterade slanglöst på en 30 mm fälg vid 2 bara tryck.

Jag tyckte de var bra, inte alls lika mycket grepp som Butcher/Purgatory som de ersatte men fullt tillräckligt i Hellas. Får se hur de känns i blöta när jag får gå ner i tryck lite.

Av:
    Rattnalle
    lundatok skrev:
    Specialized Ground Control 2.6 GRID var 60 över gubbarna och 62 över kroppen. Nymonterade slanglöst på en 30 mm fälg vid 2 bara tryck.

Jag tyckte de var bra, inte alls lika mycket grepp som Butcher/Purgatory som de ersatte men fullt tillräckligt i Hellas. Får se hur de känns i blöta när jag får gå ner i tryck lite.
    Dvs egentligen inte nämnvärt större än en riktig 2,4. Är spesh det nya Maxxis när det gäller att mäta däck konsekvent?

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    VKruger
    lundatok skrev:

Gött! Jag har lite funderingar på Butcher fram och GC bak, vad tro du/ni om den kombon?

Av:
    viggen
    VKruger skrev:
    Gött! Jag har lite funderingar på Butcher fram och GC bak, vad tro du/ni om den kombon?

Jag skulle sätta Hillbilly fram istället för Butcher, har provat bägge fram och även kört Butcher/Butcher. Även fast HB marknadsförs som ett mer "rent" ler/regndäck så rullar det extremt bra och är inte trögtrampat. Lite av ett mer aggressivt Magic Mary men inte lika "glest" som Maxxis Shorty.
    Kör själv Butcher/Hillbilly (bak/fram) på min ht och Eliminator (Spec)/Hellkat pro (Kenda) på fullgungaren.

Av:
    xdr
    Vad tror ni om att köra Magic Mary addix soft apex + hasse dampf addix speedgrip som stigcykling/trenduro combo? Jag har ju precis begåvats med en sk lön, helt plötsligt behöver jag inte köra på 3 år gamla torra däck. Jag körde Magic Mary i Järvsö i helgen, jag upplevde dem som väldans trevliga däck. Har jag blivit lurad av snigelfart och 200mm fjädringsväg eller funkar de bra på vanliga hojjen också? Kör 3-4 år gamla DHF + Onza Ibex idag.

----------------------------------------------------------------
    Mina intressen: Kittens and Bikes!

Av:
    jonte987
    Mm / hd är en vanlig kombo som jag förstår det. Har kört det själv men har inte så mycket att jämföra med

Av:
    magedb
    xdr skrev:
    Vad tror ni om att köra Magic Mary addix soft apex + hasse dampf addix speedgrip som stigcykling/trenduro combo? Jag har ju precis begåvats med en sk lön, helt plötsligt behöver jag inte köra på 3 år gamla torra däck. Jag körde Magic Mary i Järvsö i helgen, jag upplevde dem som väldans trevliga däck. Har jag blivit lurad av snigelfart och 200mm fjädringsväg eller funkar de bra på vanliga hojjen också? Kör 3-4 år gamla DHF + Onza Ibex idag.

Mycket populär kombo som jag själv tycker funkar bra. Nobby nic bak gillar jag också.

Av:
    larsaw
    MM är ju typ det vanligaste framdäcket du kan hitta på EWS-cyklarna (allts dom som inte är tvingande att använda märkesbundna däck...).
    Sitter även på min hojpa och har räddat mig mången gång :) Dock utan Apex då jag vill hålla nere vikten så gott det går.
    HD som bakdäck var för många generationer sedan jag körde, men verkar ju som sagt också poppis. Dock tror jag det går att hitta bättre rull i däck som ex. Bontrager SE4 eller Maxxis Aggressor, utan att ge upp allt för mycket i grepp eller hållbarhet.

// Larsa

Av:
    xdr
    larsaw skrev:
    MM är ju typ det vanligaste framdäcket du kan hitta på EWS-cyklarna (allts dom som inte är tvingande att använda märkesbundna däck...).
    Sitter även på min hojpa och har räddat mig mången gång :) Dock utan Apex då jag vill hålla nere vikten så gott det går.
    HD som bakdäck var för många generationer sedan jag körde, men verkar ju som sagt också poppis. Dock tror jag det går att hitta bättre rull i däck som ex. Bontrager SE4 eller Maxxis Aggressor, utan att ge upp allt för mycket i grepp eller hållbarhet.
    Det låter ju som det jag är ute efter. Jag är väl egentligen mest sugen på att prova något nytt och fräscht. Om jag vill hålla mig på samma märke på bakdäcket kanske nobby nick vore nått. Bromsgrepp är prio före rull.

Av:
    jonte987
    Då kanske hans dampf ändå vore nåt bak? Jag har provat båda visserligen 2.35 jämfört med 2.8. nn 2.35 som jag har nu känns väldigt mycket som en kompromiss utför.
    Nästa vecka ska jag testa agressor o dhf eftersom de sitter på ett par beggade hjul jag råkade köpa.

Av:
    Eric W
    Lär dröja tills detta kommer ut på marknaden i lättare casing, men det ser ju tämligen trevligt ut i mina ögon. :-) Snabbrullat och distinkt kurvgrepp. Kul med mer nya grejer från Maxxis.

/Eric

Av:
    Rattnalle
    Eric W skrev:
    Lär dröja tills detta kommer ut på marknaden i lättare casing, men det ser ju tämligen trevligt ut i mina ögon. :-) Snabbrullat och distinkt kurvgrepp. Kul med mer nya grejer från Maxxis.
    Ja det ser väldigt trevligt ut. Det är synd att Maxxis däck blivit så dyra bara.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    xdr
    Jag har ju kört hans dampf, men då den gamla gummiblandningen och för ett gäng år sen.

Hur tror ni jag ska tänka kring storleken. Kan jag klämma in 2.60or På 29mm fälg på en gammal process? Hur är schwalbe i storleken numera?

Av:
    BjornR
    Magic Mary 2,6" apex speedgrip mäter 2,6" över höljet på 30mm inv. HD bör vara ganska likt.
    HD 2,35" sg soft mäter 2,34" över höljer på 30mm inv.
    Magic Mary 2,35" snakeskin soft mäter 2,4-2,45" över höljet på 30mm inv.

Med den datan så kan du nog gissa om det passar. Tråkigt att schwalbe inte har släppt speedgrip eller apex för 2,35".

Av:
    AddeN
    Jag förstår inte varför de kör med kantdubbarna från High roller iställer för minion bara? Det är just dom som är nackdelen med High roller jämfört med DHF och DHR2.

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Av:
    theBrand
    AddeN skrev:
    Jag förstår inte varför de kör med kantdubbarna från High roller iställer för minion bara? Det är just dom som är nackdelen med High roller jämfört med DHF och DHR2.

+1

(Fast de verkar inte helt lika HRII, så de kanske är lite stadigare)

Av:
    Rattnalle
    theBrand skrev:
    AddeN skrev:

+1

(Fast de verkar inte helt lika HRII, så de kanske är lite stadigare)
    Ja de ser helt klart lite förstärkta ut jämfört med HR2. Jag gillar iofs HR2 så jag tycker det ser utmärkt ut.

Av:
    liveforthis
    Rätt likt specialized eliminator vilket jag gillar skarpt nu som sommardäck kör 2.3 blck dmnd

Live for something, don't die for nothing.

IMG_20190607_204350169.jpg

Av:
    larsaw
    liveforthis skrev:
    Rätt likt specialized eliminator vilket jag gillar skarpt nu som sommardäck kör 2.3 blck dmnd

Fett! Vad har du för bredd på det?
    Och på vad för fälg sitter dom på?

// Larsa

Av:
    Rattnalle
    liveforthis skrev:
    Fast med tydligare ränna mellan mitt och kanter. Det där ser lite snällare ut på det sättet. På gott och ont.

Av:
    utbrott
    Jag har 2-3 år gamla Highrollers på min cykel. Visserligen är bakdäcket rätt slitet men inte fram.

Bör man byta ändå med jämna mellanrum eller kör ni på tills framdäcket är nerslitet?

Av:
    Rattnalle
    utbrott skrev:
    Jag har 2-3 år gamla Highrollers på min cykel. Visserligen är bakdäcket rätt slitet men inte fram.

Bör man byta ändå med jämna mellanrum eller kör ni på tills framdäcket är nerslitet?
    Det är alltid gött med fräscha däck men jag brukar köra tills jag lider av greppet eller jag kör sönder däcket. Det senare sker ofta först. Men oftast bak och då flyttar jag bak framdäcket och köper nytt framdäck som regel.

Av:
    liveforthis
    larsaw skrev:
    liveforthis skrev:

Det är 2.3 och mäter 62/63mm på 30mm fälg . Är väldigt nöjd med det och kan rekommendera det . Känns väldigt likt butcher fast med jämnar grepp från centrum till kantdubbarna och anningen bättre till.

Av:
    liveforthis
    Rattnalle skrev:
    liveforthis skrev:
    Fast med tydligare ränna mellan mitt och kanter. Det där ser lite snällare ut på det sättet. På gott och ont.

Jo men precis. Och med 3 olika dubbar på toppen i ett triangel mönster typ.

Av:
    larsaw
    liveforthis skrev:
    larsaw skrev:
    liveforthis skrev:

Det är 2.3 och mäter 62/63mm på 30mm fälg . Är väldigt nöjd med det och kan rekommendera det . Känns väldigt likt butcher fast med jämnar grepp från centrum till kantdubbarna och anningen bättre till.

Gött mos! Har du någon åsikt om rullet också mån tro? Typ som ett DHF/DHR, eller?

// Larsa

Av:
    liveforthis
    larsaw skrev:
    liveforthis skrev:
    larsaw skrev:
    liveforthis skrev:

Gött mos! Har du någon åsikt om rullet också mån tro? Typ som ett DHF/DHR, eller?

Jag tycker dom rullar bättre än både dhf o dhr har kört dom i 3c maxxterra .

Av:
    Makten
    Även jag har kört Eliminator 2,3" några rundor nu, både i torrt och vått. Det är Grid-versionen och jag kör den fram.
    Känns som ett vettigt allround-framdäck (säkert funkis bak också) som är likt Butcher men har något lägre, mindre och glesare mittdobbar. I mitt fall mäter det 56-57 mm över casingen och 59 över kantdobbarna på fälg med 24 mm innerbredd, så det verkar finnas utrymme att använda det på lite bredare fälgar. Profilen är rund men "platt på mitten" så att säga. Alltså kantdobbarna sitter ordentligt långt ute på sidorna medan mittdobbarna bildar en plan slitbana. Vet inte om det är bra eller dåligt.

Bak provar jag Purgatory 2,3" Grid som är lika smalt (2,2" i praktiken) men lägre, så det har mindre volym än Eliminator. Egendomligt då exempelvis Butcher 2,6" är mindre än Purgatory 2,6". Ingen direkt logik här. Purgatory i denna mindre storlek ser för litet ut för att funka på bred fälg, men uppåt 30 mm borde inte vara problematiskt. Mönstret är oväntat glest och jag är inte helt imponerad av varken rullmotstånd eller klättergrepp (det sistnämnda förmodligen på grund av liten volym = högre tryck = mindre anliggningsyta mot marken om man inte ska punka). Det känns dock konsekvent och pålitligt, vilket är värt mycket.

När jag körde 2,6:or var jag vän av väldigt lågt tryck, men nu blir det ungefär 1,5 fram och 1,9 bak. Känns bra. Casingen känns i båda fallen något mindre dämpad än Maxxis EXO 2,3:or men mer än Schwalbe MM 2,35 (för att inte tala om NN som är en studsboll i jämförelse). Den som kör riktigt aggro på stig vill nog ha Black Diamond-casingen åtminstone bak.

Av:
    AX3L
    Makten skrev:
    Även jag har kört Eliminator 2,3" några rundor nu, både i torrt och vått. Det är Grid-versionen och jag kör den fram.
    Känns som ett vettigt allround-framdäck (säkert funkis bak också) som är likt Butcher men har något lägre, mindre och glesare mittdobbar. I mitt fall mäter det 56-57 mm över casingen och 59 över kantdobbarna på fälg med 24 mm innerbredd, så det verkar finnas utrymme att använda det på lite bredare fälgar. Profilen är rund men "platt på mitten" så att säga. Alltså kantdobbarna sitter ordentligt långt ute på sidorna medan mittdobbarna bildar en plan slitbana. Vet inte om det är bra eller dåligt.

Bak provar jag Purgatory 2,3" Grid som är lika smalt (2,2" i praktiken) men lägre, så det har mindre volym än Eliminator. Egendomligt då exempelvis Butcher 2,6" är mindre än Purgatory 2,6". Ingen direkt logik här. Purgatory i denna mindre storlek ser för litet ut för att funka på bred fälg, men uppåt 30 mm borde inte vara problematiskt. Mönstret är oväntat glest och jag är inte helt imponerad av varken rullmotstånd eller klättergrepp (det sistnämnda förmodligen på grund av liten volym = högre tryck = mindre anliggningsyta mot marken om man inte ska punka). Det känns dock konsekvent och pålitligt, vilket är värt mycket.

När jag körde 2,6:or var jag vän av väldigt lågt tryck, men nu blir det ungefär 1,5 fram och 1,9 bak. Känns bra. Casingen känns i båda fallen något mindre dämpad än Maxxis EXO 2,3:or men mer än Schwalbe MM 2,35 (för att inte tala om NN som är en studsboll i jämförelse). Den som kör riktigt aggro på stig vill nog ha Black Diamond-casingen åtminstone bak.

Det ska ju också sägas att du hade inte mindre än 11mm bredare fälg med 2.6orna om jag inte missminner mig.

Själv har jag nu provat ground control bak. Verkar rulla bra, men klättringsgreppet på allt annat än torr jord och hällar är väl sådär minst sagt. Även ganska mesiga fuktiga rötter ställer till problem. Annars är kantgreppet bättre och mer förutsägbart än vad de ganska små kantdobbarna antyder. Summa summarum tycker jag inte att fördelarna överväger nackdelarna gentemot Purgatory. Som ett rent sommardäck möjligen, men samtidigt är ju sommar ett ganska vitt begrepp runt storstan (där fjolårets sommar inte är helt representativ).

Summa summarum: Purgatory 2.6 är för mig ganska optimalt i Hellas typ hela året. Komplettera med ett Eliminator eller Butcher höst/vinter. Ground control får sitta kvar och jag kanske vänjer mig, men just nu ser jag ingen större poäng för det vid stigcykling.

Av:
    Makten
    AX3L skrev:
    Det ska ju också sägas att du hade inte mindre än 11mm bredare fälg med 2.6orna om jag inte missminner mig.

Visst, jag är mest förvånad över att storleksförhållandet mellan modellerna verkar omvänt på 2,3:orna. Finns liksom ingen logik i att ett 2,3-däck blir 2,2" på en "normal" fälg och att två däck med samma uppgivna bredd har helt olika profil och höjd.
    Det vore intressant att se Slaughter 2,3" i jämförelse. Det var vad jag tänkte köpa men det var slut.

Av:
    Nypåmtb
    Jag kör MM 2,6 fram och HD 2,35 bak båda i addix soft på 35mm id fälgar. Gillar verkligen MM fram men skulle vilja ha något mer lättrullat bak för stigcykling. Tips på däck, casing och bredd som funkar på 35 id mottages tacksamt!

Av:
    Mårten
    Nypåmtb skrev:
    Jag kör MM 2,6 fram och HD 2,35 bak båda i addix soft på 35mm id fälgar. Gillar verkligen MM fram men skulle vilja ha något mer lättrullat bak för stigcykling. Tips på däck, casing och bredd som funkar på 35 id mottages tacksamt!

Schwalbe Rock Razor?

---
    Krumbumballe

Av:
    jonte987
    Mårten skrev:
    Nypåmtb skrev:

Schwalbe Rock Razor?

Går väl med nn bak. Vet inte hur den ligger mot razor

Av:
    Nypåmtb
    Mårten skrev:
    Nypåmtb skrev:

Schwalbe Rock Razor?

Låter intressant, det har jag inte kikat på tidigare. Är det Schwalbes motsvarighet till Maxxis Aggressor (som jag också överväger). Rock Razor ser ut att vara lite lättare dock 👍.

Av:
    Rattnalle
    Nypåmtb skrev:
    Mårten skrev:
    Nypåmtb skrev:

Schwalbe Rock Razor?

Låter intressant, det har jag inte kikat på tidigare. Är det Schwalbes motsvarighet till Maxxis Aggressor (som jag också överväger). Rock Razor ser ut att vara lite lättare dock 👍.
    Nej det motsvarar snarare Minion SS.

Att ta ett steg till NN eller Agressor bak beroende på hur stryktåligt det ska vara är nog rimligt.

Av:
    Mårten
    Nypåmtb skrev:
    Mårten skrev:
    Nypåmtb skrev:

Schwalbe Rock Razor?

Som Rattnalle skriver är det motsvarande Minion SS. Har kört båda till stigcykling och utför utan problem. Leriga klättringar är inte att rekommendera. Utför funkar det längre än man tror tack vare kantdubbarna som är i klass med MM resp Minions.

Men ja, det märks att det är semislicks och greppet innan man kommer upp på kant är inte förtroendeingivande på hala underlag.

---
    Krumbumballe

Av:
    Rattnalle
    Mårten skrev:
    Nypåmtb skrev:
    Mårten skrev:
    Nypåmtb skrev:

Schwalbe Rock Razor?

Som Rattnalle skriver är det motsvarande Minion SS. Har kört båda till stigcykling och utför utan problem. Leriga klättringar är inte att rekommendera. Utför funkar det längre än man tror tack vare kantdubbarna som är i klass med MM resp Minions.

Men ja, det märks att det är semislicks och greppet innan man kommer upp på kant är inte förtroendeingivande på hala underlag.
    Kanterna är bra men de är klart mindre än dhf eller MM. Mer lagom för att cykeln inte ska understyra typ.

Av:
    jonte987
    Agressor ser lite mer greppigt ut än nn, eller det är inbillning?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ