• Re: Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Av:
    liveforthis
    Här är mitt eliminator 2.3 grid på 40mm fälg. Det blev lite för fyrkantigt och kör nu med onza ibex 2.4 fram på 40 fälgen ?. Mitt eliminator grid är smalare än mitt blk dmn däck. Ca 3-4mm smalare vilket sög.

Live for something, don't die for nothing.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-25 12:47 av liveforthis.

IMG_20190608_100911407.jpg
    IMG_20190608_100921666~2.jpg

Av:
    Crossmax
    Makten skrev:
    larsaw skrev:
    Fram är för tillfället 27mm (för DHR2) och bak 30mm. När DHR2’an tjänstgör på bakfälgen mäter den 61,4mm över casing och dubbarna.
    Aha, lite smalt för att vara relevant i mitt fall då. Söker däck som blir ~2,4" på fälg med 34 mm innerbredd. Frågan är om det ens finns, om de inte ska bli fyrkantiga.
    Bontrager SE4 29x2.4 blir ganska exakt 2.4" på 34 mm fälgar, och rätt fin profil.

---------------------------------------------------

Av:
    Zuggler
    Hej alla intelligenta människor här inne! Jag har tidigare kört Magic Mary, addix soft fram och Hans Dampf, addix soft bak. Snakeskin och 2.35 bredd på båda. Har nu köpt en ny cykel och fått med bontrager xr4 team issue 2.4 fram och bak.
    Nu till problemet, jag upplever mm+hd kombon som trögrullad men med fantastiskt grepp. Xr4 är lättrullad men har i princip inget som helst grepp om det inte är torrt som fnöske.

Jag vill ha bra grepp och ok rull, funderat på någon maxxis kombo, kanske hdf fram och aggressor Bak?

Andra kloka idéer?

Av:
    zinkpasta
    Den kombinationen är bra. Alt. köra MM fram, det rullar bra för sin köttighet monterat fram, och är tveksam om DHF är så mycket mer lättrullat (det kan säkert nån annan svara på).

Aggressor är ett trevligt bakdäck för allt utom de lerigaste förhållandena.

Min nuvarande cykel kom monterad med DHF f/Aggressor b, klart funkis för det mesta. Körde punka på Aggressor och testade då med Bontrager SE4 bak, tyckte det var klart bra förutom i djup skottsk lera. Nu när det är fnösktorrt hemma och jag lagat Aggressor så har jag monterat SE4 fram och Aggressor bak och hoppas på en lättrullad kombo, men med något sämre kantgrepp fram.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-27 12:51 av zinkpasta.

Av:
    Zuggler
    Tänkte på maxxis också pga att jag skulle kunna gå upp till 2.5 i bredd...

Men finns det något annat maxxis däck som kan kvala in som bra framdäck?

Av:
    Maakus
    Woop woop!

Nytt gummi från Maxxis, designat av Troy Brosnan.
    Dissector.

https://youtu.be

Av:
    Henrik83
    Maakus skrev:
    Woop woop!

Nytt gummi från Maxxis, designat av Troy Brosnan.
    Dissector.

https://youtu.be

Vilken tysk har DH-casing på lager?

Av:
    Crossmax
    Det verkar vara värsta grejen med att DH-stjärnor ska designa däck.

Av:
    glitch
    Nån som provat Purgatory som framdäck för stigåka typ Hellas?

Av:
    Klavikel
    Crossmax skrev:
    Det verkar vara värsta grejen med att DH-stjärnor ska designa däck.

OMG, så jäkla tramsigt.
    Är ju bara heltöntigt att name famea cykelgummi så där...
    Bättre att Maxxis ingenjörer ägnar sig åt att ta fram däck och sen får kompetenta åkare vare testmule.
    Eller vänta nu? Det är väl så dom redan gör? ??‍♂️

Enda skillnaden nu är bara att dom försöker renommésnylta på ett känt namn...
    Känns helsunkigt!

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    Makten
    Nu har jag kört några turer på Maxxis DHR II och Rekon i 2,4 EXO WT-version och jag är mäkta nöjd. De är monterade på fälgar med 35 mm innerbredd och de får vettig profil trots att båda bara mäter 60 mm över casingen. DHR II (MaxxTerra) är underbart som framdäck; väldämpat och greppigt som fan. Rekon (Dual) slinter lite ibland i blöta men klättergreppet är förvånansvärt bra. Det kunde fått vara liiiite mer dämpat, men då hade det nog inte känts lika rappt.

Jag vet inga andra däck som har så liten volym trots att de är gjorda för jättebreda fälgar. 2,5:orna är inte så mycket större men väl köttigare och tyngre. Tror jag hittat ett optimum för vad jag vill åt. Enda direkta nackdelen jag hittat är att de rullar sisådär. Vet inte om det är fram eller bak som är största boven.

Av:
    Luthman Photography
    Rekon 2,6 (tror jag) exo har jag kört som bakdäck sen i våras/vintras. Jag tycker att det funkar kalasbra. Det har visserligen inte världens tuffaste sidoväggar, men det funkar bra.

Av:
    utbrott
    Hann ha mitt Nobby Nic bak på cykeln en vecka innan det blev ett stort hål vid dubbarna som inte ville sluta tätt med TL-vätskan, trots 5-7 psi högre tryck än jag kört på Maxxis. Jag har aldrig ens haft en punktering innan under mina 2 år som mtb-cyklist så sållar mig till den Schwalbekritiska skaran. Aldrig heller fått "rim strikes" innan jag bytte till Schwalbe men med dom hände det flera gånger varje runda trots högre lufttryck.

Back to Maxxis!

Av:
    larsaw
    När fan ska ni släppa sargen o shoppa Spech Eliminator i BlkDmnd, fan bästa BAKdäcket jag kört på!!

// Larsa

Av:
    Makten
    larsaw skrev:
    När fan ska ni släppa sargen o shoppa Spech Eliminator i BlkDmnd, fan bästa BAKdäcket jag kört på!!

Jag kör det fram på gamla hojen, fast Grid då. Helt prima måste jag säga. Meeeen, det finns ju inte i mellanstorlek för bred fälg.
    Till vintern kan jag tänka mig att köra 2,6:or både fram och bak. Gripton-gummit är nog det bästa jag provat i kyla och lite extra volym i halkan skadar inte.

Av:
    larsaw
    Nu har jag iof bestämt mig för att få ett hållbart trendurådäck, så är det 1000g+ som gäller! MEN kan inte låta bli att tipsa om detta däck som https://bikerumor.com testat nyligen. Ser ut att kunna rulla snabbt på sommarstigarna!

16F697A3-762B-45CF-A650-C797B0EE57AC.jpeg

Liknar ett Ardent Race fast biffigare.

// Larsa

Av:
    AX3L
    glitch skrev:
    Nån som provat Purgatory som framdäck för stigåka typ Hellas?

Purgatory fram? Är du full?

Av:
    Henrik83
    Alldeles för mycket töntiga stigdäck här i trenduro-tråden. Nobby Nic, Rekon, Purgatory.. Ingen som hunnit få hem & testat Dissector än?

Av:
    Nypåmtb
    Någon som har erfarenhet av ett MM 2,35 på en i35 fälg (27,5)? Kör nu ett MM 2,6 men de väger över kilot. 2,35 nöjer sig med 835g vilket känns väldigt lockande.
    Kommer jag få problem med kantgrepp? Hittar ingen Schwalbe-info om max fälgbredd för 2,35.

Av:
    Crossmax
    Nypåmtb skrev:
    Någon som har erfarenhet av ett MM 2,35 på en i35 fälg (27,5)? Kör nu ett MM 2,6 men de väger över kilot. 2,35 nöjer sig med 835g vilket känns väldigt lockande.
    Kommer jag få problem med kantgrepp? Hittar ingen Schwalbe-info om max fälgbredd för 2,35.
    Funkar skitbra. Jag har förvisso kör MM 2.35 i 29" på 34mm fälg, men borde vara samma samma på 27.5".

Av:
    Nypåmtb
    Crossmax skrev:
    Nypåmtb skrev:
    Funkar skitbra. Jag har förvisso kör MM 2.35 i 29" på 34mm fälg, men borde vara samma samma på 27.5".

Perfekt, tack!

Av:
    Makten
    Crossmax skrev:
    Nypåmtb skrev:

+1

Oväntat bra profil. Har kört 27,5" med just i35. Däremot kan man inte räkna med att de väger 835 gram. Snarare 900, vill jag minnas.

Av:
    utbrott
    Makten skrev:
    Crossmax skrev:
    Nypåmtb skrev:

+1

Oväntat bra profil. Har kört 27,5" med just i35. Däremot kan man inte räkna med att de väger 835 gram. Snarare 900, vill jag minnas.

880 g vägde mitt

Av:
    Nypåmtb
    Makten skrev:
    Crossmax skrev:
    Nypåmtb skrev:

+1

Tack! Känns dock inte helt ok med så stor diff. Inte omöjligt att mitt 2,6 då ligger på runt 1100g (1000g angivet). Ska väga när det åker av.
    Har du vägt ditt DHR2? Hur är greppet där jämfört med MM?

Av:
    Makten
    Nypåmtb skrev:
    Tack! Känns dock inte helt ok med så stor diff. Inte omöjligt att mitt 2,6 då ligger på runt 1100g (1000g angivet). Ska väga när det åker av.

Jag kör ju 29" men där stämde DHR-vikten bra (965 gram mot angivna 955). Det var för länge sen jag körde MM för att kunna jämföra rakt av, men jag skulle vilja påstå att DHR är mer dämpat. Schwalbes stig-casingar är ganska lätta och rullar därför bra, men studsar också mer. Gissar att vikten sitter mer i dobbar och slitbana på nåt vis. Specialized ligger nånstans emellan.

Av:
    utbrott
    Makten skrev:
    Nypåmtb skrev:

Jag kör ju 29" men där stämde DHR-vikten bra (965 gram mot angivna 955). Det var för länge sen jag körde MM för att kunna jämföra rakt av, men jag skulle vilja påstå att DHR är mer dämpat. Schwalbes stig-casingar är ganska lätta och rullar därför bra, men studsar också mer. Gissar att vikten sitter mer i dobbar och slitbana på nåt vis. Specialized ligger nånstans emellan.

Jag bytte ju fram och tillbaka lite med kort mellanrum och instämmer i detta. Största skillnaden är dämpningen där Magic Mary känns bättre i lägre farter och Minion känns bättre när det går fort. Grepp likvärdigt tyckte jag.

PS. Vikt DHR 2.4 WT 27,5 fick jag till 945 gram. Dhf 2.5 vägde 985 gram. Tycker inte det verkar så ovanligt att vikten diffar en del, både upp och ner, och man får ju vara bra känslig för att känna 50 gram.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-16 14:37 av utbrott.

Av:
    erkkn
    Hej,

Varit ute och cyklat lite nu efter regn och fukten som börjat komma, upplever att:

Maxxis DHR II, 29x2.4WT, 3C MaxxTerra/EXO/TR som sitter på bak har otroligt dåligt våtgrepp speciellt över rötter ? Är jag bara för feg och kör för högt tryck i däcken(såklart har jag inget koll på trycket men den vetenskapliga klämma med fingrarna säger att det är lämpligt för lite hårdare stig/stenkisteåkning) så jag får gå ner i tryck eller har de lite sämre våtgrepp kontra typ Nobby Nic ?

Av:
    Rattnalle
    erkkn skrev:
    Hej,

Varit ute och cyklat lite nu efter regn och fukten som börjat komma, upplever att:

Maxxis DHR II, 29x2.4WT, 3C MaxxTerra/EXO/TR som sitter på bak har otroligt dåligt våtgrepp speciellt över rötter ? Är jag bara för feg och kör för högt tryck i däcken(såklart har jag inget koll på trycket men den vetenskapliga klämma med fingrarna säger att det är lämpligt för lite hårdare stig/stenkisteåkning) så jag får gå ner i tryck eller har de lite sämre våtgrepp kontra typ Nobby Nic ?
    Det borde ha bättre våtgrepp än NN men typ inget har bra grepp på just våta rötter. Där handlar det lika mycket om att cykla mer på dem så man vänjer sig vid att inte ha grepp just där

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    LDG
    Personligen tycker jag Maxxterra har bättre våtgrepp men självklart hjälper låga däcktryck till när det är blött.
    Chunky Monkey Trail Extreme säger de har samma duro i gummit som Maxxterra och de har galet bra grepp i blött men för små dubbar för mkt lera.

Av:
    erkkn
    Rattnalle skrev:
    erkkn skrev:
    Hej,

Det borde ha bättre våtgrepp än NN men typ inget har bra grepp på just våta rötter. Där handlar det lika mycket om att cykla mer på dem så man vänjer sig vid att inte ha grepp just där

Okej, bara trampa hårdare och mer fart då, trodde jag skulle få skylla på däcken eller lufttrycket. Typiskt att det ska vara samme cyklist som vanligt som felar...

Tack för svar !

LDG skrev:
    Personligen tycker jag Maxxterra har bättre våtgrepp men självklart hjälper låga däcktryck till när det är blött.
    Chunky Monkey Trail Extreme säger de har samma duro i gummit som Maxxterra och de har galet bra grepp i blött men för små dubbar för mkt lera.

Vi går ju mot lerigare tider så känns som det är jag som får bättre mig helt enkelt, tack för svar.

Av:
    Makten
    erkkn skrev:
    Hej,

Steg ett är att faktiskt mäta trycket. "Tummen och pekfingret" kommer ge dig olika tryck varje gång, och även små skillnader kan ge ganska markant skillnad i grepp, rull och komfort. Nobby Nic är mycket tunnare och kräver högre tryck, så förmodligen kan du sänka trycket med DHR jämfört med vad du kört med NN.

Sen vet vi ju inte hur duktig och/eller snabb du är;-) Hala rötter biter inga däck på; där får man förlita sig på tekniken. Försöka vara "lätt", inte bromsa och inte lägga ner hojen på de värsta ställena.

Om det verkligen är 3C MaxxTerra så borde du om något ha väldigt mycket bättre våtgrepp än med NN. Så något lurt är det.

Av:
    Rattnalle
    LDG skrev:
    Snarare för stora och platta dubbar med för lite mellanrum så att de inte gräver sig ner. Jag tyckte jättemycket om dem förut när jag cyklade långsammare :-P

Av:
    Eveningstar
    Makten skrev:
    Steg ett är att faktiskt mäta trycket. "Tummen och pekfingret" kommer ge dig olika tryck varje gång, och även små skillnader kan ge ganska markant skillnad i grepp, rull och komfort. Nobby Nic är mycket tunnare och kräver högre tryck, så förmodligen kan du sänka trycket med DHR jämfört med vad du kört med NN.
    Håller med!
    Du borde skaffa en sån här, typ omgående.
    https://www.wiggle.se

f.d. Cyklist.

Av:
    erkkn
    Makten skrev:
    erkkn skrev:
    Hej,

Sen vet vi ju inte hur duktig och/eller snabb du är;-) Hala rötter biter inga däck på; där får man förlita sig på tekniken. Försöka vara "lätt", inte bromsa och inte lägga ner hojen på de värsta ställena.

Om det verkligen är 3C MaxxTerra så borde du om något ha väldigt mycket bättre våtgrepp än med NN. Så något lurt är det.

"Tummen och pekfingret" är ju en gammal vedertagen metod likt "Däcksparka" för att bestämma en bils skick!

2 Bar enligt Topeak Joeblow 3 Sport! Känns väl rimligt?
    15663274872621772800778656282129.jpg

Och det ska vara Maxxterra enligt:
    15663276757514298299103755729100.jpg

Kort och gott tror jag att jag bara överanalyserat det hela, sen körde jag lägre tryck på andra cykeln där jag hade NN, men körde den inte lika hårt och inte över stenkistor vilket gjorde att jag vågade gå lägre, jävligt lågt och hade genomslag tillskillnad från nu.

quote=Eveningstar]
    Makten skrev:
    Håller med!
    https://www.wiggle.se[/quote]

Såg väldigt lyxig ut! Känns väl så dyr :)

Men tack för alla svar! Och engagemang!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-20 21:21 av erkkn.

Av:
    erkkn
    erkkn skrev:
    Makten skrev:
    erkkn skrev:
    Hej,

"Tummen och pekfingret" är ju en gammal vedertagen metod likt "Däcksparka" för att bestämma en bils skick!

Och det ska vara Maxxterra enligt:

Kort och gott tror jag att jag bara överanalyserat det hela, sen körde jag lägre tryck på andra cykeln där jag hade NN, men körde den inte lika hårt och inte över stenkistor vilket gjorde att jag vågade gå lägre, jävligt lågt och hade genomslag tillskillnad från nu.

Eveningstar skrev:
    Makten skrev:
    Håller med!
    https://www.wiggle.se

Men tack för alla svar! Och engagemang!

Av:
    larsaw
    Jaha, då får jag meddela att ingenting är omöjligt, mitt über-stabila 1100-grams Spech Eliminator BlkDmnd, var idag platt som en pannkaka :/
    Dock har jag misshandlat det rätt hårt dom turer jag kört på’t och jag måste ha kört på något mycket vasst eftersom hålet/snittet ligger tvärs igenom en dobb, dessutom på bredden så det är inte frågan om genomslag. Tror nog inget däck hade klarat sig mot detta ”kirurgiska snitt”, som var så stort att Stan’s gucka inte klarade av att täta... Så nu blev det till att ta fram syskrinet och tråckla ihop skiten!!

// Larsa

Av:
    utbrott
    [quote=erkkn

”2 Bar enligt Topeak Joeblow 3 Sport...”

Alla är ju olika så klart men 2 bar låter mycket. Tror jag klarar mig på ca 20 psi (1,4 bar) i bak med DHRII. Nobby Nic dock fick jag ha högre i för att undvika genomslag, ungefär 25 psi.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-20 22:14 av utbrott.

Av:
    Rattnalle
    utbrott skrev:
    erkkn

Alla är ju olika så klart men 2 bar låter mycket. Tror jag klarar mig på ca 20 psi (1,4 bar) i bak med DHRII. Nobby Nic dock fick jag ha högre i för att undvika genomslag, ungefär 25 psi.[/quote skrev:

Jag är rätt klantig men får ha typ 1,8 eller så till mina för stunden dryga 70 kg vid cykling hemma i skogen för att inte slå igenom så mycket. Har fått höja successivt allt eftersom jag blivit snabbare.. men det är fortfarande rätt stor skillnad upp till 2,0.

Av:
    Makten
    erkkn skrev:
    Det beror helt på hur tung du är och hur "hårt" du cyklar. Samt om det är fram eller bak.
    Jag kör samma däck fram med 1,1-1,2 bar. Då väger jag 75 kilo i strumplästen och cyklar något sånär snabbt i stök, men jag försöker vara väldigt följsam och klarar mig med lägre tryck än många andra. Bak kör jag 1,5-1,6 bak i ett något lättare däck (Rekon) och hade nog klarat mig med 1,4 med DHR II.

skrev:
    Det är snarare extremt billigt med tanke på vilken enorm prestandahöjning man kan få genom att alltid ha perfekt tryck i däcken. Det finns liknande mätare för runt en hundralapp som också funkar bra.

Av:
    LDG
    larsaw skrev:
    Jaha, då får jag meddela att ingenting är omöjligt, mitt über-stabila 1100-grams Spech Eliminator BlkDmnd, var idag platt som en pannkaka :/
    Dock har jag misshandlat det rätt hårt dom turer jag kört på’t och jag måste ha kört på något mycket vasst eftersom hålet/snittet ligger tvärs igenom en dobb, dessutom på bredden så det är inte frågan om genomslag. Tror nog inget däck hade klarat sig mot detta ”kirurgiska snitt”, som var så stort att Stan’s gucka inte klarade av att täta... Så nu blev det till att ta fram syskrinet och tråckla ihop skiten!!
    För stor för 5mm salami? Biltema har ännu större som är gjorda för... just det, bilar ;)
    Segt att sy ju!

Av:
    erkkn
    Rattnalle skrev:
    utbrott skrev:
    erkkn skrev:

Alla är ju olika så klart men 2 bar låter mycket. Tror jag klarar mig på ca 20 psi (1,4 bar) i bak med DHRII. Nobby Nic dock fick jag ha högre i för att undvika genomslag, ungefär 25 psi.
    Jag är rätt klantig men får ha typ 1,8 eller så till mina för stunden dryga 70 kg vid cykling hemma i skogen för att inte slå igenom så mycket. Har fått höja successivt allt eftersom jag blivit snabbare.. men det är fortfarande rätt stor skillnad upp till 2,0.

Jag går ju inte på tungvikt, 84-86 kg så kanske inte helt orimligt att köra 2.0, men ska prova 1,8 !

Makten skrev:
    erkkn skrev:
    Det beror helt på hur tung du är och hur "hårt" du cyklar. Samt om det är fram eller bak.
    Jag kör samma däck fram med 1,1-1,2 bar. Då väger jag 75 kilo i strumplästen och cyklar något sånär snabbt i stök, men jag försöker vara väldigt följsam och klarar mig med lägre tryck än många andra. Bak kör jag 1,5-1,6 bak i ett något lättare däck (Rekon) och hade nog klarat mig med 1,4 med DHR II.

84-86 kg som sagt, men tycker mig vara "mjuk" även om jag kör på, får som sagt gå ner i tryck och testa !

Makten skrev:
    erkkn skrev:
    Det är snarare extremt billigt med tanke på vilken enorm prestandahöjning man kan få genom att alltid ha perfekt tryck i däcken. Det finns liknande mätare för runt en hundralapp som också funkar bra.

Ja, får se över en sån där !

Av:
    Berk
    erkkn skrev:

Min Joe Blow Sport visar högre tryck än i dycken, mycket högre om man pumpar med vanlig hastighet. Som flera skiver här, köp en tryckmättare.

Av:
    jonte987
    2 bar är nog inget ovanligt bak om man väger 85kg. Jag har varierat en hel del för olika känsla men just nu på fs föredrar jag 2.0. Kanske en vanesak men känns skumt med massor av slag och sen rörelse i däcket ovanpå det.

Edit. Men mätt på pump så det kanske kan vara vad som helst.....
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-20 23:16 av jonte987.

Av:
    Makten
    jonte987 skrev:
    2 bar är nog inget ovanligt bak om man väger 85kg.

Nä, men det är nog inget ovanligt att folk kör omkring med onödigt högt tryck heller;-) Sänk tills det börjar bli mjuka genomslag och/eller däcket börjar kännas ostadigt. Höj en skvätt, notera trycket och kör det varje gång om inga konstigheter uppstår.

Sen kan man ju ofta sänka lite extra när det är halt och jävligt. Sällan man vågar bröta på lika hårt då ändå.

Av:
    jonte987
    Makten skrev:
    jonte987 skrev:
    2 bar är nog inget ovanligt bak om man väger 85kg.

Nä, men det är nog inget ovanligt att folk kör omkring med onödigt högt tryck heller;-) Sänk tills det börjar bli mjuka genomslag och/eller däcket börjar kännas ostadigt. Höj en skvätt, notera trycket och kör det varje gång om inga konstigheter uppstår.

Sen kan man ju ofta sänka lite extra när det är halt och jävligt. Sällan man vågar bröta på lika hårt då ändå.

Ja, kan bli att sänka till vintern.
    Sen har jag inte jobbat ner på decimalen. Mycket möjligt att 1.9 känns bättre. Eller 2.1 :)

När jag körde ht på +hjul så sänkte jag hela tiden men det är lite annorlunda + att nu är meningen att jag ska få upp farten lite.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ