• Re: Oval framklinga, någon som testat?

Av:
    sdx
    Lite ormolja det är nog mera en föreställning att det skulle vara bättre med oval klinga.
    Jag har inte märkt någon skillnad i tider på uppmätt sträcka

Av:
    Spacekitty
    Om oval klinga vore bra så hade det suttit på toppmodellerna av cyklarna som säljs, som just något för säljaren att peka på om hur bra just den cykeln är, men ingen tar den chansen.

=^.^=

Av:
    Sideburns
    Jag har kört oval 36a nu i snart 4 år. Jag gillar det skarpt. Men jag gillar teknisk stig, mycket klättringar och utförslöpor. Ligger inte och jobbar med varken kadens eller ligger på rulle... Det jag tycker gör skillnad är klättringarna. Detta är min åsikt, men jag tycker jag får ett mjukare och jämnare tryck på bakhjulet i teknikska klättringar. Sprätter inte så mycket, och blir starkare rent allmänt i klättringen. I övrigt känner jag ingen som helst skillnad på oval eller rund klinga om man bara är ute och nöter grusväg.

Av:
    Jensen
    Spacekitty skrev:
    pennan skrev:
    Finns det någon MTB som kommer original med oval klinga?
    Om det är bättre så ser jag inte varför det skulle kunna vara så.

Det satt ovala Shimano Biopace-klingor på min GT Tequesta när den såldes ny för 19-20 år sedan. Skräp redan då.

Kul att du basserar din åsikt på något som visserligen var ovalt, men en helt annan ovalitet och på helt annat ställe på klingan = inte ens samma grej.

Varför det inte säljs på nå hojar från Franrike? För att det inte är för alla och att det är enklare att gå på runt då troligen färre skulle störa sig på det? Jag menar, gillar man ovala så är runda ingen ”katastrof” på samma sätt som det verkar vara för de som föredrar runda.

Tycker att bara grejen de flesta tillverkare av klingor har ovala säger en del

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    jonte987
    Det blir ialla fall att testa. Min ånger kom ifrån att jag försent insåg att frigången blir sämre. I övrigt lär det duga för mig ett tag. Behöver bara lägre växel så jag kan sluta med pushbike.

Av:
    Edman
    Spacekitty skrev:
    pennan skrev:
    Finns det någon MTB som kommer original med oval klinga?
    Om det är bättre så ser jag inte varför det skulle kunna vara så.

Det satt ovala Shimano Biopace-klingor på min GT Tequesta när den såldes ny för 19-20 år sedan. Skräp redan då.

Ja, så vitt jag förstått så var ovaliteten på Biopace utformad efter någon annan, helt annorlunda teori, de var ovala på "andra hållet" och alltså inte på något sätt jämförbara med dagens ovala klingor.

Personligen, så tycker både jag själv och de cykelkamrater jag har som cyklar ovalt att det är helt suveränt. Bytte från rund 32 till oval 34 och tar lätt backarna på samma växel bak.

Av:
    VasaConny
    Jag har kört oval 36:a i två säsonger och tycker att det funkar kanon. En av dom största fördelarna för mig som kör mest långlopp är att jag aldrig behöver byta klinga. Man får ju två storlekar i en. Som minst 34 (det klarar ju alla backar) och som störst 38 (vilket räcker även på CV) Det tycker jag är kanon + att uppför känns det iaf bättre.

Av:
    jonte987
    Antalet kuggar per varv är väl ändå konstant.

Av:
    SocialGimp
    sdx skrev:
    Lite ormolja det är nog mera en föreställning att det skulle vara bättre med oval klinga.
    Jag har inte märkt någon skillnad i tider på uppmätt sträcka
    Tror inte heller att det gör ngn skillnad i tid (har internet-forskat ordentligt här 😉). Man löser samma grej på olika sätt bara. Hoppas mina knän kommer instämma...

Av:
    jonte987
    Killen på gmbn menar att troligen hjälper mest om man är en klydderöv som inte trampar rätt.

Av:
    Spacekitty
    jonte987 skrev:

Jo, men folk får ändå för sig att dom blir "starkare" och att "det går lättare uppför", att musklerna helt magiskt förändras när dom byter klinga. Att mäta med effektmätare är det ingen som gör.

=^.^=

Av:
    MEL F.AT
    Jag ska använda en direktmonteraf klinga på en gravelbike. Planerar att köra 46T och kassett 11-42. Vad trorr ni om den utväxlingen? Har även en 38T liggande. Inga problem för mig att hålla hög kadens. (90-110)

Av:
    jonte987
    Spacekitty skrev:
    jonte987 skrev:

Jo, men folk får ändå för sig att dom blir "starkare" och att "det går lättare uppför", att musklerna helt magiskt förändras när dom byter klinga. Att mäta med effektmätare är det ingen som gör.

Ab påstår att de har en study.
    https://absoluteblack.cc

Att det skulle gå att få ett jämnare moment känns vä inte helt omöjligt - intuitivt. ( intuition brukar dock funka lite sämre än logik)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-13 13:08 av jonte987.

Av:
    Scaramanga
    Köpte ett billigt ovalt 32t från Wiggle när jag tröttnat på att slita ihjäl mig uppför på min helstela Qball 29. Är jättenöjd! Klättrar bättre nu men om det går snabbare vete fan...

Av:
    gandhi
    Anledningen till att de flesta cyklar inte säljs med ovala klingor är nog att de får svårt att få det att gå runt...

STULEN!:Transition Rapture

~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    bigmollo
    Jag kör All Black på min räser och trivs riktigt bra med det. Tycker att det känns riktigt bra i backar och när jag står upp. Det gör säkert inte nån skillnad på tid eller effekt men det känns bra. Det skadar inte att testa.

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    RockyM
    Spacekitty: Trodde inte du hade så dålig koll? =/

Nu får du läsa på om Rotors 2in-power med ovalaklingor + app som visar var du har din "peak"

https://www.youtube.com
    https://www.youtube.com

Av:
    gandhi
    Jag kör ovalt (Rotor, Garbaruk och aB) både i skogen och på väg sedan flera år och knäbesvären har minskat markant. Om det är orsakssamband kan jag inte svara på, men jag kommer fortsätta med ovalt. Ett dubbelblindtest är inte helt lätt att utföra eftersom växelförarens rörelser skvallrar om klingans eventuella ovalitet.

Cykling handlar ju ganska mycket om känsla och känns det bra, så är väl det bra. Särskilt för oss som kör för att det är kul.

Att relativt få professionella cyklister använder ovala klingor kan vara en indikation på att det inte rör sig om avgörande skillnader/fördelar i tävling. Men cykelsporten är å andra sidan konservativ och det är ju först de senare åren som proffsklungan börjat använda sig av bredare däck trots att fördelarna länge varit väldokumenterade. I synnerhet om de paras ihop med matchande U-profilerade fälgar.

Det här är en ganska bra genomgång av skillnaderna mellan runda och ovala klingor:

https://youtu.be

STULEN!:Transition Rapture

~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    SocialGimp
    gandhi skrev:
    Jag kör ovalt (Rotor, Garbaruk och aB) både i skogen och på väg sedan flera år och knäbesvären har minskat markant. Om det är orsakssamband kan jag inte svara på, men jag kommer fortsätta med ovalt.I

Låter lovande det där med knäbesvären, ska bli kul att testa! Och som du säger, känslan är viktig och för min del kör jag bara för skojs skull och inte på tid.

Av:
    Jensen
    jonte987 skrev:

Ja o det finns olika längder på vevarmar men ett trampvarv är ju ett trampvarv 🤪🤪

Kan ju själv säga att mina knäproblem minskat sen jag bytte till ovalt. Är det placebo? Möjligt, men då gillar jag placebo :-)

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    RockyM
    Dagens ord är Hävstång.

180mm bromsskiva har större hävstång än 160mm därför stannar cykeln snabbare med 180mm.

34t har större hävstång än 30t därför olika belastning på muskler & leder,

https://sv.wikipedia.org

Av:
    jonte987
    Det var det jag menade med moment men det var länge sen jag gick i skolan.

Av:
    jonte987
    Nu sitter denna på hojen. Inte mycket material, undrar om den håller utan bash...
    Hoppas kunna testa mellan helgens alla barnkalas.
    20190816_170032.jpg

Av:
    mv70
    Kört flera år med ovaldrev och kommer fortsätta .
    Placebo eller inte men funkar skitbra för mig med plattisar och inte helt perfekt trampteknik.

Skulle tex hellre bli av med sänkstolpen som jag oftast glömmer använda ;)

Av:
    sdx
    SocialGimp skrev:
    gandhi skrev:
    Jag kör ovalt (Rotor, Garbaruk och aB) både i skogen och på väg sedan flera år och knäbesvären har minskat markant. Om det är orsakssamband kan jag inte svara på, men jag kommer fortsätta med ovalt.I

Låter lovande det där med knäbesvären, ska bli kul att testa! Och som du säger, känslan är viktig och för min del kör jag bara för skojs skull och inte på tid.
    Det beror på vilka knäbesvär man har så kan man nog relatera till sadelns position och höjden på sadelstolpen.

Av:
    SocialGimp
    sdx skrev:
    SocialGimp skrev:
    gandhi skrev:

Det beror på vilka knäbesvär man har så kan man nog relatera till sadelns position och höjden på sadelstolpen.

Med hjälp av självdiagnos och en handbollsspelare så har/hade jag problem med knäskålssenan. D v s det går en sena (som jag inte visste jag hade) på framsidan över knäskålen som kan bli överansträngd. Det märktes mest när jag springer då det blev en skärande känsla precis i nedkanten/under knäskålen. Med vila försvann det. Har testat att höja och backa sadeln vilket gjorde lite skillnad men förmodligen sitter jag helt fel ändå då jag inte har tillräcklig kunskap i ämnet sadelposition.

Om oval klinga, placebo eller ej, löser problemet så blir jag nöjd! Men tack för omtanken.

Av:
    sdx
    SocialGimp skrev:
    sdx skrev:
    SocialGimp skrev:
    gandhi skrev:

Med hjälp av självdiagnos och en handbollsspelare så har/hade jag problem med knäskålssenan. D v s det går en sena (som jag inte visste jag hade) på framsidan över knäskålen som kan bli överansträngd. Det märktes mest när jag springer då det blev en skärande känsla precis i nedkanten/under knäskålen. Med vila försvann det. Har testat att höja och backa sadeln vilket gjorde lite skillnad men förmodligen sitter jag helt fel ändå då jag inte har tillräcklig kunskap i ämnet sadelposition.

Om oval klinga, placebo eller ej, löser problemet så blir jag nöjd! Men tack för omtanken.
    Slog en sökning på hopparknä och fick upp en massa bilder på hur man går tillväga att bota det på ett enkelt sätt som tydligen beror på överbelastning.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ