• Shimano nav mm.

Av:
    danky_xv
    Jag har läst att vissa på forumet klagar på shimano nav. Och då brukar någon säga att de är dåligt infettade från fabrik. Stämmer det?
    Om det gör det så måste jag väl handla lite fett och ta och fetta in lagrena. Mina har gått ca. 700km utan att jag rört de nåt. Men när jag hade loss hjulet förr i veckan så märkte jag att de rullar inte lika bra som när de var nya. De rullade lite trögare. Blir väl och plocka isär och fetta in. Hur ofta behövs det göras? Vilken storlek på nykeln skall det vara på den inre muttern som man skall hålla fast med en smal nyckel? Finns de lösa att köpas ex. biltema? Tänkte handla biltemas litiumfett för lager.

Hur gör ni när ni drar vaijern igenom skyddena och hålena? Vaijern vill ju så gärna fransas i änden, inte så farligt om man har en ny lång vaijer men när man har haft loss en gammal med rätt längd.
  • Re: Shimano nav mm.

Av:
    plumse
    Jag har aldrig behövt serva ett Shimano-nav. Hur bär ni er åt, ni som behöver fixa och dona med sånt?
    Danky, har du kollat att lagret är rätt åtdraget? Du vet, så där lagom mycket? Om låsmuttern är dåligt dragen så kan det du beskriver hända men det är inget som behöver servas, fettas eller annat. Bara att dra med rätt kraft och fortsätt cykla.

Av:
    danky_xv
    Nej, jag har inte kollat om det är ordentligt åtdraget. Får kolla upp det, det skall väl vara så att det inte går att röra i sidled?
    Är ju bra att åtminstone någon som inte rört sina shimanonav!

Av:
    Leo
    Jag tillhör en av de "vissa" som klagar på Shimano-nav så jag får väl ge svar på tal när det kommer upp. Shimano XT(modellbeteckning 756) discbaknav har dåliga tätningar och håller inte för svensk höst/vinter/vår-cykling i vatten, lera och snö. Lagerkulorna är tack och lov rostfria och det är tur det, annars hade det rostat fast direkt. Största problemet med baknavet är frihjulsbodyn, dvs den enheten som ska låta "klick-klick-klick" när man inte trampar. När det kommer in vatten och lera i den så blir den efter ett tag tyst, till slut kommer inte klackarna längre att ticka och man har lite problem. När man då kommer på den geniala idén att serva navet och fått isär allting så upptäcker man att frihjulsbodyn inte är gjord för att servas. Det går att få isär och ihop den, men det är inget man gärna gör. Läs gärna mer här:

Mektips: Serva Shimano XT 756 Discbaknav

Så här kan det se ut när man öppnar ett Shimano XT 756 baknav efter tre månaders hårdkörning:

Oxr skrev en bra guide hur man får isär bodyn, se här:
    Mekguide: serva Shimanobody

För hård skogscykling i andra väder än bara solsken rekommenderar jag Hope, White Industries eller något annat där man lätt kommer åt frihjulsmekanismen.

/Leo

ps. Jag har aldrig haft problem med Shimano XT baknav av icke-disc sorten, den gamla varianten som kom redan -99. Det kostar dessutom mer än 756 baknavet, så det är lite annan kvalité på det verkar det som. :-I

Av:
    Leo
    Här en länk till förresten, så här lätt servar man ett White Industries DiscJockey baknav som tål lera:

[Mektips] Service av baknav - White Industries DJ

/Leo

Av:
    TiTeX
    vissa som förstör shimanonaven pajjar bodyn eftersom dom kör t.ex trial, andra förstör den ändå...

"TiTeX är nästan lika mystisk som Happy Konspiracy"

Av:
    Den Gamle
    Det som är känligt på Shimanonav är höger sida på baknavet där det inte sitter någon gummihätta. Det sitter iallafall en lite gummitätning på den sidan, men det är lätt att det kommer in vatten där. Därför bör man nog ta isär baknavet minst en gång om året t.ex. hösten. Så att inte barnavet blir stående med vatten i laget över hela vintern. Ett tips är att så fort man får en ny cykel eller bakhjul med Shimanonav är att plocka isär navet och byta fett till ett av högre kvalite, som står mot vatten bättre.

Av:
    lundatok
    Jag har kört med mina XT-nav ett år och servade dom förra veckan. Fina och rena med en slatt fett kvar. Torkade rent och fettade om, sen var det bara att skruva ihop. Busenkelt.

Av:
    danky_xv
    Hmmm... Skall man eller skall man inte? Det är frågan.

Tack för bilderna Leo.

Nu funderar jag skall jag för säkerhets skull öppna naven och fetta in de före vintern eller köra tills de lät lika illa som Leos. Mitt baknav tickar iallafall. Framnavet kändes lite trögt. Oljud är lite svårt att höra när bromsskivan tar lätt i bromsklossen.

Vad för fett är bra?

Av:
    oxr
    plumse skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Jag har aldrig behövt serva ett Shimano-nav. Hur
    > bär ni er åt, ni som behöver fixa och dona med
    > sånt?

Hur vet du det, om du aldrig öppnat det? Hur vet du att du inte har sandkorn som far runt och slipar ner lagerbanorna bortom all räddning?

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    danky_xv
    Ho ho... suck.

Nu undrar jag om jag har klåpat eller om det är sant.

Tog upp framnavet som hade konstiga ljud emellanåt. Fettet var helt ok. Men problemet var när jag skulle montera ihop så hade jag bara 19st lagerkulor. Satt på golvet i köket med en tidning under. Sökt igenom hela köket och mina kläder men inte hittat den sista kulan. Och jag torkade inte kulorna skillt för sig och lade dem åt sidan, så jag är nästan 100% säker på att den inte kunnat rulla iväg. Hade fettet på kulorna ända tills jag skulle montera ihop.
    Min slutsats är att jag hade bara 9 kulor på ena sidan i navet och det var därifrån ljudet kom!
    Tror ni det också? Låter osannolikt men...
    Isåfall så är det ju ett garantiärende, men lite svårare att bevisa när man tagit upp det själv.
    Blir att köpa nya kulor i morron, och kolla lite om han varit med om liknande.

Av:
    oxr
    Kolla inne i navkroppen om du ser delar av kulan där. Det händer att de spricker och trillar in i navkroppen. Då låter det konstigt. Det brukar också kunna ge roliga märken i axeln som tyder på att någonting snurrat runt på fel ställe.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    Leo
    Tippar också på att den kan ha åkt in i navkroppen, med fett och allt. Där hamnade en del av mina när jag monterade ihop dom. XT har rostfria kulor, så de har åtminstone inte rostat upp. ;-)

/Leo

Av:
    onbred
    Leo skrev:
    -------------------------------------------------------
    > XT har rostfria kulor, så de har åtminstone inte rostat
    > upp.

Aha, så det är skillnaden mot LX-naven (antar jag, eftersom kulorna är magnetiska i mina nav). Ganska praktiskt vid demontering, bara att stoppa dit magnetmejseln och vips sitter alla kulorna på. :-)

Av:
    rikard
    Har verkligen XT rostfria kulor? Jag har inte varit med oma tt de rostat nån gång men på shimanos sida så är det bara XTR som har specat rostfria kulor. Det finns iofs många olika XT-varianter.

Nya rostfria kuloar kostar 1.20 på momentum, så det är enklare att fixxa det där själv än att dra in hojjen till LBS. Se bara till att byta alla kulor samtidigt.

Av:
    danky_xv
    Nepp.... ingen kula inne i navet. Tog hjälp av ficklampa och en skruvmejesel för att kolla.

har hämtat en ny kula och monterat ihop. Gjorde för en stund sen en testsväng och hittils så har jag inte hört nåt missljud. Skall om jag hinner göra en längre testrunda i kväll.

Hittills så lutar det åt att en kula fattades men det är för fort att dra slutsatser nu. Skall testas mera innan jag vågar lita på att jag inte lyckades med det omöjliga och fick en lagerkula att försvinna!

Av:
    rikard
    Det är inte alltid helt lyckat att blanda gamla och nya kulor. Sheldon har en artikel om varför.

Av:
    danky_xv
    Jaha. kanske dags för uppdatering.

Har nu kört minst 250km med mitt reparerade nav. Och Oljudet försvann direkt efter servicen med en ny lagerkula. Så min slutsats är att shimano hade levererat ett nav med 19 lagerkulor åt mig.

Av:
    Tim
    det låter slarvigt om det saknas lagerkulor.

det finns väll egentligen ett stort minus med shimnonaven är bodyn som inte är gjord för att servas och jag har då inte lyckats få isär min body (har inte försökt å helhjärtat heller så).. jag har bytt body 2 gånger på 2år och kör bara distansträning vintertid på det.

andra nackdelen är lagerjusteringen, de borde ta efter mavic där.

Av:
    rikard
    bodyn går att serva om man är lite försiktig, men den är inte gjord för det.

Däremot så blir det en enorm förbättring av lite service på bodyn. En fulservice kan man göra om man skruvar av bodyn och häller igenom nån lättrunnen olja tills det kommer ut ren olja genom dammkåpan. Då har man fått bort det mesta av fulfettet som shimano lägger i och bodyn funkar bättre och längre efteråt.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ