• Re: Visa din gravelbike

Av:
    Murdock
    RobbeS skrev:
    Dålig bild men än så länge står den här. Fortfarande snö och ner mot 7 grader minus. Nästa vecka borde grusvägarna ha tinat fram och då får den vädra frisk luft. Det är en Trek Crossrip ALU som ev redan i sommar byts ut mot en Canyon Grail. Tills vidare ska den dock få riktiga däck anpassade för grusåka.
    Jag hade också valt en Grail om det inte var för väntetiden. Härligt mycket plats du verkar ha att mecka på, själv räknar jag på att bygga in carporten till varmgarage.

Av:
    RobbeS
    Jo lär nog inte få den förrän till nästa sommar men gammelhojen funkar ju fortfarande så med nya däck duger den. Förrådet är hyfsat stort 25 kvadrat och jag håller på att tömma ut det för att fixa ett enklare träningsrum. Blir lite ny färg och gummimatta på golvet. Bänken ska ut och det blir en cykelmekhörna och en trainerhörna och inget lagringsutrymme som det är idag. Vi har lite andra utrymmen för lagring av prylar. Blir ett litet projekt för sommarens regniga dagar.

Av:
    NickPick
    RobbeS skrev:
    Jo lär nog inte få den förrän till nästa sommar men gammelhojen funkar ju fortfarande så med nya däck duger den. Förrådet är hyfsat stort 25 kvadrat och jag håller på att tömma ut det för att fixa ett enklare träningsrum. Blir lite ny färg och gummimatta på golvet. Bänken ska ut och det blir en cykelmekhörna och en trainerhörna och inget lagringsutrymme som det är idag. Vi har lite andra utrymmen för lagring av prylar. Blir ett litet projekt för sommarens regniga dagar.

Snacka om tålamod. Inte bättre att köpa något annat (marknaden är ju full av gravelbikes från my let roligare märken än postorderjättarna)?
    Det är ju förmodligen inget du har provat och är "helt såld" på osv.
    En ängels tålamod. Hoppas du får en 2020 iaf :)

Av:
    RobbeS
    NickPick skrev:
    RobbeS skrev:

Snacka om tålamod. Inte bättre att köpa något annat (marknaden är ju full av gravelbikes från my let roligare märken än postorderjättarna)?
    Det är ju förmodligen inget du har provat och är "helt såld" på osv.
    En ängels tålamod. Hoppas du får en 2020 iaf :)

Jag har tittat runt lite. Bl.a på Specialized men jag verkar få mer för pengarna om jag köper en Grail. Likaså har Trek varit ett alternativ som jag också valt bort. Har du förslag på nåt annat? Kravet är kolfiber, helst Shimano Ulegra RX, två klingor och pris upp till 30 000 kr. Pivot Vault skulle gå på 46000 kr och så bra cyklist är jag inte:-). Rose fastnade jag inte alls för.
    Tillägg är att jag bor långt norrut och den enda riktiga cykelbutiken förutom sportkedjorna ligger 8 mil bort och dom säljer Trek.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-11 23:19 av RobbeS.

Av:
    EddieG
    Blackberg skrev:
    Ganska ensam om denna gissar jag ;-)
    Definitivt. Har hittat en till som byggt och en recension (som i vanlig ordning inte sa så mycket). Var inne på Cycling och snackade med Richard som tar in dem. 38 000 kr med Ultegra. Lite mer än jag tänkt mig men verkar riktigt trevlig. Det enda jag känner är ett minus är att den kanske är lite väl tung för det priset. Vad är ditt intryck så här långt?

Av:
    niklassson
    IMG_2047.jpg

Av:
    kaptenpeter
    IMG_1095.jpeg

Av:
    ostrand
    IMG_20190501_151606.jpg

Av:
    AnteL
    280AEB62-003A-4A35-B76E-7D77876616C9.jpeg

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Vad är det för cykelskor som Joppe har?

Av:
    BigF
    20190505_121930.jpg

Av:
    Manurhin2
    BigF skrev:
    F..n va Nice ?

Av:
    BigF
    Manurhin2 skrev:
    BigF skrev:
    F..n va Nice ?
    Tackar.

Av:
    robsa
    Post race Trek Checkpoint ALR 5 efter Dirty Halland.
    0C0F373E-2054-40F0-8239-8765E2130D42.jpeg

Av:
    Amenvafan
    CA73FD65-0C6A-4236-8208-791ED3E31AC3.png
    Kona Rove ST 2019
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-08 20:43 av Amenvafan.

Av:
    mao
    Amenvafan skrev:

Snygg!
    Vad tycker du om byway-däcken?

Av:
    C-dale
    Är det för mycket begärt att man skriver ut vad det är för märke o modell? Gäller alla visa-trådar.

Av:
    Amenvafan
    mao skrev:
    Amenvafan skrev:

Snygg!
    Vad tycker du om byway-däcken?

Inget att jämföra med(första graveln) men tycker dem fungerar riktigt bra.
    Bor dessvärre till så att det alltid är transport på asfalt cirka 1 mil innan gruset finns.
    Tycker dem rullar på fint på både asfalt och grus. Inte upplevt några släpp på grus hittills

Av:
    silverswede
    BD6483D0-2039-4B8B-9C20-267D49232255.pngHar lagt en beställning på en Orbea Terra. I Orbeas datorprogram kunde jag bestämma vilka ”egna” färger jag ville ha och så får jag mitt namn på ramen. Leverans i juni.

Av:
    Pahoehoe
    Min Checkpoint. Sommarpendlingskittad
    BCA89AE5-0D2B-43DB-AE01-90B8AAEE4500.jpeg

Av:
    sterud
    Gavel eller nåt annat. Grusväg med tvättbräda är jobbigt...

//Stefan
    E98316EE-C6AE-4FAC-835D-9AFA66239F7A.jpeg

Av:
    wynot
    Nu är det bara att vänta på leverans, sedan blir det åka av på grusvägarna.
    1DF33AC8-EBEF-4453-96C9-7C89446E83B7.jpeg

Av:
    Fredrik Z
    Nu sitter sommarmackorna på igen.
    E75FD4C2-35DC-4F18-9FD2-6DD90AD04253.png

Av:
    spongebob
    silverswede skrev:
    Har lagt en beställning på en Orbea Terra. I Orbeas datorprogram kunde jag bestämma vilka ”egna” färger jag ville ha och så får jag mitt namn på ramen. Leverans i juni.

Fin design på din Orbea.
    Mycket trevlig cykel. Har haft min ett par dagar nu, även den med egen färgsättning.
    Färgvalet fördröjde beställningen med ett par veckor pga velighet, fanns för mycket att välja på helt enkelt.

Av:
    xyklisten
    Trek Crockett
    LRM_EXPORT_49399747524068_20190516_125830942.jpeg

Av:
    Stumpy
    Det där är ju en CX, inte en GB.

Av:
    ogami
    Stooge Speedball. Monstercross som det hette innan Gravel blev en grej. ???
    93BCD916-452D-4C03-9691-27D1036F3CC6.jpeg

Blog - https://bikelifeinswedishlapland.com
    -----------------------------------------

Av:
    NLC
    Stumpy skrev:

Men den har ju flaskställ ;-)

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    NickPick
    Stumpy skrev:

Same same...

Av:
    xyklisten
    NLC skrev:
    Stumpy skrev:

Men den har ju flaskställ ;-)
    Flaskställ och för breda däck. Således diskvalificerad som cx.
    Vem vet, den kanske dyker upp på nån cx-bana i höst. Räknar den helt enkelt som min "bockstyrecykel".

Av:
    storfiskarn
    ogami skrev:
    Stooge Speedball. Monstercross som det hette innan Gravel blev en grej. ???
    Wow!!
    Så sjukt jävla läcker den är!

Av:
    cykloton
    Lejon skrev:
    Jag hittade ingen "visa din grusvägscykel"-tråd. Konstigt, det känns ju ändå som en trend 2015.
    Eftersom jag startar tråden bestämmer jag reglerna (annars kunde jag själv blivit underkänd med tanke på att det är en crossram jag själv fuskar med):
    -Ingen vanlig cross (har man tex en crossram får man åtminstone anstränga sig med ett lite annorlunda styre)
    -Däcksbredd över 30 mm
    -Ingen ren pendlarcykel med massa praktiska detaljer (men visst lite skärmar, ringklocka osv är ok men ingen jävla Philipsstrålkastare och pakethållare!)
    -Ingen vanlig mtb. Snyggt moddad för grusvägscykling är givetvis ok.

Min spec:
    kinaram på ca 990 gram
    Trp Hylex hydrauliska bromsar
    sram x7 type 2 och shiftmate med styrändsreglage (drömmen är ultegra Di2 men det blev för dyrt)
    cx1-vevparti, 38t
    Två olika uppsättningar Mavic Reflexhjul, 10-delade kassetter 12-28. Ena 28 mm halsvsläta Tufo Diamond och ett par med crossdäck.
    On-One midge-styre.
    8,05 kg.

Hur funkar det (om du har kvar cykeln) med sådana växelreglage för tempo? Funderat på att göra likadant själv.

Av:
    Leffe
    cykloton skrev:
    Lejon skrev:
    Jag hittade ingen "visa din grusvägscykel"-tråd. Konstigt, det känns ju ändå som en trend 2015.
    Eftersom jag startar tråden bestämmer jag reglerna (annars kunde jag själv blivit underkänd med tanke på att det är en crossram jag själv fuskar med):
    -Ingen vanlig cross (har man tex en crossram får man åtminstone anstränga sig med ett lite annorlunda styre)
    -Däcksbredd över 30 mm
    -Ingen ren pendlarcykel med massa praktiska detaljer (men visst lite skärmar, ringklocka osv är ok men ingen jävla Philipsstrålkastare och pakethållare!)

Min spec:
    kinaram på ca 990 gram
    sram x7 type 2 och shiftmate med styrändsreglage (drömmen är ultegra Di2 men det blev för dyrt)
    cx1-vevparti, 38t
    Två olika uppsättningar Mavic Reflexhjul, 10-delade kassetter 12-28. Ena 28 mm halsvsläta Tufo Diamond och ett par med crossdäck.
    On-One midge-styre.
    8,05 kg.

Hur funkar det (om du har kvar cykeln) med sådana växelreglage för tempo? Funderat på att göra likadant själv.

Jag hade liknande på min monstercross och det var verkligen inte bra. Dels var reglagen lite slappa och hoppade ner och växlade själv när det var stökigt, eller så kom man åt de med knäna närma ställde sig upp, eller så var de bara för långt bort.

Av:
    Lejon
    cykloton skrev:
    Lejon skrev:
    -Däcksbredd över 30 mm

Min spec:
    kinaram på ca 990 gram
    cx1-vevparti, 38t
    On-One midge-styre.
    8,05 kg.

Cykeln blev stulen efter någon månad. Vet inte vad tjuven tycker, men kag tyckte reglagen funkade tillräckligt bra. Kapade ner styret på högersidan så reglaget inte kom för nära knäet när jag stod upp.
    Då var det ett rimligt alternativ för att få till hydrauliska bromsar till rimlig peng, men nu skulle jag nog satsa på hydrauliska Tiagra om jag byggde budgetgruscykel.

Av:
    CW
    Mer en #goanywherebike än bara en grushoj.
    IMG_20190311_181928-01-01.jpeg

Av:
    Stewe
    Min sequoia med nya däck. G-one bite 50mm slanglöst. Fantastiskt rull och komfort.

20190518_105433.jpg

Av:
    nusLi
    Ibis Hakka MX 55cm
    F65E5C80-3603-4E0B-BE45-7DE9A06581EA.jpeg

Av:
    sprock
    Rondo Ruut AL - Inte snabb men sjukt kul!
    IMG_9266.jpg

Av:
    CW
    sprock skrev:
    Rondo Ruut AL - Inte snabb men sjukt kul!
    Det är ju det som är det viktiga ;)

Av:
    drpepper82
    Cannondale Caadx SE med nya hjul som gjorde den lite kvickare. Ska slänga på kol stolpe och styre också för att lätta den lite. Trodde inte grus skulle vara så skoj...
    1C2887FF-4B20-4718-8EB4-6F172E41D46C.jpeg

Av:
    PKL
    Min GT Grade gravelbike. Underbar cykel
    E0BB7D87-F743-4231-8683-537C2B0B607E.jpeg

Av:
    Chalshus
    En Surly Disc Trucker bygget om til en gravel/tuoring/landeveisykkel. Beholdt setepinneklemmen, men byttet alt annet. Ble bygd i 2017.

IMG_0149.JPG

Av:
    AnteL
    2A942C43-75B5-49F5-9888-811596086E27.jpeg

Smällde på ett soma junebug styre på roven

Av:
    Kryptofon
    robsa skrev:
    Post race Trek Checkpoint ALR 5 efter Dirty Halland.

Nice! Den där färgen ser jag dock inte att det går att beställa. Är det en utgående modell eller är det någon form av egen modifikation?

Av:
    Bromic
    CW - Vad har du för väska på styret?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-07 22:00 av Bromic.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ