• Låshelvete - vad funkar?

Av:
    Bengt-re
    Nu har mitt fjärde Abus lås kärvat ihop på 2 år ( på utomhuscykel). Vad finns det som inte rostar ihop på 6 månader 24/7 utomhus? Vi pratar rejäla bygellås på 1,5 kg - så inget klent smidigt här.
  • Re: Låshelvete - vad funkar?

Av:
    Rattnalle
    Jag fick ett Trelock att rosta ihop på en vinter i GBG. Minns inte exakt namn men en bygel för ca 400 kr. Kändes rätt ovärt... Abuslåset är ett under av tillförlitlighet i jämförelse än så länge.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    bikeshorts
    http://www.biltema.se

(Dock bara 1300 g:), men det har ett skydd över låsningen som förhindrar fukt att komma in, jag drog i några oljedroppar i början, sen har det stått utomhus över ett år, inga problem.

Av:
    silverman834
    Jag har haft ett abus hängandes under ett tak under ett eller två år och med bara lite 556 så fungerar den fint igen. Mitt trelock som bara är ute på dagarna har mått finfint, också den smörjd med lite 556. Låsen bor i göteborg.

Av:
    Magthebag
    Jag har ett "Kryptonite" som har ca15 år på nacken utan problem (förutom att jag inte vet var reservnyckeln finns...) Bodde dessutom i Göteborg en stor del av de åren, nu ska i ärlighetens namn sägas att jag även har haft cykeln ståendes inne då och då och även under tak utomhus. Men jag är på det hela taget nöjd med funktionen.

Av:
    Fjärdebrunn
    Jag har haft ett Clabbe Asakitt-lås hängande i en stolpe i ett år nu. Det används varje vardag och får hänga ute i ur och skur. Två kärleksförklaringar med lite låsolja har förankrat vår relation. Kan verkligen rekommendera låset.

Att olja låset är nog nödvändigt för alla typer av lås som utsätts för fukt och kyla.

En månads cykelförbud gör mig inte mindre grinig.

Av:
    Bengt-re
    Kryptonite har jag tittat på. Får chansa på det. 15 år låter ju otroligt.

Och jo. Har försökt olja abuslåsen, men när de väl börjat kärva så dör de snart. Har ju testat några gånger nu så kännet igen händelseförloppet...

Av:
    qma
    Mitt Abus Granite Plus bygellås hänger bara ute dagtid på arbetsdagar men det kärvade ihop helt efter något år. När det var som mest kärvt så bröt jag av nyckeln, men kunde beställa en ny med kortet som följde med. Jag hällde då i kedjeolja både där bygeln sitter och i låsmekanismen, och rengjorde lite med en trasa. Låset har funkat klockrent sen dess. Måste vara nära fyra år gammalt nu.

Av:
    Loddez
    Läste i en tråd häromdagen där folk inte rekommenderade Kryptonite... Jag har ett Abus som hållit i över 3 år. När det väl kärvat har lite olivolja gjort susen.

Av:
    NLC
    Magthebag skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Jag har ett "Kryptonite" som har ca15 år på
    > nacken utan problem (förutom att jag inte vet var
    > reservnyckeln finns...)

Ingen fara, det går troligen att öppna med en kulspetspenna.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    NLC
    BTW - ni som har problem med att nosen kärvar eller rostar, sköter ni om dem och ser till att rörliga delar är oljade ? Dvs +1 på Fjärdebrunn

Av:
    Rattnalle
    NLC skrev:
    > BTW - ni som har problem med att nosen kärvar
    > eller rostar, sköter ni om dem och ser till att
    > rörliga delar är oljade ? Dvs +1 på
    > Fjärdebrunn

Ibland men inte överdrivet ofta. Mina lås är inomhus nattetid så de får torka ordentligt. Men att mötas av brun sörja ur låset vid smörjning vid första tecknet på kärvhet var lite väl tyckte jag.

Av:
    bojsänke
    Jag tror att det kan vara lämpligt att ge alla lås en ordentlig skur låsolja redan när man öppnar förpackningen. För att gardera sig mot att de eventuellt är lite snålt oljade från fabrik, menar jag.

Av:
    NLC
    bojsänke skrev:
    > Jag tror att det kan vara lämpligt att ge alla
    > lås en ordentlig skur låsolja redan när man
    > öppnar förpackningen. För att gardera sig mot
    > att de eventuellt är lite snålt oljade från
    > fabrik, menar jag.

Lite som att ta ur och fetta in sadelstolpen på färdigmonterade fabrikscyklar.

Av:
    heklamama
    Låsolja är en bra investering.
    Jag har hjälpt många utdömda bygellås till fortsatt trogen tjänst med min sprejj-grejj.

abusolja.jpg

I vinterkittet ingår låsolja + tändare.
    Inte primärt för cykellåset utan för hänglåset till jobbcykelparkeringen.
    Här har vi ett stackars hänglås som inte får så mycket kärlek.
    Lite värme och några doser låsolja gör underverk.

Av:
    Fliken
    De som är lite mer hardcore på cykellås säger grafitpulver och absolut ej låsolja.

Oavsett teknik så bränner jag ett Abus Bordo på cirla ßex månaders utevaro i Stockholm, så det märket kan inte rekommenderas.

Av:
    Mr Orange
    Kan rekommendera transportera lås i väska istället för monterat på ramen. (samt cykelställ med tak ;))
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2015-03-19 19:59 av Mr Orange.

Av:
    NLC
    Har hört att Finish Line gröna ska vara bra låsolja...

Av:
    Rattnalle
    NLC skrev:
    > Har hört att Finish Line gröna ska vara bra
    > låsolja...

Jag har använt den till källardörren i hyreshuset med gott resultat... Dock ej i låset bara lite på kolven. Men det funkar säkert om man bara inte utsätter låset för för mycket damm efteråt.

Av:
    NLC
    Frågan är dock om den är bättre än Ceramic Lube i minusgrader.

Av:
    Rattnalle
    NLC skrev:
    > Frågan är dock om den är bättre än Ceramic
    > Lube i minusgrader.

Funkar bra på kedjan i massa minus iaf.

Av:
    Bengt-re
    Mr Orange skrev:
    > Kan rekommendera transportera lås i väska
    > istället för monterat på ramen. (samt
    > cykelställ med tak ;))

De flesta av mina cyklar står inne. Fruns som äter lås står ute 24/7.

Av:
    DanielS
    Lyfter en gammal tråd...

Har avverkat några Trelock-lås i prisklassen runt 500kr. Mest för att jag har en hållare för ett sådant lås monterat på cykeln.

Det senaste låset (BS 450 FG/SSF/ https://www.xxl.se) har dock slutat fungera efter endast två månader.

På tidigare generation var problemet att låset var svårt att få upp när det kärvade. Nu har man bytt typ av nyckel och på det här så går det inte att få ut nyckeln när låst vilket är ännu värre eftersom man riskerar att bli stående med olåst cykel. Kan ju ev. gå att få igång med låsolja eller liknande men det brukar ju bara lösa problemet temporärt. Och de lås jag haft tidigare har ju fungerat bra i åtminstone ett par år. Cykeln är min pendlarcykel som tyvärr måste stå ute 24/7. Jag försöker torka den inomhus efter blötsnö, men låset har visat samma tendenser även innan helgens blörsnö som frusit.

Ska försöka reklamera om jag har kvittot kvar, kan dock vara mer än ett år sedan jag köpte låset eftersom jag köpte det i förebyggande syfte då mitt tidigare lås krånglade. Och även om jag får ett nytt så känns det ju som det är låsets konstruktion det är fel på.

Något tips på ett lås som fungerar bättre i kyla? Asaklitt från Clas Ohlson brukar ju rekommenderas men kollar man recensionerna på så verkar det uppvisa samma problem.

Av:
    jofahjalm
    Jag har testat alla tre modellerna av bygellås från classe. Det för 100 kr funkar, men nyckeln är av riktig låg kvalitet. Säkert ingen höjdare om det används mycket. Det för 200 kr är bäst med tungt. Det för 329 kr för helt värdelöst på alla tänkbara sätt.

Av:
    Brakstav
    Jag har inte provat själv, men kollade igenom lås på den lokala låsbutiken när jag höll på att fixa med andra grejer för något år sedan. Då hade de en hel vägg med lås för båtar. Det kanske kunde vara något? De borde ju både vara gjorda för utomhusbruk/väta och ev. salt klimat.

Av:
    DanielS
    jofahjalm skrev:
    Jag har testat alla tre modellerna av bygellås från classe. Det för 100 kr funkar, men nyckeln är av riktig låg kvalitet. Säkert ingen höjdare om det används mycket. Det för 200 kr är bäst med tungt. Det för 329 kr för helt värdelöst på alla tänkbara sätt.

Folk som skrivit recensioner av låset för 200kr är rätt negativa, och skriver t ex även om problem med att nyckeln fastnar. Även om det fungerar bra för vissa så blir man ju inte sugen på att testa.

Brakstav skrev:
    Jag har inte provat själv, men kollade igenom lås på den lokala låsbutiken när jag höll på att fixa med andra grejer för något år sedan. Då hade de en hel vägg med lås för båtar. Det kanske kunde vara något? De borde ju både vara gjorda för utomhusbruk/väta och ev. salt klimat.

Det är ju en variant jag inte tänkt på att prova. Men å andra sidan är de kanske inte så testade för kyla? Och känns generellt som en kedja är klumpigare än ett bygellås.

Av:
    Luthman Photography
    Jag har haft ett Abus Granit Plus (eller vad nu den smala varianten heter) i snart tio år, det har alltid suttit på cyklar som står ute, i alla väder. Det har bara kärvat när någon petade in nålar i det och när det satt träfilsor inkörda i låset, annars har det fungerat fläckfritt. Det kostar ganska mycket, men eftersom det verkar hålla i en evighet blir det inte en så stor kostnad i slutänden.

Av:
    DanielS
    Luthman Photography skrev:
    Jag har haft ett Abus Granit Plus (eller vad nu den smala varianten heter) i snart tio år, det har alltid suttit på cyklar som står ute, i alla väder. Det har bara kärvat när någon petade in nålar i det och när det satt träfilsor inkörda i låset, annars har det fungerat fläckfritt. Det kostar ganska mycket, men eftersom det verkar hålla i en evighet blir det inte en så stor kostnad i slutänden.

Javisst vet man att det håller länge så är det ju värt det... Men mentalt är det ju lite jobbigt att köpa ett lås som är värt nästan lika mycket som cykeln.

Och dessutom ändrar de ju konstruktionen ibland (som med nyckeln på det lås jag köpte), så även om det fungerade bra för 10 år sedan betyder det inte de lås som säljs idag håller lika länge.

Av:
    qma
    qma skrev:
    Mitt Abus Granite Plus bygellås hänger bara ute dagtid på arbetsdagar men det kärvade ihop helt efter något år. När det var som mest kärvt så bröt jag av nyckeln, men kunde beställa en ny med kortet som följde med. Jag hällde då i kedjeolja både där bygeln sitter och i låsmekanismen, och rengjorde lite med en trasa. Låset har funkat klockrent sen dess. Måste vara nära fyra år gammalt nu.

Mitt Granit Plus dog nåt år senare, av att jag bröt nyckeln igen men den gången genom att råka trampa av den när låset hamnat på golvet, och då hade rotering börjat kärva så det kasserades.

Av:
    Salabaladala
    DanielS skrev:
    Kan ju ev. gå att få igång med låsolja eller liknande men det brukar ju bara lösa problemet temporärt.

Vill bara anmärka att du aldrig kommer slippa behöva olja låset om du vill att det inte kärvar eller strular, speciellt om du ska ha det ute. Bara att glömma. Men är det så himla jobbigt egentligen att behöva dutta lite 5-56 i låshålet en gång i månaden eller så?

Av:
    jofahjalm
    Jag har ett Abus Futura som jag har använt minst 4 gångr om dagen i över 5 år utan att det någonsin har strulat. De senaste dagarna har jag stått vid min pendlare i upp till 10 minuter och svurit över ett billigt skitlås från classe. Det är verkligen inte värt besväret. Väntar på att få hem ett schysst lås medan jag spelar upp mardömmsscenariot i huvudet över vad som händer om jag inte fåt upp mitt lås när jag ska till jobbet. Vad ska jag göra då? Leta upp vilken buss som går? Ta en taxi? Efter det är det bara att leta upp en batteridriven vinkelslip för att få loss skitlåsen, men först så ska man såklart iväg och köpa ett nytt lås i butik. De där hundralapparna som man sparade i inköp känns inte helt relevanta längre.

Av:
    kais01
    det betyder en del åt vilket håll nederbörden träffar låset. vissa är känsliga i låskolven, andra i låsmekanismen.

har ett par runt 20 år gamla abus steeloflex som hållit stilen, men ärligt talat inte använts mycket. eftersom jag pendlar med brompton, och då slipper man lås. en huvudgrej med den hojen. skulle garanterat använda den även utan behov av tåg.

föreslagits 5-56, wd40 och liknande nödlösningar. vill varna för att man sedan måste komplettera med 'riktig' olja eftersom de effektivt tvättar bort all varaktig smörjning. brukar använda helsyntetisk motorolja.

Av:
    Sarvi
    När jag bodde i Göteborg hade jag ett tag två bygellås av samma modell till cykeln eftersom jag fick köpa ett nytt en gång då jag glömt låset hemma. På vintern när det pendlade kring nollan fick de gå i skift någon vecka var på cykeln. Då kunde låset som inte satt på cykeln få torka upp ordentligt inomhus ett par dar och få lite olja etc, för att sedan lösa av sin kollega. Funkade bra vintrarna igenom trots art de var billiga lås från Clas Ohlsson.

Av:
    jofahjalm
    Mitt 700krs abuslås har inte fått något underhåll. Eller jag kan ha oljat det en gång på fem år och glömt bort det, men det har aldrig strulat. Köpa flera lås och använda i flera omgångar låter ganska avancerat.

Av:
    Pqz
    Om man monterar låset på ramen är det bra att se till att låset sitter skyddat från värsta vintersprutet. Och använda den lilla luckan för nyckelhålet.
    Mitt lås sitter på nedre ramröret i stället för flaskställ, och håller sig hyfsat rent trots att cykeln i övrigt ser ut som om man försökt putsa den (inte med trasa...)

Av:
    Rattnalle
    Jag har ett Bordo. Det har varit med typ fem år och funkar än men hade nog behövt smörjas lite. Min cykel står iofs oftast inne åtminstone hemma.

Innan dess ett Trelock i typ samma prisklass som rostade igen helt på typ ett år. Orimligt dålig kvalitet.

Av:
    DanielS
    Ja verkar ju vara varierande resultat för de flesta olika märken, dock många som haft problem med Trelock-lås som kärvar..

Jag förväntar mig ju inte heller ett helt underhållsfritt lås, men mina tidigare lås har hållit längre än 2 månader före första service-tillfället. Nu har ju dock november varit väldigt fuktig. Jag funderade ju också på om det var dåligt konstruerat när nyckeln fastnar i låset så att man riskerar att bli stående med en olåst cykel (sedan kan man ju fråga sig vad som är värst, en cykel man inte kan låsa eller ett lås man inte får upp, för mig är det nog nästan värre att inte kunna låsa cykeln).

Att använda den lilla luckan för låset, det fungerar gör väl saken lite bättre ända tills sådant snöfall som vi hade i fredags. Då hade luckan frusit fast och det var svårt att låsa upp....

Edit: och det är ju skönt att veta att jag inte är ensam om de här problemen :-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-12-02 21:44 av DanielS.

Av:
    jofahjalm
    Som sagt, Abus Futura. Cykeln ståendes ute varje dag på arbete, fem år i rad, inget minne av underhåll, aldrig problem. Billiga skitlås har varit att man alltid har låsspej och en tändare i fickan, man förfryser fingrarna och hatar sitt liv. Kvalitet är medelålderns nektar...

Av:
    CEHG
    Har två Trelock lås till mina två cyklar, en av dem går mellan arbetsplats och tågstation och den andra går mellan hemmet och tågstation.

Frost är problemet.

Båda cyklarna fick stå i eftermiddag när det frös på under nollan. Det är ett litet meck helt klart, men det brukar vara mest i början av säsongen. Ska underhålla ordentligt med låsolja nu och kanske ta in dem och låta dem torka ur ordentligt. Jag gillar låsen annars. OK, pris, och en bra hållare för ramen. Gillar konceptet.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Låskedja för ram/framhjul och mindre ramlås till bakhjulet.

Av:
    Samplingserendipity
    Har ett hiplok Gold som lever ute, levt genom saltslask,gegga och annat otrevligt i iaf 5 år nu.
    Frös ihop för första gången i helgen, då fick det följa med in.
    La det i en påse och tömde en halv flaska låsolja i det över natten,nog rann det lite brun sörja, "sköljde" igenom med resten av låsoljan dagen efter och den hade samma färg när den rann igenom som ur flaskan.
    Så nu tror jag det funkar i 5 år till.

Av:
    thomaslundstrom
    Salabaladala skrev:
    DanielS skrev:
    Kan ju ev. gå att få igång med låsolja eller liknande men det brukar ju bara lösa problemet temporärt.

Vill bara anmärka att du aldrig kommer slippa behöva olja låset om du vill att det inte kärvar eller strular, speciellt om du ska ha det ute. Bara att glömma. Men är det så himla jobbigt egentligen att behöva dutta lite 5-56 i låshålet en gång i månaden eller så?

Haha, plusett. Det är ju inte så att man säger "skitcykel!", slänger den i återvinningen och köper ny bara för att kedjan har börjat gå lite trögare.

Själv har jag ett tretton år gammalt Abus Granit nåntingnånting som har stått ute länge, länge. Olja är bra. 5-56 också, för att få igång mekanismen igen när det har börjat kärva.

--

GotoVelo!

Av:
    perzzon
    Låsolja någon?
    Är det inte kosher

Av:
    revben
    För att ytterligare ge eko av vad andra säger så Abus, dyrt men bra. Gav väl en 8-900 för mitt Abus som jag räknar med att kunna ha tills Greta Thunbergs profetior slår in.

Av:
    kais01
    perzzon skrev:
    Låsolja någon?
    Är det inte kosher

enligt mig snäppet bättre än 5-56 o liknande uttorkande produkter. men även låsolja mår bra av lite eftersmörjning med 'riktig' olja som stannar kvar bättre.

förekommande med ptfe i låsolja; inte så bra.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in