UCI TempoCykel-mått

UCI TempoCykel-mått
Har försökt läsa på lite kring reglerna för hur cykeln får se ut.

Är det någon som vet hur det fungerar i praktiken med "dispens" som kan ges. Exempelvis kan man ju få dispens för att ha 80cm mellan navcentrum och växelreglage och är man 190cm eller över så kan man få ha 85cm. Men är detta något som mäts upp och avgörs på själva tävlingen, eller måste man höra av sig till tävlingsledning på förhand? Och hur säker kan man vara på att få dispens - är det upp till att kommissarien (eller vem det nu är som avgör) är på gott humör eller är det konsekvent så att man får ha 85 cm om man är, som jag, 190cm?

UCI TempoCykel-mått
Tror att det ska mätas och godkännas före start på plats vid tävlingen, har iofs varken paragraf eller erfarenhet till stöd.

I ditt läge skulle jag kontakta arrangören för att få kontakt med kommissarien och fråga i förväg. Skadar inte att vederbörande vet om det innan så det hinns med i god tid före start. Alternativt innan tävlingen om det är så det ska göras.

Ta kontakt med SCF förresten, de är till för sina medlemmar. :)

UCI TempoCykel-mått
DeLiQ skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kan skicka frågan direkt till
> kommissariekommittén och få ett svar från dem
> som har till uppgift att tolka reglerna.
> http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCykelforbundet/
> SvenskaCykelforbundet/Forbundet/Kommitteermm/Kommi
> ssariekommitten/

Kommissariekommittén (skönt svårstavat) Men tack, det verkar vara precis dit jag ska vända mig!

UCI TempoCykel-mått
Fick bra svar från Kommissariekommittén, det tycks inte behövas dispens som jag trodde. Bifogar svaret om någon skulle vara intresserad..

Från 2014 är det lite nya regler om detta:

Det finns två huvudregler för tempocyklar: sadelspetsen minst 5 cm bakom centrum av vevpartiet, eller styrets främsta del (oftast spetsen på växelreglagen) max 75 cm framför centrum av vevpartiet.

Från dessa huvudregler finns tre undantag:

1. Sadelspetsen 0-5 cm bakom centrum av vevpartiet

2. Styrets främsta del 75-80 cm framför centrum av vevpartiet.

Man får ha ett av dessa undantag (och endast ett) automatiskt utan att behöva fråga om lov.

Tredje undantaget är svaret på din första fråga.

3. Styrets främsta del 80-85 cm framför centrum av vevpartiet. Här krävs att man är 190 cm eller längre.

Mvh

Kenneth Simonsson

UCI TempoCykel-mått
Nej

Edit: Grundregeln är att du ska ha sadeln 5 cm bakom vevpartiet och styret max 75 cm framför. Då får ha ett undantag, antingen flytta fram sadeln (som längst i linje med vevpartiet) eller styret. Är du under 190 cm får du då flytta fram styret till 80 cm, är du över 190 cm till 85 cm.

Senast ändrad:
UCI TempoCykel-mått
Förlåt, men det här är så oändligt tragiskt. UCI verkar vara en komplett idiot-organisation. Måttbegränsningar på en cykel??? Man kan knappt hålla sig för skratt.

UCI TempoCykel-mått
Makten sa:
Förlåt, men det här är så oändligt tragiskt. UCI verkar vara en komplett idiot-organisation. Måttbegränsningar på en cykel??? Man kan knappt hålla sig för skratt.

Någon typ av regler behövs i de flesta idrotter. Segling, cykel eller bilracing. Utan regler spårar det ur tyvärr och det hela upphör att vara något man seriöst kan tävla i. Fundera bara på vad skulle hända om man släppte på alla regleringar....

UCI TempoCykel-mått
Bengt-re sa:
Makten sa:

Någon typ av regler behövs i de flesta idrotter. Segling, cykel eller bilracing. Utan regler spårar det ur tyvärr och det hela upphör att vara något man seriöst kan tävla i. Fundera bara på vad skulle hända om man släppte på alla regleringar....

Ja tänk om någon skulle komma på något nytt så det gick fortare! Snabbare bör regleras bort i enlighet med Lex-Obree https://sv.wikipedia.org/wiki/Graeme_Obree

UCI TempoCykel-mått
Makten sa:
Bengt-re sa:
Fundera bara på vad skulle hända om man släppte på alla regleringar....
Utvecklingen skulle gå framåt. Hemska tanke!
Finns liknande begränsningar inom MTB? Om inte; varför inte?
Det var dit trollet ville komma :-)
Men det finns i 1.3 och delen för resp mtb-avart.
Inte lika hårt reglerat då marginal gains inte ger lika mycket, det är inte lika mycket pengar och sporten är ju så ny så den har ju inte satt sig ännu.

UCI TempoCykel-mått
Makten sa:
Oändligt tragiskt? Hm, kan tänka mig ganska många saker i världen som jag tycker är tråkigare som jag inte skulle benämna som tragiska.

UCI TempoCykel-mått
Makten sa:
Bengt-re sa:
Fundera bara på vad skulle hända om man släppte på alla regleringar....

Utvecklingen skulle gå framåt. Hemska tanke!

Finns liknande begränsningar inom MTB? Om inte; varför inte?

Vi skulle landa i täckta liggcyklar utan reglering. F1 skulle landa i totalt livsfarligt snabba bilar med farligt höga g krafter.

All typ av tävling kräver gemensamma regler för att inte evolvera till någon icke önskvärd extrem.

Tillbaka
Topp