• Re: Strava

Av:
    NickPick
    Spacekitty skrev:
    Låt folk ladda upp vad dom vill. Men ge oss andra möjligheten att filtrera bort all inomhuskörning och pendling att inte visas i våra flöde.

Exakt!
    "watopia" "London" osv klarar man sig utan.

Jag har börjat att göra mina rides osynliga, sen väljer jag ut de som jag vill ska synas, dvs inte pendling i zon 2 osv.

Av:
    .A.
    Det är sjukt mycket mer värt en kudos för den som tuggar 15 km dubb till jobbet en decembermorgon än den som svettas framför en skärm. Pendling är i alla fall cykling på riktigt. Det går också att trycka på och/eller ta en extratur.

Av:
    glitch
    Strava noobfråga, har ofta problem med att den inte loggar korrekt, typ 760 km / h, 200 m, fast man kört 2 timmar.
    Tror det är pga. Strömsparfunktion jag glömt slå av.
    Men den tvingar mig likt förbannat att avsluta och ladda upp. Finns det ingen discard funktion?
    Helt värdo att ha en massa skitloggar.

Ibis Ripmo säljes
    https://tinyurl.com

Av:
    SGS
    Frågan har säkert varit uppe förut, men blir inte klok på vilka/vad som egentligen loggas retroaktivt när man skapar ett nytt segment.

Jag har reggat en handfull nya segment (ej privata). På en del dyker i princip inga andra upp på topplistan fast jag är tämligen säker på jag knappast är ensam om att ha kört en viss sträcka. På andra får jag visserligen upp en hel radda, men då känns det istället som Strava endast valt ut folk inom en viss tidsrymd, t.e.x. från det senaste året. Eller så existerar inga sådana gränser utan allt kanske är en slump?

Av:
    ForesterGuy
    Det är väl ingen konst?
    http://www.bbc.co.uk

Av:
    geologen
    SGS skrev:
    Frågan har säkert varit uppe förut, men blir inte klok på vilka/vad som egentligen loggas retroaktivt när man skapar ett nytt segment.

Jag har reggat en handfull nya segment (ej privata). På en del dyker i princip inga andra upp på topplistan fast jag är tämligen säker på jag knappast är ensam om att ha kört en viss sträcka. På andra får jag visserligen upp en hel radda, men då känns det istället som Strava endast valt ut folk inom en viss tidsrymd, t.e.x. från det senaste året. Eller så existerar inga sådana gränser utan allt kanske är en slump?

Hur kort tid efteråt kollar du? För det kan ta flera dygn innan Strava "offrat" datorkraft på att söka igenom äldre resultat och matchat. När jag skapade de flesta av segmenten jag gjort, var det ingen idé att kolla förrän tidigast dagen efter om jag ville se nåt annat resultat än mitt eget. Kanske har det blivit bättre. Det är flera år sen jag gjorde det senast, tror jag.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    NLC
    ForesterGuy skrev:
    Det är väl ingen konst?

Nej, men så är ju artikeln nästan tre år gammal också.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    ForesterGuy
    NLC skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Det är väl ingen konst?

Nej, men så är ju artikeln nästan tre år gammal också.

De är mer högupplösta nu?

Av:
    SGS
    geologen skrev:
    SGS skrev:

Hur kort tid efteråt kollar du? För det kan ta flera dygn innan Strava "offrat" datorkraft på att söka igenom äldre resultat och matchat. När jag skapade de flesta av segmenten jag gjort, var det ingen idé att kolla förrän tidigast dagen efter om jag ville se nåt annat resultat än mitt eget. Kanske har det blivit bättre. Det är flera år sen jag gjorde det senast, tror jag.

Det ligger nog mycket i tidsaspekten fortfarande. Kollade igenom lite segment från i höstas och nu var det oftast betydligt fler än ett fåtal personer på topplistorna. Andra not so much. Tar det som en hint om att ta bort segmenten, eller åtminstone göra dem privata. Lite halvpatetiskt med fyra pers och sedan KOM på sitt eget segment...

Av:
    Jonatan F
    Nybliven Stravaanvändare. Kanske dumma frågor, i sådana fall förlåt, men har letat i Stravas info och googlat och inget hittat.

1: hur gör ni när ni gymmar? Jag får bara en katastrofal karta med massa bugg-rörelse. Finns något smart knep för att logga gymning utan att få en post med 2km/h i genomsnittshastighet etc. Någon bra partnerapp?

2: har någon kommit på en smidig rutin för att synka rundor loggade i ride with gps (min prefererade plattform) till strava (som de jag vill jämföra mig med använder).

Av:
    geologen
    Jag lägger in gymtid manuellt. Bara tid och sen en textbeskrivning. Det är bara cykling och löpning jag reggar med positionsmätning.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    jonte987
    På polar väljer man gps on/off per profil sen blir det, tror jag, rätt strava

Av:
    Jonatan F
    Hade jag helt missat! Fattar inte att ingen nämnt det i alla trådar jag läst om gym o strava.

geologen skrev:
    Jag lägger in gymtid manuellt. Bara tid och sen en textbeskrivning. Det är bara cykling och löpning jag reggar med positionsmätning.

Av:
    skogsvakt
    Störande att jag slutat på snittfart på löpning i feeden. Går det att lösa än? Jag får höjdmeter , sträcka och tid. Fattar inte. Snittfarten känns mer relevant än höjdmetrar. Är det min klocka?

Av:
    psaaf
    skogsvakt skrev:
    Störande att jag slutat på snittfart på löpning i feeden. Går det att lösa än? Jag får höjdmeter , sträcka och tid. Fattar inte. Snittfarten känns mer relevant än höjdmetrar. Är det min klocka?

För mig sker detta om klockan har barometrisk höjdmätning. Strava verkar då tycka att höjdmeter är mer intressant än snittfart. Om man på aktiviteten väljer att korrigera höjddata med värden från kartdata återgår feeden till snittfart.

Upptäckt då Garmin 645 har så katastrofalt dålig barometrisk höjdmätning att jag måste göra denna övning efter varje löppass.

Av:
    Stumpy
    Jonatan F skrev:
    1: hur gör ni när ni gymmar? Jag får bara en katastrofal karta med massa bugg-rörelse. Finns något smart knep för att logga gymning utan att få en post med 2km/h i genomsnittshastighet etc. Någon bra partnerapp?
    Min Garmin 910 XT går att ställa i "Indoor"-läge. Då är GPSen avslagen, men den reggar fortfarande puls.

Jonatan F skrev:
    2: har någon kommit på en smidig rutin för att synka rundor loggade i ride with gps (min prefererade plattform) till strava (som de jag vill jämföra mig med använder).
    https://tapiriik.com synkar det mesta, bl a Ride with Gps och Strava.

Av:
    Jonatan F
    Har tyvärr bara telefonen :) inte riktigt ekonomi till en klocka eller liknande nu.)

Guld! Tack! Tankar om risker med att lämna ut sådan info förresten?

Stumpy skrev:
    Jonatan F skrev:
    Min Garmin 910 XT går att ställa i "Indoor"-läge. Då är GPSen avslagen, men den reggar fortfarande puls.

Jonatan F skrev:
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-04 10:04 av Jonatan F.

Av:
    Stumpy
    Jonatan F skrev:
    Har tyvärr bara telefonen :) inte riktigt ekonomi till en klocka eller liknande nu.)
    Slå av GPSen i telefonen, så borde det vara klart.

Jonatan F skrev:
    Guld! Tack! Tankar om risker med att lämna ut sådan info förresten?
    Risker?
    Som i att någon ser ett mönster i när du tränar och passar på att göra inbrott hemma? Då får du sätta dina pass till privata i respektive tjänst.

Av:
    Fjärdebrunn
    Jag använder min pendling träningsmässigt
    - för återämtning och km-volym
    - för stenhårda backpass (har 8 fina motlut över 16 km att sota ur rören ordentligt i
    - Med omvägar för tröskelträning eller naturupplevelser
    I morse ingick t ex en Le Peloton (blev ordentligt kränkt) i morgonpendlingen.
    Pendlingen ingår alltid som del i mina veckoupplägg. Varför ska jag då inte tagga pendlingen som träning?

Av:
    skogsvakt
    psaaf skrev:
    skogsvakt skrev:

För mig sker detta om klockan har barometrisk höjdmätning. Strava verkar då tycka att höjdmeter är mer intressant än snittfart. Om man på aktiviteten väljer att korrigera höjddata med värden från kartdata återgår feeden till snittfart.

Upptäckt då Garmin 645 har så katastrofalt dålig barometrisk höjdmätning att jag måste göra denna övning efter varje löppass.
    Störande som tusan. Förr såg jag alltid snittfart i feeden. Jag tror inte ens jag har barometiskt höjdmätare. Men jag börjar misstänka det är det min klocka för andras snitt syns i feed

Av:
    Jonatan F
    Nästa fråga, jag kan inte se totaltid inklusive gym etc. Då tappar det ju sin poäng helt?! Jag vill veta hur mycket jag skidat, cyklat inomhus etc. Inte bara löp/cykeltid.

Av:
    Bengt-re
    Jonatan F skrev:
    Nästa fråga, jag kan inte se totaltid inklusive gym etc. Då tappar det ju sin poäng helt?! Jag vill veta hur mycket jag skidat, cyklat inomhus etc. Inte bara löp/cykeltid.

Strava kommer ifrån cykel och i viss mån löparsidan. Alla andra aktiviteter är hobby och inte träning. Typ. Se det så klarnar upplägget.

Btw. Är gymträning svårt att mäta och analysera. Cykel och löpning är mycket enklare att mäta och bedömma.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Henrik_E
    Jag ägnade del av julledigheten till att spela Just Dance med mina syskonbarn. Går det att avgöra hur man dansar borde det väl gå att räkna hur man lyfter.

Av:
    NickPick
    Garmin connect för loggning, strava för det sociala...

Av:
    Jonatan F
    Oj, är det så? Hade gissat tvärt om? Hur menar du?

Hade tänkt ha strava som träningsdagbok och i min tävling med mina vänner om vem som tränar mest 2019. Eftersom en bara kan köra rehab funkar det inte att köra flest km eller tid på landsväg. :/

Bengt-re skrev:
    Jonatan F skrev:

Strava kommer ifrån cykel och i viss mån löparsidan. Alla andra aktiviteter är hobby och inte träning. Typ. Se det så klarnar upplägget.

Btw. Är gymträning svårt att mäta och analysera. Cykel och löpning är mycket enklare att mäta och bedömma.

Av:
    Bengt-re
    Jonatan F skrev:

Hade tänkt ha strava som träningsdagbok och i min tävling med mina vänner om vem som tränar mest 2019. Eftersom en bara kan köra rehab funkar det inte att köra flest km eller tid på landsväg. :/

Bengt-re skrev:
    Jonatan F skrev:

Lägg in tiden manuellt på gympass/yogapass som föreslogs ovan? Det känns knepigt att få telefonen att lista ut att du yogar tänker jag?

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Jonatan F
    Absolut men eftersom inget av infon jag lägger in i andra pass än löpning eller cykling tas med i totalen blir det lixom meningslöst :/

Bengt-re skrev:
    Jonatan F skrev:

Bengt-re skrev:
    Jonatan F skrev:

Lägg in tiden manuellt på gympass/yogapass som föreslogs ovan? Det känns knepigt att få telefonen att lista ut att du yogar tänker jag?

Av:
    Bengt-re
    Jonatan F skrev:
    Absolut men eftersom inget av infon jag lägger in i andra pass än löpning eller cykling tas med i totalen blir det lixom meningslöst :/

Bengt-re skrev:
    Jonatan F skrev:

Bengt-re skrev:
    Jonatan F skrev:

Hmmm... svårlöst.

Av:
    Jonatan F
    Får byta app:)

Bengt-re skrev:
    Jonatan F skrev:

Bengt-re skrev:
    Jonatan F skrev:

Bengt-re skrev:
    Jonatan F skrev:

Hmmm... svårlöst.

Av:
    moros
    Annan app är lösningen. Kör man men Garmin eller Polar eller annan klocka så tycker jag att den loggningen och analysen är den viktiga. Där samlar jag allt. Sen är synken till Strava en annan grej, hetsa kompisar, bli stressad av andra, kolla segment etc. Men Strava är inte den optimala appen som din totala träningsdagbok, framförallt inte om du sysslar med massa olika aktiviteter. Stravas syfte är lite annat

Har man t.ex. ingen klocka med eget analysprogram så tycker jag att hederliga Endomondo gör ett bra jobb, synkar också till Strava

Av:
    william lewis
    Jonatan F skrev:

Om du går in på ”Training Calender” på Strava får du en totalsumma av all din träning fördelat på månader/år.

Annars kan du och dina kompisar använda Traningpeaks om ni vill få en uppdelning med exakt hur mycket av varje träningsform ni tränat varje månad/år men på Tp finns det inga sociala funktioner.

Av:
    SGS
    Suck.

Försöker skapa ett skönt segment av en hyfsat teknisk utförslöpa av modellen skogsstig på sisådär 400 meter. Inte sådär supernära, uppskattningsvis mellan 20-60 meter därifrån beroende på parti, löper en bilväg. Uppenbarligen klarar inte Strava att göra skilnad på sträckorna. Håller på och experimenterar med sträckningen i detta nu för att få till det bättre men hittills ingen lycka. Finns det något jag kan göra för att förbättra mina möjligheter i detta fall?

Jag inser ju naturligvis att Strava har sina begränsingar, men trodde faktiskt det klarade av att registrera bättre än såhär. Det är ju liksom inte bara på ett ställe sträckorna går nära (nåja) varandra, utan genom hela segmentet. Kanske just därför Strava inte fixar det?

Av:
    jonte987
    Skapa manuellt i strava, inte plocka ut från en aktivitet?

SGS skrev:
    Suck.

Försöker skapa ett skönt segment av en hyfsat teknisk utförslöpa av modellen skogsstig på sisådär 400 meter. Inte sådär supernära, uppskattningsvis mellan 20-60 meter därifrån beroende på parti, löper en bilväg. Uppenbarligen klarar inte Strava att göra skilnad på sträckorna. Håller på och experimenterar med sträckningen i detta nu för att få till det bättre men hittills ingen lycka. Finns det något jag kan göra för att förbättra mina möjligheter i detta fall?

Jag inser ju naturligvis att Strava har sina begränsingar, men trodde faktiskt det klarade av att registrera bättre än såhär. Det är ju liksom inte bara på ett ställe sträckorna går nära (nåja) varandra, utan genom hela segmentet. Kanske just därför Strava inte fixar det?

Av:
    SGS
    jonte987 skrev:

SGS skrev:
    Suck.

Det visste jag inte att man kunde göra. Ska prova det. Tack!

Av:
    jonte987
    Blir osäker om vi pratar förbi varandra. Jag har bara gjort segment från aktivity och då har jag aldrig sett problemet men jag får totalt spel på rutt verktyget. Därför tänkte jag om det var nåt liknande du höll på med.

Det var dock ett tag sen gjorde ett segment så kanske de "förbättrat" det.

SGS skrev:
    jonte987 skrev:

SGS skrev:
    Suck.

Det visste jag inte att man kunde göra. Ska prova det. Tack!

Av:
    jonte987
    Det som händer i ruttverktyget är att stigen inte finns med och då gör skiten snap-to vägen en bit bort. Har inte sett samma på segment.

Av:
    Sambal Oelek
    Jajemen! Lyckades få friskvårdsbidrag från Benify för Strava! Kanon ju, kolla:
    https://happyride.se

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    AddeKvark
    Har använt Strava i några år men bara för att logga träningspass i princip. Vad behövs för att ladda ner segment från Strava till Garmin? Är det "Summit Analysis" - tillägget som behövs för det..?

Av:
    Jonatan F
    Stumpy skrev:

Gissar att tapirik som diskuterats mer ingående ovan kan fungera. Men jag har inte koll på alla olika möjligheter.

Av:
    kontrapunkt
    Jonatan F skrev:
    Tankar om risker med att lämna ut sådan info förresten?

Finns eventuellt försäkringsbolag som är intresserade av att se detaljerad information om folks pulsvärden och hälsostatus för att bedöma risker med olika kunder. Eller marknadsförare, som gillar alla sorters personuppgifter i allmänhet.

Av:
    NLC
    Jonatan F skrev:
    Stumpy skrev:

Gissar att tapirik som diskuterats mer ingående ovan kan fungera. Men jag har inte koll på alla olika möjligheter.

Om man ämnar lämna Strava och bara köra i Garmin Connect, RideWithGPS, TrainingPeaks eller annan tjänst ska det gå att dumpa ur all ens Strava-data via https://www.strava.com -> "Download or Delete Your Account". Se t.ex. https://support.strava.com

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Salabaladala
    Nån annan som råkat ut för att man på sistone inte kan välja vilken cykel man åkt på när man ska spara sin åktur? Har ett tag nu varit tvungen att gå in på sajten och editera passet för att det ska loggas korrekt. Inte så jätteviktigt men gillar att ha ett hum om hur mycket cyklarna används.

Av:
    HåkanC
    AddeKvark skrev:
    Har använt Strava i några år men bara för att logga träningspass i princip. Vad behövs för att ladda ner segment från Strava till Garmin? Är det "Summit Analysis" - tillägget som behövs för det..?
    Om du vill ladda hem andras aktiviteter som GPX räcker det med gratis-Strava
    Åtminstone om man använder Chrome (kanske även Firefox?) och installerar appen "Strava Export GPX" av Eugene Ivanov.
    Om inte kan man prova tex: https://mapstogpx.com

/Håkan

Av:
    Sambal Oelek
    HåkanC skrev:
    AddeKvark skrev:
    Om du vill ladda hem andras aktiviteter som GPX räcker det med gratis-Strava
    Åtminstone om man använder Chrome (kanske även Firefox?) och installerar appen "Strava Export GPX" av Eugene Ivanov.
    Om inte kan man prova tex: https://mapstogpx.com
    Ladda ner ett segments GPX bara verkar funka i pluginet också (även Firefox för övrigt, kör bara det).

Men vill du ha Live Segment i din Garmin är det analys-paketet av Summit som det ingår i.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    AddeKvark
    Tack för svar!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in