• Re: Strava

Av:
    Fjärdebrunn
    Verkar som appen tappade autopaus idag. Vi var två man ute och körde lvg. På vissa längre segment fick vi absurda tider när stoppen togs med. Typ 7 km/h där vi höll 35.

Jag körde tracking i iphonen och polarn via Wahoo Element Bolt. Den senare då med uppdatering via stavaapp i en galaxy.

Jag fick fö 1km/h lägre snitt jmft min Garmin 800

Fler med denna bugg?

Av:
    marr
    Fjärdebrunn skrev:
    Verkar som appen tappade autopaus idag. Vi var två man ute och körde lvg. På vissa längre segment fick vi absurda tider när stoppen togs med. Typ 7 km/h där vi höll 35.

Jag körde tracking i iphonen och polarn via Wahoo Element Bolt. Den senare då med uppdatering via stavaapp i en galaxy.

Fler med denna bugg?

Va? Man kan väl inte pausa i ett segment? För att vila upp sig då eller?

Av:
    Alex Supertramp
    marr skrev:
    Fjärdebrunn skrev:

Fler med denna bugg?

Tror de spärrat alla sorters pauser inne i segmenten, just för att slippa vilopauser som leder till för ha krafter och därmed falska KOM’s.

Men hur ställer man in autopauser? Och hur länge måste jag stå still för att stravan (på telefonen) skall pausa sig?

"It's all about the bike..."

Av:
    Fredde78
    Har precis börjat testa att lägga in strava segment i min polar v650. Dock verkar det som att inga segment som har någon form av lutning utför går att lägga in?
    Dom enda segmenten som jag får fram när jag synkar strava mot polar flow är dom segmenten där ”set a goal” finns med.
    Är det bara en inställning som behöver ändras eller är det så löjligt att utförssegment inte får vara med?

Ställde även frågan i polar v650 tråden.

Av:
    skier
    Alex Supertramp skrev:
    marr skrev:
    Fjärdebrunn skrev:

Fler med denna bugg?

Tror de spärrat alla sorters pauser inne i segmenten, just för att slippa vilopauser som leder till för ha krafter och därmed falska KOM’s.

Men hur ställer man in autopauser? Och hur länge måste jag stå still för att stravan (på telefonen) skall pausa sig?

Har det gått tidigare att pausa under ett segment och sedan köra vidare och få en totaltid? Känns ju helt galet.

Av:
    .A.
    Fredde78 skrev:
    Har precis börjat testa att lägga in strava segment i min polar v650. Dock verkar det som att inga segment som har någon form av lutning utför går att lägga in?
    Dom enda segmenten som jag får fram när jag synkar strava mot polar flow är dom segmenten där ”set a goal” finns med.
    Är det bara en inställning som behöver ändras eller är det så löjligt att utförssegment inte får vara med?

Jag har ingen Polar, men Strava medger inte Goals på segment med negativ lutning. Det bör ha med det att göra.

Av:
    Stumpy
    Utförssegment är en styggelse.

Av:
    .A.
    Stumpy skrev:

Varför?

Av:
    Stumpy
    .A. skrev:
    Stumpy skrev:
    Varför?
    Där spelar yttre förhållanden som draghjälp och vind så stor roll att tiderna blir irrelevanta.

Av:
    .A.
    Stumpy skrev:
    .A. skrev:
    Stumpy skrev:
    Varför?
    Där spelar yttre förhållanden som draghjälp och vind så stor roll att tiderna blir irrelevanta.
    Så vind och draghjälp är mindre viktiga på platta och stigningssegment?

Av:
    Fredde78
    .A. skrev:
    Fredde78 skrev:

Jag har ingen Polar, men Strava medger inte Goals på segment med negativ lutning. Det bör ha med det att göra.

Nyfiken på vad du använder? Två kompisar kör med garmin och dom får fram livesegment med utförslut???

Är det bara polar eller ligger det hos strava?

Av:
    .A.
    Fredde78 skrev:
    .A. skrev:
    Fredde78 skrev:

Nyfiken på vad du använder? Två kompisar kör med garmin och dom får fram livesegment med utförslut???

Olika tillverkare har säkert lite olika lösningar för att åstadkomma Live segments. Garmin nyttjar de segment som är stjärnmärkta. Det funkar ganska bra.För att få tillgång till Live segments måste man vara betalande Stravaanvändare (Summit)

Av:
    Fredde78
    .A. skrev:
    Fredde78 skrev:
    .A. skrev:
    Fredde78 skrev:

Olika tillverkare har säkert lite olika lösningar för att åstadkomma Live segments. Garmin nyttjar de segment som är stjärnmärkta. Det funkar ganska bra.För att få tillgång till Live segments måste man vara betalande Stravaanvändare (Summit)

Jag är summitanvändare, det jag är nyfiken på är om det är polar som begränsar att segment med mer än 0,25%? Lutning inte går att få som livesegment eller om strava begränsat det för alla?
    Fungerar utförssegment för dig?

Av:
    m3lk3r
    Stumpy skrev:
    Är ju de enda segmenten jag bryr mig om

Av:
    .A.
    Fredde78 skrev:
    Fungerar utförssegment för dig?
    Ja

Av:
    zanoii
    Stumpy skrev:
    .A. skrev:
    Stumpy skrev:
    Varför?

Jag är säker på att alla som pysslar med downhill håller med dig. Det handlar bara om gravitation, tyngst åkare vinner!

Forget the bike. It’s all about the ride.

Av:
    Per Björk
    Det är Strava som begränsar. Men jag vet att min cykelpolare får upp dom i sin Garmin medans andra inte får det.

Av:
    Fredde78
    Per Björk skrev:
    Det är Strava som begränsar. Men jag vet att min cykelpolare får upp dom i sin Garmin medans andra inte får det.

Konstigt och otroligt löjligt av strava. För mig som cyklar mtb så är väldigt många segment med utförslut i slutändan.
    Samtidigt så finns det ett segment där det är väldigt mycket teknisk klättring först och efter det så är det lika mycket utför, men iom att det blir 0% lutning i slutändan så fungerar det.
    Om dom är så rädda för att bli stämda eller dyl så får dom väll ordna så att man godkänner segmenten innan och kör dom på egen risk.
    Jag stör mig otroligt mycket på det här.
    Känns lite som att betala för strava inte är lika intressant längre...

Av:
    .A.
    Fredde78 skrev:
    Per Björk skrev:

Konstigt och otroligt löjligt av strava. För mig som cyklar mtb så är väldigt många segment med utförslut i slutändan.
    Samtidigt så finns det ett segment där det är väldigt mycket teknisk klättring först och efter det så är det lika mycket utför, men iom att det blir 0% lutning i slutändan så fungerar det.
    Om dom är så rädda för att bli stämda eller dyl så får dom väll ordna så att man godkänner segmenten innan och kör dom på egen risk.

Strava begränsar det såtillvida att det inte går att sätta upp mål (=goal) på segment med negativ lutning. Om jag minns rätt tillkom det efter en uppmärksammad tragisk olycka i USA för några år sedan då en besatt amerikan försökte återta en KOM på ett utförssegment och genade i en kurva och krockade med en mötande bil. Strava fick ta emot hård kritik och genomförde några ändringar, av vilka denna med utförssegment var ett. Om det var löjligt eller inte är upp till var och en att bedöma.

Garmin tar som sagt stjärnmärkta segment och laddar över dessa till enheten för att kunna erbjuda Live segments. Även segment med negativ lutning. För mig framstår det som om Polar har en annan lösning som inte lirar med Strava.

Av:
    Fredde78
    .A. skrev:
    Fredde78 skrev:
    Per Björk skrev:

Strava begränsar det såtillvida att det inte går att sätta upp mål (=goal) på segment med negativ lutning. Om jag minns rätt tillkom det efter en uppmärksammad tragisk olycka i USA för några år sedan då en besatt amerikan försökte återta en KOM på ett utförssegment och genade i en kurva och krockade med en mötande bil. Strava fick ta emot hård kritik och genomförde några ändringar, av vilka denna med utförssegment var ett. Om det var löjligt eller inte är upp till var och en att bedöma.

Garmin tar som sagt stjärnmärkta segment och laddar över dessa till enheten för att kunna erbjuda Live segments. Även segment med negativ lutning. För mig framstår det som om Polar har en annan lösning som inte lirar med Strava.

Alltid tragiskt med olyckor, men jag vet inte om det är strava som ska stå som skyldiga för att folk tar dåliga beslut?

Ska erkänna att jag precis börjat pilla med det här till min dator och har inte kunnat testa (cykeln är trasig) det riktigt.
    Det jag hoppas på och som räcker gott o väl är att veta när favoritsegmenten börjar och slutar. Jag behöver verkligen inte liveuppdateringen.

Av:
    anderski
    Och det är ju precis det du får reda på med Strava live då, var de börjar och slutar.
    Och man märker ju oxå att många segment startar på konstiga eller olämpilga ställen.
    Men det kan vi ju tacka den totalt kassa strava kartan..

corsa campestre

Av:
    bearthefear
    Jag skulle vilja kunna se hur jag ligger till distans- och tidsmässigt jämfört med föregående år. Gärna i en snygg graf. Men vad jag har hittat så finns det ingen sån funktion. Finns det någon tredjepartslösning för detta?

Av:
    MAMTB
    bearthefear skrev:
    Jag skulle vilja kunna se hur jag ligger till distans- och tidsmässigt jämfört med föregående år. Gärna i en snygg graf. Men vad jag har hittat så finns det ingen sån funktion. Finns det någon tredjepartslösning för detta?

Veloviewer är riktigt bra för detta!

Av:
    gsb
    bearthefear skrev:

Veloviewer https://veloviewer.com:
    Capture.PNG

Edit:
    To slow!

“Give a man a fish and feed him for a day. Teach a man to fish and feed him for a lifetime. Teach a man to cycle and he will realize fishing is stupid and boring”
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-15 21:53 av gsb.

Av:
    bearthefear
    Ah, riktigt snyggt! Precis vad jag var ute efter! Tack till er båda :)

Av:
    Sambal Oelek
    Elevate (fd Stravistix) fixar det också, de har uppdaterat just den finessen så det är ännu bättre:

https://chrome.google.com

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    perzzon
    Skall de ta bort ant+ syncing till telefonen. Trökigt! Jag brukar ha det som goto när jag glömt ladda klockan eller är ute och reser och glömt ta med den.

Av:
    NLC
    Blåtandspulsband "is the shit" tydligen.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    perzzon
    De skall också tas bort :(

Av:
    NLC
    Aha, nähä, vafaan. Då får man väl skaffa sig en klocka med pulsmätning på handleden (som backup)

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Belse
    perzzon skrev:
    Skall de ta bort ant+ syncing till telefonen. Trökigt! Jag brukar ha det som goto när jag glömt ladda klockan eller är ute och reser och glömt ta med den.

Dumt, brukar använda telefonen att logga med när jag åker skidor på vintern, eller bara tar en kortare promenad eller cykeltur hemikring. Hade väl varit bättre.om dom hade åtgärdat det som krashar appen istället.
    Om man vill logga puls med ett Ant+-band i fortsättningen då, vad behöver man för extra app att logga med då, för en pulsklocka med Gps kommer nog inte att införskaffas för denna lilla användning?

Av:
    perzzon
    Du kan köra med typ Endomondo och synca det till strava men det är ju lite meck om du inte redan har en sån kedja uppsatt

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ