• Strava

Av:
    Tommi87
    Jag försöker komma igång med min cykling men har lite svårt att hitta bra stigar.
    Läste runt lite och tänkte att den här appen/communityn skulle vara ett bra verktyg!

Skulle behöva lite tips och hjälp för att komma igång med Stravan.
    Hur laddar man in rutter som andra skapat?
    Andra bra tips?
    Någon kanske till och med sitter på en skön rutt kring mölndal?

// Ständigt vilsen i skogen.
  • Re: Strava

Av:
    Mattias A
    Det är inte riktigt det som är tanken med Strava men det går typ.

Man kan bara följa routes som man själv skapat. I appen så swipar man till höger på skärmen där man startar en aktivitet.

För att hitta sånt som andra kört måste man använda webbappen om man går in på Explore > Activity Search. För dessa kan man ladda ner GPX-filer och för att följa dem måste man ha lämplig GPS-device eller mobilapp men just det har jag inte så bra koll på.

Av:
    Tommi87
    Så jag är lite fel ute då?
    Kan man importera GPX filen till mobilen och sedan köra den med Strava eller behövs en annan app?

Av:
    Mattias A
    Annan app tyvärr.
    Men Strava är bra och kul på andra sätt.
    Jag använder det främst för att hålla koll på när, var och hur jag cyklat tidigare. Sen så följer man sina cykelkompisar och ser vad de gör för spännande turer. Bra för motivationen om inte annat.

En kul sak är KOM:s också. Det är som topplistor över kortare segment (sträckor). Den som kört snabbast är bäst.

För tips på stigar och liknande är turtips-sidan här på happy bra: http://happymtb.org
    Men då kräver det som sagt att man har en app som man kan ladda in GPX-filer i.

Av:
    Kristoffer R
    Runt Göteborg är det gödslat med Strava-segment. Ta telefonen, åk ut i skogen (tex Änggården) och använd "segment Explorer" det är lite pilligt och den är inte jättebra men man hittar oftast.

Man kan ju lämpligen göra lite förhands-research på datorn hemma innan så blir det enklare.

Änggården och runt Sisjön är det massor av segment på fina stigar.

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    Bullabus
    Endomondo fixar att importera och exportera rutter (gpx filer) Det kluriga kan väl vara att hitta dem. Har du tur så finns det någon som sparat dem i Endomondo och då är det ju enkelt att följa dem. Enklast är att registrera en användare och kolla om det finns några färdiga rutter i datorn.

==================================================================

http://www.endomondo.com

Av:
    Xuestor
    Kolla bikemap.net

Kanske kan vara nått

Av:
    Bengt-re
    Tommi87 skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Jag försöker komma igång med min cykling men
    > har lite svårt att hitta bra stigar.
    > Läste runt lite och tänkte att den här
    > appen/communityn skulle vara ett bra verktyg!
    >
    > Skulle behöva lite tips och hjälp för att komma
    > igång med Stravan.
    > Hur laddar man in rutter som andra skapat?
    > Andra bra tips?
    > Någon kanske till och med sitter på en skön
    > rutt kring mölndal?
    >
    > // Ständigt vilsen i skogen.

Download gpx.... Jag har hittat många roliga vägar på det viset. Tyvärr kräver det plus för att funka.

Av:
    Tommi87
    Ska Explorera lite med strava, kanske blir till att skaffa plussa.
    Ska kika i happy tråden som länkade samt endomondo.
    Är det värt att skaffa någon form av handhållen gps eller klarar man sig på en app?
    I så fall vilken ap funkar lättast till gpx filerna?

Av:
    skogsmulle101
    Kompisar / nya kompisar mycket bättre än Strava. Försök hitta nån stigtokig så kör ni bara.

Av:
    Tommi87
    skogsmulle101 skrev:
    > Kompisar / nya kompisar mycket bättre än Strava.
    > Försök hitta nån stigtokig så kör ni bara.

Det är absolut det allra bästa!
    Och trevligaste!

Av:
    HåkanC
    Bengt-re skrev:
    > Download gpx.... Jag har hittat många roliga
    > vägar på det viset. Tyvärr kräver det plus
    > för att funka.

Vill man enbart ha en GPX-fil från en stravalänk går det även utan plus.
    Ett exempel på hur man kan göra har jag skrivit om här: http://happymtb.org

/Håkan

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2015-03-21 11:28 av HåkanC.

Av:
    Randigeralf
    När jag letar nya rundor brukar Strava funka mycket bra.
    Gå till "skapa route" där kan du slå på global heatmap och se alla stigar/spår där någon med stava kört tidigare. Sen kan du bygga en route där längs andras spår. Routen är sen lätt att exportera ut till ett par olika format tror jag.
    se till att välja in "ride" när du skapar kartan och inte "run".

Av:
    CW
    Strava är infekterat av massa små sträckor på 1-5 km. Jag misstänker pendlarna. Enda "rundan" i mina trakter är Billdalstempot. Resten är bara P2P-sträckor.

Av:
    Stumpy
    Det är kanske därför det heter segment. Det skall inte vara hela rundor.

Av:
    Rompa
    Jag brukar skapa kortare segment i mitt långa segment, då får man lite utmaning o tävling på flera ställen om man exempelvis skulle bli störd av andra moment som sackar ned farten.

Av:
    matteboy
    Jag har kört en runda på Öland (kommer fler) och till min stora fasa finns det inte ett enda strava-segment på rundan. Så nu är frågan, ska den få förbli oförstörd eller ska jag lägga ut några segment?

--------------------------
    "Movies don't create psychos. Movies make psychos more creative"

Av:
    Jenny W
    matteboy skrev:
    > Jag har kört en runda på Öland (kommer fler)
    > och till min stora fasa finns det inte ett enda
    > strava-segment på rundan. Så nu är frågan, ska
    > den få förbli oförstörd eller ska jag lägga
    > ut några segment?

Klart du ska. Vad är annars vitsen med strava?

I never lose, I either win or learn.

Av:
    Jenny W
    Jag råkade ut för en snubbe i en klubb nära mig inte som tyckte tyckte om att andra gjorde segment på hans vägar.
    Jag cyklade med dem en gång och tyckte det var för få segment. Bara två st på en niomilsrunda. Är ju van vid att det är fler, så jag gjorde ett par i ett par backar som jag ansåg vara lämpliga. Fick bannor av snubben som tyckte att det förstör klungkörningen och nu är segmenten märkta hazardous. Undrar av vem?

Av:
    Sambal Oelek
    Haha, vilken gubbe. Sådana problem man kan ha då. Han är väl rädd för att inte vara KOM på "sina" vägar :-)

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    NLC
    Har de monterat ner alla skyltar också?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Jenny W
    NLC skrev:
    > Har de monterat ner alla skyltar också?

Asg. Ska fråga nästa gång vi ses. Föresten så tror jag inte de kör med skyltrace. De tyckte jag betedde mig konstigt sist jag cyklade med dem. Spurtade järnet mot lokalortens skylt men jag hade lixom ingen som hakade på. :) Kändes lite knasigt.

Av:
    frippegubben
    Appen Ride with GPS är väl tänkt att funka så som du beskriver, att följa ett inblandat spår.

Av:
    dileno
    För MTB brukar jag leta upp aktiviteter som andra laddat upp på Strava och om det ser bra ut så exporterar jag som gpx till min Garmin. Väl i Garmin zoomar jag in rätt mycket när jag ska köra stig och grus, så man ser lite bättre var man ska :)

För landsväg är det onekligen lättare och har du premiumkonto så kan du skapa dina egna rutter via Stravas verktyg. Använder det ganska flitigt. Återigen exporterar jag dem till min Garmin.

Finns säkerligen appar till mobilen men jag föredrar att ha batteri kvar på mobilen än att kunna navigera med den på styret.

http://bracykling.com

Av:
    Sambal Oelek
    Såg denna ride:
    https://www.strava.com

Första guldmedaljsturen enligt Strava, bra tempo där, ena ordentliga backar på slutet

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    NLC
    Och lite oväntat så var en av deltagarna Will Smith https://www.strava.com

Av:
    Stumpy
    Lite förvånande att GVA bara har loggat 16.000 km i år.

Av:
    cykel nisse
    Om jag får stjäla tråden lite,går det inte att bara spara sina rundor för sig själv typ tränings dagbok?

Av:
    Cykelbonden
    Japp du kan göra allt privat men jag tror ändå folk ser vad du har för resultat på segmenten du kört. finns även en funktion att alla turer blir privat när de överförs till strava så kan man själv välja om de ska bli offentlig eller inte

Av:
    Henrik_E
    cykel nisse skrev:
    Om jag får stjäla tråden lite,går det inte att bara spara sina rundor för sig själv typ tränings dagbok?
    Du kan markera rundor som Private.

Av:
    ghostface
    Snabb fråga:

Kan man radera delar av en runda - typ lägga in manuellt var den avslutades.

Kraschade och fick åka bil till akuten, kom då på att jag glömt att stänga av gps:en. Resultatet var ett helt drös med KOM:s från Ekerö till SöS. Sitter nu och väntar på upprörda kränkta innerstads mamils med högafflar och facklor som ska utkräva rättvisa 😱

// Calle

Av:
    Lulle
    ghostface skrev:
    Snabb fråga:

Kan man radera delar av en runda - typ lägga in manuellt var den avslutades.

Kraschade och fick åka bil till akuten, kom då på att jag glömt att stänga av gps:en. Resultatet var ett helt drös med KOM:s från Ekerö till SöS. Sitter nu och väntar på upprörda kränkta innerstads mamils med högafflar och facklor som ska utkräva rättvisa 😱

// Calle

Via webbsidan (inte appen) tror jag att man kan välja crop från skiftnyckeln till vänster.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-09-11 21:03 av Lulle.

Av:
    ghostface
    Topp - ska genast testa 👍🏼

[Edit: fixat med cropfunktionen. Tack också NLC för tipset ang varför det annars var bra att ha den o-croppad. Var dock inte så allvarlig krasch så jag har bra koll på tid/plats osv!]
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-09-11 21:25 av ghostface.

Av:
    NLC
    Vänta lite bara, först kan du markera den "private". Loggen i sig kan vara bra att ha när man pusslar ihop händelseförloppet (tex tid mellan krasch och att man blev hittad/upphämtad).

Av:
    Fritzon
    IMG_3018.PNG
    Lånar tråden lite. Strava är nytt för mig men verkar lovande. Har loggat min första runda men jag får en massa kyrilliska bokstäver i appen. Nån som vet vad det beror på? Är det för att det är gratisversionen?

Av:
    Arsozath
    Fritzon skrev:

Lånar tråden lite. Strava är nytt för mig men verkar lovande. Har loggat min första runda men jag får en massa kyrilliska bokstäver i appen. Nån som vet vad det beror på? Är det för att det är gratisversionen?

Cyklar man på ställen som kryllar av segment så blir det så....

Av:
    NLC
    Fancy =)

Av:
    Luktapåblommorna
    Typiskt, nu får inte ens stravatråden vara ifred från ryska troll..

Av:
    fdpettersson
    Missa inte heatmaps i Strava, som visar var folk brukar åka. Även om de inte går att se direkt i gratisversionen går det att aktivera i Route - verktyget.

Andra appar / websiter som är bra för att planera:

trailforks.com
    Opentrailmap.net
    Och glöm inte att gå in på openstreetmaps efter rundan och lägg till stigar som saknas.

Av:
    skogsvakt
    Fråga. Hur ändrar jag så att andra som inte följer mig på strava inte kan se mina aktiviteter ?

Av:
    NLC
    Gör dem publika (dvs "oprivata").

Av:
    skogsvakt
    Förtydligande. Jag vill att andra som INTE följer mig INTE ska kunna se mina aktiviteter. Vill inte göra dom privata utan bara så vänner kan se när dom tittar på mun profil. Vart i strava ändrar man det?

Av:
    swedo
    skogsvakt skrev:
    Fråga. Hur ändrar jag så att andra som inte följer mig på strava inte kan se mina aktiviteter ?

Som NLC skriver gör dem publika. Under "edit" på mobilverskonen uppe till höger (ändra hänglåset till upplåst) eller skiftnyckel i mitten till navigeringmenyn i vänster. (Android/pc)

Nåt som inte var Ikea, nåt som inte hade lösningar i kanten

Av:
    bllx
    skogsvakt skrev:
    Förtydligande. Jag vill att andra som INTE följer mig INTE ska kunna se mina aktiviteter. Vill inte göra dom privata utan bara så vänner kan se när dom tittar på mun profil. Vart i strava ändrar man det?

Ställ in på https://www.strava.com

Av:
    hm
    swedo skrev:
    skogsvakt skrev:

Som NLC skriver gör dem publika. Under "edit" på mobilverskonen uppe till höger (ändra hänglåset till upplåst) eller skiftnyckel i mitten till navigeringmenyn i vänster. (Android/pc)

Hehe.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in