• Re: Strava

Av:
    elles
    Bengt-re skrev:
    elles skrev:
    2st frågor :)

Kan man utan att vara sync med Garmin Connect ladda upp enstaka rutter utan en dator, bara tillgång till iPad/iPhone?

Hur gör man så att watten bara kan ses av mig själv?

Ligger rutterna på en garminenhet och du vill av okänd orsak inte använda garmin connect?

Ja de ligger på nu garminenhet, garmin connect kan jag använda, men vill inte synca för då förs allt över..

Av:
    Bengt-re
    elles skrev:
    Bengt-re skrev:
    elles skrev:
    2st frågor :)

Kan man utan att vara sync med Garmin Connect ladda upp enstaka rutter utan en dator, bara tillgång till iPad/iPhone?

Hur gör man så att watten bara kan ses av mig själv?

Ligger rutterna på en garminenhet och du vill av okänd orsak inte använda garmin connect?

Ja de ligger på nu garminenhet, garmin connect kan jag använda, men vill inte synca för då förs allt över..

Anslut med otg kabel - ladda ner filerna till mobila enheten. Ladda upp filerna manuellt på strava hemsidan via webläsare i mobila enheten. Omständigt, men fungerar.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    ejma
    Att köra segment i Strava är roligt, men hur pass tillförlitliga är resultaten? Någon som vet hur Strava mappar loggade rutter mot segment? Tittar jag på mina skogskörningar kan den loggade rutten ligga upp mot 50 meter utanför den stig jag cyklat på. Har också märkt att Strava ibland tycker att jag inte kört på stigen enligt ett segment och därför inte registrerar det som ett segmentåk.

När jag jämförde min iphone med App med Garmin Edge på landsväg uppmättes upp mot 6 sekunders skillnad på vissa segment. Förklaringen kan vara GPS vs A-GPS.
    Analyserar Strava de registrerade rutterna för att hitta mönster i avvikelserna eller hur smart är systemet? Eller är det bara så enkelt att de har satt toleranser på segmenten, dvs typ den registrerade rutten måste vara +-25 meter från segmentet?

Av:
    Bengt-re
    ejma skrev:
    Att köra segment i Strava är roligt, men hur pass tillförlitliga är resultaten? Någon som vet hur Strava mappar loggade rutter mot segment? Tittar jag på mina skogskörningar kan den loggade rutten ligga upp mot 50 meter utanför den stig jag cyklat på. Har också märkt att Strava ibland tycker att jag inte kört på stigen enligt ett segment och därför inte registrerar det som ett segmentåk.

När jag jämförde min iphone med App med Garmin Edge på landsväg uppmättes upp mot 6 sekunders skillnad på vissa segment. Förklaringen kan vara GPS vs A-GPS.
    Analyserar Strava de registrerade rutterna för att hitta mönster i avvikelserna eller hur smart är systemet? Eller är det bara så enkelt att de har satt toleranser på segmenten, dvs typ den registrerade rutten måste vara +-25 meter från segmentet?

Korta skogssegment är turen som avgör tiden nästan helt. Det finns mycket skrivet om algorimer och hur (illa) det ofta fungerar. Längre segment tenderar att bli pålitligare och ser man på strava så är det också ofts erkänt starka cyklister som har topplatserna - det är ofta inte fallet på de korta segmenten.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Spacekitty
    Det brukar räcka att man passerar start och slutpunkten på ett segment. Ett segment i form av ett S där man sneddar direkt över till slutpunkten blir godkänt.

=^.^=

Av:
    NickPick
    En herre här påstod att hans iPhone minsann har bättre tillförlitlighet än tex en garmin edge. Kan det stämma?

Av:
    Bengt-re
    NickPick skrev:
    En herre här påstod att hans iPhone minsann har bättre tillförlitlighet än tex en garmin edge. Kan det stämma?

Nä.

Av:
    eketjall
    NickPick skrev:
    Det är inte mycket som skiljer nu mer. Tekniken är enkel och billig. De flesta enheter har tillgång till både a-GPS och GLONASS.
    Ofta sitter det dessutom samma chip i enheter från olika tillverkare (kanske inte just iPhone och Garmin, det vet jag inte)

EDIT: Iphone har väl historiskt (4/4s ?) snarare varit betydligt sämre.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-05-05 13:56 av eketjall.

Av:
    perzzon
    En ren gps enhet typ garmin har väl inte a-gps?

Av:
    Bengt-re
    eketjall skrev:
    NickPick skrev:
    Det är inte mycket som skiljer nu mer. Tekniken är enkel och billig. De flesta enheter har tillgång till både a-GPS och GLONASS.
    Ofta sitter det dessutom samma chip i enheter från olika tillverkare (kanske inte just iPhone och Garmin, det vet jag inte)

EDIT: Iphone har väl historiskt (4/4s ?) snarare varit betydligt sämre.

Testa att spela in ett spår från en telefon och en garmin. Det brukar vara uppenbart mycket brusigare data från telefonen. Orsaken kan man diskutera, men plottarna ser oftast rejält mycket sämre ut från telefonen.

Av:
    NLC
    Bra och intressant fråga, jag har inga svar på hur deras algoritm fungerar men har noterat att ju mindre spåret svänger desto bättre funkar matchningen. Vissa segment är baserade på kass positionsdata (och blir därmed svåra att matcha om man håller sig på stigen) andra gånger är det användarens utrustning som är problemet (GPS+GLONASS verkar hjälpa en del). Tydligen jobbar Strava på en förbättring men om den även kommer kunna ta tajta spår som t.ex. i Skrylle utanför Lund är högst oklart -> se bl.a https://support.strava.com

En idé hade ju varit om Strava kan "förbättra" segment genom att skapa ett idealspår av de aktiviteter som matchar. Idag verkar det iaf inte fungera på det sättet.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    LHelge
    Såvitt jag vet har A-GPS inte mycket med precisionen att göra. Det innebär att man hämtar en ungefärlig position och klockslag från mobilnätet för att GPS:en ska starta fortare. Detta har inte min Garmin Edge i alla fall. Den tar en halv evighet att hitta tillräckligt med satelliter för att få en position.

Det som påverkar precisionen är dels hur bra mottagare/signalbehandling är, men också vilka GNSS den kan ta emot. GPS-satelliterna har begränsad täckning här upp i norr, får man hjälp av GLONASS, BeiDou, Gallileo och IRNSS så ökar precisionen.

Av:
    katten
    Det är skillnad på Edge och Edge också! Min Edge 500 har riktigt kass precision jmf med min stora och gamla Garmin 62. Telefon har jag inte vidare kollat med men min telefon loggar sämre än min gamla Garmin 62 när jag loggat för OSM-data...

/A

Av:
    ejma
    NLC skrev:
    Tydligen jobbar Strava på en förbättring men om den även kommer kunna ta tajta spår som t.ex. i Skrylle utanför Lund är högst oklart -> se bl.a https://support.strava.com
    En bra länk. Tack!

Av:
    perzzon
    Typ strava Labs slide?

Av:
    NLC
    katten skrev:
    Det är skillnad på Edge och Edge också! Min Edge 500 har riktigt kass precision jmf med min stora och gamla Garmin 62. Telefon har jag inte vidare kollat med men min telefon loggar sämre än min gamla Garmin 62 när jag loggat för OSM-data...

/A

Exempel, Edge 810 över och 920XT under. Följer den gulstreckade stigen 2 ggr och en gång i retur på en annan stig.
    810.png

920XT.png

Av:
    NLC
    Exempel 2:

Garmin 510
    510.png

Strava-appen i mobil (Nexus 4 tror jag)
    Mobil.png

Av:
    HåkanC
    eketjall skrev:
    De flesta enheter har tillgång till både a-GPS och GLONASS.
    Som redan har påpekats påverkar inte a-GPS noggrannheten
    Dessutom är det så att i flera telefoner används endast GPS och den "slår på" GLONASS endast i de fall telefonens navigationsmjukvara tycker att det blir för hög onogrannhet.
    Detta skall vara ett sätt att spara batteri eftersom det drar mer ström med både GPS och GLONASS mottagning.

I Garmins Edge-modeller, med GPS och GLONASS, kan man välja mellan endast GPS eller GPS+GLONASS,
    jag vet inte om det finns telefonappar som ger samma möjlighet.
    Garmins Edge-modeller (kanske alla Garmin?) verkar dessutom vara begränsade till en högsta noggrannhet på 3m (10 fötter),
    vilket antagligen beror på både HW,FW, SW och batteri.

/Håkan

Av:
    OrjanX
    När jag letar segment på Strava (web-browser på dator) så får man se max 10 stycken i kartrutan. I ett späckat område blir det då ganska lätt att missamånga som helt enkelt inte visas. Vet någon hur/om man komma runt denna begräsning på 10 stycken på något sätt?

Och när man zoomar in så räcker det att segmentets start eller stopp det allra minsta hamnar utanför kartrutan för att det skall försvinna. Det är så jeddrans dumt. Hur gör ni?

/Örjan
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-05-07 19:56 av OrjanX.

Av:
    eketjall
    HåkanC skrev:
    eketjall skrev:
    De flesta enheter har tillgång till både a-GPS och GLONASS.
    Dessutom är det så att i flera telefoner används endast GPS och den "slår på" GLONASS endast i de fall telefonens navigationsmjukvara tycker att det blir för hög onogrannhet.
    Detta skall vara ett sätt att spara batteri eftersom det drar mer ström med både GPS och GLONASS mottagning.

I Garmins Edge-modeller, med GPS och GLONASS, kan man välja mellan endast GPS eller GPS+GLONASS,
    jag vet inte om det finns telefonappar som ger samma möjlighet.
    Garmins Edge-modeller (kanske alla Garmin?) verkar dessutom vara begränsade till en högsta noggrannhet på 3m (10 fötter),
    vilket antagligen beror på både HW,FW, SW och batteri.

/Håkan
    Har inte läst specen, men i allmänhet så brukar man väl säga att GPS har 2m noggrannhet om man inte kombinerar det med markbaserade system osv. Då kan man nå centimeter precision.
    Dom där 10 fötterna är väl bara för att friskriva sig lite extra.

Av:
    Supertramp
    Vad är nu detta?
    Screenshot_20170508-085700.png
    Man kan inte göra nånting längre utan att mollos tryne dyker upp...
    "one of 36 selected athletes"
    Så mollo är en athlete nu också?

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-05-08 09:01 av Supertramp.

Av:
    ejma
    HåkanC skrev:
    Det är inte säkert att mobilen enbart använder GPS-satelliter för positionering. Enligt https://www.macobserver.com kan mobiler använda mobilmasternas positioner för att triangulera terminalernas position. Som bekant använder både GPS och mobiltelefoni radiovågor som kan skuggas, studsa och därmed ge avvikelser.

En möjlig förklaring till de stora avvikelserna i NLC's exempel skulle kunna förklaras med att mobiltelefonen anser att GPS signalerna varit för dåliga och gått över till mobilmasterna, dock med ett sämre resultat. Mobilmasternas låga höjd borde i skogen ge ännu sämre noggrannhet än GPS.

Av:
    NLC
    Samtidigt, vid skogskörning så har loggning i Strava-appen mha GPS i en mobilur placerad i ryggfickan slagit min Garmin Edge 810 på fingrarna i princip varje gång, så att generellt säga att "dedikerad cykel-GPS = bra, mobil = dålig" tycker jag inte stämmer även om de två GPSer jag har som också stödjer GLONASS är ännu bättre (än mobilens GPS).

En utveckling hade kanske varit om GPSens logg även innehöll data för (skattad) onoggrannhet så att man i plotten kunde rita en "korridor" på kartan för att visualisera det potentiella felet och att Strava i sin tur kanske inte tillåter (eller iaf varnar) om man försöker skapa segment på allt för kass originaldata.

Av:
    Sambal Oelek
    Hoppas nästa Garmin stödjer Gallileo. Det hade ju varit fantastiskt, men kanske för mycket att hoppas på.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Elgas
    Liknande problem verkar jag få på en del segment när man kör Strava Live, I helgen körde jag varvbana ett varvsegment o ser tiden bakom eller framför men plötsligt är man "ur" live segmentet, precis som man kört fel, 3 varv, samma problem varje gång men efteråt när turen tankats upp har dessa 3 varv ändå loggats och man får top 10 placering osv. Misstänker att strava har ett "bredare" spann och godkänner när man laddar upp turen sen? :)

Ett annat problem med strava live, vid vissa friluftsområden börjar ju flera segment från liknande plats, vill man då köra efter ett visst segment kan det vara svårt att få enheten och välja just det segmentet då den "låst" sig och räknar ner till segmentet som börjar 30 m närmare det segment man vill köra, nån som har samma upplevelse och hittat nåt sätt och kringå? :)

Av:
    NLC
    Elgas skrev:
    Liknande problem verkar jag få på en del segment när man kör Strava Live, I helgen körde jag varvbana ett varvsegment o ser tiden bakom eller framför men plötsligt är man "ur" live segmentet, precis som man kört fel, 3 varv, samma problem varje gång men efteråt när turen tankats upp har dessa 3 varv ändå loggats och man får top 10 placering osv. Misstänker att strava har ett "bredare" spann och godkänner när man laddar upp turen sen? :)

Ett annat problem med strava live, vid vissa friluftsområden börjar ju flera segment från liknande plats, vill man då köra efter ett visst segment kan det vara svårt att få enheten och välja just det segmentet då den "låst" sig och räknar ner till segmentet som börjar 30 m närmare det segment man vill köra, nån som har samma upplevelse och hittat nåt sätt och kringå? :)

Inte enklaste sättet, men ett är ju att se till att (alla) andra segment man inte vill ha "live" är avslagna. Går dock bara göras när man inte har en aktivitet igång... Alternativet är att klicka lilla röda krysset nere till vänster och hoppas att man har tur.

Av:
    NLC
    Sambal Oelek skrev:
    Hoppas nästa Garmin stödjer Gallileo. Det hade ju varit fantastiskt, men kanske för mycket att hoppas på.

Har inte riktigt koll på hur mycket av GPS-chipsetet som Garmin själva utvecklar/tillverkar, men gissningsvis kommer det inom kort (alternativ) med stöd för fler system och då kanske man kan sluta vara "slav" under Garmins välde och få en konsumentprodukt med något färre buggar... #hoppas

Av:
    NickPick
    Mina mobiltelefoner ger inte lika precisa angivelser som min garmin känns det som.
    För övrigt så undrar jag vad dessa fakekonton på strava vill uppnå? Typ en tysk som kör i bilfart i Sverige.

Av:
    Elgas
    NLC skrev:
    Elgas skrev:

Inte enklaste sättet, men ett är ju att se till att (alla) andra segment man inte vill ha "live" är avslagna. Går dock bara göras när man inte har en aktivitet igång... Alternativet är att klicka lilla röda krysset nere till vänster och hoppas att man har tur.

Yes, testa den och det funka väl men lite stönigt och det funkar nog o avvaktivera under turen med, Dock vet jag inte vad du mena med lilla röda krysset?

Av:
    NLC
    Inte säker UI:t ser likadant ut på alla modeller, men se bilderna på 810:an där det ovanför kompassikonen är en liten röd cirkel med vitt kryss där man kan klicka för att slippa -> http://quadrathon.blogspot.be

Av:
    Ante1
    Jag använder en kombination av trailforks (för att hitta nya stigar och rita in stigar jag kör), Strava för att logga och Locus maps för att navigera. Lite pyssel med det fungerar. Trailforks har numera möjligheten att visa både Strava segment och heatmap direkt i appen.
    https://www.trailforks.com

Av:
    NickPick
    Kan man ta bort ett segment från sin cyklade tur? en uppförsbacke som jag inte ens cyklade hela vägen upp för har jag kom i nu. Det roliga är att han som ligger tvåa nu inte heller cyklade hela vägen upp.

Av:
    NLC
    Man kan kryssa i "hide from leaderboards" men det gäller för alla efforts på den rundan, tyvärr. Hade varit smutt om man kunde plocka bort enskilda segmentmatchningar själv, kanske även att algoritmen får lite feedback.

Av:
    Supertramp
    man kan köra "crop" och skära bort en bit av turen, lite bökigt dock...

Av:
    CW
    Strava-segment som är skapade av någon som använt sig av Strava-appen på telefonen har en tendens att endast registrera (eller _favorisera_) de som använder just Strava-appen.

Märkte att det var ett särskilt segment på en grupprunda jag kör varje vecka som aldrig registrerade mig eller de andra med Garmins, men istället de med Strava-appen. Jag bestämde mig för att skapa ett nytt likadant segment och, whaddayaknow, alla som körde Det segmentet blev registrerade.

Av:
    NLC
    ^ intressant... För det enda som är gemensamt med turer loggade mha Strava-appen är ju just appen. Hårdvaran och därmed GPSens (o)noggrannhet kan vara precis vad som helst.

Av:
    Ted_B
    Kan någon förklara vad man får för pengarna om man blir premiummedlem?
    Något som gör att det verkligen känns värt det?

Av:
    vinylknaster
    Ted_B skrev:

Man får lite mer statistik och kan sätta upp lite träningsmål och liknande: I mina ögon inga stora häpnadsväckande saker,
    Jag provade premium en stund och kan säga att personligen så hade jag kunnat ta en sväng ut till havet och kastat pengarna i sjön.

Av:
    tinkerbell
    Live-segment och bacon-funktionen är väl också premium-prylar?

Av:
    JojjeM
    Mmmm bacon :)

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    görveln
    CW skrev:
    Strava-segment som är skapade av någon som använt sig av Strava-appen på telefonen har en tendens att endast registrera (eller _favorisera_) de som använder just Strava-appen.

Jag har fått för mig att strava använder lite olika kriterier på hur nära ett segment man måste vara för att få det registrerat beroende på vad man loggar med. Om man har en bra garmin så får inte aviket från segmentet vara spesiellt stort men med strava appen kan det vara större.

Det skulle iallafall vara en förklaring till vad du ser. Om ett segment från en strava app inte är så noggrant så kommer en noggran gps ha svårt att fölga det tillräkligt nära.

Av:
    durietz
    vinylknaster skrev:
    Ted_B skrev:

Man får lite mer statistik och kan sätta upp lite träningsmål och liknande: I mina ögon inga stora häpnadsväckande saker,
    Jag provade premium en stund och kan säga att personligen så hade jag kunnat ta en sväng ut till havet och kastat pengarna i sjön.

1. Har man Garmin så behöver man det för Live-segments
    2. Man stödjer en bra tjänst för sporten man älskar så den kan frodas och vidareutvecklas.

Finns mycket man kan klaga på med Strava men så länge man är gratisanvändare kan man inte säga ett skit. Viktigaste med Strava är ju communityt som de samlat ihop, som nu skapat segment över hela världen och gör att t.ex. jag kan dra till Mallis och hitta grymma turer direkt bara genom att glutta lite i telefonen, och någon måste ju betala för underhålla och utveckla tjänsten. Därför betalar jag.

Av:
    vinylknaster
    durietz skrev:
    vinylknaster skrev:
    Ted_B skrev:

..... så länge man är gratisanvändare kan man inte säga ett skit. ......

Eftersom jag nu för stunden betalar så kan jag säga ett skit då ;)

Sen visst. Jag håller iochförsig med dig om att sponsra en tjänst för underhåll och utveckling.
    Men vad det gäller gratisversionen och premium tycker jag det på ett sätt är synd att det är så lite som skiljer.

Av:
    durietz
    vinylknaster skrev:
    durietz skrev:
    vinylknaster skrev:
    Ted_B skrev:

..... så länge man är gratisanvändare kan man inte säga ett skit. ......

Eftersom jag nu för stunden betalar så kan jag säga ett skit då ;)

Sen visst. Jag håller iochförsig med dig om att sponsra en tjänst för underhåll och utveckling.
    Men vad det gäller gratisversionen och premium tycker jag det på ett sätt är synd att det är så lite som skiljer.

Mm håller med om att det är för lite skillnad samtidigt som det är för stort hopp till första betalplanen. Är ju faktiskt dyrt med Strava. Hade också velat ha en mellannivå där man slipper all träningsspecifik skit men bara får live-segment och lite effort-jämförelsegrejer. Men jag som själv jobbat med att få appar lönsamma förstår helt deras strategi. Varje användare som de kan få på ett hög-pris-abonnemang är värt multum jämfört med t.ex. engångsköp. Dock så olika nivåer på prenumeration borde inte vara helt dumt för dom, men det komplicerar ju helt klart till saker.

Av:
    Ted_B
    Det är alltså inget man har nytta av i sin träning utan det är mer bara en rolig grej med lite mer statistik?
    Det kan väl i sig vara motiverande och göra nytta för träningen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-05-24 10:42 av Ted_B.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ