• Re: Strava

Av:
    eketjall
    Ted_B skrev:
    Det är alltså inget man har nytta av i sin träning utan det är mer bara en rolig grej med lite mer statistik?
    Det kan väl i sig vara motiverande och göra nytta för träningen.
    Statistik är väl just det man HAR nytta av i sin träning?!

Av:
    JonasH72
    NLC skrev:
    Följer stigar.....
    Exempel 2:

Garmin 510

Strava-appen i mobil (Nexus 4 tror jag)
    Är du säker på att kartan är korrekt? GPS-data kan mycket väl vara mer rätt! Inte så sällan ser man just sådana där kartbilder som du har som bakgrund, som ej stämmer.

//Jonas
    Ps. Jag springer orientering, och har inte mycket till övers för kartorna på Eniro m.fl...

Av:
    trailmig
    Sedan jag hittade Strava i november i samband med att jag började cykla har jag betalat för Premium. Främst för att kunna sända Beacon/Livetrack till min familj som oftast inte är med mig på cykeln. Händer det något är det ovärderligt att kunna få tag i 112 via Apple Watch och att min Garmin skickar ut notiser om krasch till min familj.

Sedan är det också så att jag tycker man ska betala för saker som är bra. Strava är väldigt bra både när jag körde med appen på mobilen och nu med Garmin Edge 520.

Av:
    tinkerbell
    trailmig skrev:
    Sedan jag hittade Strava i november i samband med att jag började cykla har jag betalat för Premium. Främst för att kunna sända Beacon/Livetrack till min familj som oftast inte är med mig på cykeln. Händer det något är det ovärderligt att kunna få tag i 112 via Apple Watch och att min Garmin skickar ut notiser om krasch till min familj.

Sedan är det också så att jag tycker man ska betala för saker som är bra. Strava är väldigt bra både när jag körde med appen på mobilen och nu med Garmin Edge 520.
    Eftersom LiveTrack-funktionen i Garmin Edge inte kostar något (finns liksom inbyggt tillsammans med Connect-appen i telefonen) så är det nog mest det sistnämnda du betalar för.

Av:
    trailmig
    tinkerbell skrev:
    trailmig skrev:

Eftersom LiveTrack-funktionen i Garmin Edge inte kostar något (finns liksom inbyggt tillsammans med Connect-appen i telefonen) så är det nog mest det sistnämnda du betalar för.

Livetrack kopplas till Strava Beacon så nej det är det inte. Men eftersom jag haft min Edge i en vecka ungefär så är det det jag betalat för tidigare då jag bara haft telefonen.

Av:
    NLC
    JonasH72 skrev:
    NLC skrev:
    Följer stigar.....
    Exempel 2:

Garmin 510

Strava-appen i mobil (Nexus 4 tror jag)
    Är du säker på att kartan är korrekt? GPS-data kan mycket väl vara mer rätt! Inte så sällan ser man just sådana där kartbilder som du har som bakgrund, som ej stämmer.

//Jonas
    Ps. Jag springer orientering, och har inte mycket till övers för kartorna på Eniro m.fl...

Detta är OSM och stämmer hyggligt, åtminstone har GPS-data med GLONASS inte små krumelurer och loopar som mobilen har loggat.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    pumptorparn
    tinkerbell skrev:
    trailmig skrev:

Jag kör med den här på mobilen https://www.glympse.com

Av:
    tinkerbell
    trailmig skrev:
    tinkerbell skrev:
    trailmig skrev:

Livetrack kopplas till Strava Beacon så nej det är det inte. Men eftersom jag haft min Edge i en vecka ungefär så är det det jag betalat för tidigare då jag bara haft telefonen.
    Garmin LiveTrack kräver inte Strava Premium. Däremot så kan Garmin-enheten via LiveTrack trigga Strava Beacon, men de fungerar ändå parallellt.

Av:
    slaentbjorn
    Min Garmin 735XT uppdaterar inte nya PB på segment trots att jag syncat med Strava. Det är irriterande när man kör Live Segment och man vet att det PB som klocka jämför med inte är aktuellt.

Någon annan som upplevt detta och vet vad man kan göra för att appen i Garmin ska ha aktuella personbästan?

Av:
    Arsozath
    Mjo, strava har slutat informera mig om att jag förlorar KOM. På sätt och vis rätt skönt :)

Av:
    tuta
    eketjall skrev:
    Ted_B skrev:
    Det är alltså inget man har nytta av i sin träning utan det är mer bara en rolig grej med lite mer statistik?
    Fast den som finns i Strava är ju ytterst tveksam jämfört med annat. Prova att ändra FTP och se hur fitness/freshness-kurvan ändras. Funkar kanon så länge du har exakt samma FTP för all evig tid. :-) Med det sagt så har jag premium. Mest för att jag gillar Strava i största allmänhet.

Av:
    fredrick
    Idag slutade mina livesegments att fungera. Någon mer som hade det problemet idag?

Av:
    eketjall
    tuta skrev:
    eketjall skrev:
    Ted_B skrev:
    Fast den som finns i Strava är ju ytterst tveksam jämfört med annat. Prova att ändra FTP och se hur fitness/freshness-kurvan ändras. Funkar kanon så länge du har exakt samma FTP för all evig tid. :-) Med det sagt så har jag premium. Mest för att jag gillar Strava i största allmänhet.
    Jo det där problemet har stravistix pluggen också.
    Vikt påverkar också historiskt har jag för mig.
    Jag vet inte om det är en begränsning i beräkningarna bakom kurvorna eller inte. Alltså om siffrorna för fitness/freshness är absoluta och jämförbara eller egentligen bara är applicerbara relativt senaste 7v eller hur långt tillbaka som nu påverkar dagens siffra.
    I stravistix pluggen kan man läsa vilka (vedertagna?) beräkningar som används men jag har inte läst på mer än att jag förstått att fatigue beräknas på senaste veckan och fitness på ca senaste 2 månaderna.

Av:
    Ted_B
    Efter att ha haft väldigt konsekventa höjdmetersiffror på olika vändor så har de helt plötsligt ändrats väldigt mycket.
    En vända som alltid visat runt 500 hm visar numer ca 750 hm och en annan som legat på 130 hm är numer ca 330 hm, är det fler som plötsligt fått avvikande höjdmätningar?
    Telefonen eller appen som mäter annorlunda än tidigare?

Av:
    Arsozath
    Svenska mästaren i landsväg var igår ute på en lång runda, som avslutades med att han plockade ett gäng KOM, typ 20 stycken, med hjälp av ledarbil. Det är tydligt att han fått assistans. Vet att det är vanligare i andra länder. Vad säger reglerna egentligen, är detta ok?
    Även blivit av med ett KOM till en velomobil, är det också ok?

Av:
    NLC
    Ja, det är väl rätt osnyggt att inte kryssa i "hide from leaderboards" om man paceat.

EDIT: Tydligen har det skrivits guidelines ang att tex motorpacea emmet cykla segment med velomobil https://support.strava.com men likväl är det tillåtet att använda TT-hoj även om båda ger stor aerodynamisk fördel jämfört med en 'traditionell" racercykel. Eller ta KOM genom att cykla lagtempo i grupp eller medvetet utnyttja medvind.

Man får nog ta det med ro och inse att Stravas segment inte är livsavgörande. Eller nåt.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-08-14 08:41 av NLC.

Av:
    NickPick
    Arsozath skrev:
    Svenska mästaren i landsväg var igår ute på en lång runda, som avslutades med att han plockade ett gäng KOM, typ 20 stycken, med hjälp av ledarbil. Det är tydligt att han fått assistans. Vet att det är vanligare i andra länder. Vad säger reglerna egentligen, är detta ok?
    https://support.strava.com

Varse! Sökte på "strava velomobil".

Det finns ju tillägget komdefender som söker igenom ens aktiviteter en gång i veckan efter konstiga saker, tex om ett kom tas i säg 70kmh. Då blir man varnad om det men får flagga själv...

Av:
    Arsozath
    NLC skrev:
    Man får nog ta det med ro och inse att Stravas segment inte är livsavgörande. Eller nåt.

ICKE! Flaggade skiten så får vi se vad som händer.

Av:
    NLC
    Arsozath skrev:
    NLC skrev:

Give 'em hell!

Av:
    Arsozath
    NLC skrev:
    Arsozath skrev:
    NLC skrev:

Give 'em hell!

Jag vann! :)

Av:
    Bengt-re
    NickPick skrev:
    Arsozath skrev:
    https://support.strava.com

Varse! Sökte på "strava velomobil".

Det finns ju tillägget komdefender som söker igenom ens aktiviteter en gång i veckan efter konstiga saker, tex om ett kom tas i säg 70kmh. Då blir man varnad om det men får flagga själv...

Branta uppförs segment är väl rättvisare då velomobiler, medvind, gruppköring inte ger samma stora fördel. KOM antyder väl redan i namnet att det som egentligen var tanken.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    .A.
    Bengt-re skrev:
    KOM antyder väl redan i namnet att det som egentligen var tanken.

Jag tror snarare att KOM anspelar på det engelska namnet på leken "Herre på täppan", dvs King of the hill eller King of the mountain. Jag tror man valde KOM framför KOH.

Av:
    Bengt-re
    .A. skrev:
    Bengt-re skrev:

Jag tror snarare att KOM anspelar på det engelska namnet på leken "Herre på täppan", dvs King of the hill eller King of the mountain. Jag tror man valde KOM framför KOH.

Kan kanske vara så, men uppförsegment är trots allt en bättre värdemätare på prestation.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    .A.
    Bengt-re skrev:
    .A. skrev:
    Bengt-re skrev:

Kan kanske vara så, men uppförsegment är trots allt en bättre värdemätare på prestation.

Framför allt på hur man presterar i motlut ;-)

Av:
    Bengt-re
    .A. skrev:
    Bengt-re skrev:
    .A. skrev:
    Bengt-re skrev:

Visst, men plattsegment kan du vänta på en dag med storm i medvind, cykla velomobil eller köra i en 10 manna klunga och få bättre tid som småfet gubbcyklist än vad en steroiddopad tour cyklist fixar...

På det viset är brant backar bättre värdemätare och dessutom säkrare att testa eftersom farterna är lägre. Finns en mycket god anledning att det inte finns nedförssegment....

Av:
    Roger_Edvinsson
    Bengt-re skrev:
    Finns en mycket god anledning att det inte finns nedförssegment....

Inga nedförssegment??

Har jag missat någon nyhet från Strava där all Enduro mm numer är diskriminerat? ?

Roger Edvinsson
    Creme Fraiche Bicycle Club

Capital Enduro på FB:
    https://www.facebook.com

Av:
    Bengt-re
    Roger_Edvinsson skrev:
    Bengt-re skrev:

Inga nedförssegment??

Har jag missat någon nyhet från Strava där all Enduro mm numer är diskriminerat? ?

På landsväg såklart. I naturen kan man väl inte cykla tok!

Av:
    .A.
    Bengt-re skrev:
    .A. skrev:
    Bengt-re skrev:
    .A. skrev:
    Bengt-re skrev:

Visst, men plattsegment kan du vänta på en dag med storm i medvind, cykla velomobil eller köra i en 10 manna klunga och få bättre tid som småfet gubbcyklist än vad en steroiddopad tour cyklist fixar...

På det viset är brant backar bättre värdemätare och dessutom säkrare att testa eftersom farterna är lägre. Finns en mycket god anledning att det inte finns nedförssegment....

Det finns fler parametrar att ta hänsyn till. Det finns platta segment, kuperade segment, långa och korta. Du verkar se det som en absolut rättvisemätare. Det är bättre att vara liten och nätt i ett uppförssegment. Är det rättvist?

Grejen är att det alltid kommer komma någon som är liiite snabbare. Förr eller senare. Och det är hela grejen. Att försöka igen.

Av:
    Henrik_E
    Bengt-re skrev:
    Det finns visst nedförssegment.

Av:
    Bengt-re
    .A. skrev:
    Bengt-re skrev:
    .A. skrev:
    Bengt-re skrev:
    .A. skrev:
    Bengt-re skrev:

Det finns fler parametrar att ta hänsyn till. Det finns platta segment, kuperade segment, långa och korta. Du verkar se det som en absolut rättvisemätare. Det är bättre att vara liten och nätt i ett uppförssegment. Är det rättvist?

Grejen är att det alltid kommer komma någon som är liiite snabbare. Förr eller senare. Och det är hela grejen. Att försöka igen.

Visst. Men omgivningsfaktorerna spelar en mycket större roll på platten än de gör på branta uppförsbackar. Sen att det ger en fördel för smala lätta cyklister på dyra lätta cyklar är väl orättvisst sett i någon synvinkel.

Av:
    JonasH72
    Det finns MASSOR med sätt att ta KOM's på Strava, och få det att se ut som om det är gjort på riktig väg. Precis som med doping, men här handlar det om hårdvaran man sitter på....

Av:
    Bengt-re
    JonasH72 skrev:
    Det finns MASSOR med sätt att ta KOM's på Strava, och få det att se ut som om det är gjort på riktig väg. Precis som med doping, men här handlar det om hårdvaran man sitter på....

Jo men att fuska är ju bara tramsigt?! Är det inte på riktigt så känns det ju ungefär lika moget som att fuska i sällskapsspel...

#åsikt

Av:
    Jimel
    Bengt-re skrev:
    JonasH72 skrev:

Jo men att fuska är ju bara tramsigt?! Är det inte på riktigt så känns det ju ungefär lika moget som att fuska i sällskapsspel...

#åsikt

+1 men alla tänker ju inte så tyvärr.

Av:
    Bengt-re
    Jimel skrev:
    Bengt-re skrev:
    JonasH72 skrev:

#åsikt

+1 men alla tänker ju inte så tyvärr.

Hmm.. Nä kan säkert vara så. På mina lokala segment känns det dock som väldigt lite fusk - de som har många KOM är erkänt starka cyklister vilka dessutom är kända i orten. Ute på masstråken är det nog en och annan bil/moppe iofs - iaf känns det så när man tittar lite vidare på datat.

Av:
    Stumpy
    På väg från Hellas sätts det en del KOM av sådana som glömt att stänga av cykeldatorn när de lastat cykeln på bilen.

Av:
    Sambal Oelek
    Någon som provat nya "Strava Routes" appen på sin Edge?
    Hur står den sig mot "routeCourse"? Tänkte om någon redan provat så slipper jag göra det :)

https://apps.garmin.com

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Sambal Oelek
    Nu har jag testat själv. Provade aldrig routeCourse förut när jag upptäckte den för det brukar vara så bökigt men nu när Strava släppt en egen app så kändes det mer lockande. Så det är den enda jag provat nudå då jag hoppade över den andra.

https://apps.garmin.com

Det var ganska lätt att installera och använda den. Bortsett från en sak. Den synkar ju via Garmin Connect i telefonen (hädanefter kallat GC). Så GC måste ha tillåtelse att koppla upp mot Strava. Det kunde ju varit lätt om allt funkade som det ska, men.... här kommer iaf en steg-för-steg anvisning. Förutsatt att du redan har GC på luren och appen på Edgen installerade då.

1) Starta appen i Edgen. Den kommer säga till dig att starta GC i telefonen.

2) Se till att telefonen är synkad mot Edgen och starta GC. Jag fick av någon anledning det inte att fungera via WiFi utan startade Bluetooth och då gick det.

3) Nu kommer en luring, det kommer (för mig iaf) en gömd notis om att GC behöver access till Strava. I GC tryck på notis-symbolen så ser du det meddelandet och då kommer du till en Strava-inloggningsruta och "tillåt"-knapp.

4) Nu ska det fungera, i din Edge. Där ska det nu komma upp dina rutter i Strava. Se bild. Resten är väl ganska självförklarande.

20170831_154422_HDR.jpg

Får hoppas det fungerar smidigare nästa gång när detta väl är gjort och att WiFi funkar. Men det borde det ju göra för jag synkar ju alla rides via WiFi. Så isf borde detta vara grymt smidigt.

Bökigt annars att skapa rutten, ladda ner GPX. Koppla Edge till datorn, hoppas att det funkar att få upp den som enhet i Windows, vilket failar 2 ggr av 3. Sedan kopiera över filen till Edge.

Happy riding!

Av:
    bvs
    Vad säger man. Känns som hela feeden kommer bli fylld av folk som käkar bullar alternativt episka lidande raphagubbar

strava.png

Av:
    NLC
    Meh, jag trodde att JAG var unik, utvald, speciell, en egen liten snöflinga. Men nu inser jag att det bara är ännu ett marknadsföringstrick för att sälja sin produkt genom andras arbete.

;-)

Av:
    aki
    Går det att filtrera bort en del aktiviteter från någon man följer, tex dennes "Commutes"?

Av:
    lundatok
    I wish, facebook för cyklister, är det inte sånt facebook är till för?

Av:
    Lejon
    Hur kommer det sig att man kan ha högre registrerad hastighet på ett (kort) segment om man tittar på "analyze effort" men ändå ha sämre tid?
    (ursäkta om svaret finns i tråden som kag inte gått igenom)

Av:
    NLC
    Jonathan O'Keeffe skrev en bra bloggpost om det en gång. I den menade han på att det (förut) var så att Stravas matchningsalgoritm inte interpolerade fram start- och sluttid utan tog det sampel som låg geometriskt närmast. Därmed kunde det på korta segment bli så att man hade "tur"och blev matchad mot en kortare sträcka än segmentet vilket därmed oftast gav en bättre tid men (troligen) lägre snittfart eller "otur" när det motsatta händer och man istället blev segmentmatchad mot en längre sträcka av sin tur. Numer *tror* jag dock att Strava interpolerar fram virtuella start-/stoppunkter från uppladdade GPS-spår så att det inte ska spela lika stor roll om man har 1 Hz datasampling eller någon form av "smart recording",

Av:
    Sambal Oelek
    Sambal Oelek skrev:
    [...] Får hoppas det fungerar smidigare nästa gång när detta väl är gjort och att WiFi funkar. Men det borde det ju göra för jag synkar ju alla rides via WiFi. Så isf borde detta vara grymt smidigt.
    ...okej. Har nu testat detta lite mer. Det blir inte smidigare, det är såhär pyssligt VARJE gång! Om jag inte missat något!? GC kan inte själv synka via WiFi men Strava kan ju göra det via GC. Men inte denna app. De har verkligen missat något om det inte är smidigare än såhär. Sjukt störande. Appen åker snart. Någon som har bättre erfarenheter?

/edit: recap: jo appen åkte och jag installerade routeCourse, den var ännu bökigare. Ungefär samma problem dock. Men eftersom jag bara använder Strava till att göra rutter så fick det bli denna app igen, funkar ju ändå hyffsat och jag använder det bara kanske en gång i veckan så det får duga.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-09-21 09:05 av Sambal Oelek.

Av:
    martin84
    Hej, är det någon som vet varför inte pulskurvan kommer över till strava när man har kört ett inomhuspass? Blir som på bilden. Blir likadant med både Wahoo och suunto. Antar att det är nån inställning i strava.
    IMG_1488.PNG

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ