• Re: Strava

Av:
    NLC
    Vilket filformat använder du vid överföringen?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    martin84
    ingen aning, det som är standard

Av:
    Luzen
    Jag dår inte heller puls från inomhuspass från min Polar som skickar från Polar Flow.

Av:
    johan e
    martin84 skrev:
    Hej, är det någon som vet varför inte pulskurvan kommer över till strava när man har kört ett inomhuspass? Blir som på bilden. Blir likadant med både Wahoo och suunto. Antar att det är nån inställning i strava.
    Tror det beror på att distans är x-axeln på Stravas pulskurva. Den borde ju visa tid istället, men jag har inte hittat nån inställning.

Av:
    NLC
    Ja, det var som tusan. Kikade i appen på ett trainerpass från i våras med P2M och i web UIt får jag en fin pulskurva men i appen är det zero, zip, zilch, nada.

Av:
    trailmig
    Kör inte trainerpass utan kopplingar. Det gör man bara inte.

Av:
    martin84
    Funderar på om man kan lura strava genom att köra spinning/träningscykel med en fotpod. Bara för att få någon slags distans på passet. Då bör ju pulskurvan synas i appen också. Är det någon som har provat?

Av:
    Fjärdebrunn
    Något verkar bugga i Strava. De senaste dagarna har jag sett
    - kapade gps-spår
    - rundor hamnar allt annat än i tidsordning i flödet
    både mina och kompisars

Någon mer som märkt att det buggar?

Av:
    durietz
    Haha. Det där med icke kronologiskt sorterade rundor är en ”feature” inte en bugg. De kör som Facebook och Instagram att de numera försöker visa det ”mest intressanta för dig” först. Oklart vad det är baserat på här och ja, de får nu en massa skit för det. Jag själv välkomnar att de skapar mer av en community av Strava (som också är en del av det nya med diskussioner och vanliga inlägg) då jag gärna skulle vilja ha en Facebook för mina cykelkompisar då dessa lever i en separat parallell värld med andra vänner.

Av:
    eketjall
    johan e skrev:
    martin84 skrev:
    Hej, är det någon som vet varför inte pulskurvan kommer över till strava när man har kört ett inomhuspass? Blir som på bilden. Blir likadant med både Wahoo och suunto. Antar att det är nån inställning i strava.
    Tror det beror på att distans är x-axeln på Stravas pulskurva. Den borde ju visa tid istället, men jag har inte hittat nån inställning.
    Pulskurvan kommer med, men man får titta på strava.com där man kan välja tid för x-axeln om man ska se den.
    Spinningpass med endast puls registrerad: https://www.strava.com

Av:
    skogsvakt
    Det nya strava ska väl bli mer av ett socialt nätverk, tyvärr. Det lär inte dröja länge innan reklam dyker upp i flödet. Strava har väl aldrig gått med vinst? Inte så konstigt iofs, med deras hutlösa priser ....

Av:
    Bengt-re
    skogsvakt skrev:
    Det nya strava ska väl bli mer av ett socialt nätverk, tyvärr. Det lär inte dröja länge innan reklam dyker upp i flödet. Strava har väl aldrig gått med vinst? Inte så konstigt iofs, med deras hutlösa priser ....

Jo. Deras storhetstid är nog över i och med denna uppdateringen och folk börjar söka andra träningsappar.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    ejma
    eketjall skrev:
    Pulskurvan kommer med, men man får titta på strava.com där man kan välja tid för x-axeln om man ska se den.
    Spinningpass med endast puls registrerad: https://www.strava.com
    Kanske har något med Stravas samarbete med Garmin? Jag synkar Garmin Connect med Strava. Pulskurvan syns i IOS-appen som är gratisversionen. Får dock svajpa mellan puls fartkurvorna. Web-gui visar puls, fart, kadens etc med sträcka alt. tid.

Av:
    Fjärdebrunn
    durietz skrev:
    Haha. Det där med icke kronologiskt sorterade rundor är en ”feature” inte en bugg. De kör som Facebook och Instagram att de numera försöker visa det ”mest intressanta för dig” först. Oklart vad det är baserat på här och ja, de får nu en massa skit för det. Jag själv välkomnar att de skapar mer av en community av Strava (som också är en del av det nya med diskussioner och vanliga inlägg) då jag gärna skulle vilja ha en Facebook för mina cykelkompisar då dessa lever i en separat parallell värld med andra vänner.

Misstänkte det. Tycker det varit befriande skönt att slippa en idiotisk algoritm och communiyblarr. Social träningsdagbok helt enkelt. Annonser kan jag som gratisanvändare ta men inte gps-buggar och flöden på svamp.

Av:
    skogsvakt
    Det är så mkt skit i stravaflödet numer. Fattar inte varför folk lägger upp zwift och sina gympass. Nä det var bättre förr, när folk cyklade.

Av:
    Bengt-re
    skogsvakt skrev:
    Det är så mkt skit i stravaflödet numer. Fattar inte varför folk lägger upp zwift och sina gympass. Nä det var bättre förr, när folk cyklade.

Vaddå förr? Jag SLUTADE cykla innomhus 1990....

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    skier
    Vad finns det för alternativ till strava för att följa cykling, löpning och styrketräning med auto-uppladdning från garmin?

Är gratisvarianten av trainingpeaks bra?
    Jag vill kunna använda en app i telefonen, annars hade goldencheetah varit ett alternativ.

Tycker inte sträva är speciellt bra för att följa flera sporter.

Av:
    Henrik69
    Endomondo!

Av:
    fhloston
    skier skrev:
    Vad finns det för alternativ till strava för att följa cykling, löpning och styrketräning med auto-uppladdning från garmin?

Jag vill kunna använda en app i telefonen, annars hade goldencheetah varit ett alternativ.

Jag kör med Endomondo som har en massa sporter, inklusive styrketräning och auto från Garmin. Dock inte segment. Jag kör även med Strava, men eftersom jag inte gillar sociala flöden är det oklart varför 😀.
    Jag betalar för Endomondo, men inte för Strava.

Av:
    Sambal Oelek
    Kan man lägga upp reservdelar i Endomondo som i Strava?

Nya Strava kan fortfarande inte ladda upp bilder från hemsidan utan bara från appen, det är ju helt otroligt att de glömt den finessen nu igen. Väldigt störande när app vs hemsida skiljer så mycket.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Luzen
    skier skrev:

För seriös träning är Olympiatoppens app och träningsdagbok mycket bra.
    Men reggar sig på hemsidan först. Dagboken på hemsidan är gratis. Appen kostar 30kr.
    Norska eller engelska är språken att välja på.

Av:
    fhloston
    Sambal Oelek skrev:
    Kan man lägga upp reservdelar i Endomondo som i Strava?

Nej, inte vad jag kan hitta.

Av:
    Henrik_E
    Personen som uppfann algoritmisk tidslinje bör nackas lite diskret och begravas i en grund grav.

Av:
    fhloston
    Henrik_E skrev:
    Personen som uppfann algoritmisk tidslinje bör nackas lite diskret och begravas i en grund grav.

Och inte nödvändigtvis i den ordningen.

Av:
    NLC
    Sambal Oelek skrev:
    det är ju helt otroligt att de glömt den finessen nu igen. Väldigt störande när app vs hemsida skiljer så mycket.

+1 och det finns fler exempel tyvärr.

Av:
    durietz
    Ni alla skulle behöva försöka leva på apputveckling. Varje funktion ta en jävla massa tid att bygga (20 ggr så lång tid som ni tror) och tid är pengar. Man måste göra prioriteringar. Iom att garanterat 80% av användningen av tjänsten sker genom deras appar så lägger de självklart mest krut där. Och sen antalet som vill ladda upp bilder (som 99% av användarna tar via sina telefoner) via webben är väldigt, väldigt litet, så de är ganska självklart att dom inte prioriterar upp detta över en massa andra roligare saker som de har i backlogen.

Det är extremt svårt att driva en lönsam app iom att folk fått för sig att allt man ska fylla sin telefon med är gratis eller kostar 5kr. Det är ok om din målgrupp är hela världen, men så fort du har en nischad produkt som Strava så måste man som användare inse någonstans att man måste betala för att den ska överleva. Så många bra tjänster har dött för att de inte hittat någon bra intäktskälla, så jag uppskattar att de jobbar på för att överleva iaf iom att det är den bästa appen som finns för ändamålet idag. Sen har jag många åsikter om deras prioriteringar också, men jag inser ju oftast tyvärr hur de resonerat med de prioriteringar de gör. *end of rant*

Av:
    skogsvakt
    durietz skrev:
    Ni alla skulle behöva försöka leva på apputveckling. Varje funktion ta en jävla massa tid att bygga (20 ggr så lång tid som ni tror) och tid är pengar. Man måste göra prioriteringar. Iom att garanterat 80% av användningen av tjänsten sker genom deras appar så lägger de självklart mest krut där. Och sen antalet som vill ladda upp bilder (som 99% av användarna tar via sina telefoner) via webben är väldigt, väldigt litet, så de är ganska självklart att dom inte prioriterar upp detta över en massa andra roligare saker som de har i backlogen.

Det är extremt svårt att driva en lönsam app iom att folk fått för sig att allt man ska fylla sin telefon med är gratis eller kostar 5kr. Det är ok om din målgrupp är hela världen, men så fort du har en nischad produkt som Strava så måste man som användare inse någonstans att man måste betala för att den ska överleva. Så många bra tjänster har dött för att de inte hittat någon bra intäktskälla, så jag uppskattar att de jobbar på för att överleva iaf iom att det är den bästa appen som finns för ändamålet idag. Sen har jag många åsikter om deras prioriteringar också, men jag inser ju oftast tyvärr hur de resonerat med de prioriteringar de gör. *end of rant*

Eller så har man ett pris som konsumenterna tycker är värt att betala för produkten. 85kr per månad är ungefär som Spotify. Strava premium ger ju noll värde mot gratisversionen medan spotify ger en tillgång tilltyp all världens musik nånsin utgiven.

Av:
    Henrik_E
    Gnälliga apputvecklare får steppa upp sitt game. Vill ingen betala mer än 5 kr för din produkt kanske det är dags att tänka på vilket värde den verkligen tillför.

Av:
    Roger_Edvinsson
    skogsvakt skrev:
    durietz skrev:

Eller så har man ett pris som konsumenterna tycker är värt att betala för produkten. 85kr per månad är ungefär som Spotify. Strava premium ger ju noll värde mot gratisversionen medan spotify ger en tillgång tilltyp all världens musik nånsin utgiven.

54:-/månad betalar jag.

Klart värt det om man använder premium för att logga sina egna framsteg i skogen.

Dessutom kan man om man betalar hoppas på att det hjälper till att generera nya bra funktioner och erbjudanden.

Annars ingår frustrationen som free-bee

Roger Edvinsson
    Creme Fraiche Bicycle Club

Av:
    NLC
    @durietz Jag håller med dig i allmänhet men just när det kommer till Strava så har de redan en betalande skara användare samt en communityprodukt som inte hade varit vatten värd utan (alla) användares bidrag. Att man då väljer att inte fixa till enkla inkonsekvenser mellan webb- och app-UI (som tex att ladda upp bilder till en aktivitet eller se grafer för effekt och puls under pass utan GPS-spår) ter sig bara fånigt. Tycker jag.

Av:
    Roger_Edvinsson
    NLC skrev:
    @durietz Jag håller med dig i allmänhet men just när det kommer till Strava så har de redan en betalande skara användare samt en communityprodukt som inte hade varit vatten värd utan (alla) användares bidrag. Att man då väljer att inte fixa till enkla inkonsekvenser mellan webb- och app-UI (som tex att ladda upp bilder till en aktivitet eller se grafer för effekt och puls under pass utan GPS-spår) ter sig bara fånigt. Tycker jag.

Varför skulle man inte kunna se grafer för puls när man kör utan gps?
    Får alltid med mina pulskurvor.
    Effekt däremot visas bara med tid i zon i appen vilket kanske är lite snål.

E5EE130B-A43B-416A-9600-D9033613AD27.jpeg

Roger Edvinsson
    Creme Fraiche Bicycle Club

Av:
    Lingon
    Roger_Edvinsson skrev:
    Det funkar för att du har en trainer som loggar fiktiv distans. Hade varit bättre om tid hade varit default på x-axeln för inomhusaktiviteter.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-10-19 18:11 av Lingon.

Av:
    NLC
    Exakt. Kör jag tex trainerpass med fartsensor inkopplad så blir det pulskurva även i appen, men om jag bara har effektmätare tex P2M blir man utan. Ingen deal breaker men rätt fånigt.

Av:
    Fjärdebrunn
    durietz skrev:

Visst, sälja målgruppsanpassade och retsrgetingbsserade annonsytor i flödet är Intäktsström 1A. Det fattar jag inte att de inte redan har gjort. Det är det algoritmbaserade flödet och möjligheten att blarra sönder aktivitetsflödet jag irriterar mig på. (Väljer alltid ”senaste” för FB-flödet, kikar sällan på Insta och gillar Happylogiken)

Av:
    White_XC_Ultimate_Carbon
    Roger_Edvinsson skrev:
    skogsvakt skrev:
    durietz skrev:

54:-/månad betalar jag.

Klart värt det om man använder premium för att logga sina egna framsteg i skogen.

Dessutom kan man om man betalar hoppas på att det hjälper till att generera nya bra funktioner och erbjudanden.

Annars ingår frustrationen som free-bee

Spotify är ju en jättebra app som kostar lagom och fungerar som man vill att den ska göra. Frågan är ju hur länge det kan få vara så då de ju inte gått med vinst ännu.
    Så den är ju inget bra exempel på en lönsam app.

/Kalle

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Roger_Edvinsson skrev:
    NLC skrev:

Just det där hur effekt redovisas i appen är riktigt trist.

Av:
    Sambal Oelek
    satt och kollade lite på Stravistix hur jag ligger till jämfört med föregående period förra året (och det verkar som jag får ligga i lite om jag ska lyckas knäcka 1000-milagränsen i år).

Men, då läste jag om en ny finess som kommer till Stravistix snart, "Dash", då står det:

Stravistix skrev:
    Work in progress feature
    - Interrogate any stats of your history on a period. STX extended stats included.
    - Interrogate by sports, by bike, ...
    - Result goes in a tile in dashboard.
    - Assign target in option: min, max, average or total to reach.
    - Fully customisable.

Statistik från när som helst på [i]vilken cykel[i] som helst! Det har jag faktiskt saknat lite. Ska bli gött! Har man nått att göra i vintermörkret :)

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Trek Elite XC
    Hej,

jag fattar inte varför jag inte kan se "Time" i mina loggade aktiviteter? Jag får bara Distance och elevation Gain publicerat. Har letat runt i alla möjliga settings. Om jag går in i aktiviteten ser jag tiden men inte i Feed-vy.

Av:
    freddag
    Trek Elite XC skrev:
    Hej,

jag fattar inte varför jag inte kan se "Time" i mina loggade aktiviteter?

För att vi lever i kapitalismen och inte äger makten över kommunikationsmedlen. Ibland visas tiden, om en inte fått några "achievements", men om en fått nån pokal så har tre 25-åringar i Silicon valley bestämt att det är snyggare om inte tiden visas.

Hade Strava varit fri mjukvara och decentraliserat, baserat på GNU social t ex, så skulle vi haft något att säga till om. Nu är det bara snällt foga sig. (Eller engagera sig i motståndet.)

Av:
    NLC
    freddag skrev:
    Hade Strava varit fri mjukvara och decentraliserat, baserat på GNU social t ex, så skulle vi haft något att säga till om. Nu är det bara snällt foga sig. (Eller engagera sig i motståndet.)

Men ja e int' bittr. För nu är det ju som du har insett inte fri mjukvara utan en kommersiell produkt.

Av:
    Trek Elite XC
    Tack för snabbt svar. Jag trodde det var någon inställning jag bommat och höll för självklart att det alltid visas. Hade inte samma bekymmer med Runkeeper. Strava är helt OK ändå.

Av:
    NLC
    Du kan se tid per pass i Training Log eller (bättre) Veloviewer.com

Av:
    JonasH72
    Lingon skrev:
    Roger_Edvinsson skrev:
    Det funkar för att du har en trainer som loggar fiktiv distans. Hade varit bättre om tid hade varit default på x-axeln för inomhusaktiviteter.

Faktiskt en av de mest irriterande sakerna med Strava, och helt makalöst att de inte erbjuder som möjlig editering på sitt pass.
    Jag synkar mina aktiviteter till Garmin, och där kan jag editera distans, tid etc, men eftersom synken med Strava sker direkt, så kan man ju inte först editera i GArmin appen och därefter synka, så det som laddas upp i Strava är alltid med noll distans, vilket gör att pulskurvan ej kommer med.
    Enda workarounden mig veterligen är att ta bort aktiviteten, och sen manuellt via GArmin Connect på PCn ladda upp passet i efterhand. Extremt knäppt!

Av:
    ejma
    JonasH72 skrev:
    Enda workarounden mig veterligen är att ta bort aktiviteten, och sen manuellt via GArmin Connect på PCn ladda upp passet i efterhand. Extremt knäppt!
    I webb-versionen går det att välja "stationär trainer" och då visas tidsskalan.

Jag använder gratisappen och tycker att det saknas mycket stöd för andra aktiviteter utöver cykling och löpning. Varför kan jag inte få en sammanställning på tex paddling eller skidåkning?
    Det finns annan utrustning jag skulle vilja spåra nyttjandegrad på än cykeldelar och löparskor.

Av:
    Konkret
    ejma skrev:
    JonasH72 skrev:
    I webb-versionen går det att välja "stationär trainer" och då visas tidsskalan.

Jag använder gratisappen och tycker att det saknas mycket stöd för andra aktiviteter utöver cykling och löpning. Varför kan jag inte få en sammanställning på tex paddling eller skidåkning?
    Det finns annan utrustning jag skulle vilja spåra nyttjandegrad på än cykeldelar och löparskor.
    Köp en pulsklocka med en egen tjänst.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in