• Re: Strava

Av:
    OrjanX
    OrjanX skrev:
    När jag letar segment på Strava (web-browser på dator) så får man se max 10 stycken i kartrutan. I ett späckat område blir det då ganska lätt att missamånga som helt enkelt inte visas. Vet någon hur/om man komma runt denna begräsning på 10 stycken på något sätt? Och när man zoomar in så räcker det att segmentets start eller stopp det allra minsta hamnar utanför kartrutan för att det skall försvinna. Det är så jeddrans dumt. Hur gör ni? /Örjan
    Svarar på min egen fråga. Hittade denna sida som på ett bättre sätt kan visa "alla" (den visar de 100 första) segmenten i en trakt. Man kan behöva zooma in/ut några gånger över ett intressant område för att den skall ladda färdigt. Man kan filtrera och sortera de olika kolumnerna.
    https://www.doogal.co.uk

stravaseg.jpg

Av:
    NLC
    Bra letat!

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Stumpy
    Joggingappen militärt hot.

Av:
    Sambal Oelek
    OrjanX skrev:
    OrjanX skrev:
    När jag letar segment på Strava (web-browser på dator) så får man se max 10 stycken i kartrutan. I ett späckat område blir det då ganska lätt att missamånga som helt enkelt inte visas. Vet någon hur/om man komma runt denna begräsning på 10 stycken på något sätt? Och när man zoomar in så räcker det att segmentets start eller stopp det allra minsta hamnar utanför kartrutan för att det skall försvinna. Det är så jeddrans dumt. Hur gör ni? /Örjan
    Svarar på min egen fråga. Hittade denna sida som på ett bättre sätt kan visa "alla" (den visar de 100 första) segmenten i en trakt. Man kan behöva zooma in/ut några gånger över ett intressant område för att den skall ladda färdigt. Man kan filtrera och sortera de olika kolumnerna.
    https://www.doogal.co.uk
    coolt! den var ju rätt bra ja! tack för tipset

-----------

skulle försöka leta efter någon med lite bättre statistik per cykel, verkar svårt att hitta, men hittade en sida som har samlat en massa andra plugins, finns en hel del intressanta:
    http://www.scarletfire.co.uk

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    NLC

Fast det handlar väl mer om att utbilda sin personal så att de inte delar med sig av GPS-data inifrån baser etc, inte att civila "joggare" utgör ett militärt hot - https://www.theguardian.com

Av:
    Henrik_E
    Inkompetent personal militärt hot.

Av:
    eketjall
    NLC skrev:

Fast det handlar väl mer om att utbilda sin personal så att de inte delar med sig av GPS-data inifrån baser etc, inte att civila "joggare" utgör ett militärt hot - https://www.theguardian.com
    Inte utan att man funderar på vilket säkerhetshot själva joggingturen i sig utgör.

Av:
    marr
    eketjall skrev:
    NLC skrev:

Inte utan att man funderar på vilket säkerhetshot själva joggingturen i sig utgör.

Snacka om att misslyckats med OPSEC

Av:
    tuta
    Blev lite nyfiken. Hidden zones är uppenbarligen inte med då det inte finns ett enda spår till mitt hus. Däremot till några av grannarna som använder Strava betydligt mer sällan. (Kanske framgick av någon artikel som jag inte har läst.)

Av:
    NLC
    Att sätta en "Privacy Zone" runt ens eget hus hjälper ju inte om man får besök av andra Strava-användare (som möjligen har en zon uppsatt runt sitt eget hus).

Av:
    NLC
    marr skrev:
    eketjall skrev:
    NLC skrev:

Snacka om att misslyckats med OPSEC

En annan vinkel på problemet (att det inte är användarnas fel) https://live.engadget.com

Av:
    Lingon
    NLC skrev:
    En annan vinkel på problemet (att det inte är användarnas fel) https://live.engadget.com

Hennes poäng är väl att defaulinställningarna i många appar "stjäl" information om ditt beteende.
    1. Utan att du vet om det
    2. Det är nästintill omöjligt att ändra inställningarna själv utan en steg-för-steg guide
    Håller med om att detta är ett stort problem med väldigt många appar. Sen kanske inte det borde vara överraskande för användarna av just Strava att deras positionsdata sprids.
    Det är kanske mer överraskande att du delar positionsdata och en massa annat till tex Adobe när du installerar Photoshop.

Av:
    NLC
    Yes, den biten om att man separat måste klicka ur att anonymt dela sin data under "Strava Metro & Heatmap" på https://www.strava.com
    eller klicka på länken " Learn more about these features and the ways in which we protect user privacy." verkar behöva högskolepoäng för att reda ut.

Av:
    NLC
    Åas, så länge det finns de som inte klarar av att beskära sin aktivitet när de glömt stänga av GPSen innan de sätter sig i bilen hem och därmed avslöjar fortkörning så kanske steget till att läsa "terms and conditions" är rätt långt.

_20180204_141808.JPG

(och nej, det är inte 90-skyltat)

Av:
    geologen
    Har nån annan upplevt att Strava tar många timmar på sig att lägga till tid/sträcka i totalen (för året) efter att man lagt in ett pass? Jag har nyss lagt in två timmar men totaltiden står fortfarande kvar på samma som i morse. Har sett det tidigare också.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Steel is Real
    geologen skrev:
    Har nån annan upplevt att Strava tar många timmar på sig att lägga till tid/sträcka i totalen (för året) efter att man lagt in ett pass? Jag har nyss lagt in två timmar men totaltiden står fortfarande kvar på samma som i morse. Har sett det tidigare också.

Ja, jag har oxå märkt det den senaste tiden. Avslutade dagens pass kl.17 och nu 3h senare har totaltiden fortfarande inte uppdaterats, trots i och ut-loggning i appen som man ska göra enligt FAQ’n

Så som det ser ut så har jag alltså cyklat helt i onödan idag 🤓

Edit: Nu är tot tiden efter min runda uppdaterad. Alltså 3h och 45 minuter efter avslutat och inläst pass!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-04 20:40 av Steel is Real.

Av:
    geologen
    Kanske "molnet" som är långsamt? :)

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    gerrardsdobbar
    geologen skrev:

Ja. Tar en 2-3 timmar att uppdatera nu.

------------------------------

As long as I breathe, I attack.

Av:
    rekrevs
    Är det fler än jag som har problem med Segment Explore i Strava? Viss områden där man tidigare såg massor av segment är numera helt tomma trots att segmenten finns kvar.

/Sverker

Av:
    danne1
    Ja, undra precis vad som hänt. Nästan alla segment är borta i hemmaskogarna.

Av:
    Konkret
    NLC skrev:
    Åas, så länge det finns de som inte klarar av att beskära sin aktivitet när de glömt stänga av GPSen innan de sätter sig i bilen hem och därmed avslöjar fortkörning så kanske steget till att läsa "terms and conditions" är rätt långt.

(och nej, det är inte 90-skyltat)

Det går ju att anmäla!

Av:
    xyklisten
    rekrevs skrev:
    Är det fler än jag som har problem med Segment Explore i Strava? Viss områden där man tidigare såg massor av segment är numera helt tomma trots att segmenten finns kvar.
    Samma för mig. De enda segmenten som är kvar här i närheten är cykelvasan...

Av:
    NLC
    Strava slutade synka från Garmin Connect för mig igår. Någon annan som upplevt samma sak?

Av:
    Novisen
    Syncade för mig imorse. Fast jag fick upp ett nytt formulär att godkänna. Tror det var för garmin connect dock.

Av:
    Clark
    Funkade i onsdags, sen har den varken synkat igår eller idag

Av:
    MtbIte
    Jag synkade en tur igår men tog cirka 1-2 timmar innan den hade synkat min totala längd jag åkt i år.

Av:
    bearthefear
    Min synkning funkade inte heller igår...

Av:
    iddqd
    Garmin var väll nedstängt för service igår
    Enligt infon i appen
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-09 19:27 av iddqd.

Av:
    NLC
    Igår synkade mina aktiviteter mot GC så jag kom åt dem från appen och via webben men det kanske var export ut som var begränsat?

Av:
    Shrue
    Har också problem med att min klocka synkar till Garmin connect utan problem, men sen tar det stopp. Den har inte synkat til Strava på flera dagar. Testar att bryta koppling mellan Garmin/Strava och koppla ihop igen, så får vi se om det löser problemet :(

Av:
    Sambal Oelek
    Kör Edge - GC - Strava. Funkade igår men inte idag. Dock om jag laddade ner Fit-filen från GC och laddade upp manuellt till Strava så gick bra. Konstigt. Kanske det hände något hos Garmin då om det var strul hos dem.

Av:
    Stumpy
    Kör Edge - GC - Strava. Funkade idag.

Av:
    NLC
    Ja synken mellan GC och Strava verkar funka nu. Men istället blir alla pass jag kört i TrainerRoad publika när de synas in i Strava fastän jag har "Private by default" påslaget...

Av:
    Henrik_E
    NLC skrev:
    Ja synken mellan GC och Strava verkar funka nu. Men istället blir alla pass jag kört i TrainerRoad publika när de synas in i Strava fastän jag har "Private by default" påslaget...
    Har precis skrivit ett långt argt Mail till Strava om samma sak.

Av:
    Shrue
    Idag funkade iaf min synkning GC -> Strava som den skulle. Vet ej om garmin ändrat något eller om det hjälpte när jag återkopplade Garmin med Strava tidigare i veckan.

Av:
    Sambal Oelek
    men shit, hur länge har det gått att ladda upp foton på hemsidan!? det har jag missat, fantastiskt ju! Har saknat det mycket.

2018_02_12_07_28_44_Morning_Ride_E_Bike_Ride_Strava.png

Av:
    Sambal Oelek
    Shrue skrev:
    Idag funkade iaf min synkning GC -> Strava som den skulle. Vet ej om garmin ändrat något eller om det hjälpte när jag återkopplade Garmin med Strava tidigare i veckan.
    ...de har gjort någon uppdate som har med datalagringsdirektiv att göra. Så har den tappat kopplingen till Strava. Borde ha återkopplat sig själv men det blev visst inte så denna gång.

Märkte det då inte aktiviterna synkades över nu heller. Man åtgärdar det lätt genom att i Garmin-appen under Inställningar/Tredjepartsappar/Strava välja att Ansluta. Så ska det fungera igen precis som vanligt! :) det gjorde det iaf för mig.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-13 18:23 av Sambal Oelek.

Av:
    .A.
    Igår fungerade inte min synkning till att börja med. Jag gick in i GC på mobilen och var tvungen att bekräfta min position + ev ytterligare fråga. Därefter drog synkningen igång. Kan det vara något liknande problem för andra?

Av:
    NLC
    Apropå appen, hur gör man för att från flödet läsa det som gömmer sig bakom "Read more"?

_20180213_151924.JPG

Av:
    .A.
    Du trycker på Read more -> kommer till aktiviteten -> trycker på texten -> Läs :-)
    Smidigt som fasen.

Av:
    NLC
    .A. skrev:
    Du trycker på Read more -> kommer till aktiviteten -> trycker på texten -> Läs :-)
    Smidigt som fasen.

Aaaaaaaaaah :=)

Av:
    NLC
    Henrik_E skrev:
    NLC skrev:
    Har precis skrivit ett långt argt Mail till Strava om samma sak.

Och fick igår svar från Travis att det ska vara fixat.

Av:
    H.
    Jag får inte Strava att funka idag. Får inte upp nån data.

Av:
    geologen
    H. skrev:
    Jag får inte Strava att funka idag. Får inte upp nån data.

Strava är nere sen några timmar.

Av:
    Mini_me
    Deras hemsida meddelar att dom ligger nere just nu.

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in