• Re: Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

Av:
    Jiv
    stoffe1 skrev:
    Är ny med det här med dropper, kan jag få lite tips på vad som är bra och som kan passa mig. Det jag behöver är en stolpe på 30.9 mm, intern dragning av vajer. Tror att det skulle funka med 100-125 mm då den kommer användas till xco. Reglage på vänster sida och undersida styre. Får gärna passa ihop med bromsreglage från sram. Kan man få något vettigt för max 2000 kronor?

Kan tipsa om denna från OneUp: https://www.ubyk.se

Av:
    Der Kaiser
    Kolla på brand-x på Wiggle.

Av:
    Mini_me
    Jiv skrev:
    stoffe1 skrev:
    Är ny med det här med dropper, kan jag få lite tips på vad som är bra och som kan passa mig. Det jag behöver är en stolpe på 30.9 mm, intern dragning av vajer. Tror att det skulle funka med 100-125 mm då den kommer användas till xco. Reglage på vänster sida och undersida styre. Får gärna passa ihop med bromsreglage från sram. Kan man få något vettigt för max 2000 kronor?

Den ligger under 2k utan remote. Och över 2k med remote (oneups remote har inte fått bra kritik).

Brand-X är nog mest bang for the pesos.

(ska dock sägas att jag är en hängiven Oneup nörd)

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-11 18:02 av Mini_me.

Av:
    Jiv
    Mini_me skrev:
    Jiv skrev:
    stoffe1 skrev:

Den ligger under 2k utan remote. Och över 2k med remote (oneups remote har inte fått bra kritik).

Brand-X är nog mest bang for the pesos.

(ska dock sägas att jag är en hängiven Oneup nörd)

Går att sätta en remote från Bontrager på den om man vill komma under 2000, en sådan kostar strax över 200 har jag för mig.

Av:
    UrTomas
    BrandX är sjukt bra stolpe för pengarna!

Av:
    Maakus
    Crossmax skrev:
    glitch skrev:
    Mini_me skrev:
    Jag har😊 Jag köpte en wolftooth som passade med mina Shimano Spec-B. (Den eller om det var XT reglaget kom med både skruvar till spec II och B , fick ihop det med nåt av det).

Sen var det bara att bulta på den på Hope bromsarna.

Kan plocka isär och fota delarna om du vill.

Aaaarghhhh, på med en ändplupp direkt! Mina ögon blöder av den fransiga kabeln ;-)
    Ja fy fan, har han inget vett? Ser helt sjukt ovårdat ut!

Feast your eyes!
    15419611165879186982016051813112.jpg
    15419611545982628209590525027492.jpg

Av:
    Mini_me
    Maakus skrev:
    Crossmax skrev:
    glitch skrev:
    Mini_me skrev:
    Jag har😊 Jag köpte en wolftooth som passade med mina Shimano Spec-B. (Den eller om det var XT reglaget kom med både skruvar till spec II och B , fick ihop det med nåt av det).

Sen var det bara att bulta på den på Hope bromsarna.

Kan plocka isär och fota delarna om du vill.

Aaaarghhhh, på med en ändplupp direkt! Mina ögon blöder av den fransiga kabeln ;-)
    Ja fy fan, har han inget vett? Ser helt sjukt ovårdat ut!

Feast your eyes!

OOoohhh baby! Bra trassel :)

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    DanielS
    Ber om ursäkt om frågan varit uppe, 41 sidor är lite mycket att kolla igenom.. har försökt att söka men hittar förmodligen inte rätt sökord.

Har en Scott fs mtb, ej interna kablar. Strax ovanför vevlagret finns det en plastlucka in i sadelröret, se bild. Denna borde vara till för att kunna dra in vajer till dropper?

IMG_20181117_094944.jpg

Det finns också en klämma för vajerhölje på sadelröret lite längre upp.

IMG_20181117_094957.jpg

Det här borde rimligtvis betyda att den supportrar båda intern och extern wire?

Om man väljer intern vajer och tar bort den lilla plastpluppen, måste man då ha en annan plupp med öppning för vajerhöljet eller borrar man upp lämpligt hål i denna?

Jag vet inte riktigt vilka engelska ord jag ska använda för att hitta den här informationen..

Av:
    Der Kaiser
    DanielS;
    Om du använder en dropper med intern vajerdragning så drar du lämpligen UT vajern där pluppen sitter och har den utvändigt resten av vägen till styret. Det finns dock vissa risk för att det inte finns fästen för ännu en med tanke på att du fortf har framväxel.

Av:
    DanielS
    Der Kaiser skrev:
    DanielS;
    Om du använder en dropper med intern vajerdragning så drar du lämpligen UT vajern där pluppen sitter och har den utvändigt resten av vägen till styret. Det finns dock vissa risk för att det inte finns fästen för ännu en med tanke på att du fortf har framväxel.

Ok, tack! Jag tror vi menar samma sak men jag beskrev det lite bakvänt... Framväxeln ska ändå bort så det löser sig (det finns dock ett par extra fästen för vajerhöljen så jag tror faktiskt det är förberett hela vägen fram till styret).
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-11-17 16:14 av DanielS.

Av:
    jockeej
    Funderar på att köpa en dropper post men lite små funderingar.
    *Har en dropper post bara två lägen när den är installerad? eller kan jag sänka den halvvägs utan att den sitter löst?

Det står att man kan ”justera sadelns höjd inför den terräng du har framför dig.” Men menas det antingen fullt nere/fullt uppe eller kan man helt enkelt bara sänka höjden några få cm om man vill det?

Samt funderar jag på höjden, den jag kollar på har drop på 150mm och maximal höjd på 480mm? Eller vad står dem där 480mm för?

Denna är sen jag kolar på: http://www.wiggle.se

Av:
    ninoh
    jockeej skrev:
    Funderar på att köpa en dropper post men lite små funderingar.
    *Har en dropper post bara två lägen när den är installerad? eller kan jag sänka den halvvägs utan att den sitter löst?

Det står att man kan ”justera sadelns höjd inför den terräng du har framför dig.” Men menas det antingen fullt nere/fullt uppe eller kan man helt enkelt bara sänka höjden några få cm om man vill det?

Samt funderar jag på höjden, den jag kollar på har drop på 150mm och maximal höjd på 480mm? Eller vad står dem där 480mm för?

Denna är sen jag kolar på: http://www.wiggle.se

Jag har precis köpt den du länkar fast 120mm. Du kan justera och stoppa den och köra på vilken höjd du vill inom de 120/150mm.

Det är den totala höjden när den är "utfälld som de menar. Min som är 120mm mäter 180mm från sadelklämman på sadelröret till railsen på sadeln när den är utfälld om jag tryck ner den så långt det går i sadelröret. Totala höjden på den tror jag var 410mm, så resten är då i sadelröret (230mm). 230+180=410.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-25 00:21 av ninoh.

Av:
    marr
    Mini_me skrev:
    marr skrev:
    Mini_me skrev:
    Har du testat att dra ihop allt? Det är ju inte glapp i sakerna direkt.

Inte kommit så långt.

Men..va? Då har du ju inte tid med Happy. 😉

Jag borrade adaptern och använde hopes mutter förövrigt.

Av:
    Der Kaiser
    DanielS skrev:
    Der Kaiser skrev:
    DanielS;

Ok, tack! Jag tror vi menar samma sak men jag beskrev det lite bakvänt... Framväxeln ska ändå bort så det löser sig (det finns dock ett par extra fästen för vajerhöljen så jag tror faktiskt det är förberett hela vägen fram till styret).

Lite sent svar men...
    Jag svamlade visst, inser att pluppen saknade genomgång för höljet. Ja, skaffar du dropper med intern dragning och drar ut den där bör du lämpligen även skaffa en plupp med hål för höljet.
    Alternativt skaffar du en med extern dragning och använder höljefästet högre upp på sadelröret för att fästa det i.

Av:
    Sambal Oelek
    Min remote fryser! :(

Trodde först det var stolpen i sig men så är det visst inte. Dessutom är den så dumt konstruerad så den skaver på wiren vid triggern. Skitgrejjer visst.

Vilken remote ska man uppgradera till som även funkar bra på vintern?

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Mini_me
    Om den fryser så får du smörja upp den.

Jag är väldigt nöjd med min WolfTooth remote.

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    marr
    Sambal Oelek skrev:

Trodde först det var stolpen i sig men så är det visst inte. Dessutom är den så dumt konstruerad så den skaver på wiren vid triggern. Skitgrejjer visst.

Vad har du för stolpe?

Av:
    Lingon
    Sambal Oelek skrev:

Har en bikeyoke revive med samma problem. Får peta tillbaka spaken manuellt med tummen för att sadeln skall stanna uppe nu när det blivit kallt. Känns nästan som dom använt nåt dåligt fett till vajern som segar ihop sig vid kyla?

Av:
    Mini_me
    Lingon skrev:
    Sambal Oelek skrev:

Har en bikeyoke revive med samma problem. Får peta tillbaka spaken manuellt med tummen för att sadeln skall stanna uppe nu när det blivit kallt. Känns nästan som dom använt nåt dåligt fett till vajern som segar ihop sig vid kyla?

Hur gammal är vajer + hölje? Har det kommit ner fukt (som det kan göra) så kommer inget fett från fabriken hjälpa om det har blivit gammalt :)

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Lingon
    Mini_me skrev:
    Lingon skrev:
    Sambal Oelek skrev:

Hur gammal är vajer + hölje? Har det kommit ner fukt (som det kan göra) så kommer inget fett från fabriken hjälpa om det har blivit gammalt :)
    Bytte precis från en reverb, så det är bara en månad gammalt.

Av:
    Sambal Oelek
    Lingon skrev:
    Mini_me skrev:
    Lingon skrev:
    Sambal Oelek skrev:

Bytte precis från en reverb, så det är bara en månad gammalt.
    Jag har en RSP Plummet som är bara 2-3 månader gammal

Av:
    Mini_me
    Plummet är väl extern vajer? Då kan 2-3 månader vara nog med tid att fylla en exponerad vajer/hölje med fukt (Som märks när kylan slår till).

Annars är det nog i konstruktionen. Men fett / olja som funkar i minus skulle vara mitt första val.

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Sambal Oelek
    Mini_me skrev:
    Plummet är väl extern vajer? Då kan 2-3 månader vara nog med tid att fylla en exponerad vajer/hölje med fukt (Som märks när kylan slår till).

Annars är det nog i konstruktionen. Men fett / olja som funkar i minus skulle vara mitt första val.
    Extern ja. Men broms/växelwire har jag kört hela vintrar utan problem. 😀

Men ok. Jag ger den en chans till. Får ta bort gamla Wiren. Fila lite på remoten så den inte skaver på Wiren. Sedan fetta in med bra fett och I med ny Wire då borde det funka ett tag till.

Av:
    Sambal Oelek
    Nä jag hade ingen lust att ge RSP-reglaget en chans till. Det är så dum lösning med en extra decimeter hölje så det blir många punkter där det kan tränga in vatten. Samt att trycket är så rackligt. Ingen fel på det annars, rätt ok t om.

Men nuså blev det riktiga grejjer här. Wolftooth-reglaget är ju ett mekaniskt mästerverk i jämförelse. Riktigt smutt konstruktion. Samt att vajern går dit man vill också och inte sticker rakt ut från styret :) tycker de kan inkludera en 45-graders böj på de här andra modellerna åtminstone. Men nuså, blir ju helgrymt detta, det känner jag på mig :)

P1060023.jpg

Av:
    Antracith
    Rätt bra deal på CB highline just nu. Inväntar en 160mm i veckan. Trevligt med 3 års garanti :D
    https://www.chainreactioncycles.com
    Har fått väldigt bra betyg i diverse tester (till skillnad på företagets tidigare stolpar)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-04 20:16 av Antracith.

Av:
    Lingon
    Antracith skrev:
    Rätt bra deal på CB highline just nu. Inväntar en 160mm i veckan. Trevligt med 3 års garanti :D
    https://www.chainreactioncycles.com
    Har fått väldigt bra betyg i diverse tester (till skillnad på företagets tidigare stolpar)
    Ja, det var ju ett bra pris. Kanske läge att köpa två, så att man har en i reserv nät den andra är på garantirep.? :)

Av:
    zinkpasta
    Brand-X Ascend XL 170mm för 1500kr (wiggle, platinum-rabatt) är ju för billigt för att inte testa nu när man äntligen har en cykel som kan nyttja det.

Av:
    C-dale
    Någon som vet om längdmåttet 465mm för 160mm versionen av Highline inkluderar den nedersta delen för wireanslutningen?
    Riskerar att en genomgående axel för länkaget kommer ivägen.

Av:
    Alfakrull
    C-dale skrev:
    Någon som vet om längdmåttet 465mm för 160mm versionen av Highline inkluderar den nedersta delen för wireanslutningen?
    Riskerar att en genomgående axel för länkaget kommer ivägen.
    Oftast brukar väl vajeranslutningen inte vara nedräknad i stolplängden tyvärr

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    Antracith
    513DlgDu7kL.jpg

Av:
    C-dale
    Tack!

Av:
    Der Kaiser
    Nu har jag servat min ks lev så att den blev helstum, men två vändor senare så sjunker den bortåt en cm igen. Blä.

Så jag tänker köpa en ny, valen är:

Brand-x XL (170 mm), borde absolut få plats i cykeln, och den jag har på min Transmitter har funkar felfritt ett år....

Oneup 170mm. Finns på cykelkraft. Kostar ungefär som Brand-x'en.

Bikeyoke revive. 160mm är den som får plats. Fortf 1 xm längre än nuvarande, dyr. Men jag räknar med att den skulle vara för evigt...

Är B-x och el. Oneup tillräckligt säkra för att det skulle vara slöseri med bikeyoken?
    Har oneup'en funnits tillräckligt länge för att man kan säga att den är säker? Nån som haft krångel med nån av dem än?

Jag har redan en bra trigger så den är en non-issue.

Av:
    marr
    Der Kaiser skrev:
    Nu har jag servat min ks lev så att den blev helstum, men två vändor senare så sjunker den bortåt en cm igen. Blä.

Brand-x XL (170 mm), borde absolut få plats i cykeln, och den jag har på min Transmitter har funkar felfritt ett år....

Bikeyoke revive. 160mm är den som får plats. Fortf 1 xm längre än nuvarande, dyr. Men jag räknar med att den skulle vara för evigt...

Är B-x och el. Oneup tillräckligt säkra för att det skulle vara slöseri med bikeyoken?
    Har oneup'en funnits tillräckligt länge för att man kan säga att den är säker? Nån som haft krångel med nån av dem än?

Ja skulle nog köpt oneup... Har dock inte testat revive.
    Tycker brand-x är för långsam.

Av:
    Rattnalle
    Der Kaiser skrev:

De första två skiljer sig i känsla. De är förmodligen ungefär lika driftsäkra och kommer att behöva kärlek förr eller senare som andra stolpar. Tre års reklamationsrätt är en bra grej.

Det du betalar för med Revive är att den är faktiskt är byggd för att servas och hållas vid liv. Men du kan göra av med ett par billigare innan du är ikapp..

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    AX3L
    Jag tror faktiskt att det vettigaste är att köpa två BrandX så man har att växla med när den krånglar. Min BikeYoke gick plötsligt oroväckande trögt i minusgrader, men det var nog bara lite snålt med fett i för den går fantastiskt smooth efter en väldigt enkel service. Ringde och pratade med grundaren (?) Stefan över telefon, och hade inte servicen hjälpt (eller jag får problem i framtiden) får jag en ny på garanti, och den personliga kontakten är värd mycket imho.

Med det sagt så är Bikeyoken en helt fantastisk stolpe med en imho oöverträffad känsla i hur lätt och smidigt den glider upp och ned. Så för mig var det en no-brainer att speca min nya hoj med en sådan också. Tror faktiskt det kommer vara ett krav med en sån på alla framtida cyklar, om inget väldigt spännande nytt kommer ut på marknaden.

Av:
    Der Kaiser
    När jag upptäckte att Oneup fanns på Cykelkraft åkte den upp ovanför B-x, pga lättillgänglig service.

Men som sagt, bikeyoken är byggd för enkel service.

Ax3l, det var ju hjälpsamt :-P Jag kommer inte köpa 2 stolpar samtidigt, jag har ju 2 cyklar! Vad för enkel service pratar vi om?

Av:
    AX3L
    Der Kaiser skrev:
    När jag upptäckte att Oneup fanns på Cykelkraft åkte den upp ovanför B-x, pga lättillgänglig service.

Men som sagt, bikeyoken är byggd för enkel service.

Ax3l, det var ju hjälpsamt :-P Jag kommer inte köpa 2 stolpar samtidigt, jag har ju 2 cyklar! Vad för enkel service pratar vi om?

Det där med logik är inte alltid helt enkelt 😄 En vanlig service. Man behöver inte ens ta ut luften, bara ta bort ett par låsringar och dra isär inner och ytterbenet. Sedan torkade jag bort gamla fettet och kladdade på slick honey. Tog max en halvtimme allt som allt, utan speciella verktyg heller. Finns bra film på tuben!

Av:
    Makten
    Jag har tidigare skrivit att jag hade problem med stumt reglage hos min Brand-X. Det visade sig vara ett vanligt problem även med nån annan stolpe (minns ej vilken) och det beror på att oljan innanför ventilen expanderar när cykeln tas in efter att ha varit ute i kyla. Då låser sig ventilen av övertrycket och man måste med våld trycka in den, vilket kan resultera i att vajern går av eller ändpluttarna lossnar.

Detta löses enkelt genom att man sänker stolpen innan man tar in cykeln i värmen:-) Av nån anledning så har oljan mer plats att expandera då, och låsningen uteblir. Sen när hojen intagit rumstemperatur så är det bara att höja stolpen och se glad ut.

Av:
    AX3L
    Makten skrev:
    Jag har tidigare skrivit att jag hade problem med stumt reglage hos min Brand-X. Det visade sig vara ett vanligt problem även med nån annan stolpe (minns ej vilken) och det beror på att oljan innanför ventilen expanderar när cykeln tas in efter att ha varit ute i kyla. Då låser sig ventilen av övertrycket och man måste med våld trycka in den, vilket kan resultera i att vajern går av eller ändpluttarna lossnar.

Detta löses enkelt genom att man sänker stolpen innan man tar in cykeln i värmen:-) Av nån anledning så har oljan mer plats att expandera då, och låsningen uteblir. Sen när hojen intagit rumstemperatur så är det bara att höja stolpen och se glad ut.

Det är ett känt problem även på Bikeyoke :) Och där kan man antingen köra ner stolpen eller släppa på trycket med insexnyckeln enligt deras berömda luftningsprocedur.

Hur blir det om man tar ut cykeln igen? Då borde den funka ändå? Dvs låter man den vara uppe fram till skogen så funkar den säkert som vanligt när man kommer fram?

Av:
    N_sandstrom
    AX3L skrev:

Hur blir det om man tar ut cykeln igen? Då borde den funka ändå? Dvs låter man den vara uppe fram till skogen så funkar den säkert som vanligt när man kommer fram?

Nepp. jag upplever samma sak med min BX, och kör jag cykeln på taket i minusgrader så krävs det fortfarande lite extra våld att få loss den första gången.

Skall testa att parkera den en bit nedhissad.

Av:
    Makten
    AX3L skrev:
    Hur blir det om man tar ut cykeln igen? Då borde den funka ändå?

Kanske är dumt om nåt börjar läcka på grund av övertrycket?

Av:
    AX3L
    Märkligt ändå. Det blir högt tryck pga att oljan expanderar pga värme. Tar man ner den till samma temp borde trycket gå ner till samma som innan också, allt annat lika.

Av:
    eucalyptus
    finns det någon schysst dropper till rea-pris nu under jul? För upp till runt 2000kr, intern passande Cannondale Scalpel (120mm dropper...?).

Rockshox reverb har ju varit på "rea" i ett halvår. Men recensionerna är ju inte överväldigande.

Av:
    glitch
    Brand X eller Oneup med den budgeten.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Mini_me
    Kommer ut en Oneup stolpe inom kort på K&S , 31,6 / 170mm

"Jag bara jobbar här..."

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in