• Alternativ väg SML Etapp 3; Höjden -> Tyresta

Av:
    JockeP
    Hej,

Jag har flera gånger sett cyklister som känt sig tvingade att trotsa cykelförbudet i Tyresta nationalpark på sin väg längs Sörmlandsleden Etapp 3 - Alby till Tyresta.
    Varje gång har jag tänkt att det måste bero på att det är svårt att hitta ett tillräckligt bilvägsfritt och skoj alternativ. Då Arons instruktion i "MTB i Stockholm" var lite väl knapphändig (jag begriper inte hur han menar och då har jag ändå cyklat runt ganska mycket i området) så tänkte jag bjuda på mitt förslag på hur man ska köra för att inte bryta mot cykelförbudet.
    Och innan någon opponerer sig alltför högljutt - SML är INTE en anlagd väg. Det finns fina anlagda cykelvägar i Tyresta men dessa är åtminstone 1,5 meter breda och går inte att blanda ihop med vältrampade stigar.

Men OK. Då kör vi!

Start vid Höjden, efter man brakat ned för en skön utförslöpa och rundat en hage och kommer fram till en STOR infotavla. SML fortsätter vänster vid tavlan. Det gör inte vi! Sväng höger istället.
    P5100458.JPG

Som sagt .. man får inte cykla hur som helst i nationalparken.
    P5100459.JPG

Förbi vändplan och längs bilvägen i kanske 1,5 - 2 km. Ända fram till Forsen.
    P5100465.JPG
    P5100466.JPG
    Sväng in till vänster.

Fortsätt in ca 300 meter. Hela vägen fram hit och sedan höger direkt efter hagen.
    P5100468.JPG

Rakt fram in på stigen i skogen. Håll dig på stigen i ca 4-500 meter. Sväng inte av någonstans utan följ den STORA stigen hela vägen. Den gör ett par skarpa svängar. OBS! Här är det risk att du möter eller kör ikapp hästar med ryttare. Ta det lungt och visa hänsyn. Tack.
    P5100469.JPG

I andra änden av stigen ser det ut så här. Fortsätt i samma riktning ut på bilvägen. Kör ca 1 km till längs Lyckebyvägen.
    P5100471.JPG

När du passerar AB Vendelsö Rostfria börjar det närma sig att köra in i skogen igen.
    P5100477.JPG

Rakt fram i nästa korsning och sedan ca 100 meter till och sedan vänster upp i skogen!
    P5100479.JPG

Efter ca 50 meter, höger upp på motionsspåret. Följ detta fram till korsningen vid utegymmet och skylten Viltdammsvägen. Vänster här!
    P5100484.JPG

Följ Viltdammsvägen förbi först en damm (vänster sida?) och sedan två till, en på varje sida:
    P5100486.JPG

Efter passagen vid dammarna är det kanske 2-300 meter kvar tills vi ska av från vägen och upp till höger på en stig i skogen. Nästan uppe på krönet på backen som började vid dammarna. Så här ser det ut:
    P5100489.JPG

Följ stigen, hela tiden uppåt och sista biten med ett högt staket på vänster sida.
    P5100493.JPG

När staketet viker av vänster och kraftledningen kommer fram ur skogen ska ni ner till höger, längs kraftledningen.
    P5100494.JPG

Följ stigen i kanske 3-400 meter. Sista biten är en skön utförslöpa med uppbyggd högersväng och hopp. Där utförslöpan tar slut ska ni snett fram till vänster om bergsknallen i bilden
    P5100498.JPG

Fortsätt fram längs ett lerigt parti med mycket plankor och tre små broar.
    Sista bron, fast från "fel" håll ser ut så här
    P5100501.JPG

Efter tredje bron fortsätter stigen in bland lite träd. Fortsätt i samma generella riktning. Passera Ramsjöns badplats (till vänster)
    P5100505.JPG

Ca 50 meter efter badplatsen, följ stigen vänster ut på fältet.
    P5100508.JPG

Fram till grusvägen. Ta höger och efter lilla krönet direkt vänster upp i skogen igen (längs samma kabelgata som ni följde över hällarna tidigare). Håll er på höger sida om kabelgatan.
    P5100511.JPG

Efter en liten bit avviker stigen mer och mer från kabelgatan och ansluter snart till en liten serviceväg som leder upp till mobilmasten på höjden. Följ vägen förbi mobilmasten. Passera lilla bron.
    P5100520.JPG

Efter bron är det viktigt att hålla vänster i de två kommande stigförgreningar. Det börjar gå nedför. Detta hopp ska antingen över eller förbi och sedan direkt till höger, fortfarande nedför.
    P5100528.JPG

När det planar ut så ska ni rakt fram, inte ut på de stora stigarna till vänster eller höger! In mellan träden och håll höger.
    P5100530.JPG

För att sedan köra vänster in här.
    P5100532.JPG

Fortsätt framåt, över smala bron.
    P5100535.JPG

Och sedan lite snett framåt vänster direkt efter bron.
    P5100536.JPG
    Fortsätt på stigen i denna riktning i ca 3-400 meter.

Och nu fick jag inte bifoga flera bilder i det här inlägget. Fortsättning följer ett par inlägg nedanför. (edit - ingen ny tråd, bara nytt inlägg. Tack för tipset jomper. edit 2 - satvfel)

Allting bör göras så enkelt som möjligt – men inte enklare
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2015-05-14 19:57 av JockeP.

• Re: Alternativ väg SML Etapp 3; Höjden -> Tyresta, del 1

Av:
    jomper
    Du behöver inte göra en ny tråd, det räcker med ett nytt inlägg.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    hm
    Jag förstår inte?
    Din väg verkar inte heller bara bestå av anlagda vägar?

Av:
    Swoop
    Bra och konstruktivt!

Av:
    Jörgen_A
    Ser ut som ett bra alternativ. Alltid bra om man kan undvika vandrare som vet att det är cykelförbud.

Du råkade inte ha en GPS påslagen när du körde där? Lägg upp det som ett "turtips" i så fall.

Av:
    JockeP
    hm skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Jag förstår inte?
    > Din väg verkar inte heller bara bestå av anlagda
    > vägar?

Nej, men de ligger utanför nationalparken så det råder inte cykelförbud. Bra va!

Av:
    JockeP
    GPX-fil: https://www.dropbox.com

Karta
    Karta.jpg

Fortsättning av turen.
    Passera ett par gamla omkullvälta träd ...
    P5100538.JPG
    P5100539.JPG

Fortsätt ända ut till grusvägen och ta höger
    P5100542.JPG

Denna väldigt raka väg går hela vägen ut till Tyrestavägen, hela tiden på precis rätt sida om både nationalpark och naturreservatet.
    P5100544.JPG

Fast det kan finnas lite våta hinder att övervinna
    P5100546.JPG

Efter denna bom börjar en G/C bana och här tar GPS-spåret slut.
    P5100552.JPG

Nu finns två val. Vänster = Tyresta by. Höger = snabbväg upp på SML igen. Bildserien visar hur det högra alternativet ser ut.

Fortsätt fram till när G/C banan övergår från grus till asfalt.
    P5100556.JPG

Kör snett över vägen och samma riktning upp under kraftledningen.
    P5100559.JPG

Nu är det bara ca 100 meter kvar tills vi är framme vid SML igen och den kommer här nerifrån ravinen
    P5100564.JPG

Framme!
    P5100568.JPG

Fortsätt framåt, vidare mot Skutan (stallet) och Rudan
    P5100571.JPG

• Re: Alternativ väg SML Etapp 3; Höjden -> Tyresta

Av:
    Trackattack
    Tack för sammanställningen! Bra jobbat! Har åkt där jag med men aldrig som någon sort etablerad sträckning direkt.

Av:
    dileno
    Stort tack för denna! Sökte på omvägar kring Tyresta naturreservat igår och hittade detta spår. GPX:en fungerade klockrent och det fanns många fina stigar som gick förbi reservatet :)

http://bracykling.com

Av:
    Moorgath
    Faktum är att denna rundtur inte räcker om man vill hålla sig på rätt sida om lagen.
    Turen som redovisas (Alby-Tyresta) går även genom Tyresta naturreservat (sträcken Nyfors-Höjden), och det är samma regler för cykling (bara cykla på väg) i både reservatet och parken. Så den som vill göra allt korrekt måste hålla sig på grusvägarna även på denna sträckning.

Av:
    JockeP
    Moorgath skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Faktum är att denna rundtur inte räcker om man
    > vill hålla sig på rätt sida om lagen.
    > Turen som redovisas (Alby-Tyresta) går även
    > genom Tyresta naturreservat (sträcken
    > Nyfors-Höjden), och det är samma regler för
    > cykling (bara cykla på väg) i både reservatet
    > och parken. Så den som vill göra allt korrekt
    > måste hålla sig på grusvägarna även på denna
    > sträckning.

Ja. Lite va?
    Men det mesta av Nyfors - Höjden går väl på anlagd väg, om jag inte kommer ihåg helt fel.
    Det är först efter Höjden som det blir besvärande smalt och pinsamt när man möter vandrare. Men det finns bra sätt att cykla Nyfors, över Gammelström, ut mot Gudö och sedan Bondevägen upp till Forsen från det hållet och sedan vidare enligt anvisningen. Jag tror det är skyltat rätt så bra.

Av:
    Moorgath
    Jo cyklar du så är det ju lugnt. Men från början handlade det ju om:

"Jag har flera gånger sett cyklister som känt sig tvingade att trotsa cykelförbudet i Tyresta nationalpark på sin väg längs Sörmlandsleden Etapp 3 - Alby till Tyresta."

Och skall man följa Sörmlandsleden från Alby till Höjden hamnar man ganska snabbt på stigar i reservatet. Merparten av SL från Nyfors till Höjden går på stig.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in