• Re: Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

Av:
    Rattnalle
    Plastkåpa? Det har jag ingen på mitt ställ.

Mitt hänger hur slappt som helst innan jag fäller ner armen, först då får det någon form av stadga.

Edit: Bilder är bra. Det låter som om de gjort om stället lite.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-05-22 18:12 av Rattnalle.

Av:
    perurban
    Tack för svar!

Ska försöka ordna bild. Måste låna redskap till det. Min Nokia 3210 duger till det mesta, men inte till bilder. ;)

Av:
    Boromir
    Jag har ett Westfalia BC 60 hopfällbart för två cyklar men utbyggbart till 3 cyklar. Jag köpte mitt begagnat men typ oanvänt av en husbils-pensionär för typ 2000kr
    Jag är nöjd med funktion och kvalitetskänsla och att det blir (relativt) kompakt i hopfällt läge. Låsbart både på draget och varje cykel/klämma.
    Letade info innan jag köpte och enl. flera tester (tyska, brittiska) så ligger det i topp, men det verkar inte ha slagit/marknadsförts i Sverige.
    Westfalia är leverantör till ett flertal stora europeiska bilmärken bland annat alla V.A.G.

bilder från world wide web:
    Cykelhållare_BC_60_ihopfälld.png
    Westfalia-.jpg

//T

Av:
    NXJ
    perurban skrev:
    Jag köpte ett Julaställ efter att jag följt denna tråd för ett tag sedan. Hopmonteringen gick hyfsat, men när jag ska montera stället på dragkroken blir det fel. Det känns som om stället hamnar rätt när jag trycker in det. Det sitter då hyfsat stadigt. Men när jag fäller ner låsarmen lyfts hela stället upp och lossnar istället för att fastna ordentligt. Helt galet? Justeringsmöjligheter? En del av undersidan på plastkåpan runt dragkroksfästet var trasig redan i kartongen, men jag tänkte att det inte är plast som håller fast stället. Kommentar på det?

Hej. Finns det inte en räfflad "ratt" på inne i fästet mot dragkroken som ska justeras?

NXJ

Av:
    perurban
    NXJ skrev:
    Hej. Finns det inte en räfflad "ratt" på inne i fästet mot dragkroken som ska justeras?

NXJ
    Tack NXJ!

Jag ska ut i garaget och kolla. Jag deppade ihop och gömde stället längst in efter köpet. Nu fick jag lite nytt hopp. Jag återkommer om jag kommer vidare.

Av:
    snickarklas
    Hur gick det med stället, NXJ? Funderar också på ett sånt och alltid kul med en till tyckare.

Av:
    Lingon
    Nån som vet om det finns dragkrokställ i sverige där man spänner fast cyklarna på hjulen i stället för i ramen?
    Som på tex kuat nv 2.0:
    https://www.pinkbike.com

Av:
    jarek996
    Av amerikanska som man kan montera på kroken finns bara SARIS . Inga lås tyvärr .......

http://allegro.pl

Av:
    C-dale
    Mycket märkligt att Thule kör med helt olika system i USA o Europa.https://www.thule.com
    Bara för att draganordningarna skiljer måste väl inte fästet för cyklar vara olika?

Av:
    Rattnalle
    C-dale skrev:
    Mycket märkligt att Thule kör med helt olika system i USA o Europa.https://www.thule.com
    Bara för att draganordningarna skiljer måste väl inte fästet för cyklar vara olika?
    Nej jag ser inte heller logiken i det.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    marr
    Rattnalle skrev:
    C-dale skrev:
    Nej jag ser inte heller logiken i det.

Kan de vara så att Thule köpt upp nått företag bara och sen låter de tuffa på? Med annat namn på pryttlarna bara. Tycker att alla detaljer verkar skilja.

Av:
    sparcy
    Hej!

Sånadär "Thule" USA hjulfästen tycker jag verkar smartare än EU-versionen!
    Jag ledsnade på nuvarande konstruktion och har svetsat om mitt Thule ställ ( höjt bågen där skruvklämmorna sitter+ breddat stället så det passar cyklar med lång hjulbas)
    Modifikationen innebär att de långa klämmorna går över innersta cykeln så nu är det enklare & snabbare att fästa cyklarna.

Av:
    Alpen
    Thule skrev:
    Hej,

Jag är produktchef för Thules cykelställ och följer diskussionerna här på Happy för att se om man kan hjälpa till och svara på eventuella frågor.

Instämmer med folket ovan att en Thule VeloCompact (ersättaren till Thule EuroWay G2) kanske inte är optimal för DH-cyklar då avståndet mellan cyklarna ibland är för tight för större dämpare. Då fungerar en Thule EasyFold eller Thule EuroClassic G6 bättre.

Dock vill jag slänga in en teaser för dem som funderar på att uppgradera cykelställ nästa säsong. 2016 lanserar vi ett nytt ställ som i princip klarar alla typer av cyklar - allt från fatbikes (upp till 5" hjul) och e-MTB ner till 12" barncyklar. Det klarar 1300 cc hjulbas och har 25cm mellan cyklarna för enkel montering och ingen risk för skav.

Vi lanserar ställer nu på Eurobike i slutet på augusti och det kommer mer information om det längre fram i höst.

/Eric

Någon som vet vad namnet är på den produkt som skulle lanserats 2016? Letar efter ett ställ för fyra cyklar till dragkrok. Det ska lyftas av och på varje vecka vilket gör mig tveksam till att köpa Julas och Haralds ställ. Någon som har andra förslag eller rekommendationer?

Av:
    ceel
    Alpen skrev:
    Thule skrev:
    Hej,

Jag är produktchef för Thules cykelställ och följer diskussionerna här på Happy för att se om man kan hjälpa till och svara på eventuella frågor.

Instämmer med folket ovan att en Thule VeloCompact (ersättaren till Thule EuroWay G2) kanske inte är optimal för DH-cyklar då avståndet mellan cyklarna ibland är för tight för större dämpare. Då fungerar en Thule EasyFold eller Thule EuroClassic G6 bättre.

Dock vill jag slänga in en teaser för dem som funderar på att uppgradera cykelställ nästa säsong. 2016 lanserar vi ett nytt ställ som i princip klarar alla typer av cyklar - allt från fatbikes (upp till 5" hjul) och e-MTB ner till 12" barncyklar. Det klarar 1300 cc hjulbas och har 25cm mellan cyklarna för enkel montering och ingen risk för skav.

Vi lanserar ställer nu på Eurobike i slutet på augusti och det kommer mer information om det längre fram i höst.

/Eric

Någon som vet vad namnet är på den produkt som skulle lanserats 2016? Letar efter ett ställ för fyra cyklar till dragkrok. Det ska lyftas av och på varje vecka vilket gör mig tveksam till att köpa Julas och Haralds ställ. Någon som har andra förslag eller rekommendationer?

Det var väl Velospace. Men den är ju bara för två cyklar så den fyller ju inte ditt behov.

Av:
    C-dale
    Det måste handla om Velospace. Jag har ett och det är ett väldigt gediget ställ , men tar bara 2 cyklar o går ej att bygga ut för flera cyklar.
    Mkt tungt men man kan sätta på ett fiffigt hjul som gör det lätt att rulla omkring. Hjulet kan lätt fällas in i stället.
    Thules amerikanska modeller verkar väldigt käcka, men tydligen är de betydligt tyngre än mitt Velospace.

Min VW Golf kombi har begränsningar för vikt o antal cyklar på kroken, så jag antar att det förekommer även hos andra märken.

Av:
    Rattnalle
    Ett högsta tillåtna kultryck har nog alla bilar. Vad det är lär variera. 60-90 kg gissningsvis.

Av:
    eh
    Euroclassic G6 är väl inte så ny men funkar bra med rätt feta hojar.

Av:
    Bulldog76
    Hej,
    Jag har Velocompact sedan tidigare som jag är nöjd med, dock har vi numera 2 heldämpade cyklar som är ganska breda och det verkar bli svårt att få dit 4 cyklar utan att de ska skava på varandra. De heldämpade är väldigt breda och lutar nästan när man fäster dem.
    Jag har ännu inte försökt att stå och hålla på med det för att se hur jag lyckas, men efter att bara transporterat 2 heldämpade så ser jag att det kommer att bli svårt.
    Läste i något av cykelställstrådarna här på Happy förra året att Thule höll på med att ta fram bredare ställ med större mellanrum för att kunna transportera DH hojar. (Var nog de själva som lade ett inlägg).
    Någon som vet om det finns? Kanske nyare Velocompact är bredare? Behöver ha 4 cyklar transporterade. Helst bakpå...

Av:
    Alpen
    Är det bredden mellan cyklarna som skiljer sig mellan Velocompact och Euroclassic?

Den bredare modellen som Thule pratade om var nog Velospace.

Behöver också transportera fyra cyklar på kroken...

Av:
    Peter78
    Tjena

Jag har ett Thule köpt 2016 som tar 3 cyklar o det har inte vart nått problem med 3st full stora cyklar. Ska finnas så man kan sätta dit en 4:de cykel. På det stället tyvärr minns jag inte va modellen heter nu.

Mvh Peter.

Av:
    Bulldog76
    Har funkat med 4 på min Velocompact innan. Jag har visserligen inte stått och testat olika kombinationer nu när vi har nya heldämpade hojar. Mend et ser onekligen ut som att cyklarnas axlar är så breda att de kommer att skava mot varandra oavsett hur jag sätter det. Väntar på en eftermiddag med lite sol och mindre blåst för att hårdtesta.
    Ska vid tillfälle kolla in lösningar som finns i England. sett en del i brittiska tidningar på deras egna märken de kör där och det verkar vara rätt vanligt med breda dubbeldämpade hojar. Får väl frångå Thule, bar jag hittar något vettigt. Vill helst inte ha både cyklar bak och på taket. Då faller ju hela funktionen med att ha ett ställ för 4 cyklar. Dessutom är vi korta och bilen väldigt hög.
    Får ju ha stege om man ska ha dem på taket.
    VElospace fanns tyvärr bara för 2 cyklar. De kunde gått tillverka en för 4 cyklar.

Av:
    fredrik168
    På mitt thule kan man skruva loss fästena för hjulen så jag har satt dom lite zigzag så cyklarna står förskjutna till varandra, då skaver inte dom heller. Men mitt är bara för 3 cyklar.

Av:
    Bulldog76
    Vad heter den modellen? Min är också för 3 cyklar, med en adapter för en fjärde. Men jag har nästan för mig att det inte går att ändra något sådant på vårt ställ

Av:
    fredrik168
    Euroway 923
    DSC_2015.JPG

Av:
    leffemangan
    Undrar om snubben som jobbade på Thule fortfarande följer denna tråd. Uppenbarligen har ju Thule inte en produkt som passar oss som kör både DH och stig om man ska frakta mer än två cyklar. (ok, det går med lite hack men man vill väl helst bara ställa dit cyklarna?)

Vore intressant att höra hur Thules snack går. Om inte Thule tar tag i det så blir de väl omkörda av någon annan tillverkare.

Av:
    ceel
    leffemangan skrev:
    Undrar om snubben som jobbade på Thule fortfarande följer denna tråd. Uppenbarligen har ju Thule inte en produkt som passar oss som kör både DH och stig om man ska frakta mer än två cyklar. (ok, det går med lite hack men man vill väl helst bara ställa dit cyklarna?)

Vore intressant att höra hur Thules snack går. Om inte Thule tar tag i det så blir de väl omkörda av någon annan tillverkare.

Nu tillverkar ju Thule rätt mycket annat än cykelhållare, och marknaden för en dragkroksmonterad hållare för fler än 2 DH-hojjar är nog inte den största.
    Med det inte sagt att det inte hade varit bra om det funnits, men jag tror inte Thule gråter sig till sömns över en förlorad marknad om någon annan lanserar en före. :)

Av:
    Mårten
    Det trista är att Thule verkar ha bättre ställ på USA-marknaden...

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Av:
    Luthman Photography
    Mårten skrev:

Kan det ha något med lagar och regler att göra eller att Schweden är en för liten marknad?

Av:
    Bulldog76
    Jag har visserligen inte rena DH cyklar, men trodde att jag skulle gå dåligt med plats med 2 Habit på mitt ställ för 4 cyklar. (om man skulle ha med alla)
    Efter att ha testat funkar det bra.

Av:
    jomper
    Mårten skrev:

Samma med kajakställ, jag köpte hem USA-varianten av höglastaren från Ebay. Blev inte så dyrt heller.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    McOla
    Luthman Photography skrev:
    Mårten skrev:

Kan det ha något med lagar och regler att göra eller att Schweden är en för liten marknad?

Togs det inte upp i nån annan tråd? Tydligen är USA ställen inte kompatibla med våra dragkrokar och de är "inköpta" via uppköp av nån amerkansk tillverkare. Dvs, Thule har inte utvecklat två olika system.

Av:
    Rattnalle
    Fästanordningen skiljer men det vore nog en rätt smal sak att anpassa den. Hela tänket kring ställers uppbyggnad och sättet att fästa cyklarna verkar mycket smartare på många amerikanska stället.

Vill man kan man utan problem sätta en amerikansk tow hitch på sin bil här och stoppa en vanlig kula i den när det behövs en dragkrok.

Av:
    desmo
    Dags att byta bil och nu får vi dragkrok. Dags att sluta lasta cyklar på taket!
    Behov av att lasta lvg-cyklar samt vanliga mtb. Inga DH-hojar.
    Plats för 3 eller fler cyklar.
    Vad finns på marknaden?
    Har inga problem att betala extra om det finns ett mervärde.

Mekonomen har lite rabatt på VeloCompact: https://www.mekonomen.se
    Nyare Velocompact?: https://www.mekonomen.se
    G6an dyrare: https://www.mekonomen.se

Av:
    Kevin
    desmo skrev:
    Mekonomen har lite rabatt på VeloCompact: https://www.mekonomen.se
    Nyare Velocompact?: https://www.mekonomen.se
    926 och 927 är samma ställ, bara olika el-kontakter så köp den billigare och sen en adapter om du har "fel" kontakt på din bil. Versionen med 13-pinskontakt har "värre" belysning, en extra lampa per sida så den skulle kunna ha backljus eller dimljus vilket annars saknas som pinne i 7-pinnars-kontakten.

Bilden på Mekonomens sida är fel på 7-pinnarsversionen, Thule har rätt lysen på sin sida: https://www.thule.com

Vidare är 924 och 925 motsvarande, med olika kontakter, fast 2-cyklarsversionen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-06-15 12:46 av Kevin.

Av:
    Rattnalle
    Provkörde Julastället med fyra cyklar för första gången i helgen. Det funkar men är lite pyssel att få dit alla och det gungar en del när man kör över ojämnheter och bulor i vägen. Vid körning på plan väg satt det klart godkänt stilla. Körde dock rätt försiktigt hela tiden för säkerhets skull, blir ju en del sidokraft i svängarna..

På hemvägen bara två cyklar, då går det att köra precis som vanligt utan att det rör sig nämnvärt.

WP_20170622_18_37_14_Pro (2).jpg

Av:
    vanm
    Jag kör med Mont Blancs ställ för tre cyklar. Väldigt stabilt och smidigt att montera, bara att tippa när den sitter monterad för att kunna komma in i bagaget.

https://www.decathlon.se

/Anders

Av:
    mickef
    18698104_10154906911423303_8940685816125662261_n.jpg

Jula-stället.

Fyra st cyklar färdades mellan Skåne - Norrbotten tur och retur. Mest i normal motorvägsfart.

Och visst: det gungar lite vid ojämnheter, men stället känns stabilt och verkar hålla bra. Dock vred vi styrena på de tre innersta cyklarna, samt plockade av pedalerna, för att enklare lasta/lossa och för att slippa oroa oss för skav av vassa pedaler osv.

En detalj på Jula-stället, som jag inte vet om den nämnts i tråden ovan:
    Ljusrampen ska normalt sitta på undersidan av stället, men då blir själva "vick-funktionen" lidande eftersom rampen tar i marken först.
    Jag vände på fästena så rampen hamnar i överkant och därmed kan stället fällas brantare.
    (Ett tips dock: Kolla så att rampen kommer rätt väg. Annars blinkar den höger när bilen blinkar vänster. Och det kan bli konstigt om man kör genom hela landet så, "har jag hört"... )
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-06-26 12:27 av mickef.

Av:
    jomper
    Om det går skulle jag tycka att det känns bra med spännband från yttre cykeln till takrälsen.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Rattnalle
    jomper skrev:
    Om det går skulle jag tycka att det känns bra med spännband från yttre cykeln till takrälsen.
    Det hade nog faktiskt varit ganska lätt att ordna på ett bra sätt. Ska överväga det nästa gång jag lastar den tungt.

Av:
    Kevin
    Kan ju säga att Thule-ställen inte är helt solida med bilen heller eller vad man ska kalla det utan det gungar en del även med mitt "lätta" 2-cyklars med. Är väl lite flex hela vägen från bilens chassi, vidare i dragkroken och ut i stället som agerar hävarm, ser det som en omöjlighet att få det helt fast i en sån kedja. Dock är kopplingen mot själva kulan solid, stället vrider eller säckar inte.

Av:
    snickarklas
    Skönt att höra att premiumställen också svajar lite. Har kört några hundra mil med mitt Julaställ nu och man tittar gärna inte i backspegeln om man kommer litef fort in i ett större gupp. Förutom svajet är jag väldigt nöjd med stället.

Av:
    s
    Om det vore stumpt så skulle krafterna bli väldigt stora när ekipaget rör sig.

Rattnalle skrev:
    jomper skrev:
    Det hade nog faktiskt varit ganska lätt att ordna på ett bra sätt. Ska överväga det nästa gång jag lastar den tungt.

Det är en dålig idé. Stället kan fortfarande fjädra uppåt efter ett gupp eller ojämnhet och då blir det ett jävla ryck i banden när stället fjädrar tillbaks.

Av:
    jomper
    Man får väl ha lite förspänning!

Av:
    Rattnalle
    Med förspänning skulle nog cyklarna slå i bakluckan :-)

Eftersom det funkar som det är lär jag köra på. Finns ju alltid taket om jag skulle vilja överskrida bilens totalvikt med massor av cyklar.

Av:
    s
    jomper skrev:
    Man får väl ha lite förspänning!

Spänning lär det bli i alla fall.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in