• [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    H.
    http://www.pinkbike.com



    Det här tror jag stenhårt på. Riktigt vass kontinuerlig justering av dämpningen har jag väntat på i flera år.

    Smart att använda accelerometrar och solenioder för att blixtsnabbt styra förloppen. Om det blir en succé, vilket jag tror, är det nog bara en tidsfråga innan även högfartskomp och returdämpning också får aktiv styrning. Det skulle vara grymt. Fast nästan fusk.
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Luthman Photography
    Nej, sluta. No more. Jag vill inte ha någon elektronik på min cykel. Jag skiter i om det blir bättre.

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Luthman Photography skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Nej, sluta. No more. Jag vill inte ha någon
    > elektronik på min cykel. Jag skiter i om det blir
    > bättre.

    Jag kan bara hålla med.
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    H.
    Luthman Photography skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Nej, sluta. No more (...) Jag skiter i om det blir bättre.


    Säger mannen som kör på 29".
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Rattnalle
    Första jag gjorde vara att söka i artikeln på Lapierre. Mycket riktigt verkar det vara rätt likt. Deras system har ju inte tagit över världen än.

    Men det kanske bara behöver mogna några år till?



    Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    H.
    Rattnalle skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Första jag gjorde vara att söka i artikeln på
    > Lapierre. Mycket riktigt verkar det vara rätt
    > likt. Deras system har ju inte tagit över
    > världen än.

    Detta system verkar ju sjukt mycket bättre än Lapierres. Har du läst hela texten?

    Lapierre har en sensor på gaffeln som känner av när det kommer en stöt och då öppnar sig bakdämparen. Fox system öppnar eller stänger ventilen på (enligt artikeln) 5 millisekunder och jobbar med accelerometrar i både gaffel och baksving. Systemet använder timeouts för att stänga kompressionen men direkt när något av hjulen börjar registrera en rörelse så öppnas kompressionen. Så länge rörelserna pågår håller sig systemet öppet men stänger direkt när rörelserna stannar upp. Vilken G-kraft som krävs för att öppna dämparna går att ställa mjukvarumässigt i 8 steg. Låter faktiskt sjukt bra.

    > Men det kanske bara behöver mogna några år
    > till?

    Jo, antagligen kommer det dröja lite. Fast inte i tävlingsvärlden. Jag tror att det här kommer smälla riktigt högt i samtliga MTB-discipliner faktiskt. Dämparna kan plötsligt tunas för utförsegenskaper men ändå ha klockren trampplattform, helt sömlöst utan fippel med spakar på styre eller dämpare.
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    soderblom
    H. skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Rattnalle skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Första jag gjorde vara att söka i artikeln
    > på
    > > Lapierre. Mycket riktigt verkar det vara rätt
    > > likt. Deras system har ju inte tagit över
    > > världen än.
    >
    > Detta system verkar ju sjukt mycket bättre än
    > Lapierres...

    Men redan systemet som de körde funkade väl rätt bra? Problemet där var väl att tillförlitligheten var lite si och så. Ungefär som det brukar vara när elektronik och fransk mekanik ska lira ihop...

    Fox system blir säkert jättebra och tekniken verkar beprövad från UTV/ATV-sidan, men det är inget som står överst på min önskelista.


    Luthman Photography skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Nej, sluta. No more. Jag vill inte ha någon
    > elektronik på min cykel. Jag skiter i om det blir
    > bättre.

    +1

    Själv går jag och funderar på bakdämpare med fjäder istället för luft. Inte någon elektronik som kan strula.
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Luthman Photography
    H. skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Luthman Photography skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Nej, sluta. No more (...) Jag skiter i om det
    > blir bättre.
    >
    >
    > Säger mannen som kör på 29".

    Jag visste inte att 29"-hjul innehöll elektronik?

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    H.
    Luthman Photography skrev:
    -------------------------------------------------------
    > H. skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Luthman Photography skrev:
    > >
    > --------------------------------------------------
    >
    > > -----
    > > > Nej, sluta. No more (...) Jag skiter i om det
    > > blir bättre.
    > >
    > >
    > > Säger mannen som kör på 29".
    >
    > Jag visste inte att 29"-hjul innehöll elektronik?

    Men du bytte till 29" för att det potentiellt gör dig snabbare i stöket? En sån här sak blir lite på samma sätt. Det behövs inte, men det kommer troligen göra dig snabbare.
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Luthman Photography
    Mja, jag bytte för att testa något nytt. Sen var det så klart skoj att man blev snabbare av det. Men att ha 29" gör ju inte cykeln krångligare och känsligare. Det gör elektronik. Jag hade velat se det där systemet i Falun, med efterföljande avspolning.

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Rattnalle
    H. skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Rattnalle skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Första jag gjorde vara att söka i artikeln
    > på
    > > Lapierre. Mycket riktigt verkar det vara rätt
    > > likt. Deras system har ju inte tagit över
    > > världen än.
    >
    > Detta system verkar ju sjukt mycket bättre än
    > Lapierres. Har du läst hela texten?

    Jo. Men tanken är densamma. Det verkar vara en rejäl vidareutveckling bara. Det är säkert jättebra men jag tippar på att det dröjer ett par år till innan det är riktit moget.

    Sen tror jag också att det gör sig bäst om det paras ihop med dämpare som är bra tunade redan från början. Inget problem för Fox tävlingsåkare som ändå shimsar om allt men knepigare för den breda marknaden om de ska fortsätta envisas med att inte ha några inställningsmöjligheter på grejerna.



    Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    marran
    Jag förstår de uppenbara fördelarna på en ATV eller ngt, där fordonet väger mer än piloten. Då bör det vara rätt så förutsägbart hur dämpningen funkar.

    För mtb däremot, där rider input är allt, är jag mer osäker. Om jag flyttar runt min vikt och dämparna kan öppna lite närsom borde det vara lätt att uppleva systemet som oförutsägbart.

    Dessutom, hur stort är användningsområdet egentligen? Kör man utför är det ändå öppet mest hela tiden, i alla fall om man kör stökig stig där dämperiet jobbar.

    Det är mest vid teknisk stigcykling jag kan se meningen, men där känns det extra viktigt att cykeln hela tiden är förutsägbar eftersom man gärna lyfter framhjul/bakhjul med sig osv.

    Jag säger inte att jag det inte kan funka, bara att jag är skeptisk, att det inte är samma revolution som det varit på bilsidan och att jag gärna skulle testa det.

    ------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Luthman Photography
    Det är s klart vid #enduro som det blir hett. Hörde Clementz säga nåt om att han använde bakdämparjusteringen hur mycket som helst på sträckorna i EWS. Så fort han behövde trampa och det inte var ultrastök så vred han om bakdämparen till det hårdare läget.

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    marran
    Kul för honom, men innebär det kompromissad prestanda och knasigt cykeluppträdande hoppas jag att det inte slår på bred front. Trots att det lätt kan verka så när man surfar t.ex. här är ändå verkligheten att de allra flesta tävlar väldigt lite enduro och cyklar ganska mycket stig.

    ------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2015-07-30 08:47 av marran.

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Luthman Photography
    Jojo, men mycket av det som utvecklas gör det ju först till tävlingsåkare. Eller de testar skiten iaf. Jag vet inte om så många nymodigheter som någon produktutvecklare gett till en medelsvenssoncyklist och sagt "Vad tycker du om den här?".

    Cyklister är ju dessutom så trendkänsliga att om EWS-relaterade instagramkonton svämmar över av elektrifierade Fox Float X så kommer det att bli en försäljningshit.

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    theBrand
    Luthman Photography skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Det är s klart vid #enduro som det blir hett.
    > Hörde Clementz säga nåt om att han använde
    > bakdämparjusteringen hur mycket som helst på
    > sträckorna i EWS. Så fort han behövde trampa
    > och det inte var ultrastök så vred han om
    > bakdämparen till det hårdare läget.

    Jag tror jag såg samma inslag, frågan var om de använde propedal/lock out/liknande på själva sträckorna. Clementz sa att han slog av och på "all the time" Fabien sa "no, never ".

    I rest my case ;)
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Luthman Photography
    Mja, Fabien vrider väl lite på sin Shapeshifter då och då antar jag. Även om han kanske inte låser dämparen. Annars borde han ju inte ha fixat ett så snajsigt reglage till den (Specialized SLR). :)

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    happymtb.fr
    Clementz kör väl på en Dyad shock som är slags kombination av 2 olika shocks, dvs 2 luftfjäder med var sin dämparkrets. För den tycker jag att det låter vettig att byta elektroniskt mellan båda lägen eftersom man kompromissar inte med returen.

    soderblom skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Problemet där var väl att
    > tillförlitligheten var lite si och så. Ungefär
    > som det brukar vara när elektronik och fransk
    > mekanik ska lira ihop...

    Jaså! Det är mer RS fel som jag ser det... ;)

    #===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Eveningstar
    När kommer ANT+ integration mot effektmätare i vevpartiet, eller någon typ av förenklad mätning av vevpartisrotation, så systemet vet när jag trampar och inte?
    Borde vara en baggis att fixa och kunna ge mycket mer än rn massa gissande via accelerometrar?


    f.d. Cyklist.

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    theBrand
    Luthman Photography skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Mja, Fabien vrider väl lite på sin Shapeshifter
    > då och då antar jag. Även om han kanske inte
    > låser dämparen. Annars borde han ju inte ha
    > fixat ett så snajsigt reglage till den
    > (Specialized SLR). :)


    Jag har för mig att han fixade remote till bakdämparen +annat efter ryggskadan. Intervjun jag syftade på är några år gammal.
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    42Hz
    Fungerar det på militärbilar bör det ju hålla för en cykel? ;)



    Fast det kanske är lite andra tekniker och priser förstås. :)

    //HaRR! - Fat tires save lives!

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Luthman Photography
    theBrand skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Luthman Photography skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Mja, Fabien vrider väl lite på sin
    > Shapeshifter
    > > då och då antar jag. Även om han kanske inte
    > > låser dämparen. Annars borde han ju inte ha
    > > fixat ett så snajsigt reglage till den
    > > (Specialized SLR). :)
    >
    >
    > Jag har för mig att han fixade remote till
    > bakdämparen +annat efter ryggskadan. Intervjun
    > jag syftade på är några år gammal.


    Mjo, men shapeshiftern har de ju kört med sen nya Strive'n kom. Jag tror att det jag såg var nyproducerat.

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    theBrand
    Luthman Photography skrev:
    -------------------------------------------------------
    > theBrand skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Luthman Photography skrev:
    > >
    > --------------------------------------------------
    >
    > > -----
    > > > Mja, Fabien vrider väl lite på sin
    > > Shapeshifter
    > > > då och då antar jag. Även om han kanske
    > inte
    > > > låser dämparen. Annars borde han ju inte ha
    > > > fixat ett så snajsigt reglage till den
    > > > (Specialized SLR). :)
    > >
    > >
    > > Jag har för mig att han fixade remote till
    > > bakdämparen +annat efter ryggskadan. Intervjun
    > > jag syftade på är några år gammal.
    >
    >
    > Mjo, men shapeshiftern har de ju kört med sen nya
    > Strive'n kom. Jag tror att det jag såg var
    > nyproducerat.

    Jag hittade klippet!
    Det var inte riktigt som jag mindes det, men det var ju ett par år sen också :)
    Jag tror faktiskt att det är första rejset han körde med nya strive (fast det uppdagades långt senare då han hade gamla strive med sig upp på podiet).

    http://www.enduroworldseries.com
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Cyklist
    Håller med H. i allt, verkar vara ett rejält kliv framåt och hade varit sjukt kul att testa. Cykelglädje som fan om man kunde ha en hoj på 130-150mm med riktigt lätta hjul som går som en skaplig xc-hoj på platten/uppför utan att man behöver tänka på saken.

    Men man upphör verkligen aldrig förvånas över cyklister som släkte. Mängder åker runt på kolfiberhojjar med GPS och dämparteknik värre än det som sitter i deras bilar, men man kan tro att det är nån bakåtsrävande pensionär som skriver när det kommer något nytt. Varje gång.

    Och ja det är ju förjävligt det här med elektronik och vatten, kortslutning varje gång jag tvättar motorcykeln eller elcykeln!
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    H.
    Eveningstar skrev:
    -------------------------------------------------------
    > När kommer ANT+ integration mot effektmätare i
    > vevpartiet, eller någon typ av förenklad
    > mätning av vevpartisrotation, så systemet vet
    > när jag trampar och inte?
    > Borde vara en baggis att fixa och kunna ge mycket
    > mer än rn massa gissande via accelerometrar?


    Poängen med detta system är, enligt Fox, att man inte behöver kadensmätare eftersom ventilerna öppnar så snabbt. Dämparna hålls därför i "låst" (hög kompressionsdämpning) som standard, men öppnar direkt när ett hjul träffar något.

    Däremot skulle man ju kunna tänka sig ett system som dels justerar vilken G-kraft som krävs för att öppna beroende på om man trampar eller ej, samt även känner av om man står upp eller sitter ner och trampar.

    Vad gäller tävlingar så tror jag som sagt att detta har ett användningsområde långt mycket större än enduro.

    Ta ett DH-race tex, där du har slätare trampsektioner varvat med brutalt stök. Dämpningen blir då garanterat en kompromiss, det finns inte tid eller möjlighet att börja fippla med nåt reglage. Men skulle dämparna automatiskt styva upp sig när man kommer ut på trampsträckorna skulle det vara guld värt i tävlingar som avgörs på hundradelarna.

    XC-tävlingar avgörs i princip i uppförsbackarna, men istället för att växla mellan låst och öppet via ett reglage på styret, ett par gånger per race, så sker proceduren utan inblandning 100-tals gånger under tävlingen. Och varje gång systemet slår till kanske man sparar 1/10s...
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Luthman Photography
    Cyklist skrev:
    -------------------------------------------------------

    > Och ja det är ju förjävligt det här med
    > elektronik och vatten, kortslutning varje gång
    > jag tvättar motorcykeln eller elcykeln!

    Kör du novemberkåsan med din motorcykel och elcykel?

    Det är skillnad på inveckling och utveckling.

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Luthman Photography
    theBrand skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Luthman Photography skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > theBrand skrev:
    > >
    > --------------------------------------------------
    >
    > > -----
    > > > Luthman Photography skrev:
    > > >
    > >
    > --------------------------------------------------
    >
    > >
    > > > -----
    > > > > Mja, Fabien vrider väl lite på sin
    > > > Shapeshifter
    > > > > då och då antar jag. Även om han kanske
    > > inte
    > > > > låser dämparen. Annars borde han ju inte
    > ha
    > > > > fixat ett så snajsigt reglage till den
    > > > > (Specialized SLR). :)
    > > >
    > > >
    > > > Jag har för mig att han fixade remote till
    > > > bakdämparen +annat efter ryggskadan.
    > Intervjun
    > > > jag syftade på är några år gammal.
    > >
    > >
    > > Mjo, men shapeshiftern har de ju kört med sen
    > nya
    > > Strive'n kom. Jag tror att det jag såg var
    > > nyproducerat.
    >
    > Jag hittade klippet!
    > Det var inte riktigt som jag mindes det, men det
    > var ju ett par år sen också :)
    > Jag tror faktiskt att det är första rejset han
    > körde med nya strive (fast det uppdagades långt
    > senare då han hade gamla strive med sig upp på
    > podiet).
    >
    > http://www.enduroworldseries.com
    > a-round-1-bike-tech


    Haha, jag gillar killen som sitter och klipper däck i bakgrunden av Fabien-intervjun.

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    soderblom
    Kan man vänta sig att en mer komplex dämpare kan leda till mindre avancerade länkage med färre ledpunkter? Dvs, mindre fokus på hur krafter generarde av framdrivning påverkar länkaget om det till större del identifieras med automatik. Krafter från inbromsning måste väl fortsättningsvis tas hänsyn till eftersom där handlar det väl mer om att inte låsa upp länkaget vid inbromsning.

    Borde även kunna konstruera mer utförsorienterat med hög pivotpunkt för baksvingen om dämperiets hokuspokus kan styva upp för klättring och när man trampar på slätt underlag.
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    42Hz
    Vem blir först med en sån på Paris-Roubaix?!?

    //HaRR! - Fat tires save lives!

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Luthman Photography
    soderblom skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Kan man vänta sig att en mer komplex dämpare kan
    > leda till mindre avancerade länkage med färre
    > ledpunkter? Dvs, mindre fokus på hur krafter
    > generarde av framdrivning påverkar länkaget om
    > det till större del identifieras med automatik.
    > Krafter från inbromsning måste väl
    > fortsättningsvis tas hänsyn till eftersom där
    > handlar det väl mer om att inte låsa upp
    > länkaget vid inbromsning.
    >
    > Borde även kunna konstruera mer utförsorienterat
    > med hög pivotpunkt för baksvingen om dämperiets
    > hokuspokus kan styva upp för klättring och när
    > man trampar på slätt underlag.


    Att flytta upp pivotpunkter hindras väl mest av kedjan. Zerode och liknande med hög pivot drar ju kedjan lite annorlunda. Chaingrowth blir ju ett problem annars.

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Cyklist
    Luthman Photography skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Cyklist skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    >
    > > Och ja det är ju förjävligt det här med
    > > elektronik och vatten, kortslutning varje gång
    > > jag tvättar motorcykeln eller elcykeln!
    >
    > Kör du novemberkåsan med din motorcykel och
    > elcykel?
    >
    > Det är skillnad på inveckling och utveckling.

    Motorcykeln har sett en hel del regn/smuts/tvättar och elcykeln är en mtb som klarat lera och tvätt finfint. Men det är sak samma, poängen kvarstår fortfarande att det inte är några problem idag att vädertäta ett batteri och ett par kablar. Till skillnad från vanliga vajrar och höljen, som ju faktiskt påverkas mer av väta och smuts.
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    larsaw
    BUMP!!!

    Från och med idag kan hugade spekulanter köpa sin Live Valve'ade ram/cykel: https://m.pinkbike.com

    Själv tänker jag sitta lugnt i båten ytterligare dryga 5 år tills pris och kinematiken synkats ihop så att en vanlig dödlig har råd med detta robotiserade mästerverk!
    DÅ ska jag köpa mig en trampeffektiv DH :)

    // Larsa

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    larsaw
    Här är en lite mer funktionsmässig rätt Live Valve-pimpad Rocky Mountain (Horst-länkage) som har ännu större nytta av tekniken än den i PB’s artikel redan väldigt trampeffektiva Pivot-hojen (med sitt VPP-länkage): https://enduro-mtb.com

    // Larsa

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    H.
    Skönt att konstatera att jag fortfarande 3 år senare tycker samma sak som då. :)
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    BjornR
    Om detta slår igenom så hoppas jag på framtida hojar som har -% antisquat. Nästa generation antar jag att dom monterar en magnet och coil på dämparen för att ladda batteriet så att man aldrig mer behöva ladda batteriet mer än om du låtit hojen stå ett tag.

    En bieffekt av detta är att om man har -% antisquat så drar länkaget ingen kedja alls och du kan köra med ännu kortare bur till växeln!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-08-28 21:35 av BjornR.

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Luthman Photography
    Nej. Nej, och åter nej.

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Fältprästen
    Förstår inte att man inte kör med aktiv fjädring istället, nu när elektroniken kan göra nästan allt.

    -------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Erik O
    BjornR skrev:
    Om detta slår igenom så hoppas jag på framtida hojar som har -% antisquat. Nästa generation antar jag att dom monterar en magnet och coil på dämparen för att ladda batteriet så att man aldrig mer behöva ladda batteriet mer än om du låtit hojen stå ett tag.

    En bieffekt av detta är att om man har -% antisquat så drar länkaget ingen kedja alls och du kan köra med ännu kortare bur till växeln!

    Problemet är väl delvis att om man bygger cyklar med väldigt låg el ingen AS så måste ju alla modellerna vara utrustade med systemet. Tänker att det kommer slå igenom på elcyklar i första hand.
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    happymtb.fr
    Har vi hittat nåt som gör Luthman snabbare under dom 3 senaste åren? Undrar jag 😁

    #===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    H.
    Erik O skrev:
    BjornR skrev:
    Om detta slår igenom så hoppas jag på framtida hojar som har -% antisquat. Nästa generation antar jag att dom monterar en magnet och coil på dämparen för att ladda batteriet så att man aldrig mer behöva ladda batteriet mer än om du låtit hojen stå ett tag.

    En bieffekt av detta är att om man har -% antisquat så drar länkaget ingen kedja alls och du kan köra med ännu kortare bur till växeln!

    Problemet är väl delvis att om man bygger cyklar med väldigt låg el ingen AS så måste ju alla modellerna vara utrustade med systemet. Tänker att det kommer slå igenom på elcyklar i första hand.

    Varför på elcyklar? Där har man ju inte samma behov av att förbättra trampupplevelsen, man har ju redan en elmotor som trycker på när det behövs.

    Däremot blir det problem att designa ett länkage för detta med den aktuella prislappen. Det höga priset stänger ute en stor del av kunderna och en ram anpassad för optimala utförsegenskaper kommer inte vara så rolig att trampa med en vanlig dämpare.

    Tillverkare som Unno och liknande kanske gör en renodlad Live valve-ram, men övriga tillverkare kommer nog än så länge mest ha det som ett premiumalternativ.
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Schreddan
    happymtb.fr skrev:
    Har vi hittat nåt som gör Luthman snabbare under dom 3 senaste åren? Undrar jag 😁

    Det borde vara allas prio.

    ------------------------------------
    "Fat bikes are amazing in the air. They should be called bird bikes, they fly so well" - Ed Masters

  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    jofahjalm
    happymtb.fr skrev:
    Har vi hittat nåt som gör Luthman snabbare under dom 3 senaste åren? Undrar jag 😁

    Stora hjul är väl enligt kulturarbetaren själv alltid det bästa?
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    BjornR
    H. skrev:
    Erik O skrev:
    BjornR skrev:
    Om detta slår igenom så hoppas jag på framtida hojar som har -% antisquat. Nästa generation antar jag att dom monterar en magnet och coil på dämparen för att ladda batteriet så att man aldrig mer behöva ladda batteriet mer än om du låtit hojen stå ett tag.

    En bieffekt av detta är att om man har -% antisquat så drar länkaget ingen kedja alls och du kan köra med ännu kortare bur till växeln!

    Problemet är väl delvis att om man bygger cyklar med väldigt låg el ingen AS så måste ju alla modellerna vara utrustade med systemet. Tänker att det kommer slå igenom på elcyklar i första hand.

    Varför på elcyklar? Där har man ju inte samma behov av att förbättra trampupplevelsen, man har ju redan en elmotor som trycker på när det behövs.

    Däremot blir det problem att designa ett länkage för detta med den aktuella prislappen. Det höga priset stänger ute en stor del av kunderna och en ram anpassad för optimala utförsegenskaper kommer inte vara så rolig att trampa med en vanlig dämpare.

    Tillverkare som Unno och liknande kanske gör en renodlad Live valve-ram, men övriga tillverkare kommer nog än så länge mest ha det som ett premiumalternativ.

    Kona behöver ju bara återintroducera sin Process 153 Gen 1 med Livevalve. ;)
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Makten
    Jag fattar ingenting. Borde inte dämpningen snarare strypas när det kommer en stöt? Annars lär man ju bottna vid varje minmalt dropp för att dämpningen öppnas istället för att hålla emot.

    Har jag missat nåt här?
  • Re: [Tech] Fox Live Valve

    Av:
    Klas A
    Jag trodde det handlade om aktiv fjädring men om jag förstått det hela rätt så slår den bara av och på pedalläget. Allstå stryper lågfartskomp är det är dags att trampa.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in