• Re: [Tech] Fox Live Valve

Av:
    jofahjalm
    Makten skrev:
    Jag fattar ingenting. Borde inte dämpningen snarare strypas när det kommer en stöt? Annars lär man ju bottna vid varje minmalt dropp för att dämpningen öppnas istället för att hålla emot.

Har jag missat nåt här?

Ja, du verkar inte alls med på hur en normal dämpare fungerar. Det normala är att lågfartskompression är en nålventil. När det blir en högfartssmäll kommer inte olja genom nålventilen tillräckligt snabbt och förspända shima flexar och släpper igenom mer olja, dvs drastiskt minskar dämpningen.

Av:
    Sixten Fors
    Makten skrev:
    Jag fattar ingenting. Borde inte dämpningen snarare strypas när det kommer en stöt? Annars lär man ju bottna vid varje minmalt dropp för att dämpningen öppnas istället för att hålla emot.
    Har jag missat nåt här?
    Eh... fjädringen kanske? Det är fjädringen som håller emot. Testa att släppa ut all luft eller ta bort coilen. Det blir ofta obekvämt och dåligt att cykla även om du skruvar upp kompressionsdämpningen en bit förbi max.

Av:
    Lingon
    Det är säkert en bra lösning för cyklar med dåligt designade länkage där man måste fippla med plattformsläge och låsning på dämparen.

Av:
    Sixten Fors
    Klas A skrev:
    Jag trodde det handlade om aktiv fjädring men om jag förstått det hela rätt så slår den bara av och på pedalläget. Allstå stryper lågfartskomp är det är dags att trampa.
    Det är exakt vad jag också får ut av informationen. Sedan är det lite si och så med info om hur lång tid det faktiskt tar från stöt/input till dess att lågfartskompressionen öppnas.
    Sensorer som känner av varje 1 ms.
    En dator som måste fatta ett beslut.
    3 ms för att faktiskt öppna kompressionen.
    Vad blir det sammanlagt, 4 eller 10 ms?
    Om jag t.ex. cyklar i 36 km/h (10 m/s) förflyttar jag mig 50 mm på 5 ms.
    Om det plötsligt dyker upp en rot under framhjulet har jag redan hunnit passera roten innan systemet har öppnat.

Av:
    BjornR
    Sixten Fors skrev:
    Klas A skrev:
    Jag trodde det handlade om aktiv fjädring men om jag förstått det hela rätt så slår den bara av och på pedalläget. Allstå stryper lågfartskomp är det är dags att trampa.
    Det är exakt vad jag också får ut av informationen. Sedan är det lite si och så med info om hur lång tid det faktiskt tar från stöt/input till dess att lågfartskompressionen öppnas.
    Sensorer som känner av varje 1 ms.
    En dator som måste fatta ett beslut.
    3 ms för att faktiskt öppna kompressionen.
    Vad blir det sammanlagt, 4 eller 10 ms?
    Om jag t.ex. cyklar i 36 km/h (10 m/s) förflyttar jag mig 50 mm på 5 ms.
    Om det plötsligt dyker upp en rot under framhjulet har jag redan hunnit passera roten innan systemet har öppnat.

Däcket deformeras innan dämpningen rör sig med nuvarande dämpare i öppet läge. På tiden däcket nått sin maximala deformation och cykeln lyft lite innan dämpningen börjat röra på sig så har sensorerna troligtvis snappat upp att något händer och öppnat upp helt. En icke-fråga enligt mig då vi ser genomslagspunkor med helt öppna dämpare. Hade dämpningen hunnit reagera innan däcket deformerat på vassa föremål så skulle vi aldrig behövt laga några däck eller byta fälgar.

Jag bara spekulerar. En dator beräknar saker på nanosekunder, speciellt enkla grejer som detta.

Av:
    H.
    Dessutom använder systemet timeouts. Så ditt exempel gäller bara första roten.

Av:
    Jolinwood
    Luthman Photography skrev:
    Nej, sluta. No more. Jag vill inte ha någon elektronik på min cykel. Jag skiter i om det blir bättre.

+1
    har inte läst tråden

Av:
    Sixten Fors
    H. skrev:
    Dessutom använder systemet timeouts. Så ditt exempel gäller bara första roten.
    Det gäller att undvika första roten alltså. Precis som första och sista åket i liften, då flest olyckor sker.

Av:
    Luthman Photography
    jofahjalm skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Har vi hittat nåt som gör Luthman snabbare under dom 3 senaste åren? Undrar jag ?

Stora hjul är väl enligt kulturarbetaren själv alltid det bästa?

Stora hjul hade jag redan på den tiden (jag säger inte att det alltid är snabbast för alla, men för mig verkar det påverka, mer än en del annat). Det enda som gjort mig snabbare sedan dess är längre cyklar och flackare vinklar. Det har dock bara gjort mig snabbare utför. På platten verkar det inte finnas nåt hopp, utöver att "träna" och det känns inte aktuellt.

Av:
    larsaw
    jofahjalm skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Har vi hittat nåt som gör Luthman snabbare under dom 3 senaste åren? Undrar jag ?

Stora hjul hade jag redan på den tiden (jag säger inte att det alltid är snabbast för alla, men för mig verkar det påverka, mer än en del annat). Det enda som gjort mig snabbare sedan dess är längre cyklar och flackare vinklar. Det har dock bara gjort mig snabbare utför. På platten verkar det inte finnas nåt hopp, utöver att "träna" och det känns inte aktuellt.

Alltid detta jävla trampandes, så jävla svetto... :(
    EDIT: Fast numera så finns ju lösningar på det med, kolla bara på Davelind... ;)

// Larsa
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-29 21:22 av larsaw.

Av:
    Luthman Photography
    larsaw skrev:
    jofahjalm skrev:
    happymtb.fr skrev:

EDIT: Fast numera så finns ju lösningar på det med, kolla bara på Davelind... ;)

Har han köpt en Cake?

Av:
    RicoShredderKowalski
    Jolinwood skrev:
    Nej, sluta. No more. Jag vill inte ha någon elektronik på min cykel. Jag skiter i om det blir bättre.

+1
    har inte läst tråden

Köpt det inte då och sluta gnäll ingen tvingar dig. Analoga cyklar kommer inte utrotas kolla på alla analoga klockor. Den där reaktionen är som att alla klocknördar får panik för att det släpps smarta klockor som apple watch, helt orimligt.

Av:
    larsaw
    larsaw skrev:
    jofahjalm skrev:
    happymtb.fr skrev:

Har han köpt en Cake?

Nä men en Spech FSR Turbo Levo...
    Äh skojade bara (fast han har faktiskt en sån hoj också), syftade mer på att han kört LHC hela sommaren ????

// Larsa

Av:
    Makten
    jofahjalm skrev:
    Makten skrev:

Har jag missat nåt här?

Ja, du verkar inte alls med på hur en normal dämpare fungerar. Det normala är att lågfartskompression är en nålventil. När det blir en högfartssmäll kommer inte olja genom nålventilen tillräckligt snabbt och förspända shima flexar och släpper igenom mer olja, dvs drastiskt minskar dämpningen.

Jodå, jag är med, men du har rätt i att jag nog gjorde en tankevurpa:-) Men, jag förstår ändå inte riktigt grejen med att minska dämpningen ännu mer när man smäller emot något. Vad är skillnaden mot att öppna högfartskompressionen på vanligt vis, och hur påverkar det trampeffektivitet över stök?

Nu kanske hela den här grunkan är gjord för grusväg uppför och rulla utför. Då kan jag förstå funktionen. Men då undrar man förstås hur den funkar för "vanlig stökig stig" där man måste trampa ganska mycket.

Av:
    jofahjalm
    Högfartskompression är inte något som ska dämpa smällar vid hög shafthastighet som du verkar tro. Det är normalt inställningen för när gaffeln ska sluta ha allt oljeflöde genom lågfartskretsen. Om gaffeln inte blev mindre dämpad vid snabba träffar skulle den vara extremt stötig.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-31 11:40 av jofahjalm.

Av:
    C-dale
    Kommer Öhlins att följa efter? De har ju många års erfarenhet av elektronisk styrning av dämpningen på motorcyklar mm.
    Och Cannondale? De hade ju Simon- gaffeln där kompression- o returhastigheten styrdes av en ventil, helt utan inblandning av shims o prylar.

Av:
    Makten
    jofahjalm skrev:
    Högfartskompression är inte något som ska dämpa smällar vid hög shafthastighet som du verkar tro. Det är normalt inställningen för när gaffeln ska sluta ha allt oljeflöde genom lågfartskretsen. Om gaffeln inte blev mindre dämpad vid snabba träffar skulle den vara extremt stötig.

Det där tror jag är en redig förenkling. Tar du bort all dämpning (utöver lågfart) så skulle ju gaffeln bottna betydligt lättare. Annars skulle det ju heller inte finnas någon vits med ställbar högfartskompression.
    Högre fart ger högre dämpning i sig och det är klart att den absoluta dämpningen då måste minska vid högre hastigheter, precis som du skriver. Men hur mycket, och hur avgör live-ventilen det?

Av:
    jofahjalm
    Man tar inte bort all dämpning, men väldigt mycket av den. Vitsen med högfartskompressionsinställningen är ju för att hitta rätt tröskel för att högfartskretsen ska öppna sig. Vid väldigt lite högfartskompression öppnar sig hörfartskretsen väldigt lätt och lågfartskompressionen har minimal effekt eftersom oljan lätt kan gå genom den öppna högfartskretsen. Har man för mycket högfartskompression kommer gaffeln spika av att oljan inte kan gå tillräcklgit snabbt genom lågfartskresten och kraften för att öppna högfartskraften är för stor.

Vill man ha mer dämpning vid snabba smällar behöver man ofta byta delen på shaftet där shimstacken sitter, eller försöka bygga en shimstack som minskar flödet när shimsen är öppna.

Det är min vanförställning av hur en dämpare funkar. Det tog mig förnedrande lång tid att inse (inbilla mig) detta...

Av:
    H.
    Man måste ju skilja på inställning och funktion. Inställningen av HSC ställer förspänningen på shimstacken. DVS vid vilket tryck som oljan börjar flöda förbi LSC-kretsen och istället genom HSC-kretsen. Att dämpningskonstanten sjunker är kanske inte så konstigt.

Poängen med en HSC-förspänning är ju att man kan tvinga oljan att flöda genom en annan krets vis låga tryck, dvs låga kolvhastigheter. Så genom att strypa LSC-nålen med LiveValven så stänger man i princip oljeflödet, och hindrar rörelsen. Men helt stängd, eller hårt strypt, LSC-krets gör ju dämpningen mycket mer oplush. Därför vill man öppna upp den vid hårdare körning.

Av:
    happymtb.fr
    @sixten en rot i 36km/h är mestadels en hög fart event. Live valve bara styr över låg fart compression så att hög fart kretsen kan öppna sig som vanligt.

@makten man vill ha lagom mycket kompression vid höga hastighet på skaftet. Har du för lite, förbrukar du för mycket slaglängd. Har du för mycket, rör sig inte dämparen tillräckligt för att komma över hindret vilket leder till okomfort och brist på chassistabilitet.

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    Jensen
    Såg ju spännande ut tills man hörde priset

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    larsaw
    Jensen skrev:

Det lär bli bättre om några år (gissar kring 5 år) när FOX håvat in tillräckligt med cash eller att konkurenterna hunnit ikapp...

// Larsa

Av:
    theBrand
    Den här tråden är fantastisk underhållning.

Av:
    larsaw
    theBrand skrev:
    Den här tråden är fantastisk underhållning.

Visst är det, high tech blandat med novisa dämparfunktionalliteter ;)

Tillbaka till ämnet, här har https://m.vitalmtb.com gjort ett försök till att testa olika senarior, ganska meningslöst om du frågar mig men piloten ger en liten summering på slutet som är rätt intressant = som Live Valve funkar idag, så lämpar den sig bäst till XC och kortslagiga stigcyklar. Konstig slutsats eftersom det borde vara tvärs om. Dvs. långslagiga cyklar borde ha mer nytta av att kunna låsa o låsa upp dämparen snabbt och ofta...

https://youtu.be

// Larsa

Av:
    Jensen
    larsaw skrev:
    Jensen skrev:

Det lär bli bättre om några år (gissar kring 5 år) när FOX håvat in tillräckligt med cash eller att konkurenterna hunnit ikapp...

Så är det absolut och priserna är kanske inte så förvånande. Men 20k extra är hoj. 30-35k för eftermarknad så kommer kundklientelet vara smalt i början. Å andra sidan var det ju lika med di2 när det kom på racer. Och troligen kan de ju ändå inte leverera i stora mängder skulle jag tro

Av:
    larsaw
    Bump!

Hittade denna artikel https://www.bikeradar.com där DT jobbar på ett annat system med ställbar viskositet på oljan (genom magnetisk reglering).
    Får väl se om/när den blir verklighet om det blir framtidens teknologi...

// Larsa

Av:
    H.
    larsaw skrev:
    Bump!

Hittade denna artikel https://www.bikeradar.com där DT jobbar på ett annat system med ställbar viskositet på oljan (genom magnetisk reglering).
    Det systemet kör väl audi med?

Av:
    larsaw
    H. skrev:
    larsaw skrev:
    Bump!

Jo, fast det är tydligen en utmaning att få till ett system som inte drar en massa ström. Är ju sällan ett problem för ett motoriserat fordon...

// Larsa

Av:
    H.
    larsaw skrev:
    H. skrev:
    larsaw skrev:
    Bump!

Jo, fast det är tydligen en utmaning att få till ett system som inte drar en massa ström. Är ju sällan ett problem för ett motoriserat fordon...

Jo, absolut.. Det var min första tanke också. Att skapa kraftiga magnetfält för att ändra en vätskas viskositet känns inte superenergieffektivt.

Av:
    Luthman Photography
    Det låter som om man gör det onödigt krångligt för sig. Det måste ju gå att lösa "problemet" betydligt enklare än vad DT försöker med. Kan de inte börja med att bygga dämpare som håller? Eller har de bättrat sig på den fronten?

Av:
    sdx
    Varför inte lära sig hur den gafflen som används hur den fungerar i förstahand.
    Med sina oljeflöden och hur oljeflödet påverkar dom olika funktionerna om dom påverkas av oljeflödet.
    Eller är det bara en stor gråzon av fina förklaringar på gafflarna/stötdämparna.

Av:
    Jensen
    H. skrev:
    larsaw skrev:
    Bump!

Det är väll många biltillverkare som kör med den lösningen. Problemet som nämnts ä ju som sagt att strömmen behöver ligga på hela tiden.

Av:
    happymtb.fr
    magnets-od6wi4.jpg

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    theBrand
    Jensen skrev:
    H. skrev:
    larsaw skrev:
    Bump!

Det är väll många biltillverkare som kör med den lösningen. Problemet som nämnts ä ju som sagt att strömmen behöver ligga på hela tiden.

Enligt DT så behöver det kanske inte vara så farligt:
    "An additional requirement for such a system the power needed to generate the magnetic field (and run the control system). The higher the damping required, the higher the power needed to energise the electromagnet.

Because the suspension system can actively get information on its own state, DT claims that it is able to minimise the energy used, by only energising the magnetic coils when the suspension experiences an external input."

D.v.s ju mer dämpning man vill ha desto mer kräm går det åt, å andra sidan så tänker jag att man har "external input" mest hela tiden när man cyklar.

Jag tänker att ett annat krux med det här är att man inte kan separera retur och kompression, om du ökar viskositeten så ökar du såväl retur som kompressionsdämpning.

Av:
    sdx
    jofahjalm skrev:
    Man tar inte bort all dämpning, men väldigt mycket av den. Vitsen med högfartskompressionsinställningen är ju för att hitta rätt tröskel för att högfartskretsen ska öppna sig. Vid väldigt lite högfartskompression öppnar sig hörfartskretsen väldigt lätt och lågfartskompressionen har minimal effekt eftersom oljan lätt kan gå genom den öppna högfartskretsen. Har man för mycket högfartskompression kommer gaffeln spika av att oljan inte kan gå tillräcklgit snabbt genom lågfartskresten och kraften för att öppna högfartskraften är för stor.

Vill man ha mer dämpning vid snabba smällar behöver man ofta byta delen på shaftet där shimstacken sitter, eller försöka bygga en shimstack som minskar flödet när shimsen är öppna.

Det är min vanförställning av hur en dämpare funkar. Det tog mig förnedrande lång tid att inse (inbilla mig) detta...
    http://www.shimrestackor.com
    http://tech.dvosuspension.com
    Finns mycket läsbart i dom här länkarna .

Av:
    larsaw
    Bump! Live Valve’s första ”skalp” avklarad. Hur många fler i eliten har/kommer konverterat till eSuspension när året går till arkivet??

https://www.mtb-mag.com

Intressant att det är inom XC första segern kommer, borde vara på hojar med mer ”gung” Live Valve trumfar mest...

// Larsa

Av:
    Supersonic
    Jag kör själv Live valve på min Giant Anthem och måste säga att det banne mig är så när optimalt man bara kan komma. Det är som att cykla en Braindämpare fast med hjärna. Dämpningen är helt omärkbar på ett sätt som gör att man kan glömma den helt. Man kan cykla i alla underlag utan att lägga minsta tanke på dämpningen, den är alltid optimal. En väldigt märklig upplevelse faktiskt.

Visst, den väger något hekto extra, och den går på batteri som måste laddas, och den kostar rejält med pengar. Men funktionen kan man verkligen inte klaga på.

Av:
    Lingon
    Tycker att Giant borde designa in lite mer anti-squat i sitt Maestro-länkage i ställer för att för att försöka fixa skiten med elektroniska dämpare.
    Ja, jag har också en Giant Anthem.

Av:
    larsaw
    Lingon skrev:
    Tycker att Giant borde designa in lite mer anti-squat i sitt Maestro-länkage i ställer för att för att försöka fixa skiten med elektroniska dämpare.

Tvärt om faktiskt. Iom Live Valve tror jag länkagen kommer att designas med MINDRE anti-squat (= mindre pedal-kickback) och mer plush karestik. Detta eftersom dämparen ”blixtsnabbt” ställer om till ”låst” läge så fort det knögliga passerats...

// Larsa

Av:
    H.
    Lingon skrev:

Du menar att du gärna vill ha ett oaktivt länkage med pedal kickback istället för ett plusht med avsevärt bättre trampeffektivitet?

Av:
    Alfakrull
    H. skrev:
    Lingon skrev:

Du menar att du gärna vill ha ett oaktivt länkage med pedal kickback istället för ett plusht med avsevärt bättre trampeffektivitet?
    Jag tror lingon önskar att hens anthem hade ett mer trampeffektivt länkage eftersom hen köpt cykeln utan aktivt länkage. Det tänker jag är ett rimligt önskemål på en cykel som är gjord för annat än downhill

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    theBrand
    H. skrev:
    Lingon skrev:

Det här påståendet om att AS nödvändigtvis skulle he negativa egenskaper för allt annat, vart kommer det ifrån?

Min upplevelse är nog motsatt, en bakåtriktad rörelse i länkaget tycker jag gör det bättre (och jag är väl inte helt ensam eftersom var och varannan DH-cykel verkar designas enligt dem principen).

Av:
    Lingon
    H. skrev:
    Lingon skrev:

?
    Det finns många bra tutorials om dämparlänkage på nätet. Läs någon av dom så kan du vara med i diskussionen sen.

Av:
    H.
    theBrand skrev:
    H. skrev:
    Lingon skrev:

Det här påståendet om att AS nödvändigtvis skulle he negativa egenskaper för allt annat, vart kommer det ifrån?

Min upplevelse är nog motsatt, en bakåtriktad rörelse i länkaget tycker jag gör det bättre (och jag är väl inte helt ensam eftersom var och varannan DH-cykel verkar designas enligt dem principen).
    Antisquat är ju per definition att din kroppsvikt på vevarna hämmar dämparnas rörelse. Att DH-hojar har bakåtriktade hjulkurvor har föga med saken att göra, de har ju oftast ett extra drev uppe vid länkagepunkten.

Av:
    NickPick
    Gamla anthem hade ett jättebra länkage. Den nya bör väl ha samma lika, men samtidigt är många missnöjda med det.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ