• Re: [Tech] Fox Live Valve

Av:
    skier
    Finns live valve att köpa löst nånstans? Insåg att det är det som extrahålen på min ram är till för, lite sugen...

Av:
    theBrand
    H. skrev:
    theBrand skrev:
    H. skrev:
    Lingon skrev:
    Tycker att Giant borde designa in lite mer anti-squat i sitt Maestro-länkage i ställer för att för att försöka fixa skiten med elektroniska dämpare.
    Ja, jag har också en Giant Anthem.

Du menar att du gärna vill ha ett oaktivt länkage med pedal kickback istället för ett plusht med avsevärt bättre trampeffektivitet?

Det här påståendet om att AS nödvändigtvis skulle he negativa egenskaper för allt annat, vart kommer det ifrån?

Min upplevelse är nog motsatt, en bakåtriktad rörelse i länkaget tycker jag gör det bättre (och jag är väl inte helt ensam eftersom var och varannan DH-cykel verkar designas enligt dem principen).
    Antisquat är ju per definition att din kroppsvikt på vevarna hämmar dämparnas rörelse. Att DH-hojar har bakåtriktade hjulkurvor har föga med saken att göra, de har ju oftast ett extra drev uppe vid länkagepunkten.

AS åstadkoms ju med hjälp av bakåtriktad hjulbana, att DH-hojjar med extremt hög SP behöver en idler för att minska mängden kickback är väl inte riktigt relevant för min poäng, att ett länkage inte blir mindre aktivt med mycket AS.

Att det blir mindre aktivt när man trampar är ju hela grejen, men det är ju också poängen med live valve?

Av:
    H.
    theBrand skrev:
    H. skrev:
    theBrand skrev:
    H. skrev:
    Lingon skrev:
    Tycker att Giant borde designa in lite mer anti-squat i sitt Maestro-länkage i ställer för att för att försöka fixa skiten med elektroniska dämpare.
    Ja, jag har också en Giant Anthem.

Du menar att du gärna vill ha ett oaktivt länkage med pedal kickback istället för ett plusht med avsevärt bättre trampeffektivitet?

Det här påståendet om att AS nödvändigtvis skulle he negativa egenskaper för allt annat, vart kommer det ifrån?

Min upplevelse är nog motsatt, en bakåtriktad rörelse i länkaget tycker jag gör det bättre (och jag är väl inte helt ensam eftersom var och varannan DH-cykel verkar designas enligt dem principen).
    Antisquat är ju per definition att din kroppsvikt på vevarna hämmar dämparnas rörelse. Att DH-hojar har bakåtriktade hjulkurvor har föga med saken att göra, de har ju oftast ett extra drev uppe vid länkagepunkten.

AS åstadkoms ju med hjälp av bakåtriktad hjulbana, att DH-hojjar med extremt hög SP behöver en idler för att minska mängden kickback är väl inte riktigt relevant för min poäng, att ett länkage inte blir mindre aktivt med mycket AS.

Att det blir mindre aktivt när man trampar är ju hela grejen, men det är ju också poängen med live valve?

Idlern eliminerar väl AS? Problemet med en hoj med (för) mycket AS är ju att dämpningen påverkas även när du inte trampar, bara av att du har din vikt på vevarna.

Livevalven styvar ju upp när du trampar och öppnar när du rullar, dvs precis vad man vill ha.

Av:
    Jensen
    skier skrev:
    Finns live valve att köpa löst nånstans? Insåg att det är det som extrahålen på min ram är till för, lite sugen...

Inte sett det löst. Men är ju sagt att det ska säljas löst men att det då kostade multum. Eller det är ju inkl gaffel och dämpare. Men då runt 30000kr typ.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    theBrand
    Specialized verkar äntligen ha fattat grejen med bakåtriktad hjulbana. Lite roligt ändå att det till slut är Big S själva som talar om att det inte är så dumt med bakåtriktad hjulbana och lite "brake squat".

https://m.vitalmtb.com

Momentum Carry - The Demo 29 received a total chassis and kinematic makeover with a focus on a more rearward axle path that prevented hangups, aching feet and provided a comfortably balanced ride. The new main pivot location contributes a lot to this.
    Braking Characteristics - A 70% increase in anti-rise was the target from day one to prevent “pitching” when dragging brakes down steep terrain. It was also very important the rider stay in a neutral body position. With 29-inch wheels out back, many of the issues people have with a larger wheel come from having to move their body over the rear tire to combat “pitching.” Ultimately, the rider has a more stable and confident chassis, which will allow the rider to comfortably navigate the Champérys of the world.

Jag gissar att Live Valve kommer fortsätta vara en rätt sällsynt grej på stigarna.

Av:
    happymtb.fr
    Så otroligt mycket mer bakåtriktad: från 1mm till knappast 2mm https://p.vitalmtb.com 😁 mindre framåtrikad hade varit en bättre beskrivning 😉

Vad är kopplingen mellan livevalve, senaste Demo och din gissning? @Brandis 🤔
    Jag hänger inte med...

#===#==#=#=================================================

Av:
    theBrand
    happymtb.fr skrev:
    Så otroligt mycket mer bakåtriktad: från 1mm till knappast 2mm https://p.vitalmtb.com 😁 mindre framåtrikad hade varit en bättre beskrivning 😉

Vad är kopplingen mellan livevalve, senaste Demo och din gissning? @Brandis 🤔
    Jag hänger inte med...

Haha, ok kopplingen är lite långsökt kanske...

Men min poäng var att de påstådda nackdelarna med ett trampeffektivt länkage mest verkar vara gammal PR från Spezsch, så nu när de äntligen kommit in i matchen och själva säger att cykeln funkar bättre i stök när de ökat AS så finns det kanske inte så mycket live valve tillför?

Av:
    larsaw
    Fast det är ju det som är finessen med LV, den är ju programmerbar. Så med ett plush (och varför inte med "bakåtriktad" axelrörelse) så slår ju LV till och dämpar hela skiten när det ska trampas, resterande tiden kan den ju vara öppen och ge smoooothsness delux... :)

// Larsa

Av:
    theBrand
    larsaw skrev:
    Fast det är ju det som är finessen med LV, den är ju programmerbar. Så med ett plush (och varför inte med "bakåtriktad" axelrörelse) så slår ju LV till och dämpar hela skiten när det ska trampas, resterande tiden kan den ju vara öppen och ge smoooothsness delux... :)

Fast varför skulle man vilja att den ska dämpa extra mycket när man trampar om man har ett trampeffektivt länkage?

(På min gamla Ibis med DW-länk och coil var det "smoooothsness delux", utan något oönskat gung i länkaget det skulle trampas.
    Även när jag körde med originaldämparen så använde jag aldrig lockouten, inte ens på asfalt, det gjorde ingen märkbar skillnad tyckte jag.)

Av:
    larsaw
    Ehm, antingen misstolkade du mig eller så är jag en sopa på att förklara... men tanken var att iom LiveValve-tekniken så kan hojars länkage designas för att vara FRÄMST superdupermegaPLUSH, för när det ska trampas så låser LiveValve direkt dämparen maximal trampeffektivitet uppnås. Så fort trampandet inte behövs återgår systemet till PlushnessDelux...

// Larsa

Av:
    theBrand
    larsaw skrev:
    Ehm, antingen misstolkade du mig eller så är jag en sopa på att förklara... men tanken var att iom LiveValve-tekniken så kan hojars länkage designas för att vara FRÄMST superdupermegaPLUSH, för när det ska trampas så låser LiveValve direkt dämparen maximal trampeffektivitet uppnås. Så fort trampandet inte behövs återgår systemet till PlushnessDelux...

Jo, fast nu verkar ju alla bara överens om att det inte finns någon motsättning mellan ett trampeffektivt länkage och ett plusht. Snarare att samma egenskaper som ger ett trampeffektivt länkage är samma egenskaper som ger ett plusht länkage.

Så vad är det man skulle kunna ändra i länkagets utformning tack vare live valve?

Av:
    Luthman Photography
    Jag håller inte med.

Av:
    theBrand
    Luthman Photography skrev:
    Jag håller inte med.
    Typiskt dig.

Av:
    Henrik83
    theBrand skrev:
    Jag håller inte med.
    Typiskt dig.

Typiskt Happy, att dissa en produkt man aldrig testat & som grädde på moset snacka ner cykeln/tillverkaren som vunnit tre av de fyra senaste världscuptävlingarna..

Av:
    sdx
    Henrik83 skrev:
    theBrand skrev:
    Jag håller inte med.
    Typiskt dig.

Typiskt Happy, att dissa en produkt man aldrig testat & som grädde på moset snacka ner cykeln/tillverkaren som vunnit tre av de fyra senaste världscuptävlingarna..
    En dyr produkt som bara öppna och stänger när man ändå får justera manuellt på comp och retur.

Av:
    skier
    theBrand skrev:
    larsaw skrev:

Jo, fast nu verkar ju alla bara överens om att det inte finns någon motsättning mellan ett trampeffektivt länkage och ett plusht. Snarare att samma egenskaper som ger ett trampeffektivt länkage är samma egenskaper som ger ett plusht länkage.

Så vad är det man skulle kunna ändra i länkagets utformning tack vare live valve?

Jag är inte överens ;)
    Iaf inte när det gäller xc-hojar, där tycker jag live valve verkar vara en grym uppfinning (även om den är för dyr och har för mkt sladdar).

Av:
    Luthman Photography
    Jag har åkt s.k.a. trampeffektiva länkage och följsamma länkage. De följsamma är följsammare och de trampeffektiva är trampeffektivare. All min empiriska data säger alltså att live valve säkert kan behövas av dem som gillar följsamma länkage som är trampeffektiva.

Av:
    Jensen
    Jag har åkt s.k.a. trampeffektiva länkage och följsamma länkage. De följsamma är följsammare och de trampeffektiva är trampeffektivare. All min empiriska data säger alltså att live valve säkert kan behövas av dem som gillar följsamma länkage som är trampeffektiva.

Tänkte just såga det. De mest trampeffektiva jag testat är ju inte direkt följsamma i samma grad som de följsamma jag testat. Och viceversa. Men beror ju på vad man åker. Xc hoj o det känns ännu mer motiverat. Stig, kanske inte känns lika mycket om det trampgungar lite.

Av:
    Luthman Photography
    Jensen skrev:

Tänkte just såga det. De mest trampeffektiva jag testat är ju inte direkt följsamma i samma grad som de följsamma jag testat. Och viceversa. Men beror ju på vad man åker. Xc hoj o det känns ännu mer motiverat. Stig, kanske inte känns lika mycket om det trampgungar lite.

Det är ju givetvis beroende av vilken typ av hoj det är. Tekniken har väl mest suttit på xc-hojar än väl? Det är nog där jag ser störst nytta med det. Eftersom man inte tävlar i stigcykling på samma sätt så lär ju inte behoven vara lika stora i 130-150-klassen. För enduroräsers finns det säkert en viss vinning.

Av:
    theBrand

Vilka trampeffektiva länkage är det du syftar på då?

De olika Ibishojar jag testat har inte på något sätt varit mindre följsamma utför än horst/fsr-länkar med mindre AS.

Jag har väldigt svårt att hitta någon anledning till varför mer AS runt sagpunkten skulle ge ett mindre följsamt länkage när man inte trampar. Och nu verkar ju världens snabbaste DH-åkare och en av världens största MTB-tillverkare hålla med, så jag kan ju inte vara helt fel ute?

Av:
    Jensen
    theBrand skrev:

Vilka trampeffektiva länkage är det du syftar på då?

De olika Ibishojar jag testat har inte på något sätt varit mindre följsamma utför än horst/fsr-länkar med mindre AS.

Jag har väldigt svårt att hitta någon anledning till varför mer AS runt sagpunkten skulle ge ett mindre följsamt länkage när man inte trampar. Och nu verkar ju världens snabbaste DH-åkare och en av världens största MTB-tillverkare hålla med, så jag kan ju inte vara helt fel ute?

Fast dh åkande är väll inget bra kriterie för trampeffektivt, om det gungar lite där kommer man ju inte alls märka det på samma sätt som på ett xco lopp. Live valve har ju inte funnits ute länge, i skarp version och absolut inte varit tillgängligt för alla så det är ju svårt att säga att det inte är nyttigt. Dessutom så är det ju knappast nån tillverkare som kommer säga ”vårat länkage har inte varit något bra så det är tur att live valve kommit”, vorre ju döden att erkänna något sådant.

Läser man ibis tråden så vetefan om kan dra den slutsatsen :-) dessutom, det är ju allt för ofta hojar som är mer åt trail hållet, kör man sådant är ju frågan om nyttan av något som styvar upp länkaget.

Av:
    Jensen
    Jensen skrev:

Det är ju givetvis beroende av vilken typ av hoj det är. Tekniken har väl mest suttit på xc-hojar än väl? Det är nog där jag ser störst nytta med det. Eftersom man inte tävlar i stigcykling på samma sätt så lär ju inte behoven vara lika stora i 130-150-klassen. För enduroräsers finns det säkert en viss vinning.

Pivot Mach 5.5 Carbon Tex? Men absolut. Annars sett det på anthem. Kryllar ju inte av hojar med det ännu.

Av:
    Supersonic
    För mig som faktiskt äger och kör en cykel med Fox Live valve är det väldigt intressant att lyssna på alla förstå-sig-påare som kan allt. Utan att han kört eller ens sett systemet.

-----------------------------------------------------
    Trampa - trampa - överlev

Av:
    Luthman Photography
    Pivot har väl satt dit den mest för att det är dyrt antar jag :)

Av:
    Luthman Photography
    Supersonic skrev:
    För mig som faktiskt äger och kör en cykel med Fox Live valve är det väldigt intressant att lyssna på alla förstå-sig-påare som kan allt. Utan att han kört eller ens sett systemet.

Äh, P L A C E B O!

Av:
    theBrand
    Supersonic skrev:

Det är säkert precis så bra som det sägs, det jag ställer mig frågande till är påståendet att det skulle göra att man kan designa bättre länkage.

Jag menar att Live Valve eller inte så är det inte så dumt att ha ett trampeffektivt länkage.

Av:
    Jensen
    theBrand skrev:
    Supersonic skrev:

Det är säkert precis så bra som det sägs, det jag ställer mig frågande till är påståendet att det skulle göra att man kan designa bättre länkage.

Jag menar att Live Valve eller inte så är det inte så dumt att ha ett trampeffektivt länkage.

Förutsatt att det verkligen går att göra ett länkage som är 100% trampeffektivt utan förlora en enda % i andra egenskaper. Låt mig tvivla, hittills har jag bara sett saker som är kompromisser, visserligen en del bättre än andra men än dock en kompromiss

Av:
    larsaw
    Nu ska vi se här, men i min bok ger högt AS (över 100%) som är en av dom starkaste markörerna för hur trampeffektivt ett länkage är, också en indikation på hög ”pedal kickback” vilket igentligen är viktigare att kunna ”reglera”.
    Dvs. hellre lågt AS med lite ”pedal kickback” SAMT automatiskt lockout-dämpare när det ska trampas, än ett trampeffektivt länkage med högt AS och därmed mycket ”pedal kickback”...

// Larsa

Av:
    theBrand
    larsaw skrev:
    Nu ska vi se här, men i min bok ger högt AS (över 100%) som är en av dom starkaste markörerna för hur trampeffektivt ett länkage är, också en indikation på hög ”pedal kickback” vilket igentligen är viktigare att kunna ”reglera”.
    Dvs. hellre lågt AS med lite ”pedal kickback” SAMT automatiskt lockout-dämpare när det ska trampas, än ett trampeffektivt länkage med högt AS och därmed mycket ”pedal kickback”...

Det är ju därför man optimerat AS kring sag, massiv pedal kickback är det ju bara gamla SP-hojar som har (varför dylika DH-hojar har ett idler drev).

Bruni och kompani har ju som sagt uttryckligen bett om mer AS på demon, därav den nya högre placeringen av kedjestagets främre led.

Men han läser väl inte på happy 🤷‍♂️😉

Av:
    Crossmax
    Supersonic skrev:
    Berätta mer. Vilken hoj? Vad för typ av åkning? Referensramar?

---------------------------------------------------

Av:
    Jensen
    theBrand skrev:
    larsaw skrev:

Det är ju därför man optimerat AS kring sag, massiv pedal kickback är det ju bara gamla SP-hojar som har (varför dylika DH-hojar har ett idler drev).

Bruni och kompani har ju som sagt uttryckligen bett om mer AS på demon, därav den nya högre placeringen av kedjestagets främre led.

Men han läser väl inte på happy 🤷‍♂️😉

Att de ber om det säger ju inte mycket. Det kan ju vara så att de anser hojen så oss icke trampeffektiv att de hellre offrar lite av funktion för trampeffektivitet. Så kan man ju lika gärna tolka det.

Sen så pratar du fortfarande om dh hojar. Kanske inte där trampeffektivt är prio ett

Av:
    JesperA
    Okej, Live Valve är ju en kul teknik osv MEN hur många år är vi ifrån att få elektronisk rebound, kompression; low/high för gaffel & dämpare? Kan ju inte vara överdrivet svårt att bygga in ett servo på rattarna

Vore kul att kunna att kunna sätta dessa variabler manuellt on the fly medans man cyklar & även kunna lägga in presets man skiftar mellan.

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Av:
    Jensen
    JesperA skrev:
    Okej, Live Valve är ju en kul teknik osv MEN hur många år är vi ifrån att få elektronisk rebound, kompression; low/high för gaffel & dämpare? Kan ju inte vara överdrivet svårt att bygga in ett servo på rattarna

Vore kul att kunna att kunna sätta dessa variabler manuellt on the fly medans man cyklar & även kunna lägga in presets man skiftar mellan.

Cannondale hade en prototyp som gjorde det för kanske 10-15 år sen om jag inte minns fel. Men tror aldrig det blev mer än ett koncept

Av:
    sdx
    Jensen skrev:
    JesperA skrev:

Cannondale hade en prototyp som gjorde det för kanske 10-15 år sen om jag inte minns fel. Men tror aldrig det blev mer än ett koncept
    Cykel fjädringen ligger ännu på medeltiden om man jämför bil/mc sidan där det finns aktivfjädring .
    Sen att bygga ett system där det bara låser fjädringen känns ganska billigt.Jo jag har läst både deras manualer och den borde inte heta live valve utan live lock&open.
    Och är det något företag som har kapaciteten att bygga en komplett uppsättning av ett aktivt system så är det Öhlins där finns teknologin sen många är tillbaka.

Av:
    Supersonic
    Crossmax skrev:
    Supersonic skrev:
    Berätta mer. Vilken hoj? Vad för typ av åkning? Referensramar?

Cyklar mest långloppscykling, dvs ostökig cykling plus en del grusvägar och stig. Har tidigare ägt/cyklat ett antal Epic S-Works, Cannondale Scalpel SI, Canyon LUX av förra ocn nuvarande modellen, Scott Spark RC WC, Trek Top fuel 9.9 osv. Så jag skulle säga att jag haft och cyklat rätt många olika XC-hojar av bättre modeller, så har en del jämförelsematerial i det segmentet.

Förra året cyklade jag en Giant Anthem Advanced Pro 0 av 2018 års modell. Tyckte cykeln var väldigt bra i alla aspekter, gillade lättheten, rappheten, geometrin, ja allt. Utom just trampeffektiviteten som jag aldrig fick till så som jag önskar den. Först på egen hand. När jag inte lyckades försökte jag Via Rockshox Shockwiz hitta den mest optimala inställningen, fick hojen att bli lagom "small bump compliant" och att använda hela dämparlängden. Även om dämpningen blev bra blev den ändå för svampig för mig. Sålde den hojen och beställde i höstas en likadan av 2019 års modell som har Live valve.

Måste säga att jag är väldigt nöjd med den Anthem 2019 jag har nu. Dämpningen fungerar helt utmärkt. Det som är mest utmärkande är att dämpningen inte alls märks. Dvs den är så bra att jag glömmer bort den. Jämfört med Spech Brainsystem fungerar Live valve helt omärkbart, inget knack som på Brain utan plötsligt har den öppnat och stängt dämpningen utan att man hann märka det. Går från helt låst till att kunna använda hela fjädringsvägen på tusendelar, och så snart den inte behövs är den stängd igen. För mig har det givit mentalt utrymme att slippa tänka fjädring över huvudtaget utan bara cykla.

Jag brukar tänka på Live valve som en Brain fast med hjärna. Istället för att vara ett dött objekt är det som att Live valve förutser vad som ska hända. Medan Brain mer korkat bara reagerar när det redan har skett.

Kortfattat kan man säga att ja det kan vara så att Giant bättrat/kringgått sin Anthems trampeffektivitet genom det här systemet. Men för min del så är det en lösning som fungerar och som gör att en i övrigt väldigt bra cykel får möjlighet att vara precis så bra som den är.

Av:
    Crossmax
    Låter som att det fungerar som det är tänkt då. Kul!

---------------------------------------------------

Av:
    Spacekitty
    Det enda jag är missnöjd med när det gäller min Epic med brain är att det inte går att komprimera på ett hopp/drop för att få lite extra skjuts över kanten. Är det samma med Live valve?

SÄLJES: Garmin Edge 1030 https://happyride.se

Av:
    Supersonic
    Jo det blir ju samma där, den är stum för annat än slag underifrån underlaget. Så den går inte att komprimera med tryck ovanifrån.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ