• Re: PBP 2019

Av:
    GoranS
    Gubbcyklist skrev:
    Ingen av er som skrivit i denna tråd kan göra er skyldiga till "oförberedelsecykling". Ni äter väl PBP till frukost och sedan går ni till jobbet?
    Fast om de ställer sig på startlinjen med t.ex. en höghjuling utan att ha tränat på en sådan innan så skulle nog jag se det som "oförberedelsecykling". Någon som antar utmaningen? ;-)

Av:
    dlridings
    bigmollo skrev:
    Det är inte bestämt än hur det blir med längsta lopp under 2018 för att registrera sig tidigt. Bengt som är randonné-general i Sverige lär återkomma vilka regler som kommer gälla. Det borde vara när som helst. Det kan däremot vara bra att ha kört en serie redan 2018 om det är första gången man kör PBP.
    /J

Enligt danskarnas motsvarighet till Bengt (Jan B.) så kommer samma regler att gälla som vi hade 2015. Längsta loppet under 2018 ger förtur till att registrera sig 2019.

Låter suspekt att ACP skulle hålla sig till en känd rutin, men så sades det. Jag var på Audax Club Nordiques årsmötet i Danmark för ett par veckor sedan.

D

Av:
    bigmollo
    dlridings skrev:
    Låter suspekt att ACP skulle hålla sig till en känd rutin, men så sades det. Jag var på Audax Club Nordiques årsmötet i Danmark för ett par veckor sedan.
    D

Så tänkte jag med. Upplägget inför 2015 funkade ju bra, då borde fransmännen göra det krångligare. Det värsta var ju inför 2011 då man skulle ha så många mil som möjligt.

...........................................................

Bigmollo
    Bicycling.se

Av:
    ohellstrom
    GoranS skrev:
    Gubbcyklist skrev:
    Ingen av er som skrivit i denna tråd kan göra er skyldiga till "oförberedelsecykling". Ni äter väl PBP till frukost och sedan går ni till jobbet?
    Fast om de ställer sig på startlinjen med t.ex. en höghjuling utan att ha tränat på en sådan innan så skulle nog jag se det som "oförberedelsecykling". Någon som antar utmaningen? ;-)

Det är sant.. man kan ju dyka upp till start med en helt annan cykel än den man kvalat in på.

Men men, jag vet inte ens om jag ska vara med... tycker fortfarande det känns lite logistiktungt att åka till Frankrike och tillbaka för att cykla en sväng.

Av:
    GoranS
    Det går ju, åtminstone i teorin, att kombinera deltagande i lopp med annan cykling före och/eller efter loppet och få en bättre kvot mellan mängd cykling och mängd logistik. Sen kan ju verkligheten förstås innebära begränsningar vad det gäller detta.

Av:
    1888
    Cykla dit, cykla loppet o cykla hem.
    Enkel logistik ;)

Av:
    ohellstrom
    1888 skrev:
    Enkel logistik ;)

Alla som provat och fortfarande är gift med samma fru räcker upp en hand!

Av:
    heffe
    Ang förberedelser. Att försöka få in många mil och cykla långa sträckor innan verkar ju nyttigt. Däremot verkar ju randonné scenen var väldigt tunn norr om Sundsvall. Skulle vara fint att höfta ihop något i Umeå? Annars jobbigt att köra t.o.r. Sundsvall för varje brevet.

------------
    heffe.nu // #HeffeOnTour

Av:
    ohellstrom
    heffe skrev:
    Ang förberedelser. Att försöka få in många mil och cykla långa sträckor innan verkar ju nyttigt. Däremot verkar ju randonné scenen var väldigt tunn norr om Sundsvall. Skulle vara fint att höfta ihop något i Umeå? Annars jobbigt att köra t.o.r. Sundsvall för varje brevet.

Det är ju 2019 som man ska köra sin kvalserie och därmed ta sig söderut, alternativt dra igång ett brevet-program från Umeå.

Träning under 2018 kan ju skötas på egen hand. SÅ mycket sällskap brukar man ju inte få på en brevet iallafall.

Av:
    Fjärdebrunn
    Så i sammanfattning bör man trampa igenom en 100-milare 2018, för föranmälan?

Av:
    Jeppe_E
    Jocke77 skrev:
    Som sagt, det är väl aldrig fel att köra en hel Superrandonnée-serie. Inte ens enligt min sambo :-)

Det är då som man ska höja på ögonbrynen och fråga varför det är okej att man är borta vissa helger :p

Edit: Men va fn... Nu skrev jag i tråden..

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-11-02 14:10 av Jeppe_E.

Av:
    dlridings
    ohellstrom skrev:
    1888 skrev:
    Enkel logistik ;)

Alla som provat och fortfarande är gift med samma fru räcker upp en hand!

Jag räcker _inte_ upp handen. Det räcker med förberedelserna (cykla några brevetlopp, kanske lite mer än vanligt) att äventyra ett äktenskap. Med erfarenhet av 2015 färsk i minnet här hemma, uppstår en kompakt tystnad när PBP 2019 kommer på tal.

Av:
    heffe
    ohellstrom skrev:
    Det är ju 2019 som man ska köra sin kvalserie och därmed ta sig söderut, alternativt dra igång ett brevet-program från Umeå.

Träning under 2018 kan ju skötas på egen hand. SÅ mycket sällskap brukar man ju inte få på en brevet iallafall.

Sant. Dax att börja för-för-säsongsträna.

------------
    heffe.nu // #HeffeOnTour

Av:
    Jocke77
    Gubbcyklist skrev:

Det beror ju på vad men menar med "oförberedelsecykling". När det gäller Brevets så har jag bara cyklat ett lopp, en 30-milare från Barkarby i år, så på den fronten är jag helt nybörjare. Pratar man cykling rent generellt så är det nog svårt att hävda att jag är oförberedd :-)

Av:
    Mange.
    Fjärdebrunn skrev:

Så har jag förstått det, och hintat lite hemma att det kommer vara några fler tillfällen för egentid med nattcykling de närmsta åren

My bike, without me, is useless.
    Without my bike, I am useless.

Av:
    Jocke77
    Jeppe_E skrev:
    Jocke77 skrev:
    Som sagt, det är väl aldrig fel att köra en hel Superrandonnée-serie. Inte ens enligt min sambo :-)

Det är då som man ska höja på ögonbrynen och fråga varför det är okej att man är borta vissa helger :p

Haha, så kanske det är. Hon vill att jag är borta...spelar förvisso ingen roll för då är det ju win/win :-)

Skämt åsido, vi har till skillnad mot andra (vad det verkar på det man läser o folk (män) berättar) inget förhållande där varken jag eller hon har inställningen att den andra parten inte ska få göra saker. Vi hjälper istället varandra i största möjliga utsträckning att ha egna intressen/vänner etc. Jag har haft ex som gnällt så fort man lämnat hemmet utan dem...ex som sagt.

Av:
    ohellstrom
    Jocke77 skrev:
    Jeppe_E skrev:
    Jocke77 skrev:

Haha, så kanske det är. Hon vill att jag är borta...spelar förvisso ingen roll för då är det ju win/win :-)

Skämt åsido, vi har till skillnad mot andra (vad det verkar på det man läser o folk (män) berättar) inget förhållande där varken jag eller hon har inställningen att den andra parten inte ska få göra saker. Vi hjälper istället varandra i största möjliga utsträckning att ha egna intressen/vänner etc. Jag har haft ex som gnällt så fort man lämnat hemmet utan dem...ex som sagt.

Nåja, folk som skriver här är väl ändå ute och far ganska mycket. Men man ska inte ta fel - det ÄR en tidsrävande sysselsättning. Speciellt ett PBP-kval när man död och pina SKA köra sin serie under första halvan av åren. Nof för att fler och fler arrangörer börjat starta tidigare på året, men i princip ska man lägga fyra "prime time-helgen" under april-juni. Har man sen barn också så inte fan är det en "free lunch".

Av:
    NLC
    #dagensilandsproblem :-P

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Fjärdebrunn
    Mange. skrev:
    Fjärdebrunn skrev:

Så har jag förstått det, och hintat lite hemma att det kommer vara några fler tillfällen för egentid med nattcykling de närmsta åren

Dåså, då kör vi.

Av:
    ohellstrom
    NLC skrev:
    #dagensilandsproblem :-P

Alltså, det heter "happyride.se" - hela sidan är ett ilandsproblem.

Av:
    desmo
    ohellstrom skrev:
    Nof för att fler och fler arrangörer börjat starta tidigare på året, men i princip ska man lägga fyra "prime time-helgen" under april-juni. Har man sen barn också så inte fan är det en "free lunch".

+1
    Jag känner mig "tidsskuldsatt" efter en rando-helg.

Av:
    TBy
    heffe skrev:

En 200/300 körs från Umeå i vart fall: http://västerbottenbrevet.se/

Av:
    emilh
    TBy skrev:
    heffe skrev:

En 200/300 körs från Umeå i vart fall: http://västerbottenbrevet.se/

Det där är tyvärr ingen "riktig" brevet, dvs inte sanktionerad av ACP. Åtminstone var det inte så 2017.

Av:
    GoranS
    Om man ska köra det bara för att få mil och träna på randocykling borde det ju funka. Som kvalificering till PBP eller grund för SR-titel funkar det däremot förstås inte.

Av:
    NLC
    Med tanke på att det i princip bara kostar lite framförhållning att få ett brevetlopp sanktionerat så kan man inte låta bli att tycka det är skräp att det förra året kördes i något slags svartrejsformat.

Av:
    GoranS
    Någon som känner till bakgrunden till att de inte ansökte om att få det sanktionerat?

Av:
    ohellstrom
    Lite underligt att sektionen http://xn--vsterbottenbrevet-qqb.se i princip ser ut som vilken som helst randohemsida, men att man underlåter att kommentera det faktum att arrangemanget INTE kan räknas som vare sig 200 eller 300km inom det beskrivna formatet. Nåväl...

Av:
    emilh
    2017 var det vad jag förstår en brevet i ordets allra mest grundläggande betydelse, dvs du hade ett brev som skulle stämplas. I övrigt had det inte så mycket gemensamt med övrig randonneurcykling. Det var inte osupportat, hade kontroller med mat, funktionärer på banan osv.
    Om det berodde på okunskap, att man ville rida på cykla-långt-trenden(?) eller helt enkelt bara ville köra ett eget upplägg vet jag inte.

Av:
    GoranS
    Hm, om man läser på länkade sidan står det:

Det är den franska cykelklubben Audax Club Parisien (ACP) som arrangerar PBP. Samma klubb är också det officiella organ som sanktionerar brevet-lopp globalt. De godkänner brevet-loppen och utfärdar även medaljer till de deltagare som slutfört loppen vilket sker i samverkan med lokala ombud i respektive land. I Sverige heter ombudet föreningen Randonneurs Sverige. De fattar beslut om ACP-status för Västerbotten Brevet 2018.

Av:
    bsandborgh
    Jag vet en hel del men tänker inte öppna den maskburken här.

Jag är för lat för att träna. Det är mycket roligare att cykla.

Av:
    emilh
    Kanske artar sig till 2018 då! :)

Av:
    NLC
    Men då låter det ju som det finns hopp om livet även norr om Sundsvall =)

Av:
    GoranS
    Hur är det förresten med kalendern för 2018 års brevetsäsong? Någon prognos på när den kan dyka upp?

Av:
    bsandborgh
    NLC skrev:
    Inte 2018 i alla fall

Av:
    NLC
    bsandborgh skrev:
    NLC skrev:
    Inte 2018 i alla fall

Aha, OK.

Av:
    bsandborgh
    GoranS skrev:
    Hur är det förresten med kalendern för 2018 års brevetsäsong? Någon prognos på när den kan dyka upp?
    ”Det har aldrig varit närmare än nu!”

Av:
    IngvarW
    Å nu skrev jag

Av:
    ohellstrom
    bsandborgh skrev:
    GoranS skrev:
    ”Det har aldrig varit närmare än nu!”

Detta är det mest spännande just nu! Det ryktas ju att 2018, på förekommen anledning, innehåller lite fler 100-milare än de gångna mellanåren. Bör finnas mycket goda möjligheter att öva sig lite inför ett eventuellt PBP 2019.

Av:
    kitzblitz
    desmo skrev:
    ohellstrom skrev:
    Nof för att fler och fler arrangörer börjat starta tidigare på året, men i princip ska man lägga fyra "prime time-helgen" under april-juni. Har man sen barn också så inte fan är det en "free lunch".

+1
    Jag känner mig "tidsskuldsatt" efter en rando-helg.

Även om det sällan (egentligen aldrig) har varit gnäll hemifrån så känns det nu smartare och smartare att ha haft ett non-långcykelår 2017. 2018 here I come! :-)

Av:
    Mange.
    bsandborgh skrev:

men kanske på middagen?

My bike, without me, is useless.
    Without my bike, I am useless.

Av:
    ohellstrom
    Mange. skrev:
    bsandborgh skrev:

men kanske på middagen?

Jag märker att jag varit för lite i Frankrike - det här med att äta mask var helt nytt för mig!

Av:
    GoranS
    Har hört rykten om att det kommer att vara enda godkända födan under PBP 2019.

Av:
    Jenny W
    Följer

I never lose, I either win or learn.

Av:
    bsandborgh
    GoranS skrev:
    Nu!:http://www.randonneurs.se

Av:
    heffe
    Den där körde jag och gillade. Gav mersmak.

------------
    heffe.nu // #HeffeOnTour

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ