• Re: PBP 2019

Av:
    Peth
    GoranS skrev:
    Om man har otur på en tur, är det då fortfarande en tur?

För att travestera Lundell: en otur är också en tur.

Av:
    GoranS
    Peth skrev:
    GoranS skrev:

För att travestera Lundell: en otur är också en tur.
    Med tanke på vad jag tycker om Lundell så tolkar jag det som att svaret på min fråga är nej. ;-)

Av:
    nypan
    GoranS skrev:

En ej genomförd/startad tur borde iaf vara en otur?

/Nypan
    ------------------------------------------
    Randonneur Stockholm - för långcyklare i Stockholm med omnejd

Av:
    uandt
    Fast förra veckan när jag och frun cyklade Hisingen runt och jag gjorde det i boxershorts och byxor, fick lite skrevskav då sa hon: "ut på tur, aldrig sur". Så en liten runda i göteborgstrakten kan vara en tur det med alltså?

Av:
    Jocke77
    Då var det sista packat, avfärd imorgon via Göteborg - Kiel. Ska bli grymt kul att äntligen komma på plats och starta loppet, bestämde mig våren 2016 att köra utan att ha en aning om vad brevet / ultracykling innebar. Ska försöka få in något inlägg här under loppet så ni som internetcyklar får lite rapporter :-)

Av:
    NotReallyGunde
    Jocke77 skrev:
    Då var det sista packat, avfärd imorgon via Göteborg - Kiel. Ska bli grymt kul att äntligen komma på plats och starta loppet, bestämde mig våren 2016 att köra utan att ha en aning om vad brevet / ultracykling innebar. Ska försöka få in något inlägg här under loppet så ni som internetcyklar får lite rapporter :-)

Trevlig resa ner, Vi kanske syns på PBPvägen :)

Av:
    dlridings
    bsandborgh skrev:
    bigmollo skrev:
    Meh! Ska det bli repris på 2007?
    Party!

I worry about you sometimes.

Av:
    dlridings
    bigmollo skrev:
    Jag är så pepp så jag knappt kan jobba!!

Skönt att vara pensionär ibland ;-)

Av:
    dlridings
    bsandborgh skrev:
    Nu är deras trackingsajt live: https://track.rtrt.me Finns IOS- och Android-appar också!

Tips: om man upprättar en profil och sedan söker på folk och väljer ut dem, så kommer ihåg sajten och det syns i appen och på web. Känns ganska genomtänkt.

Jag kan inte posta en länk på mina vänner och bekanta. Jag använde tinyurl och det känns som det är ett "no no" i forumet (fick meddelande om ett spärrat ord när jag försökte).

Sajten är mycket smidig.

Av:
    GoranS
    Låter lovande. Då gäller det bara att sätta sig och söka upp alla svenskar + ev. andra intressanta åkare så att man har full bevakning på relevanta delar av startfältet.

Av:
    dlridings
    kitzblitz skrev:
    Hm, om man har gjort ett läkarexamen i Sverige är man, åtminstone utomlands, "MD". Så man får väl ändå kalla sig MD utan en doktorsavhandling. Men det krävs sedan en forskarutbildning innan man får tillägga "PhD".

Typ på vetenskapliga publikationer.

Tja, en doktorerad läkare får inte titeln PhD (filosofie doktor). De tar ju inte ut examen från filosofiska, utan medicinska.

Daniel, FD (obs, inte PhD, filosofiedoktor är inte samma sak som PhD ... moderna PhD är inte samma sak som FD).

Om man nu är titelsjuk ;-)

Av:
    GoranS
    Finns PhD som svensk term? Jag trodde det var en engelsk term medan fil.dr. eller tekn.dr. är svenska termer för de som doktorerat vid filosofisk fakultet och beroende på om man har sin grundexamen från universitet eller teknisk högskola.

Av:
    fedde
    GoranS skrev:
    Finns PhD som svensk term? Jag trodde det var en engelsk term medan fil.dr. eller tekn.dr. är svenska termer för de som doktorerat vid filosofisk fakultet och beroende på om man har sin grundexamen från universitet eller teknisk högskola.

Du menar finns motsvarande förkortningar på svenska?
    Med dr, Tekdr, Td och Fd o s v är väl förkortningarna?
    Och det är väl i tur och ordning:
    Medicine doktor, teknologie doktor, teologie doktor och filosofie doktor.

Det ovanstående skrivs mycket snabbt med reservation för felaktig notation etc.

Och sedan finns förstås hedersdoktorer m fl också.....

/Fedde (ej doktor!)

"jag cyklar, alltså tänker jag"

Av:
    dlridings
    NotReallyGunde skrev:
    Sitter och läser igenom alla dokument, såg då en trevlig notis om att man kan lämna en väska vid Start/mål, det kan ju vara väldigt trevligt :) men hittar inget om Dusch. Ngn Som vet?

Dokument: 2019 GB F Services provided

Svar "ja", ca 3,5 km från mål. Transport finns. Kostar inget.

Av:
    GoranS
    fedde skrev:
    GoranS skrev:

/Fedde (ej doktor!)
    Det jag frågade (eller försökte fråga) var om förkortningen PhD numera finns officiellt som svensk förkortning. Jag har tolkat det som en engelsk förkortning som en person som t.ex. är teknologie doktor kan använda som förkortning på sin titel i internationella sammanhang.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 08:28 av GoranS.

Av:
    dlridings
    GoranS skrev:

Man införde "förfinade" krav och hänvisade till PhD i anglo-saxiska (nåväl, amerikanska ... britterna har aldrig fokuserat på PhD. Många, många Oxford, Cambridge professorer har inte PhD). För att skilja de nya kraven från de gamla kallar man de nya för PhD (Latin, inte engelska). Lite, nåväl mycket, osäker på om det också är en officiell titel. I stort sett tog man bort lisentiatexamen och sänkte kraven på doktorsgrad och kallade den doktorsexamen.

Det gick inflation i doktorsgrad så till den grad (?) att folk satte på sina avhandlingar tills dess att de kände att de kunde bli docent (en titel, inte en grad) på själva avhandlingen. Det tog år. Man ville förkorta processen och sneglade på PhD i USA som tar 4 år efter BA.

"Licentiatexamen avskaffades i samband med en högskolereform då doktorsgraden gjordes om till doktorsexamen, med syfte att den nya doktorsexamen skulle gå snabbare att avlägga än den gamla doktorsgraden."

https://sv.wikipedia.org

Licentiat fick ett nedsättande rykte. Elaka tungor sa att "Han/hon kommer aldrig att klara doktorsexamen men stackar'n har tillbringa åratal av sitt liv så här lång. Vi uppmanar till licentiatet och drar repet."

Vad glad jag är att jag lämnade den världen ... med FD, så det är inte "surt sa räven."

Av:
    dlridings
    GoranS skrev:
    fedde skrev:
    GoranS skrev:

/Fedde (ej doktor!)
    Det jag frågade (eller försökte fråga) var om förkortningen PhD numera finns officiellt som svensk förkortning. Jag har tolkat det som en engelsk förkortning som en person som t.ex. är teknologie doktor kan använda som förkortning på sin titel i internationella sammanhang.

Enligt språkrådet ...

I Sverige utfärdas doktorsexamina i titlar efter fakultetstillhörighet. Den engelskspråkiga motsvarigheten till samtliga är PhD (Philosophiae Doctor). Språkrådet rekommenderar att förkortningar av dessa skrivs utan mellanslag, där doktor skrivs utan punkt (fil.dr), och kandidat (kand.), magister (mag.) och licentiat (lic.) förkortas med punkt.[6]

Titel (Språkrådets rekommendation för förkortning, följd av tidigare förkortning), införandeår:

Agronomie doktor (agr.dr, AgrD), 1942[7]
    Ekonomie doktor (ekon.dr, ED), 1946[7]
    Farmacie doktor (farm.dr, FarmD), 1954[7]
    Filosofie doktor (fil.dr, FD)
    Juris doktor (jur.dr, JD)
    Konstnärlig doktor, 2010
    Medicine doktor (med.dr, MD)
    Doktor i medicinsk vetenskap (dr med.vet.)
    Odontologie doktor (odont.dr, OD), 1950[7]
    Skoglig doktor (skog.dr, SkogD), 1950[7]
    Teknologie doktor (tekn.dr, TeknD), 1927[8]
    Teologie doktor (teol.dr, TD)
    Veterinärmedicine doktor (vet.med.dr, VMD), 1935[7]
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 08:41 av dlridings.

Av:
    GoranS
    Jag blev nog mest lite förvirrad av "en doktorerad läkare får inte titeln PhD (filosofie doktor)" och jag sett personer som doktorerat inom medicin i USA ha M.D., Ph.D. som titel. Detta fick mig att tänka att det var svenska förhållanden som avsågs och då blev jag lite förvånad över användningen av förkortningen PhD vilken jag bara sett, som engelsk term (förvisso ursprungligen från latin men inkorporerad i det engelska, eller snarare ffa amerikanska språket om man ska vara noga). Därav min fråga om den även "smitit" in som officiell förkortning på svenska.

Nu känner jag dock att detta börjar bli väääääldigt off-topic, så jag lägger ner diskussionen (även om den är lite intressant).
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 08:58 av GoranS.

Av:
    JLarsson
    Eller som tyskarna säger "Dr. mult."

_______
    aliekatapult

Av:
    bigmollo
    Vi åker ner imorgon och jag börjar bli nipprig. Kan inte nån skriva vad jag har glömt att packa. Jag kommer inte på det själv.

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    NotReallyGunde
    bigmollo skrev:
    Vi åker ner imorgon och jag börjar bli nipprig. Kan inte nån skriva vad jag har glömt att packa. Jag kommer inte på det själv.
    Tittar ut över bordet med cykelkläder och inser att AfterBike kläder har jag glömt :) och ska vara kvar 2 nätter i Paris

Av:
    bigmollo
    Jag tar med en sopsäck som afterbike-kläder. Då kan nån dumpa mig i ett dike när jag är klar.

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    GoranS
    bigmollo skrev:
    Jag tar med en sopsäck som afterbike-kläder. Då kan nån dumpa mig i ett dike när jag är klar.
    Inte skräpa ner franska dikesrenar!

Av:
    NotReallyGunde
    hittar bara en st tåvärmare..

Av:
    dlridings
    bigmollo skrev:

Du kommer på det ... i övermorgon. Jag har samma naggande känslor. Lämnar in cykeln och dropbag om 30 minuter.

Varför behöver man kissa så ofta ...

Av:
    dlridings
    NotReallyGunde skrev:
    hittar bara en st tåvärmare..

Jobbigt, om man har 10 ...

Av:
    GoranS
    bigmollo skrev:
    Variant som hjälpt mig att minska packningsnojan är:

1) Tag ett blankt papper/dokument
    2) Packa ner allt du tror dig behöva och skriv ner samma saker på pappret/i dokumentet
    3) Genomför resa
    4) Analysera vad du glömde att ta med/saknade och fyll på pappret/dokumentet med dessa saker
    5) Vänta till nästa resa
    6) Ta fram listan och packa enligt denna
    7) Fundera igenom om det är några speciella saker du behöver till denna resa. Om så, packa dessa och skriv upp på listan
    8) Gå till 3

Av:
    DT
    bigmollo skrev:

Här är en minimi-checklista för det mest essentiella:
    - 2 reservslangar + däckavtagare
    - klotgrill
    - ett par blodpåsar + kroppsdelar att byta ut

Lycka till! :)

Av:
    bigmollo
    Ah, klotgrillen hade jag glömt. Tusen tack! Tar med kamadon. Den håller glöden bättre.

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    NotReallyGunde
    GoranS skrev:
    bigmollo skrev:

2) Packa ner allt du tror dig behöva och skriv ner samma saker på pappret/i dokumentet
    3) Genomför resa
    4) Analysera vad du glömde att ta med/saknade och fyll på pappret/dokumentet med dessa saker
    5) Vänta till nästa resa
    7) Fundera igenom om det är några speciella saker du behöver till denna resa. Om så, packa dessa och skriv upp på listan
    8) Gå till 3

Kan vi inte få använda din då? den är ju utprovad och klar :)

Av:
    LTS
    DT skrev:

- klotgrill

Med den packlistan behöver du en kylväska också.

Av:
    GoranS
    NotReallyGunde skrev:
    GoranS skrev:
    bigmollo skrev:

3) Genomför resa
    5) Vänta till nästa resa
    8) Gå till 3

Kan vi inte få använda din då? den är ju utprovad och klar :)
    Problemet är att "den" existerar i form av två utskrivna varianter på en grundlista och där var och en av de två har ett gäng, delvis överlappande, handskrivna kompletteringar. Ett vinterprojekt är att sammanföra dem till en lista.

Listan på http://laggis.blogspot.com borde annars kunna tjäna som en bra utgångspunkt.

Av:
    NotReallyGunde
    GoranS skrev:

Listan på http://laggis.blogspot.com borde annars kunna tjäna som en bra utgångspunkt.

Just det ja, den där har jag faktiskt läst en gång :)

Av:
    GoranS
    DT skrev:
    bigmollo skrev:

- klotgrill

Om man kör med en polare, kan man då skippa sista punkten och i stället ta med en kniv, nål och tråd och byta kroppsdelar med polaren?

/weight-weenie-hobby-surgeon

Av:
    LTS
    GoranS skrev:
    DT skrev:
    bigmollo skrev:

- klotgrill

Om man kör med en polare, kan man då skippa sista punkten och i stället ta med en kniv, nål och tråd och byta kroppsdelar med polaren?

Om du nöter hål i däcket, brukar du då byta till polarens trasiga däck och låta honom få ditt gamla?
    Det viktigaste om man går den vägen är en kylväska, helst en av märke Ricco. Den går att använda både till punkt 3 och för tillbehören till punkt 2. Alltså en komplett packlista på bara 4 punkter.

Av:
    siebengang
    ooms skrev:
    GoranS, se mitt tillägg ovan. Dock blir jag inte klok på om MD motsvarar PhD (för någon med medicinsk grundutbildning), eller om det är själva grundutbildningen.

En ”Dr med” i Tyskland tar ungefär lika mycket tid som en master i ingenjörsvetenskap i Sverige. Dock väldigt intensivt under utbildningstiden. Nästan alla pluggar till doktorsexamen, som därför blir lite mer jämförbart med en master i andra ämnen. Om man är duktig så kan man ha sin doktorstitel i medicin när man är 24.

Av:
    GoranS
    LTS skrev:
    GoranS skrev:
    DT skrev:
    bigmollo skrev:

- klotgrill

Om du nöter hål i däcket, brukar du då byta till polarens trasiga däck och låta honom få ditt gamla?
    Det viktigaste om man går den vägen är en kylväska, helst en av märke Ricco. Den går att använda både till punkt 3 och för tillbehören till punkt 2. Alltså en komplett packlista på bara 4 punkter.
    Man får väl ha en stark polare med sig som har fräscha kroppsdelar som man kan byta till sig. ;-)

Av:
    NotReallyGunde
    GoranS skrev:

Man får väl ha en stark polare med sig som har fräscha kroppsdelar som man kan byta till sig. ;-)

Om man tar en kärra med sig kan man ju ha en färdig meny med delar redo för att jobba

Av:
    GoranS
    NotReallyGunde skrev:
    GoranS skrev:

Om man tar en kärra med sig kan man ju ha en färdig meny med delar redo för att jobba
    Visst har Örebrocyklisterna någon form av dropbag även denna gång? Är det OK med drop-bodybag?

Av:
    LTS
    NotReallyGunde skrev:

Det finns väl kyrkogårdar?

Av:
    NotReallyGunde
    LTS skrev:
    NotReallyGunde skrev:

Det finns väl kyrkogårdar?
    Skriver upp spade på packlistan

Av:
    GoranS
    Gamla omoderna kroppar - bah! Titta bara snittfarterna i TdF i början av förra seklet så inser du att det kan bli ett riktigt nerköp.

Av:
    IngvarW
    bigmollo skrev:

Jag tar med mig några kända randonneurer till min starttid som jag kan hänga på...

-"Det är din tur att dra Ingvar!!" -"Glöm det, jag är gammal, sjuk, trött, otränad, nybörjare, hittar inte, har ont i benen, ……….(fyll i valfri orsak)

Av:
    GoranS
    Har vindallergi?

Av:
    nypan
    "Har för mycket gaser efter ostronbuffen i Brest och bör nog ligga längst bak"

/Nypan
    ------------------------------------------
    Randonneur Stockholm - för långcyklare i Stockholm med omnejd

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ