• Re: PBP 2019

Av:
    bigmollo
    Oooh skrev:
    Hur fungerar de "i praktiken" när man väljer att eventuellt sova vid en kontroll
    Låser man cykel o lämnar alla väskor på den eller bör ta de med de av värde till sängplatsen.
    Är de bara en madrass? Förutsätter de att man ska ha med nåt alt duscha innan (handduk?) Osv
    Nån rutinerade som vill dela med sig.

Ställ cykeln på nåt "säkert ställe". Det finns ibland avgränsade cykelparkeringar som är bevakade. Ta med värdesaker och det du behöver för att sova och duscha. Vet inte om de har handdukar, har inte duschat på PBP än.
    Jag har alltid känt mig trygg med att lämna cykeln på de anvisade cykelparkeringarna. Om du är nojig så kan du ha med dig ett enkelt vajerlås.
    /Johan

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Grimpeur
    Tack för support och heja, heja ooms och GoranS. Vi behöver allt stöd som finns att uppbringa för att fixa detta! Jag misstänker att det även gäller övriga startande till detta lopp. Heja, heja! Nu kör vi!

Av:
    desmo
    Jag har några frågor kring "bike check".
    Vill de se cykeln med alla väskor och utrustning, eller är det enbart cykeln som är intressant?
    Det enda som nämns i Article 8 https://www.paris-brest-paris.org om cykeln är att den ska ha fast belysning fram och bak och att inga "handle bar extension" får sticka fram längre än bromshandtaget. Inget om reflexer, ringklocka etc. Krävs inte reflexer?

Av:
    bigmollo
    De kollar bromsar och lysen. Om lysena sitter på cykeln så behövs inga väskor, men om lysena sitter på väskan så behövs det. Enklast är att checka in cykeln så som den kommer vara på loppet. Med lysen, väskor och rubbet. Glöm inte att ta med reflexvästen.

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    NotReallyGunde
    bigmollo skrev:
    De kollar bromsar och lysen. Om lysena sitter på cykeln så behövs inga väskor, men om lysena sitter på väskan så behövs det. Enklast är att checka in cykeln så som den kommer vara på loppet. Med lysen, väskor och rubbet. Glöm inte att ta med reflexvästen.
    men reflexvästen får man väl på plats?

Av:
    nieves
    bigmollo skrev:
    Oooh skrev:
    Hur fungerar de "i praktiken" när man väljer att eventuellt sova vid en kontroll
    Låser man cykel o lämnar alla väskor på den eller bör ta de med de av värde till sängplatsen.
    Är de bara en madrass? Förutsätter de att man ska ha med nåt alt duscha innan (handduk?) Osv
    Nån rutinerade som vill dela med sig.

Ställ cykeln på nåt "säkert ställe". Det finns ibland avgränsade cykelparkeringar som är bevakade. Ta med värdesaker och det du behöver för att sova och duscha. Vet inte om de har handdukar, har inte duschat på PBP än.
    Jag har alltid känt mig trygg med att lämna cykeln på de anvisade cykelparkeringarna. Om du är nojig så kan du ha med dig ett enkelt vajerlås.
    /Johan
    Glömmer man handduk får man 2 ark från en hushållsrulle, glömmer man duschkräm så täljer dom en tumstor bit från ett jätteblock med tvål.
    All-inklusive 2 euro i Louedac, leriga golv på köpet.

Av:
    desmo
    bigmollo skrev:

Tackar!

Av:
    bigmollo
    NotReallyGunde skrev:
    bigmollo skrev:
    men reflexvästen får man väl på plats?

Så är det nog men om man kör med en annan väst så kan det vara bra att få den checkad. Den västen man får var ganska fladdrig. Såg en kille som blev plockad av en kontrollant på MC första natten. Han hade lämnat sin reflexväst hemma. Han fick vänta tills solen gick upp.

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    NotReallyGunde
    Ja det blir ju inte så bra. Har en DHB från wiggle, men vet inte om den är godkännd 🤔

Av:
    bsandborgh
    NotReallyGunde skrev:
    Ja det blir ju inte så bra. Har en DHB från wiggle, men vet inte om den är godkännd 🤔
    Det är väl bara att läsa på etiketten i västen?

Jag är för lat för att träna. Det är mycket roligare att cykla.

Av:
    Bengt-re
    Grimpeur skrev:
    Vi har efter mycket velande bestämt oss för att köra. Vi håller inte samma fart som innan Örebrovurpan, men tror oss vara rejält uthålliga. Det vore även synd att inte köra när vi har laddat så rejält. Vi brukar även vara ruggigt duktiga på att prestera när det gäller. Sedan tänker vi som så, att det kanske känns rätt OK att köra PBP på 84 h även om man anmälde sig till 80 h och råkade ut för en vurpa efter anmälan. Vi kände när vi anmälde oss att vi ville ha en utmaning för att motivera oss, och då räknade vi inte med kraschen, men nu är det som det är. Vi kommer till start och kör vad tygen bär tills vi kommer i mål eller tills repet dras. Får vi gynnsamma förhållande finns det hopp om att fixa det, får vi tuffa förhållande finns goda chanser att dikta hjälteepos!

Härlig inställning! Lycka till - hoppas att ni får en härlig tur oaktat utgången!

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    janolle
    Lycka till alla :-)

Av:
    GoranS
    Vem/vilka av de svenska åkarna kommer att vara snabbast denna gång? Kommer Jönsson att försvara "titeln"? Kommer någon av de andra sub-50-åkarna att höja sig ytterligare ett snäpp och ta över kronan? Eller har vi någon som antingen höjer sig ytterligare ett snäpp eller kanske t.o.m. någon PBP-rookie som blir raskast denna gång?

Svenska sub-70-åkare 2015 var (åkare i kursivt är inte anmälda i år).

47.24, 15:40, B027, Krister Jönsson
    48.53, 16:54, A058, Johan Mölleborn
    48.53, 16:54, A099, Toni Arndt
    48.53, 16:54, A101, Niklas Wennberg
    49.37, 17:38, A057, Carl Mölleborn
    54:32, 23:18, D025, Holger Kück
    58.14, 02:45, C032, Mattias Molin
    59.44, 07:31, S129, Martin Henrysson
    59.55, 03:56, A056, Ari Iivonen
    60.38, 04:39, A117, Stefan Englund
    62.11, 19:10, X071, Per Stenbeck
    62.14, 06:15, A116, Björn Bergtass
    62.14, 06:15, A119, Per-Åke Classon

62.14, 06:15, A051, Åke Haraldsson
    62.14, 06:15, A052, Martin Bergström
    63.17, 07:33, B126, Henrik Eliasson
    64.29, 21:59, Z198, Julius Strömberg
    64.33, 09:19, D024, Gustav Brandén

64.33, 09:19, D037, Fredrik Millertson
    65.04, 22:04, X154, Daniel Levin
    65.05, 22:05, X167, Kristian Hallberg
    67.08, 11:09, A053, Anton Lindberg
    67.08, 11:09, A103, Marcus Silwer

67.10, 11:26, B156, Peter Tonér
    67.33, 12:19, D051, Geir Heggöy
    67.47, 12:48, E030, Magnus Eklund
    68.14, 14:44, L006, Tommy Heinermark
    68.16, 12:17, A118, Stefan Flink
    68.27, 12:58, C059, Erik Ringqvist

68.38, 13:39, E031, Erik Lönn

(se https://happyride.se)

Anton sitter i karantän i USA och har väl kanske mer gått in för TCR/TABR-typen av lopp. Martin H hade väl TABR som sin grej i år och Marcus och Erik R har ju kört/kör TCR så de är inte med. Övriga vet jag inte riktigt varför de valt att inte åka detta år.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-11 12:52 av GoranS.

Av:
    ooms
    Det står säkert nånstans i tråden, men när startar spektaklet?

Av:
    GoranS
    16.00 på söndag ger sig första gruppen i väg (om jag inte helt missuppfatta det).

Av:
    GoranS
    De första startgrupperna (80-timmarsgrupper) innehåller följande svenskar enligt startlistan på randonneurs.se

16.00
    Berggren, Joakim
    Bergström, Martin
    Cederberg, Sven
    Gustafsson, Tobias
    Hsieh, Chi-Wei
    Iivonen, Ari
    Lönn, Erik
    Millertson, Fredrik
    Nilsson, Martin
    Persson, Christian
    Tonér, Peter
    Wennberg, Niklas

16.15
    Berggren, Jan-Erik
    Bergström, Eyvind
    Björklund, Johan
    Forslund, Christopher
    Gereonsson, Staffan
    Hallberg, Kristian
    Haraldsson, Åke
    Holt, Emil
    Jönsson, Krister
    Kück, Holger
    Levin, Daniel
    Lindgren, Ola
    Maxe, Peter
    Regenheim, Joakim
    Rosenlund, Otto
    Sjörgren, Per Olof
    Tjust, Johan

16.30
    Adlre, Björn
    Arndt, Toni
    Bianchessi, Anneli
    Eklund, Morgan
    Eliasson, Henrik
    Hittig, Henrik
    Hittig, Åsa
    Mölleborn, Carl
    Mölleborn, Johan
    Schrieber, Martin
    Sjöblom, Reimert
    Wiking, Ingvar

16.45
    Kynman, Florian
    Martin, Florian
    Mellsop,Tony
    Ohlanders, Gunnar
    Olofsson, Michael
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-21 13:04 av GoranS.

Av:
    GoranS
    Blir spännande att se om fransmännen lyckats få ordning på resultatrapporteringen denna gång. Om jag inte minns helt fel har det varit lite halvskakigt

Av:
    IngvarW
    Verkar bli medvind "hem" från Brest.. = en jäkla motvind dit

Av:
    emilh
    Ser lovande ut.
    378E9EA9-8954-4E6C-AB25-89A8398FCC41.jpeg

Av:
    bigmollo
    Meh! Ska det bli repris på 2007?

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    bsandborgh
    bigmollo skrev:
    Meh! Ska det bli repris på 2007?
    Party!

Av:
    NotReallyGunde
    hinner ju mojna innan jag är i Brest :)

Av:
    Grimpeur
    Vår plan är medvind till Brest och sedan vänder vinden. Man kan kritisera planen för att den är orealistisk. Men man kan även se den som positiv och en förmåga att tänka utanför lådan!

Av:
    GoranS
    Grimpeur skrev:
    Vår plan är medvind till Brest och sedan vänder vinden. Man kan kritisera planen för att den är orealistisk. Men man kan även se den som positiv och en förmåga att tänka utanför lådan!
    Är man villig att vänta kan man garanterat få det vindmässiga upplägget. Kan dock ev. minska möjligheterna att klara maxtiden.

Av:
    Peth
    Grimpeur skrev:

Tycker det låter som en utmärkt plan! Lyssna inte på sådana däringa internetcyklister.

;-)

Av:
    NotReallyGunde
    Fick hem nya skor idag, samma modell som tidigare :) man kanske skulle ta dem Kan ju öka eventuell misär

Av:
    GoranS
    Om du har fötter som påminner om mina och dina gamla skor har god chans att hålla ihop till Brest och tillbaka skulle jag inte chansa och byta så nära inpå.

Av:
    Grimpeur
    Provkört cyklarna idag inför PBP. Brukar kännas som en ganska poänglös aktivitet. Så var fallet inte idag. Hittade två fel. Dels var kontakterna vid SON navet dåligt lödda och gav kortslutning vid regn men fanns även andra problem. Tack vare det problemet så insåg vi att lampan var paj och att den inte lös när vi stod stilla. Ibland har man tur, det hade varit tufft ifall nav eller lampa inte funkat på PBP.

Av:
    NotReallyGunde
    GoranS skrev:
    Om du har fötter som påminner om mina och dina gamla skor har god chans att hålla ihop till Brest och tillbaka skulle jag inte chansa och byta så nära inpå.
    Nädå de får funka :) bara skämta lite. Men de kanske får följa med i Dropbagen utifall spännena ballar ut.

Av:
    Grimpeur
    NotReallyGunde skrev:
    GoranS skrev:
    Nädå de får funka :) bara skämta lite. Men de kanske får följa med i Dropbagen utifall spännena ballar ut.

Har liknande problem. Spännena på mina specialized skor funkar rejält dåligt. Provkörde mina nya Raphaskor idag. Blir Raphaskor ifrån start och gamla skorna i bagdroppen i Loudeac.

Av:
    janolle
    GoranS skrev:
    Vem/vilka av de svenska åkarna kommer att vara snabbast denna gång? Kommer Jönsson att försvara "titeln"? Kommer någon av de andra sub-50-åkarna att höja sig ytterligare ett snäpp och ta över kronan? Eller har vi någon som antingen höjer sig ytterligare ett snäpp eller kanske t.o.m. någon PBP-rookie som blir raskast denna gång?

Svenska sub-70-åkare 2015 var (åkare i kursivt är inte anmälda i år).

47.24, 15:40, B027, Krister Jönsson
    48.53, 16:54, A058, Johan Mölleborn
    48.53, 16:54, A099, Toni Arndt
    48.53, 16:54, A101, Niklas Wennberg
    49.37, 17:38, A057, Carl Mölleborn
    54:32, 23:18, D025, Holger Kück
    58.14, 02:45, C032, Mattias Molin
    59.44, 07:31, S129, Martin Henrysson
    59.55, 03:56, A056, Ari Iivonen
    60.38, 04:39, A117, Stefan Englund
    62.11, 19:10, X071, Per Stenbeck
    62.14, 06:15, A116, Björn Bergtass
    62.14, 06:15, A119, Per-Åke Classon

62.14, 06:15, A051, Åke Haraldsson
    62.14, 06:15, A052, Martin Bergström
    63.17, 07:33, B126, Henrik Eliasson
    64.29, 21:59, Z198, Julius Strömberg
    64.33, 09:19, D024, Gustav Brandén

64.33, 09:19, D037, Fredrik Millertson
    65.04, 22:04, X154, Daniel Levin
    65.05, 22:05, X167, Kristian Hallberg
    67.08, 11:09, A053, Anton Lindberg
    67.08, 11:09, A103, Marcus Silwer

67.10, 11:26, B156, Peter Tonér
    67.33, 12:19, D051, Geir Heggöy
    67.47, 12:48, E030, Magnus Eklund
    68.14, 14:44, L006, Tommy Heinermark
    68.16, 12:17, A118, Stefan Flink
    68.27, 12:58, C059, Erik Ringqvist

68.38, 13:39, E031, Erik Lönn

(se https://happyride.se)

Anton sitter i karantän i USA och har väl kanske mer gått in för TCR/TABR-typen av lopp. Martin H hade väl TABR som sin grej i år och Marcus och Erik R har ju kört/kör TCR så de är inte med. Övriga vet jag inte riktigt varför de valt att inte åka detta år.
    Med två 60 milare sub 22 i år lär Mr: Heggöy förbättra sin tid.

Av:
    NotReallyGunde
    Grimpeur skrev:

Har liknande problem. Spännena på mina specialized skor funkar rejält dåligt. Provkörde mina nya Raphaskor idag. Blir Raphaskor ifrån start och gamla skorna i bagdroppen i Loudeac.

Pearl Izumi Road race II, haft i 5 år nu, hittade på EBay UK samma modell restlager för under 500 ink frakt 😀 Har aldrig haft problem med de tidigare. Ska prova de nya när cykeln kommer från service.

Av:
    Gustav S
    GoranS skrev:
    De första startgrupperna (80-timmarsgrupperna) innehåller följande svenskar enligt startlistan på randonneurs.se

16.00
    Berggren, Joakim
    Bergström, Martin
    Cederberg, Sven
    Gustafsson, Tobias
    Hsieh, Chi-Wei
    Iivonen, Ari
    Lönn, Erik
    Millertson, Fredrik
    Nilsson, Martin
    Persson, Christian
    Tonér, Peter
    Wennberg, Niklas

16.15
    Berggren, Jan-Erik
    Bergström, Eyvind
    Björklund, Johan
    Forslund, Christopher
    Gereonsson, Staffan
    Hallberg, Kristian
    Haraldsson, Åke
    Holt, Emil
    Jönsson, Krister
    Kück, Holger
    Levin, Daniel
    Lindgren, Ola
    Maxe, Peter
    Regenheim, Joakim
    Rosenlund, Otto
    Sjörgren, Per Olof
    Tjust, Johan

16.30
    Adlre, Björn
    Arndt, Toni
    Bianchessi, Anneli
    Eklund, Morgan
    Eliasson, Henrik
    Hittig, Henrik
    Hittig, Åsa
    Mölleborn, Carl
    Mölleborn, Johan
    Schrieber, Martin
    Sjöblom, Reimert
    Wiking, Ingvar

16.45
    Kynman, Florian
    Martin, Florian
    Mellsop,Tony
    Ohlanders, Gunnar
    Olofsson, Michael

En till svensk, Hanna Claesdotter, är kvalificerad via Audax UK. Vet ej starttid.

Av:
    IngvarW
    Någon erfaren PBPare som kan upplysa hur mycket euro man bör släpa med sig under rundan? De lär väl inte ta swish därute på vishan när man skall köpa en baguett med brie och en halvflaska bordeuax?

Av:
    GoranS
    Gustav S skrev:
    GoranS skrev:
    De första startgrupperna (80-timmarsgrupperna) innehåller följande svenskar enligt startlistan på randonneurs.se

16.00
    Berggren, Joakim
    Bergström, Martin
    Cederberg, Sven
    Gustafsson, Tobias
    Hsieh, Chi-Wei
    Iivonen, Ari
    Lönn, Erik
    Millertson, Fredrik
    Nilsson, Martin
    Persson, Christian
    Tonér, Peter
    Wennberg, Niklas

16.15
    Berggren, Jan-Erik
    Bergström, Eyvind
    Björklund, Johan
    Forslund, Christopher
    Gereonsson, Staffan
    Hallberg, Kristian
    Haraldsson, Åke
    Holt, Emil
    Jönsson, Krister
    Kück, Holger
    Levin, Daniel
    Lindgren, Ola
    Maxe, Peter
    Regenheim, Joakim
    Rosenlund, Otto
    Sjörgren, Per Olof
    Tjust, Johan

16.30
    Adlre, Björn
    Arndt, Toni
    Bianchessi, Anneli
    Eklund, Morgan
    Eliasson, Henrik
    Hittig, Henrik
    Hittig, Åsa
    Mölleborn, Carl
    Mölleborn, Johan
    Schrieber, Martin
    Sjöblom, Reimert
    Wiking, Ingvar

16.45
    Kynman, Florian
    Martin, Florian
    Mellsop,Tony
    Ohlanders, Gunnar
    Olofsson, Michael

En till svensk, Hanna Claesdotter, är kvalificerad via Audax UK. Vet ej starttid.
    Listan ovan är inte samtliga svenskar utan bara de som startar i de fyra första startgrupperna. När jag sökte på Hanna får jag att hon har startnummer R182. Om jag inte minns helt galet (eller fransmännen ändrat systemet) så indikerar bokstaven startgrupp, d.v.s. de med startnummer som börjar på A, B, C eller D är de som startar i ovan nämnda grupper.

Edit: Korrigerat text för att tydligen även grupp F och G har 80h som maxtid.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-21 13:03 av GoranS.

Av:
    bigmollo
    IngvarW skrev:
    Någon erfaren PBPare som kan upplysa hur mycket euro man bör släpa med sig under rundan? De lär väl inte ta swish därute på vishan när man skall köpa en baguett med brie och en halvflaska bordeuax?

Ta med 50 euro så borde du klara dig. Har för mig att de tar kort på några av matställena också.
    Om du har tänkt äta ostron och dricka chablis i Brest så får du plocka ut lite mer.
    Här är ett bra restaurangtips: https://www.restaurant-fruit-mer-brest.com

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-12 09:17 av bigmollo.

Av:
    GoranS
    Funkar inte en 3 liter camelback med gel? Strasser kör väl RAAM i stort sett på flytande föda om jag minns rätt och det brukar ju gå rätt fort. ;-)

Av:
    bigmollo
    Camelback med ostron och chablis!

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Schlocum
    Asså nu börjar det verkligen klia i sadelsåret! Mot Paris! Vive la France!

Av:
    bigmollo
    Jag är så pepp så jag knappt kan jobba!!

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    bsandborgh
    Nu är deras trackingsajt live: https://track.rtrt.me Finns IOS- och Android-appar också!

Av:
    NotReallyGunde
    Alltså nu börjar det spritta i benen. Ska börja med packningen i em och se vad som försvunnit i hemmets gömslen.

Av:
    GoranS
    Noterar att Björn Lenhard har startnummer U193. Borde innebära att han startar relativt sent. Indikation på att han inte kommer att maxköra eller taktik?

Av:
    Jocke77
    bigmollo skrev:
    Camelback med ostron och chablis!

Camelbak med Chablis. Det räcker.

Av:
    IngvarW
    NotReallyGunde skrev:
    Alltså nu börjar det spritta i benen. Ska börja med packningen i em och se vad som försvunnit i hemmets gömslen.

Jag kan meddela att flytt av bostad är ingen bra förutsättning när man skall samla ihop allt utstyr någon vecka senare.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in