• Re: PBP 2019

Av:
    chripers
    Paris-Brest-Paris 2019 det jag kom ihåg...

Jag hörde nog talas om PBP första gången under UTU förra året, Joakim (Jocke77) talade om loppet och att han skulle köra det.
    Kände till en början att det kanske inte var nåt för mig, jag hade siktat in mig på Sverigetempot 2020. Hösten och vintern kom och jag tänkte att PBP kunde vara ett bra generalrep inför Sverigetempot. Jag kontaktade Jocke och sa att jag ville köra med honom, om vi siktar på under 60h, vilket kändes som en rimlig målsättning utifrån min/vår nybörjarstatus inom randovärlden.
    Anmäld till A grupp med start 16:00 verkade bra, då kunde snabbare cyklister komma och plocka upp oss efter vägen.
    Väl på plats i Paris och starten skulle gå så kändes det ganska oklart om hur allt skulle fortgå. Jag gillar att ha kontroll och veta saker på förhand, här var det många parametrar som fortfarande hängde i luften, hur funkar det med matkontroller, ev. sovplatser, dropbags etc.
    Vi rullade ut från Rambouillet i ganska makligt tempo, hade förväntat mig mycket stressigare start, kändes ju bra. Men efter ca 5-6mil så tyckte jag att det var tråkigt att ligga en sån stor klunga, inte alls vad jag hade förväntat mig. Jag frågade nån i klungan om hur länge han trodde att det skulle vara på detta viset, fram till första kontrollen trodde han.
    Tror dock att det började spricka av lite innan kontrollen i samband med lite backar, såg att Jocke fick slita lite backarna. I ärlighetens namn blev jag lite orolig, farten var inte så hög, och backarna inte så långa eller branta.
    Jag frågade Jocke hur det kändes, inte så bra, kroppen svarar inte. Jag tänkte att han vaknar nog till liv efter ett tag, det brukar vara så med Jocke…
    Efter första kontrollen som endast var mat/vattenstopp så sprack hela klungen upp, vi blev ett svenskgäng med några hangarounds. Jocke, Sven, Erik, Tobias var med om jag inte minns fel. Det var en riktigt fin kväll och äntligen lite ytor och ”fri fart”, en av mina favoritepisoder under loppet!
    In mot första riktigt kontrollen efter 217km så hakar jag och Jocke på nån grupp som kör lite snabbare, vi tappar dom övriga svenskarna men tänker att dom ansluter vid kontrollen. Vid kontrollen blir det lite rörigt, vi ser Sven och säger att vi står vid cykelställ 33.
    Fyller flaskor och väntar ett tag vid cyklarna, ingen kommer, vi beslutar oss för att köra.
    Nu följer en natt med rätt tråkig cykling, vi är ett ganska stort gäng 15-20 cyklister, varav 4-5 gör sitt jobb där framme. Jag lackar ur efter ett tag och ber fler om hjälp, en italienare tar illa vid sig och tjafsar lite. Efter det så lägger jag mig alltid efter honom när jag tagit min förning för att se till att han går fram, det lyckas.
    Jocke har vaknat till och känns starkare, det känns bra för framtiden. Under senare delen av natten så kör vi med en amerikan och en engelsman, vi följs åt till Loudeac där vi har våra dropbags. Det känns rätt skönt att komma fram till Loudeac det har varit ett delmål på vägen. Vi byter om och äter nåt, tror jag…
    Från Loudeac till Brest kör vi med själv Jocke och jag, ganska sega backar och motvind, här har jag en liten svacka men Jocke driver på och ser till så att vi inte tappar för mycket fart. Vi kör tidvis tillsammans med Krister J och Holger, kul att hänga med snabba svenska tänker jag. In mot Brest är det första gången jag börjar fundera på distansen 1200km, vi har fanken bara kört hälften, nu är det dags att HTFU om det här ska bli nån målgång.
    I Brest lyxar vi till det med torr pasta och pesto eller tomatsås. Jocke petar i maten, jag sveper den i ett nafs, trots att jag inte är hungrig.
    Nu får vi vinden i ryggen, och det känns omgående, farten går upp lite och det känns lättare både i benen och huvudet.
    Vi stöter ihop med bröderna Mölleborn och undrar om dom vill hänga med, dom tackar för erbjudandet men avböjer.
    Tillbaka i Loudeac var det nu kaoz bland cykelställen, hittills hade vi stort sett varit ensamma på kontrollerna. Vi hade bestämt oss för att sova 1,5h.
    Strax efter kl 23 så lade vi oss i bingen bland 100isch? andra trötta cyklister, väckning 00:30. Vi blev väckta och försökte plocka ihop spillrorna av utrustning och ben, tog ett tag att komma iväg, men väl på cykeln kändes det helt ok.
    Lite kallare denna natt samt att man lite sliten så jag satte på mig mer kläder denna natt, bla isolerad väst, buff och mössa, det blev perfekt.
    Mr Fullgazz från Frankrike anslöt strax efter Loudeac, då gick tempot upp ett par pinnar och han tog en monsterförning som vi sen skarvade på så gott vi kunde. Vi körde genom natten och morgonen med Fullgazz, jag kände mig pigg. Vi fick även sällskap en engelsman Darren Franks, som bla kört TCR och TABR han var rätt sliten efter att kört ikapp oss efter att vi lämnat Villaines La Juhel så vi höll lagom fart så att Darren skulle få vila lite.
    In mot Mortagne au Perche så bestämde Darren att han ville sova en stund, han hade inte sovit nånting ännu, så vi tackade för sällskapet och vi rullade ganska snabbt igenom kontrollen.
    Nu började värmen kännas av, samt att mina knän gnällde. Mr Fullgazz körde outtröttligt på och Jocke höll jämna steg med honom men jag började känna mig sliten nu. Jag pratade med Jocke om att antingen sänker vi alla tre farten eller så får Mr Fullgazz köra själv, eller om Jocke ville hänga på honom. Jocke tvekade inte på svaret ”jag kör med dig”. Så efter ett tag fick fransmannen löpa och ev. att vi skulle komma ikapp honom vid nästa kontroll och om jag kände mig piggare så kunde vi köra tillsammans igen.
    Här nånstans stötte vi även ihop med Niklas som såg märkbart tagen ut efter att kört med täten stora delar av loppet. Vi snackade några minuter och erbjöd honom dricka eller energi, han behövde inget tyckte han.
    Sista kontrollen i Dreux, fortfarande lite seg så sänkte jag en cola åt nån bar, idisslade en baguette i hopp om att kunna få en fin resa i mål, ville inte avsluta med taskiga vibbar.
    Nu var det första gången vi började prata tider, Jocke trodde att vi kunde komma in under 52h om vi stod på lite, jag var tveksam.
    Jag tog en gel och gnällde lite och tyckte synd om mig ett tag. Gelen gjorde sitt, kanske tillsammans med colan för nu släppte spärrarna och vi körde ett riktigt partempo hela vägen hem.

Grymt skön känsla att komma in i mål, och där väntade Toni med varsin kall öl, stort tack för den Toni!
    Vi åt afterbike maten, Jocke petade i den som vanligt, jag svepte den. Växlade några ord med Toni innan vi satte på oss alla kläder vi hade för turen till hotellet ca 25km bort i Dourdan. Det gick inte fort hem, men vi njöt av att vi snart skulle få en härlig dusch och en varm säng!
    För er som gillar effektmätare så har jag lite siffror från loppet vilket visar att det inte är några monsterwatt man drar under ett sådant här lopp, tidsvinsterna gör man på kontrollerna.

Totaltid:51h36min
    Snittfart:23,8 Km/h (I rörelse 27,6km/h)
    Snitteffekt:119W (NP157W) FTP290w
    IF:0,54
    TSS:1345
    KJ:19963

Tack för all pepp under loppet och kommentarer efteråt, det har verkligen värmt!

Sen vill jag ge cred till alla som kämpar mot klockan på 80, 84 eller 90h grupperna, det är ni som är dom riktiga hjältarna!

Kommer jag att köra PBP igen, kanske. Antingen så ska det gå under 50h eller så vill jag uppleva loppet som dom flesta gör det, köandes och med mer upplevelse. Jag kom till randonnee för att uppleva mer, tävla mindre, och det kommer jag att hålla fast vid.

Tack för mig!
    Christian

Christian Persson

Av:
    IngvarW
    Tack för bra RR. Tror någon av er hejade på mig när vi möttes, jag på väg mot Brest, ni på väg mot Paris :-)

Av:
    NotReallyGunde
    chripers skrev:

Kommer jag att köra PBP igen, kanske. Antingen så ska det gå under 50h eller så vill jag uppleva loppet som dom flesta gör det, köandes och med mer upplevelse. Jag kom till randonnee för att uppleva mer, tävla mindre, och det kommer jag att hålla fast vid.

Tack för mig!
    Christian

Grymma ni är!!
    Så klar du kommer köra igen.
    Körde Mölndal 60 mila och startade med Lars Espen som klivit av snabbkörning och skulle lära sig äventyrscykling, dessvärre klev han av PBP med trasigt knä.
    Jag tror ni får många hjuärnspöken på vägen till långsammare tid.
    :)

På annat sätt än vi som är lite långsammare och slåss mot kropp och knopp.

Av:
    Jocke77
    IngvarW skrev:
    Tack för bra RR. Tror någon av er hejade på mig när vi möttes, jag på väg mot Brest, ni på väg mot Paris :-)

Vi hejjade och vinkade båda två, du låg ensam när vi möttes. Vi höll utkik och hejjade på så många svenskar som möjligt på vägen tillbaka, var roligt och peppande att se andra svenskar och något annat att fokusera.

Av:
    Hasse#7
    Vagueism skrev:
    Vår lilla grupp som rullade in på 89.13 var främst orutinerade i kontrollerna. Rullsnittet var ungefär som vi trodde, men vi drällde för mycket i kontrollerna. Vi hade tänkt sova 10 timmar i sovsal, men det blev tre timmar + 2 på golv och diken.

Ett stressmoment för mig var också magen, något som spökat under hela våren. Jag kunde inte få i mig fast föda, med både kväljningar och kräkningar som resultat. Tur att det serverades soppa nästan överallt, inte lika stärkande som jag hade behövt men tillräckligt för att ta sig runt. Tror det är dags att fråga doktorn vad problemet är?

Var det dig jag väntade på och cyklade med på Slottsrundan från Mariefred till Södertälje?

Visst piggnade du till vartefter vi cyklade? Från bruten till ganska ok tror jag?

Bra cyklat på PBP. Bara att genomföra är stort, med en kass mage är det större.

Av:
    nypan
    chripers skrev:
    Paris-Brest-Paris 2019 det jag kom ihåg...

Rolig läsning Chrille och återigen - fantastiskt fint genomfört av er.
    Bäst på firman :-)

/Nypan
    ------------------------------------------
    Randonneur Stockholm - för långcyklare i Stockholm med omnejd

Av:
    Vagueism
    Hasse#7 skrev:
    Var det dig jag väntade på och cyklade med på Slottsrundan från Mariefred till Södertälje?

Japp! Det var jag, och samma mage. Bokade just en läkartid för att få en lösning på det här.

Väldigt tacksam att du tog dig an mig trots alla mina protester.

Av:
    dantor
    IngvarW skrev:
    Här har vi en till. Man ser i alla fall lite sliten ut efter målgång :-)

http://www.sumocycling.se

Tog alltså till sid 31 innan vi fick en (länk till en) bild på en diktator (även om jag inte begriper var det smeknamnet kommer ifrån), ett tecken på icke urspårad tråd, månne :-) Just den här såg trevlig ut, och inte så sliten som han kanske borde.

Tack för alla RR! Grymt cyklat alla som tog sig an loppet!

Av:
    Hasse#7
    Vagueism skrev:
    Hasse#7 skrev:

Japp! Det var jag, och samma mage. Bokade just en läkartid för att få en lösning på det här.

Väldigt tacksam att du tog dig an mig trots alla mina protester.

Det var så lite så. Akta så du inte får släpa mig på PBP. Lycka till med läkarbesöket.

Av:
    IngvarW
    dantor skrev:
    IngvarW skrev:
    Här har vi en till. Man ser i alla fall lite sliten ut efter målgång :-)

http://www.sumocycling.se

Tog alltså till sid 31 innan vi fick en (länk till en) bild på en diktator (även om jag inte begriper var det smeknamnet kommer ifrån), ett tecken på icke urspårad tråd, månne :-) Just den här såg trevlig ut, och inte så sliten som han kanske borde.

Tack för alla RR! Grymt cyklat alla som tog sig an loppet!

Jobbar som VD, inte jag som hittat på nicken, finns enbart i SUMO-sammanhang :-)

Av:
    bsandborgh
    Räknade lite på DNF % för Sverige utifrån Görans lista i denna tråd.
    Det var 106 svenskar (svenska medborgare plus boende i Sverige) som startade. Av dessa bröt 23 st, dvs 21,7%
    CK Distans lyckades bäst med 9 startande och 9 i mål. Randonneur Stockholm hade 37 startande varav 5 bröt (13,5%). Näst största klubb Hisingens CK hade 12 startande varav 2 bröt (16,7%). Örebrocyklisterna 8 startande varav en bröt (12,5%)
    Jag har inte sett några siffror för alla deltagare. Men jag gissar att vi med 21,7% DNF kommer att ligga under medel. Motvinden på utresan plus de kalla nätterna gjorde det tuffare än vanligt!

Något som flera pratade om på Randonneurs Mondiauxmötet i fredags var om det förekommer fusk med kvalificeringarna i vissa länder. Det är många som rapporterat att de sett "cyklister" som är så dåligt förberedda och tränade att det är otänkbart att de någonsin klarat av en 60-milare. Jag menar om man på ett 20-tal mil cyklar i kapp flera som startat 10-12 timmar före är det något som inte stämmer...

Jag är för lat för att träna. Det är mycket roligare att cykla.

Av:
    T0TTE
    Tror det gick fint även för oss i Milslukaren :-)

Av:
    Grimpeuse
    bsandborgh skrev:
    Jag har inte sett några siffror för alla deltagare. Men jag gissar att vi med 21,7% DNF kommer att ligga under medel. Motvinden på utresan plus de kalla nätterna gjorde det tuffare än vanligt!
    Hittade dessa siffror på fejan:
    6674 people registered
    6374 starters
    1702 abandons or time greater than 90 hours

Av:
    Jocke77
    bsandborgh skrev:
    Något som flera pratade om på Randonneurs Mondiauxmötet i fredags var om det förekommer fusk med kvalificeringarna i vissa länder. Det är många som rapporterat att de sett "cyklister" som är så dåligt förberedda och tränade att det är otänkbart att de någonsin klarat av en 60-milare. Jag menar om man på ett 20-tal mil cyklar i kapp flera som startat 10-12 timmar före är det något som inte stämmer...

Natten mellan måndag och tisdag när vi var på väg tillbaka efter Loudeac så mötte vi massor av folk och började undra när dessa personer startat. Sen blev det morgon och fm och vi fortsatte att möta folk, minns inte exakt när vi mötte den sista men det när vi hade någonstans runt 20-22 mil kvar. Kändes helt orimligt att någon som klarat kvalserien inte skulle hinna mer än 25-35 mil på 24h i ett lopp som är 120 mil.

Sen hade vi även lite diskussion runt vilka regler som gäller, eller rättare sagt hur mycket fransmännen bryr sig. Massor av folk hade "reflexvästar" som var så minimala att mängden tyg knappast räcker för att kalla dem västar. Är det tillåtet att köra med minimala reflexband? Sen såg vi många och pratade även med en person som hade för långa tempobågar. Han sa att de i cykelkontrollen på lördagen sagt att han skulle flytta tillbaka pinnarna där och sen flytta fram dem igen för ingen skulle kolla det under loppet. Själv avstod jag från att köra tempopinnar av den enda anledningen att jag inte kunde flytta tillbaka pinnarna tillräckligt långt utan att såga av dem så att de blev obrukbara efter loppet. Anser att längdregeln är meningslös ur säkerhetssynpunkt och ännu mer meningslös om det är ett lotteri hur den tillämpas. Att tillåta eller inte tillåta tempopinnar borde räcka, det blir iaf enkelt att följa upp.

Av:
    Raggamuffin
    Frankrike.

// Muffin

Av:
    Jocke77
    Raggamuffin skrev:
    Frankrike.

Japp. Har tävlat i Frankrike och Italien några gånger och är inte det minsta förvånad, tänkte t.o.m tanken att jag skulle montera pinnarna som de var och testa...men så är man ju ärlig svensk och lät bli :-D

Av:
    GoranS
    Jocke77 skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Frankrike.

Japp. Har tävlat i Frankrike och Italien några gånger och är inte det minsta förvånad, tänkte t.o.m tanken att jag skulle montera pinnarna som de var och testa...men så är man ju ärlig svensk och lät bli :-D
    Då kan du i alla fall säga att ditt samvete är rent. Fast det kanske är bäst att låta bli med tanke på att det ju varit en fras diverse ”ärkefuskare” nyttjat... ;-)

Av:
    GoranS
    F.ö., hur tusan är man konstruerad om man fuskar med kvalificeringsloppen pga att man inte klarar av dem? Det skulle ju någonstans vara begripligt att fuska om saker strulat till sig med kvalificeringsloppen (cykelhaveri, sjuka barn man var tvungen att ta hand om eller dylikt). Men att fuska för att man saknar kapaciteten är för mig obegripligt.

Är det så roligt att åka till Frankrike och misslyckas, vilket man ju i stort sett ofelbart kommer att göra? Eller är de totalt naiva och tycker att 90 timmar på 120 mil är lägre snittfart än vad som krävs på kvalificeringsloppen och tror att de kan hålla samma snittfart på PBP som de håller på en (lättåkt) 20-milare?

Av:
    Jocke77
    Hur beställer man super randonneur-medaljen?

Av:
    T0TTE
    Beror på klubb. Är medlem i två.

I Milslukaren får man den gratis om serien utförts i klubbregi.

I ARD får man den gratis oavsett vilka klubbar som arrangerat genomförda brevetar.

Av:
    Hasse#7
    Jocke77 skrev:

Jag undrar också detta lite. Betalade för medalj på alla fyra distanser förra året. Fick ingen :)

Av:
    desmo
    Hasse#7 skrev:
    Jocke77 skrev:

Jag undrar också detta lite. Betalade för medalj på alla fyra distanser förra året. Fick ingen :)

Mig veterligen har de inte skickats ut ännu. Normalt brukar brevet-korten komma under våren (med medalj om man beställt), men i år har det dröjt.

Av:
    NLC
    desmo skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Jocke77 skrev:

Mig veterligen har de inte skickats ut ännu. Normalt brukar brevet-korten komma under våren (med medalj om man beställt), men i år har det dröjt.

Säsongen är ju långt från slut jue ;-)

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    emilh
    desmo skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Jocke77 skrev:

Då tråden redan lämnat PBP:
    När skulle man beställt en SR-medalj?
    Väntar kanske förgäves på 2018-medaljen ;)

Av:
    GoranS
    emilh skrev:
    desmo skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Jocke77 skrev:

Läge att kontakta/PMa bsandborgh?! Han om någon borde väl veta.

Av:
    Hasse#7
    GoranS skrev:
    emilh skrev:
    desmo skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Jocke77 skrev:

Läge att kontakta/PMa bsandborgh?! Han om någon borde väl veta.

Det mesta är ju ideellt då det går ju inte att kräva något tycker jag. Kommer medalj då gör det det, annars inte. Cykla det är ju gjort i alla fall.

Av:
    cilo
    Vagueism skrev:
    Audax Japans reflexvästar var hur bra dom helst. I klass med den gamla Mavic-västen vad jag kunde se. Hur får man tag i en sådan?
    Kul och läsa om det man har pratat om, Hej Fredrik, har du hittat din Japan väst?

Mårten

Av:
    Vagueism
    cilo skrev:
    Kul och läsa om det man har pratat om, Hej Fredrik, har du hittat din Japan väst? Mårten

Ja faktiskt. Man kan beställa den från Audax Japans sida på Onyone. Det hade varit grymt med svenska loggor, och kanske färger, men det är en riktigt schysst reflexväst.

Hoppas Google Translate-länken funkar:

https://translate.googleusercontent.com

Av:
    bsandborgh
    Vagueism skrev:
    cilo skrev:
    Kul och läsa om det man har pratat om, Hej Fredrik, har du hittat din Japan väst? Mårten

Ja faktiskt. Man kan beställa den från Audax Japans sida på Onyone. Det hade varit grymt med svenska loggor, och kanske färger, men det är en riktigt schysst reflexväst.

Hoppas Google Translate-länken funkar:

https://translate.googleusercontent.com

Fin väst. Men 11 111 yen + skatt? Det lär ju vara 12-1300 sek levererad och klar till Sverige. Hur många kan tänkas vara intresserade? Randonneur Stockholm har medlem som kan japanska så vi skulle kunna rota lite.

Av:
    bsandborgh
    Det finns _mycket_ på Youtube från PBP. Hittade denna 2 timmar långa video. Ger en bra uppfattning om hur det är och ser ut. https://www.youtube.com

Av:
    NotReallyGunde
    Är det inte enklare att kopiera Japans väst och be ngn firma sy upp?

Av:
    bsandborgh
    bsandborgh skrev:
    Det finns _mycket_ på Youtube från PBP. Hittade denna 2 timmar långa video. Ger en bra uppfattning om hur det är och ser ut. https://www.youtube.com
    Från 1:37 ungefär: Villaines-La-Juhel bästa kontrollen!

Av:
    siebengang
    Har efter en hel månad försökande äntligen lyckats att ladda upp tracken på Strava. Bilder och RR inklusive: https://strava.app.link

Av:
    GoranS
    Låter ju nästan som det där med PBP är en vandring i parken.

Bra kört!

Av:
    siebengang
    Mitt minne kanske spökar, men Köping 1000 på 63 timmar var nog tuffare än PBP med 23 mil och nästan 19 timmar till. Allt beror väl på hur nära max man lägger sig...

Av:
    Radiac
    bsandborgh skrev:

Blir ju lite sugen när man läser vad alla har skrivit, får nog prova på något brevet i vår/sommar

Kollade igenom filmen, såg några som skulle kunna vara svenskar

43:34 en Sverige-tröja
    47:50 en Randonneur Stockholms i depån?
    1:11 två Randonneur Stockholms som blir passerade?

Av:
    desmo
    siebengang skrev:
    Har efter en hel månad försökande äntligen lyckats att ladda upp tracken på Strava. Bilder och RR inklusive: https://strava.app.link

En månad? Känns som det var år sedan..
    Tack för bilderna. Börjar minnas lite mer om loppet nu.

Av:
    NotReallyGunde
    Ja man känner sig nostalgisk. Ser stort fram emot nästa tur :)

Av:
    T0TTE
    Var varnad. Man blir lätt biten!

Hade inga dylika ambitioner när jag rullade min första tjugomilare med Milslukaren i Malmö.

Snart hade man testat rigtigt långa distanser (Sverigetempot) och 2020 ser ut till att innehålla Race Around Denmark (UE), Sverigetempot och 1001 Miglia...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ