• Re: PBP 2019

Av:
    emilh
    GoranS skrev:
    Har för mig att man brukar kunna skriva in startnummer och få upp passertider vid kontrollerna. Dyker säkert upp i tråden när vi närmar oss start och åkarna börjar registrera sig. Om jag kommer över någon lista med startnummer för svenska deltagare så postar jag i tråden.

http://www.randonneurs.se

Av:
    janolle
    Tackar "bara" 53st att hålla koll på då :-)

Av:
    GoranS
    Ah, Bengt har (antar jag) lagt upp den på den sidan i år. Förra gången fick jag ett excelark (tror jag det var) av honom per mejl.

Av:
    GoranS
    janolle skrev:
    53?

Av:
    janolle
    Geir Heggöy kan bli något att hålla koll på! Två 60 milare 21.52 & 21.42. Krister Jönsson från -15 på 47.24 kanske är i fara.
    Eller va säger du Bigmollo? ( Johan Mölleborn). Lycka till alla som kör.

Av:
    janolle
    GoranS skrev:
    janolle skrev:
    53?
    Nja nu va det 109 plötsligt

Av:
    janolle
    Nja nu va det 110 om ja räknar rätt. Brukar det inte vara fler?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-30 16:53 av janolle.

Av:
    GoranS
    janolle skrev:
    Geir Heggöy kan bli något att hålla koll på! Två 60 milare 21.52 & 21.42. Krister Jönsson från -15 på 47.24 kanske är i fara.
    Gäller att han inte sitter och svär åt backarna bara. När jag var på en resa ner till Dolomiterna för ett antal år sen där han var med så var hans favoritsträckor när man åkte på platten nere i dalen medan han inte var lika entusiastisk till alla höjdmeter. Kände att vi hade rätt olika preferenser då plattsträckorna i min värld bara var trälig transport till de härliga backarna. Och PBP är om jag fattat det rätt inte helt platt.

Av:
    janolle
    GoranS skrev:
    janolle skrev:
    Gäller att han inte sitter och svär åt backarna bara. När jag var på en resa ner till Dolomiterna för ett antal år sen där han var med så var hans favoritsträckor när man åkte på platten nere i dalen medan han inte var lika entusiastisk till alla höjdmeter. Kände att vi hade rätt olika preferenser då plattsträckorna i min värld bara var trälig transport till de härliga backarna. Och PBP är om jag fattat det rätt inte helt platt.
    Han brukar drömma om att köpa ny båt när det är tråkigt.

Av:
    Grimpeur
    Tack för pepp och råd. Vi är fortfarande i valet och kvalet. Vi är denna veckan ute på en cykeltouring norr om Stockholm. Vi har lärt oss empriskt att touring är toppenuppladdning för oss inför långlopp. Åsa kör sedan i lördags backintervaller för att återvinna formen (hon försvinner uppåt när backen börjar). Dessa verkar ge önskad effekt för idag så drog hon sönder baknavet i en av sina tjurrusningar (en del av flänsen som höll två ekrar bröts av. Är mig veterligen hon lyckats dra sönder ett bakhjul och detta på ett originalhjul ifrån specialized roubaix som åtminstonde enligt reklamen skall tåla lite tuffa tag. Vi känner oss fortfarande allmänt osäkra vad vi vill. Vi har bokat rum som kan avbokas men inte bokat flyg och vi avvaktar ett tag till innan vi sätter ner foten. Jag är lite inne på något test för att ge oss bättre magkänsla. Kanske man kan köra Swift igen (och kolla ftp) eller köra en 40 milare så fort det går och se hur fort det går.

Dagens hjälte var Cykelbyggaren i Sandviken. Det visade sig att 11 delat, skivbroms och gammal hederlig snabbkoppling är allt annat en vanlig kombination och allt annat än lätt att fixa. Mycket snäll butik släppte dock vad de hade för händerna och provade med allt som fanns i butiken om man kunde bygga ihop nått som rulla. På övertid så lyckades de (det tog dock rejält många försök, och en fras som upprepades men man kanske och det ringdes även runt ifall nån i Gävle kunde tänkas ha ett hjul). Det finns underbara människor som uppoffrar planering och fritid för att hjälpa andra.

Cykeltouring är väldigt även trevligt. Dagens tur gick ifrån Borlänge till Gävle i frisk motvind. Det var magiskt fina vägar, ibland undrar man ifall det var sant. Småkulligheten på en del av vägarna fick en le ifrån öra till öra. I stort sett bilfritt och vackra vyer gjorde det inte direkt sämre.

Imorgon beger vi oss till Hudik och skall bli spännande att se om hon kan dra sönder sitt nya bakhjul som såg ut att komma ifrån värsting MTB eller om det dröjer några dagar.

Av:
    Crocko
    Grimpeur skrev:
    Tack för pepp och råd. Vi är fortfarande i valet och kvalet. Vi är denna veckan ute på en cykeltouring norr om Stockholm. Vi har lärt oss empriskt att touring är toppenuppladdning för oss inför långlopp. Åsa kör sedan i lördags backintervaller för att återvinna formen (hon försvinner uppåt när backen börjar). Dessa verkar ge önskad effekt för idag så drog hon sönder baknavet i en av sina tjurrusningar (en del av flänsen som höll två ekrar bröts av. Är mig veterligen hon lyckats dra sönder ett bakhjul och detta på ett originalhjul ifrån specialized roubaix som åtminstonde enligt reklamen skall tåla lite tuffa tag. Vi känner oss fortfarande allmänt osäkra vad vi vill. Vi har bokat rum som kan avbokas men inte bokat flyg och vi avvaktar ett tag till innan vi sätter ner foten. Jag är lite inne på något test för att ge oss bättre magkänsla. Kanske man kan köra Swift igen (och kolla ftp) eller köra en 40 milare så fort det går och se hur fort det går.

Dagens hjälte var Cykelbyggaren i Sandviken. Det visade sig att 11 delat, skivbroms och gammal hederlig snabbkoppling är allt annat en vanlig kombination och allt annat än lätt att fixa. Mycket snäll butik släppte dock vad de hade för händerna och provade med allt som fanns i butiken om man kunde bygga ihop nått som rulla. På övertid så lyckades de (det tog dock rejält många försök, och en fras som upprepades men man kanske och det ringdes även runt ifall nån i Gävle kunde tänkas ha ett hjul). Det finns underbara människor som uppoffrar planering och fritid för att hjälpa andra.

Cykeltouring är väldigt även trevligt. Dagens tur gick ifrån Borlänge till Gävle i frisk motvind. Det var magiskt fina vägar, ibland undrar man ifall det var sant. Småkulligheten på en del av vägarna fick en le ifrån öra till öra. I stort sett bilfritt och vackra vyer gjorde det inte direkt sämre.

Imorgon beger vi oss till Hudik och skall bli spännande att se om hon kan dra sönder sitt nya bakhjul som såg ut att komma ifrån värsting MTB eller om det dröjer några dagar.

Om ni skall följa i det historiska 6-dagars loppet hjulspår är ni varmt välkomna i Grundsjön för lite mat eller vila, bara svänga inåt landet vid hudik och sen passera Ljusdal och fortsätta mot Ånge.

Av:
    Grimpeur
    Crocko skrev:
    Grimpeur skrev:

Om ni skall följa i det historiska 6-dagars loppet hjulspår är ni varmt välkomna i Grundsjön för lite mat eller vila, bara svänga inåt landet vid hudik och sen passera Ljusdal och fortsätta mot Ånge.
    Tackar för erbjudandet hade varit underbart att träffas men efter Hudik vänder vi söder över till Gävle igen.

Av:
    Hasse#7
    Åsa är grym. Backintervaller kommer höja er gensamma snittfart mycket. Liten och stark kommer hon flyga upp för backarna. Henrik, du kommer få ladda med trippla Fanta Exotic för att orka haka på.

Av:
    Crocko
    Grimpeur skrev:
    Crocko skrev:
    Grimpeur skrev:

Tackar för erbjudandet hade varit underbart att träffas men efter Hudik vänder vi söder över till Gävle igen.

Anade det, men då får jag väl rekommendera att ni åker över Forsa, Kalvstigen mot Järvsö och sedan tidernas väg, alternativt tar ut till kusten och njuter av Gästrikland och Upplands vackra kustvägar, ha en god tur.

Av:
    NotReallyGunde
    En packningsfråga. Jag har en 15 liters Pro sadelväska med lite gummiband på. Jag har funderat på hur jag bäst kan använda dem.
    Lös jacka, liten väska/drybag med toalettartiklar brevetkort å sådant, eller ngt annat??
    sadelväska.jpg

Av:
    emilh
    NotReallyGunde skrev:
    En packningsfråga. Jag har en 15 liters Pro sadelväska med lite gummiband på. Jag har funderat på hur jag bäst kan använda dem.
    Lös jacka, liten väska/drybag med toalettartiklar brevetkort å sådant, eller ngt annat??

Jag brukar sätta fast saker där som ska torka (förutsatt att det nu är torrt), typ blöta strumpor och handskar etc.

Av:
    GoranS
    Lufttorkning av kött från roadkill som du stött på. Håll dig dock borta från utslagna PBP:are som ligger i dikena. De är sällan döda fast det kan verka så vid första anblick. Dessutom är de ofta seniga och eländiga köttstycken.

Av:
    NotReallyGunde
    emilh skrev:
    NotReallyGunde skrev:

Jag brukar sätta fast saker där som ska torka (förutsatt att det nu är torrt), typ blöta strumpor och handskar etc.
    ja det är ju en bra tanke :)

Av:
    NotReallyGunde
    GoranS skrev:
    Lufttorkning av kött från roadkill som du stött på. Håll dig dock borta från utslagna PBP:are som ligger i dikena. De är sällan döda fast det kan verka så vid första anblick. Dessutom är de ofta seniga och eländiga köttstycken.

Ja va tusan, jag kan ju vaska lite salt i Brest :) . Kommer bli en gourmetresa

Av:
    uandt
    Inte för mycket saker i alla fall. På Södertäljes 40-milare drog jag ner 9 smörgåsar i sadelväskan. Den var tung ostabil och oskön att cykla på tills det bara var ca 3-4 smörgåsar kvar. Ska du bar ha lätta saker går det nog bra. Är det inte mat kan du ju provcykla först!

Jag är mer orolig över maten. Nån som har en karta över LeRoutard eller BIB-gourmand klassade ställen längs vägen? Har man chansen vill man ju gärna trycka en plat-du-jour av bra kvalle längs vägen...

Av:
    NotReallyGunde
    uandt skrev:
    Inte för mycket saker i alla fall. På Södertäljes 40-milare drog jag ner 9 smörgåsar i sadelväskan. Den var tung ostabil och oskön att cykla på tills det bara var ca 3-4 smörgåsar kvar. Ska du bar ha lätta saker går det nog bra. Är det inte mat kan du ju provcykla först!

Jag är mer orolig över maten. Nån som har en karta över LeRoutard eller BIB-gourmand klassade ställen längs vägen? Har man chansen vill man ju gärna trycka en plat-du-jour av bra kvalle längs vägen...

https://restaurant.michelin.fr

Av:
    uandt
    https://www.viamichelin.com

Eller liknade är bättre. Men jag har ju inte riktigt koll på exakt var vi ska åka. Skulle kunna lägga tid på att göra en mini guide för PBP men vore ju bättre om någon annan redan gjort det

Av:
    Grimpeur
    NotReallyGunde skrev:

Jag har en väska med gummiband på. Det använder jag för det oförutsedda (om t.ex. någon annans packning gått sönder så jag behöver hjälpa vederbörande med att transportera något) eller om man har en lång sträcka utan förväntad tillgång till mat och vatten. På PBP så finns det saftkontroll och mekaniker på varje kontroll så där kan nog gummibanden vara onödiga ifall du vill tjäna några gram.

Av:
    ooms
    uandt skrev:
    https://www.viamichelin.com

Eller liknade är bättre. Men jag har ju inte riktigt koll på exakt var vi ska åka. Skulle kunna lägga tid på att göra en mini guide för PBP men vore ju bättre om någon annan redan gjort det
    Utan att veta, så skulle jag gissa att klädkoden kan bli ett problem på såna där ställen. Tror inte de vill ha några svettiga och stinkande randonnörer som gäster. Jag skulle kolla upp det noga i förväg.

Av:
    GoranS
    Grimpeur skrev:
    NotReallyGunde skrev:

Jag har en väska med gummiband på. Det använder jag för det oförutsedda (om t.ex. någon annans packning gått sönder så jag behöver hjälpa vederbörande med att transportera något) eller om man har en lång sträcka utan förväntad tillgång till mat och vatten. På PBP så finns det saftkontroll och mekaniker på varje kontroll så där kan nog gummibanden vara onödiga ifall du vill tjäna några gram.
    Marginal gains på hög nivå!

Av:
    NotReallyGunde
    GoranS skrev:
    Grimpeur skrev:
    NotReallyGunde skrev:

Marginal gains på hög nivå!

Vi diskuterade snabbt vikt på munstycke till gaspatroner i går :)

Av:
    NickPick
    Grimpeur skrev:

Nästa gång ni är i Sandviken så kan jag rekommendera PPcykel. Dom är väldigt duktiga på att lösa problem, samt är återförsäljare för specialized så det hade nog underlättat.

Cyklar ni så mycket på hojarna att materialutmattning är ett faktum??

Av:
    desmo
    Jag är också opepp på PBP.
    Dels så är cykelformen under all kritik i år.
    Och dels blir jag stressad över logistiken (boka boende, resa, sambo som måste vara ledig då minsta tjejen inte börjat på dagis etc etc).

Av:
    xhkx
    hej,

holger kück, krister jönsson , vi har hyrt stuga på huttopia camping, typ 2km från start. 4 platser , 2 lediga pga oväntad förhinder av deltagare.
    pris 13k o lite till fredag-fredag utrustat med allt, städning o sängkläder osv ingår . priset blir alltså 13/ antal personer ... om nån är intresserad : 0737268015

mvh Holger

Av:
    NotReallyGunde
    Hur hade ni gjort, cyklat ca 190 mil tydligen sedan jag fick cykeln i våras.
    Byta växelvajrar bara för att vara på säkra sidan?
    Ska byta kedja och lämna in för gratisservice med smörjning, justering mm så de kan ju få byta när de ändå håller på tänkte jag.

Av:
    GoranS
    Vet inte hur du cyklar, men för egen del så växlar jag väldigt lite med framväxeln i Sverige. Att byta vajer till framväxeln efter 190 mil skulle för mig snarast kännas som mer risk än mindre (allt mekande är för mig förenat med risk för fel).

Av:
    NLC
    Tycker det låter som ett utmärkt läge för byte till Di2/Etap

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    nypan
    GoranS skrev:
    Vet inte hur du cyklar, men för egen del så växlar jag väldigt lite med framväxeln i Sverige. Att byta vajer till framväxeln efter 190 mil skulle för mig snarast kännas som mer risk än mindre (allt mekande är för mig förenat med risk för fel).

Jag har aldrig använt framväxeln så mycket som under PBP.
    Men byte efter 190 mil i Sverige (utgår från att mesta av dom milen är cyklande i Sverige) känns rätt onödigt.
    Se däremot till att framväxeln funkar ordentligt.

/Nypan
    ------------------------------------------
    Randonneur Stockholm - för långcyklare i Stockholm med omnejd

Av:
    NotReallyGunde
    Gamla cykeln har gått snart 600 och jag har bytt bakväxelvajer en gång efter den gick av för några år sedan. Har ingen aning om hur länge de håller men surt om den går av under resan tänkte jag. Framväxeln anväds sällan, det är mest småjusteringarna, har 105 grupp, så att kedjan löper friare.

Av:
    NLC
    Alternativ 2 är att ha med en extra vajer, det finns möjlighet till (men)service i depåerna.

Av:
    GoranS
    Bakväxelvajern är en helt annan sak än framväxelvajern i min värld. Nu brukar i och för sig mina vajrar hålla klart mer än 300 mil, men för att minska strulrisken på loppet kan man tänka sig att ett byte skulle kunna vara motiverat. Jag skulle dock se till att hinna testköra lite innan loppet om du byter. Min erfarenhet är att kort efter byte finns alltid risk att saker strular p.g.a. att man missat något/inte gjort helt rätt eller p.g.a. riktiga måndagsexemplar.

Av:
    NLC
    Så sant. På min ena långcyklarcykel som nu gått ca 2700 mil sedan 2015 har jag bytt varje vår innan säsongen startat. Skulle aldrig få för mig byta vajer strax innan ett längre lopp.

Av:
    Grimpeur
    NotReallyGunde skrev:
    Hur hade ni gjort, cyklat ca 190 mil tydligen sedan jag fick cykeln i våras.
    Byta växelvajrar bara för att vara på säkra sidan?
    Ska byta kedja och lämna in för gratisservice med smörjning, justering mm så de kan ju få byta när de ändå håller på tänkte jag.

Byta vajrar tveklöst (och då främst bakväxelvajern). Beror lite hur kuperat man kör och hur mycket man växlar hur länge vajrarna håller. Kedja och kassett bör kunna rulla längre och har en betydligt längre varningstid. Man brukar lugnt kunna cykla 200 mil efter det att kedjan/kasetten växlar dåligt. Detsamma gäller inte vajern. Brusten kedja är i min erfarenhet ruggigt mycket snabbare fixat en brusten vajer. Vajerbrotten sker i regel nära pluppen i handtaget om man låter det gå så långt. På 10 delat är det svårt och 11 delat värre. Mao när det blir svårt att växla till tyngre bak så bör man byta vajer. På 10 delat går det fort, 11 delat kräver dock rejält mycket jucklande sist tog det nästan en halvtimme (trots bra verktyg, dock bristande erfarenhet).

Nya däck rekommenderas, även det är inte ovanligt att man kan ha en liten flinta bit eller stålradial som långsamt äter sig igenom.

Sedan handlar ju allt om hur gott om tid man har. Känner vi oss inte pressade av maxtid så brukar vi köra utrustningen in i kaklet. Jag har haft många kordpunkor och växelvajerbrott genom åren längs vägen men kedjebrott var länge sedan, trots att vi normalt kör även kedjor länge. Byter vi själva så byter vi enkom kedja, byter LBS så byter vi både och för att göra dem glada. Sista åren blivit mest LBS då vi prioriterar cykling framför meckning.

Av:
    Grimpeur
    NLC skrev:
    Så sant. På min ena långcyklarcykel som nu gått ca 2700 mil sedan 2015 har jag bytt varje vår innan säsongen startat. Skulle aldrig få för mig byta vajer strax innan ett längre lopp.

Vare sig jag eller frugan kan påminna oss om svåra problem efter växelvajerbyte. Har förvisso selektivt minne, men det är få saker som kan gå fel. Man kan montera fel vid skruven och då går den lite tjorvigt, i övrigt svårt att tänka vad som kan gå fel. Senaste åren har vi låtit vår LBS byta vajrar och byter själva enkom i nödfall. Vi snittar många mil årligen, tror 1000 mil hitills i år. Min erfarenhet är att det är ofarligt att byta vajrar men kan vara rejält dumt att inte göra det. Vi är även inblandade i arrangemang av randolopp och vet därmed ifrån andras erfarenhet att brusten vajer är en vanlig orsak till DNF. Jag tror att i garaget byter man vajer som en dans men rejält trött längs vägen går det rejält åt helskotta.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-03 23:16 av Grimpeur.

Av:
    NotReallyGunde
    THNX. byter i dagarna så hinner jag köra några växlingsrundor :) så hinner LBS med en sista finjustering innan cykeln ska packas

Av:
    GoranS
    Grimpeur skrev:
    NLC skrev:

Vare sig jag eller frugan kan påminna oss om svåra problem efter växelvajerbyte. Har förvisso selektivt minne, men det är få saker som kan gå fel. Man kan montera fel vid skruven och då går den lite tjorvigt, i övrigt svårt att tänka vad som kan gå fel. Senaste åren har vi låtit vår LBS byta vajrar och byter själva enkom i nödfall. Vi snittar många mil årligen, tror 1000 mil hitills i år. Min erfarenhet är att det är ofarligt att byta vajrar men kan vara rejält dumt att inte göra det. Vi är även inblandade i arrangemang av randolopp och vet därmed ifrån andras erfarenhet att brusten vajer är en vanlig orsak till DNF. Jag tror att i garaget byter man vajer som en dans men rejält trött längs vägen går det rejält åt helskotta.
    Skicka över tio cyklar för växelvajerbyte och ge mig en (betald) helg att genomföra dessa så misstänker jag att du kan utöka din lista men tänkbara fel. ;-) #tummenmittihanden

Om frågeställaren använder framväxeln lika sparsamt som jag gör i Sverige så tycker jag fortfarande att det är dumt att byta den växelvajern. Antalet framväxlingar jag gör på 190 mil i Sverige lär vara i stort sett försumbart jämför med antalet sådana växlingar som görs under 120 mils PBP-trampande givet att beskrivningarna jag fått av den rutten är hyggligt korrekta. Men, det är klart, växlar frågeställaren frekvent med framväxeln i Sverige kan det vara en annan sak.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-04 10:34 av GoranS.

Av:
    emilh
    Förutom byte av växelvajrar så kanske någon har erfarenhet av byte av vänsterknä två veckor innan PBP?

Av:
    GoranS
    emilh skrev:
    Förutom byte av växelvajrar så kanske någon har erfarenhet av byte av vänsterknä två veckor innan PBP?
    Kontakta Hegerfors, han har koll på sådant. ;-)

Skämt åsido, hoppas det löser sig med knät.

Av:
    NotReallyGunde
    emilh skrev:
    Nop just vänster är slut hos leverantör :( vad har hänt?

Av:
    NotReallyGunde
    GoranS skrev:
    Skicka över tio cyklar för växelvajerbyte och ge mig en (betald) helg att genomföra dessa så misstänker jag att du kan utöka din lista men tänkbara fel. ;-) #tummenmittihanden

Om frågeställaren använder framväxeln lika sparsamt som jag gör i Sverige så tycker jag fortfarande att det är dumt att byta den växelvajern. Antalet framväxlingar jag gör på 190 mil i Sverige lär vara i stort sett försumbart jämför med antalet sådana växlingar som görs under 120 mils PBP-trampande givet att beskrivningarna jag fått av den rutten är hyggligt korrekta. Men, det är klart, växlar frågeställaren frekvent med framväxeln i Sverige kan det vara en annan sak.[/quote]

Nä fram är jag inte orolig för, inte bak egentligen heller, tänkte mest att den bakre kanske kan vara klokt att byta så inget händer, och av LBS, har iofs inte haft problem med den jag bytte på gammelhojen

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in