• Re: PBP 2019

Av:
    Grimpeuse
    GoranS skrev:
    Bakväxelvajern är en helt annan sak än framväxelvajern i min värld. Nu brukar i och för sig mina vajrar hålla klart mer än 300 mil, men för att minska strulrisken på loppet kan man tänka sig att ett byte skulle kunna vara motiverat. Jag skulle dock se till att hinna testköra lite innan loppet om du byter. Min erfarenhet är att kort efter byte finns alltid risk att saker strular p.g.a. att man missat något/inte gjort helt rätt eller p.g.a. riktiga måndagsexemplar.

Jag brukar göra totalservice typ en gång om året och byter då alla vajrar. Har aldrig varit med om att framväxelvajern, eller för den delen bromsvajrar, gått av. Bakväxelvajern går ofta av trots vårservicen. Har nyligen börjat logga komponenternas livslängd m.h.a. appen probike garage som är kopplad till Strava. I veckan gick min bakväxelvajer av (eller nästan för jag lyckades mota förnekelsen i grind och gjorde ett fältmässigt byte som tog försvarligt lång tid), den hade då gått 800 mil. Så jag har nu infört ett serviceintervall om 500 mil för bakväxelvajer. Det statistiska underlaget är dock väldigt begränsat... Har även varit med om att bakväxelvajern gått av efter bara en veckas touring, så man kan nog aldrig vara helt säker. Jag kommer att byta bakväxelvajer igen innan PBP!

Av:
    emilh
    GoranS skrev:
    Kontakta Hegerfors, han har koll på sådant. ;-)

Skämt åsido, hoppas det löser sig med knät.

Ah, så rätt så, Arne har ju full koll på det där med byte av kroppsdelar.

NotReallyGunde skrev:
    Nop just vänster är slut hos leverantör :( vad har hänt?

Kylan under Södertälje 100-milare tog död på knät. Sen har det inte riktigt läkt som jag hoppats på, kanske varit lite för ivrig med att komma upp på cykeln igen så fort det känts bättre.

Gör ett sista försök med sjukgymnast imorgon och sen är det mest en fråga om hur mycket skada det skulle orsaka att genomföra PBP trots smärta från start.

Av:
    NotReallyGunde
    fy, inget som hjälper, skydd, kinesologitejp, ???

Av:
    1888
    emilh skrev:
    GoranS skrev:

NotReallyGunde skrev:

Kylan under Södertälje 100-milare tog död på knät. Sen har det inte riktigt läkt som jag hoppats på, kanske varit lite för ivrig med att komma upp på cykeln igen så fort det känts bättre.

Gör ett sista försök med sjukgymnast imorgon och sen är det mest en fråga om hur mycket skada det skulle orsaka att genomföra PBP trots smärta från start.

Men hur kul är det att cykla så långt och ha ont hela vägen?
    Det går garanterat ett nytt lopp om 4 år.

Av:
    GoranS
    1888 skrev:
    emilh skrev:
    GoranS skrev:

NotReallyGunde skrev:

Men hur kul är det att cykla så långt och ha ont hela vägen?
    Det går garanterat ett nytt lopp om 4 år.
    För att inte tala om det riktiga prestigeloppet, Sverigetempot 2020. Dumt att göra något som förstör viktig träning inför det loppet.

Av:
    NickPick
    NotReallyGunde skrev:
    THNX. byter i dagarna så hinner jag köra några växlingsrundor :) så hinner LBS med en sista finjustering innan cykeln ska packas

"Gratis service" är väl inget vidare om man ska köra PBP. Inget är gratis här i världen men se till att det görs bra. Dom extra hundralapparna är det värt alla gånger, annars hade du ju gjort jobbet själv? ? Nya vajrar blir nog inget problem, om du vet hur man efterjusterar dom.

Annars är ju di2 ganska bra.... ?

Av:
    GoranS
    NickPick skrev:
    NotReallyGunde skrev:
    THNX. byter i dagarna så hinner jag köra några växlingsrundor :) så hinner LBS med en sista finjustering innan cykeln ska packas

"Gratis service" är väl inget vidare om man ska köra PBP. Inget är gratis här i världen men se till att det görs bra. Dom extra hundralapparna är det värt alla gånger, annars hade du ju gjort jobbet själv? ? Nya vajrar blir nog inget problem, om du vet hur man efterjusterar dom.

Det kan ju vara s.a. det ingick service när TS köpte cykeln och att det därmed inkluderades i det priset. Att sätta igång och byta ut växlarna till elektroniska sådana kommer i alla fall inte att bli gratis. Sen är det ju onekligen en fördel att man inte riskerar att växelvajern går av på en elektronisk växel. Å andra sidan får man risken för elektronikfel.

Av:
    NotReallyGunde
    GoranS skrev:
    NickPick skrev:
    NotReallyGunde skrev:

Det kan ju vara s.a. det ingick service när TS köpte cykeln och att det därmed inkluderades i det priset. Att sätta igång och byta ut växlarna till elektroniska sådana kommer i alla fall inte att bli gratis. Sen är det ju onekligen en fördel att man inte riskerar att växelvajern går av på en elektronisk växel. Å andra sidan får man risken för elektronikfel.

Jo jag har gratis service i 1½ år till :) det ingick :) sedan tar de ju betalt för extraarbetet och materialet.
    Annars hade jag bytt själv men då de ändå står för justering av växlar mm så är den ekvationen lättlöst :)

Av:
    welovewei
    Jag frågar för en vän...

Hur tänker ni göra med GPS-spåret? Vilken är bäst att använda sig av? GPX Route eller GXP Track? Vad är skillnanden dem imellan? Är det någon som satt ihop spåren och kanske gjort 3st istället för alla de som finns på PBP:s hemsida? Vart lägger man dem i Garminen? Är det i mappen "Courses" eller skall man lägga dem någon annanstans?

Av:
    Spacekitty
    Du lägger väl dom som alltid i Newfiles.

=^.^=
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-06 08:47 av Spacekitty.

Av:
    NotReallyGunde
    welovewei skrev:
    Jag frågar för en vän...

Hur tänker ni göra med GPS-spåret? Vilken är bäst att använda sig av? GPX Route eller GXP Track? Vad är skillnanden dem imellan? Är det någon som satt ihop spåren och kanske gjort 3st istället för alla de som finns på PBP:s hemsida? Vart lägger man dem i Garminen? Är det i mappen "Courses" eller skall man lägga dem någon annanstans?

jag drog ner dem och la in dem i Telefonen BikeGPX en efter en, men jag kan ju trycka ihop dem så det blir 3. de är i mappen på datorn så det går väl rätt lätt.

Av:
    NotReallyGunde
    https://bikegpx.com

Vet inte om man kan få ner dem i Garmin men det är ju GPX :)

Av:
    welovewei
    NotReallyGunde skrev:

Tack, laddar in dem i telefon som backup. Hittade dock denna: https://ridewithgps.com

Sist så var det väldigt bra snitslat, hade inga problem.

Av:
    NotReallyGunde
    welovewei skrev:
    NotReallyGunde skrev:

Tack, laddar in dem i telefon som backup. Hittade dock denna: https://ridewithgps.com

Sist så var det väldigt bra snitslat, hade inga problem.

Som ngn påpekade kan det vara ett aber om man måste ladda om kartan på g av strömtorsk, avstängning eller annat nör den ör så stor. Jag har ingen aning.

Schnitzlad bana hade varigt ännu finare :)

Av:
    IngvarW
    desmo skrev:
    Jag är också opepp på PBP.
    Dels så är cykelformen under all kritik i år.
    Och dels blir jag stressad över logistiken (boka boende, resa, sambo som måste vara ledig då minsta tjejen inte börjat på dagis etc etc).

Ups, +1. Får peppa lite nu men att cykelträna är kanske lite sent?

Av:
    NotReallyGunde
    Ja formen är inte toppad kan vi lugnt säga, men va fanken det blir kuligt :)

Av:
    bsandborgh
    welovewei skrev:
    Jag frågar för en vän...

GPX Track funkar bäst för mig. Slå inte ihop några etapper. Då kan inte mer än en deletapp råka bli korrupt. Och Garminstackaren storknar inte på en jättefil. De ska läggas i "New files"

Jag är för lat för att träna. Det är mycket roligare att cykla.

Av:
    dlridings
    bsandborgh skrev:
    welovewei skrev:
    Jag frågar för en vän...

GPX Track funkar bäst för mig. Slå inte ihop några etapper. Då kan inte mer än en deletapp råka bli korrupt. Och Garminstackaren storknar inte på en jättefil. De ska läggas i "New files"

Jag kör med en gammal etrex (AA batterier) och då fungerar route bäst. Den är inte som en modern Garmin som kan ge dig turn-by-turn även med tracks.

Så jag har gått igenom den automatiskt genererade route på OpenRunner, 4 ggr nu och rättat. Det jag kan säga är att du INTE vill använda route om du kan få det att fungerar lika bra med track. Och det kan du med en modern Garmin. Route leder över ett stort antal åkrar, hustak och omotiverade svängar. Kör med tracks, som Bengt säger och slå inte ihop dem, som Bengt säger. Någon av dem kan vara defekt, och då går du miste om bara den etappen (skyltarna är suveräna ändå).

När jag ändå justerar min route, har jag lagt in "crepes", diverse bagerier, Laurie Renards stånd osv, osv.

Hoppas alla har noterat att PBP banan är inlagd på Randonneurs Sverige (Spotwalla):

https://spotwalla.com

Man kan ansluta sig till flera, men vi kan försvinna i mängden på de stora sidorna, som:

Jag har anslutit mig till båda.

Av:
    1888
    NotReallyGunde skrev:
    1888 skrev:
    Dropbag har jag inte funderat på! GoranS, vad behöver vi i bredvid vår dator? Inte jättelångt till kylskåpet men ändå! Öl o chips, några färdigrätter i frysen..tips välkomnas ? Kaffe förtusan, det glömde jag.

Baguette Brie och Bordeux för tusan :)

Och sniglar! Det gillar dom ju i Frankrike, har nu varit ute i trädgården och plockat en hel spann.
    Någon som har receptet på några goda marinader? ?
    Får smyga ut ikväll och se om jag kan fånga några grodor oxå!

Av:
    SvenC
    Jag laddade in filen från https://ridewithgps.com i min Edge 1000. Det tar bar ca 10 sekunder att få upp banan i Edgen

Av:
    desmo
    IngvarW skrev:
    desmo skrev:
    Jag är också opepp på PBP.
    Dels så är cykelformen under all kritik i år.
    Och dels blir jag stressad över logistiken (boka boende, resa, sambo som måste vara ledig då minsta tjejen inte börjat på dagis etc etc).

Ups, +1. Får peppa lite nu men att cykelträna är kanske lite sent?

Jo, jag antar det.
    Jag får helt enkelt kolhydratladda istället (=tröstäta).

Av:
    LTS
    dlridings skrev:
    bsandborgh skrev:
    welovewei skrev:
    Jag frågar för en vän...

Jag kör med en gammal etrex (AA batterier) och då fungerar route bäst. Den är inte som en modern Garmin som kan ge dig turn-by-turn även med tracks.

Så jag har gått igenom den automatiskt genererade route på OpenRunner, 4 ggr nu och rättat. Det jag kan säga är att du INTE vill använda route om du kan få det att fungerar lika bra med track. Och det kan du med en modern Garmin. Route leder över ett stort antal åkrar, hustak och omotiverade svängar. Kör med tracks, som Bengt säger och slå inte ihop dem, som Bengt säger. Någon av dem kan vara defekt, och då går du miste om bara den etappen (skyltarna är suveräna ändå).

När jag ändå justerar min route, har jag lagt in "crepes", diverse bagerier, Laurie Renards stånd osv, osv.

Hoppas alla har noterat att PBP banan är inlagd på Randonneurs Sverige (Spotwalla):

Man kan ansluta sig till flera, men vi kan försvinna i mängden på de stora sidorna, som:

Jag har anslutit mig till båda.

Jag använder också en gammal etrex av just AA-anledningen. I början körde jag spår (track) och rutt (route) parallelt eftersom ruttnavigering är för opålitligt på egen hand. Men de senaste 10 åren har har jag aldrig använt något annat än bara spår.
    En fördel med flera korta spår istället för ett långt är att spårupplösningen blir bättre om den är begränsad per spår.
    Men just på PBP så behövs egentligen inte GPS. Jag har cyklat med den avstängd en stor del av tiden.

Av:
    uandt
    Så jag kan strunta i Garmin alltså?! Jag kan ha en lampa där istället? Ni men ar att det kommer var utmärkt och fint, jag kommer inte hamna i Belgien?

Jag har lite ågren över vilken, cykel, vilka hjul men om någon säger att jag kan skita i Garminen så är ju det jättebra!

Av:
    kitzblitz
    Det funkar utan gps med alla fina, reflekterande pilar. Tycker dock själv det är trevligt med både och.

Sedan är man ju inte ensam och kan följa alla andra.

Av:
    GoranS
    kitzblitz skrev:
    Det funkar utan gps med alla fina, reflekterande pilar. Tycker dock själv det är trevligt med både och.

Festligt om alla kör det rejset och någon sabotör placerar om en del skyltar - 2000 cyklister som helt plötsligt är ute och genomför slumpcykling på franska landsbygden en mörk augustinatt i jakt på Brest!

Av:
    Jocke77
    GoranS skrev:
    kitzblitz skrev:

Festligt om alla kör det rejset och någon sabotör placerar om en del skyltar - 2000 cyklister som helt plötsligt är ute och genomför slumpcykling på franska landsbygden en mörk augustinatt i jakt på Brest!

I jakt på Brie...

Av:
    GoranS
    Börjar f.ö. bli lite orolig för hur jag ska greja internetcyklingsupplagan av detta lopp. Känner att TCR:andet kostat på ...

Av:
    NotReallyGunde
    Jocke77 skrev:
    GoranS skrev:
    kitzblitz skrev:

I jakt på Brie...
    och Bordeux

Av:
    Jocke77
    GoranS skrev:
    Börjar f.ö. bli lite orolig för hur jag ska greja internetcyklingsupplagan av detta lopp. Känner att TCR:andet kostat på ...

Volymblock + vila = formtopp

Av:
    NotReallyGunde
    1888 skrev:
    NotReallyGunde skrev:
    1888 skrev:
    Dropbag har jag inte funderat på! GoranS, vad behöver vi i bredvid vår dator? Inte jättelångt till kylskåpet men ändå! Öl o chips, några färdigrätter i frysen..tips välkomnas ? Kaffe förtusan, det glömde jag.

Baguette Brie och Bordeux för tusan :)

Och sniglar! Det gillar dom ju i Frankrike, har nu varit ute i trädgården och plockat en hel spann.
    Någon som har receptet på några goda marinader? ?
    Får smyga ut ikväll och se om jag kan fånga några grodor oxå!
    blir ju lyxkäk framför skärmen nu när du kan följa oss på Sport-valla. Känns som att vi ska köra längdskidor

Av:
    NotReallyGunde
    uandt skrev:
    Så jag kan strunta i Garmin alltså?! Jag kan ha en lampa där istället? Ni men ar att det kommer var utmärkt och fint, jag kommer inte hamna i Belgien?

Jag har lite ågren över vilken, cykel, vilka hjul men om någon säger att jag kan skita i Garminen så är ju det jättebra!
    lyxproblem ? har bara ett val så det vart enkelt.

Av:
    GoranS
    NotReallyGunde skrev:
    uandt skrev:

lyxproblem ? har bara ett val så det vart enkelt.
    Lyxproblem!? Korrekt cykelval är allvarliga saker. Jag kräver att regeringen omedelbart inför ett bidrag till cyklister så att de har råd att anlita professionella cykelvalskonsulter. Vore verkligen inte bra om det i desperation skulle börja anlitas svartjobbare och lycksökare.

Av:
    dlridings
    uandt skrev:

If it ain't on Strava, it didn't happen.

Jag har hört, men inte råkat ut för det, att mot slutet av loppet börjar skyltarna försvinna som souvenirs ... ungefär som älgskyltar i Sverige.

Av:
    Oooh
    Är de bara jag som är nojjig över vädret och har börjat kolla in väderprognosen...

Av:
    GoranS
    Väderprognoserna så här långt i förväg skulle jag säga har noll värde. Några dagar innan kan man möjligen börja tro lite på dem.

Av:
    Oooh
    GoranS skrev:
    Väderprognoserna så här långt i förväg skulle jag säga har noll värde. Några dagar innan kan man möjligen börja tro lite på dem.
    Vet, men ändå :)

Av:
    Jocke77
    Oooh skrev:
    Är de bara jag som är nojjig över vädret och har börjat kolla in väderprognosen...

Ja. Tänkte att nästa lördag är en bra dag att göra det.

Av:
    NotReallyGunde
    Oooh skrev:
    GoranS skrev:
    Vet, men ändå :)

Jepp kollar Rambojambo. Loudeac, Brest varje dag

Av:
    GoranS
    För högkvalitativt vädernojande rekommenderas minst fem olika prognosmakare varav minst två ska vara hemmahörande i landet som nojandet gäller. Ev språkförbistringar är en extra krydda på orosanrättningen!

Av:
    JLarsson
    Gör inte som jag 2015, då jag satte ett bokmärke på yr för Brest. Tyvärr brest i Vitryssland. Såg helt magiskt bra ut vädermässigt.

_______
    aliekatapult

Av:
    Grimpeur
    Vi har efter mycket velande bestämt oss för att köra. Vi håller inte samma fart som innan Örebrovurpan, men tror oss vara rejält uthålliga. Det vore även synd att inte köra när vi har laddat så rejält. Vi brukar även vara ruggigt duktiga på att prestera när det gäller. Sedan tänker vi som så, att det kanske känns rätt OK att köra PBP på 84 h även om man anmälde sig till 80 h och råkade ut för en vurpa efter anmälan. Vi kände när vi anmälde oss att vi ville ha en utmaning för att motivera oss, och då räknade vi inte med kraschen, men nu är det som det är. Vi kommer till start och kör vad tygen bär tills vi kommer i mål eller tills repet dras. Får vi gynnsamma förhållande finns det hopp om att fixa det, får vi tuffa förhållande finns goda chanser att dikta hjälteepos!

Av:
    Oooh
    Grimpeur skrev:
    Vi har efter mycket velande bestämt oss för att köra...
    ?

Av:
    Oooh
    Hur fungerar de "i praktiken" när man väljer att eventuellt sova vid en kontroll
    Låser man cykel o lämnar alla väskor på den eller bör ta de med de av värde till sängplatsen.
    Är de bara en madrass? Förutsätter de att man ska ha med nåt alt duscha innan (handduk?) Osv
    Nån rutinerade som vill dela med sig.

Av:
    GoranS
    Oooh skrev:
    Grimpeur skrev:
    Vi har efter mycket velande bestämt oss för att köra...
    ?
    God tur!

Av:
    ooms
    Grimpeur skrev:
    Vi har efter mycket velande bestämt oss för att köra. Vi håller inte samma fart som innan Örebrovurpan, men tror oss vara rejält uthålliga. Det vore även synd att inte köra när vi har laddat så rejält. Vi brukar även vara ruggigt duktiga på att prestera när det gäller. Sedan tänker vi som så, att det kanske känns rätt OK att köra PBP på 84 h även om man anmälde sig till 80 h och råkade ut för en vurpa efter anmälan. Vi kände när vi anmälde oss att vi ville ha en utmaning för att motivera oss, och då räknade vi inte med kraschen, men nu är det som det är. Vi kommer till start och kör vad tygen bär tills vi kommer i mål eller tills repet dras. Får vi gynnsamma förhållande finns det hopp om att fixa det, får vi tuffa förhållande finns goda chanser att dikta hjälteepos!
    Rätt val! Annars skulle ni bara ha ångrat er och suttit och undrat hur det skulle ha varit, osv.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ