• Nostalgibilder - den stora tråden

Av:
    Stream
    Fyll på med era gamla cykelbilder från svunna tider. Här kommer ett gäng från den gamla hårddisken. De flesta från ca 2004. Keep the gnar going!

stoffe_boda1.jpg
    Stoffe

wallride_erik4.jpg
    Erik

robin_5_grusan_jan2005.jpg
    Robin

jon1.JPG
    Jon

wallride.jpg
    Frallan

simon3-kopiera.jpg
    Simon

simonc.jpg
    Simon

herman1.JPG
    Herman

stoffe1.jpg
    Stoffe

erik9.jpg
    Erik

rob8.jpg
    Robin

robin_4_grusan_jan2005.jpg
    Robin

Namnlöst-31.jpg
    Henrik

chride1_balsta.jpg
    Chride

stoffe2.jpg
    Stoffe

robin1.jpg
    Robin

henrik1.jpg
    Henrik

Namnlöst-54.jpg
    Erik

henrik3.jpg
    Henrik

Namnlöst-11.jpg
    Chride

robin_grusan2.jpg
    Robin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2015-09-20 10:02 av Stream.

• Re: Nostalgibilder - den stora tråden

Av:
    Muntis
    Grymt!

Av:
    bigmollo
    Jag tror du lyckades döda tråden med första inlägget. :D

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    ol__
    Sjuka drops!

Av:
    Jimel
    Ni är ju galna

Av:
    Sambal Oelek
    Nostalgi, för vem? :-)

Här är nostalgi, bröderna Fåglum

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    jofahjalm
    Cyklingen var bättre förr!

Av:
    anders_
    Sambal Oelek skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Nostalgi, för vem? :-)
    >

Bilder som du själv har tagit tror jag var som avsågs.

Av:
    H.
    Härligt!

Ska nog kunna fylla på med lite annat smått och gott. Årtal och plats vore också intressant.

Av:
    max
    Tack Andreas! Gjorde min kväll!

Av:
    H.
    Fotomässigt ligger jag verkligen i lä här, men jag tycker ändå att det finns en viktig historia att berätta.

Kapitel 1. Framgång mäts i meter

Åren var 2002-2004. Det var en tid då framgång mättes i meter och sunt förnuft inte verkade existera. Cyklisterna var få och utspridda. Lokala grupperingar växte fram och alla hade ett namn. Det var FROST - Freeriders of Stockholm - som var störst och tuffast. Ute i förorterna och runt om i landet försökte man ge Frost en match genom att köra större, styggare men sällan snyggare. Att posta bilder för att visa sin egen, eller sin grupptillhörighets, förträfflighet var nästan en nödvändighet. Fanns det inte på bild (och på internet) hade det inte hänt. Märkligt hur tidigt detta synsätt etablerades bland "extremcyklisterna". Långt före Facebook och selfies.

Mitt uppvaknande kom när jag började gymnasiet och insåg att det fanns en annan typ av mountainbikecykling än den xc jag ägnat mig åt tidigare. Jag tyckte det var fantastiskt roligt och hade viss fallenhet för att slänga mig ut för höjder med cykeln så efter bara ett år hade vi startat upp den lokala gruppen "Väsby Xtreme Team". (Ja, ni får fnissa åt namnet. Jag var 16 och Jackass var skitballt)

Efter att ha droppat lite stenbumlingar i lilla Upplands Väsby åkte vi en dag in till stan för att vara med om vår första "frostning". En tur med idolerna i Frost. Ärligt talat var jag inte superimponerad. De stod mest och hängde, rökte och försökte se balla ut. Vi var ju där för att hoja.

Nå. Det fanns undantag. En dåre med bakåtvänd keps, häng och härlig attityd körde skiten ur både sig själv och cykeln på varenda spot. Han kallades för Lillerik. Eftersom det fanns en större och äldre Erik och eftersom folk fortfarande kunde göra associationer till Bert utan att mötas av frågetecken.

frost_kille2_droppar_skeppsholmen.jpg
    Erik, Skeppsholmen, 2002

Det skulle visa sig senare att den där killen nog hade lite mer bakom pannbenet än vad första intrycket gav sken av, och att jag dessutom skulle lära känna honom betydligt bättre av en lustig och vid tidpunkten väldigt osannolik slump.

Efter besöket i city insåg VXT hur viktigt det var att kunna droppa stort. Vi gav oss ut på upptäcksfärd för att leta egna drops, eller för att köra drops som andra hittat. Hej vad det gick. Ett under att ingen blev skadad.

feb01.jpg
    Danne, Upplands Väsby, 2003

dec03.jpg
    Danne, Upplands Väsby, 2003

skoltak3.jpg
    Danne, Källbrinkskolan, Huddinge, 2003

Parallellt med upptäcksfärdena i staden påbörjade vi projekt Grusan. En renodlad adrenalinanläggning för att träna på att göra korkade saker på cykel. Det byggdes i ett nedlagt grustag i utkanten av samhället där enduro- och crossåkarna gjort vad de kunnat för att köra sönder skogen. Med andra ord en perfekt grund för att bygga lustigheter. Här byggdes drops som gradvis blev större och större (och som gavs cykelrelaterade namn baserat på höjden så som 151, 222, 321). Förutom drops började vi även intressera oss för att hoppa. Givetvis så långt och stort som möjligt.

Vid fyra tillfällen arrangerade VXT träffar ute i Grusgropen där större delen av Stockholms Freeridecyklister vallfärdade till förorten för att antingen hänga (eller "chilla" som det kallades) eller för att mäta sig mot de andra när det gällde att droppa högst eller hoppa längst.

fw16.jpg
    Kenneth, Simster, Ricki, Robin (2003)

fw10.jpg
    Ricki (2003)

fw_replay17.jpg
    Robin (2003)

fw_replay22.jpg
    Simster (2003)

PICT0996.JPG
    Robin (2004)

Under åren myntades begrepp som "FOR-kicken" och "Huckfest-droppet" och "Redbull-droppet". Det var viktiga begrepp som på något sätt markerade början och slut på någonting.

FOR-kicken var det som fick oss norrortsbor att inse att högst och längst inte alltid var bäst. När den första FOR-kicken byggdes hade denna insikt ännu inte kommit. Väta och snömodd på plywoodskivor var inget att oroa sig för. Hade man ägnat en dag åt att åka till Rotebro för att hoppa på ett hopp fick man väl finna sig i dåligt väder.

8m_hopp_kort_format.jpg
    Undertecknad, Rotebro, 2003

FOR-folket insåg dock två saker. Dels att bussförarna inte var helt nöjda med att ha en cykelrampsanläggning vid deras vändplan/busshållsplats. Dels att det kanske vore bättre (= inte lika korkat) att köra ett lite mindre hopp, med stil istället. Så slipper man även mosa skallen i en asfaltsyta om man ramlar. Sent omsider byggdes därför FOR-kick nr 2. Fast det blir del av nästa historia.

Huckfest-droppet byggdes av folket bakom nätshoppen "Huckfest.org" i Åre 2003. Det var stort. Det var farligt och det var något som alla besökare av Mountain Mayhem Festival gick och spanade på under veckan. Det snackades vitt och brett om hur man skulle "hucka skiten ur den här jälva hojen" osv. Mycket chill helt enkelt. På något sätt blev det liksom en sorts organiserad premiär av droppet. Lite otippat var det två tystlåtna downhillkillar som inte gav ifrån sig ett ljud, utan bara gick upp och körde skiten. Galant dessutom.

are_masterdropp1.jpg
    Petter

År 2005 byggdes Redbull-droppet i Åre och man kan väl säga att dropp-hetsen både kulminerade och dog iom det. Sällan har ambulanshelikoptrarna behövt köra mer i skytteltrafik än den veckan när den ena efter den andra gav sig ut för kanten. Jag vill gärna tro att det var cyklisternas egen brist på självbevarelsedrift som orsakade olyckorna, och inte droppet som sådant, eftersom jag var en av de som byggde droppet. Innan veckan var slut stängdes droppet av festivalarrangörerna.

are05_skutan27.jpg
    Tim. Slutade med ambulanshelikopter. Åre 2005

Under 2003 och 2004 var trappor en särskild lockelse, och då specifikt trappdubblar, dvs en trappa i två sektioner med en platå mellan. Dessa trappdubblar återfinns överallt i stadsmiljö och fungerar som en sorts livsfarliga och osköna drops som man kör i hög fart. Det var inte ovanligt att folk åkte runt med dh-cyklar i stadsmiljö för att hoppa dylika trappor. Men överbyggda hardtails var nog mest vanligt ändå.

som2004mar12.jpg
    Björn, Huddinge, 2004

Om man lägger ihop dessa olika trender så förstår man lätt att följden av detta, när sport och utövare hunnit mogna något, innebar en snabb uppkomst av street- dirt- och slopestyle. Mer tekniskt, något mindre galenskap.

Nästa gång tänkte jag berätta om Fadderbyn, hammarby sjöstad och Martin Söderström. Och varför dåren med bakåtvänd keps fick mig att utmana mina fördomar.

Edit: Fotnot. "Robin" ovan heter egentligen "Robin Wallner". ;)
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2015-09-23 17:40 av H..

Av:
    42Hz
    Rebull droppet var helt sjukt att se live, en annan var sjukt nöjd att våga droppa lite avsatser, och ja, kommer ihåg "fap-fap(? =))"-ljudet av helikoptern som körde skytteltrafik!

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    JojjeM
    Underbar post H. :)

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    Luthman Photography
    E-piskt.

Av:
    Kung_Gustaf
    Tack H. för en fantastisk historia. Så mycket en har missat...

Mer! Mer!

Av:
    theBrand
    Va fan, det där kunde du ha samlat ihop till en artikelserie som kunde postas på förstasidan H. Sjukt bra :)

Av:
    tmalm
    H-elt sj-H-ukt bra!

/T

Av:
    HejPåDej
    Otroligt rolig läsning!

Inte så aktiv längre, cyklar hellre än skriver. På återseende!

Av:
    thisismycat
    Wow! Sån där mtbcykling skulle jag aldrig våga mig på! En trottoarkant är nog med drop för mig...

------------------------------------------------------
    Köpes: Canyon VCLS-stolpe

Av:
    Erik O
    Grymmegrymt!

Av:
    Pugilism
    H.elt H.ärligt och galet. Jag var för gammal redan då, får ont bara av att läsa. Men glad blev jag. Mer, tack!

Av:
    matz 1
    Galet bra!! Stort TACK!!! :D
    Det där gjorde min dag!!

Av:
    H.
    Kul att det uppskattas!

Imorgon kväll lovar jag att både komplettera kapitel 1 med lite bilder och storys som jag saknar, tex om hur Kalle TL fick sitt namn och om Stockholms mest mytomspunna trappdubbel - Sergels Torg, samt försöka komponera ihop kapitel 2. "Grushögarna som fostrade en världsstjärna".

Framöver kan ni nog även se fram emot följande utsvävningar, där jag lovar att kapitel 3, men främst kapitel 5, kommer innehålla en hel drös fina bilder, som inte bara är gamla godingar utan även är rätt sevärda. Kapitel 4 blir en sorts essä som jag känner är för viktig för sammanhanget för att utelämnas.

Kapitel 3. "Svartrejs och downhill"
    Kapitel 4. "Slagen om Internet"
    Kapitel 5. "Nirvana" eller "Här kommer resten"
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2015-09-23 17:59 av H..

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Grymt Andreas och Henke
    I princip allt gammalt FROST-material kan hittas på http://www.anulaibar.com

Av:
    H.
    Kneecap skrev:
    > Tjena!
    >
    > Grymt Andreas och Henke
    > I princip allt gammalt FROST-material kan hittas
    > på http://www.anulaibar.com

Ah, juste. Tack för länk! :)

Av:
    jofahjalm
    H. skrev:
    > Årets post

Nobelpris till den här litteraturen!

Av:
    happymtb.fr
    Kul, ser fram emot resten!

#===#==#=#=================================================

Av:
    Koolof
    Shit dom hoppen i Åre har man fina minnen om! Har inte sett en bild sen man var där live

Av:
    marran
    Helt lysande!

------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!

Av:
    Stream
    Otroligt bra H. Tack för en skön nostalgitripp!

Av:
    JensB
    Respekt, vilka fantastiska bilder.
    Det blir nog inte bättre än så.

Av:
    Jackson
    Fantastiskt!! Så jävla bra!!! Den här tråden är redan den bästa ever. Heja!

Av:
    cross micke
    Jäkla kul läsning H!!
    Blev faktiskt inspirerad av dessa bilder då det begav sig, så började hoja utför 2005 :)

Körde bla i Åre på en HT :)
    Bild 019.jpg

Av:
    cross micke
    Hitta en bild till från 2005
    Bild 030.jpg

Av:
    Muntis
    Lite morfumbilder skulle inte sitta fel heller.

Av:
    jomper
    Henrik, din story är lätt värd en artikel eller allra minst en egen tråd istället för att gömmas mitt i den här.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    soderblom
    Kul! Ser fram emot fortsättningen.

Inser att ens egna bidrag från sent 90-tal inte har i tråden att göra. Missade hela freeride-eran eftersom cyklingen mer eller mindre var nerlagd under högskoletiden för min del.

Av:
    rayy
    Jädra fett. Får lite gamm-go nolltidvibbar av bilderna i första inlägget (såklart, de var ju med där). Hade vart riktigt kul att kunna läsa de artiklarna igen!

--------
    //Love - #sespåstigarna

Av:
    Ubu
    Fantatiskt kul att se bilder och historien runt sånt som jag trodde mest var rykten! Tack!

Av:
    jansson99
    Skopåse!

- Moderator -

Av:
    Pelle Hå
    Yay! Underbart. Stående ovationer och hejaramsor!

/Pelle
    - Nu är mitt inlägg snart slut. Nu är mitt inlägg slut.

Av:
    ol__
    Ge mannen en artikelserie!

Av:
    fhloston
    theBrand skrev:
    > Va fan, det där kunde du ha samlat ihop till en
    > artikelserie som kunde postas på förstasidan H.
    > Sjukt bra :)

+1

Av:
    Stream
    Instämmer. Artikelserie påbjudes.

Av:
    Uakeem
    Tittade in i tråden först idag, va i h-vete!!!! galet bra, detta måste lyftas :-)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ